Hoofdcategorieën
Topicacties

Duurzame Energie deel 6

Pagina: 1 2 3 4 ... 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 last

Nieuw Topic
zonne-energie voor iedereen

quote:
eric-pvt schreef op zondag 29 juni 2008 @ 13:32:
nou ben ik op vakantie maar zie mijn dikke zonneboiler combi thuis helemaal niet op hot staan en niks doen...weer een myth gebust.

....

vreemd genoeg zijn de solar shops hier veelal voorzien van nederlandse produkten,
en zag ik mensen van ecostream in porto,
rara hoe kan dat....
Helemaal niet vreemd. Ecostream investeert daar waar de hoogste feed-in tarieven gelden en de lekkerste hoop zonnestraaltjes naar beneden komen. Dan moet je dus niet in 'olland wezuh, ook al staat daar het hoofdkantoor. In Photon klaagden ze ook al steen en been dat ze in Nederland het bouwen van een superzuinig energieplus kantoor konden vergeten wegens bureaucratie, vergunningenbeleid, gebrek aan pro-actieve medewerking bij gemeente, provincie e.d. Dus hebben ze "het" dan maar weer in Duitsland gedaan. Daar komt dan ook een vet PV-systeem op het dak, want decent feed-in regime en zo, je weet wel. Ergo: marktvolgend opportunisme. Geef ze eens ongelijk.

Ecostream klopte zich ook nogal op de borst voor hun 12,7 MWp park in Murcia, maar dat is al lang weer achterhaald. Naast het feit dat er meerdere van dat soort kolossen onder de Spaanse zon zijn gebouwd de afgelopen tijd (en diverse in de orde grootte van 20 MWp), is momenteel de grootste (voor hoe lang?) het 60 MWp parkje in Olmedilla de Alarcon. Tot september, dan gaat het Decreto Real wat de (te lucratieve) feed-in dicteert aangepast worden, en zal hoogstwaarschijnlijk de boom in Spanje zich van de vrije veld installaties meer gaan verplaatsen naar grote industriële daken. Daar zal kostenbesparing iets lastiger worden, maar des te uitdagender voor nieuwe spelers, goed voor de marktinnovatie push (lichte opbouwconstructies, dunne-laag projecten, ik heb ook al, zeer bizar, lage dubbelassige trackers op een industriehal zien staan daar...).

De particuliere markt moet nog echt "los" gaan komen daar, al heb ik zelfs tot in de Pyreneëen al fikse installaties zien staan bij particulieren, campings e.d. Goede feed-in = investeringsbereidheid om flink de buidel te trekken.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Solar Powerrrd
Reg. datum: 06 oktober 2006

*zoekt ff de papieren op*
We hebben een jaarlijks verbruik van 6000 kWh, in een gezin met 4 personen. De verwarming gebeurt met stookolie (en zonneboiler natuurlijk ;)). We hebben hier ook wel een zwembad, hierbij zijn de warmtepomp en de circulatiepomp de grote verbruikers.

Daarom hebben we dus 32 panelen (Solarworld SW 220poly (220Wp)) met 2 SMA sunny boy 3300TL HC invertoren.
Dit zou ons totaal (ZO 35° en 85% omdat we in dit niet-super-zonnig-België wonen) 5813 kWh per jaar moeten opleveren. Hier en daar nog een led lampje en voorzichtig zijn met het verbruik.. dan zouden we alles terug moeten kunnen winnen :)
Als ik er aan denk zet ik straks een paar foto's.. en als ik veel zin heb steek ik wel even een website in mekaar :)

Be PWN-ed Server specs

Hail the scriptsausage!

Durven we ook te vragen wat het heeft gekost?

Praat alleen maar over zijn camera, ligfiets, efficiëntie en elektronica.

Reg. datum: 25 juni 2008

quote:
tokesnugerd schreef op maandag 30 juni 2008 @ 10:29:
Daarom hebben we dus 32 panelen (Solarworld SW 220poly (220Wp)) met 2 SMA sunny boy 3300TL HC invertoren.
Dit zou ons totaal (ZO 35° en 85% omdat we in dit niet-super-zonnig-België wonen) 5813 kWh per jaar moeten opleveren. Hier en daar nog een led lampje en voorzichtig zijn met het verbruik.. dan zouden we alles terug moeten kunnen winnen :)
Ja België, daar mag je tenminste verder gaan als die 3500 Wp van de SDE. De ruimte die ik op mijn dak nog over heb ga ik waarschijnlijk gebruiken voor een zonneboiler.

Reg. datum: 19 januari 2001

quote:
ssj3gohan schreef op maandag 30 juni 2008 @ 11:27:
Jij durft dat vast, gezien je signature ("Wat ? Taboe?") ;)

Vraag over LTV. Stel je hebt LTV op begane grond (vloerverwarming) en normale radiatoren boven. Dan is het denk ik toch het zuinigste om twee cv-circuits te hebben en de ene laag te regelen (40 gr celsius) en de andere standaard ? (70 gr celsius). Of is met een cv-circuit dan net zo zuinig, en laat je dan de vloerverwarmingsverdeler de temperatuur terug regelen? Is voor mij belangrijk voor de keuze voor nieuwe CV-ketel (icm zonneboiler, icm speksteenkachel). Daalderop heeft standaard twee gescheiden cv-circuits.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

quote:
zonnigtype schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 13:25:
[...]

De boodschap? Dump nou eindelijk eens die peperdure en blijvend fragenswürdige, met onoplosbare problemen omgeven kernenergie, en zet voor de volle 300 procent in op hernieuwbare bronnen (met blijvend kritisch oog naar alle implicaties). Dan mag wat mij betreft zelfs Delta die getijdencentrale bouwen. Borssele weg, Zeeland aan de getijdenstroom! :)
Hear hear!! _/-\o_

Punkrocker is vanaf nu (aspirant)lid van Zeeuwind ! d:)b

Laat het maar lekker gaan waaien.

Wel met een zonnetje erbij natuurlijk. 8)
(en niet te hard want dan waaien mijn tomaten kapot :P )

"What do you get if you multiply six by nine..."

Reg. datum: 02 augustus 2005

Helemaal top, gaaf, cool!

Als alles helemaal volgens plan gaat, komt er dit jaar een mooie zonnecollector op ons dak te liggen (pal zuid). Dit als aanvulling op onze Remeha Avanta van 2007!!!

Oh ja, we proberen zelfs geld los te krijgen bij Senterrrrrr Novem

Maar ook zonder subsidie komt die mooie donkerblauwe warmtewinner op het dak :D

Oh ja, mag ik jullie allemaal heel erg bedanken voor alle nuttige posts in dit mooie topic dat ik al een aantal maanden volg _/-\o_

Solar Powerrrd

Ik denk dat ik eens een website moet opstellen met wat gegevens.. prijsjes, foto's etc
This will take a while :) maar nu eerst een foto van ons stapeltje panelen :D

A couple of pictures here: http://s8.photobucket.com...llen/?albumview=slideshow

edit 2:
De mensen die vroegen om een website :) ik heb er snel eventjes één gemaakt.. ik weet het, er staat nog niet veel op... volgt nog :)
http://tokesnugerd.com/ is the place to be!

tokesnugerd wijzigde dit bericht 01-07-2008 01:06 (51%)

Be PWN-ed Server specs

Reg. datum: 28 oktober 2007

mooi hoor, goeie stijle plaatsing van je collector ook,
swinters heb je hem hard nodig die hoek, zomers maakt het weinig uit.
met die stijle hoek blijft ie ook goed schoon.
isoleer de collectorpijpen zo goed mogelijk tussen collector en vat,
en laat desnoods om de isolatie weer pvc aanleggen,
anders gaan vogels aan de isolatie trekken voor nestmateriaal.
http://van.wijk.net/pvt

eric-pvt wijzigde dit bericht 01-07-2008 07:36 (3%)

Solar Powerrrd

Daar hebben we ook iets op gevonden... Die kunststof kabelgoten zijn belachelijk duur voor het doel dat wij ze nodig hadden.. dus zijn we maar kunststof dakgoten gaan halen... en die eraan gemonteerd. Ik zal straks nog een aantal foto's maken.
Ik hoor hem nu werken... zoem geluidje van de pomp :) De zonnecellen worden vandaag normaal bij iemand anders in de straat geïnstalleerd.. dat zak ook wel een paar dagen duren. Daarna komen ze bij ons.
Straks de specs en de prijsjes toevoegen :)

Be PWN-ed Server specs

Reg. datum: 12 augustus 2007

quote:
tokesnugerd schreef op maandag 30 juni 2008 @ 23:48:
Ik denk dat ik eens een website moet opstellen met wat gegevens.. prijsjes, foto's etc
This will take a while :) maar nu eerst een foto van ons stapeltje panelen :D

A couple of pictures here: http://s8.photobucket.com...llen/?albumview=slideshow

edit 2:
De mensen die vroegen om een website :) ik heb er snel eventjes één gemaakt.. ik weet het, er staat nog niet veel op... volgt nog :)
http://tokesnugerd.com/ is the place to be!
offtopic:
Wanneer ik je foto's wil bekijken crasht mijn FF3 heel hard!

quote:
Crackh34d schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 10:24:
[...]

offtopic:
Wanneer ik je foto's wil bekijken crasht mijn FF3 heel hard!
offtopic:
Terwijl mijn FF3 het heel hard doet!

