Hoofdcategorieën
Topicacties

Duurzame Energie deel 6

Pagina: 1 2 3 4 ... 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 last

Nieuw Topic
zonne-energie voor iedereen

quote:
Gizz schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 23:09:
[...]

Wij hebben vandaag onze brief gekregen, en daar staat toch echt in dat ze binnen 13 weken na het ontvangen van de aanvraag een beslissing nemen. Dus niet nog eens 13 weken nadat jijzelf of je leverancier de brief krijgt dat het in behandeling is :P

Wat dus inhoudt dat de uitslag nog uiterlijk 2 weken op zich laat wachten, want we zitten nu in week 11.
Uit de SDE Nieuwsbrief numero 2, juni 2008, 20 juni ontvangen, mijn vetdruk:
quote:
Verlenging afgeven beschikking Zon-PV
Op dit moment kan SenterNovem helaas nog geen mededelingen doen over de status van de subsidieaanvragen voor de productiecategorie Zon-PV. Door de grote golf van binnengekomen SDE-aanvragen heeft SenterNovem de periode waarbinnen een beschikking wordt uitgegeven met dertien weken verlengd tot begin september. Zodra het duidelijk is of uw aanvraagt wordt beschikt, zal SenterNovem dit u per brief mededelen.
Typische bureaucraten "vooral niet teveel details onthullen" taal weer. Als je de lul bent, krijg je dus pas begin september bericht. Ik neem aan dat dat in de meeste gevallen (...) positief zal zijn. Maar als je zolang wil wachten met opdracht tot plaatsen, en dat overkomt veel mensen, kon het wel eens heftig dringen worden bij de leverancier. (a) levertijd (mondiale modulemarkt knijpt als een gek, het gros gaat naar Spanje en Duitsland); (b) installatietijd. Don't forget het vorstverlet, in het allerergste geval ben je pas volgend jaar aan de beurt. Ik zou het wel weten: direct laten plaatsen, en die subsidie? Ach "we zien wel of die komt"...

Maar ja, dat is uw keus.

Overigens, zelfde nieuwsbrief update: tot op "heden" (20 juni) 8.100 aanvragen zonnestroom subsidie binnengekomen, goed voor 17,8 MWp. Er zal niet meer beschikbaar zijn dan voor 15 MWp (incl. motie Samsom/Atsma), maar desondanks zegt SenterNovem niet dat de inschrijving "gesloten" is. Omdat volgens hen er nog aanvragen af zouden kunnen vallen (onvolledig, incorrect, niet aan normen voldoend, etc.), en er dus mogelijk toch nog een gaatje zou kunnen zijn...

Good luck to you.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Dunder-Mifflin, Inc.

Jaja, dat je anti SDE bent weten we nu wel ;)

Leuk nieuwtje: mijn moeder is directeur van een basisschool en ze komt er net achter dat ze 80% aankoopsubsidie van de provincie kan krijgen voor de aanschaf van PV-spullen. Ze kan inclusief subsidie ¤30.000 uitgeven in totaal, dus dat wordt waarschijnlijk iets van 7000Wp?

Als het allemaal doorgaat zal ik uiteraard wat foto's maken.

Canon EOS 300D + Canon EOS 1000FN + EF-S 18-55 (3.5-5.6) + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

quote:
Gizz schreef op zondag 22 juni 2008 @ 18:29:
Jaja, dat je anti SDE bent weten we nu wel ;)

Leuk nieuwtje: mijn moeder is directeur van een basisschool en ze komt er net achter dat ze 80% aankoopsubsidie van de provincie kan krijgen voor de aanschaf van PV-spullen. Ze kan inclusief subsidie ¤30.000 uitgeven in totaal, dus dat wordt waarschijnlijk iets van 7000Wp?

Als het allemaal doorgaat zal ik uiteraard wat foto's maken.
Leuk.

Zit daar nog een kwaliteitsclaim aan verbonden (>> xxx kWh/kWp.jaar, anders weer inleveren dat geld), of lapt de provincie dat er voor de lol eventjes bij, en daarna over tot de orde van de dag en veel plezier d'r mee?

Neen, ik ben inderdaad ook al tegen aanschafsubsidies. Althans: het mag niet dominant zijn, want dat is pas marktverstoring. Er moet op kWh afgerekend worden, dat werkt.

Dit zegt trouwens zo'n zeloot die ook zelf aanschafsubsidie heeft opgestreken in de good 'ol days (wist ik veul...). Maar ja, toen had ik nog geen benul van de verwoestende werking van dat soort goedbedoelde "financieringsinstrumenten"... (ja, ik ben maximaal "ervaringsdeskundige" met de OK4 ellende, kan ik een boek over schrijven).

:o

Ben benieuwd voor hoeveel cent/kWh ze die stroom dan wel aan de leverancier mag gaan verkopen, of zuipt die school continu elektra? 7 kWp levert onder "gemiddelde" omstandigheden toch bijna een leuke 6.000 kWh/jaar op (aan de kust fors meer), en in de zomer zou ze dagelijks behoorlijk kunnen gaan overhouden (lees: invoeden), zeker als er flink op elektraverspilling bezuinigd is/wordt.

Kijk dan uit voor supervage "dealtjes" met netbeheerder en leverancier, want reken maar dat die naar zich toe gaan rekenen (meeste mensen hebben geen benul van wat zonnestroom waard is).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Dunder-Mifflin, Inc.

quote:
of lapt de provincie dat er voor de lol eventjes bij, en daarna over tot de orde van de dag en veel plezier d'r mee?
Waarschijnlijk is dit het geval. Het is voor de school natuurlijk ook voor belang om zoveel mogelijk kWh's te produceren, dus daar hoeven dan eigenlijk geen extra regels voor opgesteld te worden.
quote:
Ben benieuwd voor hoeveel cent/kWh ze die stroom dan wel aan de leverancier mag gaan verkopen, of zuipt die school continu elektra? 7 kWp levert onder "gemiddelde" omstandigheden toch bijna een leuke 6.000 kWh/jaar op (aan de kust fors meer),
Een school met 14 lokalen, aula en gymzaal, computers etc. verbruikt per jaar veel meer dan 6000 kWh, dus ze zullen gewoon minder hoeven te betalen. Ze hebben nog een mooie meter met schijf, dus in het begin is dat sowieso geen probleem.
quote:
Kijk dan uit voor supervage "dealtjes" met netbeheerder en leverancier, want reken maar dat die naar zich toe gaan rekenen (meeste mensen hebben geen benul van wat zonnestroom waard is).
Hoe bedoel je dat precies? De school gaat het zaakje waarschijnlijk gewoon laten plaatsen door een onafhankelijk pv-bedrijfje. De leverancier mag minder kWh's in rekening brengen als de meter wordt gecontroleerd. Waar kunnen dan dealtjes ontstaan?

Gizz wijzigde dit bericht 22-06-2008 23:16 (21%)

Canon EOS 300D + Canon EOS 1000FN + EF-S 18-55 (3.5-5.6) + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

quote:
Gizz schreef op zondag 22 juni 2008 @ 23:15:

Hoe bedoel je dat precies? De school gaat het zaakje waarschijnlijk gewoon laten plaatsen door een onafhankelijk pv-bedrijfje. De leverancier mag minder kWh's in rekening brengen als de meter wordt gecontroleerd. Waar kunnen dan dealtjes ontstaan?
Verplichte "slimme meter" komt d'r an. Reken maar dat zodra bekend wordt dat er PV wordt geplaatst (vrijwel niemand weet dat je je dan formeel zou moeten "aanmelden" bij de netbeheerder, waarbij de "procedure" een complete, niet omschreven mist is), je gedwongen (zeggen ze dan, weet jij veel?) aan die "slimme meter" moet (lees: zou moeten).

Dat ding meet (politieke bedoeling) invoeding en afname separaat, i.t.t. salderende Ferrarismeter die automatisch saldeert zonder dat er bureaucratenvingers tussen kunnen komen (and quite rightly so). Netbeheerder en leverancier gaan leuke tariefjes verzinnen voor in en uit, zo gunstig mogelijk voor hen, zo nadelig mogelijk voor de invoeder, gooien d'r een meetdienstje bij, wie weet een vastrechtje zus, opslagje zo. Als die "mogelijkheden" niet wettelijk verboden worden, gaat dat gewoon gebeuren. Ken uw pappenheimers. (oh neen, je kent de dossiers op mijn bureau niet, dondert niet, het is geen frisse lectuur).

Ik zal wel weer overdrijven, maar wie markten liberaliseert, zet de deur wagenwijd open voor piraten. Ook al werkt die "markt" voor geen meter...

Waarom denk je dat de netbeheerders van die prachtige, degelijke, prima werkende salderende Ferrarismeters af willen? Maatschappelijk bewustzijn? Kom op!

Alles kan kapot (6)

quote:
zonnigtype schreef op zondag 22 juni 2008 @ 23:46:
[...]

Verplichte "slimme meter" komt d'r an. Reken maar dat zodra bekend wordt dat er PV wordt geplaatst (vrijwel niemand weet dat je je dan formeel zou moeten "aanmelden" bij de netbeheerder, waarbij de "procedure" een complete, niet omschreven mist is), je gedwongen (zeggen ze dan, weet jij veel?) aan die "slimme meter" moet (lees: zou moeten).

Dat ding meet (politieke bedoeling) invoeding en afname separaat, i.t.t. salderende Ferrarismeter die automatisch saldeert zonder dat er bureaucratenvingers tussen kunnen komen (and quite rightly so). Netbeheerder en leverancier gaan leuke tariefjes verzinnen voor in en uit, zo gunstig mogelijk voor hen, zo nadelig mogelijk voor de invoeder, gooien d'r een meetdienstje bij, wie weet een vastrechtje zus, opslagje zo. Als die "mogelijkheden" niet wettelijk verboden worden, gaat dat gewoon gebeuren. Ken uw pappenheimers. (oh neen, je kent de dossiers op mijn bureau niet, dondert niet, het is geen frisse lectuur).

Ik zal wel weer overdrijven, maar wie markten liberaliseert, zet de deur wagenwijd open voor piraten. Ook al werkt die "markt" voor geen meter...

Waarom denk je dat de netbeheerders van die prachtige, degelijke, prima werkende salderende Ferrarismeters af willen? Maatschappelijk bewustzijn? Kom op!
Inderdaad, het is gewoon lachwekkend wat ze proberen in te voeren. Maar wat ze nu proberen te doen is intens tegenstrijdig; ze lijken hun eigen inkomsten te willen verlagen? Of hebben ze misschien door dat veel consumenten in de toekomst zullen gaan kiezen voor duurzame energie (die zij dus daadwerkelijk ook zelf zullen gaan opwekken) welke over het net wordt getransporteerd en waar ze dus (stiekem?) lagere kosten voor kunnen berekenen, of zelfs kWh's erbij kunnen tellen. (Bij het totale verbruik)

Nu is het dat ons huis niet positief is gelegen naar de zon voor een maximale opbrengst, want anders zou hier allang 1000Wp +/- op het dak liggen. Het zou toch zonde zijn als je investering door deze stomme invoering teniet zou worden gedaan. Ik vind het schandalig in ieder geval. :r Ik zou bijna m'n stroomcontract op willen zeggen en volledig zelfvoorzienend gaan wonen, dit soort geintjes komen echt m'n strot uit. :/
1365Watt-piek op ons dak!

Een tijd geleden had ik het plan opgevat om behalve de normale housewarming voor vrienden en familie ook een housewarming te houden voor een aantal vrienden en kennissen uit de (zonne-)energiewereld. Eigenlijk min of meer voor de grap e-mailde ik een paar mensen en tot mijn grote verbazing was de reactie overweldigende positief!

Afgelopen zaterdagavond was het zover. Ik was nog even bang dat de wedstrijd NL-RU wat mensen er van zou weerhouden te komen, maar die angst was onterecht: bijna iedereen die ik uitgenodigd had kwam ook. Degenen die voor de wedstrijd thuis zijn gebleven hebben daar vast spijt van gehad ;)

Hoe dan ook was het een ontzettend gezellige avond en leuk om eens met wat mensen die ik alleen nog maar via forums, e-mail en homepages ken in levende lijve te ontmoeten. Ook een aantal Tweaker-forummers waren aanwezig.

Een kort verslagje staat op mijn website.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

1.710 Wp op m'n dak

@CanonG1: het was idd erg gezellig! en je buurt is zo te horen erg rustig om in te wonen, zeker die zaterdag ;)

Tot de volgende "solar-meet" :)

quote:
NielsTn schreef op maandag 23 juni 2008 @ 19:22:
@CanonG1: het was idd erg gezellig! en je buurt is zo te horen erg rustig om in te wonen, zeker die zaterdag ;)

Tot de volgende "solar-meet" :)
Yup, ik sluit mij geheel bij den vorige sprekerd aan, het was beer'n gezwellig! Toppertje, CanonG1!

Hebben de zonnewieken al rondjes gedraaid?

Nu nog even Lisa op het "rechte spoor" (EEG) zien te krijgen... ;) (grapje...)

Eens kijken of we ook zo'n avondje in ons need'rig stulpje kunnen organiseren. Ben wel niet zo'n organisator type, maar een beetje chaos moet kunnen, toch?

Eerst nog effekes paar honderd foto'tjes van m'n Mega PV Radtour in Bayern (reeds 2% zonnestroom met een modulaire DE optie...) uitzoeken. Da's weer een nadeel van digitale camera's, gaat erg hard in combinatie met een zonnestroomtik... :+

Zonneenergie redding voor regionale-economie
quote:
Het ministerie van Economische Zaken beslist binnenkort of de European Climate Investment Group in Zeeuws- Vlaanderen hét zonne- energiecentrum van Nederland mag maken.

Jan Schuurman Hess uit Kats is een dromer. Een idealist, die het geloof in een maakbare samenleving nog niet verloren is. Vorig jaar besloot hij, na het verlies van de PvdA bij de laatste Statenverkiezingen en de teloorgang van zijn partij landelijk, om in de geest van Pieter Jelles Troelstra, een voettocht te maken door de provincie. Een inspectietocht van de democratie. Schuurman Hess begon in het verre oosten van Zeeuws-Vlaanderen, in de Hedwigepolder. De PvdA'er sprak met leden van het actiecomité Red onze Polders, met dorpelingen van Prosperpolder en -dorp, met pachters, met mensen van het waterschap, met lokale politici, burgers en buitenlui.

Bijna wekelijks bezocht, ontleedde en besprak Schuurman Hess een stukje Zeeuws-Vlaanderen. ,,En overal hoorde ik dat er iets moest gebeuren, dat er zorgen waren over de werkgelegenheid, vooral voor jongeren. Op een gegeven moment liep ik tussen Perkpolder en Ossenisse over de zeedijk en dacht: waarom zou je deze dijk geen meerledige functie geven, waarom zou je er geen zonnepanelen op zetten. Waarom niet?"

Schuurman Hess broedde het idee niet direct uit, hield het voor aan mensen binnen en buiten de PvdA, sprak er over met Hans de Jonge van de Euregio Zuid-Nederland / Vlaanderen, met bestuurders van het waterschap Zeeuws- Vlaanderen en tal van anderen. Vrijwel iedereen reageerde positief. ,,Op een duurzaamheidsfestival in Den Haag trof ik Willem Vermeend, voorzitter van de raad van bestuur van de European Climate Investment Group (ECIG), die klaagde over het feit dat het kabinet niet echt wilde investeren in duurzame initiatieven. Vermeend en zijn groep zaten te wachten op ruimte, op eilanden voor de kust, maar die kwamen er maar niet. "Kom eens in Zeeuws-Vlaanderen kijken", zei ik toen. "Daar is ruimte, is wellicht draagvlak te vinden voor grote projecten en staan een aantal bestuurders positief tegenover nieuwe initiatieven. Van het een kwam dus het ander."

Het Zeeuwse zonne-energiecentrumidee omvat vier varianten die nader uitgewerkt moeten worden. Variant 1 behelst het plaatsen van zonnepanelen op de zeewering in Oost- en West-Zeeuws-Vlaanderen over een lengte van vele kilometers. De panelen worden geplaatst aan de landzijde van de dijken, die hoofdzakelijk op het zuiden zijn gericht. De tweede variant betreft het plaatsen van vele panelen op gebouwen, voornamelijk op boerenschuren. Variant 3 omvat het plaatsen van zonnepanelen op het nieuwe kassencomplex in de Kanaalzone, waarbij gelijk 300 hectare glas een grotere meerwaarde krijgt. Variant 4 is de meest ambitieuze. Het gaat hierbij om het zonne-energiecentrum van honderden hectares op de Plaat van Ossenisse. De zandplaat zou dan voorts in het kader van natuurontwikkeling heringericht moeten worden als een nieuw natuurgebied. ECIG zou volgens directeur E. de Jonge minimaal 500 miljoen euro willen investeren.

Schuurman Hess: ,,Voorwaarde is dan wel dat de overheden in Zeeuws-Vlaanderen zich achter het project scharen en dat het ministerie van Economische Zaken met subsidies over de brug komt. Lukt dit, dan krijgt de economie van de regio een flinke impuls, want de investeringsgroep is nadrukkelijk van plan om de productie van de panelen en aanverwante infrastructuur in Zeeuws-Vlaanderen te doen plaatsvinden. We hebben het toch over honderden, wellicht duizenden banen."

De dromer Schuurman Hess gelooft niet dat het idee verworden zal tot een nachtmerrie. "Natuurlijk verwacht ik nog verzet, maar het is inmiddels wel zo dat ontzettend veel mensen zijn gaan geloven in de haalbaarheid van het project. Het is ook niet niks. Gaat het door, dan hebben we straks een centrum dat heel Zeeland van stroom kan gaan voorzien. Dat een voorbeeld kan zijn voor heel de wereld, dat ontzettend veel banen oplevert en dat vooral duurzaam zal zijn. Zonne-energie vergt ruimte, maar legt op de lange duur geen beslag op het landschap of het milieu. Zijn de zonnecellen uitgewerkt, dan haal je ze gewoon weer weg. Met een kerncentrale ligt dat toch wezenlijk anders."
Bron

"What do you get if you multiply six by nine..."

PV-bezitter in spé

Duitse stad verplicht zonnepanelen >:)

Inmiddels is het twijfels alom aangaande mijn investering. In het afgelopen jaar zijn er in een omtrek van 500 meter van mijn huis zeker 4 huizen ingenomen door studenten. Dit zet het hele plan voor ons wel wat op losse schroeven. Ik ga hierover in contact treden met de gemeente. :(

niets moet......behalve adem halen

Reg. datum: 25 november 2000

quote:
Speksteenkachel schreef op zondag 25 mei 2008 @ 19:10:
Fijn om te horen dat je kachel het goed doet.
Sorry voor de late reactie, maar ik werd vorige week aangesproken door de ontwerper van mijn kachel; hij had deze topic gelezen en gaf reactie op mijn -as achter de asla- probleem. Het komt door mijn (verkeerde) manier van stoken... Binnenkort komt hij een keer bij me om de kachel met meetapparatuur "door te meten". Dan hoop ik beter te stoken....

Interesse in alternatieve energie, kachels etc? --> forum voor ecologie en energie
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

1.710 Wp op m'n dak

quote:
Niwla schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 13:26:
Duitse stad verplicht zonnepanelen >:)

Inmiddels is het twijfels alom aangaande mijn investering. In het afgelopen jaar zijn er in een omtrek van 500 meter van mijn huis zeker 4 huizen ingenomen door studenten. Dit zet het hele plan voor ons wel wat op losse schroeven. Ik ga hierover in contact treden met de gemeente. :(
hmmm wat is er mis met omwonende studenten?
just curious... that's all.

PV-bezitter in spé

@NielsTn:

Ik weet niet of, als deze trend door blijft gaan, ik hier over 5 jaar nog wel wil wonen, dus waarom dan investeren. 8)7

De "nadelen" die studenten (zonder te generaliseren) met zich mee brengen hoef ik niet nader toe te lichten neem ik aan ;)

Reg. datum: 29 maart 2006

Ik sta op het punt om mijn VR combiketel van 11 jaar oud te vervangen door een zonneboiler installatie.

Nu lees ik dit artikel > Weer extra geld voor zonnepanelen

Dat komt me dus mooi uit

Alleen kost het moeite om een installateur te vinden die dit voor me wil plaatsen.
Ik heb een rond plastic dak wat veel bedrijven afschrikt.
Mijn buurman heeft pv panelen op een zelfde soort dak dus vanavond maar eens aanbellen bij 'm

Toch even checken
Ons ruime hoekhuis is 11 jaar oud met goede isolatie.
We douchen graag en gebruiken ook vaak het bad.

Ik ga dus voor een zonneboiler met eventueel een hotfill voor de wasmachine.

Maarja ik twijfel wel een beetje.
We zijn maar met z'n tweeen en stoken vrij zuinig
De terugverdientijd is dan erg lang en de "winst" minimaal.
De oude ketel vervangen door een HR ketel en dan een PV installatie nemen is ook een optie.

Kan iemand me overtuigen dat ik misschien toch beter voor PV kan gaan ?

Woodski wijzigde dit bericht 25-06-2008 11:51 (34%)

PV-bezitter in spé

A.K.A. LA Kip

Mja wat ik zo vreemd vind aan het huidige beleid, allereerst natuurlijk top dat er subsidie is, maar als dan blijkt dat het erg leeft onder de bevolking dan wordt er moeilijk gedaan over een paar miljoen meer of minder.... Hoe wil men ooit die 20% in 2020 gaan halen... :?

It is difficult to get a man to understand something when his salary depends upon his not understanding it (Upton Sinclair)
Website
Los Alcoholicos

www.flitspaal.nl

quote:
Woodski schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 11:32:
Ik sta op het punt om mijn VR combiketel van 11 jaar oud te vervangen door een zonneboiler installatie.

Nu lees ik dit artikel > Weer extra geld voor zonnepanelen

Dat komt me dus mooi uit

Alleen kost het moeite om een installateur te vinden die dit voor me wil plaatsen.
Ik heb een rond plastic dak wat veel bedrijven afschrikt.
Mijn buurman heeft pv panelen op een zelfde soort dak dus vanavond maar eens aanbellen bij 'm

Toch even checken
Ons ruime hoekhuis is 11 jaar oud met goede isolatie.
We douchen graag en gebruiken ook vaak het bad.

Ik ga dus voor een zonneboiler met eventueel een hotfill voor de wasmachine.

Maarja ik twijfel wel een beetje.
We zijn maar met z'n tweeen en stoken vrij zuinig
De terugverdientijd is dan erg lang en de "winst" minimaal.
De oude ketel vervangen door een HR ketel en dan een PV installatie nemen is ook een optie.

Kan iemand me overtuigen dat ik misschien toch beter voor PV kan gaan ?
Juist omdat je graag onder de douche staat en in bad gaat EN een hotfill wil voor je wasmachine zijn juist argumenten om die zonneboiler te nemen! Je gebruikt dus veel warm water per dag. Dat water hoef je straks niet meer met gas te verwarmen maar ga je gratis verwarmen met de zon.
Reg. datum: 28 januari 2005

En zon blijft gratis. Gas, dat valt nog serieus te bezien. Je mag nog een zuinige ketel hebben, maar wat is zuinig als de prijzen nog een stuk stijgen?

Reg. datum: 24 januari 2000

quote:
Zeg dat nou niet te hard, want voor je het weet hebben ze in Den Haag een zonneenergie-forfait ingevoerd.
Mensen die namelijk minder gaan betalen voor energie kan natuurlijk niet bij onze overheid.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

Reg. datum: 29 maart 2006

De vraag was dus wat meer rendabel kan zijn bij een investering van 4 a 5000 euro

Electra terug leveren aan het net blijft lopen zolang er zon is.

En een boiler is op een geven moment vol met warm water en zal niet verder verwarmen.
Als je dan niet veel gebruikt met een 2 persoon huishouden dan kan ik me voorstellen
dat op een gegeven moment PV interessanter gaat worden.

Het is niet onwaarschijnlijk dat ons gezinnetje groter gaat worden :>
Dat zou in het voordeel van de boiler zijn he.

En ik kan natuurlijke ook alletwee doen...
pffft

quote:
Het bekende, oerdomme, marktvernietigende "hit and run wipkip" beleid wat we al zo lang kennen van de Haagse politiek. Pas als de druk onverdraaglijk wordt, wordt er een krent toegevoegd aan de subsidietaart. Als de politiek effe niet zit op te letten, volgt er weer een stiekeme drempel ergens in een onleesbaar stuk regelgeving.

Staar je echter niet blind op die 14 miljoen extra voor PV "voor dit jaar". Die is waarschijnlijk bedoeld om niet de pleuris te laten uitbreken daar, in Den Haag, omdat de aanvankelijke 10 MWp (miezerbeetje van EZ) was opgehoogd naar 15 MWp (> 4 uur durende slaapverwekkende marathonsessie TK fracties 26 februari), en die toch overtekend bleek te zijn (SenterNovem SDE nieuwsbrief numero 2: 17,8 MWp ingetekend, dus 2,8 "teveel", als al die aanvragen worden goedgekeurd).

Rekent u effe mee? We gaan uit van de ingebouwde buffer, 33 eurocent, 15 jaar lang (wat met stijgende elektraprijzen te gunstig rekenen is, omdat die 33 cent uitsluitend voor 2008 geldt, en bij stijgende "gemiddelde" - door EZ ambtenaren te bepalen ... - marktprijzen gaat dalen).

14.000.000 (Euro)/0,33 (Euro/kWh) = 42.424.242 kWh "te subsidiëren", 15 jaar lang.
Is 2.828.283 kWh per jaar.
Is, bij uitgangspunt (vastgelegd in de verschrikkelijke regelgeving) maximaal te subsidiëren genormeerde opbrengst van 850 kWh/kWp.jaar: 3.327 kWp, 15 jaar lang, voor max. 33 eurocent/kWh productie te subsidiëren.

Dat is dus max. 3,3 MWp die "erbij" zou mogen. SenterNovem zit al op 2,8 overtekening, dus als u haast maakt, en uw aanvraag wordt in orde bevonden, piept u misschien er nog net tussendoor, anders volgend jaar weer proberen. Ergo: het is beslist voor het grootste deel geen "nieuwe" of "extra" toezegging. Het is slechts een onder druk van TK gedane financiering van de reeds ingetekende/geregistreerde installaties (mogelijk zijn er na die nieuwsbrief van SenterNovem al meer intekeningen bijgekomen, alleen SenterNovem weet dat)...

Laat die niet te verstane boodschap van van der HO-even ook duidelijk wezen: "Tot hier en niet verder, het is voor dit jaar definitief afgelopen met deze toezegging."

Zo knijp je een "markt", zo houd je onzekerheid, zo schrik je investeerders af, zo blijf je de teugels strak in handen houden. Dit alles omdat de hele zooi uit dat verdomde, aan alle kanten afgespijkerde en met betonnen muren omgeven Staatsbudget moet komen. Waar elke keer weer politici en bureaucraten oorlog over voeren als er mee/tegenvallers zijn. Dus blijvende onzekerheid.

Dit jaar maximaal dus mogelijk 18,3 MWp erbij. Mooi. Tel daar de verloren jaren 2004-2008 (dit jaar zal de productie van de nog steeds grotendeels niet eens bestelde dan wel gebouwde SDE installaties nog niet veel voorstellen) bij op, kom je op een marktgroei van maximaal 18,3/(50*5) * 100 is ruim 7% gemiddeld per jaar over die periode (doch slechts gerealiseerd in 2008, mogelijk pas in 2009). De mondiale markten groeien met tientallen procenten per jaar, meestal met ongecapte of met zeer riante groei "ruimte" hebbende regelingen (Duits EEG kent geen caps, alles mag meedoen, van bij wijze van spreke een moduultje van 175 Wp tot en met een Freiflächenanlage van 50 MWp of groter). We hebben heul erg veul in te halen. Gaat niet lukken met deze door EZ ambtenaren abgewürgde regeling. Zelfs al wordt het budget volgend jaar hoger.

1365Watt-piek op ons dak!

quote:
TD-er schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 14:04:
Zeg dat nou niet te hard, want voor je het weet hebben ze in Den Haag een zonneenergie-forfait ingevoerd.
Mensen die namelijk minder gaan betalen voor energie kan natuurlijk niet bij onze overheid.
En een meter - met een flink sluipverbruik natuurlijk - in je zelfvoorzienende huis zodat dat allemaal gecontroleerd kan worden. Niets mag aan de aandacht van onze overheid ontsnappen.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Reg. datum: 24 januari 2000

quote:
CanonG1 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 14:38:
[...]

En een meter - met een flink sluipverbruik natuurlijk - in je zelfvoorzienende huis zodat dat allemaal gecontroleerd kan worden. Niets mag aan de aandacht van onze overheid ontsnappen.
Ach gelukkig stelt al die meetdata niets voor, aangezien je al het internet verkeer al kunt loggen op een USB-sticky aldus minister Çörüz (CDA)
Soms... ehh eigenlijk heel regelmatig de laatste tijd, kan ik me zo ergeren aan de kunde van onze overheid om eigenlijk alles onmogelijk te maken.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

Reg. datum: 25 juni 2008

Ook ik heb de bureaucratie niet afgewacht. Op 12 juni is mijn installatie van 3.5 kW in bedrijf genomen. Mijn stand op dit moment is 210 kWh. :)
Ik heb helaas nog geen productiemeter :( . Bij Continuon schijnt de wachttijd 12 weken te zijn!!
Mijn SDE aanvraag is volgens de bevestiging op 2 april binnengenomen.
Navraag bij de SDE helpdesk leerde dat de subsidie met terugwerkende kracht kan worden uitbetaald, mits de installatie niet in gebruik is genomen voor de aanvraag is ingediend.

Pagina: 1 2 3 4 ... 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: