Hoofdcategorieën
Topicacties

Duurzame Energie deel 5

Pagina: 1 2 3 4 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 37 38 39 40 last

Nieuw Topic
Reg. datum: 28 oktober 2007

mijn zonneboiler heeft een gewoon terugloop vat met de warmtewisselaar in het boilervat,
een simpel drukloos terugloop systeem met gewoon leidngwater, wat ook simpel bij te vullen is.
(ik heb er zelf wat antivires bijgedaan)

ik ken ook zonneboilers met een apart terugloopvat, met daarin ook de pomp, en op basis van glykol,
de warmtewisselaar zit ook in het expansievat, wat boilervat plaatsing verderop mogelijk maakt, dit is onder andere de itho 100 liter.

ik heb inmiddels gemerkt dat de wisselaar in de boiler vele malen hoger rendement heeft dan die andere buffervat oplossing, ik meet dit nu naar aanleiding van verschillende systemen, en de temperatuur op de onderste sensor.
gegevens zijn er niet beschikbaar over, kwestie van navragen bij gebruikers en zelf ontdekken.
een grotere collector is trouwens altijd beter met het hollandse klimaat, ik heb een 4m2 collector, en die doet het erg goed.
elke situatie is anders en adviseren is erg moeilijk......
de collector is gewoon lelijk, maar dat is de kolencentrale bij de coentunnel ook.
dan is mijn collector nog gewoon lelijk, maar de centrale hemweg bij de coentunnel stoot ook nog eens tonnen co2 uit, dan is mijn collector toch niet zo heel erg lelijk.

eric-pvt wijzigde dit bericht 19-02-2008 18:51 (11%)

Een der antidigibeet
Reg. datum: 04 juni 2005

quote:
eric-pvt schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 09:19:
iemand al gedacht aan financieel rendement ? als reden om te besparen ?
de prijs aan de pomp is nu aan het stijgen op basis van q4 2007 die naar $100 ging, en sindsdien niet meer daalt.
het transport van ruwe olie alleen al laat hier zien dat dat ook al duurder word,
dan per tanker naar de raffinaderij, dan weer over de weg naar pomp of verbruiker.
de hele ketting word duurder, en elke schakel moet dus besparen om het prijspijl te behouden.
dat gebeurt niet, dus zet je alvast maar schrap.
http://www.oil-price.net/

een spaarlamp kan tot 45 euro per jaar per lamp schelen, maar de prijs van stroom/gas/olie haalt dat in een jaar in, dus wat moet er nu verder gebeuren ?
>> zoveel besparen dat je niet ingehaald word door de prijs vwb alles en iedereen <<
http://www.nu.nl/rubriek.jsp?n=937979&c=1001
wie kon zich in 2001(guldentijd) indenken dat we in 2008 al hfl 3.38 betalen gingen.

zelf opwekken, is na de besparing de enige optie, om je van die prijsstelling onafhankelijk te maken.
Dat is nu net waar men mij mee kielhaalt.

Financiële redenen 'lijken' hier geen standpunt te hebben want als ik 150 meter richting westen ga sta ik in een villawijk waar je zo naar binnen kan kijken en wat hangt daar?
De gloeilamp, overmaatse BMW en apparatuur waar je jaloers op wordt, dus dat financiëel oogpunt van jou is in mijn ogen helemaal goed, maar hoeveel mensen hebben hier een boodschap aan?

2.4 miljoen mensen in Nederland heeft schulden en/of een danig laag inkomen dat er niets uitgegevan kan worden aan besparing, dus waar blijf je dan alsnog?
Ik noem in de kou zitten een surrogaat besparing want dan besparen ze verkeerd als je snapt wat ik bedoel.

Ja, de kleine middengroep die wel alles keurig geregeld heeft.

Ik voel het ontbreken van broederlijkheid en nu iets persoonlijks:

Zolang Amerika en andere grote staten niet aan het programma meedoen heb ik ook zoiets van "wat win ik met 300kW/jaar aan besparing"? Het levert me 70 euro op en het kost een hoop moeite. {ik probeer het wel}. Als mensen nu eens elkaar de hand gaven en afspraken van "nu gaat het anders" dan heb ik zoiets van "ik doe graag mee en loop nog graag aan de kop ook"!

Het Kyotoverdrag is veel te softie en het is goed dat ik niet in Brussel het woord had, anders zou een land dus hieraan moeten voldoen "in mijn ogen"
1. 50% reductie CO2 besparing binnen een termijn van 60 maanden
2. 50% van de bevolking moet overtuigd worden van de besparing en meewerken
3. Geen kernbommen meer en geen biologische wapens die het ecosysteem ook meenemen
4. Uitgebreide non-stop campagne en executie van misverstanden door openheid in de media
5. Verplichte les in bespaarkennis op school en bijbreng van bewustwording in dit kader
6. De OPEC mag geen monopolisch recht meer hebben op de electric-vehicle industrie
7. Geen grote overnames, fusies of uitkoop van derde uitvindingen (het recht vrij te zijn in je studie)
8. Verplichte warming-up en fitness op alle werkplekken (gezond is efficiënt; ziek zijn is duur en vervuilend (denk aan operaties, blessures en alle medicatie))

Dus dit verdrag zou nodig zijn voor een 'term' die ik dan durf te noemen :
'broederschap en efficiëntie'

Deze 2 woorden kunnen niet zonder elkaar en zolang het materialistisch zijn overheerst en van "als ik het maar goed heb" komen we niet ver.

Hoe goed ik je bericht ookk vind, ik denk niet dat het zo werkt

* waarom eigenlijk niet?

Just some cents here

Het is 's-nachts kouder dan buiten

einstein bell en bach werden ook voor idioten uitgemaakt,
hoe lang duurt het nog dat een 4 liter v10 status heeft ? ik denk niet zo lang meer....
ik kreeg flink commentaar van de buurt over mijn 15 zonnepanelen,
nu komen ze een voor een aan de deur bellen, hoe ik eraan kom,
wat het scheelt en wat het kost.... en dat in 6 maanden tijd.

de wereld verbeteren begint bij jezelf en het gevoel dat je ervaart,
ik vind mijzelf nogal een eikel, omdat ik dit niet eerder heb gedaan,
noem het hernieuwd inzicht.

Een der antidigibeet

quote:
eric-pvt schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 18:57:
einstein bell en bach werden ook voor idioten uitgemaakt,
hoe lang duurt het nog dat een 4 liter v10 status heeft ? ik denk niet zo lang meer....
ik kreeg flink commentaar van de buurt over mijn 15 zonnepanelen,
nu komen ze een voor een aan de deur bellen, hoe ik eraan kom,
wat het scheelt en wat het kost.... en dat in 6 maanden tijd.

de wereld verbeteren begint bij jezelf en het gevoel dat je ervaart,
ik vind mijzelf nogal een eikel, omdat ik dit niet eerder heb gedaan,
noem het hernieuwd inzicht.
Je bent geen eikel want dan zouden we allemaal idioten zijn.
Elektrische auto's waren er rond 1900 al :o en toen hadden we moeten ingrijpen. 100 jaar te laat of 100 jaar onze kop in het zand steken zoals blijkt.

Dus wat heb ik vorig jaar gedaan? Een elektrische scooter gekocht en tot op de dag van vandaag nog geen seconde spijt van gehad: harde wind, harde regen, 8 graden vorst, vochtigheid. Hij doet het altijd.
Welliswaar heb je met -8 graden wel een probleem en dat is dat je range tov de zomer zo'n 25% minder is (en dat is nog extreem weinig voor de loodgelaccu's in mijn scooter). Ik red het nog steeds, maar dan matig ik snelheid en acceleratie.
Stinkt niet en laatst door de bossen had ik zo'n schik dat ik bijna op mijn bek ging.
Naar mijn werk kun je afsnijden door het bos (ik doe het weinig, rotpad) en daar fietst veel schooljeugd op een pad van een meter breed. Dus ook scooters scheuren met lomp geweld over dit 2 kilometer lange pad door het bos.
Dus was er laatst controle in het bos en ik werd dus aangehouden en aangesproken. Zij bekeuren op emissievervuiling in een natuurgebied en dat heb ik niet, dus geen bekeuring en daar stonden er 8 in een groepje wachtend op de bon. (is geen misselijke bekeuring overigens).
Dat heeft me dat al bespaard anders was ik gewoon net zoals hun de sjaak.

Het bos op het midden van deze kaart. De gele route is de route die ik 9 van de 10 keer aanhoudt naar mijn werk. Dit red ik met de scooter makkelijk op en neer, maar ik neem toch de lader mee om hem daar bij te laden (scheel dmij electra en het is beter voor de accu's).

http://xs124.xs.to/xs124/08082/untitled4980.jpg

Hail the scriptsausage!

