Aantal medetweakers hebben al het een en ander voorgesteld, maar misschien voeg ik ook nog wat nuttigs toe.
Dit was de vorige configuratie. (In dezelfde volgorde mijn suggesties/alternatieven. Vetgedrukte product is "mijn keuze".)
Processor
-
pricewatch: AMD Athlon X2 4050e vanaf € 49,07
-
pricewatch: AMD Athlon X2 4450e vanaf € 56,72
-
pricewatch: AMD Athlon X2 4850e vanaf € 69,-
Licht er een beetje aan wat het budget toelaat, prijs en prestatie verhouding verschil niet zo, lijkt me.
Behuizing
pricewatch: Antec NSK4480B (vanaf € 63,90) lijkt me prima. Stil, met een goede stille voeding, volgens medetweakers. Prijs is ook zeker niet hoog.
Ik heb persoonlijk de voorkeur voor een zo klein mogelijk kast, die uiteraard geen beperkingen moet hebben, zoals uitbreidbare kaarten.
-
pricewatch: Antec Minuet 350 - EC (vanaf € 62,18)
-
pricewatch: Antec New Solution NSK1480 - EC (vanaf € 82,92)
De Minuet 350 - EC lijkt wel erg klein, ik betwijfel sterk of een fullsize videokaart daar in zal passen. Bij de NSK 1480 - EC is het ook erg moeilijk te zeggen. Ik heb geen bron kunnen vinden die antwoord geven op deze vraag. Iemand anders?
Als het zou passen (en dan heb ik het eigenlijk over de NSK 1480) dan zouden deze kasten een alternatief zijn, de NSK 1480 is echter wel wat duurder dan de NSK4480B.
Moederbord
Er zijn al
een aantal moederborden verkrijgbaar met een 780G chip. Deze is zuiniger, maar ook beter dan de 690G chip. Plus deze ondersteunt Hybrid Crossfire X, voor wat extra power tijdens het gamen. Er zijn een paar die er uitspringen, naar mijn mening:
-
pricewatch: MSI K9A2GM-FIH vanaf € 51,55
-
pricewatch: Asus M3A78-EMH HDMI vanaf € 61,-
-
pricewatch: Gigabyte GA-MA78GM-S2H vanaf € 73,90
Verder is er nog de
pricewatch: Asrock A780FullDisplayPort deze schijnt een displayport te hebben, maar het aantal schermen dat nu een displaypoort ingang nodig hebben, is nog laag.
De
690G moederborden zijn wel goedkoper, maar de 780G lijkt me toch wel iets meer waarde bieden.
Geheugen
De
pricewatch: Kingston KVR667D2N5K2/2G (vanaf € 27,88) is wel de goedkoopste van de DDR2 PC5xxx (667MHz) geheugen, misschien tijd om over te stappen op
DDR2 PC6xxx (800MHz)? het prijsverschil is nu klein.
=>
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G 2GB (2x 1GB) DDR2 (vanaf € 31,18)
(zelfde CAS Latency van 5 trouwens).
Brander
pricewatch: Lite-On LH-20A1S (vanaf € 19,80) lijkt me goed.
De pricewatch: Samsung SH-S203N (vanaf € 24,15) heeft als voordeel dat deze Lightscribe ondersteund, maar of dat nu veel mensen gebruiken, ik betwijfel het. Ook weet ik niet of het budget het toelaat.
Er zijn nog een aantal
goedkopere branders.
Deze
pricewatch: Samsung SH-S203D (vanaf € 17,45) is een zeer goedkope brander
met alles er op en eraan zoals Light Scribe. Ook geeft hij
goede prestaties en is ook erg snel.
Muis
pricewatch: Logitech RX1000 Laser Mouse (USB) (vanaf € 11,-) lijkt me een passende muis bij dit systeem.
Speakers
pricewatch: Logitech S220 (vanaf € 15,80) prima "basis-speakers" voor een lage prijs.
Toetsenbord
Een toetsenbord met "platte" toetsen, de meeste tweakers die hem gereviewd hebben zijn er tevreden mee.
pricewatch: Logitech Ultra Flat Keyboard (vanaf € 13,20)
De
pricewatch: Logitech UltraX Premium Keyboard (vanaf € 16,22) lijkt me ook een leuk moederbord in een iets andere stijl, deze is wel een paar euro duurder.
Harde schijf
De
pricewatch: Samsung SpinPoint T166 HD252KJ, 250GB (vanaf € 39,72) is een goede keuze, maar voor twee tientje (~ 50%) meer heb je 2x zo veel opslag met de
pricewatch: Samsung SpinPoint T166, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ) (vanaf € 58,14).
Beeldscherm
Er zijn inderdaad een redelijk aan
20" schermen voor rond de 200 euro te koop. Daar gaat dan toch de voorkeur nu naar uit, lijkt me.
-
pricewatch: Acer AL2016WBsd (vanaf € 181,18) Een goedkoop scherm met redelijke goede specs, al zou ik toch voor de voglende gaan, want die is nieuwer, hoewel de specs niet heel duidelijk beter zijn. het enige verschil volgens de specs is het contract, waarbij de P203W een betere heeft 1:2500 (DCR) t.o.v. 1:800, maar in hoeverre dit in praktijk beter is mij twijfelachtig.
-
pricewatch: Acer P203W (vanaf € 182,13) Zie bovenstaande, met uitleg.
-
pricewatch: Samsung Syncmaster 206BW (vanaf € 190,-) Natuurlijk kan ook hier een Samsung niet ontbreken.

Een goede monitor met een lagere respons tijd (2 to.v. 5ms) dan de bovenstaande schermen. Dit scherm is dus wel iets duurder.
Grafische kaart
Voor de grafische kaart is een Ati wel handig want dan heb je mogelijkheid tot Hybride Crossfire X i.c.m. het moederbord. Een Ati Radeon HD 3850 lijkt net in het budget te passen met een prijs vanaf
84,95 euro bijv. de
pricewatch: Asus EAH3850/G/HTDI/256M (vanaf 85 euro). Daarmee lijkt een grafische kaart met een
HD 3650 chip niet nodig, hoewel als men ergens anders het geld wil insteken of men een HD 3850 wat overkill vind, kan je best voor de HD 3650 gaan.
Samenvattingen en totaalprijs
Processsor: € 69,- (andere iig zuinigere proc)
Behuizing: € 63,90 (zelfde)
Moederbord: € 51,55 (mobo met 780G chipset)
Geheugen: € 31,18 (sneller geheugen: 800MHz)
Brander: € 17,45 (goedkopere maar wel goed presterend brander)
Muis: € 11,- (zelfde)
Speakers: € 15,80 (zelfde)
Toetsenbord: € 13,20 (zelfde)
Harde schijf: € 58,14 (2x meer opslag met 50% hogere prijs)
Monitor: € 182,13 (20" i.p.v. 19" monitor voor zelfs iets lagere prijs)
Videokaart: € 85,- (Een betere videokaart dan uit de vorige BBG)
------------------------------ +
€ 598.35
(BTW: geen garantie dat ik het goed uitgerekende heb, heb het wel een paar keer gecheckt en daar komt wel steeds hetzelfde uit.)
Dat was het wel, heb er "even" over deze post gedaan, dus misschien heeft ondertussen iemand anders al hetzelfde gepost, neem mij dat niet al te kwalijk.