Hoofdcategorieën
Topicacties

Duurzame Energie deel 5

Pagina: 1 2 3 4 ... 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 last

Nieuw Topic
Reg. datum: 19 januari 2001

Ben op zoek naar ervaringscijfers voor zonnepanelen op west en oost georienteerde daken. We hebben een nieuw huis gekocht en willen de overwaarde van ons huidige huis (knock knock, eerst nog maar eens verkopen) misschien wel investeren in zonnepanelen. Ik volg dit topic al een lange tijd maar heb nog teveel onzekerheid over de opbrengsten. 850 kwh per kwp kan ik natuurlijk wel vergeten, maar wat is wel realistisch? Dak ligt aan de westkant ietsjes (2 graden) gericht naar het noorden, en aan de oostkant dus ietsje naar het zuiden...

Ik ken de instralingsdiagrammen, maar heb moeite om dat in een aardige schatting om te zetten van kwh per kwp.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Dunder-Mifflin, Inc.

Heb je de rekenhulp al geprobeerd? Daar kun je gewoon de ligging van je dak, de hellingshoek, aantal panelen etc. invullen en je krijgt een geschatte jaaropbrengst :)

Canon EOS 300D + Canon EOS 1000FN + EF-S 18-55 (3.5-5.6) + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Die kende ik inderdaad nog niet. Ik heb net even gekeken voor mijn situatie. Bij een dakhelling van 50 graden op het westen geeft de rekenhulp aan dat het niet lonend is :-( om zonnepanelen te nemen. Bij 36 graden weer wel met een terugverdientijd van 17 jaar.

Maar ik dacht ook nog ergens vrij positieve berichten gelezen te hebben van mensen met een zelfde orientatie (eric-pvt?).

1365Watt-piek op ons dak!

quote:
Joba schreef op woensdag 16 april 2008 @ 10:17:
Die kende ik inderdaad nog niet. Ik heb net even gekeken voor mijn situatie. Bij een dakhelling van 50 graden op het westen geeft de rekenhulp aan dat het niet lonend is :-( om zonnepanelen te nemen.
a) Hoe definieer je 'lonend' precies? Gaat je het alleen om geld, of kijk je verder dan dat?
b) Een dak van 50gr op het westen zou een op jaarbasis ongeveer 20% minder opbrengen dan hetzelfde dak op het zuiden. Ik vind dat nog wel meevallen. Een schema:

http://solarwebsite.nl/archief/nieuws2006/img/instralingsdiagram.jpg
quote:
Maar ik dacht ook nog ergens vrij positieve berichten gelezen te hebben van mensen met een zelfde orientatie (eric-pvt?).
Mijn dak is ook ongeveer 50 gr, en ligt WZW, dat zal mij dus naar verwachting op jaarbasis 15% aan opbrengst kosten. Dat is jammer, maar ik kan het huis nu eenmaal niet kantelen.

Nog maar vijf nachtjes slapen, dan liggen ze weer op het dak! :P

CanonG1 wijzigde dit bericht 16-04-2008 10:31 (3%)

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

a. Lonend is voor mij inderdaad zeker meer dan alleen geld. Maar het moet wel een beetje financieel verantwoord zijn (zeker ook om mijn vrouw te kunnen overtuigen). De genoemde rekenhulp kijkt blijkbaar alleen naar het financiele aspect.
b.dus zo redenerend zou ik uit mogen gaan van 80% van 850kwh per kwp = 680 kwh per kwp? (volgens mij zit het meer richting 75% volgens het diagram?)

quote:
Joba schreef op woensdag 16 april 2008 @ 10:54:
a. Lonend is voor mij inderdaad zeker meer dan alleen geld. Maar het moet wel een beetje financieel verantwoord zijn (zeker ook om mijn vrouw te kunnen overtuigen). De genoemde rekenhulp kijkt blijkbaar alleen naar het financiele aspect.
Misschien is een zonneboiler meer iets voor je? Of extra isolatie? Dat soort maatregelen hebben over het algemeen een kortere finciële terugverdientijd dan zonnestroompanelen, ook zonder subsidie.
quote:
b.dus zo redenerend zou ik uit mogen gaan van 80% van 850kwh per kwp = 680 kwh per kwp? (volgens mij zit het meer richting 75% volgens het diagram?)
Dat zou goed kunnen. Houd er rekening mee dat een dak van 50gr op het zuiden ook geen 100% presteert, eerder iets van 96-97%.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

www.flitspaal.nl

quote:
Joba schreef op woensdag 16 april 2008 @ 10:02:
Ben op zoek naar ervaringscijfers voor zonnepanelen op west en oost georienteerde daken. We hebben een nieuw huis gekocht en willen de overwaarde van ons huidige huis (knock knock, eerst nog maar eens verkopen) misschien wel investeren in zonnepanelen. Ik volg dit topic al een lange tijd maar heb nog teveel onzekerheid over de opbrengsten. 850 kwh per kwp kan ik natuurlijk wel vergeten, maar wat is wel realistisch? Dak ligt aan de westkant ietsjes (2 graden) gericht naar het noorden, en aan de oostkant dus ietsje naar het zuiden...

Ik ken de instralingsdiagrammen, maar heb moeite om dat in een aardige schatting om te zetten van kwh per kwp.
Dan moet je nog even wachten ;). Mijn dak staat ook pal op het westen ( 270 graden ) en ik ben ook bezig met zonnepanelen. Mijn dak staat overigens iets beter ervoor dan de jouwe. 45 graden ipv 50.
Reg. datum: 28 januari 2005

Ik denk ook niet dat je zomaar 75% van 850 kWh per Wp kan nemen... Mijns inzien ligt 850 kWh wel laag per Wp onder optimale omstandigheden. Ik zou eerder vermoeden dat je niet ver onder de 700 kWh (met jouw dak- & richtingsoriëntatie) gaat uitkomen. Lijkt me dus wel volop de moeite waard.

quote:
matthiasvk schreef op woensdag 16 april 2008 @ 12:25:
Ik denk ook niet dat je zomaar 75% van 850 kWh per Wp kan nemen... Mijns inzien ligt 850 kWh wel laag per Wp onder optimale omstandigheden. Ik zou eerder vermoeden dat je niet ver onder de 700 kWh (met jouw dak- & richtingsoriëntatie) gaat uitkomen. Lijkt me dus wel volop de moeite waard.
Dat gevoel heb ik dus ook. Die 850 kwh per kwp is volgens mij een algemene vuistregel voor een dak enigszins op het zuiden gericht. Lijkt me dan inderdaad dat onder de meest optimale condities (zuiden, ietsjes naar het westen, 36 graden helling) dan hoger zit. De stralingsdiagram is relatief ten opzichte van die optimale condities.

Ik ben ook dit een keer tegengekomen:
http://www.ecn.nl/solar/yield/index2.html

Ga ik ook nog even mee spelen.

Zonneboiler zit ik overigens ook aan te denken. Eigenlijk dan een zonneboilercombi, heb straks namelijk vloerverwarming op begane grond. Schijnt een hele goede combinatie te zijn.

Joba wijzigde dit bericht 16-04-2008 12:34 (9%)

Reg. datum: 16 mei 2002

Dat ECN rekenmodel is redelijk nauwkeurig.

Maar wat wil je hier precies mee bereiken?

quote:
Lethal schreef op woensdag 16 april 2008 @ 12:44:
Dat ECN rekenmodel is redelijk nauwkeurig.

Maar wat wil je hier precies mee bereiken?
Ik moet eigenlijk gewoon wat meer zekerheid hebben dat de opbrengst eerder rond de 700 kwh dan rond de 600 kwh per kwp zal liggen. Rekenmodellen helpen daar natuurlijk bij, maar echte gebruikerservaringen zijn voor mij ook belangrijk om mezelf te overtuigen. Wil niet straks met een enorme investering zitten die uiteindelijk financieel weinig oplevert.

Ik word niet gauw kwaad!
Reg. datum: 30 april 2004

quote:
Joba schreef op woensdag 16 april 2008 @ 12:53:
[...]

Ik moet eigenlijk gewoon wat meer zekerheid hebben dat de opbrengst eerder rond de 700 kwh dan rond de 600 kwh per kwp zal liggen.
Wat is dat toch voor kwh/kwp gedoe? Is dat in de hele tijd dat je je zonnestroominstallatie hebt? Hoe lang ben je dan van plan op te wekken?

Volgens mij had je ongeveer een jaaropbrengst van 0.8 kWh per geinstalleerde Wp, als ik me goed kan herinneren uit dit topic. Die zal je moeten aanpassen volgens dat mooie diagrammetje van CanonG1. Als je dus 850 Wp hebt, zal je per jaar ongeveer 680 kWh per jaar produceren onder ideale omstandigheden.

Toch?

Letten jullie allemaal een beetje op de spelling en leestekens?
Spam: Stop het opwarmen van de aarde! (klik op trailer)

quote:
Joba schreef op woensdag 16 april 2008 @ 12:53:
Ik moet eigenlijk gewoon wat meer zekerheid hebben dat de opbrengst eerder rond de 700 kwh dan rond de 600 kwh per kwp zal liggen. Rekenmodellen helpen daar natuurlijk bij, maar echte gebruikerservaringen zijn voor mij ook belangrijk om mezelf te overtuigen. Wil niet straks met een enorme investering zitten die uiteindelijk financieel weinig oplevert.
Vergeet ook niet dat in de SDE een correctiebedrag zit wat door 'the powers that be' naar believen aangepast kan worden. Niemand kan in de toekomst kijken maar een toekomst met een regering die nóg minder om zonnestroom geeft dan de huidige is - helaas - prima voorstelbaar, en het is dus goed mogelijk om de SDE-uitkering naar ¤ 0 te corrigeren zodat je 'terugverdientijd' het raam uit gaat. Je zit dan nog wel steeds met je extra vaste kosten (meteruitlezing e.d.).

In het leven staat niets vast, ook de hoogte van de SDE-uitkering en daarmee de 'terugverdientijd' van je zonnestroompanelen niet...

Ik heb net weer even een meeting gehad over de SDE regeling.

Het subsidiebedrag wordt inderdaad gewoon per jaar vastgezet. Zodat de totale opbrengst op 0.56 euro per kWh blijft. Mocht de energieprijs dalen, dan is een plafond bedrag ingebouwd zodat niet de staatskas leeg-getrokken wordt (wat in 2003 dus wel gebeurde)

Overigens zijn er 7000 aanmeldingen binnen inmiddels. Subsidie is dus zo goed als op.

Reg. datum: 30 december 2005

quote:
Vergeet ook niet dat in de SDE een correctiebedrag zit wat door 'the powers that be' naar believen aangepast kan worden. Niemand kan in de toekomst kijken maar een toekomst met een regering die nóg minder om zonnestroom geeft dan de huidige is - helaas - prima voorstelbaar, en het is dus goed mogelijk om de SDE-uitkering naar ¤ 0 te corrigeren zodat je 'terugverdientijd' het raam uit gaat. Je zit dan nog wel steeds met je extra vaste kosten (meteruitlezing e.d.).
Het is dus zaak dat als de energie prijs stijgt en de subsidie nog maar minimaal is dat je hem op tijd stop zet. Namelijk wanneer de lidmaatschap, meet en andere onzin kosten meer worden dan het te ontvangen bedrag. (bijna alleen vor kleinere systemen en bij een energie prijs van boven de 50 ct)

FYI mijn zonnepanelen hebben vorig jaar 0,97 KWh/KWp opgeleverd. Gericht op het zuiden en onder een hoek van 35 graden (plat dak)

De dagen zijn geteld

Reg. datum: 24 januari 2000

Ik zag in de mailing van Kassa, dat ze mogelijk het bedrag voor de subsidies willen uitbreiden.
quote:
De bodem van de subsidiepot voor zonnepanelen op daken van particulieren is bereikt, maar het loket gaat niet dicht voor nieuwe aanvragen, bleek dinsdag in de Tweede Kamer. Minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken vertrouwt erop dat er binnenkort meer geld beschikbaar komt voor de regeling.

Dat moet gebeuren bij de behandeling van de voorjaarsnota, waarin het kabinet het financiële beleid bijstelt. De regeringspartijen hadden in een motie aangedrongen op extra geld voor zonnepanelen en voor andere manieren om groene stroom op te wekken. Het gaat om 120 miljoen euro, dat uitgesmeerd wordt over de periode tot en met 2015.

Er zijn inmiddels zo'n 6000 aanvragen voor subsidie op zonnepanelen ingediend, die in totaal goed zijn voor 13,3 megawatt. De subsidieregeling zoals die nu is, voorziet in 10 megawatt, toe te kennen in dit jaar. Het is nog niet bekend hoeveel van de aanvragen zullen afvallen. De regeringspartijen, en dus ook de minister, willen er dit jaar 5 megawatt bij doen.

Ook de budgetten voor subsidie om groene stroom op te wekken met biomassa en via afvalwerking zijn uitgeput. Het budget voor windmolens is nog niet op, maar de verwachting is wel dat alle beschikbare subsidie voor dit jaar op zal gaan. ANP

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

Volgende week woensdag is het 2e symposium voor de MicroWKK dag. Hier presenteren de ketelfabrikanten hun marktmodel. Ik ga eens even kijken of dat soms interessante dingen oplevert!

Reg. datum: 28 oktober 2007

@Mijn dak is ook ongeveer 50 gr, en ligt WZW, dat zal mij dus naar verwachting op jaarbasis 15% aan opbrengst kosten. Dat is jammer, maar ik kan het huis nu eenmaal niet kantelen.

opbrengst west in nederland kan goed zijn, zelfs beter dan gemiddeld, als je aan de kust woont.
er is een strook met meer dan 1050 ~ 1070 Kwh/m2 in nederland, waar ik precies in woon.
natuurlijk is mijn opbrengst minder met oost-west panelen en een west zonneboiler,
maar dan neem je een iets grotere collector.
de meeropbrengst van de goede ligging, compenseert het verlies ook.
ten opzichte van niets, is 1 paneel naar het noorden zelfs al opbrengst.

http://www.solaronline.nl/images/nedinstralinglogo.jpg

hierdoor verbruik ik in april tot nu toe, -4,3kwh per dag, en slechts 4m3 gas,
en dat met " niet ideaal" geplaatste collector en panelen.
door de besparingen zit ik nu met een overschot, en kruipt de meterstand de winter in, achteruit naar de stand van 1 februari inmiddels.
wie handig is en 2e hands pv koopt, tot een 3 euro per watt, kan energiekosten(btw) uitsparen,
en geeft dus direkt een hoog rendement.

met 3 euro per watt (je kan bijv. ook intekenen op een chinese container met pv met een groep)
word het plaatje : uitgespaarde kosten afgezet tegen de investering ineens heel anders dan de gesuggererrde 6 euro/wp, zelf installeren, bespaard dan nog meer, en is ook erg leuk om te doen.

eric-pvt wijzigde dit bericht 17-04-2008 08:18 (11%)

3 euro per watt is nog vrij veel hoor, als je het vergelijkt met wat het opleverd.

Je terugverdientijd is er nog niet onder de 15 jaar mee.

Reg. datum: 24 januari 2000

quote:
Lethal schreef op donderdag 17 april 2008 @ 14:40:
3 euro per watt is nog vrij veel hoor, als je het vergelijkt met wat het opleverd.

Je terugverdientijd is er nog niet onder de 15 jaar mee.
Met de huidige kWh-prijzen van zo'n 21ct/kWh en 0,85 kWh/Wp is dat zo'n 16,8 jaar.
Maar goed, je mag er volgens mij wel een beetje vanuit gaan dat de panelen langer meegaan en ook dat de prijs per kWh gaat stijgen in de toekomst.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

...en dat er meer in het spel is dan geld alleen.

Maar als je investering over 3 jaar nog maar de helft is van wat het nu is. Dan verdien je je systeem in 8 jaar terug, + 3 jaar wachten. Is een kortere terugverdientijd.

quote:
Lethal schreef op donderdag 17 april 2008 @ 15:38:
Maar als je investering over 3 jaar nog maar de helft is van wat het nu is. Dan verdien je je systeem in 8 jaar terug, + 3 jaar wachten. Is een kortere terugverdientijd.
En misschien zitten we over drie jaar al dik over De Piek heen en stijgt de vraag naar zonnestroompanelen explosief, en zijn ze duurder dan nu. Daar gaat je "terugverdientijd"... Dan lachen de mensen die ze al op het dak hebben in hun vuistje. En misschien is over 10 jaar kernfusie commercieel inzetbaar (ik denk zelf van niet, maar goed). Daar zit ik dan met mijn paneeltjes en elektriciteit die 'te goedkoop om te bemeteren is'.

Niemand kan in de toekomst kijken. Oh, en nog iets anders: wat is de terugverdientijd van je TV? En van je auto? En van je wasmachine? Enz.

CanonG1 wijzigde dit bericht 17-04-2008 15:56 (12%)

Het Vlaamse Veurne krijgt het grootste zonnepark van de Benelux. Dat claimen het Leuvense bedrijf Greenfever en de burgemeester van Veurne, Jan Verfaillie. Op een oppervlakte van 4 hectare worden in Veurne 11.000 pv-panelen geïnstalleerd met een totaal vermogen van 2 MW. Het is de bedoeling dat nog dit jaar wordt begonnen met de bouw van het park.

520 Wp + zonneboiler

quote:
Joba schreef op woensdag 16 april 2008 @ 12:33:
[...]

Dat gevoel heb ik dus ook. Die 850 kwh per kwp is volgens mij een algemene vuistregel voor een dak enigszins op het zuiden gericht. Lijkt me dan inderdaad dat onder de meest optimale condities (zuiden, ietsjes naar het westen, 36 graden helling) dan hoger zit. De stralingsdiagram is relatief ten opzichte van die optimale condities.
Om het een en ander nog moeilijker te maken moet je ook even meenemen waar in Nederland je huis staat. In zonnige gebieden aan de kust kunnen optimaal geplaatste panelen misschien wel 1000 kWh/kWp opleveren, terwijl dat in minder zonnige gebieden misschien maar 850 kWh/kWp is...
En vergeet de schaduw effecten niet. Een west georienteerd systeem zonder schaduw kan mogelijk net zo veel opleveren als een zuid georienteerd systeem dat regelmatig last heeft van schaduw.

Succes met het nemen van je beslissing!

Pagina: 1 2 3 4 ... 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: