Hoofdcategorieën
Topicacties

Duurzame Energie deel 6

Pagina: 1 2 3 4 ... 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 last

Nieuw Topic
Reg. datum: 29 juni 2000

Even wat basis vraagjes, ik hoop dat ze niet in de duizenden replies in de 6 topics staan, maar ik ben met de gedachte aan het spelen om het platte dak van de uitbouw vol te leggen met zonnepanelen. Voordat ik offertes en dergelijke ga aanvragen, vraag ik me dus een aantal dingen af die met jullie ervaring wel op te helderen zijn.

Allereerst wat? Mijn platte dak is ongeveer 3 bij 6 meter. Wat kan ik daarop redelijker wijs kwijt, ook aangezien het een plat dak is en ze dus schuin geplaatst moeten worden. (dus simpelweg tig m2 dak is niet gelijk aan tig m2 aan mogelijk zonnepaneel opppervlak. Dak is redelijk naar het zuiden, helaas ook iets naar het oosten (10'-20').
Op deze site staan wat voorbeelden, voor een oppervlak van 12,80m2 (3 bij 5) kun je 10 cellen met in totaal 1750Wp plaatsen. (bij voorbeeld)
Klopt dat een beetje?
Het platte dak is voor zover ik nu kan zien (woon er net) voorzien van een bitumen(?) laag, zonder stenen o.i.d. Moeten er nog aanvullende werkzaamheden gedaan worden, of zijn die panelen niet zo zwaar en volstaat het om ze simpelweg op hun "standaard" op het dak te zetten?

Ik begrijp dat de meeste opstalverzekeringen ZP's dekken (uiteraard even checken bij de verzekering), is dat voldoende, of moet er nog iets meer geregeld worden. Ook lees ik op de site van mijn woonplaats dat bij het plaatsen van ZP's op een plat dak soms een bouwvergunning nodig is. (uiteraard vraag ik dat nog even na) Zijn er verder nog dingen die er bij komen kijken? Of is het echt simpelweg eventueel vergunning regelen, kopen, aan (laten) sluiten en genieten?

1365Watt-piek op ons dak!

quote:
Fly-guy schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 12:08:
Allereerst wat? Mijn platte dak is ongeveer 3 bij 6 meter. Wat kan ik daarop redelijker wijs kwijt,
Moet ik later even aan rekenen.
quote:
Het platte dak is voor zover ik nu kan zien (woon er net) voorzien van een bitumen(?) laag, zonder stenen o.i.d. Moeten er nog aanvullende werkzaamheden gedaan worden, of zijn die panelen niet zo zwaar en volstaat het om ze simpelweg op hun "standaard" op het dak te zetten?
Het oppervlak klinkt geschikt. De vraag is wel wat de onderliggende constructie is. De panelen zelf zijn niet zo zwaar, maar uiteraard worden ze met ballast op plaats gehouden en dat is wel zwaar. Waarschijnlijk moet je rekenen op zo'n 70-90kg per paneel, afhankelijk van formaat, opstelhoek, hoogte van het dak en je lokatie in NL.
quote:
Ik begrijp dat de meeste opstalverzekeringen ZP's dekken (uiteraard even checken bij de verzekering), is dat voldoende, of moet er nog iets meer geregeld worden.
De Univé wilde mijn panelen niet in dekking nemen toen ze nog op het platte dak stonden omdat ze 'niet duurzaam aan de woning bevestigd waren'. Ik heb dat van meer mensen gehoord. Nu de panelen op het schuine dak zitten hadden ze er geen enkel probleem mee.
quote:
Ook lees ik op de site van mijn woonplaats dat bij het plaatsen van ZP's op een plat dak soms een bouwvergunning nodig is. (uiteraard vraag ik dat nog even na) Zijn er verder nog dingen die er bij komen kijken? Of is het echt simpelweg eventueel vergunning regelen, kopen, aan (laten) sluiten en genieten?
Het beste kun je het navragen bij je gemeente, je hebt er niets aan als ja na plaatsing wordt teruggefloten. Voorzover ik weet geldt de vuistregel dat als de panelen minimaal hun hoogte bij de dakrand verwijderd staan er geen vergunning nodig is.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Reg. datum: 19 januari 2001

quote:
CanonG1 schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 12:00:
[...]
Als je de opbrengst (of besparing) van een dergelijk systeem in J wil meten is een flowmeter nodig. Het is vrij duur, daarom is het - helaas - niet standaard op elke zonneboiler. Als er bij ons ooit een zonneboiler komt laat ik zeker installeren, want ik wil natuurlijk weten hoeveel J het systeem oplevert.
Ik heb flowmeters gevonden van 100 euro (conrad), maar verhalen gehoord van mensen die voor rond de 40 euro klaar waren. Ik begreep dat er in een cv-ketel vaak ook een flowmeter verwerkt zit om te bepalen of er een watervraag is. Ik weet niet in hoeverre die bruikbaar zijn, maar anders zou de cv-boer misschien wel wat kunnen halen uit oude afgedankte ketels. Temperatuurmeters kosten geen drol.

Het idee van het koellichaam moet ik nog even verder over nadenken. Wel lekker creatief in ieder geval :)
quote:

Allereerst wat? Mijn platte dak is ongeveer 3 bij 6 meter. Wat kan ik daarop redelijker wijs kwijt, ook aangezien het een plat dak is en ze dus schuin geplaatst moeten worden. (dus simpelweg tig m2 dak is niet gelijk aan tig m2 aan mogelijk zonnepaneel opppervlak. Dak is redelijk naar het zuiden, helaas ook iets naar het oosten (10'-20').
Op deze site staan wat voorbeelden, voor een oppervlak van 12,80m2 (3 bij 5) kun je 10 cellen met in totaal 1750Wp plaatsen. (bij voorbeeld)
Klopt dat een beetje?
12,8 is totale oppervlak van de panelen. Die panelen wil je schuin plaatsen en wel zodanig dat ze (in de winter) geen schaduw op elkaar werpen. Ik denk dat je dan op 3x6 meter niet veel meer dan 6 panelen kwijt kan (2 rijen van 3, als die 6 meter west-oost is). Je moet namelijk ook nog zoals Canon hierboven schrijft een stuk van de rand af blijven vergunningstechnisch.

Joba wijzigde dit bericht 17-07-2008 12:26 (1%)
Reden: Canon was me voor

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Reg. datum: 16 mei 2002

quote:
zonnigtype schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 03:11:
[...]

Zal duurzame provider Eneco Energie blij met je zijn...

Of misschien toch maar bij STEDIN, zoals de netbeheerder van de holding nu heet?

Dan is er nog heel wat oud vuil te verwerken op het gebied van saldering, netinvoeding van duurzaam opgewekte elektriciteit, e.d...

Succes in ieder geval! ;)
Mijn afstuderen was in opdracht van Eneco Infra en dan met de commerciele kantlijn hoe zij optimaal kunnen profiteren van de duurzame energieopwekking die in opkomst is..

Wordt toch aardig serieus genomen, want er zijn vervolgstudies gepland en er heeft zelfs een stuk over in het AD gestaan.

Maar over inhoudelijke conclusies kan ik weinig zeggen... omdat er commerciele strategie van Eneco in staat. Voor degene die hier werkzaam zijn binnen Eneco.. hij heeft wel op Plaza gestaan. Even terugzoeken in de newsfeeds ;)

Reg. datum: 16 oktober 2003

Heb recent deze topic (en alle voorgangers) ontdekt, heb ze helemaal doorgelezen (nouja, soms meer skimmen). Zeer interessant en leerzaam. _/-\o_
Een hoop nuttige tips om te besparen al toegepast, ons stroomverbruik is hierdoor van 10-12kWh naar 6-8kWh per etmaal gereduceerd (gezin met 2 volwassenen en 2 kids).

Al enige tijd loop ik met het idee rond om zonnestroom panelen te plaatsen, m'n woning+garage heeft zo ongeveer een ideale ligging hiervoor (achterzijde ligt op zuid-zuid-oost).
De SDE regeling komt er, na alles gelezen te hebben niet echt positief uit (heb ik ook niet aangevraagd). Maar mijn gemeente geeft nog wel een kleine aanschaf-subsidie van 1 euro/Wp, max 1000Wp, dus dat is mooi meegenomen).

Ik heb een paar "eisen" aan het systeem:
- Vermogen 600Wp tot 1000Wp.
- Moet zelf te plaatsen zijn (de keuze komt dan bijna vanzelf op een platdak installatie op de garage, want ik ben geen held op ladder/dak). Het bruikbare platdak oppervlak is helaas niet echt groot, zo'n 3 bij 3 meter (de rest van het garagedak valt langdurig in de schaduw van het woonhuis). Ik hoop mijn buurman nog te kunnen overtuigen dat ik een klein stukje van zijn garagedak mag benutten zodat er 2 rijen met 2 (175Wp) panelen van 160x80cm, op een frame, passen opgesteld onder een vrij vlakke hoek (20 graden, de ruimte tussen de rijen niet hoeft dan al te groot hoeft te zijn; vuistregel is: onderlinge afstand = 2x de hoogte).
Bovendien kan de ballast dan beperkt kan blijven, minder windvang is ook belangrijk in de winderige kustprovincies).
Inverter-technisch blijkt dit (2x2 175Wp modules) niet echt een gunstige setup, vaak zie je strings van 3 panelen toegepast. Een Soladin 600 kan niet goed werken met 2 of 4 van deze panelen, volgens de
Mastervolt system calculator.
In dit geval wordt dan 2x Steca 300 aangeboden (Esdec).

Maar:

- Ik wil wel lekker kunnen meten aan het systeem, grafiekjes maken, d.m.v interface naar de computer. Helaas heb ik nog geen informatie kunnen terugvinden over data-interface van de Steca 300/500 om de meetgegevens met een pc uit te lezen. Iemand hier wel ervaring daarmee ?
De documentatie van StecaControl noemt deze mogelijkheid ook niet. De grotere omvormers van Steca hebben een optie om een Lan interface te plaatsen maar zo'n omvormer is voor een klein systeempje natuurlijk niet efficient.
Het liefst zou ik dus een Soladin 600 gebruiken, daarvoor zijn al veel bruikbare tools om de gegevens uit te lezen, maar dan zal ik een andere PV-module configuratie (3 / 6) moeten kiezen wat weer niet past op het garagedak... 8)7

- Is Doe-Het-Zelf montage op een vrij steil (50graden) schuin dak misschien toch wel te doen ? Hoogte dakgoot is maar 3 2,75 meter.

zonne-energie voor iedereen

quote:
eric-pvt schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 23:18:
terugverdientijd is een typisch nederlands woord,
eigenlijk bedoelen we : uitgespaarde kosten in de toekomst.(en btw daarover)

die centjes komen jezelf weer toe.
terugverdientijd is van toepassing op alle goederen, of voor geen enkele.

mijn uitgespaarde kosten op de zonneboiler zijn al 55% van de aanschafwaarde in een jaar,
tov van mijn verbruik zoals dat was met een oude vr ketel.
In het Duits heet het dan ook heel sjiek "amortisierungs-zeit"...

Maar ja, daar kun je dan ook simpel rekensommetje maken met vaststaand feed-in tarief voor een periode van 20 jaar. Hoeveel die "amortisierung" dan zal zijn, met medename van alle financiële lasten (vaste lening voor een leuke 15 kWp "Anlage" bij KFW Förderbank), de in eigen beheer te nemen "Einspeise meter", en dat soort leuke, doch oh zo essentiële details.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

quote:
TD-er schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 11:36:
Is een flowmeter wel nodig?
Je zou kunnen kijken naar een koellichaam met bekende Watt/Kelvin aan koelvermogen en daar de temp-sensor in plaatsen.
Als je dan ook de temp van de omgeving erbij neemt, weet je het tempverschil en dus het vermogen wat er aan warmte in het koelblok gaat.
Lijkt me makkelijker meten dan met een flowmeter.
Mogelijk dat je met een flowmeter ook nog onnauwkeurigheden krijgt bij temp-verschillen en het is weer iets wat kapot kan gaan.
Bij ons werkt de flowmeting van de stadswarmte unit vlekkeloos (we wonen hier al sinds 1996), en volgens dat ding verbruiken we al jaren minder dan 8 GJ/jaar _/-\o_ . Tenzij "hij" ongelijk heeft, dan wordt het slikken geblazen. Er is wel twee maal vervanging van de meter geweest. Dat was vanwege het feit dat die dingen batterijen hebben die niet zo lang mee konden... (over high-tech gesproken). Er zit nu een meter in waarvan de batterijen wel lang meegaan volgens de meterboy...

Misschien moet je eens bij NUON Warmte navragen of ze niet zo'n leuk flow metertje kunnen leveren... Ik heb ook nog een leuk ietwat technisch verhaaltje van debietmeting van die SV unit. Ultrasone warmtemeting. Opgevraagd (en gekregen) van NUON.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

quote:
Lethal schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 14:15: Mijn afstuderen was in opdracht van Eneco Infra en dan met de commerciele kantlijn hoe zij optimaal kunnen profiteren van de duurzame energieopwekking die in opkomst is..
Leuk. Het woordje "profiteren" heb ik iets meer moeite mee. Gaat vaak ten koste van iets anders. De kleinschalige decentrale opwekker, bijvoorbeeld...
quote:
Wordt toch aardig serieus genomen, want er zijn vervolgstudies gepland en er heeft zelfs een stuk over in het AD gestaan.
Nou, als je het van krantenartikelen moet hebben om duurzaam beleid te (kunnen) implementeren... Het mot uit het hart komen, niet van de zeer vergankelijke glimmers in de media...

Aangezien de Eneco holding zeer beperkte productie capaciteit heeft (beetje gas, een leuk aantal windparken maar lang niet genoeg), moeten ze wel vet an die arbeit. Anders kunnen ze zich niet onderscheiden van grote broertjes NUON en Essent (die "elders" aan het shoppen zijn). Tegen Delta met hun door de Staat gefaciliteerde en door van Geel tot in de eeuwigheid (relatief gesproken) verlengde nuke bij Borssele kun je niet op concurreren, neen. Maar dan moeten de enecoboys en girls wel voor de volle 200 procent voor duurzaam gaan. En ophouden via de netbeheerder decentrale opwekkers te pesten. Dan mogen ze van mij best op het podium. Of dat met of zonder opgevroten Greenchoice zal zijn, moet dan nog blijken. "Mijn" leverancier Echte Energie hebben ze in ieder geval al kaltgestellt...
quote:
Maar over inhoudelijke conclusies kan ik weinig zeggen... omdat er commerciele strategie van Eneco in staat. Voor degene die hier werkzaam zijn binnen Eneco.. hij heeft wel op Plaza gestaan. Even terugzoeken in de newsfeeds ;)
Jammer. Zal ik Jeroen (de Haas) dan maar effe mailen?

;)

PS hier onder zeer toepasselijke advertentie ... Eneco zonnepanelen. Hoeveel zouden ze d'r nog verkopen dit jaar, nu de SDE vet overtekend is?

zonnigtype wijzigde dit bericht 17-07-2008 17:08 (3%)
Reden: reclame

Reg. datum: 28 oktober 2007

ik meet natuurlijk hoeveel pv stroom ik heb aangewend om de zonneboiler op temperatuur te krijgen,
ik ben zelfs op zoek naar een 20Wp paneeltje om de collectorpomp erop te laten draaien.

quote:
zonnigtype schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 17:03:
[...]

Leuk. Het woordje "profiteren" heb ik iets meer moeite mee. Gaat vaak ten koste van iets anders. De kleinschalige decentrale opwekker, bijvoorbeeld...

[...]

Nou, als je het van krantenartikelen moet hebben om duurzaam beleid te (kunnen) implementeren... Het mot uit het hart komen, niet van de zeer vergankelijke glimmers in de media...

Aangezien de Eneco holding zeer beperkte productie capaciteit heeft (beetje gas, een leuk aantal windparken maar lang niet genoeg), moeten ze wel vet an die arbeit. Anders kunnen ze zich niet onderscheiden van grote broertjes NUON en Essent (die "elders" aan het shoppen zijn). Tegen Delta met hun door de Staat gefaciliteerde en door van Geel tot in de eeuwigheid (relatief gesproken) verlengde nuke bij Borssele kun je niet op concurreren, neen. Maar dan moeten de enecoboys en girls wel voor de volle 200 procent voor duurzaam gaan. En ophouden via de netbeheerder decentrale opwekkers te pesten. Dan mogen ze van mij best op het podium. Of dat met of zonder opgevroten Greenchoice zal zijn, moet dan nog blijken. "Mijn" leverancier Echte Energie hebben ze in ieder geval al kaltgestellt...

[...]

Jammer. Zal ik Jeroen (de Haas) dan maar effe mailen?

;)

PS hier onder zeer toepasselijke advertentie ... Eneco zonnepanelen. Hoeveel zouden ze d'r nog verkopen dit jaar, nu de SDE vet overtekend is?
Mijn onderzoek ging juist over de kleinschalige DCO technieken.. (die eigenlijk dus in ongereguleerd gebied bevinden) De kosten die daarbij komen kijken zijn voor de netbeheerder gigantisch. Hierop moet het losstaand bedrijf Eneco Infra commerciele activiteiten bedenken die aantrekkelijk zijn voor zowel de gebruiker/klant/vervuiler als voor de netbeheerder.

En jeroen mag je mailen :D Doe hem maar de groeten van me ;) haha
Ik moet nog een presentatie geven aan de RvB en het MT

Waar moet ik aan denken als je praat over 'gigantische' kosten voor de netbeheerders als ik een paar panelen op mijn dak smijt?
Het zal wel aan mij liggen, maar als ik teveel opwek en in het net gooi, dan wordt dat toch gewoon door mijn buren geconsumeert? En vormt dat geen extra belasting?

Met de situatie in Duitsland kan ik me wel begrijpen dat dat problemen oplevert. Daar staan veel meer her en der een aantal windmolens. Dan komt er in de 'lokale' netten, ineens veel grotere vermogens te lopen en ik kan me voorstellen dat dat moeilijk te verdelen is.

Maar die paar zonnepaneeltjes die we hier hebben kan toch niet een uitdaging zijn?

Reg. datum: 24 januari 2000

Het grote probleem van grootschalig decentrale energie-opwekking lijkt mij dat er in de uiteinden van de keten ineens veel grotere vermogens gaan lopen, die met de huidige installatie vrijwel niet te monitoren of te beheersen zijn. Dat is op zich nog niet zo erg wanneer dat aanbod heel constant is, maar het fluctueert heel sterk en dan ook nog eens per wijk. Denk aan een lokale regenbui icm PV-systemen danwel een windvlaag icm molens.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

quote:
DOESBURG - De schijnwerpers rond de Martinitoren zijn gisteren vervangen voor armaturen met LED-verlichting. De Doesburgse toren beleeft daarmee een Europese primeur.

Niet eerder werden ledlampjes toegepast voor buitenverlichting van een gebouw. Met de verlichting door de energiebesparende en milieuvriendelijke lampjes, kan de Martinitoren minstens twintig jaar vooruit. De aanpassing gebeurt op initiatief van het Duivense bedrijf LED's Vario, dat de gemeente benaderde.
http://www.gelderlander.n...jes-voor-Martinitoren.ece

Al heb ik vraagtekens bij Europese primeur. Die LED - Wall Washers bestaan al heel lang en ook gewoon te koop bij de toko's die in dit topic voorbij komen...

www.flitspaal.nl

Gisteren bij de gamma voor totaal 20 euro aan isolatiemateriaal gehaald. Dat heb ik vanmiddag in twee uurtjes geinstalleerd.

achter onze 2 radiatoren in de woonkamer aan de voorkant zit nu radiatorfolie. Aan de achterzijde zat al radiatorfolie maar heb ik nu ook radiatorfolie geplakt onder de vensterbank ( die er meteen boven zit ). Meteen ook folie geplakt achter de radiator in de bijkeuken.

En overal waar nog geen buisisolatie zat zit nu ook buisisolatie . Voornamelijk in onze cv ruimte / waskamer was dit nog niet gedaan. Die ruimte is al warm en ik hoef daar de extra warmte ook niet. En in onze slaapkamer ( doorvoor buizen naar de woonkamer ) en in een achterkamertje.

Enige wat we nu nog moeten doen in de woonkamer is de gordijnen inkorten aan de achterzijde, die vallen namelijk voor de radiator.

quote:
IJsbeer schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 12:44:
Waar moet ik aan denken als je praat over 'gigantische' kosten voor de netbeheerders als ik een paar panelen op mijn dak smijt?
Het zal wel aan mij liggen, maar als ik teveel opwek en in het net gooi, dan wordt dat toch gewoon door mijn buren geconsumeert? En vormt dat geen extra belasting?

Met de situatie in Duitsland kan ik me wel begrijpen dat dat problemen oplevert. Daar staan veel meer her en der een aantal windmolens. Dan komt er in de 'lokale' netten, ineens veel grotere vermogens te lopen en ik kan me voorstellen dat dat moeilijk te verdelen is.

Maar die paar zonnepaneeltjes die we hier hebben kan toch niet een uitdaging zijn?
Inderdaad.. maar als jouw buren hetzelfde denken dan krijg je een teruglevering die steeds hoger wordt.

Per aansluiting in een hoofdstation wordt gerekend met een gelijktijdigheid factor van circa 1.2kVa .. Zodra dus een hele woonwijk met vrij grote zonnepanelen uitgerust is, dan kan het zomaar zijn dat de wijk meer opwekt dan de 1200Watt die een woonhuis maximaal geleverd kan krijgen.

Dus het zijn niet zozeer de aansluitingen die voor hoge kosten zorgen, maar het uitbreiden van hoger gelegen stations kosten tientallen miljoenen (per woonwijk)
quote:
TD-er schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 12:53:
Het grote probleem van grootschalig decentrale energie-opwekking lijkt mij dat er in de uiteinden van de keten ineens veel grotere vermogens gaan lopen, die met de huidige installatie vrijwel niet te monitoren of te beheersen zijn. Dat is op zich nog niet zo erg wanneer dat aanbod heel constant is, maar het fluctueert heel sterk en dan ook nog eens per wijk. Denk aan een lokale regenbui icm PV-systemen danwel een windvlaag icm molens.
En zoals hier ook staat .. de spanningen kunnen oplopen tot boven de grenswaarden van 230V +-10%. Zonnepanelen zijn hier tegenbeveiligd en schakelen automatisch af. Nadeel hiervan is niet zozeer dat er schade ontstaat voor de netbeheerder, maar dat dus iemand achteraan de keten bijna geen electriciteit meer opwekt met zijn zonnepanelen, en dus gaat klagen...

Netbeheer heeft echter een aansluitplicht, waardoor deze een zwaarder net moet uitrollen

Lethal wijzigde dit bericht 18-07-2008 18:55 (28%)

Reg. datum: 20 januari 2007

Ik lees al een lange tijd mee in dit topic en nu dan eindelijk een goede reden om zelf wat te schrijven.

Vorig weekend een 108 Wpiek paneel i.c.m. een Soladin 120/54 bij mijn ouders aangesloten (zelf geen plaatsings mogenlijkheid). De installatie was simpel door het plaatsen op het platte dak.
Ik weet dat het geen heel groot systeem is maar beter 1 paneel op het dak als in de schuur. De komende periode zal ik eens proberen te meten wat er nou maximaal uit de inverter komt, 90 of 95W.
I.v.m. de geringe opbrengst dus ook geen permanente logging.
Zonder SDE op de gewone ouderwetse meter. ;)

Natuurlijk ook nog wat sluipverbruik opsporen en kijken of er naast de redelijk nieuwe ketel nog plek is voor een zonneboiler. De leidingen voor eventuele hotfil zitten al op de juiste plaats. Maar daarvoor eerst even kijken hoe het nou met die eventuele subsidie daarop zit. Is daar net zo weinig van beschikbaar als voor de PV panelen laatst?

ja, erg weinig, want het budget is ongeveer evenveel als wat een dag uruzgan kost.
maar waarom subsidie ? das toch ook het geld van jezelf, subsidie is geld uit belasting.
besparen en daarna opwekken is ook accijns vermijden en op termijn dus veel handiger dan die sde die minimaliseerd als de prijzen stijgen.
(ik ken niemand meer die zegt dat de prijzen gaan dalen voor energie,)
eigen energie maximaliseerd het feit dat die energie na investering, 25 jaar lang niet meer stijgt.

net zoals windenergie, nederland is opgebouwd met windenergie in 300 jaar,
maar waarom we daarmee zijn gestopt ? ik weet het niet.
balkie zal het wel weten....
alle energie waar een vlam bij brand is fossiel, en de toevoegingen die voor de vlam zorgen, worden steeds duurder.
een kleuter kan constateren dat dat niet goed is voor de economie.

eric-pvt wijzigde dit bericht 19-07-2008 09:48 (20%)

www.flitspaal.nl

Ik hoorde van 1 van partijen die ik heb aangeschreven dat de "aanschafsubsidie" op de zonneboiler niet echt een aanschafsubsidie is. 600 euro is het max bedrag wat je kan terugkrijgen maar dit is afhankelijk van de opbrengst van de zonneboiler.

