quote:
Reveller schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 23:49:
Begrijp ik deze benchmarks nou goed, en is een Intel Celeron E1600 dan (bijna) altijd net zo snel als een AMD Athlon X2? Ik ben een nieuw systeem aan het samenstellen, en een Celeron is wel even goedkoper dan een X2, en ook nog eens zuiniger.
En is dan het voordeel van (nieuwere) een dual core dan "alleen" dat je sneller meerdere applicaties tegelijk kunt draaien? Kort gevraagd: wat is het voordeel van een dual core of X2 boven bv. een Celeron voor een normale PC gebruiker?
Is Vista alleen te draaien op een processor met 2 kernen?
Ja de E1600 is sneller! Nadeel is dat deze 2x 512kb cache heeft, maar dit maakt deze goed met een erg hoge clocksnelheid van 2,4ghz. Ik zou, als ik jouw was, toch gewoon ff wat meer benchmarks zoeken van de processor in questie.
Die E1600 is een dual core. Als een aplicatie meerdere threads kan maken dan loopt deze sneller op een dual core. Stel een game kan 2 gelijkwaardige threads maken. Je hebt 2x een 2,4 ghz core tot je beschikking. Dan zou deze, in het meest optimale geval 100% harder gaan dan op een 2,4 ghz single core. Nu is dit op de eerste plaats nooit het geval en op de tweede plaats heb je last van overhead, maar over het algemeen stijgen je prestaties wel een stuk meer als er meerdere threads zijn. Ondersteuning voor meerdere threads word steeds beter. Tis een beetje kip en ei verhaal. Wat heb je aan meerdere threads, wat moeilijker te programmeren is als het niet gebruikt word. Wat heb je aan een dual core als niets er sneller van word

.
Hier kan je goed zien dat als een quad alle 4 de cores gebruikt word, je dikke scores kan halen...
als
Nee vista kan ook gewoon op een single core processor.
quote:
nitwitje schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 10:33:
ik dacht dat grote voordeel voor amd hier de moederbordjes zijn,goedkope bordjes die toch goed zijn... 690 en 780 chipsets ???
off-topic.... vind op site toms hardware enkel nog cpu test 2007 ????
Klopt, maar dat bordje kost geen 51 euro, maar 61 euro. En voor 61 euro kan je ook wel wat goeie intel bordjes vinden, zeker omdat we die grafische kracht van de 780G niet nodig hebben, dankzij de losse videokaart.
Reinman wijzigde dit bericht 07-05-2008 13:25 (4%)