@Timberly2 & @Rockhopper
Vooropgesteld, de PJ790 is inderdaad een geweldige camera. Goede low light performance en de super stabiele BOSS (prachtig systeem waar lens en sensor unit als het ware 'drijft' in de camera, waardoor zelfs op volle zoom in een rijdende auto je bijna geen trillingen waarneemt, om gewoon eens een voorbeeld te geven) zijn naast het haarscherpe beeld gewoon superfijn.
Dat neemt niet weg dat, waar het mogelijk is om je bron te verbeteren, je dit maar moet laten zitten omdat je nog geen apparaat hebt om het op terug te kijken of naar uit te zenden.
Natuurlijk hangt het er vanaf hoe je de opnamen wilt toepassen en wat je er voor over hebt. Persoonlijk ben ik echter van mening voor het gros van mijn opnamen, die ik graag later nog terug kijk, het fijn is om de bron zo goed mogelijk te hebben, zodat je in de toekomst ook tevreden naar je materiaal kunt kijken zonder erbij te denken 'had ik maar' zus of zo... Misschien komt dit inzicht doordat ik al ruim 20 jaar met veel plezier met foto en video bezig ben, waarbij ik bij mijn oudere materiaal toch vaak denk van had ik dat toch maar in hd (straks allicht, had ik dat maar in 4k) mede omdat ik in mijn oude opnamen graag naar details ga spotten. Een bord langs de weg, een schilderijtje aan de muur, details van plaatsen die inmiddels niet meer bestaan wegens verhuizing, sloop, overlijden of wat voor situatie dan ook. Dat lukt gewoon veel prettiger met een zo scherp mogelijke bron.
Natuurlijk moet de combinatie de scherpe (en prettig kijkbare) bron ook mogelijk maken, temeer reden dat ik de vorige generatie 4K camera's heb laten schieten, voor mij is die BOSS een absolute must, afgezien van het logische setje van scherpe en lichtsterke lens, lichtsterke en hoge resolutie sensor, goed geluid, goede beeldverwerking en natuurlijk de juiste afwikkeling in het (gecomprimeerde) bronbestand (ik hoef echt niet raw te schieten, dat is qua datahoeveelheid bij video gewoon niet houdbaar, maar ik wil wel dat de bestanden voldoende fps dus 50 of 60, progressief beeld opleveren in de hoogste resolutie en dat er geen (of in ieder geval niet zonder gebruikmaking van professionele meetapparatuur) compressieartefacten of andere negatieve effecten van compressie zichtbaar zijn.
Ik ga deze camera - en dan ook (met name) de individuele testresultaten her en der zowel van videoreviewsites als van de occasional homevideo'er, zowel op video als op audio gebied - goed in de gaten houden.
Ik zie een adviesprijs bij introductie van $1199, dat zal zich wel vertalen naar een goede €1250 hier in Nederland verwacht ik. Als de camera is wat ik hoop dat hij is, in een notedop een PJ790 maar dan met kwalitatief hoogwaardige 4K beeldkwaliteit, dan is hij dat geld m.i. zeker waard en hoop ik hem tegen de zomer wel te gaan aankopen.
Kan hij onverhoopt, ondanks de mogelijkheid van 4K, niet tippen aan de kwaliteit van de PJ790, dan zal ik nog wel een generatie blijven afwachten.
PS. Voor zover ik kan opmaken uit de site van Sony wordt deze nieuwe camera niet standaard met een zonnekap geleverd en ik zie er ook niet een bij de accessoires genoemd worden. Jammer want een zonnekap is echt niet alleen maar nuttig tegen inschijnend zonlicht, het helpt ook bij licht regenachtig weer om de spetters van de lens te houden en is een (relatief goedkoop) stuk bescherming van de voorzijde van de camera mocht je onverhoopt ergens tegenaan stoten. Voor wat betreft echte regen gebruik ik tegenwoordig (na lang zoeken) de
Manfrotto Pro Light Video Raincover CRC-17 die uitstekende resultaten geeft. (de meeste raincovers/rainsleeves zijn bedoeld voor fototoestellen of voor camera's zonder mogelijkheid te geven het schermpje uit te klappen, eigenlijk is dit de enige echt lekker draagbare optie tenzij je een specifiek voor je model camera gemaakte onderwaterbehuizing koopt die a) veel duurder is, b) een dof geluid teweegbrengt en c) gewoon bulk is waardoor je alle gemak van 'even snel de camera erbij pakken en filmen maar!' moet opgeven.
hmm lang verhaal geworden, nou ja, voor alle duidelijkheid is dat soms nodig..
[EDIT]
NB. Wat natuurlijk ook erg fijn is bij 4K, is dat je nog kunt croppen en toch FullHD (of beter) over houden.
[/EDIT]
[
Voor 1% gewijzigd door
carnager op 07-01-2015 21:56
. Reden: Kleine toevoeging op het toch al lange verhaal.. ]