Helemaal niet vreemd. Ecostream investeert daar waar de hoogste feed-in tarieven gelden en de lekkerste hoop zonnestraaltjes naar beneden komen. Dan moet je dus niet in 'olland wezuh, ook al staat daar het hoofdkantoor. In Photon klaagden ze ook al steen en been dat ze in Nederland het bouwen van een superzuinig energieplus kantoor konden vergeten wegens bureaucratie, vergunningenbeleid, gebrek aan pro-actieve medewerking bij gemeente, provincie e.d. Dus hebben ze "het" dan maar weer in Duitsland gedaan. Daar komt dan ook een vet PV-systeem op het dak, want decent feed-in regime en zo, je weet wel. Ergo: marktvolgend opportunisme. Geef ze eens ongelijk.quote:eric-pvt schreef op zondag 29 juni 2008 @ 13:32:
nou ben ik op vakantie maar zie mijn dikke zonneboiler combi thuis helemaal niet op hot staan en niks doen...weer een myth gebust.
....
vreemd genoeg zijn de solar shops hier veelal voorzien van nederlandse produkten,
en zag ik mensen van ecostream in porto,
rara hoe kan dat....
Ecostream klopte zich ook nogal op de borst voor hun 12,7 MWp park in Murcia, maar dat is al lang weer achterhaald. Naast het feit dat er meerdere van dat soort kolossen onder de Spaanse zon zijn gebouwd de afgelopen tijd (en diverse in de orde grootte van 20 MWp), is momenteel de grootste (voor hoe lang?) het 60 MWp parkje in Olmedilla de Alarcon. Tot september, dan gaat het Decreto Real wat de (te lucratieve) feed-in dicteert aangepast worden, en zal hoogstwaarschijnlijk de boom in Spanje zich van de vrije veld installaties meer gaan verplaatsen naar grote industriële daken. Daar zal kostenbesparing iets lastiger worden, maar des te uitdagender voor nieuwe spelers, goed voor de marktinnovatie push (lichte opbouwconstructies, dunne-laag projecten, ik heb ook al, zeer bizar, lage dubbelassige trackers op een industriehal zien staan daar...).
De particuliere markt moet nog echt "los" gaan komen daar, al heb ik zelfs tot in de Pyreneëen al fikse installaties zien staan bij particulieren, campings e.d. Goede feed-in = investeringsbereidheid om flink de buidel te trekken.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)