Dat zijn inderdaad grote risico's. Zeker dat laatste. Als mensen vertrekken kan je ook je verplichting qua lopende projecten niet meer nakomen en stoppen de inkomsten. En dat kan al gebeuren als een paar mensen op kritieke plekken weg gaan. Als een paar program directors van grote projecten opstappen ontstaat er een vacuum. Dan zal blijken of teams zelfsturend genoeg zijn.Koos Werkloos schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:11:
[...]
Ik vraag me toch af of dit is vol te houden. Opdrachtgevers zullen geen nieuwe projecten met Atos meer aandurven, leveranciers zullen direct betaald willen worden of niet meer willen leveren, banken zullen hogere rentes eisen of niet meer willen lenen, personeel vertrekt, enz.
Ik kan je uit betrouwbare bron bevestigen: >10 jaar zo goed als stilstand bij Atos NL voor de meesten, young professionals met vaste half jaarlijkse verhogingen (tot de 35 jaar geloof ik) en bepaalde units (Java dev's etc.) daargelaten.Motrax schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:48:
[...]
Inflatie is de afgelopen moordend geweest voor de koopkracht, als je afgelopen 4 jaar op de nullijn hebt gezeten, heb je 30% koopkracht ingeleverd. Mensen die dan nog blijven hangen 🤷♂️
Positief puntje was dat de belastingdienst tot 2022 toe liet dat je lease budget grotendeels netto werd uitbetaald (op basis van een bepaalde formule voor gedetacheerde medewerkers) , dus zo hebben veel collega's het nog een tijd volgehouden icm veel thuiswerken.
Geloof dat men er op mikte binnen 3 maanden alles weer gefinancieerd te hebben, ik verwacht dat het schip nog heel lang gewoon doorvaart, langzaam olie lekkend en water makend..Frame164 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:11:
[...]
Dat zijn inderdaad grote risico's. Zeker dat laatste. Als mensen vertrekken kan je ook je verplichting qua lopende projecten niet meer nakomen en stoppen de inkomsten. En dat kan al gebeuren als een paar mensen op kritieke plekken weg gaan. Als een paar program directors van grote projecten opstappen ontstaat er een vacuum. Dan zal blijken of teams zelfsturend genoeg zijn.
[ Voor 29% gewijzigd door _Anvil_ op 05-04-2024 14:56 ]
Klopt. Hier een ex-Atosser. Toen ik eind 2015 bij Atos was vertrokken zaten er zat collega's al jaren op de 0-lijn.Motrax schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:48:
[...]
Inflatie is de afgelopen moordend geweest voor de koopkracht, als je afgelopen 4 jaar op de nullijn hebt gezeten, heb je 30% koopkracht ingeleverd. Mensen die dan nog blijven hangen 🤷♂️
Ik weet ook van collega's die jarenlang op de nullijn zaten. Dat waren overigens wel vooral lieden van de oude garde die de hoogtijdagen van de IT hadden meegemaakt en een salaris verdienden dat niet meer in lijn was met de markt.
Laatste stand van zaken via Computable.
https://www.computable.nl...jgt-lucht-tot-begin-juli/
Overigens las ik elders dat er steeds meer personeel vertrekt (logisch) Je kan met pappen en nathouden een eind komen. Maar ik vrees dat de schade ondertussen enorm is.
Overigens las ik elders dat er steeds meer personeel vertrekt (logisch) Je kan met pappen en nathouden een eind komen. Maar ik vrees dat de schade ondertussen enorm is.
Tot begin juli maar de vraag is wat er daarna gebeurd.NotWise schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:48:
Laatste stand van zaken via Computable.
Tja, er moeten zo langzamerhand wel knopen worden doorgehakt. Hoe langer dit duurt, hoe groter de schade. Imago & vertrouwen naar de knoppen, een deel van het (beste)personeel weg, problemen met contracten en ga zo maar door. Dit is averij die je niet even fixt.HSG schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:25:
[...]
Tot begin juli maar de vraag is wat er daarna gebeurd.
Klanten gaan nu ook anders naar contracten kijken, vendor lock-in wordt daardoor ook lastiger. Dit heeft allemaal consequenties.
Zoals het spreekwoord gaat: vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
Ben wel benieuwd hoe dit verder gaat.
Atos is namelijk ook 1 van de leveranciers van IT-system van Olympische spelen.
Dit is allemaal maatwerk koppelingen enzovoort.
https://atos.net/en/2023/...ralympic-games-paris-2024
Nee dat repareer je niet even. Zelfs niet in een paar maand. Dit kan wel een paar jaar duren.NotWise schreef op woensdag 10 april 2024 @ 07:27:
[...]
Tja, er moeten zo langzamerhand wel knopen worden doorgehakt. Hoe langer dit duurt, hoe groter de schade. Imago & vertrouwen naar de knoppen, een deel van het (beste)personeel weg, problemen met contracten en ga zo maar door. Dit is averij die je niet even fixt.
Klanten gaan nu ook anders naar contracten kijken, vendor lock-in wordt daardoor ook lastiger. Dit heeft allemaal consequenties.
Zoals het spreekwoord gaat: vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
"zijn"joke_name schreef op woensdag 10 april 2024 @ 07:52:
Ben wel benieuwd hoe dit verder gaat.
Dan mogen ze wel oppassen dat die IT'ers er niet vandoor gaan.
[ Voor 6% gewijzigd door HSG op 10-04-2024 09:36 ]
En dat on site werken voor de Olympische spelen gebeurd door teams van Atos vrijwilligers .. hopelijk vinden ze die nog. De locatie hebben ze mee dit keer
Als je mee wilde werken als vrijwilliger dan moest je toch ook al je vakantiedagen opgeven?_Anvil_ schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:08:
En dat on site werken voor de Olympische spelen gebeurd door teams van Atos vrijwilligers .. hopelijk vinden ze die nog. De locatie hebben ze mee dit keer
Volgens mij moest je alleen de vakantiedagen opnemen dat je aan het werk was op de Olympische Spelen.
Ovet de Olympische Spelen gesproken… dat heeft er indirect aan bijgedragen dat ik in dienst kwam van (toen nog) Atos Origin. Ik was er toen sterk van onder de indruk en mede daardoor heb ik toen voor Atos gekozen in plaats van Sogeti. Ik heb zelf overigens nooit wat voor de Olympische Spelen gedaan, maar ik vond het altijd wel mooi als de Olympische Spelen er waren, je kreeg er toch altijd wel wat van mee.
Ovet de Olympische Spelen gesproken… dat heeft er indirect aan bijgedragen dat ik in dienst kwam van (toen nog) Atos Origin. Ik was er toen sterk van onder de indruk en mede daardoor heb ik toen voor Atos gekozen in plaats van Sogeti. Ik heb zelf overigens nooit wat voor de Olympische Spelen gedaan, maar ik vond het altijd wel mooi als de Olympische Spelen er waren, je kreeg er toch altijd wel wat van mee.
Daar zijn er bij Atos nog heel veel van (in Nederland in ieder geval). Veelal bij Atos terecht gekomen door overnames. Veel Atos Nederland mensen zijn ooit begonnen bij Philips.Koos Werkloos schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 10:16:
Ik weet ook van collega's die jarenlang op de nullijn zaten. Dat waren overigens wel vooral lieden van de oude garde die de hoogtijdagen van de IT hadden meegemaakt en een salaris verdienden dat niet meer in lijn was met de markt.
Ik weet nog van mijn tijd in Rijswijk en Zoetermeer dat daar heel veel ex-KPN’ers zaten. Cobol-ontwikkelaars en systeembeheerders van in de 50 en zo die 30 jaar lang alleen maar bij KPN/PTT hadden gewerkt. Die waren niet altijd even makkelijk te plaatsen.
Nog steeds? Die mensen zijn toch langzamerhand wel met pensioen? Veel kunnen er niet meer zijn. Ik was in 1998-2000 anderhalf jaar gedetacheerd bij Origin en toen was het al geen Philips meer.Frame164 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:01:
[...]
Veel Atos Nederland mensen zijn ooit begonnen bij Philips.
Ik heb het even opgezocht en het schijnt dat Origin in 1995 een zelfstandige bedrijf werd maar Philips bleef eigenaar. In 2000 werd Origin verkocht aan ATOS. Toen was Origin al niet winstgevend. I know. Ik moest eruit omdat ze mij (en een boel andere gedetacheerden) niet meer konden betalen.
Vakantiedagen gebruiken om te werken.Koos Werkloos schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:11:
Volgens mij moest je alleen de vakantiedagen opnemen dat je aan het werk was op de Olympische Spelen.
Hilarisch.
Nou ja, het schijnt wel een hele bijzondere ervaring te zijn om te werken op de Olympische Spelen, de werkzaamheden zelf natuurlijk, maar ook alles eromheen. Reis en verblijf worden door Atos betaald. Mensen kiezen er zelf voor om daar aan mee te doen, er was elke keer wel genoeg animo.
En Atos kiest ervoor om mensen daarheen te sturen. Daarnaast het Olympische Spelen betaalde Atos voor hun diensten dus dat hele "vrijwilligerswerk" is gewoon flauwekul. Als mensen werken moeten ze daar betaald voor worden.Koos Werkloos schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 22:25:
Nou ja, het schijnt wel een hele bijzondere ervaring te zijn om te werken op de Olympische Spelen, de werkzaamheden zelf natuurlijk, maar ook alles eromheen. Reis en verblijf worden door Atos betaald. Mensen kiezen er zelf voor om daar aan mee te doen, er was elke keer wel genoeg animo.
Dit is wel een ding hoor:
Was het niet Trump die al eens zei dat je als je maar genoeg schulden hebt, je niet failliet kunt gaan?
Eigenlijk gaat het management niks doen, en gokken ze er maar op dat de schuldeisers de helft van de complete schuld kwijtschelden. Eigenlijk hebben de schuldeisers geen alternatief scenario, mede omdat Atos niet wil bewegen, en daardoor worden ze flink genaaid door Atos...De ondernemingsleiding ziet af van het plan om op korte termijn bedrijfsonderdelen af te stoten. In plaats daarvan zet het management in op een schuldsanering in de komende zes maanden. Hoe dat in zijn werk gaat, laat Atos over aan schuldeisers en nieuwe partijen die met vers kapitaal over de brug willen komen.
Was het niet Trump die al eens zei dat je als je maar genoeg schulden hebt, je niet failliet kunt gaan?
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Dit zegt ook wel veel:
Volgens Standard & Poor’s komt het financieringskader dat Atos heeft opgesteld neer op wanbetaling.
Het gaat spannend worden, volgens een artikel op Atos.Bourse:
"Atos will not hold until July according to the blog. The EUR 450 million will be used to pay the April and May salaries. It's going to be very hot for June."
De centjes raken op en het personeel moet betaald. Rond juni/juli moet het geregeld zijn anders kapseist het schip en is het echt over en uit. Ik denk niet dat het personeel zonder salaris gaat werken.
Op de achtergrond lopen er allemaal (overname)plannen, maar er komt niets van de grond. Er is zo langzamerhand ook geen touw meer aan vast te knopen. De Franse staat heeft in ieder geval haar gevoelige (supercomputer) assets veilig gesteld.
Het lijkt wel een soort Titanic waar ook het orkest bleef doorspelen terwijl het zonk. Atos als bedrijf kan mij gestolen worden, ik vind vooral vervelend voor een aantal van mijn ex-collega's.
"Atos will not hold until July according to the blog. The EUR 450 million will be used to pay the April and May salaries. It's going to be very hot for June."
De centjes raken op en het personeel moet betaald. Rond juni/juli moet het geregeld zijn anders kapseist het schip en is het echt over en uit. Ik denk niet dat het personeel zonder salaris gaat werken.
Op de achtergrond lopen er allemaal (overname)plannen, maar er komt niets van de grond. Er is zo langzamerhand ook geen touw meer aan vast te knopen. De Franse staat heeft in ieder geval haar gevoelige (supercomputer) assets veilig gesteld.
Het lijkt wel een soort Titanic waar ook het orkest bleef doorspelen terwijl het zonk. Atos als bedrijf kan mij gestolen worden, ik vind vooral vervelend voor een aantal van mijn ex-collega's.
Misschien dat een insider nog een update kan geven over hoe het er nu aan toe gaat op de werkvloer? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Vergeet de Olympische Spelen deze zomer niet. Misschien denkt ATOS dat de Franse politiek het bedrijf gaat redden om een fiasco rond de Spelen te voorkomen.NotWise schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 07:43:
Het gaat spannend worden, volgens een artikel op Atos.Bourse:
Zeker een goed punt. Er staat veel op het spel. De Franse regering kan natuurlijk ook een overbruggingskrediet of iets dergelijks regelen. Daarmee het zaakje drijvende houden tot de OS is afgelopen.downtime schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:31:
[...]
Vergeet de Olympische Spelen deze zomer niet. Misschien denkt ATOS dat de Franse politiek het bedrijf gaat redden om een fiasco rond de Spelen te voorkomen.
Er zijn allerlei scenario's mogelijk.
NotWise schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:50:
Wederom een update via Computable
https://www.computable.nl...-vaart-zinkend-atos-heen/
Dus men wil een structureel verlieslatende / te weinig winstgevende operatie niet veranderen, maar wel van de crediteuren vragen om een deel van de vorderingen af te schrijven?(Computable artikel)
[...]
De ondernemingsleiding ziet af van het plan om op korte termijn bedrijfsonderdelen af te stoten. In plaats daarvan zet het management in op een schuldsanering in de komende zes maanden.
[...]
Dat past niet. Zo'n schuldsanering past alleen bij situaties waar de onderneming structureel gezond en winstgevend is en alleen door een historische schuld in haar voortbestaan wordt bedreigd. Als investeerder maak je dan de keuze om een verlies nu te pakken en daarmee een groter verlies in de toekomst te voorkomen.
Ik zie bij Atos een meer structurele problematiek. Ik heb er geen vertrouwen in dat er niet gewoon een neuwe problematische schuld gaat ontstaan in de toekomst.
Ik ben al een tijdje op verlof, maar nog op contract tot 1 mei.Koos Werkloos schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:03:
Misschien dat een insider nog een update kan geven over hoe het er nu aan toe gaat op de werkvloer? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Bijna alle goede mensen uit onze practice zijn al weggegaan in de afgelopen 3 maanden en de mailtjes van tientallen die vertrekken en doei zeggen stromen binnen. Het zegt genoeg denk ik.
Niet echt verrassend.Phyrozi schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:28:
[...]
Ik ben al een tijdje op verlof, maar nog op contract tot 1 mei.
Bijna alle goede mensen uit onze practice zijn al weggegaan in de afgelopen 3 maanden en de mailtjes van tientallen die vertrekken en doei zeggen stromen binnen. Het zegt genoeg denk ik.
De bestaande contracten kunnen dus niet meer goed worden gemanaged. Met minder mensen veel meer doen. Klantkennis weg, extra stress voor achterblijvers, vaak resulterend in hoger ziekteverzuim.
Externen vinden en aantrekken is duur. Naja domino effect.
In het Computable artikel zegt de Algemeen Directeur van Atos het volgende (tegen de Franse Senaat):Phyrozi schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:28:
[...]
Ik ben al een tijdje op verlof, maar nog op contract tot 1 mei.
Dat is best een verschil, ook met wat er een paar maanden geleden bekend was: https://www.computable.nl...triele-activiteiten-atos/Atos weet als geen ander talenten vast te houden. De retentie is de hoogste in de branche, aldus Saleh, die eraan toevoegt dat het personeel veel vertrouwen heeft in de goede afloop. Volgens hem was het vrijwillig verloop afgelopen januari het laagste in een aantal jaren.
Dat ziet er uit als wel heel opzichtig liegen / de waarheid oprekken. Liegen tijdens een hoorzitting lijkt me strafbaar iets, en ik vermoed dat de Franse Senaat op een gegeven moment wel een zondebok wilt hebben...Le Maire belooft alle middelen waarover hij beschikt aan te wenden om de strategische activiteiten van Atos overeind te houden. Hij zegt dit ‘dossier’ nauw te volgen en via de ambtelijke top regelmatig contact te hebben met het management van Atos. Ook het personeelsverloop dat vorig jaar al 21,6 procent bedroeg, geeft hoofdpijn. In zo’n situatie vertrekken de beste mensen als eerste.
Anyway, Atos zit nu in een death spiral, ik zie niet hoe dit goed gaat eindigen.
Inmiddels al een tijdje weg, van de mensen die ik nog ken uit die tijd werken er nog maar weinig bij het bedrijf of willen weg. Ze doen er alles aan om het mooier te laten lijken dan wat het werkelijk is.Koos Werkloos schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:03:
Ik denk dat het niet de normale medewerkers zijn die bang moeten zijn met een zinkend schip, maar de hogere functies en managers. Ga maar een uitleggen als topfunctie zijnde waarom het schip is gezonken en je dat niet aan zag komen. Bovendien verdienen de managers te goed en krijgen dat niet bij een ander bedrijf. Als ze überhaupt al worden aangenomen met een leeftijd van 50+.
De normale medewerkers zoals programmeurs etc… Die komen wel aan een baan. Hooguit ben je je leaseauto kwijt, is een les voor de volgende keer. Auto kopen is onafhankelijk zijn.
En dan heb je nog de mensen die het is gelukt om 30jaar lang op dezelfde opdracht te zitten, met een technologie stack van 30 jaar geleden. Oude meuk. Ga dat ook maar eens uitleggen.
Dus ja mijn mening: ligt er aan welke functie je hebt, of dat je gerust tegen jezelf kan zeggen ik ga met deze boot op of onder.
Verder gekgenoeg zie ik toch nieuwe opdrachten tevoorschijn komen. Niet alleen de opdrachten aar medewerkers van weg zijn en een plekje vrij hebben, maar echt nieuwe nieuwe contracten met hele lange looptijd.
De normale medewerkers zoals programmeurs etc… Die komen wel aan een baan. Hooguit ben je je leaseauto kwijt, is een les voor de volgende keer. Auto kopen is onafhankelijk zijn.
En dan heb je nog de mensen die het is gelukt om 30jaar lang op dezelfde opdracht te zitten, met een technologie stack van 30 jaar geleden. Oude meuk. Ga dat ook maar eens uitleggen.
Dus ja mijn mening: ligt er aan welke functie je hebt, of dat je gerust tegen jezelf kan zeggen ik ga met deze boot op of onder.
Verder gekgenoeg zie ik toch nieuwe opdrachten tevoorschijn komen. Niet alleen de opdrachten aar medewerkers van weg zijn en een plekje vrij hebben, maar echt nieuwe nieuwe contracten met hele lange looptijd.
Genoeg animo ja, maar altijd dezelfde mensen die mogen. Gewoon vriendjespolitiek, aanmelden heeft ook geen zin. Zij vergeten alleen dat andere medewerkers dat ook zien en vriendjespolitiek in een bedrijf is nooit goed. En laat deze laatste groep medewerkers nou de jongsten in het bedrijf zijn die je wel zou willen houden. Toch gaat de gunfactor meestal naar de oude garde.Koos Werkloos schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 22:25:
Valt redelijk mee. De werkcultuur is gewoon goed bij Atos. Je kan 9 van de 10 keer thuiswerken. Salarisverhogingen zijn goed, echter je moet wel assertief zijn. Ben je dat niet dan gaat dat niet zo snel. Opleidingen, cursussen en certificaten krijg je genoeg als je dat wil. Moet je ze doen en doe je het niet, niks gemerkt tijdens mijn verhogingen. Regelmatig bonussen gehad, merk wel dat dat afhankelijk is van soort opdracht.Aalard99 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:49:
[...]
Inmiddels al een tijdje weg, van de mensen die ik nog ken uit die tijd werken er nog maar weinig bij het bedrijf of willen weg. Ze doen er alles aan om het mooier te laten lijken dan wat het werkelijk is.
Meesten spreken gewoon over blijven. De hoeveelheid dat weg gaat, is vergelijkbaar in mijn ogen met alle andere tijden.
Ik niet dat ze het dit jaar gaan redden. Een paar hele rijke organisaties kunnen Atos wel tot juli geven zodat de salarissen worden betaald maar ik denk niet dat ze dit voor een tweede keer gaan doen.
Ben ik blij dat ik mijn Atos pensioen al jaren geleden over heb gezet naar ABP.
Bedrijfspensioenfondsen zijn onafhankelijk. Dat wil zeggen: Wanneer het moederbedrijf omvalt, dan wordt het pensioensbedrijf niet meegesleurd in de val.HSG schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:19:
I
Daarom worden Nederlandse pensioenen normaal gesproken ook in een aparte stichting of bij een pensioenverzekeraar ondergebracht. En de kleinere pensioenfondsen besteden de uitvoering weer uit aan een verzekeraar.HSG schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:19:
Dan heb je dat om andere redenen dan een faillisement van Atos gedaan want het pensioen van Atos is geregeld in een onafhankelijke Stichting die bij faillissement van Atos simpelweg geen nieuwe leden/stortingen meer ontvangt. De stichting (en de gelden die ze beheert) blijft gewoon bestaan, want losse juridische entiteit.HSG schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:19:
Klopt. Ik had vele pensioenpotten en ik wilde het naar 1 brengen: ABP. Daarnaast heb ik mijn geld weggehaald bij Atos want vanwege Atos.Peekster schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:07:
[...]
Dan heb je dat om andere redenen dan een faillisement van Atos gedaan want het pensioen van Atos is geregeld in een onafhankelijke Stichting die bij faillissement van Atos simpelweg geen nieuwe leden/stortingen meer ontvangt. De stichting (en de gelden die ze beheert) blijft gewoon bestaan, want losse juridische entiteit.
Het Atos pensioenfonds is al jaren geleden gestopt met nieuwe opbouw, dat is toen uitbesteed aan een commerciele partij, geen gegarandeerd pensioen meer maar afhankelijk van de beleggingsresultaten. Atos Nederland moest toen een flink bedrag bijstorten en daar waren Peter 't J (en Parijs) niet heel blij mee...Peekster schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:07:
[...]
Dan heb je dat om andere redenen dan een faillisement van Atos gedaan want het pensioen van Atos is geregeld in een onafhankelijke Stichting die bij faillissement van Atos simpelweg geen nieuwe leden/stortingen meer ontvangt. De stichting (en de gelden die ze beheert) blijft gewoon bestaan, want losse juridische entiteit.
Het fonds is dus sindsdien al slapend en volledig onafhankelijk van de resultaten van Atos. Wat daarna is opgebouwd zit bij Aegon dacht ik, dit heb ik indertijd wel meegenomen toen ik vetrok bij Atos, het oude stuk laat ik lekker slapen en groeien in het fonds...
Ik ben al zo lang weg bij Atos dat ik nu een "slaper" in de stichting ben. Op de website van de stichting staat inderdaad het verhaal.mkrmr schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:06:
[...]
Het Atos pensioenfonds is al jaren geleden gestopt met nieuwe opbouw, dat is toen uitbesteed aan een commerciele partij, geen gegarandeerd pensioen meer maar afhankelijk van de beleggingsresultaten. Atos Nederland moest toen een flink bedrag bijstorten en daar waren Peter 't J (en Parijs) niet heel blij mee...
Het fonds is dus sindsdien al slapend en volledig onafhankelijk van de resultaten van Atos. Wat daarna is opgebouwd zit bij Aegon dacht ik, dit heb ik indertijd wel meegenomen toen ik vetrok bij Atos, het oude stuk laat ik lekker slapen en groeien in het fonds...
Ik heb bij mijn huidige pensioenuitvoerder een waardeoverdracht verzoek gestart. Eens kijken wat het voorstel word. Overigens volledig los van de huidige situatie bij Atos.
Ik heb nog altijd pensioen lopen via AtoS moet ik daarvoor vrezen?
Letterlijk een paar reacties boven je wordt het uitgelegd.Starscreamer schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:46:
Blader even een paar posts terug. Dit is net besproken.Starscreamer schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:46:
Nieuws:
https://nl.marketscreener...r-van-Financien-46558612/
https://www.nd.nl/varia/v...-geplaagd-it-concern-atos
Ben benieuwd wat ze als strategisch beschouwen
[ Voor 31% gewijzigd door Moosehouse op 29-04-2024 01:11 ]
Bruno Le Maire quote:Moosehouse schreef op maandag 29 april 2024 @ 01:10:
Nieuws:
Het gaat zoals ik zelf al had verwacht. De Franse overheid stelt haar eigen belangen (uiteraard) voorop. Hoe aantrekkelijk is het overgebleven Atos deel nog, als de krenten uit de pap zijn gehaald. Wie wil/gaat het overgebleven deel overnemen.“We will take control of all of Atos’ strategic activities,” says Bruno Le Maire"
Het lijkt niet goed voor de NL tak. Dus ben benieuwd wat er aan onze kant gaat gebeuren. Mocht het fout gaan dan moet onze overheid wel ingrijpen. Het onmogelijk dat de Atos klanten ondertussen allemaal een ander heenkomen hebben gevonden.
Lees hier voor meer details:
https://www.tijd.be/onder...ionaliseren/10543111.html
[ Voor 8% gewijzigd door NotWise op 29-04-2024 09:55 ]
Heel begrijpelijk dat de Franse overheid hun belangen voorop stellen. Als Atos bijvoorbeeld hun defensiesystemen beheren dat wil je die graag terug.NotWise schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:43:
[...]
Bruno Le Maire quote:
[...]
Het gaat zoals ik zelf al had verwacht. De Franse overheid stelt haar eigen belangen (uiteraard) voorop. Hoe aantrekkelijk is het overgebleven Atos deel nog, als de krenten uit de pap zijn gehaald. Wie wil/gaat het overgebleven deel overnemen.
Het lijkt niet goed voor de NL tak. Dus ben benieuwd wat er aan onze kant gaat gebeuren. Mocht het fout gaan dan moet onze overheid wel ingrijpen. Het onmogelijk dat de Atos klanten ondertussen allemaal een ander heenkomen hebben gevonden.
Lees hier voor meer details:
https://www.tijd.be/onder...ionaliseren/10543111.html
Een boel speculatie, Daar doe ik ook aan, maar ik heb geen Tech podcast en weet ook veel beter wat Atos doet. De heren hebben zich bijzonder slecht ingelezen. Zij weten amper wat Atos in NL precies doet. Verder geen woord over de NL tak, wat eigenlijk voor NL het belangrijkste is.Koos Werkloos schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:47:
Dit is ook wel interessant:
https://www.techzine.nl/b...aardje-naar-zorgenkindje/
Even de contracten ontvlechten en overdragen aan een andere partij is niet even zo geregeld. Dat kost tijd en zolang moet ook het Atos personeel worden betaald. Ik zou bij een faillissement niet gratis gaan werken om de overdracht te regelen.
Strategisch en winstgevend is natuurlijk niet hetzelfde. De Franse overheid zal strategische onderdelen ook willen als ze verlieslijdend zijn.NotWise schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:43:
[...]
De Franse overheid stelt haar eigen belangen (uiteraard) voorop. Hoe aantrekkelijk is het overgebleven Atos deel nog, als de krenten uit de pap zijn gehaald.
Dat had ik ook al bedacht toen ik het tikte en je hebt een punt. Maar vanuit prestige bekeken zijn het zeker wel krenten. Als je de tent zou willen overnemen dan wil je deze krenten ook, want het is heel belangrijk voor de overheid. De overheid is nu eenmaal de favoriete melkkoe voor vele ICT bedrijven. Atos drijft voor een groot deel op overheden. Vandaar.downtime schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:57:
[...]
Strategisch en winstgevend is natuurlijk niet hetzelfde. De Franse overheid zal strategische onderdelen ook willen als ze verlieslijdend zijn.
Salarisverhogingen zijn goed? Nou… genoeg mensen die daar anders over dachten in de tijd dat ik daar zat. Stukje achtergrond: ik zat bij een bedrijf dat in 2021 is overgenomen door Atos, ik ben 1 december 2023 uit dienst gegaan.Sanka schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:25:
[...]
Valt redelijk mee. De werkcultuur is gewoon goed bij Atos. Je kan 9 van de 10 keer thuiswerken. Salarisverhogingen zijn goed, echter je moet wel assertief zijn. Ben je dat niet dan gaat dat niet zo snel. Opleidingen, cursussen en certificaten krijg je genoeg als je dat wil. Moet je ze doen en doe je het niet, niks gemerkt tijdens mijn verhogingen. Regelmatig bonussen gehad, merk wel dat dat afhankelijk is van soort opdracht.
Meesten spreken gewoon over blijven. De hoeveelheid dat weg gaat, is vergelijkbaar in mijn ogen met alle andere tijden.
In het halve jaar voor mijn vertrek heb ik me aangemeld bij de FNV om de salarisonderhandelingen kracht bij te zetten. In de bijeenkomsten van de FNV waren er de nodige medewerkers van Atos die aangaven al een fors aantal jaren nauwelijks of geen salarisverhoging gehad te hebben.
En mensen blijven? Van het bedrijf waar ik zat is inmiddels ruim 80% vertrokken. De sfeer na de overname veranderde, uiteraard een stukje Calimero-effect (wij als medewerkers van een klein bedrijf, zij als medewerkers van het grote Atos), maar ook een sneeuwbal-effect: “als die vertrekt, blijf ik ook niet.” Maar ook zaken als het afschaffen van de bonussen voor mensen die x jaar in dienst zijn gaf mensen het gevoel een nummertje te zijn, onbelangrijk voor het management.
(En over vriendenpolitiek te spreken: wat dacht je van het feit dat afdelingen onderling afspreken om medewerker X te nomineren voor een bonus, het management daar vanaf weet en dat zelfs stimuleert?)
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
De centjes bij Atos zijn bijna op, dus er wordt (weer) in de bonussen gesneden.
https://www.computable.nl...oers-om-korting-bonussen/
Jubileums (zoveel jaar in dienst) waren ook een probleem toen ik er nog werkte. Er zijn vast nog wel andere acties denkbaar om je personeel weg te jagen.
https://www.computable.nl...oers-om-korting-bonussen/
Jubileums (zoveel jaar in dienst) waren ook een probleem toen ik er nog werkte. Er zijn vast nog wel andere acties denkbaar om je personeel weg te jagen.
Ik denk dat het heel erg afhangt waar je zit en op welk niveau je bent binnengekomen. Ik ben bij Atos terecht gekomen als ervaren persoon, ik had toen al 20+ jaar ervaring in de IT. Het salaris wat in eerste instantie geboden werd was zeker niet slecht maar in de paar jaar dat ik daar gewerkt heb was er nooit ruimte om dit te verhogen. Dit met in je achterhoofd dat de inflatie wel 10-15% steeg in die tijd en dat de tarieven richting de klanten wel aanzienlijk omhoog gingen.Sanka schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:25:
[...]
Valt redelijk mee. De werkcultuur is gewoon goed bij Atos. Je kan 9 van de 10 keer thuiswerken. Salarisverhogingen zijn goed, echter je moet wel assertief zijn. Ben je dat niet dan gaat dat niet zo snel. Opleidingen, cursussen en certificaten krijg je genoeg als je dat wil. Moet je ze doen en doe je het niet, niks gemerkt tijdens mijn verhogingen. Regelmatig bonussen gehad, merk wel dat dat afhankelijk is van soort opdracht.
En trainingen? Ik ben erg leergierig en de enige mogelijkheden die er waren was een stukje zelfstudie en het declareren van examens. Ik heb dit dan ook gedaan en mijn CCSP gehaald op basis van zelfstudie (in eigen tijd) en nog een aantal Microsoft en AWS certificaten. Het volgen van trainingen die geld kosten was absoluut niet mogelijk vanwege budget problemen.
Ik ben echt blij dat ik daar vorig jaar ben weggegaan, zeker nu ik alle recente berichten lees over Atos.
Hoezo budgetproblemen met opleidingen? Ik dacht dat afdelingen de opleidingsbudgetten niet meer bij de afdelingsbudget mochten optellen maar als iets aparts moesten zien om juist dit soort situaties te voorkomen.Aalard99 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:07:
[...]
Ik denk dat het heel erg afhangt waar je zit en op welk niveau je bent binnengekomen. Ik ben bij Atos terecht gekomen als ervaren persoon, ik had toen al 20+ jaar ervaring in de IT. Het salaris wat in eerste instantie geboden werd was zeker niet slecht maar in de paar jaar dat ik daar gewerkt heb was er nooit ruimte om dit te verhogen. Dit met in je achterhoofd dat de inflatie wel 10-15% steeg in die tijd en dat de tarieven richting de klanten wel aanzienlijk omhoog gingen.
En trainingen? Ik ben erg leergierig en de enige mogelijkheden die er waren was een stukje zelfstudie en het declareren van examens. Ik heb dit dan ook gedaan en mijn CCSP gehaald op basis van zelfstudie (in eigen tijd) en nog een aantal Microsoft en AWS certificaten. Het volgen van trainingen die geld kosten was absoluut niet mogelijk vanwege budget problemen.
Ik ben echt blij dat ik daar vorig jaar ben weggegaan, zeker nu ik alle recente berichten lees over Atos.
Ik kan wel beamen wat Aalard99 zegt. In mijn tijd bij Atos heb ik redelijk wat opleidingen kunnen doen (in werktijd en op kosten van Atos), maar toch ook wel meegemaakt dat daar soms wat moeilijk over werd gedaan. Het management probeerde je soms een beetje het gevoel te geven dat je blij en dankbaar moest zijn dat je een opleiding kon volgen en je daar wel een beetje schuldig om zou moeten voelen. En dat terwijl Atos er natuurlijk zelf belang bij heeft dat medewerkers goed opgeleid zijn. Het hing waarschijnlijk af van wie je manager was en hoe het ging met Atos of het bedrijfsonderdeel waar je voor werkte. Zo heb ik zelf meegemaakt dat ik onder druk werd gezet om zelf te betalen (en niet alleen vanuit “Fit for the Future”) en werden aanvragen voor certificeringen en herexamens soms botweg geweigerd. Ook de opmerking “carrière maak je in de avonduren” een keer gekregen. Van andere collega’s te horen gekregen dat ze een vakantiedag moesten inleveren om een examen te mogen doen op kosten van Atos.
[ Voor 15% gewijzigd door Koos Werkloos op 06-05-2024 08:08 ]
Uitstel van executie? De redding van Atos wil maar niet vlotten:
https://www.computable.nl...gesteld-tot-woensdag-a-s/
In alle gevallen is het een zinkend schip, stel dat er op korte termijn een oplossing komt dan is er een leeg orderboek en is talent al op weg naar buiten (voor zover nog niet gebeurd).NotWise schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:51:
Uitstel van executie? De redding van Atos wil maar niet vlotten:
En met dit soort partijen wordt het er echt niet gezelliger op.
[ Voor 6% gewijzigd door Sethro op 03-06-2024 12:58 ]
Hebben ze nog talent aan boord dan?Sethro schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:57:
[...]
In alle gevallen is het een zinkend schip, stel dat er op korte termijn een oplossing komt dan is er een leeg orderboek en is talent al op weg naar buiten (voor zover nog niet gebeurd).
En met dit soort partijen wordt het er echt niet gezelliger op.
Ik zou er toch wel van balen als er geen oplossing komt voor Atos. Ben als ervaren (15 jaar ervaring) bij Atos (buiten Nederland) gekomen met wat ik toen een perfect salaris vond. In de volgende 15 jaar m'n salaris meer dan verdubbeld. Trainingen is wat moeilijker maar als je er zelf wat aan doet is er toch erg veel mogelijk. 100% thuis werken, nette lease auto, flexibele vakantie mogelijkheden, min of meer eigen baas en redelijk interesant werk.
Had toch de hoop dat ik er nog een paar jaar kon werken en dan lekker vroeg met pensioen. Nu maar afwachten hoe dat gaat uitpakken.
Had toch de hoop dat ik er nog een paar jaar kon werken en dan lekker vroeg met pensioen. Nu maar afwachten hoe dat gaat uitpakken.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 20:48
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
https://www.computable.nl...deadline-om-te-overleven/
Deadline na deadline halen ze niet.
Deadline na deadline halen ze niet.
Toch vrij brutaal: de schuld is inmiddels opgelopen tot 5 miljard, twee partijen gooien een reddingsboei en het management van Atos wil er meer uitslepen? Het aandeel is allang gecrasht en wat er na de redding overblijft zal nog verder verwateren. Met deze situatie zullen dingen als bonusuitkeringen en salarisverhogingen voor het gros van de medewerkers ook vrijwel nul zijn. Wat heb je nog over aan capabele mensen áls je uiteindelijk tot een redding komt vraag ik mij dan af.Om meer partijen achter zich te krijgen, hebben Kretinsky en Layani de voorwaarden van hun voorstellen de vorige week op het laatste moment weer aangepast. Atos denkt dat er nog meer rek in zit. Het management van Atos is in gesprek met beide partijen om bepaalde voorwaarden van hun herziene voorstellen verder te verbeteren. Ook dat kost tijd.
[ Voor 13% gewijzigd door We Are Borg op 07-06-2024 21:28 ]
Atos heeft dit echt zelf veroorzaakt. Ik heb er zeven jaar gewerkt en heb heel wat getalenteerde mensen zien vertrekken omdat ze ontevreden waren over Atos. Niet omdat het werk niet uitdagend genoeg was, maar vanwege de manier waarop het bedrijf met hen omging.MacMF schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:20:
Ik zou er toch wel van balen als er geen oplossing komt voor Atos. Ben als ervaren (15 jaar ervaring) bij Atos (buiten Nederland) gekomen met wat ik toen een perfect salaris vond. In de volgende 15 jaar m'n salaris meer dan verdubbeld. Trainingen is wat moeilijker maar als je er zelf wat aan doet is er toch erg veel mogelijk. 100% thuis werken, nette lease auto, flexibele vakantie mogelijkheden, min of meer eigen baas en redelijk interesant werk.
Hier zit wat in, vanuit management komt weinig waardering (als ze al weten wat ik doe) en vanuit datzelfde management komen regelmatig konflikterende instructies. Klanten en collega's waarderen m'n werk wel. Zolang de voorwaarden goed zijn (en blijven) kan ik hier nog wel mee leven.HSG schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:53:
[...]
Atos heeft dit echt zelf veroorzaakt. Ik heb er zeven jaar gewerkt en heb heel wat getalenteerde mensen zien vertrekken omdat ze ontevreden waren over Atos. Niet omdat het werk niet uitdagend genoeg was, maar vanwege de manier waarop het bedrijf met hen omging.
Het grootste probleem zijn de wereldvreemde ideeen die soms uit Frankrijk komen en de totaal mislukte herstructureringen, heb verschillende keren een flink aantal maanden zonder manager gewerkt.
- We Are Borg
Nu zijn er meer voorwaarden dan alleen financieel, maar financieel gaat het juist toch achteruit?MacMF schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 21:23:
[...]
Zolang de voorwaarden goed zijn (en blijven) kan ik hier nog wel mee leven.
https://www.fnv.nl/cao-se...lijke-loonsverhoging-atos
Als je aandelen krijgt zijn die ook niks meer waard. En de bonus geen idee, maar gezien de enorme berg schulden zullen ze daar ook niet al te scheutig mee zijn.
De kogel is door de kerk, Atos lijkt gered. Er is nog wel veel onduidelijkheid en er zijn nog veel vragen.
https://www.computable.nl...vele-vragen-onbeantwoord/
Aan de ene kant denk ik dat ze het niet verdienen maar aan de andere kant denk ik ook aan de werknemers die anders hun baan verliezen.NotWise schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:02:
De kogel is door de kerk, Atos lijkt gered. Er is nog wel veel onduidelijkheid en er zijn nog veel vragen.
Het is nog maar de vraag of ze het gaan redden op de lange termijn of dat het gewoon uitstel van executie is. Uiteindelijk moet er veel veranderen bij dit bedrijf om te kunnen overleven, er zijn nog steeds enorme schulden en ik denk dat er niet veel bedrijven zijn die nu nog nieuwe contracten met Atos gaan afsluiten. Het is dus maar de vraag of de cashflow op het juiste niveau blijft om de schulden te kunnen dekken, laat staan afbetalen.HSG schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:45:
[...]
Aan de ene kant denk ik dat ze het niet verdienen maar aan de andere kant denk ik ook aan de werknemers die anders hun baan verliezen.
Goede mensen die werken bij Atos vinden echt wel wat anders of hebben inmiddels al wat anders gevonden.
Misschien dat met de verkoop van BDS de schulden verder gereduceerd worden tot een behapbaar niveau.
Ik denk dat we (mijn omgeving) zeker op de goede weg zijn. Ook ben ik nog steeds van mening dat de beloning best in orde is (al is er genoeg te klagen, een groot bedrijf met veel off-shoring heeft voor en nadelen).
Ik zie wel waar het schip strand, zal in ieder geval wel m'n best doer er nog wat van te maken (en zeker de klanten niet te laten zitten). Mocht het toch op niks uitlopen dan is het een goed moment voor een lekker lange vakantie (hopelijk in de zomer) en dan wat nieuws zoeken.
Ik denk dat we (mijn omgeving) zeker op de goede weg zijn. Ook ben ik nog steeds van mening dat de beloning best in orde is (al is er genoeg te klagen, een groot bedrijf met veel off-shoring heeft voor en nadelen).
Ik zie wel waar het schip strand, zal in ieder geval wel m'n best doer er nog wat van te maken (en zeker de klanten niet te laten zitten). Mocht het toch op niks uitlopen dan is het een goed moment voor een lekker lange vakantie (hopelijk in de zomer) en dan wat nieuws zoeken.
[ Voor 7% gewijzigd door MacMF op 15-06-2024 08:03 ]
Op heel individuele basis was er wel wat mogelijk om er iets bij te krijgen de afgelopen jaren, maar voor het gros van het bedrijf zeker niet, zie ook https://www.fnv.nl/cao-se...lijke-loonsverhoging-atosMacMF schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 22:51:
Toch jammer want ik denk dat we (mijn omgeving) zeker op de goede weg zijn. Ook ben ik nog steeds van mening dat de beloning best in orde is (al is er genoeg te klagen, een groot bedrijf met veel off-shoring komt met de nodige nadelen).
Het rare was altijd wel dat er nauwelijks iets in zat voor (goede) bestaande mensen die vervolgens vertrokken maar dat er dan wel ruimte was om dure externen in te huren of andere mensen aan te nemen voor een hoger salaris.
Ja maar dure externen komt uit een ander potje toch? Net leuk als ze tegen jouw zeggen dat een loonsverhoging er echt niet in zit maar wel met gemak iemand nieuw aannemen die honderden Euro's meer als jij gaat verdienen.Aalard99 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 08:04:
[...]
Op heel individuele basis was er wel wat mogelijk om er iets bij te krijgen de afgelopen jaren, maar voor het gros van het bedrijf zeker niet, zie ook https://www.fnv.nl/cao-se...lijke-loonsverhoging-atos
Het rare was altijd wel dat er nauwelijks iets in zat voor (goede) bestaande mensen die vervolgens vertrokken maar dat er dan wel ruimte was om dure externen in te huren of andere mensen aan te nemen voor een hoger salaris.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
- We Are Borg
Terwijl de deal 'rond' was. Benieuwd wat ze gevonden hebben waardoor ze toch dachten 'laat maar gaan'
Ik ben vooral benieuwd hoe lang de adem nog is om de boel draaiend te houden? Dacht dat er nog geld was tot 1 juli, dat is over 5 dagen.....
- We Are Borg
https://www.computable.nl...ngsoperatie-atos-om-zeep/
Uit datzelfde stuk
Dat zal even het licht laten branden denk ik.Enige lichtpuntje is dat de Franse staat vandaag met Atos een definitieve overeenkomst zal sluiten over het inlijven van onderdelen die belangrijk zijn voor de soevereiniteit van Frankrijk. Het strategische en politiek gevoelige deel van het Atos-onderdeel BDS (Big Data en Security) brengt zevenhonderd miljoen euro op.
Uit datzelfde stuk
Lees ik hier uit dat een stuk uit Eviden wordt gehaald en nu onder de deal (en vlag) van de Franse staat valt? Want zo wordt alles wel lekker verder uitgehold en blijft er minder interessants over om te redden.Ook een deel van BDS, dat zich richt op cybersecurity, gaat naar de staat. BDS valt onder Eviden.
Ik ben wel benieuwd of het gehele cybersecurity stuk vanuit BDS onder de Franse staat komt te vallen, ook het Nederlandse stuk? Dat is me namelijk niet helemaal helder.Lees ik hier uit dat een stuk uit Eviden wordt gehaald en nu onder de deal (en vlag) van de Franse staat valt? Want zo wordt alles wel lekker verder uitgehold en blijft er minder interessants over om te redden.
Kan best goed zijn dat de verkoop van die onderdelen ervoor gezorgd heeft dat de deal voor Onepoint de andere kant op is gegaan. Ben benieuwd of dat nog wat gaat worden nu nog meer krenten uit de pap zijn genomen.
Wat ik lees is dat er een akkoord was waar de schuldeisers schoorvoetend mee akkoord waren gegaan en dat onepoint op t allerlaatste moment de voorwaarden verder wou verslechteren waardoor de schuldeisers zijn weggelopenChromoris schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:10:
Kan best goed zijn dat de verkoop van die onderdelen ervoor gezorgd heeft dat de deal voor Onepoint de andere kant op is gegaan. Ben benieuwd of dat nog wat gaat worden nu nog meer krenten uit de pap zijn genomen.
Een lichtpeertje dat nog brand maar waarvan je ziet dat deze elk moment kan uitvallen.We Are Borg schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:06:
https://www.computable.nl...ngsoperatie-atos-om-zeep/
[...]
Dat zal even het licht laten branden denk ik.
Atos lijkt nu toch gered te zijn: https://www.computable.nl...an-ruim-3-miljard-schuld/
Tsja... voor de techneut gun ik het want ze zijn gered van werkloosheid. Voor het management denk ik er anders over.Koos Werkloos schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 08:04:
Atos lijkt nu toch gered te zijn: https://www.computable.nl...an-ruim-3-miljard-schuld/
Inmiddels ben ik al een aantal jaar weg bij Atos, maar ik blijf de ontwikkelingen bij dit bedrijf toch met interesse volgen. Atos heeft een faillissement weten af te ronden, maar het blijft rommelen tussen de werknemers en de werkgever.
Weet een insider misschien meer over wat de gezamenlijke Teams meeting met de vakbonden heeft opgeleverd?
Weet een insider misschien meer over wat de gezamenlijke Teams meeting met de vakbonden heeft opgeleverd?
Vakbonden voeren druk op Atos-directie op
CNV, FNV en De Unie organiseren op 25 september aanstaande een informatiesessie voor Atos-medewerkers (leden én niet-leden). Doel is om gezamenlijk een blok te vormen en met de directie tot bindende afspraken te komen over de salarisontwikkeling, werkgelegenheid en arbeidsvoorwaarden.
Vorig jaar ontstond er binnen Atos veel onvrede over de voorgestelde loonsverhoging van 1,75 procent, dat als inflatiecorrectie niet serieus viel te nemen. Hoewel het Franse it-concern zich in zwaar weer bevindt, kregen Atos-collega’s er in andere landen meer loon bij. Uit een onderzoek van de FNV bleek bovendien dat de salarisontwikkeling bij Atos-medewerkers gemiddeld ver achterblijft bij die bij andere Nederlandse it-bedrijven. De vakbonden probeerden betere en structurele afspraken met de directie te krijgen, maar dat mislukte.
Lees verder...
- We Are Borg
@Koos Werkloos ik volg het ook en het interessante nieuws wat ik eruit haal: Laura Nuhaan is weg bij Eviden. Minder dan twee jaar als MD en nu naar Accenture als MD (wat daar gewoon een niveau in de piramide is en er dozijnen van in NL rondlopen)
Haar vertrek is toch wel een behoorlijk teken dat het met Eviden ook niet op rolletjes loopt
Haar vertrek is toch wel een behoorlijk teken dat het met Eviden ook niet op rolletjes loopt
[ Voor 38% gewijzigd door We Are Borg op 03-10-2024 21:31 ]
Dit zijn altijd wel leuke filosofische discussie: geef je je personeel (relatief) minder geld om zo meer banen te behouden, of wil je personeel marktconforum behandelen maar met verlies van banen? Ik heb zelf al diverse reorganisaties meegemaakt (en mocht zelf altijd blijven dus mijn mening is uiteraard bevooroordeeld), maar mijn werkgever heeft nooit bezuinigd op arbeidsvoorwaarden. Voor de mensen die weg moeten is het *** maar als je voor de blijvers dan ook nog gaat snijden is het dubbel ***. Zorg dan in ieder geval goed voor de mensen die blijven. Zelfs als het betekent dat er meer mensen weg moeten.Koos Werkloos schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 19:25:
Inmiddels ben ik al een aantal jaar weg bij Atos, maar ik blijf de ontwikkelingen bij dit bedrijf toch met interesse volgen. Atos heeft een faillissement weten af te ronden, maar het blijft rommelen tussen de werknemers en de werkgever.
[...]
Interessant artikel (je hoeft alleen je emailadres voor de gratis nieuwsbrief op te geven om het artikel te kunnen lezen:
https://www.beursgenoten....ndelen-voor-99-95-vergaan
Ook interessant:
https://www.emerce.nl/wir...emers-koopkracht-daalt-20
https://www.beursgenoten....ndelen-voor-99-95-vergaan
Ook interessant:
[ Voor 19% gewijzigd door Koos Werkloos op 03-12-2024 08:09 ]
Ik heb het net met een collega (niet bij Atos/Eviden, waar we een heel gaaf kerstpakket hebben gehad zojuist) over het beruchte koelkastmagneetjes kerstpakket schandaal bij Atos destijds.
Maar via google kan ik het niet meer vinden, terwijl het destijds landelijk nieuws was, o.a. via de Telegraaf.
Heeft Atos het opgeschoond *twilightzonemuziekje* of is het na x jaar gewoon weg gearchiveerd?
EDIT:
kwam wel dit soort berichten tegen:
Kan me ook herinneren dat de FNV had laten uitzoeken dat de loonstijging van 2011 tot 2021 voor een gemiddelde Atos NL medewerker 2% was, klopt aardig met mijn herinnering dat we elk jaar ofwel 0 kregen, of een lachwekkend fooitje van 0,35% oid...
Zelf heb ik als medewerker in die tijd 2 keer een "bijzondere" losse verhoging gekregen, maar dat hield in:
- ik moest dreigen met ontslag nemen
- beargumenteren hoeveel omzet ik genereerde met mn salaris tov mn tarief, altijd billable, projecten van tonnen helpen binnenhalen etc.
- mijn managers moesten deze info dan in een case verwerken die in Frankrijk(!!!) moest worden goedgekeurd. Hebben het dan over een paar honderd euro pm salarisverhoging he, geen giga bedrag..
- en dan eindigen met het bericht "Het is gelukt, maar zeg alsjeblieft niets tegen de rest van je unit collega's over je opslag " echt WTF...
Maar via google kan ik het niet meer vinden, terwijl het destijds landelijk nieuws was, o.a. via de Telegraaf.
Heeft Atos het opgeschoond *twilightzonemuziekje* of is het na x jaar gewoon weg gearchiveerd?
EDIT:
Kan me ook herinneren dat de FNV had laten uitzoeken dat de loonstijging van 2011 tot 2021 voor een gemiddelde Atos NL medewerker 2% was, klopt aardig met mijn herinnering dat we elk jaar ofwel 0 kregen, of een lachwekkend fooitje van 0,35% oid...
Zelf heb ik als medewerker in die tijd 2 keer een "bijzondere" losse verhoging gekregen, maar dat hield in:
- beargumenteren hoeveel omzet ik genereerde met mn salaris tov mn tarief, altijd billable, projecten van tonnen helpen binnenhalen etc.
- mijn managers moesten deze info dan in een case verwerken die in Frankrijk(!!!) moest worden goedgekeurd. Hebben het dan over een paar honderd euro pm salarisverhoging he, geen giga bedrag..
- en dan eindigen met het bericht "Het is gelukt, maar zeg alsjeblieft niets tegen de rest van je unit collega's over je opslag " echt WTF...

[ Voor 55% gewijzigd door _Anvil_ op 20-12-2024 11:42 ]
Uiteindelijk vond een hoge pief deze terug in zijn tuin en bij een andere aan zijn auto._Anvil_ schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:31:
Ik heb het net met een collega (niet bij Atos/Eviden, waar we een heel gaaf kerstpakket hebben gehad zojuist) over het beruchte koelkastmagneetjes kerstpakket schandaal bij Atos destijds.
EDIT:
Ik heb het niet meegemaakt want ik kwam later in dienst bij Atos.itsjohan schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:45:
Bedoel je het wurg koordje met deze magneetjes?
[Afbeelding]
Daar was aardig wat rumoer over destijds inderdaad :-)
Wel heb ik de staking van 2008 meegemaakt.
Ja ik herinner me dat koelkastmagneetje nog. Ergens in 2008 of zo. Er zat een heel verhaal bij dat een kleiner cadeau beter was zodat Atos Origin ruimte had voor maatschappelijke donaties. Het werd als vernedering ervaren en leverde zelfs obscene reacties in de media op. Toen de onrust niet overging is het jaar daarop wel een groter kerstcadeau gekomen. Ik heb de magneet voor mijn hobby kunnen gebruiken en heb hem nog ergens liggen.
Hoe zit het nu om te werken bij Atos met intreden van het nieuwe bestuur, zijn er al verbeteringen merkbaar? Of eerst nog een grote stoelendans enz. enz.
Kun je eens een foto maken en hier posten. Ben erg benieuwd hoe deze eruit ziet.PaulBoskabouter schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:54:
Ja ik herinner me dat koelkastmagneetje nog. Ergens in 2008 of zo. Er zat een heel verhaal bij dat een kleiner cadeau beter was zodat Atos Origin ruimte had voor maatschappelijke donaties. Het werd als vernedering ervaren en leverde zelfs obscene reacties in de media op. Toen de onrust niet overging is het jaar daarop wel een groter kerstcadeau gekomen. Ik heb de magneet voor mijn hobby kunnen gebruiken en heb hem nog ergens liggen.
Eigenlijk nog redelijk hetzelfde, het lijkt erop dat de atmosfeer wat positiever aan het worden is. Er zijn wat veranderingen bij de managers en hier en daar wat kleine "optimalisaties" in het aantal werknemers, maar toch ook niks onverwachts en ook niks waar ik het niet mee eens zou zijn. Ik zou het tot nu toe een verbetering willen noemen. Ik verwacht wel dat er nog wat grotere veranderingen aan zitten te komen.Karmusch schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:03:
Hoe zit het nu om te werken bij Atos met intreden van het nieuwe bestuur, zijn er al verbeteringen merkbaar? Of eerst nog een grote stoelendans enz. enz.
Verder bevalt het werk me nog steeds, leuk om met klanten te werken, leuk om invloed te hebben op de ontwikkelingen, salaris is verhoogd en een goede (om eerlijk te zijn boven verwachting) bonus uitbetaald.
Zelf heb ik nog wel een beetje een instelling van "eerst zien, dan geloven", ik heb teveel half afgemaakt reorganisaties meegemaakt waar niet van geleerd is. Het lijkt er tot nu toe wel op dat het dit keer voortvarender aangepakt wordt.
Ik heb in ieder geval geen spijt dat ik ben blijven zitten.
Als je 6 posts omhoog scrollt dan zie je 'm.HSG schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:33:
[...]
Kun je eens een foto maken en hier posten. Ben erg benieuwd hoe deze eruit ziet.
Let op:
Dit topic is voor ervaringen met het werken bij AO en geen alternatief voor de AO helpdesk!
Dit topic is voor ervaringen met het werken bij AO en geen alternatief voor de AO helpdesk!