Hoofdcategorieën
Topicacties

Duurzame Energie deel 6

Pagina: 1 2 3 4 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 37 38 39 40 last

Nieuw Topic
A.K.A. LA Kip
Geen matches

quote:
CanonG1 schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 13:33:
De bestaande windturbines zijn niet 100% van het geld van de leden gekocht, ze zijn gedeeltelijk gefinancierd met geld van de bank (de Rabobank meen ik). Ik neem aan dat als mensen hun geld terug willen ze de lening bij de Rabobank kunnen vergroten. Ik heb er zelf niet veel geld inzitten (¤150) dus ik verwacht niet dat ik ooit de behoefte heb het terug te halen, maar ik ken ook mensen die er ¤8000 in hebben zitten.

Ik vind het een interessante vraag, ik stuur ze een mail en ik laat weten wat ze terug berichten. Later meer.
Heb me laatst ingelezen :).

Lening komt van ASN Groenfonds (ASN Bank dus)
Geld terug willen kan, hoe dat precies in elkaar zit weet ik niet maar ik dacht (pin me er niet op vast) dat de ALV een stem hierin had hoe snel dit plaats vond.

It is difficult to get a man to understand something when his salary depends upon his not understanding it (Upton Sinclair)
Website
Los Alcoholicos

Rabbit PowerT
Reg. datum: 05 april 2005
Geen matches

quote:
CanonG1 schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 13:33:
De bestaande windturbines zijn niet 100% van het geld van de leden gekocht, ze zijn gedeeltelijk gefinancierd met geld van de bank (de Rabobank meen ik). Ik neem aan dat als mensen hun geld terug willen ze de lening bij de Rabobank kunnen vergroten. Ik heb er zelf niet veel geld inzitten (¤150) dus ik verwacht niet dat ik ooit de behoefte heb het terug te halen, maar ik ken ook mensen die er ¤8000 in hebben zitten.

Ik vind het een interessante vraag, ik stuur ze een mail en ik laat weten wat ze terug berichten. Later meer.
ben ook benieuwd ... 6% per jaar is erg lekker .... heb nog wel ergens een bedrag van 4 nullen staan waar best wat rente van mag komen. :9~

__-=Team NGS=-__ #1 SoB - #1 TSC2 - #3 DPAD - #6 F@H - #7 LC - #10 RC5 - #12 µFluids - #15 CP

A.K.A. LA Kip
Geen matches

quote:
Cpt00kirk schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 16:22:
[...]

ben ook benieuwd ... 6% per jaar is erg lekker .... heb nog wel ergens een bedrag van 4 nullen staan waar best wat rente van mag komen. :9~
ik zit daar ook naar te kijken inderdaad, heb zelf geen mogelijkheid om panelen te leggen ;)

It is difficult to get a man to understand something when his salary depends upon his not understanding it (Upton Sinclair)
Website
Los Alcoholicos

1465Watt-piek op ons dak!
Geen matches

quote:
Cpt00kirk schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 16:22:
Op ¤ 90.000 krijg je bij 6% een jaarlijkse uitkering van ¤ 5400... nice ;)

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Reg. datum: 24 januari 2000
Geen matches

quote:
CanonG1 schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 16:50:
[...]

Op ¤ 90.000 krijg je bij 6% een jaarlijkse uitkering van ¤ 5400... nice ;)
En daarvan dan steeds een stukje van je dak volleggen, hoe "groen" wil je het hebben ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

Reg. datum: 28 oktober 2007
Matched: energie

"De vaatwasser hotfill maken is bij ons niet zinvol omdat er twee verdiepingen tussen de ketel en de vaatwasser zit."

een vaatwasser spoelt met +/- 15 liter voor met zout, dat duurt ongeveer 4-5 minuten,
dan afpompen, en dan is de leiding nog heerlijk warm, en begint het wassen.
mijn 2 jaar oude siemens (met wassensor) doet op de zonneboiler nog maar 0,33Kwh per wasbeurt,
en was af fabriek al met warmwaterslang en geschikt.
ook het drogen is zo gepiept, hij spoelt na met warm water.
prima resultaat, en nooit problemen, al een jaar niet.
dit in tegenstelling tot slecht wasresultaat op koud water en 3,6 kwh voorheen in 2006.

de vermeden energiekosten en btw zijn hoger dan welke bancaire spaarvorm dan ook.
en dan dit : http://www.nietmetmijngeld.nl (brrrrrr oppassen waar je je geld neerzet zou ik zeggen)

1.710 Wp op m'n dak

Gisteren op een meeting in Nieuwegein geweest, en daar wordt door mijn vorige werkgever nu concreet vaart gemaakt aan virtualisatie, met als doelen: verminderen energieverbruik/CO2 en computerruimtes (met airco) (en natuurlijk flexibeler qua omgevingen-beheer/exploitatie).

Toch een leuk nieuwtje, wat hopelijk een grootschalig vervolg krijgt (=realisatie....).
Zeker met een test-straat of 100+ aan omgevingen is dat aanzienlijk "besparen" :)
Een kleine stap vooruit van een financiele instelling zeg maar!

Zonneboiler is ook bij mij nog "in the picture", maar ik verbruik al vrij weinig water, gebruik regenwater voor de auto te wassen en de tuin te beregenen.
en qua gasverbruik, zou het nog wel wat tikkie verbeterd kunnen worden, helaas: ook hier geldt dat ik in mijn uppie moeilijk (momenteel) rendement kan halen in mijn huishouden :(

Plus-punt is wel dat de PV_installatie rijkelijk overcapaciteit heeft voor mijn woning...
:+

NielsTn wijzigde dit bericht 21-05-2008 18:54 (5%)
Reden: PV aanvulling :)

6,1 GJ vlakkeplaat
Reg. datum: 19 januari 2001
Geen matches

quote:
eric-pvt schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 17:51:
en dan dit : http://www.nietmetmijngeld.nl (brrrrrr oppassen waar je je geld neerzet zou ik zeggen)
Zijn er mensen met ervaring met de betaalrekening van triodos? Zit nu bij de ABN-AMRO en het is dus hoog tijd om een andere bank te zoeken. Voelt triodos een beetje degelijk aan?

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Geen matches

@Is het niet mogelijk om een thermostaatkraan te gebruiken voor water van circa 40 graden? (water van 10 naar 40 graden opwarmen kost per wasbeurt 1,7 kWh)

ik gebruik hiervoor een klein duco mixkraantje, gewoon afgeregeld op 39,5c,
kost 35 euro oid, op zowel wasmachine als afwasmachine.
zaak is wel dat de machines sensor based zijn, dwz ze moeten het warme water snappen, en dan dus niets doen.

Geen matches

als ik wat over triodos zou zeggen is het reclame, maar de ervaringen zijn erg positief,
ik kan zelfs niets negatiefs noemen.....ik kom van abn amro ook ja....drama duur.

Zonneboiler + 2008Wp SDE vrij
Geen matches

quote:
IJsbeer schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 14:31:
[...]

:S Door alleen je ketel te vervangen?
Niet helemaal.

De ketel is vervangen ( was een oude Fasto van 15 jaar oud ). Plus dat we ook twee nieuwe radiatoren in de woonkamer hebben gekregen.

En daarmee is ons verbruik dus inderdaad 1000 kuub naar beneden gegaan.
Geen matches

Aangezien we hier (weer) in het electronica forum zitten, lijkt me deze vraag ook wel ontopic ;)

Heeft iemand een blockschema of nog mooier een compleet schema van een solar-grid-inverter?
Ik ben namelijk best wel benieuwd hoe die dingen precies intern werken.
Het mooiste lijkt mij dat je de netspanning redelijke constant met een bepaalde factor probeert te verhogen, oftewel een laagspanning-sinus optelt bij de netspanning, maar geen idee hoe je dat een beetje veilig doet met galvanische scheiding enz. Een oplossing zou natuurlijk zijn om een hoogfrequent signaal op het net te zetten, maar dat lijkt me ook niet echt wenselijk ivm storingen.

Dit blockschema van TI vind ik wat te karig en de meeste andere sites hebben het over patent-beschrijvingen of zijn van die link-sites met hoge google-score maar weinig inhoud.
http://focus.ti.com/graphics/blockdiagram/blockdiagram_images/6139.gif

offtopic:
[quote]flitspaal.nl schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 21:43:
[...]
De ketel is vervangen ( was een oude Fasto van 15 jaar oud ). [...][/quote]
Cool, Fasto-ketels komen uit het dorp waar ik ben opgegroeid, Buinen :)

TD-er wijzigde dit bericht 21-05-2008 21:49 (16%)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

Matched: duurzame, energie

quote:
Punkrocker schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 11:21:
[...]

Ik ben me ook een beetje aan het oriënteren hierin.
Ik ben geen gokker en beleggen is toch een beetje gokken...wil de risico's dus minimaliseren.

Is dit een door de belastingdienst erkend "groene belegging" ?

Als Zeeuw heb ik ook gekeken naar Zeeuwind ;)

Maar die site lijkt me niet erg actueel en dat schept geen vertrouwen. :/
Ik ben lid van zeeuwind én de windvogel, en persoonlijk geeft zeeuwind mij meer vertrouwen. Een aantal zeeuwse gemeenten hebben geinvesteerd in zeeuwind. Ze hebben meer molens, en er wordt onderzoek gedaan naar andere alternatieven. Zo staat er nu een proefproject te draaien met kleine molentjes, dat is een samenwerkingsverband met oa eneco.
Verder heeft zeeuwind acties voor leden. De rente is iets lager, maar de basis meer solide.
Groot verschil overigens, was dat zeeuwind aangaf vanwege wettelijke bepalingen voor verenigingen pas na een half jaar lidmaatschap leningen van leden aan te mogen gaan. Daar heb ik de windvogel nooit over gehoord. Beide clubs reageren accuraat op vragen per mail in elk geval. Op mijn vraag over belastingvrijstelling kreeg ik dezelfde dag de onderstaande antwoorden, waarbij de windvogel zich op het voordeel van de vereniging richt, en zeeuwind op het financiele plaatje voor de leden:

Windvogel:
quote:
Een lening aan De Windvogel kwalificeert zich als een tegoed op een spaarrekening, met dien verstande, dat gelukkig de laatste jaren de rente wat hoger is op de leningen van De Windvogel.
Daarom is eigenlijk een fiscale tegemoetkoming niet meer nodig. Bovendien toont de rentevergoeding die wij de afgelopen jaren hebben kunnen geven aan, dat investeren in duurzame energie goed kan lonen.
Indirect profiteren wij wel van een fiscaal voordeeltje: Omdat beleggers in het groenfonds waar wij onze hypothecaire leningen hebben afgesloten wel profiteren van de vrijstelling in box 3 en de extra heffingskorting, kon ons een goedkopere lening worden aangeboden.
Zeeuwind:
quote:
Leningen van leden aan Zeeuwind vallen jammer genoeg niet onder de groengbeleggingen en komen dus niet in aanmerking voor belastingvrijstelling.
Voor groenfondsen is een vergunning van de Nederlandse Bank vereist en dit is voorbehouden aan financiële instellingen zoals banken en verzekeringsmaatschappijen.
De gezamenlijke windcoöperaties hebben bij voormalig staatsecretaris van financiën Vermeend vergeefs gepleit om de leningen van leden aan te merken als groenbelegging

Onze zonnepanelen en zonneboiler: http://solar.reinieren.net

Parody to you all... ;)
Reg. datum: 06 december 2002
Geen matches

Ben net even aan het kijken geweest op de site http://www.mijnapparaten.nl/. Daar kun je de gebruiksaanwijzingen vinden van AEG, Electrolux, Zanussi, Marijnen, Frigidaire en Zanker apparaten, waaronder ook afwasmachines. Onze AEG lust water van max 60 graden, dus misschien moet ik eens kijken of er in dit met leidingen gevulde huis nog een mooie in de buurt ligt... ;)

Rabbit PowerT
Reg. datum: 05 april 2005

:D .... je investering wordt sneller terug verdient dan je dacht...

http://www.nu.nl/news/157...rekening_gaat_omhoog.html
quote:
Energierekening gaat omhoog
Uitgegeven: 22 mei 2008 07:26

AMSTERDAM - De energierekening van bijna alle Nederlanders gaat per 1 juli omhoog. Nuon en Essent, de twee grootste energieaanbieders van Nederland, verhogen hun prijzen, zo maakten zij woensdag bekend.
Inertia Stock

Nuon-klanten zullen hun rekening met gemiddeld 10 euro per maand omhoog zien gaan, Essent-klanten zullen gemiddeld 11 euro per maand meer kwijt zijn. De dure olie dwingt de bedrijven de prijzen voor gas en elektriciteit te verhogen.

Olieprijs

De recordhoge olieprijs, die de 130 dollar per vat al voorbijging, werkt door in de prijs voor gas. Die is namelijk aan de olieprijs gekoppeld. Indirect werkt de prijsstijging ook door in de prijs van de geproduceerde elektriciteit.

Uitgesplitst gaat bij Nuon het variabele tarief voor gas met 15 procent omhoog en het variabele elektriciteitstarief met 3 procent. Bij Essent stijgt het variabele elektriciteitstarief met 6 procent.

Nuon past het termijnbedrag van veel klanten aan. Het concern verwacht dat mensen door de dure energie vaker zullen kiezen voor het vastzetten van de energieprijs en meer zullen gaan letten op onnodig energieverbruik.

Groene stroom

Klanten van Essent kunnen tot 1 januari 2010 groene stroom krijgen voor dezelfde prijs als gewone stroom.

__-=Team NGS=-__ #1 SoB - #1 TSC2 - #3 DPAD - #6 F@H - #7 LC - #10 RC5 - #12 µFluids - #15 CP

Reg. datum: 13 februari 2001
Geen matches

Zou het nog steeds rendabel zijn om de vaatwasser/wasmachine aan te sluiten op een combi-ketel met een 1ltr. voorraadvat?

Reg. datum: 16 mei 2002
Geen matches

quote:
Cpt00kirk schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 08:13:
:D .... je investering wordt sneller terug verdient dan je dacht...

http://www.nu.nl/news/157...rekening_gaat_omhoog.html

[...]
Olieprijzen werden gister verhandeld voor 139 dollar per vat, voor lang termijn contract in 2016.
Dat is alweer 7 % hoger.

hoe hoger de energieprijzen hoe hoger de terugleververgoeding voor je pv zonder sde(!).
hoe minder gas je verbruikt met een zonneboiler of warmtepomp, deste lager je gasrekening.

bij een verbruik van 5m3 gas en -68kwh stroom is mijn energierekening mei 2008 dus
(+3,40) - (-15,64) = -12,24 euro terug. (stroom salderen tegen gas)
het verschil tussen betalen met verhoging, en niet betalen geen verhoging, en terugkrijgen is dus het verschil tussen
-1 en +1 + ?% en dat is 2.?%
de zonneboiler verzamelt warmte met een 18 watt collectorpomp, het kost mij 3 uur a 18Wh om 200 liter water op 80c te krijgen.
het gevoel wat dit geeft is identiek aan je eerste pc of je eerste auto.

eric-pvt wijzigde dit bericht 22-05-2008 09:48 (7%)

Geen matches

quote:
Gizz schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 14:52:
Ligt ook erg aan de oude ketel natuurlijk. Wij hebben nu één van de eerste HR-ketels (17 jaar oud), en de grootste besparing met een nieuwe ketel zal komen doordat de nieuwe ketel geen boilervat meer zal hebben. Nu wordt er continu 100 liter water op 60? graden gehouden voor het douchen 's ochtends.

Als onze oude ketel geen boilervat zou hebben, dan is de besparing natuurlijk een stuk minder. Maar voor halveringen van het gasgebruik moet je volgens mij wij een hele gare oude ketel hebben :)
Waar zit zo'n boiler? Is dat iets wat buiten de ketel zit? Of meer alla het expansievat erbuiten?

Onze VR ketel is zo'n 14 jaar oud, en als me dat zoveel kan gaan schelen....
(en dan het liefst icm zonneboiler, moet ideaal zijn met vloerverwarming)

Geen matches

quote:
IJsbeer schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 10:46:
[...]

(en dan het liefst icm zonneboiler, moet ideaal zijn met vloerverwarming)
Een zonneboiler lijkt me eigenlijk alleen maar voordeel te geven bij zaken waar je een relatief korte tijd warm water nodig hebt, zoals vaatwasser, wasmachine en douchen.
Wanneer een vloerverwarming nodig is, zul je niet heel veel winst hebben van een zonneboiler gok ik zo.

1465Watt-piek op ons dak!

quote:
TD-er schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 10:50:
Wanneer een vloerverwarming nodig is, zul je niet heel veel winst hebben van een zonneboiler gok ik zo.
Al was het maar omdat de grootste warmtevraag plaatsvind op tijden dat de zon maar weinig energie levert (winter).

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Lomax
Geen matches

Nou, die lage temperatuur systemen voor vloerverwarming incl een zonneboiler.
Zal toch aanzienlijk schelen of je HR ketel water van 20-30 graden op temperatuur moet brengen of water van 4 graden lijkt me.
6,1 GJ vlakkeplaat
Reg. datum: 19 januari 2001

Toch wordt her en der wel gezegd dat vloerverwarming icm zonneboiler een goede combinatie is... CV-water hoeft minder naverwarmd te worden door zonneboiler, en aangezien vloerverwarming aan 35 graden aanvoer voldoende heeft.

Maar ik ben er zelf ook nog niet uit voor ons nieuwe huis. We willen onze overwaarde gaan investeren in een lagere energierekening, minder co2 uitstoot en bovendien een aardige zelfvoorzieningsgraad. Waar ik nu aan denk:

- 2000 wp zonnepanelen (wsl sde, maar respect voor diegene die het zonder doen)
- zonneboiler voor warmwater en voor cv (collector ?m2, boiler ?liter)
- daalderop combinair voor naverwarming, met ingebouwde warmtepomp die gebruik maakt van via ventilatiesysteem afgevoerde warme lucht. 2 gescheiden cv-circuits: een voor begane grond (vloerverw: 35/25 regime) en een voor de rest (standaard regime). Ervaringen??
- vaatwassen plus wasmachine hotfill maken (thx voor de tips!)
- letten op isolatie bij aankomende verbouwing

Het is een huis uit 1983, west/oost gericht, dak 45 graden helling. Ik ben me rot aan het orienteren, maar al jullie hulp is natuurlijk van harte welkom!

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

3380 Wp zonneboiler speksteenk
Geen matches

quote:
flitspaal.nl schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 13:59:
Hoeveel gas en stroom kan je nu echt besparen met een zonneboiler? Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben?

Op bijvoorbeeld de site van Beldezon wordt aangegeven dat je 200 m3 gas per jaar kan besparen. Ik vraag mij af of dit inclusief of exclusief besparing is met hotfills op de wasmachine en de vaatwasser. En hoeveel deze extra besparing is.

Ik heb overigens al een Remeha Avanta HR ketel van 2 jaar oud. En mijn gasverbruik is met ruim 1000kuub teruggegaan van ruimt 2300 kuub naar 1300 kuub.
Wij hebben een zonneboiler waarmee je 200 tot 250 m3 gas per jaar kunt besparen, als je al het warme water verbruikt. Helaas is de besparing het eerste jaar maar ongeveer 600 kWh geweest, wat ongeveer gelijk is aan 68 m3 gas.
De orientatie van de collector is niet optimaal, zuid-west. Verder is de combinatie met de Nefit HR ketel niet optimaal, omdat in deze ketel een 15 liter boiler vat zit dat dmv gas op temperatuur wordt gehouden.

Reg. datum: 28 januari 2005
Geen matches

Ik geloof dat vloerverwarming (en muurverwarming) een gesloten systeem is, net als CV met radiatoren. Dat betekent dat het water met ongeveer 35° C aangevoerd wordt en aan lagere temperatuur teruggevoerd (geen idee van deze temperatuur, bij radiatoren is dat typisch 25% lagere temperatuur dan aangevoerd water, dus mss zo'n 25° C?). Een zonneboiler kan dan m.i. wel gebruikt worden met een warmtewisselaar om het teruggevoerde water zo warm mogelijk te krijgen (terug zo dicht mogelijk tegen 35 °C) vooraleer bijverwarmd te worden door de ketel. Ik denk dus wel dat hier vrij veel winst te behalen valt (wel groot collector opp nodig), vooral dan in de tussenseizoenen. In de koudste 2-3 maanden (die wellicht instaat voor 50-60% van je verwarmingskosten) gaat de boiler je niet veel kunnen helpen.

Maar uiteindelijk is het wel een relatief goede investering lijkt me, zonder veel meerkosten, om meer verwarmingskosten uit te sparen. In de tussenseizoenen kan dat snel oplopen (maanden oktober-november-maart-april).

Pagina: 1 2 3 4 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 37 38 39 40 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: