[BBG] Basissysteem mei 2008

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 12:19

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Topicstarter
Dames en heren, jongens en meisjes, het is weer bijna zover voor een nieuwe editie van de Tweakers.net Best Buy Guide. Zoals gewoonlijk stel ik het basissysteem samen waarbij ik graag gebruikmaak van de suggesties van jullie:

Wat zat er in de guide van maart 2008 in het basissysteem? Dat kunnen jullie in de volgende tabel zien:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 64 X2 4800+€ 59,90€ 59,90
1Antec NSK4480B€ 64,90€ 64,90
1Asus M2A-VM€ 41,51€ 41,51
1Kingston KVR667D2N5K2/2G€ 26,56€ 26,56
1Lite-On LH-20A1S€ 19,80€ 19,80
1Logitech RX1000 Laser Mouse (USB)€ 11,19€ 11,19
1Logitech S220€ 15,80€ 15,80
1Logitech Ultra Flat Keyboard€ 13,20€ 13,20
1Samsung SpinPoint T166 HD252KJ, 250GB€ 41,89€ 41,89
1Samsung Syncmaster 940BW€ 192,-€ 192,-
1Sapphire HD2600XT (11110-00-20R)€ 52,44€ 52,44
ImporterenTotaal€ 539,19

Uitgaande van een budget van €600,- blijft er dus zo'n 60 euro over om te investeren in verbeteringen. Zelf zou ik deze centjes in een snellere grafische kaart investeren, een Radeon 3850 of een GeForce 8600 GTS zou er net vanaf kunnen :) Maar wat zouden jullie doen?

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Hoezo zou een 3850 er net vanaf kunnen? Ze staan al voor €85 in de Pricewatch: pricewatch: Asus EAH3850/G/HTDI/256M

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:43
Ik zou voor een 500GB HD gaan. Volgens mij kost dat maar 20-25 euro meer.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Is ook een erg goed idee. Is volgens de pricewatch €17 duurder: pricewatch: Samsung SpinPoint T166, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ)

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huppie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-09 09:59
Wat hierboven staat is alltwee een goed plan en kan er precies vanaf ;)

Een 3850 kost ongeveer €40,- meer, een grotere hdd twee tientjes... zit je mooi rond op 't budget :)

@Hieronder: Zeker ook een goed punt, een budget-systeem mag ook prima een budget-systeem blijven :)

budget verlagen naar €500,- en dan de losse videokaart schappen (inruilen voor een 780G chipset)

[ Voor 36% gewijzigd door Huppie op 22-04-2008 15:17 ]

Proud member of TCF - D2OL is zooooo 2005

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Misschien een moederbord met de 780G chipset? Dan kan je de losse videokaart wegdoen en je budget omlaag doen naar 500 euro. Andere mogelijkheid is een snellere CPU terwijl een grotere HDD en snellere videokaart niet binnen het concept van het basis systeem past.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 13:26

MrDry

Desperados!

kiddyl schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 15:01:
Misschien een moederbord met de 780G chipset? Dan kan je de losse videokaart wegdoen en je budget omlaag doen naar 500 euro. Andere mogelijkheid is een snellere CPU terwijl een grotere HDD en snellere videokaart niet binnen het concept van het basis systeem past.
Neig ik ook naar. Als je de reviews van de onboard videokaart leest moet er zelf een spelletje mee te spelen zijn....

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-RIC
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 15:22
Processor: een energiezuinigere 4850e is 10 euro meer.
Moederbord: De Asus M3A78 780G moederborden hebben de nieuwe, verbeterde SB700 southbridge, maar zo'n moederbord is wel 20 euro duurder. Indien budget over is, zou dat een optie zijn.
Geheugen: 2x 1GB PC6400 CL5 Kingston/Team is 5 euro meer. Indien budget over is, zou ik dat zeker doen.
Monitor: voor zo'n 200 euro zijn er ook veel 20 inch monitoren te koop, bijvoorbeeld de Samsung 206BW.
Videokaart: Ik zou gaan voor een HD3650 DDR3 (€60) en als het budget het toelaat een HD3850 256MB (€90), eventueel aangevuld met een Arctic Accelero S1 rev2 / S2 (€15) om de boel passief te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Videokaart idd naar in iedergeval de HD3650. De HD3850 vind ik eigenlijk een beetje overkill gezien gamen niet het hoofd doel is, maar een subdoel.

4850E is zeker ook een goed idee, lekker zuinig, toch zeer snel.

MSI mobo met 780G chipset en maar een tientje duurder, maar ik zou de videokaart wel gewoon laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 13:10

IWriteCode

Less = more

Videokaart is dan echt niet meer nodig hoor. Die 780G set voldoet prima voor de meeste taken!

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Performance komt niet inde buurt van de HD3650 en is er dus geen reden om het gamen voor basissysteem alleen over te laten aan de IGP. Verder staat het iedereen vrij om hem zelf weg te laten. Dit is tenslot van rekenening tweakers.net.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2008 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Mja, mocht gaming echt een issue gaan worden, kan je er ook nog een HD3450 naast prikken. Dan ben je voor 30 euro klaar... Crossfire aanzetten... en draaien maar...
4850E is zeker ook een goed idee, lekker zuinig, toch zeer snel.
Idd betere keuze dan de 4800+

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaming is een issue, het is een van de vereiste dat dit goed mogelijk is. Daar in is de HD3650 een stuk beter, zelfs beter dan die HD3450 met de IGP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:15
Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 16:14:
Gaming is een issue, het is een van de vereiste dat dit goed mogelijk is. Daar in is de HD3650 een stuk beter, zelfs beter dan die HD3450 met de IGP.
Alleen de vraag is wat 'goed mogelijk' precies is. Met een 780G mobo kan je prima gamen, alleen minder goed dan met een losse kaart van 60 of 90 euro. Je geeft nergens argumenten waarom een 780G te weinig grafische kracht heeft om in het budgetsysteem gebruikt te worden (dat hij minder grafische kracht heeft dan een losse kaart alleen is daarvoor geen geldig argument).

Zelf zou ik eerder in een groter scherm investeren want 19" breedbeeld vind ík niet prettig werken met internet en office

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeg het zelf maar: 15fps genoeg voor een shooter op native resolutie? Dacht het niet he

http://www.tomshardware.c...780g-chipset,1785-11.html
dat hij minder grafische kracht heeft dan een losse kaart alleen is daarvoor geen geldig argument
Wat een lading onzin. Jah hij is niet sterk genoeg, er moet gewoon een losse videokaart in om een beetje fatsoenlijk te gamen. PUNT. Discussie afgelopen, ga de vorrige 3 bbg's ook maar lezen, waar de alleen een IGP idee ook elke keer word afgeschoten om de reden dat ze niet krachtig genoeg zijn.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2008 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 21:40:
Zeg het zelf maar: 15fps genoeg voor een shooter op native resolutie? Dacht het niet he

[...]

Wat een lading onzin. Jah hij is niet sterk genoeg, er moet gewoon een losse videokaart in om een beetje fatsoenlijk te gamen. PUNT. Discussie afgelopen, ga de vorrige 3 bbg's ook maar lezen, waar de alleen een IGP idee ook elke keer word afgeschoten om de reden dat ze niet krachtig genoeg zijn.
:) Dit ben ik dan weer niet helemaal met je eens. Sowieso hou ik niet van opmerkingen als PUNT. Discussie afgelopen.
Een beetje fatsoenlijk gamen is wat anders dan de nieuwste games in de native resolutie draaien. En deze IGP is een stuk krachterig dan al hetgeen dat hiervoor is geweest. Ook bespaar je met deze oplossing de stroomkosten voor een losse kaart.

Maar goed... misschien een losse kaart er in, maar dan als opmerking erbij, dat als je niet de laatste spellen wil spelen, je deze weg kan laten?

offtopic:
Trouwens heel leuk om die eerste BBG's te bekijken... man wat een verschil in een paar jaar... reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: Editie Februari 2002

[ Voor 9% gewijzigd door IWriteCode op 23-04-2008 11:33 ]

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 21:40:

[...]

Dat is geen onzin, dat heet logisch redeneren (en ja dat is iets anders dan doen alsof je admin/god bent en hopen dat mensen dan alles van je aan nemen :X ).

Begrijp je mijn punt echt niet: aangezien de 780G krachtiger is dan een losse graka van x jaar oud, kan je er prima games van x jaar oud op spelen, of nieuwe games die niet zo zwaar zijn. Op een budget systeem kan je nu eenmaal niet verwachten dat crysis soepel draait... Er moet ergens een middenweg gekozen worden en daar kan je over discussiëren.

En dan een ander punt, ik weet niet HOE stil die antec kast is, maar de voeding is er wel een met een kleine fan, als je de kast zonder voeding koopt en een losse voeding met een 12 of 14 cm fan ben je -denk ik- stiller uit voor ongeveer het zelfde geld. Concreet:
pricewatch: Antec NSK4000 (ATX, Geen PSU, Zilver/Zwart)
pricewatch: Huntkey LW-6400H V2.0 400W (ATX 2.2)
Samen €64

edit> hmm die voeding is niet echt breed verkrijgbaar, maar goed, het idee mag duidelijk zijn

[ Voor 18% gewijzigd door Rrob op 23-04-2008 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is geen onzin, dat heet logisch redeneren (en ja dat is iets anders dan doen alsof je admin/god bent en hopen dat mensen dan alles van je aan nemen :X ).

Begrijp je mijn punt echt niet: aangezien de 780G krachtiger is dan een losse graka van x jaar oud, kan je er prima games van x jaar oud op spelen, of nieuwe games die niet zo zwaar zijn. Op een budget systeem kan je nu eenmaal niet verwachten dat crysis soepel draait... Er moet ergens een middenweg gekozen worden en daar kan je over discussiëren.
dat hij minder grafische kracht heeft dan een losse kaart alleen is daarvoor geen geldig argument

Dit is gewoon onzin, lees het dan. Dat hij minder kracht heeft is geen argument?! Dat is JUIST het argument. Zonder die kracht KAN je nauwlijks moderne games spelen. Let wel dat ik ook praat over een paar jaar van nu, wanneer de games ook weer zwaarder zijn.

