quote:
Scarface0 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 10:16:
[...]
Het is mij niet opgevallen dat Ziggo het HD signaal zo sterk opschroeft, ik heb niks aan de TV ingesteld om dit beeld beter te krijgen.
Anders gezegd, sinds ik het HD signaal van Ned1 heb heb ik gewoon een SUPER beeld. Zeker niet onnatuurlijk of zoiets.
Het is gewoon super mooi en scherp, zelfs het vele bezoek welke ik heb mogen ontvangen de laatste tijd voor het kijken naar het voetbal was erg enthousiast.
Heb je misschien niet iets verkeerd ingesteld?
Ik heb nog een paar keer gekeken, maar het is juist vooral het voetbal waarbij het beeld onnatuurlijk overstuurd is.
In de normale uitzendingen zijn de kleuren in orde, maar juist bij het voetbal valt het op. En als je dan verder gaat kijken zie je dat die voetbalbeelden helemaal niet zo HD zijn als ze op het eerste gezicht lijken. Bezoek dat binnenkomt zal inderdaad het beeld fantastisch vinden, maar dat komt eigenlijk meer door de overstuurde kleuren dan door de kwaliteit van het beeld.
Het lijkt er op dat Ziggo/NOS het beeld bewust opschroeft en "de kleuren van het scherm laat spatten" om op die manier de onervaren kijker te laten denken dat het beeld vele malen beter en mooier is dan SD. Maar in werkelijkheid blijft het beeld ver ahter bij dat van bijvoorbeeld Discovery HD.
Als je wisselt tussen HD en SD tijdens voetbal zie je het verschil, als je wisseld tussen 1 en 1HD bij normale uitzendingen zijn de kleuren weer normaal.
Ik heb op verschillenden manieren het beeld proberen aan te passen, maar doordat het bronsignaal al zo verrot is is het niet meer recht te trekken. En als je dan een andere zender wil kijken dan ziet dat beeld er weer niet meer uit.
Mijn conclusie, het HD voetbal is lang niet wat Ziggo er van heeft beloofd. Ze verbergen dit met een paar trucs die ze bij de tv fabrikanten hebben afgekeken, want ze weten dat 90% van de kijkers er toch wel in trapt.