Solar Powerrrd

offtopic:
Ik heb ook FF3 :) werkt hier ook

http://s8.photobucket.com.../tokesnugerd/Zonnecellen/
http://s8.photobucket.com.../tokesnugerd/Zonnepaneel/
Zow.. met die links moet het wel lukken :) Eventjes verfrissen.. en dan duik ik de documenten in om alle specs toe te voegen :)

Be PWN-ed Server specs

Reg. datum: 29 maart 2006

Willen de zonneboiler kenners met mij meedenken :)

Ik heb de eerste offerte binnen voor een zonneboiler van een lokale installateur.

Hij heeft de Bosch Turbo Tower Solar gekozen. (CW6)
Bosch omdat hij hier goede ervaringen mee heeft (betrouwbaar)

Dat is een beest van een CV ketel met 170 kiter boiler
Vooral geschikt om heel snel je bad vol te laten lopen.
Leuk zo'n CW6, maar onze huidige CW3 is goed. CW is zat.
Losse markwaarde iets van 3000 euro

De volledige installatie met zo te zien een paneel van onbekende grote is dik 6000 euro.
Leuk maar zwaar overkill lijkt me.

Heeft het zin om meer dan 1 paneel te plaatsen ?
Ik heb een dak pal zuid met zat ruimte
Eventueel pv kan beneden op de garage

Verwarming is niet meegenomen met de zonneboiler
In de winter is er krap capaciteit, net genoeg voor bad en douche.
Klopt dat, of kan je dat deels opvangen met een 2de paneel ?

Als ik een all-in-one CV installatie wil, wat is aan te raden?
Ik kijk niet op 100 euro meer of minder, maar het moet leuk blijven.
Ruimte zat op zich waar de CV installatie komt

Atag Q-Solar of toch Remeha... of toch wat anders ?

Help me alsjeblieft wat op weg
Bedankt alvast _/-\o_

www.flitspaal.nl

Interessante kwestie. Waarom niet een Remeha Avanta CW3 of 4 ketel ( ik heb de CW4 ) met een Remeha Zenta zonneboiler ( grootste oppervlak ).

Je bent dan een stuk goedkoper uit dan de Bosch installatie. Volgens mij zat bij Beldezon de installatie inclusief ketel + zonneboiler op 4200 euro uit m'n hoofd.

Ik ben zelf ontzettend tevreden met mijn Remeha ketel en er komt hier dus ook een Remeha collector op het dak.

Wij hebben nu ook diverse offertes aangevraagd. Ons huishouden bestaat uit drie mensen, ben benieuwd wat ze ons aanbieden.

Deze CW6 voor ¤ 6.000 lijkt mij inderdaad ook overkill. Wij hebben hier een Remeha CW4, en daar redden wij ons ook zeer goed mee. Straks komt daar dus een zonneboiler bij, waardoor het water (in principe) nog sneller warm is. (ons dak ligt trouwens ook pal zuid)

Van wat ik gelezen heb is verwarming d.m.v. een zonneboiler inderdaad amper lonend, omdat je de cpaciteit in de winter volledig gebruikt voor je warmwatervoorziening. De enige tijden dat je daar dan wat aan kan hebben is in de herfst en in de lente, wanneer het fris, maar ook zonnig is.

Ik ga je op de hoogte proberen te houden van de aanbevelingen die wij van links en rechts krijgen.

Edit:
Remeha geeft trouwens nu ¤ 200,00 korting op een Zentaboiler incl. een CV-ketel. Als je het ook nog aandurft om subsidie aan te vragen is dat dus ¤ 800,00 goedkoper (in totaal).
Je kunt even kijken op remeha.nl en zoals Flitspaal al aangaf, CW4 is echt wel voldoende (als niet 3x per dag in je ligbad wil liggen weken)

Actual wijzigde dit bericht 01-07-2008 21:39 (18%)

Blij dat ik niet de enige ben die het als overkill ziet :)

Dat Remeha systeem, is dat all-in-one
Dus zit de boiler ingebakken in de CV installatie ?
Zo te zien in het overzicht niet
Ik heb ruimte zat dus het maakt niet zoveel uit.

En Beldezon kan/wil ons niet helpen omdat we een rond plastic dat hebben.
Een lokale installateur met zo te zien voldoende kennis durft het wel.
Deze leveren ook remeha

Reg. datum: 09 april 2003

quote:
Actual schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 19:46:
Van wat ik gelezen heb is verwarming d.m.v. een zonneboiler inderdaad amper lonend, omdat je de cpaciteit in de winter volledig gebruikt voor je warmwatervoorziening. De enige tijden dat je daar dan wat aan kan hebben is in de herfst en in de lente, wanneer het fris, maar ook zonnig is.
noob vraag:Is het dan niet juist lonend? dan wordt je capaciteit tenminste gebruikt?

Dat Remeha systeem is een CV-combiketel (bijvoorbeeld een Avanta CW4) in combinatie met een Zenta boiler/ collector. Het zijn dus 2 apparaten.

De plaatsing op je plastic dak maakt het inderdaad wel wat moeilijker voor een installateur (iets voor mensen die wél van een uitdaging houden?) Wij hebben het geluk van een pannendak op het zuiden.

Als er een bedrijf is dat mij benadert per mail zal ik eens vragen hoe dat zit. Heb je ook een situatiefoto o.i.d.? (pure nieuwsgierigheid) Dan weet ik ook wat ik me bij zo'n dak moet voorstellen (ik denk steeds aan een watertoren :X en dan heb je je collectorvat al ;) )

edit ivm post Feelthepower:
quote:
feelthepower schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 22:11:
[...]
noob vraag:Is het dan niet juist lonend? dan wordt je capaciteit tenminste gebruikt?
Wanneer de opbrengst van je collector in de winter lager is, zal dit volledig door je warmwatergebruik opgebruikt worden. 's Winters gebruik je (bijna) evenzoveel warm water als 's zomers. Je hebt 's zomers de kachel wel wat minder aan :), en dan heeft die koppeling dus weer geen zin.

Actual wijzigde dit bericht 01-07-2008 22:15 (29%)

Dak van m'n buurman links, dak op het westen
http://i168.photobucket.c...4/Woodski/18062008705.jpg

En m'n buurman rechts met PV, dak op het oosten
http://i168.photobucket.c...Woodski/21062008743-1.jpg

Ik heb de ronding van m'n dak zuid

Zoiets is een plastic dak dus

Eerst iets van 1cm plastic, dan isolatie materiaal en dan beton
De panelen komen met een frame op het plastic met de montage dwars door het plastic en de isolatie in het beton.

Reg. datum: 28 oktober 2007

ik heb een waanzinnig overschaalde collector, een qsolar cw waarde 6,
ik wist van niks, en het is heeeeeeerlijk, echt super.(achteraf)

2 personen achter elkaar douchen terwijl de was en afwasmachine ook draaien.
vergeet niet : je investeerd maar 1 keer, overkill kun je opmaken,
de gasmeter draait nooit achteruit.
een zonneboiler kan stroom besparen door hotfill op was en afwas.
een grote collector doet in een week in kwh het 5 dubbele van een pv paneel.
ik heb een 4m2 collector, en de boiler is dit jaar slechts 2x op hot geweest (max temp en collector stop) de buitensensor van de combi boiler maakt het helemaal af.

het was een gok, het pakt hier goed uit.
als je het niet zeker weet doe dan je huiswerk extra. en nog een keer.
een monstercollector op een combi boiler zorgt hier nu voor 85% gasbesparing en stroom op de koop toe.
rethink : wat kost een kuub gas over 4-8-10 jaar, gekoppeld aan de olieprijs.

(houtgestookt)
Reg. datum: 08 oktober 2006

Dat niet alleen, de ecotax, onderdeel van de gasprijs, is sinds de invoering in 1996 al met meer dan 1000 procent gestegen! Een verdere groei komt eraan, zodat het voordeel van de zonneboiler alleen maar toeneemt.

Bart

Solar Powerrrd

www.tokesnugerd.com -> nog een paar nieuwe elementen erop gezet :) waaronder de specs.
Hope you'll have fun with it :)

Be PWN-ed Server specs

Reg. datum: 24 augustus 2006

Voor de Remeha heb ik de gegevens van een interface kabel. (Kan ik sturen)
En het programma om hem aan te passen. (Werkt onder DOS)
Daarmee kun je zelf de afstelling aanpassen.
En met de 4m2 collector is dat de moeite waard.
Ik heb er ook een gateway bij, waardoor je op de celcia 20 thermostaat ook de boilertemperatuur kunt zien.
En met een extra sensor kan ik ook de buitentemperatuur meten.

Boiler en ketel zijn twee aparte units.

guus.assmann wijzigde dit bericht 02-07-2008 00:11 (5%)

Guus Assmann

Solar Powerrrd

quote:
ssj3gohan schreef op maandag 30 juni 2008 @ 11:27:
Laten we het ronde getal 40 000 ¤ pakken ;) maar we krijgen er nog van terug via subsidies... en groene stroom certificaten.

Be PWN-ed Server specs

Pagina: 1 2 3 4 ... 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: