WOW...ziet er al erg goed uit.....de panelen liggend plaatsen is dus geen probleem als dat beter schikt ? Gaaf hoor!quote:tokesnugerd schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 11:51:
Nog even een foto update van de work in progeshttp://s8.photobucket.com.../tokesnugerd/Zonnecellen/
Spijtig genoeg zal het straks beginnen regenen.. maar laten we hopen van niet
niets moet......behalve adem halen
Hier kwam het beter uit om ze allen liggend te hebben.. Spijtig genoeg moesten ze vandaag stoppen wegens het slechte weer. Er moeten nog 8 panelen het dak op, en dan is de installatie klaar.
Spijtig genoeg is er zelfs geen enkele string af, waardoor de installatie nog niets doet
Hopelijk morgen! maar dan voorspellen ze weer veel regen. even een foto maken van hoe het er nu bij ligt!
Be PWN-ed Server specs
Gefeliciteerd, alvast, Toke(snuggerd...). Alvast een leuk "setje" daar, op je dak...quote:tokesnugerd schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 16:22:
Voor die paneeltjes maakt het niet uit of je ze op hun kop zet, schuin of omgekeerd.. zolang d'r maar licht op valt
Hier kwam het beter uit om ze allen liggend te hebben.. Spijtig genoeg moesten ze vandaag stoppen wegens het slechte weer. Er moeten nog 8 panelen het dak op, en dan is de installatie klaar.
Spijtig genoeg is er zelfs geen enkele string af, waardoor de installatie nog niets doet
Hopelijk morgen! maar dan voorspellen ze weer veel regen. even een foto maken van hoe het er nu bij ligt!
Trek in een newbee bijdrage?
Of zal ik gewoon maar naar je site linken?
Het zou de NL kWp newbee bijdrage op PPV natuurlijk wel meteen flink opkrikken...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Wat betreft de site.. het domeinnaam heb ik één jaar gratis, dan betaal ik er ook niet meer voor
Hopelijk komen ze morgenvoormiddag terug, dan bestaat de kans dat het droog is! En dat we morgen groene stroom in huis hebben, dan begint de fun pas
Wel zorgen dat de teller blijft staan om +500Kwh (in vgl met vorig jaar) aangezien je die gratis krijgt bij een gezin van 4 leden. Dus zorgen dat we op de stand van vorige afrekening terugstaan (+500)
Be PWN-ed Server specs
Ja, "negatief [jaar]saldo" is in het 'ollandse een absoluut pain-in-the-ass hoofdpijn dossier. Kunnen we je alles over vertellen. Beetje bijstoken met elektrisch kacheltje dan maar, als je met je installatie vet in de min terecht dreigt te komen?quote:tokesnugerd schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 20:11:
Spijtig genoeg ben ik een Belgdus het zou de Belgen aardig verder helpen
Wat betreft de site.. het domeinnaam heb ik één jaar gratis, dan betaal ik er ook niet meer vooren ik weet niet of de website veel zin heeft, maar zolang de pret duurt blijft hij staan
Hopelijk komen ze morgenvoormiddag terug, dan bestaat de kans dat het droog is! En dat we morgen groene stroom in huis hebben, dan begint de fun paszorgen dat we meer terruggeven dan verbruiken
Wel zorgen dat de teller blijft staan om +500Kwh (in vgl met vorig jaar) aangezien je die gratis krijgt bij een gezin van 4 leden. Dus zorgen dat we op de stand van vorige afrekening terugstaan (+500)
En, neen: in NL hebben we absoluut niets wat ook maar in de verste verte op een "500 kWh regeling voor gezinnen van 4 leden" lijkt. ZELFS niet met de CDA voor de zoveelste maal in het centrum van de macht, lees: het kabinet...
Overigens, ik heb ook een Belgische newbee pagina...
Ergo: Gij Zijdt Nog Steeds Wellekoomen!
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Dan lijkt het me dat wij de grootste installatie hebben van jou website
Jup, in de winter de verwarming af en gewoon elektrische kacheltjes zetten als het nodig is
Ieder persoon heeft recht op 100KWh; als je met 4 personen een gezin vormt krijg je nog eens extra 100KWh...
Ze zijn nu de installatie aan het afwerken.. hopelijk blijft het nog een uurtje droog, dan is hij af
Be PWN-ed Server specs
Geldt dat wereldwijd?quote:tokesnugerd schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 08:02:
Ieder persoon heeft recht op 100KWh;
Dus je krijgt de eerste 100kWh per persoon gratis?!? En dat wordt betaald uit de belastingen? Dat is een bijzondere situatie... Is er ook zoiets voor benzine?quote:als je met 4 personen een gezin vormt krijg je nog eens extra 100KWh...
Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl
Ik weet niet vanuit welk idee dat geboren is maar het lijkt me een beetje een verkeerde prikkel.quote:CanonG1 schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 09:07:
[...]
Dus je krijgt de eerste 100kWh per persoon gratis?!? En dat wordt betaald uit de belastingen? Dat is een bijzondere situatie... Is er ook zoiets voor benzine?
It is difficult to get a man to understand something when his salary depends upon his not understanding it (Upton Sinclair)
Website
Los Alcoholicos
Ja mij ook... Stel dat je er voor kiest om zonder elektriciteitsaansluiting te leven, hetzij omdat je in een plaggenhut op de hei woont, hetzij omdat je een systeem met accu's, zonnestroompanelen e.d. hebt dan betaal je via belastingen dus nog steeds mee aan de elektriciteitsvoorziening.quote:thekip schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 09:47:
Ik weet niet vanuit welk idee dat geboren is maar het lijkt me een beetje een verkeerde prikkel.
Aan de andere kant kan het wel een extra prijsprikkel geven tot besparen. Voorbeeldje, iemand verbruikt 900kWh en is met 2 personen (onze situatie). Dit huishouden slaagt er in 300kWh te besparen.
Zonder vrijstelling scheelt dat 33% aan variabele kosten. Met vrijstelling (van 200kWh) scheelt het 43% aan variabele kosten.
Toch voelt het niet goed om iedereen zomaar 'gratis' (althans betaald door de gemeenschap) elektriciteit te geven. Heeft iemand daar nog diepzinnige ideeën over?
Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl
Onze installatie is up and running
http://www.stroomtarieven.be/archief/ar080411.htm:
quote:Nu is het pakket gratis kWh (ter herinnering: 100 kWh per gezin + 100 kWh per gezinslid) al lang geen aantal gratis kWh meer, maar gewoon een vaste elektriciteitcheque die elk jaar opnieuw wordt berekend, onafhankelijk van de "echte" prijs die je voor een kilowattuur betaalt. Die cheque is wel afhankelijk van je gezinssamenstelling, maar niet van je inkomen en ook niet van je verbruik. Zoals hierboven uiteengezet worden voor deze cheque immers geen kilowatturen afgetrokken van uw verbruik, maar wordt een berekend en vast geldbedrag afgetrokken van je totaalfactuur. Voor een gezin met 4 personen is dat dit jaar dus 86,22 euro.
tokesnugerd wijzigde dit bericht 10-07-2008 14:43 (54%)
Be PWN-ed Server specs
Hoe veel stroom (kWh) zit er nu in een accu (12V 200 Ah) ?
En stel dat ik hier een omvormer naar 230V aan koppel, wat is het maximale vermogen dat ik dan beschikbaar heb?
Graag met rekenvoorbeeld / formule, dan heb ik ook weer wat geleerd.
Leuk! Er van uitgaande dat het vooral in de zomer wordt gebruikt komt het verbruikspatroon precies overeen met de aanvoer van zonnestroom.quote:zonneschijn schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 15:17:
Ik ben voor een vakantiehuisje een autonoom PV-systeem aan het samenstellen. Nu zit ik te puzzelen met de capaciteiten van accu's.
In theorie zit er 12 x 200 = 2,4kWh in. Maar ten eerste vinden accu's het echt niet leuk om 100% ontladen te worden, je kunt beter op regelmatige basis niet verder gaan dan 50% ontladen, en op incidentele basis niet verder dan 80% (maar dat doet ook al enige schade aan de accu's). Je kunt dus het beste rekenen met een energie-inhoud van 1,2kWh. Ten tweede zijn er natuurlijk allerlei verliezen. Het ontladen van een accu gaat met verliezen gepaard, zeker als de stromen hoog zijn. Ik denk dat als je voor de veiligheid met 1kHw rekent je nooit zonder elektriciteit zit en je accu's'lang mee zullen gaan.quote:Hoe veel stroom (kWh) zit er nu in een accu (12V 200 Ah) ?
Dat is moeilijk met zekerheid te zeggen. Als je een omvormer van 500W neemt zit je bij 12V al op een stroom van ruim 40A, dat kan je accuset van 200Ah niet lang volhouden. Ik denk dat 500W voor kortstondige belastingen wel de grens is.quote:En stel dat ik hier een omvormer naar 230V aan koppel, wat is het maximale vermogen dat ik dan beschikbaar heb?
Man, man, man.quote:
En ik maar in de illusie verkeren dat de Nederlandse "geliberaliseerde" energiemarkt een grote chaos is.
Vergissingkje.
België kan d'r blijkbaar ook wat van, tjeempigdepeemig, wat een waanzin die info op die gelinkte pagina!
Uiteindelijk komt "het" er in ieder geval op neer dat de Belgen op een uitermate omslachtige "marktconforme" (...) wijze dus ook op een "vaste" bijdrage kunnen rekenen om hun energienota ietsiepietsie te verlichten. Al gaat het daar om een vast aantal kWh per persoon per huishouden, vermenigvuldigd met een door de VREG te berekenen jaarlijkse kWh prijs.
In Nederland heet het heel plat en ordinair "koopkrachtcompensatie". Elk huishouden krijgt dit jaar (net als vorig jaar trouwens, energieprijzen zijn echter wel flink gestegen) 199 Euri ex BTW (= 236,81 incl. BTW) "terug" van Minister Bos van Financiën ("teruggave energiebelasting", "heffingskorting", diverse exotische namen). Vast per huishouden, maakt geen moer uit waar dat uit bestaat (zou me nix verbazen als CDA in NL best wel wat zou voelen voor "een Belgisch kinderrijk voordeeltje voor grote gezinnen").
Het blijft natuurlijk allemaal permanente, door regeringen volgehouden vormen van fundamentele marktverstoring. Maar dat is al zo oud als de mensheid. Zonder politici zouden markten in theorie heel wat "transparanter" zijn (denk aan de nog steeds "getolereerde" kunstmatige koppeling van stadswarmte, elektra en gas aan olieprijzen, waar al lang van duidelijk is dat er beslist geen 1 op 1 relatie is qua productiekosten structuur). Al zal zelfs bij totale opheffing van alle "politieke" bemoeienis er nog steeds gerotzooid worden met tariefstructuren dat het een lust is. Geef de leveranciers een nagel, en ze nemen je hele lichaam. Zonder dat je het beseft.
Afijn. België een paar "gratis kWh". Wij een vaste teruggave post. Die trouwens op de nota van de elektriciteit provider wordt bijgeschreven, ook al is die teruggavepost bij ons zowel voor elektra als gas bedoeld. Tja: je KUNT immers twee verschillende leveranciers hebben voor die 2 "geliberaliseerde" producten, toch?
Maar owé als je lager dan de vorige stand gaat! dan zullen ze jou gaan beschouwen als producent, en dat mag niet... ipv jou er dan geld voor te geven, moet je hen gaan betalen (in de vorm van belastingen etc) schandalig toch.
Als we nu teveel stroom hebben op het einde van het jaar, gaan we het gewoon verkwisten met elektrische verwarming (van die kleine verplaatsbare kacheltjes)
Gisteren hebben we onze eerste 18,8 KW opgewekt
En nu ben ik nog op zoek hoe ik (goedkoper dan wat SMA te bieden heeft) de gegevens kan uitlezen. Een probleempje is wel dat de communicatie eerst nog moet 'geactiveerd' worden in de kast.. je hebt dus een module nodig die ervoor kan zorgen dat je óf rs232 óf rs458 óf draadloos je gegevens kan versturen. Het belachelijke hieraan: die dingen kosten 100 euro en er zitten amper onderdelen op (van afzetting gesproken), daarnaast hebben we er zo'n 2 nodig voor onze 2 omvormers.
Ik heb al zitten zoeken naar een schema van zo'n printje (het moet nu niet bepaald moeilijk zijn om die na te maken).. maar ik vind niets! Heeft iemand van jullie hier al ervaring mee ?
Be PWN-ed Server specs
Probeer zo veel mogelijk op 12 V of 24 V te doen. Dus als je opslag in 12 V is. Zorg dan voor 12 volt verlichting. Dat scheelt omzetting.quote:zonneschijn schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 15:17:
Ik ben voor een vakantiehuisje een autonoom PV-systeem aan het samenstellen. Nu zit ik te puzzelen met de capaciteiten van accu's.
Hoe veel stroom (kWh) zit er nu in een accu (12V 200 Ah) ?
En stel dat ik hier een omvormer naar 230V aan koppel, wat is het maximale vermogen dat ik dan beschikbaar heb?
Graag met rekenvoorbeeld / formule, dan heb ik ook weer wat geleerd.
Vervolgens bepalen wat je wilt doen op 220 Volt. Incidenteel een telefoon opladen of een lampje in de toilet is heel wat anders dan een Senseo, magnetron, broodrooster, waterbed.... enz enz.
Cedo Nulli
Reg. datum: 24 augustus 2006
Dat heb ik opgelost door één interface te kopen.
En dat heb ik vervolgens uitgetekend en nagemaakt.
Het origineel is nu bij CanonG1. Zijn interface was kapot gegaan.
Zo hebben we in feite de kosten gedeeld.
Een RS232 interface is het eenvoudigste.
Als je er een koopt, ben ik graag bereid om het uit te zoeken en na te bouwen.
Bedenk wel, dat je door het interface te kopen, ook betaald voor een uitleesprogramma.
Dit is tenminste bij mij het geval. Het programma is zo te downloaden, maar zo wordt het betaald.
Guus Assmann
Reg. datum: 24 augustus 2006
Een loodaccu heeft een vrij hoge inwendige weerstand. En dat geeft verlies.
Als er op een accu staat dat hij 100Ah is, dan bedoeld de fabrikant dat je in 5 uur de accu leeg mag halen met dus 20A.
Ga je dat sneller doen, dan daalt de beschikbare hoeveelheid AH's.
En als je het rustiger doet, dan heb je minder verlies en meer AH's.
En Gel accu mag je leeg halen tot er nog 30% in zit. Ga je daar onder, dan beschadig je de accu.
Voor de levensduur is het ook belangrijk om de accu steeds volledig op te laden.
Let ook op, dat een Gel accu kapot gaat van overladen.
Om veilig te blijven, niet meer dan 2,4V per cel -bij 25 graden- (2,45V kan ook nog net)
Een natte accu kan en mag hoger, maar die zal dan bij 2,54V gaan gassen. (Waterstof en Zuurstof)
Guus Assmann
Ik heb hier een (Sony Ericsson) Ly-Polymer 3.6V, 950mAh batterij welke ik pas oplaad als hij op 0% staat (Wat natuurlijk niet echt 0% is, maar hij is goed leeg in ieder geval.
Is dit nou ook schadelijk en is het beter om hem al bij bijvoorbeeld 20% op te laden? Of maakt dit niks uit?
- Quad-core specs - - Wat niet deugt wat niet deert, wie niet neukt die masturbeert.
Reg. datum: 30 december 2005
Zonder de SDE
Laat de zon nou maar weer eens gaan schijnen.
De dagen zijn geteld
http://s8.photobucket.com...current=DSC02628-1000.jpg
Ik ga nog wat verder zoeken naar die "piggy back"s want 100 euro (zelfs al is het maar voor ééntje) is me toch wel iets te duur)
Be PWN-ed Server specs
Wow... mooie strakke en grote installatie man!quote:tokesnugerd schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 21:28:
Ik moest de final nog laten zien
http://s8.photobucket.com...current=DSC02628-1000.jpg
Ik moet zeggen: 7040 KWatt piek op ons dak
En ik heb nu even alle opbrengsten per paneel opgeteld (die worden op voorhand getest) en dan kom ik uit op 7093,8 Watt piek
En natuurlijk de eerste stats: (nee, ik ga dit niet elke dag doen
tokesnugerd wijzigde dit bericht 11-07-2008 23:24 (47%)
Be PWN-ed Server specs
Pagina: 1 2 3 4 ... 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 last
Dit topic is gesloten.