Jah en de 690G was krachtiger dan zijn voor ganger en de voorganger daar voor was weer krachtiger dan die daar voor etc etc. Games worden ook steeds zwaarder, conclusie: Je behoud de status quo. Daarvoor heb je dus gewoon die losse kaart nodig, gezien het hier een vereiste is dat gamen mogelijk is. En met mogelijk bedoel je goed en geen 15fps. Verder kunnen mensen zelf deze weg laten, mochten ze niet tot nauwlijks gamen. Daarom is dit tweakers.net en niet klakkeloosovernemen.net
Dit ben ik dan weer niet helemaal met je eens. Sowieso hou ik niet van opmerkingen als PUNT. Discussie afgelopen.
Een beetje fatsoenlijk gamen is wat anders dan de nieuwste games in de native resolutie draaien. En deze IGP is een stuk krachterig dan al hetgeen dat hiervoor is geweest. Ook bespaar je met deze oplossing de stroomkosten voor een losse kaart.

Maar goed... misschien een losse kaart er in, maar dan als opmerking erbij, dat als je niet de laatste spellen wil spelen, je deze weg kan laten?
Moderne games + native resolutie moet gewoon kunnen. Niet met alles op high, dat heb je mij niet horen zeggen. Je wil op een TFT scherm NIET onder je native resolutie draaien, want dan word alles een stuk vager.

Deze discussie is al 3bbgs lang gevoerd en de conclusie was ELKE KEER het zelfde. Losse kaart is een must.
Weg laten kan altijd, nogmaals dit is tweakers.net, niet klakkeloosovernemen.net. Tweakers kunnen voorzichzelf wel bedenken of zij gamen en of zij dus een losse kaart nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Weg laten kan altijd, nogmaals dit is tweakers.net, niet klakkeloosovernemen.net. Tweakers kunnen voorzichzelf wel bedenken of zij gamen en of zij dus een losse kaart nodig hebben.
Zijn we het daar in elk geval over eens :)

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

Rrob schreef op woensdag 23 april 2008 @ 11:54:

En dan een ander punt, ik weet niet HOE stil die antec kast is, maar de voeding is er wel een met een kleine fan, als je de kast zonder voeding koopt en een losse voeding met een 12 of 14 cm fan ben je -denk ik- stiller uit voor ongeveer het zelfde geld.
Ik heb er nou een paar voor die kasten gebruikt om systeempjes te bouwen voor wat klantjes.
De voeding is vrij stil en prima te gebruiken.
Nadeel van de kast is dat ik al een aantal maal heb gehad dat de kast na openen en inbouwen hardware echt lastig en alleen met brute kracht dicht is te krijgen.
Dus sommige gingen probleemloos open en dicht, maar een paar waren echt moeilijk dicht te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door job op 23-04-2008 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2008 @ 12:27:
Deze discussie is al 3bbgs lang gevoerd en de conclusie was ELKE KEER het zelfde. Losse kaart is een must.
Ja, JIJ voert deze discussie elke keer. Overigens spreek je jezelf ook her en der wel tegen:
Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 10:31:
Persoonlijk vind ik de H360A wel een heel mooi kastje, nadeel is dat er geen fullsize videokaart in kan. Als er nu de nieuwe grafische (780G) chipset van AMD er was, dan zou dat een super mooie combi zijn. Voldoet nog voor simpele games, uvd, micro ATX bordje. Lekker klein en stil kastje. BE-2350 er op. Voldoet ruim voor een basis systeem.
En dat gamen is niet altijd een vereiste (geweest), uit de BBG van maart 2007:
Gezien het basissysteem een redelijk hoog budget had van 750 euro, heeft de crew besloten om dit naar beneden bij te stellen. Dus vanaf maart zal het budget 600 euro zijn. Dit heeft natuurlijk een aantal concequenties op de configuratie, zoals het verdwijnen van de game-capabiliteit :)
Overigens vind ik het budget game systeem van Tomshardware ook wel een heel aardige basis, als basissysteem dan... kan je ook nog lekker mee gamen!

Edit: Hmm... fixed

[ Voor 7% gewijzigd door IWriteCode op 23-04-2008 12:58 ]

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jamal schreef op woensdag 23 april 2008 @ 12:49:
[...]

Ja, JIJ voert deze discussie elke keer. Overigens spreek je jezelf ook her en der wel tegen:

[...]

En dat gamen is niet altijd een vereiste (geweest), uit de BBG van maart 2007:

[...]

Overigens vind ik het budget game systeem van Tomshardware ook wel een heel aardige basis, als basissysteem dan... kan je ook nog lekker mee gamen!

Edit: Hmm... fixed
1) Tuurlijk, ik doe dat :/. Jahoor het zal. Vooral op de man spelen, erg volwassen van je.
Reinman schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 10:31:
Persoonlijk vind ik de H360A wel een heel mooi kastje, nadeel is dat er geen fullsize videokaart in kan. Als er nu de nieuwe grafische (780G) chipset van AMD er was, dan zou dat een super mooie combi zijn. Voldoet nog voor simpele games, uvd, micro ATX bordje. Lekker klein en stil kastje. BE-2350 er op. Voldoet ruim voor een basis systeem.
Om mezelf daar uit te quoten. De 780G voldoet voor simpele games, ja, voor mensen die nauwlijks gamen. Fatsoenlijk kunnen gamen is hier gewoon een vereiste, het is een basis systeem en geen office pc.
Verder ging dat meer om de kast, welke geen fullsizekaarten kan bevatten, maar wel erg mooi en klein is. Daarvoor is de 780G chip alleen de sterkste IGP die nu kan krijgen. Verder hadden we toen geen benchmarks om te zien hoe sterk dat ie daadwerkelijk was. Als je de test dan ook leest is hij nog niet sterk genoeg.

2) Nee, maar de afgelopen bbg's WEL en ook in DEZE bbg en het KAN ook makkelijk voor het budget. We leven niet meer in maart 2007...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2008 @ 13:11:
1) Tuurlijk, ik doe dat :/. Jahoor het zal. Vooral op de man spelen, erg volwassen van je.
Mja, op de man spelen is niet zo netjes idd, maar, ik heb de topics doorgelezen, en jij bent een van de weinige die continue hamert op het kunnen spelen van de laatste games.

Overigens vind ik het roepen dat andersmans argument onzin zijn, en het gebruik van PUNT. Discussie afgelopen in dezelfde categorie vallen.
Om mezelf daar uit te quoten. De 780G voldoet voor simpele games, ja, voor mensen die nauwlijks gamen. Fatsoenlijk kunnen gamen is hier gewoon een vereiste, het is een basis systeem en geen office pc.
Het is dus de vraag of dat een vereiste is, en wat dan de definitie is van fatsoenlijk kunnen gamen, afhankelijk van de wensen van de gebruiker is het dus wel of niet vereist.
Verder ging dat meer om de kast, welke geen fullsizekaarten kan bevatten, maar wel erg mooi en klein is. Daarvoor is de 780G chip alleen de sterkste IGP die nu kan krijgen. Verder hadden we toen geen benchmarks om te zien hoe sterk dat ie daadwerkelijk was. Als je de test dan ook leest is hij nog niet sterk genoeg.

2) Nee, maar de afgelopen bbg's WEL en ook in DEZE bbg en het KAN ook makkelijk voor het budget.
En dat het kan binnen het budget, houdt niet in dat het ook moet. En als ik een systeem voor iemand zou moeten samen stellen die af en toe een spelletje zou willen spelen, dan zou ik voor het bovenstaande systeem gaan, zonder losse grafische kaart. Wel met de vermelding dat als er de laatste spelletjes gespeeld moeten gaan worden, dat er nog een videokaart aangeschaft zou moeten worden. Dit bespaart geld bij de aanschaf, en ook geld bij het gebruik (stroomkosten).
Zou iemand meer gaan voor toch het gamen, dan zou ik eerder gaan voor een systeem a la tomshardware, of idd het bovenstaande systeem met een grafische kaart.

[ Voor 3% gewijzigd door IWriteCode op 23-04-2008 13:23 ]

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jamal schreef op woensdag 23 april 2008 @ 13:21:
[...]

Mja, op de man spelen is niet zo netjes idd, maar, ik heb de topics doorgelezen, en jij bent een van de weinige die continue hamert op het kunnen spelen van de laatste games.

Overigens vind ik het roepen dat andersmans argument onzin zijn, en het gebruik van PUNT. Discussie afgelopen in dezelfde categorie vallen.

[...]

Het is dus de vraag of dat een vereiste is, en wat dan de definitie is van fatsoenlijk kunnen gamen, afhankelijk van de wensen van de gebruiker is het dus wel of niet vereist.

[...]

En dat het kan binnen het budget, houdt niet in dat het ook moet. En als ik een systeem voor iemand zou moeten samen stellen die af en toe een spelletje zou willen spelen, dan zou ik voor het bovenstaande systeem gaan, zonder losse grafische kaart. Wel met de vermelding dat als er de laatste spelletjes gespeeld moeten gaan worden, dat er nog een videokaart aangeschaft zou moeten worden. Dit bespaart geld bij de aanschaf, en ook geld bij het gebruik (stroomkosten).
Zou iemand meer gaan voor toch het gamen, dan zou ik eerder gaan voor een systeem a la tomshardware, of idd het bovenstaande systeem met een grafische kaart.
1) op welke man speel ik dan? Verder is het onzin dat je bepaalde argumenten die valide zijn niet zou mogen gebruik. Ik hamer er op omdat het in de eisen lijst staat van het basis systeem.
2) Fatsoenlijk is in iedergeval op native resolutie met een goeie FPS. Verder is er geen gebruiker voor de BBG, maar een set eisen waar aan voldaan moet worden. Die is voor iedereen vaak net iets anders en daarom zullen mensen zelf aan de hand van de BBG's hun keuzes maken.
3) Dat zijn jouw eisen, of die van iemand anders. Het eisen pakket van het basis system is bekend, ben je het daar niet mee eens, mag je hier gaan klagen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2008 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode

IWriteCode

Less = more

Uit de BBG van maart 2008
Het basissysteem is bedoeld als instapsysteem voor iedereen die geen specialistische taken gaat uitvoeren. We gaan er bij dit systeem vanuit dat er geen zware applicaties op worden gedraaid die veel processorkracht nodig hebben. Denk hierbij aan het uitvoeren van allerhande officetaken zoals het schrijven van een brief of een verslag, het verzenden of ontvangen van e-mails en op het internet te surfen. Gezien een soortgelijk systeem vaak op een studentenkamer of hobby/studeerkamer terecht komt, hebben we er ook rekening mee gehouden dat het systeem stil zijn werk moet doen. Daarnaast zijn computer niet alleen bedoeld voor serieuze taken, dus het afspelen van muziek, het bekijken van een film of het spelen van een spelletje moet ook met dit systeem mogelijk zijn, evenals het branden van een cd of dvd.
Het spelen van een spelletje moet ook met dit systeem mogelijk zijn, dat is heel wat anders dan de laatste spellen spelen op native resolutie.

Maar goed... uit of het wel of niet nodig is, daar zullen we denk ik verder niet uit gaan komen...

[ Voor 4% gewijzigd door IWriteCode op 23-04-2008 13:37 ]

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huppie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-09 09:59
Ik heb nog even de cijfers naast elkaar gelegd en denk dat Reinman gewoon een goed punt heeft, een HD3650 is qua gaming-performance simpelweg een stuk beter dan de IGP van de 780G, de eis aan het Budget Systeem is dat er ook een spelletje op gespeeld moet kunnen worden en dat gaat wel (met oudere of casual-games) maar moderne games op een lage setting zit er niet in... en dat lijkt me wel een vereiste :) een HD3850 lijkt me toch een beetje overkill, maar is misschien een handige tip voor iedereen die een paar tientjes meer bereid is uit te geven.

offtopic:
@Reinman en Jamal: How to disagree ;)

Proud member of TCF - D2OL is zooooo 2005

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jamal schreef op woensdag 23 april 2008 @ 13:34:
Uit de BBG van maart 2008

[...]

Het spelen van een spelletje moet ook met dit systeem mogelijk zijn, dat is heel wat anders dan de laatste spellen spelen op native resolutie.
Op een 486 zijn ook spelletjes mogelijk, moeten we daarom dus die maar nemen? Mogelijk betekend niet naar 1 a 2 fps slideshows kijken, dat betekend een fatsoenlijke FPS op native. Als je niet op native draaid met een tft, ziet je beeld er gewoon waardeloos uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:37

PeaceNlove

Deugleuter

Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2008 @ 13:29:
2) Fatsoenlijk is in iedergeval op native resolutie met een goeie FPS. Verder is er geen gebruiker voor de BBG, maar een set eisen waar aan voldaan moet worden. Die is voor iedereen vaak net iets anders en daarom zullen mensen zelf aan de hand van de BBG's hun keuzes maken.
Maar waarom perse op native resolutie? En gaat dat dan om de nieuwste games die het zwaarste vragen of hebben we het dan over Sims2 dat prima zal draaien op deze IGP.
Punt is dat iedereen een andere mening heeft over wat fatsoenlijk is en die andere mening klinkt door in de nieuwe mogelijkheden die de nieuwe 780 chip biedt.
En daarmee kan je dus ook weer twee kanten op: ga je richting de 500 euro omdat je het tegenwoordig wel af kan met een IGP, of blijft je bij de 600 euro en ga je meer richting een budget gamebak.

Tussenoplossing is dat we, zoals in de TS, een bedrag van ongeveer 550 euro gaan aanhouden en er dus wel een losse videokaart in doen, maar die kaart hoeft dan geen enorme prestaties te leveren.

Mijn mening is dat deze keer de max zo rond de 550 euro zit, en dat daarmee deze keer het budgetsysteem gewoon 50 euro goedkoper is. Redenen hiervoor zijn dat het systeem zoals het nu in de TS staat een gebalanceerd systeem is met een nette processor en een nette videokaart. Eventueel zou er een goedkope videokaart uit 38xx serie ipv de 2600 serie in geplaatst kunnen worden, maar dat moet dan wel binnen de 550 euro passen.
De andere reden is dat eerder dit topic de link naar bbg uit 2002 stond en dat het budgetsysteem uit die bbg echt veel duurder was dan het huidige budget. Als het budget in de loop van al die jaren zo gedaald is, dan vind ik het een logische stap om, als de kans daarvoor er is, het budget nogmaals omlaag te schroeven. Het is gewoon een kwestie van met de tijd meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar waarom perse op native resolutie?
Omdat op een TFT het er anders een stuk minder mooi uit ziet?
En gaat dat dan om de nieuwste games die het zwaarste vragen of hebben we het dan over Sims2 dat prima zal draaien op deze IGP.
En de Sims 3 dan? Of moeten ze die dan maar niet kunnen spelen, of ala slide show?

Kijk, voor dit budget is het goed mogelijk om een goedkopere midrange(=HD3650, HD3850 is imho wat te duur en een beetje overkill) er in te zetten(en geld over te houden). Dit zorgt gewoon voor een enorme presatie verbetering, die zich in de toekomst ook nog weer uit betaald. Het kan allemaal zeker goedkoper, maar eigenlijk doe je dan mensen toch vaak te kort. Dat is wat ik gemerkt heb uit ervaring met mensen uit de buurt die nieuwe pc's aanschaffen en voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2008 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2008 @ 13:42:
Kijk, voor dit budget is het goed mogelijk om een goedkopere midrange(=HD3650, HD3850 is imho wat te duur en een beetje overkill) er in te zetten(en geld over te houden). Dit zorgt gewoon voor een enorme presatie verbetering, die zich in de toekomst ook nog weer uit betaald. Het kan allemaal zeker goedkoper, maar eigenlijk doe je dan mensen toch vaak te kort. Dat is wat ik gemerkt heb uit ervaring met mensen uit de buurt die nieuwe pc's aanschaffen en voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.
Volgens mij zijn we het dan wel eens, want uit de PW blijkt dat er al veel 3650 kaarten zijn die binnen het budget van 550 euro vallen, sterker nog, sommige zijn goedkoper dan de 2600XT, maar hebben dan wel DDR2. linkje

Dus suggestie voor de TS: we stoppen er een 3650 in en dan is het weer een mooi, evenwichtig systeem en we besparen deze keer gewoon 50 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DDR3 is een tientje duurder, dus dat valt ook nog wel mee. Zit je nog steeds onder 550,-
pricewatch: Asus EAH3650/HTDI/256M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Topicstarter
Houden we het wel gezellig heren :)

Anyway, ik zie dat ik er dus goed aan gedaan heb om die 3850 in de discussie te gooien :)

Zoals de meeste voorgaande basissystemen is het onderdeel 'videokaart' altijd een flink punt van discussie. Het basissysteem is echter geen officesysteem, hoewel dat er wel makkelijk van gemaakt kan worden als de grafische kaart wrodt weggelaten ;) Er is dus voor beiden wat wilst.

Gezien alles-in-een-moederborden voor het AMD-platform nauwelijks duurder zijn dan normale moederborden, kan er dus makkelijk gekozen worden voor een modern moederbord met geïntegreerde grafische chip waarop een redelijke grafische kaart geprikt wordt. Speel je geen of heel zelden een spelletje, laat je de kaart weg en blijft er dus een officesysteem over.

Het basissysteem is geen budgetsysteem. Het is dus geen doel aan sich om een zo goedkoop mogelijk systeem samen te stellen. Nope het systeem moet makkelijk drie jaar mee kunnen.

Ik heb het laatste jaar meerdere systemen samengesteld op basis van de genoemde Antec-kast en ben er heel erg tevreden over. Het is vooral een stille kast (ook de voeding).

Wat betreft de 3850, denk dat we daar maar een 3650 van maken, als ik zo de reactie hier bekijk. Verder voel ik er wel iets voor om eens naar een 20" monitor te kijken, het prijsverschil met een goede 19" is immers erg klein. DVI is wel een vereiste.

Mestreechs volksleed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orsetto
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-07 10:30
Ik ben zelf bezig met een budget systeem samen te stellen en vroeg me twee dingen af.
Waarom wordt er geen barebone gebruikt, bijv:de ASUS V3-M2A690G barebone.
Zijn Intel processors en moederborden duurder/slechter dat er voor AMD wordt gekozen de laatste BBG's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
knip
Dit is gewoon onzin, lees het dan. Dat hij minder kracht heeft is geen argument?! Dat is JUIST het argument. Zonder die kracht KAN je nauwlijks moderne games spelen. Let wel dat ik ook praat over een paar jaar van nu, wanneer de games ook weer zwaarder zijn.
Nogmaals het is geen onzin. Een 3650 heeft ook minder kracht dan een 3870 X2 en toch is dat geen argument om niet voor een 3650 te kiezen. Een goed argument zou zijn: "de 780G is niet krachtig genoeg omdat hij X niet kan" of: "een 780G kan Y niet en de 3650 kan dat wel, en Y hoort wel bij een basissysteem".