Nu lijkt die opbrengst berekenen mij erg lastig. Want je bespaard pas met je zonneboiler als je het warme water gebruikt en dat niet hoeft op te warmen met gas ( of electra ).

Gezien de ervaringen met de SDE rondom de zonnepanelen zal de subsidie regeling rondom de zonneboilers wel net zo verschrikkelijk complex worden.

even een klein rekensommetje :

een zonneboiler kost netto 3000 euro.
van die 3000 euro is 600 euro btw.(reken maar na.)
je krijgt 600 euro subsidie.

volgend jaar kost de zonneboiler 3350 euro, (en je hebt dan alweer een jaar gas betaald, wat enorm aan het stijgen is)
(elk jaar stijgt de prijs van de zonneboiler en gas flink, afwachten is al erg duur)
btw naar 20% balkie ? ze zijn slim bij ez, heel erg slim.

ik heb het gas uitstaan naar mijn zonneboiler sinds 12 april,
en dat gaat prima, en dat is ook de opbrengst, afgewogen tegen voorheen :
douchen op een oude vr zuipende vlammende ketel.
dat is mijn opbrengst, en subsidie is echt niet nodig.

vr ketel versus qsolar combi zonneboiler :
(dom fossiel nergens naar kijken, versus duurzaam+zonneboiler)
http://van.wijk.net/pvt/2007gas.jpg

de besparing gas+accijns is vele malen groter dan welke subsidie van 600 euro dan ook, elk jaar weer.

(voor ik het vergeet, er bestaan ook combi zonneboilers)

eric-pvt wijzigde dit bericht 19-07-2008 10:58 (20%)

www.flitspaal.nl

Een zonneboiler kost geen 3000 euro netto. Ik heb nu al aanbiedingen liggen die ruim onder dat bedrag zijn. 1 hanteert zelfs een "standaardprijs" van 2175,- euro inclusief installatie. Het kan dus wel stukken goedkoper.

Overigens, ongeacht wat de subsidie doet, er komt zowiezo een zonneboiler nog dit jaar op mijn dak te liggen. Wij zitten alleen nog met wat detail vragen. Namelijk

- nemen we 1 grote collector of nemen we twee kleinere collectoren.

We kunnen evt 1 grote nemen op de westzijde, alleen dan hebben we last van schaduw op de onderkant van de collector. Met twee kleinere zouden we 1 op de oostzijde en 1 op de westzijde kunnen plaatsen. En dan uiteraard vlak tegen de nok aan.

- Hoe groot nemen we het boilervat.

Ik vind het onzettend lastig inschatten wat een goede inhoud voor een boilervat is voor onze situatie. Je hebt geintegreerde boilervaten met terugloopvat. Deze zijn meestal 90 of 100 liter. Neem je een apart terugloop vat dan gaan de vaten richting 150 liter of 200 liter.

In mijn situatie wil ik de wasmachine + de vaatwasser aansluiten op warm water. Wij ( we zijn met z'n 3en ) douchen praktisch elke dag. Plus dat we een ligbad hebben die we ook nog wel eens gebruiken.

-locatie boilervat

Ik heb er met de verbouwing op zolder geen rekening mee gehouden dat er ooit een zonneboiler geinstalleerd zou worden. Maw in mijn washok heb ik geen ruimte voor het boilervat. Die moet dus in de kamer ernaast. Alleen dan zit dus de boiler weer verder af van mijn CV ketel voor evt naverwarmen.

Genoeg vragen dus nog
1365Watt-piek op ons dak!

We zitten alweer bijna op de 1000 posts, daarom kunnen we hier verder:

Duurzame Energie deel 7

Het gaat goed :)

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

1.710 Wp op m'n dak

quote:
....
....
3 bij 6 meter da's zo ongeveer mijn garage, georienteerd op het zuiden.
Ik kan (vanwege de dak constructie) daar 3 panelen achter elkaar plaatsen (3x MSK 190Wp), zodat ze in zomer EN winter schaduwvrij staan.

Middels een aanbouw van een houten schuur, heb ik de maatvoering zelf ruimer genomen en er nogmaals 6 exemplaren op geplaatst, mooi uitkijkend op 't zonnige zuiden....

Acties: [view]

Door: Sprite_tm
Moderator EL/CM/TCA
Backups al geregeld?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: HID-compliant Xbox-controller

Pagina: 1 2 3 4 ... 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: