Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl
Resultaat: sluip/standby verbruik van de ADSL-modem en wireless router "in eigen hand" gezet.
Bij langdurige afwezigheid (vakantie, door-de-week, weekendje weg) met 1 beweging de handel "uitgeschakeld".
Dat kan je meer besparen dan je denkt... waarschijnlijk verbruiken zowel je modem als je router zo'n 10-15W, laten we zeggen samen 25W. Ik denk dat wij gemiddeld een uur of twee à drie internet nodig hebben (gemiddeld over het hele jaar, dus ook incl. vakanties e.d.).quote:NielsTn schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 14:25:
Vandaag een dubbelpolige schakelaar gemonteerd in mijn meterkast.
Resultaat: sluip/standby verbruik van de ADSL-modem en wireless router "in eigen hand" gezet.
Bij langdurige afwezigheid (vakantie, door-de-week, weekendje weg) met 1 beweging de handel "uitgeschakeld".
Situatie 24/7 aan: 219 kWh / jaar
Situatie schakelaar: 23 kWh / jaar
Beparing: bijna 90% ofwel ± ¤ 45 per jaar, en dat bespaarde bedrag wordt elk jaar hoger. Dat betekent dat ik de ¤ 2,50 die ik betaald heb voor de doordrukstekker in 20 dagen terugverdiend heb
Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl
Inderdaad, ik kom ongeveer ook op ca EUR 45,- uit na berekeningen.quote:CanonG1 schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 14:51:
[...]
Dat kan je meer besparen dan je denkt... waarschijnlijk verbruiken zowel je modem als je router zo'n 10-15W, laten we zeggen samen 25W. Ik denk dat wij gemiddeld een uur of twee à drie internet nodig hebben (gemiddeld over het hele jaar, dus ook incl. vakanties e.d.).
Situatie 24/7 aan: 219 kWh / jaar
Situatie schakelaar: 23 kWh / jaar
Beparing: bijna 90% ofwel ± ¤ 45 per jaar, en dat bespaarde bedrag wordt elk jaar hoger. Dat betekent dat ik de ¤ 2,50 die ik betaald heb voor de doordrukstekker in 20 dagen terugverdiend heb
2,50 EUR voor een doordrukstekker? hmmm heb hier en hele degelijk dubbelpolige gemonteerd,
die is (helaas) wat prijziger, maar.... doet zijn werk super
Daarvoor heb ik ca 6 maand terugverdientijd nodig
Reg. datum: 03 juni 2001
* IJsbeer wist dat er ergens een addertje moest zitten...
Precies, daarom heb ik ook geen VOIP. Ik wil niet dat zo'n kastje 24/7 aanstaat. Maar over niet al te lange tijd zal er niet veel keus meer zijn ben ik bang...quote:IJsbeer schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 16:40:
Dat is idd makkelijk verdienen, totdat je ook bellen via VOIP hebt....
Om exact dezelfde reden heb ik ook geen digitale TV, ik wil niet nóg een kastje waarvan de leverancier dan ook nog zo brutaal is te beweren dat hij 24/7 aan moet staan vanwege updates. Maar ook hiervoor geldt weer: over een te korte tijd zal er geen keus meer zijn...
En ondertussen stijgt het gemiddelde elektriciteitsverbruik van het Nederlandse huishouden maar door. Goh, hoe zou dat toch komen?
Gewoon een GSM gebruiken... misschien is dat een alternatief?quote:CanonG1 schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 16:57:
[...]
Precies, daarom heb ik ook geen VOIP. Ik wil niet dat zo'n kastje 24/7 aanstaat. Maar over niet al te lange tijd zal er niet veel keus meer zijn ben ik bang...
Om exact dezelfde reden heb ik ook geen digitale TV, ik wil niet nóg een kastje waarvan de leverancier dan ook nog zo brutaal is te beweren dat hij 24/7 aan moet staan vanwege updates. Maar ook hiervoor geldt weer: over een te korte tijd zal er geen keus meer zijn...
En ondertussen stijgt het gemiddelde elektriciteitsverbruik van het Nederlandse huishouden maar door. Goh, hoe zou dat toch komen?
en je kan bij sommige providers 5 of 10 vaak gebruikte nummers tegen laag (of zelfs gratis?) tarief aanmelden....
ZIt hier al jaren als mobiele eenheid gereed
Dat doe ik ook (naast onze vaste lijn). Maar ik ben eigenlijk wel eens benieuwd wat het gehele GSM/UMTS-netwerk aan energie kost om in de lucht te houden. Heeft iemand daar inzicht in?quote:NielsTn schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 17:16:
Gewoon een GSM gebruiken... misschien is dat een alternatief?
en je kan bij sommige providers 5 of 10 vaak gebruikte nummers tegen laag (of zelfs gratis?) tarief aanmelden....
ZIt hier al jaren als mobiele eenheid gereed
Reg. datum: 12 augustus 2007
Ik meen dat een GSM-zendmast een zendvermogen van 50kW heeft, maar hoeveel er in NL zijn moet ik ff nazoekenquote:CanonG1 schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 17:22:
[...]
Dat doe ik ook (naast onze vaste lijn). Maar ik ben eigenlijk wel eens benieuwd wat het gehele GSM/UMTS-netwerk aan energie kost om in de lucht te houden. Heeft iemand daar inzicht in?
EDIT: http://www.antennebureau.nl/index.php?id=412
Hmmz zal er wel naastzitten met 50kW, want stel er zijn 10^4 masten, maal 50*10^3 is 5*10^8 J/s, dus een halve GigaWatt
Crackh34d wijzigde dit bericht 04-07-2008 18:37 (21%)
Inderdaadquote:CanonG1 schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 16:57:
[...]
Precies, daarom heb ik ook geen VOIP. Ik wil niet dat zo'n kastje 24/7 aanstaat. Maar over niet al te lange tijd zal er niet veel keus meer zijn ben ik bang...
Ik had trouwens een tijd geleden een UPC decoder voor 'Digitale TV', dat ding moest ik gewoon uitzetten want als ik daarna voelde aan het apparaat dat eronder stond, dan kon ik dat nauwelijks aanraken zo heet was dat ding.
Van efficiënte producten hebben ze ook nooit gehoord.
Het zooitje is dan ook na 3 maanden direct retour gegaan. Nu snap ik dat UPC die dingen zo aanprijst.
Waar ik waarschijnlijk wel potentie in zie, is een goed glasvezel modem, waar een decoder voor digitale TV inzit, VoIP, en andere standaard zaken. Als ze zoiets nou goed optimaliseren in de vorm van als de TV niet aanstaat, kan de decoder uit. Maar dan ook met de router.
Haha ben je gek geworden? 50kW?quote:Crackh34d schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 18:32:
[...]
Ik meen dat een GSM-zendmast een zendvermogen van 50kW heeft, maar hoeveel er in NL zijn moet ik ff nazoeken
EDIT: http://www.antennebureau.nl/index.php?id=412
Hmmz zal er wel naastzitten met 50kW, want stel er zijn 10^4 masten, maal 50*10^3 is 5*10^8 J/s, dus een halve GigaWatt
Die dingen zenden van 10W tot 100W volgens mij, aan de hand van hoeveel gebied 'bedekt' moet worden. Maar ook heb ik ergens gelezen dat zo'n installatie snel een kW verbruikt, ik betwijfel alleen of dat waar is, lijkt me vrij sterk eigenlijk.
Je moet natuurlijk ook steeds opladen.quote:CanonG1 schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 17:22:
[...]
Dat doe ik ook (naast onze vaste lijn). Maar ik ben eigenlijk wel eens benieuwd wat het gehele GSM/UMTS-netwerk aan energie kost om in de lucht te houden. Heeft iemand daar inzicht in?
Bepaalde modems (zoals de Orange/Online Livebox) hebben VoIP en een zogenaamde life-line support waardoor je je KPN-lijn ook nog kan gebruiken. Het werkt namelijk zo: Als je modem uitstaat, dan krijg je automatisch de KPN-lijn. Staat je modem aan (met VoIP), dan schakelt hij automatisch VoIP in waardoor je goedkoper belt.quote:IJsbeer schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 16:40:
Dat is idd makkelijk verdienen, totdat je ook bellen via VOIP hebt....
Nu kan je wel denken: "Ja heel leuk, maar ik wil overdag toch goedkoop bellen? :?", maar dan kan je je modem 's nachts uitzetten zodat je geen energie verbruikt, maar toch bereikbaar bent.
MensionXL wijzigde dit bericht 04-07-2008 18:59 (42%)
- Quad-core specs - - Wat niet deugt wat niet deert, wie niet neukt die masturbeert.
Een mast heeft een bereik van ongeveer 2 km, ff snel opgezocht.quote:MensionXL schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 18:47:
[...]
Haha ben je gek geworden? 50kW?Wil je iedereen frituren ofzo?
Die krengen hangen op de gevaarlijkste plekken vind ik; soms zie ik ze hangen op 1cm van een woning af, op de muur geplakt zeg maar. En dan zitten daar mensen 10cm vanaf
Terwijl mensen die met die dingen werken er niet dichter dan 1,50 meter dichtbij mogen staan - wat mij ook nog niet prettig lijkt - als hij zendt)
Die dingen zenden van 10W tot 100W volgens mij, aan de hand van hoeveel gebied 'bedekt' moet worden. Maar ook heb ik ergens gelezen dat zo'n installatie snel een kW verbruikt, ik betwijfel alleen of dat waar is, lijkt me vrij sterk eigenlijk.
Op 2 km blijft er (vanuitgaande dat het veld bolvormig wordt uitgezonden) nog 1 mW over als het zendvermogen 50 kW is. Oppervlak bol van radius 2 km is 5*10^7 m2
Ja, maar is het je nooit opgevallen dat er sector antennes worden ingezet? (Meestal om de 120 graden 1 antenne, anders om de 90 graden maar dat komt haast niet voor)quote:Crackh34d schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 18:58:
[...]
Een mast heeft een bereik van ongeveer 2 km, ff snel opgezocht.
Op 2 km blijft er (vanuitgaande dat het veld bolvormig wordt uitgezonden) nog 1 mW over als het zendvermogen 50 kW is. Oppervlak bol van radius 2 km is 5*10^7 m2
Tevens ligt het ook volledig aan de frequentie en dus de golflengte die daarvan wordt afgeleid. Zo heb je nou eenmaal een beter bereik met een lagere frequentie, maar lijkt een hogere frequentie meer bandbreedte te hebben.
Dus er wordt écht niet met 50kW uitgezonden hoor.
Edit:
Heb een bron gevonden die inderdaad 50kW ontkracht. Kijk hier maar eens.
GSM 900 basisstation 935-960MHz 10-25W
GSM 1800 basisstation 1805-1880MHz 10-25W
UMTS basisstation 2110-2170MHz 20-40, 80W max
MensionXL wijzigde dit bericht 04-07-2008 19:09 (30%)
- Quad-core specs - - Wat niet deugt wat niet deert, wie niet neukt die masturbeert.
Ok, you winquote:MensionXL schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 19:03:
[...]
Ja, maar is het je nooit opgevallen dat er sector antennes worden ingezet? (Meestal om de 120 graden 1 antenne, anders om de 90 graden maar dat komt haast niet voor)Omnidirectionaal uitzenden zou naar mijn inziens nogal dom zijn voor dit soort doeleinden en dat wordt dan dus ook niet gedaan.
Tevens ligt het ook volledig aan de frequentie en dus de golflengte die daarvan wordt afgeleid. Zo heb je nou eenmaal een beter bereik met een lagere frequentie, maar lijkt een hogere frequentie sneller te zijn.![]()
Dus er wordt écht niet met 50kW uitgezonden.
Edit:
Heb een bron gevonden die inderdaad 50kW ontkracht. Kijk hier maar eens.
GSM 900 basisstation 935-960MHz 10-25W
GSM 1800 basisstation 1805-1880MHz 10-25W
UMTS basisstation 2110-2170MHz 20-40, 80W max
Mijn DVB-C decoder kan prima een 24 uur uit staan en dan werkt het prima. Volgens mij moet je de decoder minimaal 30 mins elke dag aan staan (en mogelijk nog wel iets minder frequent) om de juiste sleutels te kennen.