Verder is het misschien slim om na te denken over een wat meer specifieke omschrijving van de game-kwaliteiten van het basissysteem want, in tegenstelling tot wat reinman beweert
3) Dat zijn jouw eisen, of die van iemand anders. Het eisen pakket van het basis system is bekend, ben je het daar niet mee eens, mag je hier gaan klagen
is het allemaal erg vaag. Er moet een spelletje op gespeeld kunnen worden, maar hoe nieuw moet dat spel zijn en hoe goed moet het er uit zien, dat is allemaal niet gespecificeerd. Maar laten we dit vooral niet nu en hier bediscussiëren, we merken in juli wel hoe de crew er over denkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Thandor op 24-04-2008 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rrob schreef op donderdag 24 april 2008 @ 10:31:
knip

[...]

Nogmaals het is geen onzin. Een 3650 heeft ook minder kracht dan een 3870 X2 en toch is dat geen argument om niet voor een 3650 te kiezen. Een goed argument zou zijn: "de 780G is niet krachtig genoeg omdat hij X niet kan" of: "een 780G kan Y niet en de 3650 kan dat wel, en Y hoort wel bij een basissysteem".

Verder is het misschien slim om na te denken over een wat meer specifieke omschrijving van de game-kwaliteiten van het basissysteem want, in tegenstelling tot wat reinman beweert
Ik heb een test gepost, ga die maar eens lezen, dan zul je zien dat zeggen dat een 780G snelgenoeg is onzin is. En ik heb ook gezegt, 15fps voor een moderne shooter op native snel genoeg voor je? Dus 780G kan geen moderne games draaien met fatsoenlijke fps op native. Hoe vaak moet ik dat nog herhalen, zodat het ook onthouden word?
Zoals ik ook al zei, moet het systeem wel 3 jaar mee kunnen gaan. Dus ze moeten niet alleen de sims 2 kunnen spelen, 3 eigenlijk ook.
[...]
is het allemaal erg vaag. Er moet een spelletje op gespeeld kunnen worden, maar hoe nieuw moet dat spel zijn en hoe goed moet het er uit zien, dat is allemaal niet gespecificeerd. Maar laten we dit vooral niet nu en hier bediscussiëren, we merken in juli wel hoe de crew er over denkt.
Dat zul je nooit goed vast kunnen leggen. Stel dat we zeggen voor het basis systeem moet hij crysis met zo veel FPS draaien op deze resolutie. Over een tijd geld dat niet meer omdat er bijvoorbeeld zwaardere en goedkopere videokaarten zijn die het te makkelijk kunnen, maar de andere nieuwe games totaal niet meer kunnen.
Orsetto schreef op donderdag 24 april 2008 @ 10:20:
Ik ben zelf bezig met een budget systeem samen te stellen en vroeg me twee dingen af.
Waarom wordt er geen barebone gebruikt, bijv:de ASUS V3-M2A690G barebone.
Zijn Intel processors en moederborden duurder/slechter dat er voor AMD wordt gekozen de laatste BBG's
Met een barebone ben je vaak kwa kast en moederbord een stuk duurder uit.
AMD leverd gewoon iets meer snelheid en luxe op het lage segment. Verder hebben we weer gekozen voor een hele zuinige processor.
Maar voor budget en overclocken, doet intel het dan weer een stuk beter.

[ Voor 24% gewijzigd door Thandor op 24-04-2008 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:16

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ik denk dat zolang het budget het toestaat het verstandig is om er wél een losse kaart in te zetten.
De bedoeling van een budget is namelijk om een maximum bedrag vast te stellen en daarin de beste keuzes te maken. Er dan zo ver mogelijk onder gaan zitten door een losse kaart die nog prima kan weg te laten is in mijn ogen dan niet logisch. Als er andere keuzes meer verbetering opleveren is dat uiteraard een ander verhaal.

Er staat inderdaad 'een spelletje spelen'. Nu is mijnenveger ook een spelletje en die draait prima, ook met 1 FPS. Maar ik denk dat als iemand een basissysteem kiest waarop hij 'een spelletje' kan spelen en er blijkt uiteindelijk dat relatief recente spellen niet op een standaard (of native) resolutie kunnen draaien hij waarschijnlijk toch erg teleurgesteld zal zijn.
Het mogelijk zijn van het spelen van een spelletje betekent in mijn ogen ook niet dat je bv Sims3 op alles laag en 1024x768 moet spelen, de instellingen moeten toch minstens op 'redelijk' kunnen.

Maar er is wel vaker een keuzemogelijkheid voor een onderdeel in een BBG. Dus je kunt uiteindelijk ook gewoon in de BBG een losse videokaart opnemen met de melding dat je die kan weglaten om geld te besparen als je écht amper spellen speelt.
En dan hoeven we nu niet meer over die videokaart te discussiëren. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:48

Thandor

SilverStreak

Mensen, houden we het even gezellig? Houd het gewoon bij jouw standpunt en discussieer dáár over. Ga niet lopen zeuren over 'op de man'-spelen of wat dan ook. Als iemand van mening is dat er een aantal onderdelen anders moeten dan is het zijn/haar goedrecht ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 12:20

DeX

offtopic:
Als er zo veel animo is voor een Basis/Bugetsysteem met game capaciteiten, kunnen we niet misschien voor de verandering een Basisgamesysteem gaan opzetten? Dus een beetje tussen de Gamepc en Basissysteem in? Het lijkt me wel leuk om een keer een Gamesysteem in de BBG te zien die ook een beetje op de portemonnee ligt.

Of is dat weer erg overbodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

DeX schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 12:59:
offtopic:
Als er zo veel animo is voor een Basis/Bugetsysteem met game capaciteiten, kunnen we niet misschien voor de verandering een Basisgamesysteem gaan opzetten? Dus een beetje tussen de Gamepc en Basissysteem in? Het lijkt me wel leuk om een keer een Gamesysteem in de BBG te zien die ook een beetje op de portemonnee ligt.

Het viel mij op dat als je het gamesysteem als basis neemt en alle 'overbodige' meuk eruit haalt je op een redelijke prijs uitkomt (1200) met bovengemiddelde prestaties.

Wanneer komt het topic voor gamesysteem van mei eigenlijk online? :)

Ontopic:
Is het geen idee om een scherm van iets betere kwaliteit te nemen? Als ik de reviews zo bekijk zijn de helderheid, contrast en kleurweergave niet echt denderend. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Gonadan op 25-04-2008 13:45 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:55
DeX schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 12:59:
offtopic:

Het multimediasysteem is altijd erg gemakkelijk om te bouwen tot een budget gamesysteem (weghalen overbodige meuk zoals tv-kaart, extra geluidskaart) en vervolgens kiezen voor een wat duurdere videokaart. Maar goed: dat is een onderwerp wat niet echt in dit topic thuis hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2008 @ 13:58:
DDR3 is een tientje duurder, dus dat valt ook nog wel mee. Zit je nog steeds onder 550,-
pricewatch: Asus EAH3650/HTDI/256M
Naar mijn mening kan je een HD3650 nauwelijks verantwoorden als je voor 85 euro al een HD3850 kunt krijgen. Deze lijkt misschien een beetje overkill voor een basissysteem, maar voor 25 tot 35 euro meer is dubbele performance toch wel erg aanlokkelijk. Als er nog ruimte in het budget zit, lijkt dit me zeker de moeite waard.

edit:
HD3650 vs HD3850

[ Voor 9% gewijzigd door Depep op 25-04-2008 15:38 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Aantal medetweakers hebben al het een en ander voorgesteld, maar misschien voeg ik ook nog wat nuttigs toe. :)

Dit was de vorige configuratie. (In dezelfde volgorde mijn suggesties/alternatieven. Vetgedrukte product is "mijn keuze".)

Processor
- pricewatch: AMD Athlon X2 4050e vanaf € 49,07
- pricewatch: AMD Athlon X2 4450e vanaf € 56,72
- pricewatch: AMD Athlon X2 4850e vanaf € 69,-
Licht er een beetje aan wat het budget toelaat, prijs en prestatie verhouding verschil niet zo, lijkt me.

Behuizing
pricewatch: Antec NSK4480B (vanaf € 63,90) lijkt me prima. Stil, met een goede stille voeding, volgens medetweakers. Prijs is ook zeker niet hoog.
Ik heb persoonlijk de voorkeur voor een zo klein mogelijk kast, die uiteraard geen beperkingen moet hebben, zoals uitbreidbare kaarten.
- pricewatch: Antec Minuet 350 - EC (vanaf € 62,18)
- pricewatch: Antec New Solution NSK1480 - EC (vanaf € 82,92)
De Minuet 350 - EC lijkt wel erg klein, ik betwijfel sterk of een fullsize videokaart daar in zal passen. Bij de NSK 1480 - EC is het ook erg moeilijk te zeggen. Ik heb geen bron kunnen vinden die antwoord geven op deze vraag. Iemand anders?
Als het zou passen (en dan heb ik het eigenlijk over de NSK 1480) dan zouden deze kasten een alternatief zijn, de NSK 1480 is echter wel wat duurder dan de NSK4480B.

Moederbord
Er zijn al een aantal moederborden verkrijgbaar met een 780G chip. Deze is zuiniger, maar ook beter dan de 690G chip. Plus deze ondersteunt Hybrid Crossfire X, voor wat extra power tijdens het gamen. Er zijn een paar die er uitspringen, naar mijn mening:
- pricewatch: MSI K9A2GM-FIH vanaf € 51,55
- pricewatch: Asus M3A78-EMH HDMI vanaf € 61,-
- pricewatch: Gigabyte GA-MA78GM-S2H vanaf € 73,90
Verder is er nog de pricewatch: Asrock A780FullDisplayPort deze schijnt een displayport te hebben, maar het aantal schermen dat nu een displaypoort ingang nodig hebben, is nog laag.
De 690G moederborden zijn wel goedkoper, maar de 780G lijkt me toch wel iets meer waarde bieden.

Geheugen
De pricewatch: Kingston KVR667D2N5K2/2G (vanaf € 27,88) is wel de goedkoopste van de DDR2 PC5xxx (667MHz) geheugen, misschien tijd om over te stappen op DDR2 PC6xxx (800MHz)? het prijsverschil is nu klein.
=> pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G 2GB (2x 1GB) DDR2 (vanaf € 31,18)
(zelfde CAS Latency van 5 trouwens).

Brander
pricewatch: Lite-On LH-20A1S (vanaf € 19,80) lijkt me goed.
De pricewatch: Samsung SH-S203N (vanaf € 24,15) heeft als voordeel dat deze Lightscribe ondersteund, maar of dat nu veel mensen gebruiken, ik betwijfel het. Ook weet ik niet of het budget het toelaat.
Er zijn nog een aantal goedkopere branders.
Deze pricewatch: Samsung SH-S203D (vanaf € 17,45) is een zeer goedkope brander met alles er op en eraan zoals Light Scribe. Ook geeft hij goede prestaties en is ook erg snel.

Muis
pricewatch: Logitech RX1000 Laser Mouse (USB) (vanaf € 11,-) lijkt me een passende muis bij dit systeem.

Speakers
pricewatch: Logitech S220 (vanaf € 15,80) prima "basis-speakers" voor een lage prijs.

Toetsenbord
Een toetsenbord met "platte" toetsen, de meeste tweakers die hem gereviewd hebben zijn er tevreden mee. pricewatch: Logitech Ultra Flat Keyboard (vanaf € 13,20)
De pricewatch: Logitech UltraX Premium Keyboard (vanaf € 16,22) lijkt me ook een leuk moederbord in een iets andere stijl, deze is wel een paar euro duurder.

Harde schijf
De pricewatch: Samsung SpinPoint T166 HD252KJ, 250GB (vanaf € 39,72) is een goede keuze, maar voor twee tientje (~ 50%) meer heb je 2x zo veel opslag met de pricewatch: Samsung SpinPoint T166, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ) (vanaf € 58,14).

Beeldscherm
Er zijn inderdaad een redelijk aan 20" schermen voor rond de 200 euro te koop. Daar gaat dan toch de voorkeur nu naar uit, lijkt me.
- pricewatch: Acer AL2016WBsd (vanaf € 181,18) Een goedkoop scherm met redelijke goede specs, al zou ik toch voor de voglende gaan, want die is nieuwer, hoewel de specs niet heel duidelijk beter zijn. het enige verschil volgens de specs is het contract, waarbij de P203W een betere heeft 1:2500 (DCR) t.o.v. 1:800, maar in hoeverre dit in praktijk beter is mij twijfelachtig.
- pricewatch: Acer P203W (vanaf € 182,13) Zie bovenstaande, met uitleg.
- pricewatch: Samsung Syncmaster 206BW (vanaf € 190,-) Natuurlijk kan ook hier een Samsung niet ontbreken. ;) Een goede monitor met een lagere respons tijd (2 to.v. 5ms) dan de bovenstaande schermen. Dit scherm is dus wel iets duurder.

Grafische kaart
Voor de grafische kaart is een Ati wel handig want dan heb je mogelijkheid tot Hybride Crossfire X i.c.m. het moederbord. Een Ati Radeon HD 3850 lijkt net in het budget te passen met een prijs vanaf 84,95 euro bijv. de pricewatch: Asus EAH3850/G/HTDI/256M (vanaf 85 euro). Daarmee lijkt een grafische kaart met een HD 3650 chip niet nodig, hoewel als men ergens anders het geld wil insteken of men een HD 3850 wat overkill vind, kan je best voor de HD 3650 gaan.

Samenvattingen en totaalprijs
Processsor: € 69,- (andere iig zuinigere proc)
Behuizing: € 63,90 (zelfde)
Moederbord: € 51,55 (mobo met 780G chipset)
Geheugen: € 31,18 (sneller geheugen: 800MHz)
Brander: € 17,45 (goedkopere maar wel goed presterend brander)
Muis: € 11,- (zelfde)
Speakers: € 15,80 (zelfde)
Toetsenbord: € 13,20 (zelfde)
Harde schijf: € 58,14 (2x meer opslag met 50% hogere prijs)
Monitor: € 182,13 (20" i.p.v. 19" monitor voor zelfs iets lagere prijs)
Videokaart: € 85,- (Een betere videokaart dan uit de vorige BBG)
------------------------------ +
€ 598.35
(BTW: geen garantie dat ik het goed uitgerekende heb, heb het wel een paar keer gecheckt en daar komt wel steeds hetzelfde uit.)

Dat was het wel, heb er "even" over deze post gedaan, dus misschien heeft ondertussen iemand anders al hetzelfde gepost, neem mij dat niet al te kwalijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Topicstarter
Ik ga het een en ander doorrekenen, maar ik geloof dat Regeneration een systeem heeft voorgesteld dat mij wel kan bekoren :)

Mestreechs volksleed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Ralph Smeets schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 13:40:
Ik ga het een en ander doorrekenen, maar ik geloof dat Regeneration een systeem heeft voorgesteld dat mij wel kan bekoren :)
Kleine opmerking over het moederbord. Weliswaar staat het ding voor een lage prijs in de pricewatch, maar deze prijs geld maar voor een vage, niet beoordeelde webshop. Bij de bekendere webshops is het moederbord al 10 euro duurder. Ik weet niet of dat een probleem is voor de BBG?

Verder wel een erg mooi moederbord, goede specs en uitbreidingsmogelijkheden voor een mATX. Als die kan blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Topicstarter
mediabeast, wees gerust, ik neem nooit een onderdeel in de bbg op dat slechts bij één leverancier verkrijgbaar is of waarbij het prijsverschil met de overige leveranciers te groot is. In dat laatste geval wordt het onderdeel wel opgenomen, maar ga ik voor de rest van de berekening uit van een hogere prijs, en komt er wordt er ook melding van de 'te lage' prijs gemaakt :)

Mestreechs volksleed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Leiden
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-12-2024
Hybrid Crossfire X gaat niet lukken met een HD 3850. Dat kan wel met een HD 3450 of HD 3470. Ook dan is een HD 3650 veel sneller, om van een HD 3850 :9~ maar te zwijgen.

Ik bedoelde dat een "losse" 3650/3850 beter resultaat geeft.

[ Voor 10% gewijzigd door Rob Leiden op 28-04-2008 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Rob Leiden schreef op maandag 28 april 2008 @ 10:09:
Hybrid Crossfire X gaat niet lukken met een HD 3850. Dat kan wel met een HD 3450 of HD 3470. Ook dan is een HD 3650 veel sneller, om van een HD 3850 :9~ maar te zwijgen.
Crossfire op een basissysteem? Lijkt me wat ver gaan. ;)

Maar wat bedoel je precies? Eerst zeg je dat de 3850 niet gaat lukken, maar later is dat de beste.
Typfout ofzo? :)

Op zich is het wel grappig om de onboard in CF te zetten, maar toch denk ik dat iemand met een basissysteem liever gewoon een kaart heeft en klaar.

[ Voor 23% gewijzigd door Gonadan op 28-04-2008 10:33 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 23:11
Gonadan schreef op maandag 28 april 2008 @ 10:29:
[...]

Maar wat bedoel je precies? Eerst zeg je dat de 3850 niet gaat lukken, maar later is dat de beste.
Typfout ofzo? :)

Op zich is het wel grappig om de onboard in CF te zetten, maar toch denk ik dat iemand met een basissysteem liever gewoon een kaart heeft en klaar.
Crossfire met de onboard kaart werkt alleen met de 3450, de 3850 gaat niet werken.

Zelf vindt ik het een mooie techniek om de kosten te verdelen. Zo kan je een tijdje met de onboard doen en later een 3450 bij plaatsen.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:59
Regeneration, dat is een goed samengesteld systeem, maar ik heb één ding erop aan te merken. Het oude toetsenbord is qua lay-out beter en typt dus fijner, omdat de toetsen ervan niet op elkaar zijn gepropt. Dit is wat ik bedoel.

Logitech Ultra Flat Keyboard
Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/repository/286/jpg/2025.1.0.jpg

Logitech UltraX Premium Keyboard
Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/repository/454/jpg/3582.1.0.jpg
Capiche? ;)

Voor die drie euro meer heb je een volwaardig toetsenbord dat waarschijnlijk ook nog eens steviger is.
Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/repository/286/jpg/2024.1.0.jpg
Die pootjes houden namelijk fatsoenlijk ramwerk niet lang tegen.

offtopic:
Ik weet niet meer hoe ik die plaatjes kan resizen en kan het niet vinden, iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Topicstarter
Dit wordt hem:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X2 4850e€ 70,40€ 70,40
1Antec NSK4480B€ 63,80€ 63,80
1Asus EAH3850/G/HTDI/256M€ 85,-€ 85,-
1Iiyama ProLite E2003WS-B1€ 184,-€ 184,-
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G 2GB (2x 1GB) DDR2€ 31,18€ 31,18
1Lite-On LH-20A1S€ 17,28€ 17,28
1Logitech RX1000 Laser Mouse (USB)€ 11,-€ 11,-
1Logitech Ultra Flat Keyboard (US)€ 13,20€ 13,20
1MSI K9A2GM-FIH€ 51,55€ 51,55
1Samsung SpinPoint T166, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ)€ 58,14€ 58,14
ImporterenTotaal€ 601,35

Mestreechs volksleed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Joep Stoffels schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 20:47:
Regeneration, dat is een goed samengesteld systeem, maar ik heb één ding erop aan te merken. Het oude toetsenbord is qua lay-out beter en typt dus fijner, omdat de toetsen ervan niet op elkaar zijn gepropt. Dit is wat ik bedoel.

Logitech Ultra Flat Keyboard
[afbeelding]

Logitech UltraX Premium Keyboard
[afbeelding]
Capiche? ;)

Voor die drie euro meer heb je een volwaardig toetsenbord dat waarschijnlijk ook nog eens steviger is.
[afbeelding]
Die pootjes houden namelijk fatsoenlijk ramwerk niet lang tegen.

offtopic:
Ik weet niet meer hoe ik die plaatjes kan resizen en kan het niet vinden, iemand?
Dat heb ik inderdaad ook gezien. :) Maar zoals je ziet (aan Ralph Smeets post hierboven op de vorige pagina) hebben we het budget eigenlijk al overschreden. Persoonlijk zou ik ook voor de Logitech UltraX Premium gaan.
(De Logitech UltraX Premiumtrouwens niet de opvolger is. Het zijn twee losse "series" => Logitech Ultra en de Logitech UltraX. Van de Logitech UltraX is de Logitech UltraX Premium de opvolger. De Logitech Ultra Flat staat daar dus los van. Maar eigenlijk doet dit laatste er helemaal niet toe. :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-RIC
Inmiddels is de opvolger van deze schijf, de Samsung Spinpoint F1, ook in 500GB versie te krijgen. Deze heeft twee 250GB platters waar de T166 er drie van 166GB heeft. Het prijsverschil is een euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
E-RIC schreef op woensdag 30 april 2008 @ 12:40:
[...]

Inmiddels is de opvolger van deze schijf, de Samsung Spinpoint F1, ook in 500GB versie te krijgen. Deze heeft twee 250GB platters waar de T166 er drie van 166GB heeft. Het prijsverschil is een euro.
Die is wel duidelijk minder goed leverbaar en wordt maar door 5 winkels geleverd. Verder is de tweede goedkoopste op de lijst weer 5 euro duurder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-RIC
Geldt dat laatste argument dan ook niet voor het moederbord? De goedkoopste is 10 euro (16%) goedkoper dan #2 en de goedkoopste shop heeft geen shopsurvey beoordelingen.

Aangezien de BBG twee maanden mee gaat, lijkt het me raar om al die tijd nog een vorige generatie hdd te adviseren. Daarbij ga ik er wel vanuit dat er over enkele weken meer winkels zijn die de F1 500GB aanbieden, zoals dat meestal bij een nieuw product gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
E-RIC schreef op woensdag 30 april 2008 @ 16:02:
Geldt dat laatste argument dan ook niet voor het moederbord? De goedkoopste is 10 euro (16%) goedkoper dan #2 en de goedkoopste shop heeft geen shopsurvey beoordelingen.

Aangezien de BBG twee maanden mee gaat, lijkt het me raar om al die tijd nog een vorige generatie hdd te adviseren. Daarbij ga ik er wel vanuit dat er over enkele weken meer winkels zijn die de F1 500GB aanbieden, zoals dat meestal bij een nieuw product gaat.
Dat klopt, hoewel dit product wel door iets meer winkels wordt aangeboden, is het bij het moederbord een vergelijkbare situatie. Mediabeast had er ook al iets over gezegt.
mediabeast schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 14:50:
[...]

Kleine opmerking over het moederbord. Weliswaar staat het ding voor een lage prijs in de pricewatch, maar deze prijs geld maar voor een vage, niet beoordeelde webshop. Bij de bekendere webshops is het moederbord al 10 euro duurder. Ik weet niet of dat een probleem is voor de BBG?

Verder wel een erg mooi moederbord, goede specs en uitbreidingsmogelijkheden voor een mATX. Als die kan blijven
En Ralph Smeets had ook een reactie gegeven:
Ralph Smeets schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 15:32:
mediabeast, wees gerust, ik neem nooit een onderdeel in de bbg op dat slechts bij één leverancier verkrijgbaar is of waarbij het prijsverschil met de overige leveranciers te groot is. In dat laatste geval wordt het onderdeel wel opgenomen, maar ga ik voor de rest van de berekening uit van een hogere prijs, en komt er wordt er ook melding van de 'te lage' prijs gemaakt :)
Verder zie je aan de grafiek (om even terug te komen op de harde schijf) van de pricewatch: Samsung Spinpoint F1 HD502IJ dat sinds kort weer shops zich hebben toegevoegd aan dit product. Ik had het dus niet gezien en misschien was het ook Ralph Smeets ontgaan.

Zie dit trouwens niet als dat ik je ongelijk geef. Er blijven altijd wel discusie/twijvelpunten, maar soms moet je gewoon een beslissing maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Gonadan schreef op maandag 28 april 2008 @ 10:29:
[...]

...knip...

Hybrid Crossfire is juist bedoelt om de onderkant van de markt te bedienen. Je IGP werkt samen met een goedkope GPU om zo voo net dat kleine beetje 'boost' te zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:30
Waarom moet een basissysteem wel kunnen gamen? Nouja of andersgezegd, is het misschien niet handig om een officesysteem te maken, waarvoor 90% van de computers dient?

Als je dan een moederbord gebruikt met de 980 chipset onboard VGA, kan je echt heel goedkoop uitkomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dersan schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 18:16:
Waarom moet een basissysteem wel kunnen gamen? Nouja of andersgezegd, is het misschien niet handig om een officesysteem te maken, waarvoor 90% van de computers dient?

Als je dan een moederbord gebruikt met de 980 chipset onboard VGA, kan je echt heel goedkoop uitkomen..
Als je het topic leest(en de vorige bbgs) dan zie je dat deze discussie al in den treure is gevoerd. De conclusie daarvan is ongeveer: Tis een basis pc, geen office pc, dus gamen moet tot de mogelijkheid horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk wel dat het mobo in prijs gaat stijgen, gezien de meeste webshops hem voor ~60 gaan aan bieden, maar dat is een zorg voor de volgende keer denk ik :).

Edit: Waardeloos traag internet waardoor ik niet goed kijk waar ik klik...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2008 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie CSL Beleid en de topicwaarschuwing.

[ Voor 96% gewijzigd door Thandor op 02-05-2008 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pricewatch: Club3D CGAX-3852DDO

Zelfde prijs als de 265mb :).

hahah ik zie dat ie er al in staat :).

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2008 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qurius
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-07 12:57
sorry, maar ik zou het met de processor anders aangepakt hebben.
als je nu voor €10 een 5000+ BE eirn had gestopt. en dan voor €14 een arctic freezer had gedaan.
had je meteen een 6400+ die is ~ e6600!
kijk dat is nou handig. daarbij is hoef je enkel de multi te veranderen en een ietsie pietsie extra vcore te geven om dit te behalen.
en kom niet zeuren dat het niet kan. vriend van me heeft M2A-VM (ook budget mobo) en draait ook 24/7 een 5000+ BE op 3.2Ghz.

al de rest kan blijven btw (ook de mems)
- dat is dan €25 voor mega veel extra performance

[ Voor 4% gewijzigd door Qurius op 03-05-2008 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Basis systeem is niet echt bedoeld voor overclocken. Maar als tweaker sta je vrij om dit zelf in te vullen. De BBG is maar een hulp stuk. Verder zou ik dan een intel E4600 nemen en die overclocken. Die zal dan een stukkie sneller zijn.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2008 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qurius
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-07 12:57
ja maar je moederbord kost dan weer €25 meer. + het geheugen word dan ook een veel belangrijkere factor (aangezien je echt fel fsb oc'en moet gaan doen).
upgrades gewijs is het idd wel interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Qurius schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 20:16:
ja maar je moederbord kost dan weer €25 meer. + het geheugen word dan ook een veel belangrijkere factor (aangezien je echt fel fsb oc'en moet gaan doen).
upgrades gewijs is het idd wel interessanter.
Een Intel combo is inderdaad iets duurder, maar niet vanwege het geheugen. Je kunt gewoon standaard PC5400 DDR2 geheugen kopen, want een E4600 heeft een multiplier van 12. 12x333MHz = 4GHz, een kloksnelheid die je niet gaat halen zonder een hoge Vcore en goede koeling.

AMD is vandaag de dag nog de moeite waard, omdat er zulke goede moederborden voor hun processors worden gemaakt. Als er geen goedkope moederborden zouden zijn die een ontzettend goede prijs/kwaliteit-verhouding zouden hebben en ook nog eens belachelijke veel handige dingen geïntegreerd hebben, zou AMD allang zijn weggecijferd. Maar gelukkig voor hun zijn er de 690G en de 780G chipsets en kunnen ze processors blijven verkopen die ondermaats presteren.

Maar genoeg offtopic geleuter.
Het basissysteem is niet bedoeld om over te clocken. Het dient om "leken" een beeld te geven van een configuratie van een goedkope pc die vanalles kan. Als je wil overclocken heb je waarschijnlijk genoeg kennis om te weten wat de beste keuzes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 17:21

Wekkie

Yeah

Ik ben zelf een systeem aan het samenstellen aan de hand van deze BBG. Ik twijfel zelf nu nog een beetje wat de slimste keuze zou zijn als het op een processor aan komt. De AMD Athlon X2 4850e icm een Gigabyte 780G mobo heeft mijn voorkeur (kan er altijd nog een HTPC van gemaakt worden en vooral ook lekker zuinig) maar ik zou ook voor een E2200 met bijpassend moederbord kunnen kiezen die wellicht net wat beter presteert?

Ik ben niet van plan te overclocken (target audience voor het basissysteem ;)) dus wat dat betreft verliest de E2200 wel zijn meerwaarde. Wat zouden jullie doen?

I've got a feeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 4850 zou, als je niet overclockt, iets sneller zijn dan de E2200. Verder zijn de moederborden voor intels ook iets duurder en minder luxe op het zelfde prijs punt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2008 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 17:21

Wekkie

Yeah

Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2008 @ 10:42:
De 4850 zou, als je niet overclockt, iets sneller zijn dan de E2200. Verder zijn de moederborden voor intels ook iets duurder en minder luxe op het zelfde prijs punt.
Deze test laat bijvoorbeeld zien dat de E2200 gemiddeld gezien boven de 4800+ en de 5000+ presteert. Nu is het verschil opzich niet zo groot, maar toch. Intel's alternatief is dus in ieder geval wel een serieuze overweging in deze prijsklasse.

Edit: Kom net tot de ontdekking dat er ook nog een E2220 bestaat. Bij Azerty even duur als de 4850e en dus al helemaal interessant.. Kan er echter weinig over vinden, enig idee hoe die zich verhouden, Reinman?

[ Voor 15% gewijzigd door Wekkie op 05-05-2008 14:29 ]

I've got a feeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben blij dat jij wel een goeie review hebt kunnen vinden, bij mij was het vergelijken van een E4400 met een 4800+ het dichtste bij wat ik kon vinden... Ik heb wel andere, toch enig sinds vreemde resultaten gevonden met de E1600 bij hardware.info(die deden een server upgrade).

Van Hardware.info
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/nl-BE/products/ZGRnlmZoyZ1l/bGNkbZiUmJPK,bGNkbZiVmJnKacg,bGNkbZiVmJrKYMg,bGRkZJiamJTKYsg,bGRkZJiamJTKY8g,bGRkZJiamJTKZMg,bGRkZpiXmJLKYcg/viewbenchmark/
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/nl-BE/products/ZGRnlmZoyZ5l/bGNkbZiUmJPK,bGNkbZiVmJnKacg,bGNkbZiVmJrKYMg,bGRkZJiamJTKYsg,bGRkZJiamJTKY8g,bGRkZJiamJTKZMg,bGRkZpiXmJLKYcg/viewbenchmark/
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/nl-BE/products/ZGRnlmZpyZ1l/bGNkbZiUmJPK,bGNkbZiVmJnKacg,bGNkbZiVmJrKYMg,bGRkZJiamJTKYsg,bGRkZJiamJTKY8g,bGRkZJiamJTKZMg,bGRkZpiXmJLKYcg/viewbenchmark/
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/nl-BE/products/ZGRnlmZqyZZl/bGNkbZiUmJPK,bGNkbZiVmJnKacg,bGNkbZiVmJrKYMg,bGRkZJiamJTKYsg,bGRkZJiamJTKY8g,bGRkZJiamJTKZMg,bGRkZpiXmJLKYcg/viewbenchmark/
Op vallend hoe sterk die E1600 eigenlijk out of the box is.

Naja die is 200mhz sneller, dus ik ga er van uit dat ie ook zo schaalt en dan nog weer een stukje sneller zal zijn dan de 4850E. Maar ik zou serieus overwegen om een kleine overclock te doen met die 2200. 3GHZ moet zelfs met stock koeling te doen zijn.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2008 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveller
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-12-2022

Reveller

Hopla!

Begrijp ik deze benchmarks nou goed, en is een Intel Celeron E1600 dan (bijna) altijd net zo snel als een AMD Athlon X2? Ik ben een nieuw systeem aan het samenstellen, en een Celeron is wel even goedkoper dan een X2, en ook nog eens zuiniger.

En is dan het voordeel van (nieuwere) een dual core dan "alleen" dat je sneller meerdere applicaties tegelijk kunt draaien? Kort gevraagd: wat is het voordeel van een dual core of X2 boven bv. een Celeron voor een normale PC gebruiker?

Is Vista alleen te draaien op een processor met 2 kernen?

[ Voor 44% gewijzigd door Reveller op 06-05-2008 23:53 ]

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik dacht dat grote voordeel voor amd hier de moederbordjes zijn,goedkope bordjes die toch goed zijn... 690 en 780 chipsets ???
off-topic.... vind op site toms hardware enkel nog cpu test 2007 ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reveller schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 23:49:
Begrijp ik deze benchmarks nou goed, en is een Intel Celeron E1600 dan (bijna) altijd net zo snel als een AMD Athlon X2? Ik ben een nieuw systeem aan het samenstellen, en een Celeron is wel even goedkoper dan een X2, en ook nog eens zuiniger.

En is dan het voordeel van (nieuwere) een dual core dan "alleen" dat je sneller meerdere applicaties tegelijk kunt draaien? Kort gevraagd: wat is het voordeel van een dual core of X2 boven bv. een Celeron voor een normale PC gebruiker?

Is Vista alleen te draaien op een processor met 2 kernen?
Ja de E1600 is sneller! Nadeel is dat deze 2x 512kb cache heeft, maar dit maakt deze goed met een erg hoge clocksnelheid van 2,4ghz. Ik zou, als ik jouw was, toch gewoon ff wat meer benchmarks zoeken van de processor in questie.

Die E1600 is een dual core. Als een aplicatie meerdere threads kan maken dan loopt deze sneller op een dual core. Stel een game kan 2 gelijkwaardige threads maken. Je hebt 2x een 2,4 ghz core tot je beschikking. Dan zou deze, in het meest optimale geval 100% harder gaan dan op een 2,4 ghz single core. Nu is dit op de eerste plaats nooit het geval en op de tweede plaats heb je last van overhead, maar over het algemeen stijgen je prestaties wel een stuk meer als er meerdere threads zijn. Ondersteuning voor meerdere threads word steeds beter. Tis een beetje kip en ei verhaal. Wat heb je aan meerdere threads, wat moeilijker te programmeren is als het niet gebruikt word. Wat heb je aan een dual core als niets er sneller van word ;).

Hier kan je goed zien dat als een quad alle 4 de cores gebruikt word, je dikke scores kan halen... als

Nee vista kan ook gewoon op een single core processor.
Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 10:33:
ik dacht dat grote voordeel voor amd hier de moederbordjes zijn,goedkope bordjes die toch goed zijn... 690 en 780 chipsets ???
off-topic.... vind op site toms hardware enkel nog cpu test 2007 ????
Klopt, maar dat bordje kost geen 51 euro, maar 61 euro. En voor 61 euro kan je ook wel wat goeie intel bordjes vinden, zeker omdat we die grafische kracht van de 780G niet nodig hebben, dankzij de losse videokaart.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2008 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2008 @ 12:27:
[...]

Jah en de 690G was krachtiger dan zijn voor ganger en de voorganger daar voor was weer krachtiger dan die daar voor etc etc. Games worden ook steeds zwaarder, conclusie: Je behoud de status quo. Daarvoor heb je dus gewoon die losse kaart nodig, gezien het hier een vereiste is dat gamen mogelijk is. En met mogelijk bedoel je goed en geen 15fps. Verder kunnen mensen zelf deze weg laten, mochten ze niet tot nauwlijks gamen. Daarom is dit tweakers.net en niet klakkeloosovernemen.net

[...]

Moderne games + native resolutie moet gewoon kunnen. Niet met alles op high, dat heb je mij niet horen zeggen. Je wil op een TFT scherm NIET onder je native resolutie draaien, want dan word alles een stuk vager.

Losse kaart is een must? Bij een game-systeem: zeker weten. Daar moet je kunnen gamen met zoveel mogelijk settings op max. Op een multimediasysteem? Waarschijnlijk ook, omdat men daar ook eens op wil gamen, al mag men daar iets minder grotere verwachtingen mag hebben omtrent de prestaties van je computer bij de allernieuwste games.

Maar besef je wel dat dit een budget systeem is? Er zijn al de workstation, de multimediacomputer én zeker ook de gamecomputer die (zwaar) gamen moeten kunnen toelaten. Waarom zou dit systeem ook nog eens opgezadeld moeten worden met die taak? Er zijn heus genoeg gamefanaten die niet de allernieuwste games spelen wegens allerlei redenen. Bij mij is dat omdat mijn laptop een intel GMA900 grafische kaart bezit. HL2 is daarop de absolute grens. Daartegenover ben ik zeer hard aan het genieten van alle games die ik vroeger heb gekocht en waarin ik telkens ik ze opnieuw speel nieuwe dingen ontdek en merk dat ik het concept beter vat en kan exploiteren. Dat dit ook aan de leeftijd kan liggen doet hier niet terzake.

Wat ik dus wil zeggen is dat het mij belachelijk lijkt dat je aan een budget systeem de eis stelt dat het COD4 op de native resolutie kan draaien. Balls. Serieus. Er zijn genoeg iets minder recente games die wél gigantisch vlot draaien op een 780G grafische kaart. Het is zeker niet zo dat elke game na een jaar direct al zijn charme kwijt is. Mensen die denken dat zelfs casual gamen uitmaakt dat je volledig mee bent met de allernieuwste games lijken mij ietwat afwijken van de realiteit.
Je stelling dat iedereen die nog maar een greintje meer poogt te gamen dan casual direct tekort komt met een 780G chipset is nogal boude. Jij doet uitschijnen dat het blijkbaar verboden is games te spelen die ouder zijn dan 2 jaar. Het is mijns inziens bést mogelijk dat iemand zich veel beter kan amuseren met oudere games dan met nieuwe games, dit wederom om tal van redenen. Nostalgie, het idee dat de nieuwe games minder te bieden hebben dan oudere games, of gewoon de onwil om nog nieuwe games te ontdekken zijn er enkele.

Daartegenover staat natuurlijk ook wel het feit dat relatief bloedsnelle grafische kaarten voor geen geld de deur uitgaan bij de winkels, dus prijs is minder dan ooit een argument tegen.

[ Voor 17% gewijzigd door RuddyMysterious op 10-05-2008 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-RIC
DevilsProphet schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 18:51:
Maar besef je wel dat dit een budget systeem is?
Het is geen budget systeem, maar een basissysteem
Het basissysteem is bedoeld als instapsysteem voor iedereen die geen specialistische taken gaat uitvoeren. We gaan er bij dit systeem vanuit dat er geen zware applicaties op worden gedraaid die veel processorkracht nodig hebben. Denk hierbij aan het uitvoeren van allerhande officetaken zoals het schrijven van een brief of een verslag, het verzenden of ontvangen van e-mails en op het internet te surfen. Gezien een soortgelijk systeem vaak op een studentenkamer of hobby/studeerkamer terecht komt, hebben we er ook rekening mee gehouden dat het systeem stil zijn werk moet doen. Daarnaast zijn computers niet alleen bedoeld voor serieuze taken, dus het afspelen van muziek, het bekijken van een film of het spelen van een spelletje moet ook met dit systeem mogelijk zijn, evenals het branden van een cd of dvd.
Op het basissysteem moet het spelen van een spelletje, al dan niet modern, mogelijk zijn. Vandaar dat er voor een losse videokaart gekozen is. We hebben gekozen voor een kaart op basis van de Radeon 3850-chipset met 512MB aan gddr3-geheugen van Club3D. Dit zou voldoende moeten zijn om ook de meest recente spellen te kunnen spelen op een niet al te hoge resolutie en beeldkwaliteit. Wie echter geen spelletjes speelt kan de kaart weglaten, gezien het moederbord over een geïntegreerde grafische kaart beschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

E-RIC schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 20:14:
[...]

Het is geen budget systeem, maar een basissysteem

[...]

[...]
Net gezien dat de discussie al lang gevoerd is. Ik was even te snel met het reageren. Excuses.

Overigens vind ik het belangrijkste punt in mijn post, namelijk het feit dat sommigen zweren dat casual gamen hetzelfde inhoudt als een recente shooter vlot spelen op native resolutie, blijft gelden. En velen, zoals ik verder heb mogen lezen, gaan met mij akkoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barisko
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-09 12:01
Wat betreft het basissysteem:
Er wordt gesproken over een Club3D CGAX-3852DDO. Volgens de website van de fabrikant vereist deze videokaart een voeding van 450W terwijl de Best Buy Guide spreekt over een Antec NSK4480B met een 380W voeding.

Kan dit wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Barisko schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 18:00:
Wat betreft het basissysteem:
Er wordt gesproken over een Club3D CGAX-3852DDO. Volgens de website van de fabrikant vereist deze videokaart een voeding van 450W terwijl de Best Buy Guide spreekt over een Antec NSK4480B met een 380W voeding.

Kan dit wel?
De vereiste voeding voor een zware grafische kaart wordt altijd met wat marge genomen én indachtig dat de voeding die de stroom aan de grafische kaart moet leveren van slechte kwaliteit is (zo zijn er, ja). De voeding die wordt meegeleverd in een Antec kast zal van iets minder bedenkelijk allooi zijn en zal zo dus die grafische kaart normaal gezien zonder problemen kunnen trekken. Velen zullen ook roepen dat je specieke voltage lijnen van de voeding moet inspecteren vooraleer je kan zeggen of die voeding geschikt is of niet, omdat de grafische kaart de sterkte verwacht op dat bepaalde voltage, maar specifieker kan ik hier niet op ingaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:14
Ralph Smeets schreef op woensdag 30 april 2008 @ 09:19:
Dit wordt hem:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X2 4850e€ 70,40€ 70,40
1Antec NSK4480B€ 63,80€ 63,80
1Asus EAH3850/G/HTDI/256M€ 85,-€ 85,-
1Iiyama ProLite E2003WS-B1€ 184,-€ 184,-
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G 2GB (2x 1GB) DDR2€ 31,18€ 31,18
1Lite-On LH-20A1S€ 17,28€ 17,28
1Logitech RX1000 Laser Mouse (USB)€ 11,-€ 11,-
1Logitech Ultra Flat Keyboard (US)€ 13,20€ 13,20
1MSI K9A2GM-FIH€ 51,55€ 51,55
1Samsung SpinPoint T166, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ)€ 58,14€ 58,14
ImporterenTotaal€ 601,35
Ik wil dit systeem dus gaan bestellen maar heb er nog wat vraagjes over.

Ik ga het systeem voornamelijk gebruiken om mee te gamen (c&c tiberium wars, half life 2 en crysis) en om films mee te kijken.
De pc wil ik graag via hdmi gaan aansluiten om mijn tv, kan dat via het mobo of de videokaart? En is het dan ook zo dat als ik een film afspeel dat die via hdmi ook het geluid mee stuurt naar de tv?
En omdat de pc op mijn slaapkamer komt is de stilte voor mij ook wel belangrijk, welke cpu koeler zou ik het beste kunnen nemen qua performance en stilte? Ik zat zelf te denken aan een Scythe Shuriken.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Je kunt je tv zowel op de hdmi-connector van het moederbord aansluiten als op het hdmi-dvi verloopstekkertje van je videokaart. Op welke je dat doet maakt niet uit; de IGP en de videokaart hebben dezelfde UVD.

Volgens mij kan de standaard processorkoeler ook stil zijn, zolang je maar Cool 'n' Quiet inschakelt. Als je gaat overklokken, moet je een andere koeler halen, omdat Cool 'n' Quiet problemen kan geven i.c.m. een overgeklokte processor en de stockkoeler dan niet genoeg koelt. Dan is de Arctic Freezer 64 Pro samen met wat Arctic Silver 5 koelpasta een goed alternatief. Ik heb 'm zelf ook en hij is erg stil met Q-Fan ingeschakelt. Q-Fan is een bios-optie van Asus moederborden en MSI heeft een soortgelijke bios-optie, Smart Fan genaamd. Als m'n computer opstart, draait m'n Arctic Freezer 64 Pro niet eens, omdat de processor nog niet heet genoeg is. Pas als de CPU 25 graden wordt, gaat hij draaien. Zelfs als m'n processor 50 graden wordt (warme zomerdag, overgeklokt en processor @ 100% load), is het moeilijk om 'm te horen terwijl ik m'n kast open heb en er een meter naast zit.

Je kunt natuurlijk voor een veel duurdere processorkoeler gaan, à la Thermalright Ultra 120 eXtreme i.c.m. een Papst ventilator voor zo'n 60-70 euro. Dan wordt hij wel koeler en stiller dan met een Arctic Freezer 64 Pro, maar het is pure geldverspilling, omdat de videokaart/voeding/harde schijf toch meer kabaal maakt en de Arctic Freezer 64 Pro goed genoeg koelt.

Dus: Overklokken: Arctic Freezer 64 Pro + Arctic Silver 5 + Smart Fan. Doe je dat niet, dan is de standaard koeler + Smart Fan goed genoeg.

Edit:
Owja, die Scythe Shuriken kan natuurlijk ook gewoon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ook wel goed helpt voor je temperatuur is voor in de kast de optionele 8cm fan zetten. Een 1000rpm silent eagle bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
maar als je em via hdmi op je tv aansluit, heb je dan ook geluid via je tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Qosmic schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 21:36:
maar als je em via hdmi op je tv aansluit, heb je dan ook geluid via je tv?
Je een beetje verdiepen in de stof, voordat je direct vragen gaat stellen is toch wel zo'n beetje de policy hier op GoT. Zelfs in de BBG topics...

Edit: Nou vooruit dan maar :/ , Ja, daar is hdmi voor bedoeld, videosignaal + audiosignaal over 1 kabel.

[ Voor 14% gewijzigd door Joep op 14-06-2008 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
ja ik weet het en heb me er ook in verdiept (ook hier op GoT met de search enzo) maar dan zie je toch veel tegenstijdige berichten.
Dus hoor het dan liever van mensen die het ook werkend hebben voordat je het verkeerde koopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En omdat de pc op mijn slaapkamer komt is de stilte voor mij ook wel belangrijk, welke cpu koeler zou ik het beste kunnen nemen qua performance en stilte? Ik zat zelf te denken aan een Scythe Shuriken.
Ik heb dit systeem gisteren in huis gehaald en ik kan niet anders zeggen dan dat hij zeer stil is. Ik gebruik gewoon de koeler die bij de boxed processor is geleverd. Ook als ik lig te slapen hoor ik hem nauwelijks. Het enige wat je hoort is de fan aan de achterkant, deze maakt 24dB geluid op zn zachtste stand (3 standen), wat echt prima is. De kast wordt op deze stand bij het gamen of filmpies kijken niet eens echt warm.
Ik heb overigens wel het Logitech UltraX Premium keyboard besteld (zie andere post in deze thread), aangezien deze wel een apart numpad heeft etc, zeker een aanrader.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2008 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Verwijderd schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 22:28:
Ik heb dit systeem gisteren in huis gehaald en ik kan niet anders zeggen dan dat hij zeer stil is. Ik gebruik gewoon de koeler die bij de boxed processor is geleverd. Ook als ik lig te slapen hoor ik hem nauwelijks. Het enige wat je hoort is de fan aan de achterkant, deze maakt 24dB geluid op zn zachtste stand (3 standen), wat echt prima is. De kast wordt op deze stand bij het gamen of filmpies kijken niet eens echt warm.
Ik heb overigens wel het Logitech UltraX Premium keyboard besteld (zie andere post in deze thread), aangezien deze wel een apart numpad heeft etc, zeker een aanrader.
Fijn om te horen dat je het basissysteem hebt gekocht, zonder veranderingen, op het toetsenbord na en dat je er tevreden over bent. Zo te zien doen we ons werk goed :)

Het is nog leuker om te horen dat je het topic hebt doorgenomen, voordat je definitief de aankoop hebt gedaan. Zo zien we dat graag.

P.S. Wordt het niet tijd voor een nieuw BBG-topic?
Pagina: 1

Let op:
Dit topic is niet in het leven gebracht voor 'welke moet ik nemen?'-vragen (zie Zie CSL Beleid#welke) maar is ontworpen om de BBG van deze maand ter discussie te stellen.