Canon EOS 5D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
@Gizz: kun je aangeven hoe groot je PV systeem-in-aanvraag zal worden?quote:Gizz schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 21:26:
[...]
Wij 8 april (dus niet echt onlangs), maar we hebben nog niks gehoord. Ze mogen 13 weken over een antwoord doen
Ben wel eens benieuwd of er doorgaans forse systemen of juist de kleine varianten bij SDE aangedragen worden...
in elk geval: Welcome to the Solar-Club!
Straks hebben we dus 8x 175Wp en 4x 150Wp aan paneeltjes.
Canon EOS 5D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik heb subsidie aangevraagd voor 2860 Wp (22 x 130).quote:NielsTn schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 23:28:
[...]
@Gizz: kun je aangeven hoe groot je PV systeem-in-aanvraag zal worden?
Ben wel eens benieuwd of er doorgaans forse systemen of juist de kleine varianten bij SDE aangedragen worden...
in elk geval: Welcome to the Solar-Club!
Het is inderdaad woningverbetering dus de rente voor dat deel is ook aftrekbaar, BTW weet ik niet....(dat geldt voor een nieuwe keuken toch ook niet ?)quote:jfeelders schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 18:42:
In oktober kunnen mijn vrouw en ik in ons nieuwe huis in Zoetermeer. Het dak achter ligt Zuidoost-gericht. We zitten te denken over het aanschaffen van zonnepanelen (in hypotheek/overwaarde meegefinancieerd). Wat we ons nu afvroegen: Ziet de belastingdienst zonnepanelen als woningverbetering, dus kan je de BTW terugvorderen?
Andere vraag: heeft iemand onlangs toevallig nog zonnepanelen-subsidie aangevraagd? Succesvol? Zit SenterNovum al aan hun max?
SenterNovem zit wel aan de max maar toch ga ik het alsnog aanvragen (als ik het op korte termijn voor elkaar krijg). Zelf zeggen ze dit daarover.
Helaas is mijn Remeha-ketel niet geschikt voor een combinatie met een zonneboiler
Het liefst investeer ik nu maximaal, maar twijfel ik of ik geen dief van mijn eigen portemonnee ben als ik het ook zou doen als ik geen subsidie krijg (die kans is natuurlijk erg groot).
Erg zijn geluiden dat er volgend jaar een nieuwe regeling zou komen maar daar vind ik (natuurlijk) nog geen officiele berichten over. Iemand hier een idee over/gevoel bij ?
Niwla wijzigde dit bericht 21-05-2008 08:24 (16%)
Reden: quote toegevoegd
niets moet......behalve adem halen
-> rabo heeft iets van een klimaat deel in de hypotheek, waarin je pv en zonneboiler kunt stoppen.
Volgens mij is mijn ketel van 98
-> weg ermee dus en meteen een dikke combi zonneboiler nemen,
het is ongekend wat een oudere vr/hr ketel opslurpt in verhouding tot een hr107+ combi zonneboiler,
bij mij scheelt het al gauw 86% minder gas (!) en dat word niet goedkoper,
en de zon word niet duurder ;-)
ook spaargeld rendeert beter in een zonneboiler dan op een spaarrekening,
zeker als je ketel ouder is.
Ligt er natuurlijk ook aan hoe je warm water gebruikt in je huis. Wij gebruiken het alleen om 's ochtends mee te douchen en dan lijkt een zonneboiler mij een slechte investering. De vaatwasser kan nog hotfill gemaakt worden, maar dan moet de hele keuken opengebroken worden etc.quote:ook spaargeld rendeert beter in een zonneboiler dan op een spaarrekening,
Dan liever een spaarrekening (of zonnecellen, deel van een windmolen oid.)
Precies, wij hebben hetzelfde probleem. Ons warmwaterverbruik is vrij laag, alleen douchen en warm water voor koken, schoonmaken, e.d. Ik zou graag een zonneboiler willen maar we hebben een vrij nieuwe HR-ketel dus het is totaal niet rendabel. Een zonneboiler zou de hele zomer heet water staan lozen. Ik overweeg de wasmachine nog wel hotfill te maken, zelfs met alleen de HR-ketel zou dat al energie moeten schelen, en als het warmwaterverbruik dan voldoende toeneemt zou een zonneboiler in beeld komen. De vaatwasser hotfill maken is bij ons niet zinvol omdat er twee verdiepingen tussen de ketel en de vaatwasser zit.quote:Gizz schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 09:35:
Ligt er natuurlijk ook aan hoe je warm water gebruikt in je huis. Wij gebruiken het alleen om 's ochtends mee te douchen en dan lijkt een zonneboiler mij een slechte investering. De vaatwasser kan nog hotfill gemaakt worden, maar dan moet de hele keuken opengebroken worden etc.
Spaarrekening: 2,5% (of zo?)quote:Dan liever een spaarrekening (of zonnecellen, deel van een windmolen oid.)
Windvogel: 6%
Moeilijke keus...
Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl
Op de site lees ik trouwens:
En zaken als inleggeld dat je niet terug krijgt als je stopt. Is die 6% voor het eerst dit jaar?quote:De afgelopen jaren is de uitgekeerde rente 3 of 4 procent geweest over het geleende bedrag.
Gizz wijzigde dit bericht 21-05-2008 10:14 (27%)
Hetzelfde eigenlijk voor een vaatwasser? Kan elke vaatwasser hotfill geschikt gemaakt worden?
Beide apparaten zijn namelijk nagenoeg nieuw hier in huis.
Je leent geld aan de Windvogel, dus ook je inleg krijg je terug als je stopt. Je betaalt alleen éénmalig ¤50 bij inschrijving, die krijg je niet terug.quote:Gizz schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 10:11:
En zaken als inleggeld dat je niet terug krijgt als je stopt.
Ja, op de laatste ALV is besloten de uitkering te verhogen van 5% over 2007 naar 6% over 2008. Net zoals bij een spaarrekening kan de hoogte variëren. Maar met de stijgende energieprijzen (wat direct de inkomsten bepaalt) verwacht ik niet dat de uitkering snel zal dalen.quote:Is die 6% voor het eerst dit jaar?
De meeste wasmachines kunnen dat niet vanzelf. Je kunt dan een hotfill-kastje plaatsen wat afhankelijk van het wasprogramma heet of koud water toevoert. Die kastjes zijn niet goedkoop (¤250-300) en je moet een heetwaterleiding naar je wasmachine leggenquote:flitspaal.nl schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 10:12:
Is het trouwens mogelijk om elke wasmachine op een hotfill aan te sluiten? Of moet het apparaat hier fabrieks-af voor geschikt zijn?
Vaatwassers zijn meestal makkelijker, voorzover ik weet kunnen de meesten zomaar op de heetwaterleiding aangesloten worden. Raadpleeg daarvoor wel de handleiding, in sommige vaatwassers zitten kuststof onderdelen die niet tegen heet water kunnen. In de handleiding van mijn vaatwasser staat specifiek vermeld dat het mogelijk is, maar dat het wordt afgeraden "omdat het wasresultaat minder goed zou kunnen zijn". Ik vraag me af hoe dat kan...quote:Hetzelfde eigenlijk voor een vaatwasser? Kan elke vaatwasser hotfill geschikt gemaakt worden?
Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl
Omtrend biomassa; veel centrales stoken nu planten/bomen op omdat men claimt dat dit "co2 neutraal" is.
Maar naar mijn mening neemt een boom niet de hoeveelheid C02 op in dezelfde tijd als dat de centrale weer terug de lucht in stuurt. Tijds technisch gezien komt er dan toch meer Co2 in de lucht, of je moet exponentieel meer bomen gaan planten...
Een iets ander verhaal wordt het natuurlijk als er kunstmest gebruikt wordt.
Is het niet mogelijk om een thermostaatkraan te gebruiken voor water van circa 40 graden? (water van 10 naar 40 graden opwarmen kost per wasbeurt 1,7 kWh) = circa ¤0,40 besparing per wasbeurt.quote:CanonG1 schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 10:46:
[...]
Je leent geld aan de Windvogel, dus ook je inleg krijg je terug als je stopt. Je betaalt alleen éénmalig ¤50 bij inschrijving, die krijg je niet terug.
[...]
Ja, op de laatste ALV is besloten de uitkering te verhogen van 5% over 2007 naar 6% over 2008. Net zoals bij een spaarrekening kan de hoogte variëren. Maar met de stijgende energieprijzen (wat direct de inkomsten bepaalt) verwacht ik niet dat de uitkering snel zal dalen.
[...]
De meeste wasmachines kunnen dat niet vanzelf. Je kunt dan een hotfill-kastje plaatsen wat afhankelijk van het wasprogramma heet of koud water toevoert. Die kastjes zijn niet goedkoop (¤250-300) en je moet een heetwaterleiding naar je wasmachine leggen
[...]
Vaatwassers zijn meestal makkelijker, voorzover ik weet kunnen de meesten zomaar op de heetwaterleiding aangesloten worden. Raadpleeg daarvoor wel de handleiding, in sommige vaatwassers zitten kuststof onderdelen die niet tegen heet water kunnen. In de handleiding van mijn vaatwasser staat specifiek vermeld dat het mogelijk is, maar dat het wordt afgeraden "omdat het wasresultaat minder goed zou kunnen zijn". Ik vraag me af hoe dat kan...
Of krijg je dan andere problemen zoals kalkaanslag enzo? (heb hier totaal geen idee van)
-edit-
Dit was een reactie op de bomen/CO2/energiecentrale opmerking.
JeroenH wijzigde dit bericht 21-05-2008 11:21 (33%)
Ik ben me ook een beetje aan het oriënteren hierin.quote:Gizz schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 10:11:
Maar voor de langere termijn is de windvogel natuurlijk een goede optie, al heb ik mij niet verdiept in eventuele extra risico's in zo'n belegging/lening ten opzichte van een spaarrekening.
[...]
En zaken als inleggeld dat je niet terug krijgt als je stopt. Is die 6% voor het eerst dit jaar?
Ik ben geen gokker en beleggen is toch een beetje gokken...wil de risico's dus minimaliseren.
Is dit een door de belastingdienst erkend "groene belegging" ?
Als Zeeuw heb ik ook gekeken naar Zeeuwind
Maar die site lijkt me niet erg actueel en dat schept geen vertrouwen.
"What do you get if you multiply six by nine..."
Dat weet ik niet... je zou ze een kunnen mailen hierover.quote:Punkrocker schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 11:21:
Is dit een door de belastingdienst erkend "groene belegging" ?
Stuur ze een mail, als daar ook traag of niet op gereageerd wordt is dat meestal tekenend voor hoe de organisatie gerund wordt. De Windvogel mailt meestal snel terug.quote:Maar die site lijkt me niet erg actueel en dat schept geen vertrouwen.
Oeps, ik bedoelde inderdaad het inschrijfgeldquote:CanonG1 schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 10:46:
[...]
Je leent geld aan de Windvogel, dus ook je inleg krijg je terug als je stopt. Je betaalt alleen éénmalig ¤50 bij inschrijving, die krijg je niet terug.
Maar hoe het nu precies werkt snap ik niet, want het is geen spaarrekening. Stel dat je ¤20.000 investeert, er wordt (samen met geld van anderen) een windmolen van gekocht en je wilt je geld terug.. waar halen ze dan ¤20.000 vandaan om je geld weer terug te krijgen? Dat geld zit immers in vastgoed.
En wat als er opeens meerdere mensen hun geld terug willen, gaan ze dan maar gewoon windmolens 2e hands verkopen?
ik zei een ketel van 1998.
deze ketel gaat nu jaarlijks meerkosten hebben, die zwaarder wegen dan de opbrengst van een spaarrekening waar het bedrag op staat voor een zonnecombi.
voorbeeld :
pre-2000 installatie : gas nu 100 euro per maand, over 4 jaar 200 euro (maandelijks)
spaargeld 5000 euro, rente 4%, 200 euro per jaar.
weg spaargeld, je neemt een nieuwe zonnecombi (5000 euro) en je vermijd 100 euro kosten (per maand) over 4 jaar.
en dan zet je het uitsparingsbedrag in een fonds zoals windvogel, zeeuwwind, etc,
1200 euro per jaar uitgespaard om nu te investeren.
do we follow me ?
Ik vind het een interessante vraag, ik stuur ze een mail en ik laat weten wat ze terug berichten. Later meer.
Op bijvoorbeeld de site van Beldezon wordt aangegeven dat je 200 m3 gas per jaar kan besparen. Ik vraag mij af of dit inclusief of exclusief besparing is met hotfills op de wasmachine en de vaatwasser. En hoeveel deze extra besparing is.
Ik heb overigens al een Remeha Avanta HR ketel van 2 jaar oud. En mijn gasverbruik is met ruim 1000kuub teruggegaan van ruimt 2300 kuub naar 1300 kuub.
Ik vermoed dat je opbrengst ook kunt vergroten als je het heetwaterverbruik - in elk geval op zonnige dagen - zoveel mogelijk naar de vroege avonduren verplaatst omdat het water in het voorraadvat dan het heetst is.
Ik heb geen flauw idee hoe ze die opbrengst berekenen, het is sterk afhankelijk van je verbruikssituatie.
quote:flitspaal.nl schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 13:59:
Ik heb overigens al een Remeha Avanta HR ketel van 2 jaar oud. En mijn gasverbruik is met ruim 1000kuub teruggegaan van ruimt 2300 kuub naar 1300 kuub.
Is niet zo heel gek hoor, onze 18 jaar oude ketel is vorig jaar vervangen door de huismeesters voor een HR-exemplaar en ik kreeg zo'n 500 euro terug van Essent. 1 kuub kost ongever 60ct, dus dat is dan zo'n 800 kuub geweest.quote:
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.
Als onze oude ketel geen boilervat zou hebben, dan is de besparing natuurlijk een stuk minder. Maar voor halveringen van het gasgebruik moet je volgens mij wij een hele gare oude ketel hebben
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 37 38 39 40 last
Dit topic is gesloten.