Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
concreet: schakeling 1 (220-221Wp) schakeling 2 (221-222Wp)
Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl
Leg mij het verschil tussen 1x 360 of 3x 120 graden zenden eens uitquote:MensionXL schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 19:03:
[...]
Ja, maar is het je nooit opgevallen dat er sector antennes worden ingezet? (Meestal om de 120 graden 1 antenne, anders om de 90 graden maar dat komt haast niet voor)Omnidirectionaal uitzenden zou naar mijn inziens nogal dom zijn voor dit soort doeleinden en dat wordt dan dus ook niet gedaan.
Tevens ligt het ook volledig aan de frequentie en dus de golflengte die daarvan wordt afgeleid. Zo heb je nou eenmaal een beter bereik met een lagere frequentie, maar lijkt een hogere frequentie meer bandbreedte te hebben.![]()
Dus er wordt écht niet met 50kW uitgezonden hoor.
Edit:
Heb een bron gevonden die inderdaad 50kW ontkracht. Kijk hier maar eens.
GSM 900 basisstation 935-960MHz 10-25W
GSM 1800 basisstation 1805-1880MHz 10-25W
UMTS basisstation 2110-2170MHz 20-40, 80W max
┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏★━┓
Efficiëntie bijvquote:Vinnienerd schreef op maandag 14 juli 2008 @ 02:55:
[...]
Leg mij het verschil tussen 1x 360 of 3x 120 graden zenden eens uit
En je kunt per cel ook nog eens meer toestellen bedienen.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.
Body - lens - lens - lens - lens - lens - lens - flitser - filter - tas - behoorlijk duur kaartje.
1x 360 graden zou betekenen dat er ook een deel verloren gaat naar boven en naar beneden (de enige manier om dit te realiseren is door omnidirectionaal uit te zenden), dus dat zou het zoieso al minder efficiënt maken dan wanneer je alleen 'over de grond heen' zendt.quote:Vinnienerd schreef op maandag 14 juli 2008 @ 02:55:
[...]
Leg mij het verschil tussen 1x 360 of 3x 120 graden zenden eens uit
Nu gebeurt dit naar beneden zenden ook wel door huidige sector-standaarden, maar véél minder intens dan wanneer je omnidirectionaal uitzendt, je zendt dan immers naar elke kant even sterk.
Hopelijk is het je nu duidelijk.
Inderdaad, het biedt ook nog meer voordelen dan omnidirectionaal uitzenden.quote:TD-er schreef op maandag 14 juli 2008 @ 13:03:
[...]
Efficiëntie bijvAls je alleen maar aan 1 kant een toestel hebt wat bijna buiten bereik is, hoeft er maar 1 antenne op meer vermogen te zenden.
En je kunt per cel ook nog eens meer toestellen bedienen.
50kW is inderdaad belachelijk veel.quote:ssj3gohan schreef op maandag 14 juli 2008 @ 13:18:
Met de efficientie van versterkers zou zo'n zendstation staan te koken als je er 50 kW doorheen jaagtZeker GSM is juist een hele zuinige manier van communiceren, met een gigantische maximum (ok, theoretische) celdichtheid van ~300 mobieltjes per paal. Het zou ook zot zijn als een paal 50 kW zuipt terwijl je telefoon het kan doen met een piek-zendvermogen van 3W (gepulst, rms is het uiteraard een fractie daarvan).
┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏★━┓
Al offertes / nieuws?quote:flitspaal.nl schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 20:10:
hehe! Vandaag samen met mijn vriendin het besluit genomen. We gaan de komende weken offertes opvragen voor een zonneboiler!
We wachten wel de subsidie af die in september in moet gaan.
Nog niet, eerste informatiepakket van Beldezon is binnen. Heb contact gehad met De Reus en met Breman. Ik heb nogal wat specifieke vragen over de collector e.d. Ik zal morgen m'n website ff updaten met extra informatie over de zonneboiler. ( waar die moet komen e.d. )quote:
Ik heb trouwens de afgelopen dagen weer eea bespaard in huis.
Een gbit switch die niet nodig was uitgezet ( er zit ook een switch functie in m'n adsl modem ). En twee halogeen spots die het meest aanstaan in huis vervangen voor twee Spaarlamp spots.. ( ipv 100W nu 14W ).
Die spots + de schakelaar die ik moest kopen verdienen zich binnen het jaar terug :-)
zie ook http://www.familie-kleinman.nl/energie. Daar ga ik ook het hele verhaal over de zonneboiler e.d. opzetten.
Inmiddels is het ons gelukt om, zonder comfort in te leveren, bijna 50% op onze stroomrekening te besparen :-). Het wordt echt leuk en verslavend om steeds weer nieuwe dingetjes te vinden om op te kunnen besparen.
flitspaal.nl wijzigde dit bericht 15-07-2008 21:22 (46%)
eigenlijk bedoelen we : uitgespaarde kosten in de toekomst.(en btw daarover)
die centjes komen jezelf weer toe.
terugverdientijd is van toepassing op alle goederen, of voor geen enkele.
mijn uitgespaarde kosten op de zonneboiler zijn al 55% van de aanschafwaarde in een jaar,
tov van mijn verbruik zoals dat was met een oude vr ketel.
Klopt. Plus dat het bedrag wat je uitspaart elke maand voor altijd geldt zolang je in dat huis woont uiteraard. Plus daarbij dat ik een investering in de zonneboiler in 1x niet mis op mijn spaarrekening. Maar het geld wat ik nu niet hoef uit te geven elke maand aan energie lekker voor andere dingen kan gebruiken.quote:eric-pvt schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 23:18:
terugverdientijd is een typisch nederlands woord,
eigenlijk bedoelen we : uitgespaarde kosten in de toekomst.(en btw daarover)
die centjes komen jezelf weer toe.
terugverdientijd is van toepassing op alle goederen, of voor geen enkele.
mijn uitgespaarde kosten op de zonneboiler zijn al 55% van de aanschafwaarde in een jaar,
tov van mijn verbruik zoals dat was met een oude vr ketel.
En in die zin valt de "terugverdientijd" eigenlijk helemaal niet uit te rekenen, omdat het eigenlijk appels met peren vergelijken is.
Ik ben in elk geval erg blij met de energie die ik nu stukken efficienter gebruik thuis.
Update : Volgende week woensdag staat de eerste afspraak, dan komt een groot installatiebedrijf bij ons voor informatie, vragen en later ook een offerte.
flitspaal.nl wijzigde dit bericht 16-07-2008 14:13 (7%)
Ik ben zojuist afgestudeerd in Duurzame technologie met het cijfer 9-
Mijn onderzoek naar de impact van decentrale energieopwekking op het elektriciteitsnet heeft blijkbaar veel indruk gemaakt
Lijkt me niet zo gek om dat hier te linken, vooropgesteld dat je het online zou willen zetten natuurlijk.quote:Lethal schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 18:21:
Op zich niet zo waardevol maar wilde het toch even kwijt
Mijn onderzoek naar de impact van decentrale energieopwekking op het elektriciteitsnet heeft blijkbaar veel indruk gemaakt
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.
De energiekosten van een provider zijn 1 van of de grootste kosten meende ik een tijd geleden te hebben gelezen.quote:CanonG1 schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 17:22:
[...]
Dat doe ik ook (naast onze vaste lijn). Maar ik ben eigenlijk wel eens benieuwd wat het gehele GSM/UMTS-netwerk aan energie kost om in de lucht te houden. Heeft iemand daar inzicht in?
En wordt alleen maar meer met hogesnelheids verbindingen.
Het internet is ook zo'n enorme energie verslinder wereldwijd.
T E A M: Grutte Pier [Wa Oars] / Fryslân wer mei Kening \___ R@H#4
Hmm waarom zou een hogere bandbreedte meer vermogen eisen? Alleen maar omdat het dan ook meer gebruikt wordt?quote:gp500 schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 19:45:
[...]
De energiekosten van een provider zijn 1 van of de grootste kosten meende ik een tijd geleden te hebben gelezen.
En wordt alleen maar meer met hogesnelheids verbindingen.
Het internet is ook zo'n enorme energie verslinder wereldwijd.
Naar mijn idee hoeft een zendmast namelijk minder lang te zenden bij een hogere snelheid en het zendvermogen wordt volgens mij meer beinvloed door de afstand van de telefoon tot de mast dan de snelheid. (is een vermoeden)
Leuk zo'n overzicht!quote:flitspaal.nl schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 20:39:
[...]
Nog niet, eerste informatiepakket van Beldezon is binnen. Heb contact gehad met De Reus en met Breman. Ik heb nogal wat specifieke vragen over de collector e.d. Ik zal morgen m'n website ff updaten met extra informatie over de zonneboiler. ( waar die moet komen e.d. )
Ik heb trouwens de afgelopen dagen weer eea bespaard in huis.
Een gbit switch die niet nodig was uitgezet ( er zit ook een switch functie in m'n adsl modem ). En twee halogeen spots die het meest aanstaan in huis vervangen voor twee Spaarlamp spots.. ( ipv 100W nu 14W ).
Die spots + de schakelaar die ik moest kopen verdienen zich binnen het jaar terug :-)
zie ook http://www.familie-kleinman.nl/energie. Daar ga ik ook het hele verhaal over de zonneboiler e.d. opzetten.
Inmiddels is het ons gelukt om, zonder comfort in te leveren, bijna 50% op onze stroomrekening te besparen :-). Het wordt echt leuk en verslavend om steeds weer nieuwe dingetjes te vinden om op te kunnen besparen.
Ik zag op je Verbouwingen-pagina nog een tosti-ijzer (zonnebank) staan.
Hoeveel verbruikt dat wel niet?
(is bovendien niet zo gezond...)
"What do you get if you multiply six by nine..."
Zal duurzame provider Eneco Energie blij met je zijn...quote:Lethal schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 18:21:
Op zich niet zo waardevol maar wilde het toch even kwijt
Of misschien toch maar bij STEDIN, zoals de netbeheerder van de holding nu heet?
Dan is er nog heel wat oud vuil te verwerken op het gebied van saldering, netinvoeding van duurzaam opgewekte elektriciteit, e.d...
Succes in ieder geval!
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Lol! Het is nog erger. We hebben een dubbel tosti ijzer gekregen. Zitten 22 lampen in. Elke lamp is 80W. Dus reken maar uit. Wat scheelt overigens is dat mijn vriendin er hooguit 1x in de 2 weken ofzo 20 minuten onder/tussen ligt. Als je dat gaat omrekenen kom je ongeveer op 16kWh per jaar uit.quote:Punkrocker schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 21:50:
[...]
Leuk zo'n overzicht!
Ik zag op je Verbouwingen-pagina nog een tosti-ijzer (zonnebank) staan.
Hoeveel verbruikt dat wel niet?
(is bovendien niet zo gezond...)
Eerstvolgende besparingen zijn een nieuwe 2e diepvriezer in de schuur ( ongeveer 200kWh per jaar besparing ) en ik twijfel nog over een andere PC, die is namelijk na de 2e diepvriezer de grootste verbruiker nu in huis.
Op dit moment hebben we namelijk een Core 2Quad staan met 2gb memory, 2 harddisks etc etc. Maar eigenlijk doen we er niets anders mee dan wat simpel internetten en Word.
Je kan bij bijv Alternate kleine barebones kopen. Weet iemand toevallig het stroomverbruik van die barebones? ( dat wordt uiteraard nergens bij vermeld ).
flitspaal.nl wijzigde dit bericht 17-07-2008 08:28 (32%)
Ik heb zelf een VIA bordje en dat systeem neemt 21,5 watt op, ik gebruik het als intelligente router (dus wel 24/7) maar dat is een stuk minder dan een server en valt reuze mee gezien de performance die het heeft.
Al hoewel mijn Centrino 1,3 Ghz Pentirum-M laptop 16-22 watt op accu en met de lader rond de 30 (bij het laden zelf meer).
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Waarom? Ik zie her en der metingen van verbruik van elektrische apparaten, maar maar weinig metingen van energie die gebruikt wordt voor verwarming op detailniveau. Onder het mom van meten is weten lijkt me dat wel een uitdaging, zonder bakken met geld uit te geven aan kant en klare producten.
Hoe? In feite is een opbrengsmeter niet veel meer dan twee temperatuurmetingen en een debietmeting. Dat moet vervolgens gelogd worden. Een verbruiksmeter is in feite natuurlijk hetzelfde principe. Dus benodigdheden per verbruiks/opbrengstmeter: twee temperatuurmeters, een flowmeter, een data-acquisitiesysteem (arduino?) en een logsysteem (arduino?).
Andere eisen? Ja, het mag natuurlijk niet meer dan een <nog nader te bepalen> watt aan energie kosten. Moet dus zuinig zijn. En het mag niet te veel kosten. Grootste kostenpost zal vast de flowmeter zijn.
Als ik de basis goed heb wil ik misschien wel het systeem uitbreiden over het hele cv-systeem. Ik heb dan inzicht hoeveel energie er voor de benedenverdieping wordt gebruikt en hoeveel voor de andere verdiepingen. Vragen die ik dan kan beantwoorden: Hoeveel energie komt er uit de zonneboiler en hoeveel uit de ketel? Is het verstandig om de thermostaat op 20 graden te laten (vloerverwarming!) of is 18 graden wel efficienter?
Met temperatuursensoren (vloer) en info uit de thermostaat kan je uiteindelijk de aansturing van de ketel verbeteren. Ook de temperatuur van onze speksteenkachel is dan natuurlijk interessant.
Ik denk erover om dit project in een aparte topic te zetten, maar ben uiteraard wel heel benieuwd naar jullie reacties!
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Je zou kunnen kijken naar een koellichaam met bekende Watt/Kelvin aan koelvermogen en daar de temp-sensor in plaatsen.
Als je dan ook de temp van de omgeving erbij neemt, weet je het tempverschil en dus het vermogen wat er aan warmte in het koelblok gaat.
Lijkt me makkelijker meten dan met een flowmeter.
Mogelijk dat je met een flowmeter ook nog onnauwkeurigheden krijgt bij temp-verschillen en het is weer iets wat kapot kan gaan.
Als je de opbrengst (of besparing) van een dergelijk systeem in J wil meten is een flowmeter nodig. Het is vrij duur, daarom is het - helaas - niet standaard op elke zonneboiler. Als er bij ons ooit een zonneboiler komt laat ik zeker installeren, want ik wil natuurlijk weten hoeveel J het systeem oplevert.quote:TD-er schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 11:36:
Is een flowmeter wel nodig?
Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl
Pagina: 1 2 3 4 ... 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 last
Dit topic is gesloten.