Reg. datum: 08 mei 2005
Reg. datum: 10 maart 2003
Reg. datum: 10 maart 2003
De vereiste voeding voor een zware grafische kaart wordt altijd met wat marge genomen én indachtig dat de voeding die de stroom aan de grafische kaart moet leveren van slechte kwaliteit is (zo zijn er, ja). De voeding die wordt meegeleverd in een Antec kast zal van iets minder bedenkelijk allooi zijn en zal zo dus die grafische kaart normaal gezien zonder problemen kunnen trekken. Velen zullen ook roepen dat je specieke voltage lijnen van de voeding moet inspecteren vooraleer je kan zeggen of die voeding geschikt is of niet, omdat de grafische kaart de sterkte verwacht op dat bepaalde voltage, maar specifieker kan ik hier niet op ingaan.quote:Barisko schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 18:00:
Wat betreft het basissysteem:
Er wordt gesproken over een Club3D CGAX-3852DDO. Volgens de website van de fabrikant vereist deze videokaart een voeding van 450W terwijl de Best Buy Guide spreekt over een Antec NSK4480B met een 380W voeding.
Kan dit wel?
Ik wil dit systeem dus gaan bestellen maar heb er nog wat vraagjes over.quote:Ralph Smeets schreef op woensdag 30 april 2008 @ 09:19:
Dit wordt hem:
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD Athlon X2 4850e € 70,40 € 70,40 1 Antec NSK4480B € 63,80 € 63,80 1 Asus EAH3850/G/HTDI/256M € 85,- € 85,- 1 Iiyama ProLite E2003WS-B1 € 184,- € 184,- 1 Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G 2GB (2x 1GB) DDR2 € 31,18 € 31,18 1 Lite-On LH-20A1S € 17,28 € 17,28 1 Logitech RX1000 Laser Mouse (USB) € 11,- € 11,- 1 Logitech S220 € 15,80 € 15,80 1 Logitech Ultra Flat Keyboard (US) € 13,20 € 13,20 1 MSI K9A2GM-FIH € 51,55 € 51,55 1 Samsung SpinPoint T166, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ) € 58,14 € 58,14 Importeren Totaal € 601,35
Ik ga het systeem voornamelijk gebruiken om mee te gamen (c&c tiberium wars, half life 2 en crysis) en om films mee te kijken.
De pc wil ik graag via hdmi gaan aansluiten om mijn tv, kan dat via het mobo of de videokaart? En is het dan ook zo dat als ik een film afspeel dat die via hdmi ook het geluid mee stuurt naar de tv?
En omdat de pc op mijn slaapkamer komt is de stilte voor mij ook wel belangrijk, welke cpu koeler zou ik het beste kunnen nemen qua performance en stilte? Ik zat zelf te denken aan een Scythe Shuriken.
Je kunt je tv zowel op de hdmi-connector van het moederbord aansluiten als op het hdmi-dvi verloopstekkertje van je videokaart. Op welke je dat doet maakt niet uit; de IGP en de videokaart hebben dezelfde UVD.
Volgens mij kan de standaard processorkoeler ook stil zijn, zolang je maar Cool 'n' Quiet inschakelt. Als je gaat overklokken, moet je een andere koeler halen, omdat Cool 'n' Quiet problemen kan geven i.c.m. een overgeklokte processor en de stockkoeler dan niet genoeg koelt. Dan is de Arctic Freezer 64 Pro samen met wat Arctic Silver 5 koelpasta een goed alternatief. Ik heb 'm zelf ook en hij is erg stil met Q-Fan ingeschakelt. Q-Fan is een bios-optie van Asus moederborden en MSI heeft een soortgelijke bios-optie, Smart Fan genaamd. Als m'n computer opstart, draait m'n Arctic Freezer 64 Pro niet eens, omdat de processor nog niet heet genoeg is. Pas als de CPU 25 graden wordt, gaat hij draaien. Zelfs als m'n processor 50 graden wordt (warme zomerdag, overgeklokt en processor @ 100% load), is het moeilijk om 'm te horen terwijl ik m'n kast open heb en er een meter naast zit.
Je kunt natuurlijk voor een veel duurdere processorkoeler gaan, à la Thermalright Ultra 120 eXtreme i.c.m. een Papst ventilator voor zo'n 60-70 euro. Dan wordt hij wel koeler en stiller dan met een Arctic Freezer 64 Pro, maar het is pure geldverspilling, omdat de videokaart/voeding/harde schijf toch meer kabaal maakt en de Arctic Freezer 64 Pro goed genoeg koelt.
Dus: Overklokken: Arctic Freezer 64 Pro + Arctic Silver 5 + Smart Fan. Doe je dat niet, dan is de standaard koeler + Smart Fan goed genoeg.
Edit:
Owja, die Scythe Shuriken kan natuurlijk ook gewoon
Volgens mij kan de standaard processorkoeler ook stil zijn, zolang je maar Cool 'n' Quiet inschakelt. Als je gaat overklokken, moet je een andere koeler halen, omdat Cool 'n' Quiet problemen kan geven i.c.m. een overgeklokte processor en de stockkoeler dan niet genoeg koelt. Dan is de Arctic Freezer 64 Pro samen met wat Arctic Silver 5 koelpasta een goed alternatief. Ik heb 'm zelf ook en hij is erg stil met Q-Fan ingeschakelt. Q-Fan is een bios-optie van Asus moederborden en MSI heeft een soortgelijke bios-optie, Smart Fan genaamd. Als m'n computer opstart, draait m'n Arctic Freezer 64 Pro niet eens, omdat de processor nog niet heet genoeg is. Pas als de CPU 25 graden wordt, gaat hij draaien. Zelfs als m'n processor 50 graden wordt (warme zomerdag, overgeklokt en processor @ 100% load), is het moeilijk om 'm te horen terwijl ik m'n kast open heb en er een meter naast zit.
Je kunt natuurlijk voor een veel duurdere processorkoeler gaan, à la Thermalright Ultra 120 eXtreme i.c.m. een Papst ventilator voor zo'n 60-70 euro. Dan wordt hij wel koeler en stiller dan met een Arctic Freezer 64 Pro, maar het is pure geldverspilling, omdat de videokaart/voeding/harde schijf toch meer kabaal maakt en de Arctic Freezer 64 Pro goed genoeg koelt.
Dus: Overklokken: Arctic Freezer 64 Pro + Arctic Silver 5 + Smart Fan. Doe je dat niet, dan is de standaard koeler + Smart Fan goed genoeg.
Edit:
Owja, die Scythe Shuriken kan natuurlijk ook gewoon
Wat ook wel goed helpt voor je temperatuur is voor in de kast de optionele 8cm fan zetten. Een 1000rpm silent eagle bijvoorbeeld.
maar als je em via hdmi op je tv aansluit, heb je dan ook geluid via je tv?
Je een beetje verdiepen in de stof, voordat je direct vragen gaat stellen is toch wel zo'n beetje de policy hier op GoT. Zelfs in de BBG topics...quote:Qosmic schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 21:36:
maar als je em via hdmi op je tv aansluit, heb je dan ook geluid via je tv?
Edit: Nou vooruit dan maar
Joep Stoffels wijzigde dit bericht 14-06-2008 21:41 (14%)
ja ik weet het en heb me er ook in verdiept (ook hier op GoT met de search enzo) maar dan zie je toch veel tegenstijdige berichten.
Dus hoor het dan liever van mensen die het ook werkend hebben voordat je het verkeerde koopt
Dus hoor het dan liever van mensen die het ook werkend hebben voordat je het verkeerde koopt
Reg. datum: 06 juni 2008
Reg. datum: 06 juni 2008
Ik heb dit systeem gisteren in huis gehaald en ik kan niet anders zeggen dan dat hij zeer stil is. Ik gebruik gewoon de koeler die bij de boxed processor is geleverd. Ook als ik lig te slapen hoor ik hem nauwelijks. Het enige wat je hoort is de fan aan de achterkant, deze maakt 24dB geluid op zn zachtste stand (3 standen), wat echt prima is. De kast wordt op deze stand bij het gamen of filmpies kijken niet eens echt warm.quote:En omdat de pc op mijn slaapkamer komt is de stilte voor mij ook wel belangrijk, welke cpu koeler zou ik het beste kunnen nemen qua performance en stilte? Ik zat zelf te denken aan een Scythe Shuriken.
Ik heb overigens wel het Logitech UltraX Premium keyboard besteld (zie andere post in deze thread), aangezien deze wel een apart numpad heeft etc, zeker een aanrader.
mauritsdvh1 wijzigde dit bericht 19-06-2008 22:31 (6%)
Fijn om te horen dat je het basissysteem hebt gekocht, zonder veranderingen, op het toetsenbord na en dat je er tevreden over bent. Zo te zien doen we ons werk goedquote:mauritsdvh1 schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 22:28:
Ik heb dit systeem gisteren in huis gehaald en ik kan niet anders zeggen dan dat hij zeer stil is. Ik gebruik gewoon de koeler die bij de boxed processor is geleverd. Ook als ik lig te slapen hoor ik hem nauwelijks. Het enige wat je hoort is de fan aan de achterkant, deze maakt 24dB geluid op zn zachtste stand (3 standen), wat echt prima is. De kast wordt op deze stand bij het gamen of filmpies kijken niet eens echt warm.
Ik heb overigens wel het Logitech UltraX Premium keyboard besteld (zie andere post in deze thread), aangezien deze wel een apart numpad heeft etc, zeker een aanrader.
Het is nog leuker om te horen dat je het topic hebt doorgenomen, voordat je definitief de aankoop hebt gedaan. Zo zien we dat graag.
P.S. Wordt het niet tijd voor een nieuw BBG-topic?