Bij de Samsung 9401 (ouder type DVB-C ontvanger) krijgt 'ie in standby de codes ook niet mee, maar die verbruikt standby evenveel als wanneer 'ie aan staat. (6 Watt) Zit ook geen aan/uit knop op. Oftewel als je 'm een tijdje (week bijv) standby hebt staan kan het wel tot 2 uur duren voordat je de gecodeerde kanalen kunt bekijken.
Firmware updates moet je echt zelf handmatig starten en dan moeten ze ook nog maar beschikbaar zijn ook
Mijn nieuwe HD-decoder van Samsung heeft achterop een echte aan/uitknop zitten
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.
Reg. datum: 29 maart 2006
Server (2Ghz dualcore met 2TB) gebruikt inclusief router 35 watt (40 peak).
Ik heb er ook een efficiente seasonic voeding aangehangen,
De kabel voor de router heb ik op Koninginnedag gekocht voor 10 cent
De master/slave stekkerdoos van m'n TV is ook handig
TV uit en klak ook mediacenter en receiver uit...
Woodski wijzigde dit bericht 04-07-2008 22:11 (18%)
Reg. datum: 28 oktober 2007
niets erger dan zo`n beller midden in de nacht. (geen addertje dus)
alle gsm palen van kpn krijgen energie van greenchoice,
las ik in hun mailing deze maand.
ik host dingen (mail/web etc) en mijn complete sluip internet servertje, doet nog maar 14,4 watt(geode) snachts laagtarief en overdag op de zon dus.
je kan je router wel uitzetten, maar je pop box bij een provider met een kolen rekencentrum is veel erger dan je druppel op de gloeiende plaat.
Doet me erg aan een heel erg leuke Monty Python sketch denken...quote:MensionXL schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 19:14:
[...]
Dat is best veel. Hier in een goed geïsoleerd huis met 4 personen (die elke dag douchen) en een CV die normaliter op 19 of 20 graden Celsius staat, komen we uit op iets meer dan 900m3. Afwassen doen we soms ook nog wel eens met de hand.
(niet geheel) off-topic: wat doet die reclame voor die fossiel gestookte microWKK onder aan deze pagina???
zonnigtype wijzigde dit bericht 05-07-2008 03:07 (13%)
Reden: opvallende "random" (?) banner op het scherm
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Ben ik de enige die het 'briljante' van dit concept niet helemaal ziet?
Canon EOS 300D + Canon EOS 1000FN + EF-S 18-55 (3.5-5.6) + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ze zijn bij Sharp echt niet gek. Zet het zoden aan de dijk v.w.b. energiebesparing e.d.? Dat verwacht ik niet, maar daar gaat het ze ook helemaal niet om.
?!
Wat? Taboe?
Dat zou op jaarbasis ongeveer 50 tot 70 kWh besparen.
Je kan het ook omkeren...je kan een router die op linux draait ook gebruiken om remote dingen aan te zetten. (bv als er een http request binnenkomt, dat je je server dan snel uit de standby haalt, of op een bepaalde tijd bepaalde zaken laat in/uit schakelen. )quote:flitspaal.nl schreef op zondag 06 juli 2008 @ 17:55:
Nu we het toch hebben over het uitzetten van modems / routers.. Wie zit er hier nog meer bij Tele2 en zet 's avonds zijn modem uit ( davolink )..
Dat zou op jaarbasis ongeveer 50 tot 70 kWh besparen.
Zo gebruik ik wake-on-lan op mijn router om m'n pc overdag aan te zetten via een webpage met wachtwoord, mocht ik hem even nodig hebben vanaf een andere plek, en mijn printer gaat vanzelf aan als er iets in de queue komt, maar het kan natuurlijk nog veeeel gekker. GoT staat er vol mee. De meeste niet eens vanuit energie-oogpunt, maar het tweakt zo leuk om dingen op afstand te kunnen.
Mistraller wijzigde dit bericht 07-07-2008 21:27 (7%)
Online opbrengst van m'n zonnepanelen: http://solar.reinieren.net
Spijtig genoeg zal het straks beginnen regenen.. maar laten we hopen van niet
Be PWN-ed Server specs
Pagina: 1 2 3 4 ... 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 last
Dit topic is gesloten.