Mensen die geen geld hebben om hun woning of apparatuur aan te passen komen zeker in de problemen ja, zeer gevaarlijke trend! Vandaar dat ik het ook zo ..achterlijk vind, dat er niet gewoon standaard door de overheid meer wordt gepushed richting zon/water/windenergie, ook bij alle nieuwbouw en andere projecten. Stimuleren die hap!quote:
Is ook inderdaad lastig aan te geven. ADSL router staat 24u per dag aan omdat het ook een gecombineerde tv en telefoon modem is ( tele2 ). Overigens gebruikt deze modem/router niet zoveel.quote:CanonG1 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 14:34:
Moeilijk te zeggen waarin het verschil zit... Wij hebben geen vriezer en de ADSL-router is alleen aan als we computeren. Onze koelkast verbruikt zo'n 250kWh per jaar. Als ik uitga van 30W per laptop dan zou jouw 260kWh betekenen dat we bijna 9000 uur kunnen computeren... dat is dus veel minder bij ons. TV en dergelijke kan ik moeilijk inschatten maar zal ook zeker minder zijn. Vaatwasser loopt ongeveer één keer per week, soms twee. Wasmachine draait wel vaak, ik denk een keer of vier à vijf per week maar altijd op kort programma en 40 graden.
We hebben overigens geen waterkoker, maar een fluitketel. Ik ben van mening dat je water verwarmen zo weinig mogelijk met elektriciteit moet doen, dat is een nodeloze verspilling van de meest hoogwaardige energievorm die we kennen. Helaas bestaat er geen SenSeo op gas
Ik durf echt niet te zeggen waaraan het verschil ligt...
Audiomeubel is ook bescheiden qua gebruik. Radio staat overdag aan, de televisie 's avonds. Totale verbruik wanneer ik DVD kijk + stereo + tv is om en nabij de 70W.
Computer valt an sich ook mee, die staat alleen aan als we er echt achter zitten ( 90W gemiddeld ) ongeveer 2 / 3 uur per dag. Rest staat hij op de standby en 's nachts staat hij helemaal uit ( inclusief schakelaar op de stekkerdoos )
Vaatwasser doet het wel vaak hier. Die staat om de dag aan.
Daarbij ben ik overigens al hardstikke blij dat we van 15 a 16kWh per dag nu terug zijn naar ongeveer 8. En dat terwijl ik niet het gevoel heb dat ik er op comfort op heb ingeleverd.
Enige waar ik nu voor mijn idee nog op zou kunnen bezuinigen.
1. Vriezer in de schuur eruit. ( scheelt 200-250kWh per jaar )
2. Nog minder in de wasdroger doen ( misschien 100-200kWh per jaar )
En anders zou ik het niet weten. Iemand nog suggesties?
De planning is nog steeds om dit jaar ongeveer 1000Wp aan zonnepanelen te monteren op het dak. Mijn vriendin begint daar nu ook warm voor te lopen gelukkig.
Wassen draaien doen wij tegenwoordig op 30 graden, ongeveer 5-6 wassen in de week. De wasdroger wordt ook wel eens gebruikt maar met dit mooie weer gaat de was lekker naar buiten :-)
Reg. datum: 05 maart 2004
Reg. datum: 05 maart 2004
Je zou kunnen kijken of de vriezer nog beter te isoleren is.
Verder zou ik me richten op de ruimte verwarming en transport, of juist meer thuiswerken.
Verder zou ik me richten op de ruimte verwarming en transport, of juist meer thuiswerken.
Heb je vloerverwarming? Dan draait de pomp daarvan mogelijk 24 uur per dag, 365 dagen per jaar. Dat was bij ons ook zo toen we in ons huis kwamen wonen. Pomp verbruikte 2 kWh per dag, zelfs in de zomerquote:flitspaal.nl schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 21:02:
[...]
Enige waar ik nu voor mijn idee nog op zou kunnen bezuinigen.
1. Vriezer in de schuur eruit. ( scheelt 200-250kWh per jaar )
2. Nog minder in de wasdroger doen ( misschien 100-200kWh per jaar )
En anders zou ik het niet weten. Iemand nog suggesties?
Ik heb er een simpel tijdklok tussen zitten, bijkomend voordeel de radiotar die op de zelfde aanvoer zit wordt nu warmer als de vloerverwarming uitstaat. De tijdsklok is per kwartier instelbaar, dus in de ochtend en in de avond een kwartier aan, kwartier uit en in de zomer een keer per dag een kwartiertje.quote:zonneschijn schreef op woensdag 23 april 2008 @ 08:22:
[...]
Heb je vloerverwarming? Dan draait de pomp daarvan mogelijk 24 uur per dag, 365 dagen per jaar. Dat was bij ons ook zo toen we in ons huis kwamen wonen. Pomp verbruikte 2 kWh per dag, zelfs in de zomer. Er zit nu een pompschakelaar met temperatuur sensor tussen, zodat de pomp alleen draait wanneer er warm water door de leidingen gaat lopen (en 5 min/dag om te voorkomen dat de pomp vast gaat zitten). Dit is bij ons een besparing van 650 kWh per jaar
Maar misschien is zo'n schakelaar wel een beter idee, ik ga eens kijken bij Conrad wat zoiets kost.
Reg. datum: 28 oktober 2007
de zonneboiler bespaart stroom, ik heb de wasmachine en vaatwasser erop,
40c water is gewoon 40c water.
de machines zijn a klasse (met auto en afwater vuil-sensor) ook, de besparing pakte zo fors uit dat de pv dekkend begon te worden, dat was niet geplanned.
1x vaatwassen vreet meer dan alle spaarlampen 1 week aan, maar op de zonneboiler niet.
pas een paar maanden na de zonneboiler kreeg ik mijn eureka, en toen kwam pas de pv erbij, het moest niet, daarom kon ik lang zoeken naar goedkope deals.
mijn meterstand is op 44 kwh na, nu terug naar de stand van 1 januari.
das gewoon leuk ook.
aan comfort heb ik niet ingeboet, nooit geweten dat het kon, het is echt heel erg leuk om te doen,
ik heb het allemaal doe het zelf gedaan.
je moet een zonneboiler zoveel mogelijk leegtrekken, dan gaat het hard, met enige tussenposen,
tussen douchen en wassen.
als dit zo doorgaat verbruik ik aan stroom niets, en 5m3 gas per maand voor koken, waar ik 2 jaar geleden nog op 4400kwh zat en 2000m3 gas.
het hebben van enige autonomie en een voorraad van 200 liter drinkwater vond ikzelf ook leuk en belangrijk.
40c water is gewoon 40c water.
de machines zijn a klasse (met auto en afwater vuil-sensor) ook, de besparing pakte zo fors uit dat de pv dekkend begon te worden, dat was niet geplanned.
1x vaatwassen vreet meer dan alle spaarlampen 1 week aan, maar op de zonneboiler niet.
pas een paar maanden na de zonneboiler kreeg ik mijn eureka, en toen kwam pas de pv erbij, het moest niet, daarom kon ik lang zoeken naar goedkope deals.
mijn meterstand is op 44 kwh na, nu terug naar de stand van 1 januari.
das gewoon leuk ook.
aan comfort heb ik niet ingeboet, nooit geweten dat het kon, het is echt heel erg leuk om te doen,
ik heb het allemaal doe het zelf gedaan.
je moet een zonneboiler zoveel mogelijk leegtrekken, dan gaat het hard, met enige tussenposen,
tussen douchen en wassen.
als dit zo doorgaat verbruik ik aan stroom niets, en 5m3 gas per maand voor koken, waar ik 2 jaar geleden nog op 4400kwh zat en 2000m3 gas.
het hebben van enige autonomie en een voorraad van 200 liter drinkwater vond ikzelf ook leuk en belangrijk.
Nee geen vloerverwarming. Een Remeha Avanta HR ketel die we nu bijna 2 jaar hebben. Met de ketel ook meteen twee radiatoren in de woonkamer vervangen. Gasverbruik is met ruim 1000 kuub gas gedaald.quote:zonneschijn schreef op woensdag 23 april 2008 @ 08:22:
[...]
Heb je vloerverwarming? Dan draait de pomp daarvan mogelijk 24 uur per dag, 365 dagen per jaar. Dat was bij ons ook zo toen we in ons huis kwamen wonen. Pomp verbruikte 2 kWh per dag, zelfs in de zomer. Er zit nu een pompschakelaar met temperatuur sensor tussen, zodat de pomp alleen draait wanneer er warm water door de leidingen gaat lopen (en 5 min/dag om te voorkomen dat de pomp vast gaat zitten). Dit is bij ons een besparing van 650 kWh per jaar
Ik heb in Excel een overzicht van alle stroomverbruikers in huis ( inclusief alle lampen ) en hoe vaak ze aan staan. Het verbruik wat daaruit komt na optellen is nagenoeg gelijk aan het verbruik hier in huis op dit moment. Ik heb dus wat dat betreft mijn verbruik volledig in kaart. En ik zou gewoonweg niet weten op dit moment hoe ik daar nog verder in kan gaan snijden.
Het huis isoleren heeft verder ook weinig nut meer. Ik woon in een huis uit 1974 die van top tot teen is geisoleerd. Tot zelfs 20cm piepschuim isolatie onder de vloer in de kruipruimte aan toe. Verder overal dubbelglas (HR+) en in de woonkamer HR++
Nog een discussie over water koken op gas en op electra.
Wij kookten vroeger onze aardappels op gas. ( met netje, met de deksel op de pan ). Dat duurde 20/25 minuten totdat ze gaar waren.
We koken nu onze aardappels in de magnetron in een glazen schaal. De aardappels zijn dan na 12 minuten gaar.
Welke van de twee is efficienter? 25 minuten koken op gas of 12 minuten in de magnetron?
Goeie vraag... Hoeveel m3 gas per uur gaat er bij het koken doorheen, en hoeveel W verbruikt je magnetron. Dat afgezet tegen de hoeveelheid gas die nodig is voor de productie van 1 kWh (ook energie voor transport van gas en elektriciteit meerekenen) en het verschil in kooktijd zou een verschil op moeten leveren in de hoeveelheid energie die nodig is om een gegeven hoeveelheid massa in temperatuur te verhogen.quote:flitspaal.nl schreef op woensdag 23 april 2008 @ 09:33:
Welke van de twee is efficienter? 25 minuten koken op gas of 12 minuten in de magnetron?
Ik vermoed dat koken op gas in totaal efficiënter is, maar ik weet dat niet zeker. Het is een ingewikkelde berekening.
Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl
Reg. datum: 13 januari 2008
Reg. datum: 13 januari 2008
Zelfde discussie hebben we hier ook gehad, echter nooit geexpirimenteerd, waarom geen heet voorverwarmt water uit de HR ketel (warmwaterkraan, ongeveer 60 graden) gebruiken om bv aardappeltjes mee te koken op gasfornuis? Warm water in HR ketel wordt naar mijn mening efficenter verwarmt dan op het gasfornuis , zou dus een besparing van gas opleveren, echter heb ik het dan niet over smaak en dergelijke. Overigens is bovenstaande wel te meten: 12 minuten maal vermogen magnetron of 25 minuten maal verbruikte gas. Krijg je wel een dillema: zetten we dit af tegen de kosten of wat is beter voor het mileu?quote:flitspaal.nl schreef op woensdag 23 april 2008 @ 09:33:
[...]
Wij hebben een paar weken geleden zonder water gezeten, hier in Groningen. Dus dan is dat zeker niet een gek idee. Maar wat nu als het eerste water wat uit de leidingen komt bruin is?quote:eric-pvt schreef op woensdag 23 april 2008 @ 09:17:
[...] en een voorraad van 200 liter drinkwater vond ikzelf ook leuk en belangrijk.
Moet je dan een paar x 200 liter doorspoelen? Of kun je de kraan uitzetten richting dat vat?
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.
Geen idee of het ook voor het koken van aardappeltjes geldt, maar over het algemeen wordt warm water uit de kraan afgeraden voor consumptie, omdat er veel meer stoffen uit de leidingen en de ketel zelf in het water oplost. Zie bijvoorbeeld deze pagina.quote:Lampie01 schreef op woensdag 23 april 2008 @ 10:42:
[...]
Zelfde discussie hebben we hier ook gehad, echter nooit geexpirimenteerd, waarom geen heet voorverwarmt water uit de HR ketel (warmwaterkraan, ongeveer 60 graden) gebruiken om bv aardappeltjes mee te koken op gasfornuis?
Canon EOS 300D + Canon EOS 1000FN + EF-S 18-55 (3.5-5.6) + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
dat is ook zo als zomers leidingwater stil staat, en gevaarlijk dicht in de buurt van de legionella grens komt. (20c ~ 58c)
ik kook gewoon met zonneboiler water, zet er ook koffie van (lekker snel klaar)
en door de snelle doorvoer van douchen wassen en afwassen, trek ik hem continu leeg.
mijn werkgever (lab waterleiding monitoring) (aquasense) zal eens een sample meten van de zonneboiler tov koude leiding, meten is weten, ik kom erop terug.
de zonneboiler is nu alweer 86c, bacterien uit het koude water zijn in ieder geval zeker dood nu,
de zonneboiler maakt het water bacterie vrij, uit de meting zal de rest blijken.(metalen kalk etc)
hier nog even mijn sluipverbruikers tools :
http://van.wijk.net/pvt/sluipverbruik.jpg
meten is weten, de tv, video, pc, monitor, magnetron, oven, wasmachine, droger, afwasmachine,
ze staan allemaal op een schakelblokje na meting met de wattmeter,
het waren allemaal sluipverbruikers.
(klokje op de magnetron... )
ik kook gewoon met zonneboiler water, zet er ook koffie van (lekker snel klaar)
en door de snelle doorvoer van douchen wassen en afwassen, trek ik hem continu leeg.
mijn werkgever (lab waterleiding monitoring) (aquasense) zal eens een sample meten van de zonneboiler tov koude leiding, meten is weten, ik kom erop terug.
de zonneboiler is nu alweer 86c, bacterien uit het koude water zijn in ieder geval zeker dood nu,
de zonneboiler maakt het water bacterie vrij, uit de meting zal de rest blijken.(metalen kalk etc)
hier nog even mijn sluipverbruikers tools :
http://van.wijk.net/pvt/sluipverbruik.jpg
meten is weten, de tv, video, pc, monitor, magnetron, oven, wasmachine, droger, afwasmachine,
ze staan allemaal op een schakelblokje na meting met de wattmeter,
het waren allemaal sluipverbruikers.
(klokje op de magnetron... )
@Moet je dan een paar x 200 liter doorspoelen? Of kun je de kraan uitzetten richting dat vat?
dat is bij elke boiler zo, of hr ketel met comfort vat, goed dat je het zegt, want ik denk er nu pas over na. mijn zonneboiler kan ik laten leeglopen, met een nippel, en een kraan op de toevoer.
dat is bij elke boiler zo, of hr ketel met comfort vat, goed dat je het zegt, want ik denk er nu pas over na. mijn zonneboiler kan ik laten leeglopen, met een nippel, en een kraan op de toevoer.
Het gaat vooral om het oplossen van metalen en dergelijke. Legionella is nooit goed, en met besmet water moet je ook niet gaan afwassen of iets dergelijks.quote:eric-pvt schreef op woensdag 23 april 2008 @ 13:23:
dat is ook zo als zomers leidingwater stil staat, en gevaarlijk dicht in de buurt van de legionella grens komt. (20c ~ 58c)
Dit gaat vooral om consumptie, en dan maakt het nogal uit of er water van 60 graden door de leiding loopt qua oplosbaarheid. Tussen water van 10 graden in de winter en 20 graden in de zomer zit natuurlijk ook verschil, maar volgens de waterleidingsbedrijven zit dat nog allemaal binnen de marges.
Canon EOS 300D + Canon EOS 1000FN + EF-S 18-55 (3.5-5.6) + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
mijn woning bevat ook sinds vorig jaar alleen unipipe,
dat werd zowieso aangeraden, de woning is uit 1974,
en de bestaande pvc en koperpijp werk sterk afgeraden.
de samples zijn zojuist al uit de hplc gekomen, en er is geen waarneembaar verschil.
het koude sample (beide testen bij 19,3c) bevat zelfs meer bacterien, dan de verhitte zonneboiler sample.
( Wikipedia: High performance liquid chromatography )
vooralsnog is de sample uit de zonneboiler (na afkoeling en transport) de schoonste.
er is ook een 3e sample, gewoon direkt in het lab uit de kraan,
en die komt overeen met de koude sample van mijn woning thuis.
dat werd zowieso aangeraden, de woning is uit 1974,
en de bestaande pvc en koperpijp werk sterk afgeraden.
de samples zijn zojuist al uit de hplc gekomen, en er is geen waarneembaar verschil.
het koude sample (beide testen bij 19,3c) bevat zelfs meer bacterien, dan de verhitte zonneboiler sample.
( Wikipedia: High performance liquid chromatography )
vooralsnog is de sample uit de zonneboiler (na afkoeling en transport) de schoonste.
er is ook een 3e sample, gewoon direkt in het lab uit de kraan,
en die komt overeen met de koude sample van mijn woning thuis.
Is het dan niet mogelijk dat bij afkoeling een gedeelte van de vervuiling uit de oplossing valt en niet meer wordt gemeten door de hplc? Hoewel, dat het de schoonste is zegt ook wel iets natuurlijk, of je hebt te maken met andere (minder goed detecteerbare) vervuiling.quote:eric-pvt schreef op woensdag 23 april 2008 @ 15:11:
Ben jij ook chemicus toevallig?
Letten jullie allemaal een beetje op de spelling en leestekens?
Spam: Stop het opwarmen van de aarde! (klik op trailer)
en nah dan dit :
http://www.nu.nl/news/153...drinkwater_nieuwbouw.html
http://www.nu.nl/news/153...drinkwater_nieuwbouw.html
Hier een kort versneld filmpje van de installatie van onze zonnestroompanelen afgelopen maandag:
http://www.youtube.com/watch?v=EH_-4a8JbGw
De kwaliteit is nog niet denderend, vooral niet van de eerste 30 seconden, maar ik ben bezig met een bewerkte versie.
http://www.youtube.com/watch?v=EH_-4a8JbGw
De kwaliteit is nog niet denderend, vooral niet van de eerste 30 seconden, maar ik ben bezig met een bewerkte versie.
Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: HID-compliant Xbox-controller
Dit topic is gesloten. ![]()