De economie zou instorten als je zoiets zou verplichten, bovendien zou je dan het effect krijgen dat werkelijk niemand zich bij zo'n streng verdrag zou aansluiten ipv een paar landen wel.

Economie en milieu zijn nog steeds elkaars tegenovergestelden hoor...

Wat? Taboe?

ik ben zeker wel een eikel, want ik heb mijn zonneboiler 1 jaar opgeslagen gelaten,
omdat de vaillant vr nog niet stuk was, ik las net hier ook zoiets.
ik betaalde rustig 235 euro aan nuon, ik accepteerde dat gewoon als feit,
12 maanden lang.

ik realiseer me nu pas bij een maandlast van 50 euro dat ik 10 zonnepanelen heb weggegooid,
of een mooie electrische classic retro scooter, een nieuwe zuinige koelkast, of een nieuwe mountainbike.

niemand verteld je dat het anders kan, alles is economisch bla bla.
ik begin nu te ervaren dat de economie inderdaad de realiteit voor iedereen inhaalt,
het is inderdaad economisch verantwoord geworden iets duurzaams te doen.
een dikke suv of 42" plasma tv is meer een indicatie voor het denkniveau van de eigenaar,
vooral als je dan ook nog kinderen ziet kruipen.
pappa kan het toch betalen ? en de kinderen zoeken het later maar uit.
zo`n proleet kan en wil ik niet zijn, en dat is hernieuwd inzicht.

ik hoorde vanavond voor het eerst het volgende :
een sociale huurwoning (arbeiderswoning uit 1930)
met een energielast hoger dan de huur.

dan ga je toch denken ... ?
de olieprijs is weer 99$ en de gasprijs zit eraan vast,
met gas maken we nog erg veel elektra in nederland.
wat is nu grof, dat de regering niets doet,
of dat ze mensen verplichten wel iets te doen,
ik las ook dat het nederlandse gas over 20 jaar op is.
dan hangen we aan gazprom, ook geen pretje lijkt me.

ik vind het beide even grof, je moet dus zelf kiezen.

eric-pvt wijzigde dit bericht 19-02-2008 20:26 (14%)

Hail the scriptsausage!

Ach, het maakt op je totale energiebehoefte nog steeds geen drol uit dus als het economisch niet interessant is is het sowieso gebral in de marge. Duurzame energie op zo'n kleine schaal als we hier over praten is het zeg maar niet waard - persoonlijk is het een leuke hobby, maar niet meer dan dat.

Nu is de volgende vraag: hoe kunnen we onze energiebehoefte wél duurzaam vervullen in de toekomst want inherent aan deze vraagstelling is de huidige methode niet duurzaam (olie, gas, kolen). Dat zal op een gegeven moment te duur worden. Volgens mij wordt er op dat gebied veel te weinig nagedacht: iedereen is helemaal zielig aan het doen hoe er misschien wel een paar duizend diersoorten kunnen uitsterven (boeiend...) terwijl ze niet inzien dat wijzelf tegen grote problemen in de toekomst aanlopen als we niet iets duurzamers bedenken. Op zijn minst diepe recessie, op zn slechtst honger.

Wat? Taboe?

zoals het internet, een decentraal grid, de rest is kansloos dom centraal geregeld. in 1994 maakte het internet ook geen drol uit en iedereen lachte erom, een leuke hobby, maar niet meer dan dat,
op zo`n kleine schaal.....
go figure

(houtgestookt)
Reg. datum: 08 oktober 2006

quote:
eric-pvt schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 18:42:
mijn zonneboiler heeft een gewoon terugloop vat met de warmtewisselaar in het boilervat,
een simpel drukloos terugloop systeem met gewoon leidngwater, wat ook simpel bij te vullen is.
(ik heb er zelf wat antivires bijgedaan)
Welk fabrikaat/type is het?

Bart

Prof Mierenneuke®

quote:
eric-pvt schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 09:28:
[Wasmachine / vaatwasser hotfill]
Dit is zéér interessant. Al hoewel mijn ouders vorig jaar een nieuwe keuken hebben laten aanleggen zat ik er ook aan te denken maar de keukenboer verklaarde mij voor gek. Ik heb het altijd raar gevonden het taboe op electrische verwarmingen terwijl wasmachines, drogers en vaatvassers niets anders doen.

Helaas hebben we geen warmwaterleiding bij de wasmachine volgens mij, maar ik ga het zeker even uitzoeken.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

@Welk fabrikaat/type is het?
een atag qsolar 200 liter combi

(houtgestookt)
Reg. datum: 08 oktober 2006

Zie het woordje "combi" staan, is dit wel een losse zonneboiler?
Ik moet naverwarmen middels de warmtewisselaar van de stadsverwarming, een ketel heb ik dus niet nodig.

Bart

Een der antidigibeet

quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 08:57:
Dat was precies mijn gedachte... Leuk zuinig en zo op die manier, maar je hebt wel weer het gevoel dat je in 1850 zit. Daarbij zijn we ook Tweakers, dus ik neem aan dat we dit soort dingen willen automatiseren!
Daar zit wel een goede reden achter.

*Gaat kijken naar mengkraan :)

Edoch, je dan ook warm spoelwater pakt? Mijn machine tapt ruim 2 minuten water voor een trommel en hier gaat water met 12 ltr/min, dus dat is al gauw 25 liter. Dan dat maal 5x is 125 liter warm water. Lijkt me niet zuiniger als een emmer heet water. En ik ben graag bezig.
Of?

Rogresalor wijzigde dit bericht 20-02-2008 06:41 (26%)

Een der antidigibeet

quote:
eric-pvt schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 19:59:
ik ben zeker wel een eikel, want ik heb mijn zonneboiler 1 jaar opgeslagen gelaten,
omdat de vaillant vr nog niet stuk was, ik las net hier ook zoiets.
ik betaalde rustig 235 euro aan nuon, ik accepteerde dat gewoon als feit,
12 maanden lang.

ik realiseer me nu pas bij een maandlast van 50 euro dat ik 10 zonnepanelen heb weggegooid,
of een mooie electrische classic retro scooter, een nieuwe zuinige koelkast, of een nieuwe mountainbike.

niemand verteld je dat het anders kan, alles is economisch bla bla.
ik begin nu te ervaren dat de economie inderdaad de realiteit voor iedereen inhaalt,
het is inderdaad economisch verantwoord geworden iets duurzaams te doen.
een dikke suv of 42" plasma tv is meer een indicatie voor het denkniveau van de eigenaar,
vooral als je dan ook nog kinderen ziet kruipen.
pappa kan het toch betalen ? en de kinderen zoeken het later maar uit.
zo`n proleet kan en wil ik niet zijn, en dat is hernieuwd inzicht.

ik hoorde vanavond voor het eerst het volgende :
een sociale huurwoning (arbeiderswoning uit 1930)
met een energielast hoger dan de huur.

dan ga je toch denken ... ?
de olieprijs is weer 99$ en de gasprijs zit eraan vast,
met gas maken we nog erg veel elektra in nederland.
wat is nu grof, dat de regering niets doet,
of dat ze mensen verplichten wel iets te doen,
ik las ook dat het nederlandse gas over 20 jaar op is.
dan hangen we aan gazprom, ook geen pretje lijkt me.

ik vind het beide even grof, je moet dus zelf kiezen.
Achteraf geblaat heelt de wond niet kerel :)

Ik heb ook schade geleden in het verleden want ik had veel eerder een HR107 ketel moeten laten monteren en de oude ketel gebruikte dubbel! Dus ik heb wel meer weggegooit dan een elektrische scooter. Ik heb er dan wel een, maar als ik het echt optimaal had gedaan had ik een Vectrix onder mijn gat.

Dus, verleden zaken doen geen keer ;)
quote:
Je gebruikt meer als het dubbele aan energie :X
1933 kuub :P

Hier: Woning uit 1971
Gas 640 Kuub/jaar
Elec: 2400 kW/jaar inclusief elektrisch rijden, airco, droger, vriezer en meer

Kwestie van radiatorfolie, zuinig stoken (18 graden is meer dan zat hier) en deuren dicht houden en niet vergeten elke dag 30 minuten te luchten, dus alles tegenover elkaar over of het nu vriest of niet. Je houd dan de vochtigheid laag en dat bespaar je viervoudig uit.

Rogresalor wijzigde dit bericht 20-02-2008 06:59 (12%)

520 Wp + zonneboiler

quote:
Speksteenkachel schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 17:21:
Staat er niet in de handleiding om de hoeveel tijd je de antivries moet vervangen en hoe dit moet?
Volgens mij moet je dit zelf wel kunnen doen anders wordt zo'n gesloten systeem niet meer lonend.
Wat heeft het als voordeel ten opzichte van een terugloopsysteem?
Ik moet nog eens kijken of er iets in de handleiding staat (die lees ik pas als het echt nodig is ;) ).
Voordeel tov een terugloopsysteem? Geen idee. Ik ben gewoon op het internet gaan rondkijken en dit systeem leek me wel goed.

vandaag doen we $100,10 per vat, de dollar is laag, de gasprijs is gekoppeld.
wat nu als de dollar stijgt ? de lage dollar dempt nu nog het effect voor europa.
we moeten opties hebben, maar worden bijvoorbeeld gedwongen af te nemen,
maar mogen maximaal 3000kwh opwekken, anders krijgen we straf.
dat is toch vreemd, we kunnen dus eigenlijk alleen maar besparen.
natuurlijk mogen we zelf niets, we zijn de grootste inkomstenbron van de overheid, na het gas.

@Economie en milieu zijn nog steeds elkaars tegenovergestelden hoor...

de economie gaat het milieu helpen, en dat is een voordeel.
inertie en niets doen word een sluipmoordenaar tegen nutteloos (sluip)verbruik.

@een combi : is een zonneboiler voor tapwater en verwarming icm een shr107 ketel.
het concept vind je hier : http://www.atagverwarming...%20Q-Solar%20internet.pdf
de installatie leent zich ook voor open haard / speksteen kachel koppeling, om de boiler te verwarmen.(transport van warmte naar boilervat over de verwarmingsbuizen)

ik heb deze maand slechts 42 kwh en 43m3 gas afgenomen, dat gaat dus goed,
de rest kwam van de zon, het is wat dat betreft een prachtmaand.

www.flitspaal.nl

Ik wil ook al een tijdje wat doen aan mijn energie consumptie.

Mijn situatie.

Inmiddels is in mijn huis ( bj 1974 ) al het glas vervangen. Een gedeelte was enkelglas en een ander gedeelte was het dubbelglas lek. ( water aan de binnenkant ).

Daarnaast een nieuwe HR ketel ( Remeha ) en een tweetal nieuwe radiatoren in de woonkamer. We zijn teruggegaan van ruim 2300 kuub gas in 2005 naar net geen 1300 kuub gas in 2007.

Electriciteit is een ander probleem. Ondanks dat we overal spaarlampen in hebben, alle stekkerblokken uit doen 's avonds om sluipverbruik te voorkomen. Een nieuwe A+ klasse wasmachine hebben gebruiken we met z'n 3en ( 2 volwassenen en 1 kind ) 5500kWh electriciteit op jaarbasis... Veel dus.

Ik heb gekeken waar dit weg komt. En dit zijn toch de wasmachine / droger en een servertje die 24/7 aanstaat. Alle 3 de apparaten zijn ongeveer verantwoordelijk voor 30% van die 5500kWh.

We gaan in elk geval proberen om de was meer op te hangen buiten ipv de droger te gebruiken en om op 30 graden te wassen ipv op 40 graden. Het servertje is bijna niets aan te doen. Ik heb dat ding nodig voor m'n werk.

Zonnepanelen en/of een zonneboiler zijn helaas geen optie. De orientatie van m'n dak is erg onvoordelig ( pal oost/west ) plus dat ik nog eens last heb van schaduwval van de daken van mijn buren.

Waar ik nu naar aan het kijken ben is een kleine windturbine op m'n huis. Ik woon vlakbij het IJsselmeer dus wind is er altijd wel. Verder heb ik aan de voor en anderkant van m'n huis geen verdere hoge bebouwing die de wind dwars zitten.

Nu kwam ik dit project tegen : http://www.fenergy.nl/?gclid=CKyD59em0pECFQrllAodHT7xZg . Een kleine windturbine die ong 1.5kW kan leveren. De specs zien er goed uit.

Onderhoudsarm, klein, weinig geluidsproductie ( < 35dB ).

heeft iemand hier ervaring mee hier in dit topic?
Reg. datum: 24 januari 2000

Over dat servertje...
Kijk even naar de voeding.
Als dat geen Active-PFC voeding is, zou je daar met weinig moeite nog een fikse besparing kunnen halen, met als bijkomend voordeel dat die voedingen vaak ook nog een stuk stiller zijn.
Van 60% efficientie naar zo'n 85+% efficientie is geen uitzondering.
Stel die server trekt nu zo'n 150 Watt continue, dan heeft de server-hardware zelf zo'n (150 x .6) 90 Watt nodig en met een nieuwe voeding trek je dan nog maar zo'n (90/.85) 105 Watt uit het stopcontact en dat voor een investering van +/- 50 - 60 euro.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

www.flitspaal.nl

quote:
TD-er schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 10:21:
Als dat geen Active-PFC voeding is, zou je daar met weinig moeite nog een fikse besparing kunnen halen, met als bijkomend voordeel dat die voedingen vaak ook nog een stuk stiller zijn.
Van 60% efficientie naar zo'n 85+% efficientie is geen uitzondering.
Stel die server trekt nu zo'n 150 Watt continue, dan heeft de server-hardware zelf zo'n (150 x .6) 90 Watt nodig en met een nieuwe voeding trek je dan nog maar zo'n (90/.85) 105 Watt uit het stopcontact en dat voor een investering van +/- 50 - 60 euro.
Het is een 85% efficiente voeding. Dus daar valt niet veel te winnen. Er zit gewoon veel in die machine aan hardware. een Celeron 2.8ghz prescott. 4gb mem 6 harddisks, raid controller, simpel vga kaartje.

Vooral die 6 harddisks zijn de grote boosdoener voor het verbruik. De harddisks staan al ingesteld dat wanneer ongebruikt ze automatisch uit gaan na 3 minuten.
1365Watt-piek op ons dak!

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Oh Canada !!!!

quote:
eric-pvt schreef op maandag 18 februari 2008 @ 22:02:zeg, die wasmachine zit toch wel op je zonneboiler he ? (mixkraantje op 40c)
scheelt een berg stroom en wast een berg voor de prijs van koud water...
Yep, er zit een hotfill tussen de boiler en de wasmachine, maar die is er pas na het maken van de foto tussen gekomen (zie ook het verhaal in een eerder deel van het draadje, simpelweg een mixkraantje er tussen is geen goed idee!)

Er zijn maar weinig problemen in Nederland die door een stijgende zeespiegel níet opgelost worden! ;-)

2 dingen vallen me op :

1. meet je koelkast eens, een koelkast van 10 jaar oud kan zomaar 2x meer verbruiken en een 12 jaar oude koelkast kan zomaar 1000kwh per jaar gaan doen.

2. een celeron is een processor die altijd vol gas voor het stoplicht staat,
maar is in de winkel de goedkopere processor met de hoogste kloksnelheid ... (euh?)
moderne cpu`s kunnen speedstep(intel) en cool and quit(amd)
een ddr module kost 8 watt per reepje, ik meende ook een zwaar systeem nodig te hebben, maar heb nu een amd geode server die all-in full load 67,2 watt verbruikt, en idle 24,3 watt.
ik had ooit een dikke proliant en verbruikte toen ook, met extern raid kabinet 4000+ kwh per jaar.
allemaal nergens voor nodig, het geloof in continuiteit kan ook anders,
een lichte speedstep server, kan met een lichtere ups ook langer draaien, aangevuld met een zonnepaneeltje, al dan niet oost of west,(ik heb ook een oost west dak)
een leuke hobby erbij ook.
een raid kan ook een mirror zijn, of zoals ik heb gedaan, een lidl etherdisk waarnaar mijn backup gaat, met uiteraard een overspanningbeveiliging,
gewoon een daily robocopy scriptje.
ik heb nu meer schijfruimte, het is redundant, en ik heb remote backup.
ik heb het alleen ineens heel anders aangepakt, en kan nu weer 5 jaar voorruit met 40 users (mail) en 35 websites op mijn servertje.
power on demand doet ie, prima top.
de eerste user triggered een drive spin-up smorgens, ietsje trager,
maar snachts staan alle disk in een spin down, dat scheelt even 12 watt per schijf per uur.
als snachts nu de stroom wegvalt, kan dit servertje lachend 5 uur up blijven, en dat vinden filesystems fijn.
dat oude zware lor, deed een shutdown binnen 4 minuten.
alle users erop, vinden het verder erg leuk om te weten dat het systeem draait op zonneenergie,
en vinden het allemaal prima dat de eerste user een login latency heeft.

servertje :
1ghz amd geode cpu
1gb ddr 333
2x 500gb sata (en remote 320gb sata)

de server draait snachts op groene windstroom van greenchoice tegen laagtarief, het dure tarief word overdag weggedrukt door 2350 Wp zonnepanelen.
of mijn setup duur is, zal pas over 4 jaar blijken,
ik ben nu wat armer ;-) maar ik heb geen 2e hypotheek meer bij het energiebedrijf.

eric-pvt wijzigde dit bericht 20-02-2008 11:54 (3%)

www.flitspaal.nl

quote:
eric-pvt schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 11:50:
2 dingen vallen me op :

1. meet je koelkast eens, een koelkast van 10 jaar oud kan zomaar 2x meer verbruiken en een 12 jaar oude koelkast kan zomaar 1000kwh per jaar gaan doen.

2. een celeron is een processor die altijd vol gas voor het stoplicht staat,
maar is in de winkel de goedkopere processor met de hoogste kloksnelheid ... (euh?)
1. Da's zowiezo een goed idee en staat al op de planning. De keuken is van 1993 Dus de koelkast is inmiddels 15 jaar oud. Hij doet het verder prima maar heeft mileuklasse N ?? ( althans dat zegt het label. Het label zegt ook dat de koelkast max 135W verbruikt. Ik zal eens zien wat dat ding qua verbruik doet.

Daarnaast hebben we nog een vriezer staan in de schuur ( tafel model ). Beide zitten overigens aardig vol.

2. Destijds had ik een servertje nodig voor weinig geld en ben toen bij een Celeron 2.8 uitgekomen. Achteraf dom. Het is een ontzettend heethoofd voor weinig performance. Ik ga binnenkort in elk geval de processor terugklokken naar 2100mhz. Kijken hoeveel dat uitmaakt. En daarnaast is die machine in loop der tijd gegroeid. Steeds meer schijven erbij onder andere.

Ik draai overigens al met een mirror. 2 schijven staan in een RAID-1 ( 160gb ) met daarop m'n backup/documenten/foto's e.d. Ik maak zelf daar 1x per maand een backup van op DVD. De andere 4 schijven zijn data schijven varierend van 120gb tot 500gb. die dus in een aantal jaar zijn verzameld.
(nota: ik spreek hier over Belgie)
OK, er zijn ondertussen al redelijk wat mogelijkheden voor de consument om zijn verbruik terug te dringen. Sensibilisering begint op gang te komen, al is er nog veel werk. De overheden en energiebedrijven geven redelijk wat subsidies (wie op de juiste plaats woont, kan een zonneboiler bijna gratis krijgen bijvoorbeeld).

Wat mij echter opvalt en stoort, is dat al die maatregelen zich eigenlijk toespitsen op eigenaren en niet op huurders terwijl er steeds meer mensen gaan huren omdat kopen bijna onbetaalbaar geworden is. Zij zijn overgeleverd aan de verhuurder (of verhuurders in geval van een appartementsgebouw) en die heeft eigenlijk helemaal geen incentive om energiebesparende maatregelen te nemen. De huurder betaalt immers.

Misschien een eerste maatregel is de recente goedkeuring (op Vlaams niveau) van een verplicht energiecertificaat bij de verkoop en verhuur van wooneenheden vanaf respectievelijk najaar 2008 en begin 2009. Hiermee krijgen huurders meteen een goed beeld van de energie efficientie van het pand. Hopelijk zet dit de verhuurders dan wat onder druk...

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

Een der antidigibeet

quote:
eric-pvt schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 08:40:
@een combi : is een zonneboiler voor tapwater en verwarming icm een shr107 ketel.
het concept vind je hier : http://www.atagverwarming...%20Q-Solar%20internet.pdf

ik heb deze maand slechts 42 kwh en 43m3 gas afgenomen, dat gaat dus goed,
de rest kwam van de zon, het is wat dat betreft een prachtmaand.
Verrek, kijkt naar ketel en ik heb een aansluiting zitten voor een zonneboiler :Y
Agpo HR107 ketel. d:)b

Ik ben jaloers op je energieverbuik, maar het was zeker een mooie zonnige maand, nu derest van de maanden nog :Y

Pagina: 1 2 3 4 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 37 38 39 40 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: