HighDefinition Videocameras - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 33 34 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 128 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-04 18:21

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Dat is inderdaad ongeveer wat ik bedoel. Ik heb alleen in juni een (verkopers) praatje aangehoord dat dit er dus in stickervorm is / aan zit te komen. Die dode kat is meer een omhulsel voor bestaande mic's zo had ik begrepen. Overigens heb ik bij 'stickers' ook m'n bedenkingen want deze moeten ergens plakken en dit plaksel zou dan op / rond de normale mic ingang moeten gaan.

Omdat er dus nog steeds wat vragen zijn vroeg ik me dus af of er al mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
Te meer het om een 'nieuw product op de markt' gaat (aldus verkoper) verwacht ik ook niet dat er al bekende namen zijn. Eerder dat er überhaupt maar 1 naam is, en daar ben ik dus naar op zoek.

Bedankt voor de feedback van 50-60km/u dan hebben we het dus over windkracht 7, da's vrij fors! Kijk ik verwacht natuurlijk niet fluisterstille opnames bij dergelijke windsnelheden, maar in Nederland is het meestal 3-5 Bft dus dat zou in ieder geval prima moeten werken :)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:32
Ik wou graag een fish eye lens op mijn camera monteren zit er groot verschil in tussen die merkloze dingen op Ebay en bekende merken als Raynox?

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-04 21:39
50p is beter dan 50i voor de opnames want je kan van 50p altijd nog 50i maken wanneer nodig maar van 50i kan je geen nette 50p meer maken :)

Hier een mooi voorbeeld hoe je van 50p een haarscherpe 25p kan maken voor YouTube.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=RsXfdVnEKM8]
Voor vanaf 1:00 is het mooi om al het detail op het strand te zien. Deze test opname is gemaakt met m'n Sony HX100V.

Het probleem met 50i is dat je 2 halve beelden hebt waarvan je opzich wel progressive van kan maken maar je mist dan wel 50% van de details die je in P mode wel zou hebben, dus is het beeld veel minder scherp. Als je het verkeerd omzet naar P of verkeerd deinterlaced krijg je ook veel motion blur in je render.

GTA VI - All aboard the hype train!!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:59
Ik ben op zoek naar een videocamera <€500. Zelf weinig verstand ervan en aangezien ik er vandaag een aan wil schaffen ivm de BTW-actie van de Mediamarkt heb ik ook weinig tijd om veel kennis op te doen.

Het belangrijkste is voor mij dat de camera Full-HD kan filmen. Een behoorlijke opslagcapaciteit en fatsoenlijke image stabilisatie zou leuk zijn.

3D filmen hoeft absoluut niet.

Ik weet dat tweakers voor dit soort vragen normaal niet bedoeld is maar ivm de tijdsdruk doe ik het toch maar.

[ Voor 7% gewijzigd door SquareOne op 29-09-2012 11:53 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 00:03
Opslag-capaciteit is tegenwoordig geen issue meer, doordat je er gewoon idioot grote SD-kaartjes in kunt stoppen.
Bijvoorbeeld 32 GB is toch al zo'n 3 uur op maximale kwaliteit en bijna 5 uur op goede kwaliteit en dat kost zo'n 25 euro voor klasse 10 (vertel ik er maar even bij, aangezien ze bij de MM en Saturn meestal de hoofdprijs voor geheugen vragen)
Als je wilt gaan voor 64 GB kaartjes, moet je wel opletten dat de camera SD-XC kaartjes aan kan (kunnen ze niet allemaal)

Let goed op of de bediening je aanstaat en hoe snel de camera reageert op verandering van licht en hoe stabiel het beeld te houden is als je vanuit de hand filmt.
Bedenk ook of je vaak binnen filmt (dan is groothoek belangrijk) en of je ook veel in moet zoomen. (Canon heeft bijvoorbeeld ook 10x zoom camera's en dat is niet veel in vergelijking met andere camera's)

Verder moet je bedenken of je een hoofdtelefoon-uitgang wilt (handig bij beoordelen van geluid) en een externe mic-ingang (alleen van belang bij zaken waarbij geluidskwaliteit belangrijk is) Dan kan het ook handig zijn als er een "hotshoe" op zit. Daar kun je dan de mic op vastmaken. (ziet eruit als een flitser-aansluiting op een fotocamera)
Maar volgens mij zijn er geen echt slechte camera's meer in het segment tussen 400 en 500 euro.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:59
Ikzelf was een beetje aan het kijken naar de Sony HDR-CX260 of de XR260V
De een is met HDD van 160GB de ander niet.

Volgens mij zit ik qua film-kwaliteit wel goed met die 2.

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Let verder op (als je nog tijd hebt om reviews te lezen) op welke manier de films opgeslagen worden. Panasonic waar ik zelf mee werk heeft een nogal lastige manier van opslag formaat waardoor het niet makkelijk via blu-ray / tv kan worden afgespeeld (tenzij je het rechtstreeks via de camera doet). Daar is dus bewerking (omzetting naar gangbaar bestandsformaat) voor nodig.

Verder kan je je eigenlijk aan een 400€+ camera geen buil vallen. De echte goedkope zou ik vanaf blijven.

Wat betreft die hdd, wel handig maar dat vreet meer stroom (dus gaat je accu minder lang mee) en mja 160 GB heb je wel altijd bij (voordeel) echter heb je voor 38€ al 64GB opslag in SD vorm. En daar doe je heel lang mee voordat deze vol zit.

Lees verder even de start post goed door en kijk op sites als http://www.camcorderinfo.com/ wat er over je keuze gezegd wordt. Staat vaak erg goed advies!

[ Voor 29% gewijzigd door rockhopper op 29-09-2012 13:46 . Reden: reactie op post boven me ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik ben voornemens een camcorder aan te schaffen en door de reacties in dit topic en reviews neig ik naar de Panasonic HC-V700.

Trillend en schokkerig beeld vind ik vrij vervelend en ondanks de stabilisatiemogelijkheden blijf je dit altijd houden, vooral bij zoomen. Ik ben van plan om een diy steadicam/glidecam te gebruiken zodat het beeld vloeiend blijft bij veel beweging. Ik zou afzonderlijke shots kunnen maken op verschillende zoomsterktes, maar het is wel een leuke bijkomstigheid als ik ook met de steadicamconstructie kan zoomen. Je wilt je cam in zo`n geval natuurlijk niet aanraken, dus ben ik eigenlijk op zoek naar een soort remote-zoomfunctie of apparaat.

Ik heb natuurlijk zelf al gezocht, maar omdat ik redelijk nieuw ben in deze materie weet ik niet zo goed op welke termen ik moet zoeken. Zijn hier specifieke benamingen, protocollen, aansluitingen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133472

Bij veel camera's wordt een IR afstandbediening meegeleverd met zoomknoppen. Deze zijn echter niet proportioneel waardoor je maar op 1 snelheid kan zoomen.

Andere oplossing kan LANC zijn, maar de HC-V700 heeft daar helaas geen aansluiting voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:44
rockhopper schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 13:42:
Let verder op (als je nog tijd hebt om reviews te lezen) op welke manier de films opgeslagen worden. Panasonic waar ik zelf mee werk heeft een nogal lastige manier van opslag formaat waardoor het niet makkelijk via blu-ray / tv kan worden afgespeeld (tenzij je het rechtstreeks via de camera doet). Daar is dus bewerking (omzetting naar gangbaar bestandsformaat) voor nodig.

Verder kan je je eigenlijk aan een 400€+ camera geen buil vallen. De echte goedkope zou ik vanaf blijven.

Wat betreft die hdd, wel handig maar dat vreet meer stroom (dus gaat je accu minder lang mee) en mja 160 GB heb je wel altijd bij (voordeel) echter heb je voor 38€ al 64GB opslag in SD vorm. En daar doe je heel lang mee voordat deze vol zit.

Lees verder even de start post goed door en kijk op sites als http://www.camcorderinfo.com/ wat er over je keuze gezegd wordt. Staat vaak erg goed advies!
Nonsens, mijn Panasonic v700 neemt gewoon op in AVCHD, zoals tegenwoordig bijna 100% van alle camera's doen!
Ik zou gewoon voor bijv. een v700 gaan, het is een erg populaire camera op het moment (erg veel bang for very little buck!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patje01
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-03 11:53
Ik heb de Panasonic V700 net voor de zomervakantie gekocht, en kan zeggen dat ik er echt heel happy mee ben. Gaf wij mij betreft de meeste bang for a buck op dat moment. Ik haf gewoon 2 klasse 10 Adata kaartjes gekocht waarvan er nu 1 redelijk gevuld is. Ik ben niet voornemens om de kaartjes te wissen hen hergebruiken, maar gewoon als 2e backup te bewaren voorlopig.

Ik heb totaal geen last van AVCHD, want ik brand toch niets meer. Alles gaat naar mijn Synology en wordt afgespeeld met een netwerk mediaspeler. Een gemiddelde mediaspeler draait zijn hand niet om voor AVCHD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
En mocht de PC/laptop waarop je de AVCHD afspeelt een beetje krap zitten in de CPU-power, dan kun je VLC als player gebruiken.
Dat is trouwens sowieso geen gek idee.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-04 23:21
Waar ik wel irritant vind is dat ze bij een heleboel camera's Full HD 1080P claimen en als je dan naar het aantal pixels op de image sensor kijkt voor bewegende beelden dan zijn het er maar net geen 1.500.000, wat dus neer komt op zo'n 1920x780. Jammer dat je speciaal naar de pagina van de fabrikant moet en dan de uitgebreide specs checken, of die enkel winkel die het vermeld, om daar achter te komen. :-(
Maar als ik Full HD 1080P zie staan dan verwacht ik wel 2.073.600 pixel die de film vastleggen.
:r Zo dat moest ik even kwijt

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Het is dan geen 1920x780, maar in de orde van 1440x1080.
Een aantal HD-formaten (opslag) slaat het ook op die resolutie op.

Persoonlijk zou ik bij full-HD 1920x1080x3 willen zien. Maar dan moet je eigenlijk de kleurenpixels op dezelfde plek zetten, of anders geen vierkante pixels gebruiken.
Wil je het helemaal zonder artefacten door het Bayer-patroon terugzien, dan moet je 4x zoveel pixels op de sensor hebben dan wat je uiteindelijk in het plaatje krijgt.
Dan zit je dus op 8 Mpixel sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-04 16:45
*port met een stok in dit half dode topic*

In verband met een project wat hopelijk binnenkort daadwerkelijk kan starten ben ik opzoek naar een fatsoenlijke HD camera/camcorder met een budget van ongeveer €2000 dat maximaal op te rekken is naar €2500 mocht dat écht nuttig zijn. Liever wat lager ;)

De belangrijkste eisen zijn:
  • Opname in HD
  • Livestreaming / gebruik als "webcam"
  • Groot zoombereik (10x is leuk, 20x is beter)
En aangezien dit op mijn eigen kosten gaat, is het ook leuk als het apparaat straks mee kan op vakantie zodat ik daar ook kan proberen wat leuke video's te schieten.

De bedoeling met deze camera is om bij verschillende evenementen te kunnen livestreamen naar bijv. UStream (niet per sé in HD kwaliteit ivm bandbreedte) terwijl de camera ook opneemt zodat het mogelijk is om later te editen voordat we een definitieve versie online plaatsen. Het stukje benodigde rechten e.d. word momenteel uitgezocht, en dat verloopt gelukkig goed :) Dus nu is het zover dat ik een camera mag uitzoeken die aan de eisen voldoet :9

Ik zal meteen toegeven dat ik verre van goed thuis ben in de techniek rondom camcorders. Ik ben wel redelijk thuis in spiegelreflex camera's, en van wat ik merk bij het lezen van reviews e.d. komt de techniek een leuk stuk overeen. Als ik dus (grote) fouten maak, wijs me er alsjeblieft op.

Na een beetje zoeken voor camera's welke aan de eisen voldoen is mijn oog gevallen op de volgende camera's:
  1. Canon XH-A1s HD - Praktisch perfect. Uitvoer tijdens het filmen op component en Firewire zodat dit mooi op te nemen is
  2. Canon Xa10 - Wederom zo goed als perfect, als bonus neemt deze op op relatief goedkope SD kaarten. Livestreaming enkel mogelijk via component/HDMI out, iets duurder dus. Wel grappig: infrarood opname :D
  3. Sony Camcorder HVR-A1E - Wederom een HDV recorder, en gezien de Firewire output vermoed ik dat livestreaming ook moet kunnen. Kan er zo 1-2-3 niet echt achter komen
  4. Panasonic AG-HMC41E - Ziet er goed uit. Opname op flash media, maar geen duidelijkheid over livestreaming.
  5. Sony HVR-HD1000E - Wederom tape, en ook hier niet duidelijk of deze livestreaming ondersteund. Héél groot nadeel: Zwaar en shoulder mounted. Niet bruikbaar op vakantie dus :-(
De lijst staat in volgorde waarop ik ze zou kopen, waarbij nummer 1 en 2 redelijk gelijk op gaan.

Er staan voornamelijk tape gebaseerde camcorders in ivm het feit dat het erg fijn zou zijn als we de editing op een (oude/antieke) PowerMac kunnen doen. Dit is echter puur een wens, er zijn namelijk ook (veel) recentere laptops aanwezig die als "tussenstop" gebruikt kunnen worden tussen de camera en UStream.

Is er iemand die me kan helpen om deze lijst van 5 camera's terug te brengen tot 2 a 3 stuks, of die tips heeft voor een nog betere camera binnen het budget?

EDIT: Misschien handig om "evenementen" een beetje uit te leggen :) Dit kan gaan van een workshop in een relatief goed verlichte kamer tot concerten/simpele "modeshows" waarbij er druk gebruik word gemaakt van spotlights e.d. De prestaties in normaal licht geloof ik eerlijk gezegd wel, dit lijkt me iets waarbij er weinig verschil zit in deze prijsklasse. De prestaties in low light zijn dan ook vele malen interessanter natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Xudonax op 12-11-2012 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-04 22:19
Met mijn oude Panasonic gs320 gebruikte ik DVDate om bij de scènes die ik op dvd zette even 3 seconden de datum en tijd te laten zien in een van de hoeken van het beeld.

Nu heb ik een nieuwe Panasonic v700 en vraag ik me af of en hoe ik dit voor elkaar krijg met de avchd bestanden die deze camera uitpoept. Ik kan het in de manual niet vinden. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-04 14:54
Heb een V700 Panasonic --> vrouw krijgt af en toe foutmelding "can not record in AGS mode " (of zoiets zegt ze...) ---> Komt meestal voor na vb 1 minuutje ofzo... Geen idee wat ze doet, maar ik krijg die error dus niet nagebootst...

Dus bij deze de vraag --> heeft iemand die foutmelding ook al gehad en zoja, wat kan er aan gedaan worden?

Bijkomende vraag mbt bezitters V700: als ik filmpjes op TV bekijk of vb op V700 zelf, vind ik dat het opgenomen geluid zeer zacht is... Welke instellingen hanteren jullie opdat het geluid goed wordt opgenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:49

The Executer

Lekker belangrijk!

Even een xpost tussen het <250 topic en deze. Budget is max 300 (een tientje of twee is ook niet erg), liefst minder dan 250. Eigenlijk gaat hetzelfde verhaal in dit topic ook wel op:

Maar eens weer wat leven in dit topic blazen!

Ik ben voor mijn vrouw op zoek naar een FullHD camera. Doel zal straks het filmen van onze kleine zijn, dus een beetje kwaliteit zou wel prettig zijn. Budget zit zo rond de 250, max 300 euro. Ik post bewust in dit topic, aangezien ik er liever wat onder blijf maar goed, een beeeeetje rek zit er dus wel in :9.

Ik heb bij de Mediamarkt de Canon HF R306 in de handen gehad. Op zich beviel dit wel, beeld zag er goed uit. Ook het ingezoomde beeld (iemand had al een filimpje gemaakt :P), zag er erg goed uit.

Uiteindelijk, met de filters die ik heb toegepast, blijven er nog 34 modellen over. Klik ik de "vreemde merken" er tussenuit blijven er 17 uitvoeringen over.

Pak ik nu bijvoorbeeld de Canon's, bijvoorbeeld de HF R306 en de HF R36 zitten er volgens de specificaties gewoon GEEN verschil in. Dan komt de Toshiba Camileo X100 tussendoor. 10MP, maar veel minder optische zoom.

In vredesnaam, hoe moet een consument nu nog een keuze maken? Ik wil graag profiteren van de BTW actie van de Mediamarkt, die alleen vanavond nog geld (Helemaal niet bij stilgestaan dat ik zo lekker kon besparen :P). Dus ik zal helaas snel moeten zijn.

Update: Heb inmiddels gewinkeld, en het is de Canon HF R36 geworden. Er blijken toch wel wat verschillen in te zitten, namelijk 8GB geheugen, Wi-Fi, HDMI kabel bijgeleverd en 3 jaar garantie.

[ Voor 5% gewijzigd door The Executer op 26-01-2013 21:05 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-11-2024

carnager

AmsterdamVideo

Ik ben al een tijdje de Sony HDR-CX730 in de gaten aan het houden in de pricewatch;
kan het zijn dat deze bijna 'end of life' is?

Het valt namelijk op dat het aantal leveranciers afneemt en de prijs al een tijdje aan het oplopen is.
Erg jammer want ik had gehoopt deze tegen de zomer te gaan kopen voor de prijs zoals die circa een maand terug nog gold.

Iemand die hier wat meer inzicht in heeft?

NB van wat ik zie zijn de recenter uitgebrachte modellen in deze klasse van Sony allen met projector en/of ingebouwde opslag. Waarmee de prijs omhoog gaat. En dat terwijl ik juist geen van beide nodig heb / hebben wil, Voor een dergelijk zwakke projector heb ik geen nut zeker icm het zachte geluid dat zo'n camera produceert, en het geheugen regel ik zelf wel met SDHC/SDXC kaartjes naar keuze. De camera met een usb aan een computer verbinden is wat mij betreft juist een stap achteruit(!) en WiFi is te traag voor die grote files, dus ik wil gewoon een SD kaartje uitnemen en in de computer steken wanneer ik mijn videobestanden overzet (dagelijks ruim 1GB of meer)

Hopelijk gaat Sony, als ze de CX730 écht uitfaseren, de prijzen van de opvolgers dusdanig verlagen dat het niet meer 'extra' kost.. Blijft nog steeds dat het 'extra' kans op defecten geeft maar dat zou ik dan nog kunnen accepteren.

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Het lijkt erop dat elke anderhalf a 2 jaar een complete reeks modellen klaar staat, dus zou heel goed kunnen dat dat model uitgefaseerd wordt.
Waarom wil je perse een/die Sony?

Nu moet ik zeggen dat er niet heel erg veel interessante alternatieven lijken te zijn in de PW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

Met name de verbeterde optische beeldstabilisatie en de goede beeldeigenschappen bij weinig licht verenigd in dit model (waarbij de cx730 de instapper uit die range is) is voor mij aanleiding geweest dit model te willen hebben. Vergelijkbare modellen, in deze prijsklasse, presteren toch nét iets minder. Bij de een lever je in op scherpte, bij de ander op lage licht compensatie en weer een ander heeft de beeldstabilisatie toch niet voldoende op orde. In het verleden zijn er in dit topic al wat vergelijkende video's geplaatst en natuurlijk heeft iedereen zo zijn eigen voorkeur maar wat mij betreft is dit de winnaar.

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
De grootte van de sensor (1/2.88") viel mij al meteen op, dus ik had al wel het vermoeden dat het je zou gaan om lichtsterkte.
Ik zag dan ook zo gauw geen camera's in de PW staan die een dergelijke grote sensor hebben. (zou wel een handige filter-feature zijn, sensor-grootte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Panasonic is ook een leuk merk, maar eigenlijk staan die al 2½ jaar stil wat betreft hun topmodel. Ik denk dat je met die Sony geen verkeerde keuze maakt. Maar er zijn sowieso niet echt veel 'slechte' "camcorders" meer.
Een tip voor aanschaf, kijk goed naar welk type bestand de camera maakt en of je favoriete bewerkingsprogramma hier goed mee om kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 17:26
Ik wil binnenkort een nieuwe camera kopen. Dit topic doorgelezen en de panasonic HC-V700 lijkt de beste keus. Maar topic is al wat ouder, is dit nog steeds de beste keus of kan ik zijn er al nieuwere betere modellen. De V700 is in ieder geval niet meer makkelijk te krijgen. Ik zie wel een nieuw model HC-V720 (€499), maar veel is hier nog niet over te vinden.

Ik moet wil uiterlijk voor half mei een beslissing nemen.

[ Voor 20% gewijzigd door VivaAtloni op 25-03-2013 11:24 ]

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeonovA
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 03:04
Ik heb nu de Panasonic HC-X920 en moet zeggen dat er eindelijk is een aanpassing is gedaan, namelijk de sensor. Deze is nu vervangen door een BSI sensor waardoor je in weinig licht betere opnames maakt. Toch moet er wel een kanttekening bij worden geplaatst, want met de iris volledig open in de avond heb je wel iets meer ruis als het vorige model, maar daar staat tegenover dat het beeld scherper is.

Ben deze week even aan het kijken met de camera en zal als ik wat meer beeldmateriaal heb hier wel even wat vergelijkingen posten met bijv de Sony PJ780.

Update:
Afbeeldingslocatie: http://www.nvideoo.com/pictures/hcx920-1small.png

Grote foto hieronder te bekijken
http://www.nvideoo.com/pictures/hcx920-1.png

Foto van avond opname met de iris vol open en de shutterspeed op 1/50 (manual stand)

[ Voor 24% gewijzigd door NeonovA op 27-03-2013 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Bekijk ook de reviews eens op deze site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Om precies te zijn hier.

Leuke feature, dat je kennelijk met je smartphone via WiFi de camera kunt bedienen als remote-viewfinder.
Afbeeldingslocatie: http://reviewed-production.s3.amazonaws.com/attachment/389fdf4429bf0be6b178caa86b5cec27b79d6770/Panasonic_HC-X920_iPhoneControl.jpg
Best wel een grote sensor, met 1/2.3 sensor (bijna 8 mm diameter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik ging er van uit dat hij zich nog aan het oriënteren is, daarom wees ik naar de algehele site. De 920 is inderdaad net gereviewed. Ik vind dit een van de betere review sites voor camcorders (klein beetje usa georiënteerd) waar goed en dieper op de materie ingegaan wordt. Helaas zijn er niet veel van zulke sites.

Camcorders blijven een beetje het ondergeschoven kindje in medialand (liever filmen met mobiel) terwijl fotografie wel een glorieus verleden heeft in de vorm van SLR (en tegenwoordig dSLR) ontbreekt dit bij filmografie.

Bekijk overigens goed naar met welke bestandsformaat je gaat werken bij aanschaf, panasonic is niet het meest vriendelijke met .mts gelukkig wordt de software langzaam beter in het verwerken van 1080p materiaal.

Verder vertel je niet veel met wat je met de camera van plan bent VivaAtloni dat maakt het lastig om eventuele alternatieven voor te dragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeonovA
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 03:04
Heb de 2 flagship modellen van Sony en Panasonic beide getest / gebruikt en het is er niet makkelijker op geworden welke nou van beide de beste keus is. De Panasonic HC-X920 heeft een super scherp beeld, natuurlijke kleuren en presteert goed in weinig licht omstandigheden. De Sony PJ780 lijkt mij dan toch nog net beter te zijn met weinig licht, al scheelt het niet veel meer. Daarnaast moet ik toegeven dat de meer kleurrijke beelden van de Sony mij ook wel weer aanspreken. Jammer is dan weer dat de scherpte van het beeld bij de Sony wat minder is en snel achteruit loopt als je gaat inzoomen.

Heb een video'tje gemaakt waarin ik beide camera's in de avond heb getest:

Opnames zijn wel 1 maand na elkaar gemaakt, dus sta niet telkens op exact dezelfde positie. :)

Helaas geen goeie beelden om de camera's overdag te vergelijken i.v.m. verschillende weersomstandigheden, stand van de zon en het feit dat ik dan weer naar Burgers Zoo moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Ik zat na het lezen van de reviews te twijfelen tussen de panasonic hc-v520 en hc-v720. Uiteindelijk net de knoop doorgehakt en gekozen voor de hc-v520.
Mijn redenen zijn: goedkoper, kleiner. Ik gebruik hem gewoon voor huis-tuin-keuken camera en uit de reviews zijn ze er wel positief over. Dus ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2007
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05:36
Als ik mijn HDR-CX115E langere tijd niet gebruikt heb zijn alle instellingen weg. Mijn vorige camera had een knoopcelbatterij die de stroom leverde om de instellingen vast te houden. Zo'n knoopcel kan ik echter in de CX115 niet ontdekken. Weet iemand hoe dit zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2007
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05:36
8)7 2x gepost

[ Voor 162% gewijzigd door Ruud2007 op 22-04-2013 06:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Ik heb ondertussen mijn panasonic HC-V520 binnen gekregen. Mooie filmkwaliteit.
Nu wil ik een extra batterij er bij kopen, maar alleen de originele panasonic is nog maar beschikbaar. Om de accu op te laden moet je de batterij op de camcorder laten zitten, en de adapter in de zijkant van de camera inpluggen. Weet iemand of het ook mogelijk is om een autooplader voor deze camera te gebruiken? Ik denk dat ik dan namelijk geen extra batterij nodig zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Op zich zou dat wel moeten werken, je zult misschien niet een originele lader van panasonic maar eerder een universele instelbare auto lader kunnen gebruiken. Universeel in de zin van eentje waarbij je zelf de instellingen zoals bij de originele lader kan zetten en met meerdere plugjes zodat de goede er ook bij zit.

Je kan natuurlijk ook even een google search doen of je iets kan vinden. Persoonlijk heb ik een grotere capaciteit accu als reserve gekocht en daar ben ik erg tevreden mee. Daarmee kan ik toch ruim 5 uur schieten voordat ik moet opladen en daar kom ik nooit aan per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

In navolging op eerdere postings in dit topic van mij betreffende de Sony met aktieve beeldstabilisatie wilde ik nog even delen dat ik inmiddels een HDR-PJ780VE heb aangeschaft. Wát een genot!!

Verder wilde ik nog kwijt dat die projector, al is dat zeker geen selling point voor mij geweest, toch best grappig is. Behoorlijke kwaliteit beeld, beter dan de vele 'pico projectors' die je regelmatig als addon voor telefoons ziet langskomen het laatste jaar. Leuk om toch even snel wat clipjes te delen met je gezelschap.

De meegeleverde accu NP-FV50 doet het ook lang niet onaardig ondanks zijn geringe mAh kun je er best een middagje aktief mee filmen. Neemt niet weg dat ik van de Chinese vrienden nog een paar accu'tjes bijbesteld heb (origineel zijn die dingen erg duur) die op papier ongeveer de helft meer mAh hebben. In de praktijk verwacht ik eenzelfde performance als de originele accu want Chinese specs neem ik meestal met een vaatje zout bij accu's. ;)

Terugkomend op de camera zelf, genot dus, eigenlijk onder alle omstandigheden scherp, naast de gekende manuele settings kun je ook nog wat specifieke dingen finetunen zodat je je dof beter kunt manipuleren bijvoorbeeld. De touchscreen vereist enige gewenning, hij is iets minder responsief dan een modern telefoonscherm maar absoluut niet slecht te noemen. De aktieve beeldstabilisatie werkt verbluffend, uit de losse hand is het bijna magie (klinkt zowat als een apple salespitch maar vooruit, ik heb ook met motioncam stabilisators gewerkt en die halen bij lange na niet de resultaten die deze in-camera oplossing biedt!) en als je de handling bij intentionele beweging even door hebt registreert de camera écht wat je bedoelt (lastig uit te leggen maar er zit een soort kleine delay in het moment dat je begint bewegen, de aktie, het moment dat je stopt bewegen en het stoppen van de beweging on-screen).
Piepjes en rode opnamelampje kun je uitzetten voor de liefhebber.
De GPS functie is wel grappig maar zal ik in de praktijk niet gebruiken, heb de playmemories software dan ook niet geinstalleerd op m'n computer. Uitvoer is keurige 1920x1080x50p in 24mbit avchd (andere opties ook mogelijk natuurlijk!)
Dan nog het geluid, deze camera heeft een soort uitpuilende microfoon, hij registreert 5.1 geluid geweldig. De windgeluid reductie werkt trouwens ook erg goed maar heeft als consequentie dat als hij echt goed z'n best moet doen, het geluid dat van achter komt een tikkeltje hol overkomt (alsof je in een grot staat bijvoorbeeld) maar het is enorm veel beter dan de windgeluiden behouden dus ben ik zeer zeker niet ontevreden.

Mocht je op zoek zijn naar een camera in deze prijsklasse zou ik dus zeker willen adviseren om deze PJ780 mee te nemen in je afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodpecker
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-07-2023
Ik denk erover om een midrange Handycam aan te schaffen. Nu zie ik dat op de CES de PJ540 is gelanceerd, en die is te koop in Amerika en Azie, maar in Europa doen we het met de toch minder goed uitgeruste PJ530. Is dat normaal bij Sony, of komt die 540 ook deze kant op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timberly2
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-04 19:52
Woodpecker schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 17:58:
Ik denk erover om een midrange Handycam aan te schaffen. Nu zie ik dat op de CES de PJ540 is gelanceerd, en die is te koop in Amerika en Azie, maar in Europa doen we het met de toch minder goed uitgeruste PJ530. Is dat normaal bij Sony, of komt die 540 ook deze kant op?
Beste Woodpecker, is het nog gelukt met de aanschaf van een nieuwe camcorder? Ik ben ook zeer geïnteresseerd in deze PJ540, waarin wijkt die precies af met de 530, ik kan geen goede vergelijkingen / tests vinden op internet. Is de pj530 het beste alternatief als je perse in Nederland wilt kopen? Anders denk ik erover om de PJ540 uit het buitenland te halen. Bestellen op de Sony US site lijkt een optie? 650$

Voor de rest zijn er weinig ontwikkelingen op dit gebied? Voornamelijk action camera's op de tweakers pricewatch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-04 21:19
Timberly2 schreef op zondag 28 december 2014 @ 21:48:
[...]

Beste Woodpecker, is het nog gelukt met de aanschaf van een nieuwe camcorder? Ik ben ook zeer geïnteresseerd in deze PJ540, waarin wijkt die precies af met de 530, ik kan geen goede vergelijkingen / tests vinden op internet. Is de pj530 het beste alternatief als je perse in Nederland wilt kopen? Anders denk ik erover om de PJ540 uit het buitenland te halen. Bestellen op de Sony US site lijkt een optie? 650$

Voor de rest zijn er weinig ontwikkelingen op dit gebied? Voornamelijk action camera's op de tweakers pricewatch...
Kijk eens naar een Sony RX10 of Panasonic FZ1000. Dit zijn camera's die zowel goed zijn in het maken van foto's en video's. Beide hebben een relatief grote 1" sensor, lichtsterke lenzen en een goede film codec.

Als je diezelfde grote 1" sensoren in een video camera wilt moet je gaan kijken naar de (erg dure) Sony AX100 of Sony CX900. Veel andere videocamera's hebben kleine 1/1,7" of 1/2,3" sensoren, die een stuk minder lichtgevoelig zijn.

Uiteraard staat CES 2015 ook al voor de deur (6 t/m 9 januari) en CP+ (12 t/m 15 februari). Als je geen haast hebt is dat echt de moeite om op te wachten, aangezien er een opvolger van de RX10 wordt verwacht, die samen met een hele landing andere nieuwe camera's 4k aankan. 2015 is wordt wel echt het jaar waarin 4k in veel producten beschikbaar komt, zowel in camera's (in telefoons, compacts, MILC's, DSLR's etc.) als schermen (TV's, computermonitoren, tablets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Of wacht anders op de btw-dagen bij de media markt. Mooi moment om de (ver)oude modellen mee te pakken die weggeruimd worden voor die nieuwe modellen van de CES.
offtopic:
Overigens zal het misschien wel even duren voordat woodpecker reageert omdat hij al een maand niet meer ingelogd heeft tijdens dit schrijven.

[ Voor 33% gewijzigd door rockhopper op 28-12-2014 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timberly2
Hmm, dan kan ik inderdaad op de volgende CES dagen wachten.

@Balance, een Sony rx100 heb ik al voor foto's. Ik ben specifiek op zoek naar een videocamera. De Sony PJ540 importeren voor 650$ lijkt me dan de beste optie, leuke gimmicks ook met een projector. Maar we wachten de CES wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timberly2
Toch bedankt voor de tip om te wachten mede-tweakers. Sony heeft inderdaad een nieuwe videocamera aangekondigd, de Sony FDR AXP33.

http://community.sony.nl/...4k-camcorder/ba-p/1862315

Met als goed nieuws dat deze versie ook in Europa komt. "U kunt de FDR-AXP33 en de andere Handycam® 4K-modellen van Sony nu vooraf bestellen. De verkoop in Europa begint in februari.". Nu ga ik meteen over van een half digitale camera/half analoog naar een 4k digitale camera. Zeer benieuwd naar de kwaliteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

Oh, dat ziet er uit als een waardig opvolger voor de PJ790, al ben ik wel benieuwd naar de standaard microfoon resultaten, die rare uitstulping met bijgeleverde dead cat op de PJ790 gaf een goed ruimtelijk beeld zelfs met de zonnekap erop, bij deze camera lijkt de microfoon bovenin weggewerkt te zijn waardoor het geluidsbeeld van met name beneden het lensniveau vertekend kan zijn en ook bij gebruikmaking van een zonnekap (heeft dit nieuwe model die ook standaard trouwens? Wel een fijne toevoeging namelijk!)
Even lekker bijlezen op
http://www.sony.nl/electronics/handycam-camcorders/fdr-axp33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timberly2
@carnager, leuke opvolger inderdaad. Alhoewel ik denk dat je PJ790 qua beeldkwaliteit gewoon prima blijft toch? 4k is leuk, maar niet noodzakelijk in mijn ogen. Voordat alle 1080p tv's vervangen zijn, zijn we 10 jaar verder. Dan zijn de camera's ook wel weer verbeterd. Voor een opvolger van een 10 jaar oude camera ga ik sowieso overstag. Even wachten op de prijs, ik zag 1100 dollar voorbij komen. Met de huidige verslechterende wisselkoers zie ik een prijs van 999 euro als plausibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Timberly2 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 13:55:
@carnager, leuke opvolger inderdaad. Alhoewel ik denk dat je PJ790 qua beeldkwaliteit gewoon prima blijft toch? 4k is leuk, maar niet noodzakelijk in mijn ogen. Voordat alle 1080p tv's vervangen zijn, zijn we 10 jaar verder. Dan zijn de camera's ook wel weer verbeterd. Voor een opvolger van een 10 jaar oude camera ga ik sowieso overstag.
Als hij nou zelf al een 4k tv heeft lijkt me dat een prima argument om wel voor 4k te gaan. Je argument "voordat alle 1080p tv's vervangen zijn" is niet relevant, het gaat niet om de tv's in Nederland maar om de tv's die je zelf tot je beschikking hebt. Ik ga er verder vanuit dat hij zijn materiaal voor eigen doeleinden gebruikt (zeg maar home-video) en niet voor uitzending. Voor uitzending op tv heb je natuurlijk wel gelijk.
En verder geld natuurlijk ook, als je altijd wacht op de volgende camera die nog moet verschijnen sterf je uiteindelijk met alleen de folder in de hand zonder dat je ook maar één minuut geschoten hebt.

Ik heb zelf de ontwikkelingen niet heel erg bijgehouden de laatste jaren, maar is tegenwoordig Sony de beste producent? Want daar lees ik bij jullie reacties alleen maar over. Een aantal jaar terug was Panasonic ook erg goed, is dit inmiddels niet meer zo? Of is er nog een andere producent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timberly2
Geen idee over de kwaliteit tussen de verschillende merken. Ik heb zelf weinig ervaring. Camcorders worden op tweakers.net niet vaak getest. Zeker niet elk jaar de nieuwste modellen. Wellicht omdat alle merken tegenwoordig prima resultaat leveren. Persoonlijk werd ik aangetrokken tot de sony dankzij de ingebouwde projector.

http://www.digitaltrends....j440-hdr-pj670-handicams/
Hier wel een leuke vergelijking. 50p 4k voor de panasonic WX970 en 30p 4k voor de Sony AX33. Waarbij Sony weer een hogere bitrate heeft en vermoedelijk betere stabilisatie. Nou is het dus wachten op een directe test van een specialisten site. Meer weet ik er niet van. Wel dat de prijzen voor 4k camcorders flink dalen en met 1000$ toch binnen handbereik komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Timberly2 op 07-01-2015 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Is wel begrijpelijk. Nu 4k Tv's de standaard worden dit jaar en er op korte termijn (buiten Netflix en Youtube) geen extra 4k beeldmateriaal vrijkomt via TV of "opslagmedium" zijn het juist de camera's die voor mooi materiaal moeten zorgen. Inmiddels kunnen ook sommige mobieltjes al op 4k filmen, maar persoonlijk film ik liever met een echte camcorder.
Wat mij bijstaat van toen ik een camera kocht was dat Sony toen het beste werkte bij low-light situaties (donkere omgevingen zeg maar) en Panasonic juist het beste stabiliseerde. Maar ook toen lagen de modellen al redelijk dicht bij elkaar. Dat zal nu nog steeds zo zijn, slechte camera's koop je niet snel meer tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

@Timberly2 & @Rockhopper
Vooropgesteld, de PJ790 is inderdaad een geweldige camera. Goede low light performance en de super stabiele BOSS (prachtig systeem waar lens en sensor unit als het ware 'drijft' in de camera, waardoor zelfs op volle zoom in een rijdende auto je bijna geen trillingen waarneemt, om gewoon eens een voorbeeld te geven) zijn naast het haarscherpe beeld gewoon superfijn.
Dat neemt niet weg dat, waar het mogelijk is om je bron te verbeteren, je dit maar moet laten zitten omdat je nog geen apparaat hebt om het op terug te kijken of naar uit te zenden.

Natuurlijk hangt het er vanaf hoe je de opnamen wilt toepassen en wat je er voor over hebt. Persoonlijk ben ik echter van mening voor het gros van mijn opnamen, die ik graag later nog terug kijk, het fijn is om de bron zo goed mogelijk te hebben, zodat je in de toekomst ook tevreden naar je materiaal kunt kijken zonder erbij te denken 'had ik maar' zus of zo... Misschien komt dit inzicht doordat ik al ruim 20 jaar met veel plezier met foto en video bezig ben, waarbij ik bij mijn oudere materiaal toch vaak denk van had ik dat toch maar in hd (straks allicht, had ik dat maar in 4k) mede omdat ik in mijn oude opnamen graag naar details ga spotten. Een bord langs de weg, een schilderijtje aan de muur, details van plaatsen die inmiddels niet meer bestaan wegens verhuizing, sloop, overlijden of wat voor situatie dan ook. Dat lukt gewoon veel prettiger met een zo scherp mogelijke bron.
Natuurlijk moet de combinatie de scherpe (en prettig kijkbare) bron ook mogelijk maken, temeer reden dat ik de vorige generatie 4K camera's heb laten schieten, voor mij is die BOSS een absolute must, afgezien van het logische setje van scherpe en lichtsterke lens, lichtsterke en hoge resolutie sensor, goed geluid, goede beeldverwerking en natuurlijk de juiste afwikkeling in het (gecomprimeerde) bronbestand (ik hoef echt niet raw te schieten, dat is qua datahoeveelheid bij video gewoon niet houdbaar, maar ik wil wel dat de bestanden voldoende fps dus 50 of 60, progressief beeld opleveren in de hoogste resolutie en dat er geen (of in ieder geval niet zonder gebruikmaking van professionele meetapparatuur) compressieartefacten of andere negatieve effecten van compressie zichtbaar zijn.

Ik ga deze camera - en dan ook (met name) de individuele testresultaten her en der zowel van videoreviewsites als van de occasional homevideo'er, zowel op video als op audio gebied - goed in de gaten houden.
Ik zie een adviesprijs bij introductie van $1199, dat zal zich wel vertalen naar een goede €1250 hier in Nederland verwacht ik. Als de camera is wat ik hoop dat hij is, in een notedop een PJ790 maar dan met kwalitatief hoogwaardige 4K beeldkwaliteit, dan is hij dat geld m.i. zeker waard en hoop ik hem tegen de zomer wel te gaan aankopen.
Kan hij onverhoopt, ondanks de mogelijkheid van 4K, niet tippen aan de kwaliteit van de PJ790, dan zal ik nog wel een generatie blijven afwachten.

PS. Voor zover ik kan opmaken uit de site van Sony wordt deze nieuwe camera niet standaard met een zonnekap geleverd en ik zie er ook niet een bij de accessoires genoemd worden. Jammer want een zonnekap is echt niet alleen maar nuttig tegen inschijnend zonlicht, het helpt ook bij licht regenachtig weer om de spetters van de lens te houden en is een (relatief goedkoop) stuk bescherming van de voorzijde van de camera mocht je onverhoopt ergens tegenaan stoten. Voor wat betreft echte regen gebruik ik tegenwoordig (na lang zoeken) de Manfrotto Pro Light Video Raincover CRC-17 die uitstekende resultaten geeft. (de meeste raincovers/rainsleeves zijn bedoeld voor fototoestellen of voor camera's zonder mogelijkheid te geven het schermpje uit te klappen, eigenlijk is dit de enige echt lekker draagbare optie tenzij je een specifiek voor je model camera gemaakte onderwaterbehuizing koopt die a) veel duurder is, b) een dof geluid teweegbrengt en c) gewoon bulk is waardoor je alle gemak van 'even snel de camera erbij pakken en filmen maar!' moet opgeven.

hmm lang verhaal geworden, nou ja, voor alle duidelijkheid is dat soms nodig.. :)

[EDIT]
NB. Wat natuurlijk ook erg fijn is bij 4K, is dat je nog kunt croppen en toch FullHD (of beter) over houden.
[/EDIT]

[ Voor 1% gewijzigd door carnager op 07-01-2015 21:56 . Reden: Kleine toevoeging op het toch al lange verhaal.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timberly2
Carnager, bedankt voor je verhaal. Ik ga helemaal mee in je verhaal over de kwaliteit die je wilt hebben later. Momenteel ben ik ook bezig om een collectie video 8 bandjes van mijn pa over te zetten naar digitaal -> en centrale opslag NAS. Echter is dit toch wel minder qua kwaliteit. Ook heeft hij net voordat de digitale camera's kwamen met HD kwaliteit een, eigenlijk, analoge camcorder nog gekocht. Hier baal ik van en ik ben dus ook eigenlijk voor hem dit aan het onderzoeken wat de opvolger wordt, temeer omdat deze ook weer kwaliteitsverlies laat zien (zal inmiddels ruim 10 jaar oude JVC zijn, type weet ik zo niet). Alhoewel hiermee prima materiaal geschoten is kun je inderdaad niet echt inzoomen op details en dat is juist wat het mooi maakt om terug te kijken.

Waarbij ik toen ik aan 4k camera dacht; gimmick. Zie ik er nu toch wel de meerwaarde van in, temeer omdat we op de 2e generatie zitten en het hopelijk weinig tot geen kinderziektes aanwezig zijn / de nodige ontwikkeling nog nodig is.

Verhaal van de TV's was wat gechargeerd, natuurlijk kun je bijvoorbeeld ook een 4k computer monitor aanschaffen wat al een stuk betaalbaarder is.

Qua accessoires ga ik niet zover, puur omdat er alleen geschoten word op vakanties, af en toe wat evenementen maar verder niet opzettelijk om materiaal te schieten. Echter hobbywerk, waarbij het natuurlijk zo is dat je deze investering 1x in de 7-10 jaar doet en je dan toch wel het beste wil. Bedankt voor je verhaal, ik zal beide toestellen, de panasonic en de Sony, in de gaten gaan houden.

Tot slot, wat is jou mening over de waarde van de ingebouwde projector van Sony? (Testresultaten moeten we afwachten maar ik denk dat, temeer omdat dit al een jaar of wat ingebouwd is in Sony camera's, ze dit aardig goed doorontwikkeld hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik zou me niet blind staren op 4k resolutie.
Er zijn namelijk heel veel factoren die meespelen bij het beeld, zoals lenskwaliteit, ruis, of je progressive kunt opnemen en last-but-not-least de gebruikte compressie.

Persoonlijk zou ik liever een "model van vorig jaar" nemen, die 1080p op kan nemen met een goede degelijke lens, dan iets waar op die elementen is bespaard om toch maar een 4k resolutie in de specs te kunnen zetten voor een redelijke prijs.

En vergeet niet dat we nu op een overgang zitten van AVCHD naar HEVC en het zou me niets verbazen als de eerste camera's met 4k resolutie niet een codec gebruiken die later gemeengoed zal blijken te zijn.
Dan zit je over een paar jaar met opnames die je niet makkelijk in menig video-pakket kunt editen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

@Timberly2
Betreffende de projector en hierbij refereer ik dan aan die in de PJ790, die doet het best leuk. Het geprojecteerde beeld is in een binnensituatie voldoende helder, zolang er geen direkt zonlicht de ruimte binnen schijnt, om een geprojecteerd beeld van pakweg anderhalve meter diameter te genereren. Groter kan ook maar dan moet je wel wat aan verduistering gaan doen.
Overigens is het geprojecteerde beeld echt geen HD, het zal eerder ergens rond de SD kwaliteit liggen, maar projecteren geeft toch vaak de illusie dat het scherper is dan de daadwerkelijk geprojecteerde resolutie, doordat het beeld enigzins diffuus terug op je netvlies beland. Hoogstaande projectieschermen zullen dit stukje diffuus wel niet hebben maar zo zie ik het gebruik van deze projector dan weer niet.

Hoe ik de projector gebruik, eigenlijk met name een gimmick voor aan het einde van een gefilmde dag met een paar mensen, om dan nog even samen de opnames (onbewerkt) terug te kijken. Dan is het met een drankje erbij best leuk, even snel projecteren op een (nagenoeg) vlakke witte muur en het geluid komt uit de camera zelf dus verstaanbaar maar echt geen HiFi.
Verder gebruik ik hem eigenlijk niet en ik zou het ook niet erg vinden als de volgende camera geen projector zou hebben, het is geen feature waar ik echt waarde aan hecht.

--

@TD-er

Het model van vorig jaar had geen BOSS, helaas, verder kan ik me wel vinden in je reactie. Ik verwacht niet dat Sony hier heeft bespaard op de kwaliteit maar we gaan de testvideos vanzelf zien online.
De codecs zijn en blijven een twijfelachtig onderwerp maar dit is van alle tijden, tegen de tijd dat een standaard echt overheerst en lijkt te hebben gewonnen, is de volgende generatie weer aan het stoeien met allerhande nieuwe codecs voor de hogere beeldformaten/framerates/bitrates etc..
Je kunt de kat uit de boom blijven kijken en steeds een generatie achter blijven lopen qua technologie (maar wel met de uitontwikkelde versie) wat redelijk veilig is, maar je ontneemt jezelf daarmee wel de nieuwste technologische mogelijkheden die er voor een vergelijkbaar bedrag bij zouden kunnen zitten. Het is een keuze en die is voor iedereen verschillend, gebaseerd op welke beargumentatie diegene het zwaarst vindt wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Een vriend van mij heeft een van de eerste HD-camera's en daarmee moet je de meegeleverde software gebruiken om 't om te zetten in een iets normaler formaat.
Dat is gelukkig nog niet Windows-XP only, maar daar is ook alles mee gezegd.
Met HEVC zitten we net tussen versie 1 en 2 in.
Als deze nieuwe camera's al versie 2 ondersteunen, zie ik niet echt bezwaren, of wanneer ze ook AVCHD aankunnen.
Maar het is zeker wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

Zo te zien komen er in totaal 4 modellen van dit BOSS 4K camcordersysteem op de markt deze lente.

Afbeeldingslocatie: http://i.sdv.cc/Sony_4K_BOSS_Camcorders_2015-Q2.png

2 modellen zonder en 2 modellen met projector, zo te zien aan de afbeeldingen.
Het laagste model lijkt bovendien, in tegenstelling tot de andere 3, geen EVF te hebben.
En dan komen alle modellen beschikbaar in PAL (25, 50fps) en NTSC (30, 60fps) uitvoeringen (ze hebben allemaal ook 24fps). Helaas niet omschakelbaar, je krijgt gewoon het model behorende bij de regio waarin je de camera koopt.
Verdere verschillen tussen de onderlinge modellen heb ik nog niet kunnen vinden helaas.

Wel staan er al een paar interessante video's online:
Promotionele video
First view van produktie exemplaar op de CES
Sample video van een prototype

Wat mij betreft eerste domper ook gespot: op 4K resolutie zal deze lijn nog geen 50p/60p doen. Aangezien dit het beeld zoveel vloeiender maakt dus misschien toch nog maar een generatie afwachten terwijl ik vrolijk doorschiet met de PJ790. In 2016 zullen ze het vast wél voor elkaar krijgen om 50p/60p erin te stoppen.. toch?

[ Voor 3% gewijzigd door carnager op 08-01-2015 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik denk dat die 50p vooral een praktische beperking is.
Je kunt geen 4k beeld op 50p over een standaard HDMI kabeltje trekken bijvoorbeeld en ik kan me voorstellen dat dr ook weinig decoders zijn die dat goed kunnen weergeven. HEVC zie je nog niet zoveel in apparaten zitten.

En er zijn ook erg weinig panelen die 4k op > 30 fps kunnen weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

Klinkt aannemelijk inderdaad, die praktische beperking.
Daarentegen, zolang er SDHC kaartjes bestaan die prima 90MB/s doen (bovensegment, ik weet, maar zelfs voor consumenten echt niet onbetaalbaar en bij de beter gesorteerde winkels gewoon verkrijgbaar) moet het qua bron prima vastgelegd kunnen worden. Dat de playback dan vooralsnog een beperkte framerate meekrijgt soit, maar voor de raw footage is het zowieso fijn als de optie aanwezig is.
Maarja, misschien moeten we het in een andere praktische hoek zoeken en trekt de processor in deze camera het gewoonweg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timberly2
@carnager, bedankt voor je overzicht. Ik was vanmiddag nog even in de veronderstelling dat Sony dit keer geen projector had geïnstalleerd. Dit kwam omdat ik zocht op ax33 ipv axp33. AXP33 is voor mij het meest interessante model, is 25fps echt een gemis of is dit voor huis/tuin/keuken/plus-een-beetje gebruik eigenlijk een non-issue?

[ Voor 4% gewijzigd door Timberly2 op 09-01-2015 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

@Timberly2
Voor huis-tuin-keuken gebruik is 25fps doorgaans ook wel okay denk ik, het is meer het kersje op de taart als je naar 50fps kunt. Er zijn verschillende scenario's denkbaar waarbij 50fps betere resultaten geeft, om er een paar te noemen:
1) Beweging. Stel, je filmt een uitgestrekt landschap en je beweegt van links naar rechts. Wanneer je deze beweging maakt zal het beeld een fractie minder scherp lijken op 25fps en zodra je de camera stil houdt springt ineens alle scherpte terug in je frame.
OF: Je filmt een straatbeeld, passerend verkeer incl voetgangers zijn wat onscherper dan de straat, huizen etc wat niet beweegt.
2) Kniperende lampen / schermen met balken. Je ziet vaak dat lampen knipperen in de opnamen. Dit heeft met de netfrequentie versus je fps te maken. Het heftigste verschil is met 30fps in Europa of met 25fps in America, daarom worden die camera's dus ook al niet bij elkaar verkocht en zijn wij in Europa overgeleverd aan de 25fps camera's terwijl de Ameriikanen 30fps krijgen. Maar zelfs dan heb je nog geknipper. En als je een (CRT) scherm / tv in beeld hebt, dat daar een donkere horizontale balk overheen kruipt (of snel flitst als je met je camera in het andere continent bezig bent) het heeft wederom te maken met het matchen van de fps met de (net)frequentie, de timing is nooit geheel identiek.
Deze problemen los je dus (nagenoeg geheel) op door met dubbele framerates te schieten, omdat je alles van je gefilmde (indirecte?) onderwerp gewoon goed opvangt, en wijkt de timing iets af dan is daar alweer het volgende frame in plaats van dat het tussen 2 frames in valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timberly2
@td-er en @carnager, bedankt voor jullie reacties en technische hulp. Ik zal het laten weten als ik tot aanschaf ben over gegaan, echter zal dit nog wel even duren voordat deze modellen daadwerkelijk te leveren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

Op AVSforum begint inmiddels een thread aardig reacties op te leveren voor deze Sony..
http://www.avsforum.com/f...sony-fdr-ax33-thread.html
Kunnen we daar (in het Engels) ook meelezen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
carnager schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 23:36:
Klinkt aannemelijk inderdaad, die praktische beperking.
Daarentegen, zolang er SDHC kaartjes bestaan die prima 90MB/s doen (bovensegment, ik weet, maar zelfs voor consumenten echt niet onbetaalbaar en bij de beter gesorteerde winkels gewoon verkrijgbaar) moet het qua bron prima vastgelegd kunnen worden. Dat de playback dan vooralsnog een beperkte framerate meekrijgt soit, maar voor de raw footage is het zowieso fijn als de optie aanwezig is.
Maarja, misschien moeten we het in een andere praktische hoek zoeken en trekt de processor in deze camera het gewoonweg niet.
90 MB/sec is voor thuisgebruik totaal niet praktisch.
Er zijn weinig harde schijven die dat continue kunnen leveren in de praktijk en je zit dan op 324 GByte per uur.
Puur vanuit praktisch oogpunt zou je op een 32 GB kaartje minimaal een uur moeten kunnen filmen en met 64 GB dus 2 uur... minimaal.
Dus dan zit je op minder dan 9 MByte/sec en dat kunnen class-10 kaartjes (net) aan.
Maar goed, in de praktijk verwacht ik dat 4k video (in HEVC) met vrijwel dezelfde bitrate opgenomen zal worden als 1080p materiaal (in AVCHD) in de meeste consumenten-camera's.
Dus dat zal in de praktijk amper boven de 30 Mbps uitkomen. (< 4 MByte/sec)

Het zou mooi zijn als consumer-camera's eindelijk eens (meer) RAW, of ten minste meer dan 8 bit per pixel zouden kunnen opnemen. Dan kun je nog wat aan je witbalans veranderen zonder veel aan kwaliteit in te leveren. Maar dat zie ik nog niet snel gebeuren.
Dat de encoder het niet zou trekken om 4k op 50 fps te doen, zou ook heel goed kunnen.
Of het is misschien een beperking van de sensor.
4k video, is 8 Mpixel. @50fps is dat 400 Mpixel/sec. Er is wel een aantal sensoren wat dat kan trekken, maar dat zijn geen goedkope jongens.
En het goedkopere spul is vaak ook wat kleiner, dus kleinere pixels voor hetzelfde aantal en dus minder licht per pixel.
Van 25 fps naar 50 fps zal inhouden dat je de maximaal haalbare sluitertijd ook moet halveren en dus krijg je in situaties zoals binnen filmen al snel vrij veel ruis.

Kortom, redenen genoeg te verzinnen waarom een 4k camera nu nog geen 50 fps aan kan. (60 in de VS?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweddy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-04 12:32
TD-er schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 10:25:
4k video, is 8 Mpixel. @50fps is dat 400 Mpixel/sec. Er is wel een aantal sensoren wat dat kan trekken, maar dat zijn geen goedkope jongens.
En het goedkopere spul is vaak ook wat kleiner, dus kleinere pixels voor hetzelfde aantal en dus minder licht per pixel.
Van 25 fps naar 50 fps zal inhouden dat je de maximaal haalbare sluitertijd ook moet halveren en dus krijg je in situaties zoals binnen filmen al snel vrij veel ruis.

Kortom, redenen genoeg te verzinnen waarom een 4k camera nu nog geen 50 fps aan kan. (60 in de VS?)
Ik ben het met veel van de argumenten eens maar je zal zien dat Sony volgend jaar wél 4K met 50p aanbiedt. Het is gewoon een kwestie van marketing en techniek ontwikkelen. Een model als de AXP33 hadden ze echt vorig jaar ook al kunnen uitbrengen.

Sony deed hetzelfde destijds met HD-camcorders. Ten opzichte van Canon en Panasonic kwam Sony steeds wat later met hogere bitrates en snellere sluitertijden.

In de VS werken ze met andere frequenties dan in Europa. Wij werken hier met standaard met 25frames per seconde en in de VS met 30. Factor 2 er overheen en je komt uit op Europa 50fps en VS 60fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweddy
[b]Timberly2 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 14:07:
Hier wel een leuke vergelijking. 50p 4k voor de panasonic WX970 en 30p 4k voor de Sony AX33. Waarbij Sony weer een hogere bitrate heeft en vermoedelijk betere stabilisatie. Nou is het dus wachten op een directe test van een specialisten site.
Tot nu toe zijn het de enige twee consumenten camcorders met 4K die op de markt komen in 2015 dus die vergelijkingen gaan er wel komen. Ik vermoed dat in ieder geval Canon nog op de CP+ beurs in februari met 4K camcordernieuws gaat komen.

Wat ik jammer vind is dat Sony het 4K-model in Europa alleen met projector gaat verkopen. Moet je je voorstellen: Heb je 4K-kwaliteit en dan met een lousy projectortje op een muur? Dan vind ik de toevoeging van Panasonic met een 2e camera een stuk zinvoller en die bieden tenminste ook nog de mogelijkheid een model te kopen waar die functie ontbreekt.

Wat mij betreft gaat het om 50p vs 25p, bitrateverschil, stabilisatieverschil, mate van controle en natuurlijk beeldkwaliteit overdag en 's avonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

Nog even terugkomend op:
Timberly2 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 14:07:
[..]
Hier wel een leuke vergelijking. 50p 4k voor de panasonic WX970 en 30p 4k voor de Sony AX33.
[..]
Volgens de specs die voorbijkomen in Panasonic's eigen promovideo, zal 4K op slechts 25fps op te nemen zijn. Dat aangaande zitten Sony en Panasonic dus in hetzelfde schuitje. Wel een fijne feature op die Panasonic is dan weer HDR.
Wat betreft die twin camera en wireless camera, de twin camera kan nog wel aardig zijn, de wireless camera zou ik toch liever in post processing doen zodat je de individuele videos kunt finetunen en meer controle hebt over het (achteraf gezien) beste moment van PiP danwel omschakelen.

Hierbij nog even de link naar het filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=IsGo2dRZBfc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timberly2
Pfoe, de Sony AXP33 gaat zo'n €1200,- kosten bij Sony http://www.sony.nl/electronics/handycam-camcorders/fdr-axp33.

Zijn er prijsdalingen te verwachten binnen een half jaar of is dit niet gebruikelijk in de camcorder business?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Timberly2 schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 13:10:
Pfoe, de Sony AXP33 gaat zo'n €1200,- kosten bij Sony http://www.sony.nl/electronics/handycam-camcorders/fdr-axp33.

Zijn er prijsdalingen te verwachten binnen een half jaar of is dit niet gebruikelijk in de camcorder business?
Nope, deze zijn vrij stabiel. Sony's adviesprijzen zijn vaak wel vrij hoog, dus het kan dat retailers besluiten om hem voor €1100 te gaan verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

Doorgaans zitten de goedkoopste webshops op de Tweakers Pricewatch tegen Mei op ongeveer 100 tot 150 Euro onder de Sony Store / -adviesprijs in dit segment, gebaseerd op releases van o.a. PJ780/790, CX730/740/760.
Let op dat de allergoedkoopste webshops vaak parallel importeren, effektief betekent dit dat je (zonder dat ze dit erbij vermelden!) een buitenlands model krijgt. Niets mis mee afgezien van de stekker op de voedingsadapter/-kabel die afwijkt van het Nederlandse stopcontact. De adapter zelf is gewoon wereldwijd bruikbaar maar de webshops vergeten nog wel eens de correcte adapter mee te sturen. Als de webshop in Nederland zit zijn ze verplicht deze adapter mee te leveren dus een vriendelijk doch dringend bericht aan de webshop om die adapter even gratis na te leveren is dan de oplossing. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Vergeet niet dat parallel-import soms ook vervelend kan zijn voor de garantie.
In elk geval is dat met Canon wel vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 417856

Met een baby op komst wil ik graag een camcorder kopen.
Ik heb me door een aantal topics en adviessites heen geworsteld en ben tot de volgende selectie gekomen:
• Canon Legria HFR68 (beschikbaar vanaf morgen, dus nog geen reviews)
• Panasonic HC V750
• JVC Everio GZ R115
• Sony HDR PJ620

Waar ga ik hem voor gebruiken?
Ik verwacht vrijwel alleen familie filmpjes. Dus veel binnenshuis, in de tuin, in een speeltuin en eens per jaar wat vakantiefilmpjes.

Wat vind ik belangrijk?
* Goede HD kwaliteit beeld, ook mooie beelden binnenshuis bij wat minder (dag)licht.
* Goede kwaliteit geluid, ook op een wat winderige dag in de speeltuin.
* Makkelijke transfer naar computer; ik denk daarom dat wifi verbinding fijn is.
* Ik wil graag tussendoor ook makkelijk een mooie still (foto) kunnen maken met de camera.
Voor mij betekent dit: foto’s die afdrukbaar zijn in een digitaal fotoalbum, dus standaard formaat. Kwaliteit voor uitvergrotingen e.d. is niet nodig, dan kan ik beter een foto camera kopen.
* Acceptabele accu duur.

Iemand die mij naar aanleiding hiervan kan adviseren rondom een van deze camera’s, of misschien tóch nog een ander? (budget ongeveer 500 a 600 euro)
Of die mij kan adviseren waar ik de doorslag het beste op kan baseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
belangrijkste zijn lichtgevoeligheid en groothoek (24 mm equivalent) voor jouw toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die groothoek dacht ik ook al aan, daar heb ik ze al aardig op geselecteerd, behalve de JVC.
Ik zal ze eens qua lichtgevoeligheid naast elkaar gaan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Je moet maar zo denken, veel van je kind zal je binnen opnemen, dus vandaar die keuzes.
Je kunt namelijk niet zomaar op meters afstand gaan staan om de familie erop te zetten, omdat in een huiskamer daar meestal geen ruimte voor is.
De meeste videocamera's hebben wel een 10x zoom of meer.
Boven de 10x heb je echt een fatsoenlijke beeldstabilisatie nodig. Wat dat betreft ben ik heel erg blij met mijn (inmiddels oude) Panasonic SD90. Die heeft een goede gevoeligheid en een heel erg indrukwekkende beeldstabilisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kijk ik dan naar het aantal lux? De Canon heeft bijv. 0.4 lux voor beeld bij weinig daglicht (volgens mij eigenlijk nachtmodus).
Of kijk ik liever naar diafragma waardes? Want dat bepaalt toch hoeveel licht er in de camera kan komen?
Ik ben hier nog niet zo in thuis..

En dan nog een vraag met betrekking tot de stills die ik graag zou willen nemen met de camera, als zich toevallig een mooie gelegenheid voor doet. Ik weet dat bij een fotocamera 'megapixels' lang niet alles zegt, zeker niet als je niet echt uitvergrotingen gaat maken. Maar bij een camcorder weet ik niet zo goed waar ik dan wel op moet letten om er uit af te leiden of de kwaliteit van de foto's in elk geval goed genoeg zullen zijn om op 10x15 af te drukken en/of toe te voegen aan een digitaal gemaakt foto album.
Toch de megapixels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Anoniem: 417856 schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 18:39:
Kijk ik dan naar het aantal lux? De Canon heeft bijv. 0.4 lux voor beeld bij weinig daglicht (volgens mij eigenlijk nachtmodus).
Of kijk ik liever naar diafragma waardes? Want dat bepaalt toch hoeveel licht er in de camera kan komen?
Ik ben hier nog niet zo in thuis..

En dan nog een vraag met betrekking tot de stills die ik graag zou willen nemen met de camera, als zich toevallig een mooie gelegenheid voor doet. Ik weet dat bij een fotocamera 'megapixels' lang niet alles zegt, zeker niet als je niet echt uitvergrotingen gaat maken. Maar bij een camcorder weet ik niet zo goed waar ik dan wel op moet letten om er uit af te leiden of de kwaliteit van de foto's in elk geval goed genoeg zullen zijn om op 10x15 af te drukken en/of toe te voegen aan een digitaal gemaakt foto album.
Toch de megapixels?
De lichtsterkte is een combinatie van diafragma * sensor(grote). Dat betekend dat je zowel een lichtsterke lens wilt als een grote sensor met moderne sensortechniek.

Kijk eens naar de Sony RX10. Grote 1" BSI sensor, lichtsterke 24-200mm f/2.8 gestabiliseerde zoomlens, doet 1080p op 24, 25, 30, 50 en 60fps waarbij het de hele 20MP sensor uitleest, en dus een 5K videostream downsampled naar hoge kwaliteit 1080p video. Een camera uitstekend geschikt voor zowel foto als video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Puur gelet op de hoeveelheid licht, zou je inderdaad moeten letten op het diafragma en de sensor-grootte.
Maar....
Met open diafragma, is de scherptediepte klein (het deel wat scherp is in het beeld).
Bijvoorbeeld met een 50mm F/1.8 lens op een fotocamera, krijg je met alleen een gezicht recht van voren in beeld, dat de neus scherp is, maar de oren al niet meer.
Als je wat verder weg staat, is het gebied wat scherp is alweer een stukje groter.
Maar goed, waar ik naar toe wil, is dat filmen met open diafragma, iets heel anders is dan foto's maken.
Het kan heel mooi zijn, wanneer het goed lukt. Maar de ervaring is dat toch net de verkeerde dingen in focus zijn. Heel mooi dat die plant op de achtergrond scherp is, maar die waas van een kruipende baby was toch leuker geweest.

Blijft over "grote sensor".
Grootste nadeel van een grote sensor is het prijskaartje.
Daarna komt dat een grote sensor toch echt ook grotere lenzen nodig heeft, dus meer camera-volume en gewicht.
Voordeel is uiteraard dat het beeld mooier is en zeer waarschijnlijk ook minder ruis bij weinig licht, mits je sensoren vergelijkt uit dezelfde generatie. Want er is de laatste paar jaar heel veel verbeterd aan sensoren.

Voor het maken van foto's, zou je echt de resultaten per camera moeten bekijken, want mijn ervaring met foto's van een filmcamera zijn dat de kwaliteit nogal kan tegenvallen.
Je hebt wel heel veel praktische features, zoals dat je tijdens het filmen een foto kunt nemen, waarbij bepaalde personen scherp in beeld moeten staan en personen een "maximale glimlach" moeten hebben. Dergelijke features zitten ook al op mijn Panasonic SD90, maar ik gebruik het eigenlijk nooit. De foto's van mijn mobiel zijn vaak mooier. (al heb je natuurlijk wel enorm veel zoom en stabilisatie op de fotocamera en niet op de mobiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Bullshit. Het formaat van de sensor én het diafragma hebben beide exact even veel invloed op de hoeveelheid scherptediepte als op de lichtsterkte. Zo heeft een 1" sensor met f/1.8 lens exact evenveel scherptediepte én lichtgevoeligheid als een APS-C sensor met f/2.8 lens of fullframe sensor op f/4.

Met lichtgevoeligheid komt scherptediepte, dat is nu eenmaal fundamentele natuurkunde. Het enige wat daar nog invloed op heeft is sensortechniek, waarbij BSI (Backside illuminated) sensoren nog het meeste voordeel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die Sony zal hem niet worden, want ik ben echt op zoek naar een camcorder, geen fotocamera. Ik heb namelijk al een prima compact fotocamera en denk dat ik een zwaarder model met goede videofunctie niet snel zal mee slepen naar een speeltuin of pretpark. De filmcamera's van zo'n 250/300 gram spreken me daarom meer aan (naast dat die Sony buiten budget zou vallen).

Als mijn wens rondom het maken van stills toch te hoog gegrepen is, dan laat ik liever die eis varen en ga ik voor goede video-opnames, want daar koop ik zo'n camcorder uiteindelijk voor. Goed om dat wel te van te voren te weten, zodat ik realistischere verwachtingen heb.

Ik zal toch nog wel letten op de sensor en het diafragma, maar misschien dan nog wel extra adviezen in relatie tot de vier modellen en/of de functionaliteiten waar ik toch nog wat beter op moet letten? (naast groothoek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Balance schreef op zondag 01 februari 2015 @ 09:59:
[...]

Bullshit. Het formaat van de sensor én het diafragma hebben beide exact even veel invloed op de hoeveelheid scherptediepte als op de lichtsterkte. Zo heeft een 1" sensor met f/1.8 lens exact evenveel scherptediepte én lichtgevoeligheid als een APS-C sensor met f/2.8 lens of fullframe sensor op f/4.

Met lichtgevoeligheid komt scherptediepte, dat is nu eenmaal fundamentele natuurkunde. Het enige wat daar nog invloed op heeft is sensortechniek, waarbij BSI (Backside illuminated) sensoren nog het meeste voordeel hebben.
Zeg ik ergens dat dat niet zo is?
Ik geef aan dat met open diafragma filmen niet praktisch is.
En daarnaast geef ik aan dat je met een grote sensor vaak betere lichtgevoeligheid hebt. Dit omdat je dan grotere pixels hebt.

Maar goed dat je je post begint met zo'n discussie-verbeterend argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
TD-er schreef op zondag 01 februari 2015 @ 19:30:
[...]

Zeg ik ergens dat dat niet zo is?
Ik geef aan dat met open diafragma filmen niet praktisch is.
En daarnaast geef ik aan dat je met een grote sensor vaak betere lichtgevoeligheid hebt. Dit omdat je dan grotere pixels hebt.

Maar goed dat je je post begint met zo'n discussie-verbeterend argument.
Je geeft aan dat met open diafragma filmen niet praktisch is. Dat hangt er maar net vanaf hoe groot de sensor en het diafragma zijn. en hoeveel licht er beschikbaar is en hoeveel scherptediepte je nodig hebt. Zijn nogal wat variabelen. Er zijn camera's die zijn loei scherp wide open, dus die kunnen best wide open filmen. Grotere sensor/pixels zijn leuk, maar zodra je een pinhole lens hebt schiet je er vrij weinig mee op. Het blijft dus een combinatie van diafragma en sensor formaat die voor zowel de scherptediepte als de lichtgevoeligheid zorgen. Het is fundamentele natuurkunde dat je niet meer licht kan vangen zonder een kleinere scherptediepte te creëren.
Kijk in dat geval eens naar een Sony PJ620 of Panasonic HC-W850.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweddy
@Brand22: Als je een huis- tuin- en keukencamcorder zoekt zou ik toch echt voor een Sony gaan.

De Balanced Optical SteadyShot van Sony is ongeëvenaard en dat is echt een verschil van dag en nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Balance schreef op zondag 01 februari 2015 @ 21:16:
[...]

Je geeft aan dat met open diafragma filmen niet praktisch is. Dat hangt er maar net vanaf hoe groot de sensor en het diafragma zijn. en hoeveel licht er beschikbaar is en hoeveel scherptediepte je nodig hebt. Zijn nogal wat variabelen. Er zijn camera's die zijn loei scherp wide open, dus die kunnen best wide open filmen. Grotere sensor/pixels zijn leuk, maar zodra je een pinhole lens hebt schiet je er vrij weinig mee op. Het blijft dus een combinatie van diafragma en sensor formaat die voor zowel de scherptediepte als de lichtgevoeligheid zorgen. Het is fundamentele natuurkunde dat je niet meer licht kan vangen zonder een kleinere scherptediepte te creëren.

[...]

Kijk in dat geval eens naar een Sony PJ620 of Panasonic HC-W850.
Zie nu dat de Panasonic HC-V750 bij Amazon.de nu maar 453 euro kost. Lijkt me een goede deal, de nieuwe modellen lijken niet heel veel beter (behalve misschien de HDR functie).

Twijfel alleen of ik misschien aan deze Sony bijvoorbeeld al genoeg heb:
http://www.sony.nl/electronics/handycam-camcorders/hdr-cx405

Scheelt 200 euro.
Camera ga ik voornamelijk gebruiken om de kinderen te filmen en met vakanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131627

Aangezien we over een paar weken gezinsuitbreiding verwachten, zijn we op zoek naar een goed 'instap'model camcorder.

Na het lezen van diverse recensies is ons oog gevallen op de volgende modellen:

Sony CX330 €299,-
Sony CX405 €249,-
JVC Everio GZ R15 €259,-

De camera zal voornamelijk gebruikt worden voor beelden van ons kindje, en op vakantie.
Wat zouden jullie aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Je kan tegenwoordig ook heel goed filmen met systeem en compact camera's, zoals de Samsung NX300 of Sony Alpha A5000, of de Sony RX100. Alle drie doen ze 1080p video, tot wel 60fps. Het grote voordeel aan deze camera's is dat ze grote sensoren hebben en daarmee lichtgevoelig, scherp en ruisvrij zijn.

Wil je echt een camcorder dan zou ik kijken naar de Sony HDR-CX330E.

[ Voor 7% gewijzigd door Balance op 21-02-2015 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msniekers
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-04 11:54
Balance schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 20:39:
[...]

Kijk eens naar de Sony RX10. Grote 1" BSI sensor, lichtsterke 24-200mm f/2.8 gestabiliseerde zoomlens, doet 1080p op 24, 25, 30, 50 en 60fps waarbij het de hele 20MP sensor uitleest, en dus een 5K videostream downsampled naar hoge kwaliteit 1080p video. Een camera uitstekend geschikt voor zowel foto als video.
Ik ben ook op zoek naar een goede camera die hoofdzakelijk gebruikt gaat worden voor filmen. Voor foto's heb ik een andere camera.
Het hoofddoel is het binnenshuis filmen van mijn kind, maar op de langere termijn zal ik ook veel buiten gaan filmen, in het bos enz.
Nu lijkt me de RX10 een prima camera voor dit doel, de weather sealing is mooi meegenomen waardoor je ook bij een regenbuitje niet direct de camera hoeft op te bergen. Maar wat ik jammer vind is dat er geen touchscreen op zit, wat bijvoorbeeld een Panasonic HC-X920 wel heeft waardoor je touch focus kunt toepassen.
Ik vraag me alleen af of je zoiets veel gaat gebruiken bij video of dat je in de praktijk voldoende kunt vertrouwen op de AF-selectie van de camera. Als ik de reviews lees heb je bij de RX10 tijdens filmen totaal geen controle over het AF-punt. Of je moet handmatig gaan focussen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Ik heb een RX10 en hij focust prima in video, in 95% van de gevallen zit hij gewoon precies op het onderwerp. Vooral de gezichtsherkenning doet het uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Ik kan 1 tip geven.. kijk niet alleen naar de beeldkwaliteit.
Hier had ik namelijk heel erg op gelet. ik heb de Sony HDR CX410VE.
Deze camera filmt in Full HD maar dat lijkt totaal niet zo te zijn. door de beelden zie ik een soort van ruis. erg zonde want deze camera was 380 euro. niet goedkoop voor een videocamera.
Ik weet persoonlijk niet waarom de beelden niet zo goed zijn. misschien heeft iemand hier nog tips? ik upload me beelden altijd in mp4 formaat.

Ik kan de videocamera zoekers alleen maar adviseren niet te veel te kijken naar beeldkwaliteit maar ook naar de beeldstabilisatie die er in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 30-04 16:22
Je hebt het over ruis, wat volgens mij toch echt een teken is voor de beeldkwaliteit. Beeldstabilisatie staat daar los van, als is het natuurlijk wel heel fijn om te hebben.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Wat voor soort "ruis" hebben we het over?
Heb je de bitrate van de opname misschien wat laag staan, zodat je Mpeg-artifacten krijgt? (blokkerig, "banden" in gradient-overgangen enz.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-05 10:00
Mijn vader heeft op het moment een Panasonic SD90 camcorder en klaagt er nu over dat de camera erg heet wordt als hij een paar minuten achter elkaar filmt en op zijn laatste vakantie gaf de camera ook een keer een storing (iets over de SD kaart toen die zo warm was). Zelf kom ik dit probleem niet tegen maar hij heeft nu geen vertrouwen meer in de camera en wil dus een nieuwe. Aan mij dus de taak om een nieuwe camera uit te zoeken maar ik heb dus vrij weinig verstand van deze dingen en hoop dus hier wat hulp te vinden.

Budget: eigenlijk niet erg van belang als ik maar kan verklaren waarom een camera van 600 euro beter is dan 1 van 300.
Wat vooral belangrijk is is dat de camera redelijk compact is en dat hij gemakkelijk in gebruik is, knopje indrukken en filmen, niets met zelf instellen etc. Goeie beeldkwaliteit, fatsoenlijk geluid, beetje verre zoom en een redelijke groothoek zijn wel een must en weerbestendheid zou leuk zijn. Heeft iemand een tip waar ik naar kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Hmm, de SD90 kan inderdaad wel redelijk warm aan de hand worden, maar storingen heeft het bij mij nog nooit gegeven.

Misschien dat de storing zelf door het vervangen van de SD-kaart op te lossen is?
De SD90 is namelijk een heerlijke camera en het zou jammer zijn om die op te geven om iets wat mogelijk niet in de camera zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyboy707
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-05 16:42
Ik ga over een kleine 2 maanden op safari in Kenia en Tanzania, nu heb ik bedacht dat een video camera wel erg gaaf zou zijn om filmpjes te maken naast de foto's die we maken. Foto's worden al gemaakt met een DSLR (Volgens mij een EOS 1000D, in ieder geval een camera zonder mogelijkheid tot filmen) waarbij we ook lenzen tot 300mm beschikbaar hebben (overigens iemand enige ervaring is tot 300mm voldoende voor wildlife fotografie?)

Ik had eerst de gedachte opgevat om een gopro hero 3 of 3+ te kopen, maar eigenlijk heb ik daar op safari niets aan.

Nu ben ik dus op zoek naar een videocamera. Ik zie hier op tweakers alleen heel veel oude informatie (topicstarts uit bijv 2008) en ik vraag me af waar ik kan beginnen met het vergaren van informatie om een zo goed mogelijke keuze te maken.

De eisen die ik op dit moment alvast heb:
Relatief klein (gewicht max vergelijkbaar met DSLR) en makkelijk mee te nemen op safari maar ook bij wandelingen enzo
Het hoeft geen 4K te zijn, 1080p lijkt mij meer dan voldoende (en wellicht zelfs beter voor de kwaliteit?)
Voldoende zoombereik
Werkend op SD kaartjes, dus niet met tapes oid
Tweedehands maar niet te oud

Het is wel waarschijnlijk dat ik de camera voor eenmalig gebruik ga gebruiken dus wil ik naar een tweedehands camera kijken en deze dan na de vakantie weer verkopen. (aankoopbedrag maakt niet heel veel uit (max 750,- 2e hands is vast wel iets moois voor te vinden), zolang ik de camera weer redelijk makkelijk voor ongeveer hetzelfde bedrag doorverkopen)

Zo zie ik bijvoorbeeld een Sony sr11 voorbij komen op marktplaats, wat mij best een goede camera lijkt, voor een goede prijs. Al is deze dan natuurlijk wel redelijk oud...

of is er een tweaker waarvan ik (tegen een vergoeding natuurlijk) de camera 3 weken kan lenen :+

[ Voor 5% gewijzigd door frankyboy707 op 28-05-2015 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

frankyboy707 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 13:48:
Ik ga over een kleine 2 maanden op safari in Kenia en Tanzania, nu heb ik bedacht dat een video camera wel erg gaaf zou zijn om filmpjes te maken naast de foto's die we maken. Foto's worden al gemaakt met een DSLR (Volgens mij een EOS 1000D, in ieder geval een camera zonder mogelijkheid tot filmen) waarbij we ook lenzen tot 300mm beschikbaar hebben (overigens iemand enige ervaring is tot 300mm voldoende voor wildlife fotografie?)
Of 300mm genoeg is hangt met name af wat je doel is. Voor groot wild is het wel voldoende, voor vogelfotografie heb je toch wel 400mm nodig. Persoonlijk gebruik ik meestal de 100-400 voor alles 'wildlife' en daarbij zou ik soms meer mm willen, maar ik wandel veel dus langer wordt te zwaar. Zit je alleen in een auto ivm safari maakt gewicht natuurlijk weinig uit en kan je eventueel ook kijken naar het huren van een 400 of 500mm lens. Ga je alleen olifanten op de gevoelige plaat leggen dan volstaat 300mm prima. Overigens is 300mm niet altijd slecht, het is ook leuk om het dier in het landschap te zetten. Maar wil je een intense blik met de wimperhaartjes zichtbaar dan kom je er met 300mm niet (tenzij je heel dichtbij kan komen)

Wat betreft je camera wensen, ook hier zul je iets willen dat tenminste HD filmt (en met een blik op de toekomst misschien zelfs al 4k, je kan immers niet de opname van een lage resolutie over 10 jaar overdoen in een hogere resolutie) Eigenlijk zijn er de laatste 5 jaar buiten 3D weinig spectaculaire ontwikkelingen op filmcamera gebied. En zolang je een bekend merk neemt (zie dit topic voor suggesties) grijp je eigenlijk nooit mis. Misschien is huren ook een optie voor je, al weet ik niet wie dat doen (er is wat meer bekend over het huren van lenzen voor een dSLR)
Verder moet je natuurlijk een beetje uitkijken met marktplaats camera's in die zin dat je ze beter even goed uittest om te zien of ze wel werken. Het zou jammer zijn als je een mooie opname gemaakt denkt te hebben en het blijkt opeens defect te zijn/mis gegaan zijn.

Ik zou zelf eerder geneigd zijn naar een nieuwe en deze dan zelf weer door te verkopen op MP als ik klaar ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Hier is maar één camera voor: De Panasonic FZ1000 (review).

Grote 1" 20MP BSI sensor, 25-400mm (eqv.) f/2.8-4 zoomlens, 4k30 en tot 1080p120 video en 5 assige stabilisatie. Mooi meegenomen is dat in de 4k video mode hij een iets kleiner deel van de sensor gebruikt, waardoor je effectief een 37-592mm lens krijgt. Normaal ben je daar niet zo blij mee, maar voor wild-life is het ideaal. Als je die 4k video dan weer bijsnijd naar 1080p kan je tot 1188mm effectieve zoom creëren 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyboy707
Thanks voor de uitgebreide antwoorden! Na overleg met mn vriendin gaan we kijken naar een 150-500 mm lens voor haar, haar 70-300 lens blijkt nl ook geen IS te hebben...

Verder zoek ik inderdaad een full hd camera, maar mijn afweging is; heb je niet een kwalitatief betere full hd camera dan een 4k camera als je naar hetzelfde budget kijkt? Bv een full hd camera voor 500,- vs een 4k camera van 500,-. 3D hoef ik sowieso niet.
Ik ben me aan het oriënteren op Sony, canon en Panasonic, volgens mij zijn dat wel prima merken. En huren is waarschijnlijk duurder dan kopen en doorverkopen..

Als ik voor een marktplaats camera ga ga ik natuurlijk eerst goed testen, we hebben nog 2 maanden te gaan. Ik denk wel dat de afschrijving bij een mp camera veel kleiner (tot nihil) is dan een nieuwe kopen en dan doorverkopen.

Over MP kopen, Is er iets vergelijkbaar met een shuttercount voor video camera's?
Wat denk je van zo'n sr11 camera, die bijna niet gebruikt is voor ons 450,- zou dat een goede deal kunnen zijn?

@balance, ik ben eigenlijk echt op zoek naar een dedicated video camera, is de videokwaliteit daarvan niet hoger dan bij een fz1000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
frankyboy707 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 21:06:
Thanks voor de uitgebreide antwoorden! Na overleg met mn vriendin gaan we kijken naar een 150-500 mm lens voor haar, haar 70-300 lens blijkt nl ook geen IS te hebben...
Ik raad je aan om eerder naar de Tamron 150-600 of Sigma C 150-600 (niet de S(port)) te kijken. Kosten meer, maar zijn echt een stuk beter.
Over MP kopen, Is er iets vergelijkbaar met een shuttercount voor video camera's?
Nope, hoeft ook niet, want de shuttercount is enkel interessant omdat het iets zegt over een mechanisch onderdeel. In een videocamera zitten eigenlijk niet echt meer mechanische onderdelen die een "beperkte" levensduur hebben.
@balance, ik ben eigenlijk echt op zoek naar een dedicated video camera, is de videokwaliteit daarvan niet hoger dan bij een fz1000?
Nope. Hooguit dat de ergonomie van een videocamera in die klasse wat beter zou kunnen zijn, maar dat is eigenlijk ook niet echt een issue bij de FZ1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik sluit me aan bij het advies van de lange(re) lens, de 150-600's zijn een stuk beter. Die 150-500's hebben me nooit kunnen boeien.

Persoonlijk heb ik ook nog een tijdje met de Sigma 50-500 (niet gestabiliseerde editie) geschoten, maar sinds ik de 100-400 van canon (mkI) heb gebruik ik deze lens bijna niet meer. Voornamelijk vanwege het gebrek aan stabilisatie en het extra gewicht.

Ik weet nog steeds niet wat je gaat doen (autosafari of niet) maar ik raad je in zo'n geval ook aan om eventueel een klein raam statiefje te kopen liefst met zwenk-arm en als het budget dat niet toe laat dan in ieder geval een goede rijstzak (gewoon ter plaatse vullen met zand) daar heb je waarschijnlijk meer aan dan stabilisatie. Of als je achterop een open dak zit kan een monopod ook fijn werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyboy707
Ik ben toch tegen jullie adviezen voor wat betreft lens ingegaan en we hebben toch gekozen voor de sigma 150-500 (met IS). Deze konden we voor een mooie prijs overnemen en een 150-600 was bijna niet tweedehands te koop en veel duurder.

We wilden wel een 500mm hebben aangezien we op autosafari gaan en daarom dus niet heel dicht bij de dieren komen. We hebben hem uitgetest op de oostvaardersplassen en zijn zeer blij met de resultaten.

Vwb de tip van rijstzakken, we hadden inderdaad al eens de tip gekregen om een kersenpitzak mee te nemen zodat we uit het raam foto's kunnen schieten.

Nu staat de videocamera nog open :) Ik heb goed rondgekeken en ben toch wel een beetje verliefd geworden op de cx900. Wat zijn jullie ervaringen hiermee, zou dit een goede keuze zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Je hoeft in principe alleen maar een goed afsluitbare zak mee te nemen en hem ter plekke met zand te vullen. Scheelt weer gewicht in de koffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Mening is onveranderd, de FZ1000 is de ideale wild-life videocamera.
Balance schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 17:15:
Hier is maar één camera voor: De Panasonic FZ1000 (review).

Grote 1" 20MP BSI sensor, 25-400mm (eqv.) f/2.8-4 zoomlens, 4k30 en tot 1080p120 video en 5 assige stabilisatie. Mooi meegenomen is dat in de 4k video mode hij een iets kleiner deel van de sensor gebruikt, waardoor je effectief een 37-592mm lens krijgt. Normaal ben je daar niet zo blij mee, maar voor wild-life is het ideaal. Als je die 4k video dan weer bijsnijd naar 1080p kan je tot 1188mm effectieve zoom creëren 8).

[video]
Kwaliteit is minstens even goed als concurrerende camera's, zoals de Sony RX10 en CX900. Als je nog beter wilt moet je gaan kijken naar een Sony AX100 of naar de gloednieuwe Sony RX10 II.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Budget is natuurlijk ook belangrijk. Gefeliciteerd met de 150-500 dat gaat een fijne lens worden voor wildlife! Nu maar hopen dat de leeuwen en olifanten te dichtbij komen ;)

Ik heb geen recente ervaring met de nieuwere camera modellen, maar ik ben nog steeds erg blij met mijn al iets oudere Panasonic, de kans is groot dat ik opnieuw voor dat merk zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msniekers
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-04 11:54
De nieuwe RX10 II lijkt me een mooie camera voor video, ik was er eigenlijk wel uit om deze eens te proberen in een winkel zodra hij verkrijgbaar is.
Maar nu viel mijn oog op de eveneens nieuwe Panasonic G7 die ook 4K filmt.

Voordelen t.o.v. de Sony:
- Grotere sensor
- Lens kunnen wisselen
- Volledig kantelbaar display met o.a. touch-focus
- 300 euro goedkoper incl. 14-140 mm lens

Ik dacht eerst dat het een nadeel was dat de G7 4K alleen in MP4 kan opnemen, maar na wat googlen lijkt het me niet dat dit per definitie een lagere kwaliteit video betekent vergeleken met de XAVC-S mogelijkheid van Sony.

Wat ik me nog afvraag is in hoeverre de Zeiss lens van de Sony een scherper beeld gaat opleveren vergeleken met de kit zoomlens van de Panasonic.
En of ik verder nog iets over het hoofd zie wat de meerprijs zou rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De RX10 heeft wel een stuk lichtsterkere lens, waardoor het verlies in sensorgrootte meer dan genoeg wordt gecompenseerd. De sensor is ongeveer 1 stop kleiner, maar de lens is 2 stops lichtsterker aan het langere eind, dus je wint dan sowieso 1 stop qua DoF en ruim 1 stop in ruis, omdat de sensor een stacked BSI sensor is. Hoeveel dat in de praktijk aan winst geeft met ruis, weet ik nog niet. Ik zal zo eens vergelijken met DPreview, want die hadden hem geloof ik al in de studio comparison staan.

Edit: hmmm.... interessant. De RX100 IV (zelfde sensor als in de RX10 II) doet het eigenlijk niet beter qua ruis op iso3200 RAW dan de RX100 III en (automatisch) minder goed dan een recente m4/3 (G7 stond nog niet in de comparison). Kortom: BSI (wel of niet stacked) levert (nog) geen ruisvoordeel. Iets wat ik ook al zag met de Samsung NX1.

[ Voor 25% gewijzigd door Universal Creations op 29-06-2015 15:29 ]

Pagina: 1 ... 33 34 Laatste

Let op:
~~~[html]Voor camera's <250 euro kun je beter <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1348844">dit topic</a> gebruiken! Dit topic is bedoeld voor camera's van de wat hogere kwaliteit.~~~[/html]