Gathering of Tweakers

Quicksearch
Welke LED's zitten er op die witte pcb van jou dan?

En klik aan / klik uit werkt ook op deze afstandsbediening? dat heb ik thuis nog niet voorelkaar, zou wel mooi zijn.
Klik aan / kilk uit kan je aansturen door de light control start set te kopen :-).
Normaal bedien je hier hun eigen aan/ uit schakelaars meer.

Maar je kan er door middel van een truckje ook klik aan /klik uit mee bedienen.
geef me even een PM dan mail ik het wel.

Het voordeel van hun schakelaars is dat die software matig gecodeerd zijn , dus niemand anders kan je lampen bedienen behalve jij zelf , daarnaast kan je er meerder zones mee instellen

bv
zone 1 , lamp 1
zone 2 , lamp 2
zone 3 , lamp 3
zone 4 , lamp 4
zone 5 , lamp 1 en 2
zone 6 , lamp 3 en 4
zone 7 , lamp 1 t/.m 4

Dit vindt ik zelf een erg groot voordeel.

Gr Marco

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Ik heb de productsheets voor de profielen gemaakt en zijn te downloaden bij ons op de site.
Was even wat werk , maar dan heb je ook wat _/-\o_

Profile 9 mm

en

profile 18 mm

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

welke start-set bedoel je dan precies?
Ik heb hier 3 klik-aan-klik-uit schakelaars die nog met de letter-cijfer combi werken.
mijn e-mail adres is gianni [apeding] fonta [point] nl
Ik zie je mail vol belangstelling tegemoet!
Deze heb je nodig
http://www.oneforall.nl/?pag=39&prodnr=98 , dit vertaald het IR signaal naar Rf.

Waarna je met een truckje de code's van klik aan /klik uit kan gebruiken

mversluis wijzigde dit bericht 22-08-2008 09:33 (27%)

@mversluis

Stuur dat ook ff richting mijn kant, dat truukje.
roches at telfort punt nl

Het topic krijgt bijna een off topic naam zo ...:-)

Een aantal afstandbedieningen zoals URC -8305 en URC 8308 serie kunnen hebben de beschiking over OFA. Dit is een klein apparaartje met een ontvanger en een zender.

Hij ontvangt IR signaal en verzend daarna RF signaal om de OFA light control (aan/uit ) of dimmer mee te bedienen.

Helaas voor klik aan / klik uit kunnen de URC ab het dus ook aansturen.

Startsetje kopen (HC8300), deze kunnen wij ook eventueel leveren.
En daarna de ab de code's er in zetten.

Ik zoek de code's even op en zal ze posten.
heeft mee te maken dat URC met 1001 - 2001 - 3001 codes werkt en volgens mij was 1001 gelijk aan A1 van klik aan / klik uit.

Wij gebruiken thuis in de woonkamer de URC 8308 en de HC 8300 , HC 8010 en diverse klik aan / klik uit door elkaar heen.

Grote nadeel is dat klik aan / klik uit niet beveiligd is , maar ook reageert op de buren :-(

Gr Marco

veerboot met underscores

Klinkt handig :)

Voor de remotes van logitech is er ook wel zoiets, dan moet je met een oneforall dingetje wat IR naar RF omzet werken, nadeel is dus wel dat je richtingsgevoelig bent, iets wat je met de KaKu setjes normaal gesproken niet hebt. Jammer dat logitech daar niet met een standaard oplossing komt.

Nu doe ik mijn RGB led's uitzetten met een KaKu module, maar ik zou het ook gewoon met een normale afstandsbediening kunnen doen, want er zit een chromoflex module op met IR sensor, dus met een universele afstandsbediening kan ik ze instellen qua kleur en op standby zetten.

Maargoed, ik heb nu een setje afstandsbedieningen op mijn bureau leggen voor audio en verlichting, en ook een setje bij mijn bed, hoef dus nooit door mijn slaapkamer heen te lopen om een afstandsbediening te pakken :+

pc specs: groter, beter, mooier en sneller dan de jouwe :+

Ik vind de macro standen erg handig,

Bv Macro film kijken ---- Tv aan , dvd speler aan , dvd speler play drukken , volume harder , rgb lampen aan op donker blauw , overige verlichting uit ----- en dat allemaal met 1 druk op de knop ..!

Mist alleen de knop voor chips en drinken ..:-(

Reg. datum: 27 juni 2001

quote:
mversluis schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 22:40:
Ik heb de productsheets voor de profielen gemaakt en zijn te downloaden bij ons op de site.
Was even wat werk , maar dan heb je ook wat _/-\o_

Profile 9 mm

en

profile 18 mm
Ik moet zeggen, de profieltjes zien er erg netjes uit. De grote vraag is natuurlijk wat dit allemaal gaat kosten.

Inmiddels heb ik bij de lokale bouwmarkt een u-profieltje gehaald (aluminium, spiegelt goed) en daarover een transparante dweilstrip. Een oplossing van 1 tientje en je hebt een diy ledstripgoot. Oftewel eerst leg ik het u-profiel neer, daarin de ledstrips en vervolgens boven de transparante dweilstrip. De transparante dweilstrip zorg ervoor dat het licht wat diffuus wordt, het effect van losse ledjes zie je nog wel. Eventueel zit ik er nog aan te denken om raamfolie over de bovenkant van mijn u-profiel te plakken ipv de transparanate dweilstrip.

Ik zit er nu heel hard over na te denken om tegen de 7 meter flexibele ledstrip te bestellen. Iemand al enig idee waar je de ledstrip met witte pcb kan krijgen?

Reg. datum: 05 augustus 2008

hierzo , maar moet die flexible zijn?

status
Reg. datum: 16 januari 2002

Sinds gisteren heb ik ook een chromoflex controller om mee te spelen :) Wat ik uiteindelijk graag zou willen is het ding draadloos aan te sturen zonder tussenkomst van een pc. Ik hoopte dit met een wifi -> rs232 converter te doen. Maar vooralsnog lijkt het of er alleen industriele oplossingen zijn met bijbehorend prijskaart, als ik ze als particulier uberhaupt al kan kopen. Heeft iemand misschien een tip voor een betaalbare converter?

quote:
xos schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 15:06:
Sinds gisteren heb ik ook een chromoflex controller om mee te spelen :) Wat ik uiteindelijk graag zou willen is het ding draadloos aan te sturen zonder tussenkomst van een pc. Ik hoopte dit met een wifi -> rs232 converter te doen. Maar vooralsnog lijkt het of er alleen industriele oplossingen zijn met bijbehorend prijskaart, als ik ze als particulier uberhaupt al kan kopen. Heeft iemand misschien een tip voor een betaalbare converter?
Lijkt me een ideaal klusje voor wat 433MHz-moduletjes icm een microcontroller. Dan zul je wel zelf aan het klussen komen.

Je wilt "Photoshop" voor PHP? Nexime, de foto-extensie!

Beste mensen,

Ik ben voor mijn toekomstige kamer een beetje te kijken naar een methode om een stuk of 10 RGB led controllers (met elk een stuk of 10 leds van elke kleur) aan te sturen via de pc.

De bedoeling is om ze naast elkaar te zetten (uitbreidbaar naar misschien wel 20 of 30) en daarmee effecten te creeren.
het idee is dat alles via USB gaat werken, en dat het me geen 10 of 20 usb poorten gaat kosten.

Daarom dacht ik er aan om alles doorlusbaar te maken, dus dat elk 'apparaat' een usb-in en een usb-out heeft.

Ik ben bereid om zelf te knutselen, maar ik heb werkelijk geen verstand van electronica verder dan dat ik 'snap' wat pwm is, en dat ik wel kan solderen. Ik snap echter niks van ic's, en ben niet in staat om zelf een circuit te bedenken.

Ik heb een aantal links uit de topic start gelezen, maar ze gaan eigenlijk wel uit van een voor mijn doen vrij hoge basiskennis van electronica. Ik snap dus ook niet alles wat er staat.

Wat ik wel kan is de software schrijven om het zaakje aan te sturen, maar weet niet hoe ik kan zorgen dat een bepaalde 'module' een bepaalde kleur krijgt.

wat ik eigenlijk wil is gewoon '01FF00FF' sturen naar een USB poort, waarna van de eerste module de rode en de blauwe leds voledig branden.
'03888888' betekend, de derde module half wit licht (grijs)

vraag is dus of iemand mij wil helpen met het uitleggen welk circuit ik zou kunnen gebruiken?

BasieP wijzigde dit bericht 01-09-2008 19:42 (6%)

|| This message was sent on 100% recyclable electrons. || basiep.nl || mijn fotos || Tent75 ||

Usb doorlussen is vrij lastig, aangezien de controllers voor de leds niets hoeven te versturen zou ik ze gewoon met rs232 aan elkaar knopen, dat kun je dan aansluiten op een usb>rs232 converter of aan bijvoorbeeld een pic18F4550 die aan usb hangt.

Verder, tja kijk eens naar wat andere projectjes die pwm en rs232 doen met bijvoorbeeld een 16F628A.

I can't believe it doesn't work, I found it on the internet man!
blog

Hallo allemaal, ik heb al een poosje zitten lezen hier op het forum, ik heb zelf ook zitten klooien met RGB LEDS, en vind de CREE kleuren LEDS het mooiste, ik heb daar ook een mooi controllertje voor gevonden op de markt, en die koste mij 7 euro met afstands bediening. de controller word met 3.5 volt gevoed en heeft 1 SO-8 IC voor het hele gebeuren, die dan weer SMD mosfetjes aanstuurd. al met al een stuk simpeler dan alles over de PC gooien, en met een AB erbij.
de CREE LED"s kosten hier ongeveer 2,5 Euro per stuk voor 1~3 watts

mocht iemand dat willen hebben, laat het me even weten

PS, ik woon dus in China, shenzhen en zit hier in de electonica QC business

profesionele monitor sloper

quote:
BasieP schreef op maandag 01 september 2008 @ 19:41:
Beste mensen,

Ik ben voor mijn toekomstige kamer een beetje te kijken naar een methode om een stuk of 10 RGB led controllers (met elk een stuk of 10 leds van elke kleur) aan te sturen via de pc.

De bedoeling is om ze naast elkaar te zetten (uitbreidbaar naar misschien wel 20 of 30) en daarmee effecten te creeren.
het idee is dat alles via USB gaat werken, en dat het me geen 10 of 20 usb poorten gaat kosten.

Daarom dacht ik er aan om alles doorlusbaar te maken, dus dat elk 'apparaat' een usb-in en een usb-out heeft.

Ik ben bereid om zelf te knutselen, maar ik heb werkelijk geen verstand van electronica verder dan dat ik 'snap' wat pwm is, en dat ik wel kan solderen. Ik snap echter niks van ic's, en ben niet in staat om zelf een circuit te bedenken.

Ik heb een aantal links uit de topic start gelezen, maar ze gaan eigenlijk wel uit van een voor mijn doen vrij hoge basiskennis van electronica. Ik snap dus ook niet alles wat er staat.

Wat ik wel kan is de software schrijven om het zaakje aan te sturen, maar weet niet hoe ik kan zorgen dat een bepaalde 'module' een bepaalde kleur krijgt.

wat ik eigenlijk wil is gewoon '01FF00FF' sturen naar een USB poort, waarna van de eerste module de rode en de blauwe leds voledig branden.
'03888888' betekend, de derde module half wit licht (grijs)

vraag is dus of iemand mij wil helpen met het uitleggen welk circuit ik zou kunnen gebruiken?
ik ben bezig met i2c en kleine modules. hoofdprint is dan aanstuurbaar via usb (compoort) je kan per print dan een kleur kiezen.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

hee ik zag dit topic, en vond dit eigenlijk wel een heel leuk idee!
Voor studie heb ik nog een vrij nieuw 8051 uC-tje liggen, en nog kennis van het afgelopen jaar, genoeg om daar zonder problemen meerdere leds op aan te sluiten.

Ik ga eerst even kennis ophalen en wat klooien ermee, en dan een aantal ledjes halen om te testen :P

maar heel leuk dat ik door dit topic op het idee kwam, mn vrouw wilde al een tijdje zo'n philips sfeer light, mss kan ik dus zelf wat maken :P

@BasieP

Wat jij omschrijft is te doen, er zullen meerde manieren zijn om het voor elkaar te krijgen, maar er komt in de meeste gevallen wel een microcontroller bij kijken.
Je kan het voorelkaar krijgen door bv een rs232 (com poort) netwerk te maken en daar ontvangers aan hangen. Die ontvangers krijgen dan een microcontroller die met seriele data overweg kan b.v. pic16f628a. Deze (en andere) microcontrollers hebben zelfs een hardware functie waardoor ze adresseerbaar worden. (ik weet niet hoe dicht dit bij een bestaand protocol komt)
Ik heb zoiets ook wel eens geprobeerd maar ik kreeg mijn com poort niet op de 9-bit mode die hier voor nodig is (misschien niet goed genoeg gezocht ) softwarematige adressering in de microcontroller is me wel gelukt, maar ik heb uiteindelijk voor een ander systeem gekozen.

Ik ben dus bezig met een systeem wat ongeveer aan jouw omschrijving voldoet, maar wel de zelfde resultaten geeft. Het verschil is dat ik niet specifiek adressen meestuur om ontvangers aan te spreken maar dat ik het DMX protocol gebruik.

In dit geval draait op een pc DMX software (DMX is het systeem dat ook voor disco/theater verlichting gebruikt wordt, dus is er veel (en ook gratis software voor te vinden)). Aan mijn pc hangt een USB controller die het DMX signaal verstuurd naar een reeks ontvangers (rs485 netwerk).
In het kort heeft DMX 512 adressen, die elk één databyte hebben. Met de controller stuur je constant een 'break', een startbyte en daarna de serie van 512 bytes over 2 signaal kabels (twisted pair). Aan de kabels hangen een reeks ontvangers. De ontvangers hebben een microcontroller die bepaald vanaf welk adres ze beginnen te luisteren (startadres), en hoeveel databytes (adresen) er gebruikt worden. De microcontroller wacht dus op de break en telt de databytes mee, en bepaald aan de hand daarvan wanneer hij gaat luisteren. Wat er met de data gebeurt hangt van de ontvanger af. maar in mijn geval worden er drie adressen uitgelezen voor RGB waarden. Adhv die data stuurt iedere onvanger een standaard ledstrip of een serie leds aan met PWM.
In de software (ik gebruik freestyler) worden per ontvanger drie kanalen gereserveerd, maar als ik zou willen kan ik b.v. ontvanger 1 naar kanalen 22,23,24 laten luisteren en ontvanger 2 ook.

Een nadeel is dat je met specifiek geadresseerde ontvangers errors kan checken, maar met dmx niet
Maar dit is niet zo erg want een dmx packet (break + 513 bytes) wordt ongeveer iedere 23ms herhaald.
Een voordeel is dat de meest gebruikte rs485 (de electrische specifiecatie van het netwerk) ontvangers IC's minder componenten nodig hebben dan die voor rs232 en kleiner zijn
Ook kunnen signaal kabels voor rs485 veel langer zijn (is 1,2 Km genoeg? :P).

Ik heb een simpele open source USB -> DMX controller nagemaakt. De controller heeft 1 usb poort nodig en kan op het moment (theoretisch) 32 ontvangers aansturen (maar dat kan per 32 uitgebreid worden door een zogehete repeater er tussen te zetten).
Ik heb ook een set ontvangers. Een paar diy ledstrips met ingebouwde dmx ontvangers, en een paar ontvangers die deze of deze ledstrips aan kunnen sturen (pinout is niet hetzelfde maar dat kan je eventueel verhelpen in de software op de pc, in de soft- of hardeware van de ontvanger of zelfs het verbindingskabeltje tussen ontvanger en ledstrip.)

Met mijn usb-dmx controller zou ik dus met genoeg repeaters 170 ledstrips afzonderlijk aan kunnen sturen. Als dat niet genoeg zou zijn zou ik het netwerk (wordt universe genoemd) kunnen klonen
of een extra controller in kunnen zetten
De ontvangers (zie mijn eerdere posts in dit topic voor schema's, foto's en filmpjes) hebben een attiny2313 microcontroller. Software voor deze uC's kan je in verschillende talen schrijven en compileren naar een HEX file die je via een simpele programmer in de microcontroller kan programmeren.

De volgende ontvangers die ik ga maken krijgen geen extern kristal meer. Ik werk met Attiny2313's omdat die op dezelfde processorfrequentie meer MIPS aan kunnen dan een PIC microcontroller. En als ik het kristal weglaat en de uC op de interne clock laat draaien (8 Mhz) heb ik nog steeds een zeer respectabele PWM frequentie van 1,5KHz op 3 kanalen per ontvanger.

quote:
Ey Anthor,

DMX lijkt mij wel erg geschikt voor wat ik wil. Het is wel grappig dat ik nu in ieder geval een zoekterm heb.
Je kan trouwens wel duidelijk uitleggen, ik snap nu een boel meer van wat er kan. Alleen het laatste stukje van je post snap ik niet zo goed :P
PWM frequentie gaat toch van heel langzaam tot constant aan? of heb ik dat mis?

Ik ga binnenkort eens zoeken naar DMX schema's en al je posts doorlezen.

|| This message was sent on 100% recyclable electrons. || basiep.nl || mijn fotos || Tent75 ||

Ik weet niet hoe het zit met dmx, maar als je met rs232 error checking nodig hebt dan is er echt wel wat goed mis.

blog

quote:
BasieP schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 15:17:
[...]

Ey Anthor,

DMX lijkt mij wel erg geschikt voor wat ik wil. Het is wel grappig dat ik nu in ieder geval een zoekterm heb.
Je kan trouwens wel duidelijk uitleggen, ik snap nu een boel meer van wat er kan. Alleen het laatste stukje van je post snap ik niet zo goed :P
PWM frequentie gaat toch van heel langzaam tot constant aan? of heb ik dat mis?

Ik ga binnenkort eens zoeken naar DMX schema's en al je posts doorlezen.
Staar je niet blind op dmx er zijn natuurlijk nog andere en misschien voor thuis betere oplossingen.

Wat jij bedoelt is de dutycycle. Uit je eerdere post blijkt dat je het principe wel kent maar ik leg het geheel even uit voor de terminologie.

Bij PWM maak je een blokgolf van een vaste frequentie.
code:
1
2
3
4
5
6
7
 ____      ____      ____
     |    |    |    |    |
     |    |    |    |    |
     |____|    |____|    |___

|---| Dutycycle 50%
 |--------| Cycle

Stel ik heb een frequentie van 1,5 KHz dan heeft mijn blokgolf een periode (cycle) van 1/1500 seconde (0,66 ms). De dutycycle is dan het percentage tijd van de cycle dat er een hoog signaal op bv een ledje staat. (en dus ook het percentage tijd in het algemeen) Een 'standaard' blokgolf heeft dus een dutycycle van 50%. Als je dit op een ledje zet staat hij de helft van de tijd aan.

Het dimmen van een ledje werkt door de tijdsduur (breedte, vandaar puls breedte modulatie) van het hoge signaal binnen de periode te varieren tussen 0 en 100% van de cycle. bijvoorbeeld zo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
 _         _         _
  |       | |       | |
  |       | |       | |
  |_______| |_______| |______

|| Dutycycle
 |--------| Cycle

of:
 ______    ______    ______
       |  |      |  |      |
       |  |      |  |      |
       |__|      |__|      |_

|-----| Dutycycle
 |--------| Cycle

De frequentie blijft dus gelijk (vandaar mijn 1,5 Khz), maar de dutycycle bepaald de mate van dimmen. (en dat gaat natuurlijk het makkelijkst in stapjes van 1/256 )
De frequentie valt te vergelijken met die van een (crt)monitor, hoe hoger hoe 'rustiger' het licht.

Nu moet ik meteen even terug komen op dit verhaal, want dit geldt in het algemeen voor pwm
De hoofdtaak van mijn ontvanger is het ontvangen en interpreteren van het dmx signaal. De tijd die hij over heeft gebruikt hij voor pwm. Ondanks dat mijn uC enkle kanalen heeft voor hardwarematige pwm gebruik ik software pwm, en dat is ongeveer het onderstaande:
pseudocode:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
main_loop:

cycle = cycle+1 (cycle is een byte met overflow naar 0)
    bitmask = 0
    if adreswaarde(kanaal_1) > cycle then bitmask.1 = 1
    if adreswaarde(kanaal_2) > cycle then bitmask.2 = 1
    if adreswaarde(kanaal_3) > cycle then bitmask.3 = 1

portb = bitmask (portb is dan een register (kan je zien als een variabele) dat direct werkt op bepaalde output pinnen van een microcontroller)

goto main_loop

Omdat de binnengekomen data geinterpreteerd moet worden is de tijd die overblijft voor pwm niet helemaal constant, en heb ik nooit een dutycycle van echt 100%. Met mijn huidige software haal ik volgens mijn multimeter maximaal ongeveer 98% @ 8 Mhz

@bobo1on1
Bij dmx wordt altijd de waarschuwing geven dat je er geen kritische dingen zoals pyrotechniek mee aan mag sturen. Voor in de woonkamer zal iemand het waarschijnlijk niet zo snel proberen maar ik heb het er voor de volledigheid maar even bij gezet :)

quote:
Anthor schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 18:05:
[...]
Omdat de binnengekomen data geinterpreteerd moet worden is de tijd die overblijft voor pwm niet helemaal constant, en heb ik nooit een dutycycle van echt 100%. Met mijn huidige software haal ik volgens mijn multimeter maximaal ongeveer 98% @ 8 Mhz
Waarom doe je dat niet gewoon in een interrupt?

Ik heb zoiets in een 48 MHz PIC18F4550:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
static unsigned char pwmcount = 0;
LATBbits.LATB0 = pwmcount < values[0];
LATBbits.LATB1 = pwmcount < values[1];
LATBbits.LATB2 = pwmcount < values[2];
LATBbits.LATB3 = pwmcount < values[3];
LATBbits.LATB5 = pwmcount < values[4];
LATBbits.LATB6 = pwmcount < values[5];
LATBbits.LATB7 = pwmcount < values[6];
LATCbits.LATC6 = pwmcount < values[7];
LATCbits.LATC7 = pwmcount < values[8];
LATDbits.LATD4 = pwmcount < values[9];
LATDbits.LATD5 = pwmcount < values[10];
LATDbits.LATD6 = pwmcount < values[11];

pwmcount++;
if (pwmcount == 255)
{
    pwmcount = 0;
}

Deze code zit in een interrupt functie die elke 256 instructies wordt aangeroepen.
Dit levert bij mij de snelste code op, 10 instructies per kanaal. Met asm is dat denk ik nog terug te brengen naar 4 instructies.

blog

Hi,

Ik heb mijn chromoflex controller al een lange tijd in gebruik met 12 CCFL buisjes die boven op een kast liggen. Nu begint 1 buisje de geest te geven dus is het tijd voor een nieuwe toepassing van de chromoflex controller.

Nu ben ik op zoek naar RGB leds die netjes in een laminaat vloer verwerkt kunnen worden. Liefst hele kleintjes.
Nou heb ik echt alles al afgezocht maar ik vind alleen hele grote en/of hele dure oplossingen.

Weet iemand hier een goede betaalbare oplossing hiervoor?

Reg. datum: 27 juni 2001

quote:
Inmiddels heb ik deze strip gevonden met witte pcb, 5 meter en betaalbaar.

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14963

Het liefst heb ik een strip aangezien deze een gelijke afstand tussen de ledjes heeft.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws