Gathering of Tweakers

Quicksearch
http://www.u-xperience.co...s/2007/01/stookruimte.JPG

zeg, die wasmachine zit toch wel op je zonneboiler he ? (mixkraantje op 40c)
scheelt een berg stroom en wast een berg voor de prijs van koud water...

Een der antidigibeet

quote:
eric-pvt schreef op maandag 18 februari 2008 @ 22:02:
http://www.u-xperience.co...s/2007/01/stookruimte.JPG

zeg, die wasmachine zit toch wel op je zonneboiler he ? (mixkraantje op 40c)
scheelt een berg stroom en wast een berg voor de prijs van koud water...
Ik doe mijn eigen hotfill.

Zodra de machine volzit (met 2 man om de 2 dagen) dan pak ik een emmer en doe daarin eerst 2 eetlepels soda, dan heet water erbij en dan wat waspoeder. Roeren en je hebt 2 voordelen te pakken.

1. Zuiniger want warm water uit mijn HR107 ketel is per joule voordeliger dan uit het net.
2. De was kan meteen beginnen en je hebt geen tijd meer nodig voor het opwarmen van het water en het mengen van wasmiddel door draaiing.

Onze was is altijd perfect schoon en fris met een machine van 8 jaar oud :)

De soda voorkomt schimmelafzetting in de trommel en verzacht het water. In die 8 jaar nog nooit ontkalkt geweest en doet het perfect.

Goede bijdrage aan dit topic want hotfill wassen kan nog sneller. Doordat er geen korrels en klonten achterblijven is 2x naspoelen in het machien genoeg waardoor de totale was precies een uur duurt(kort programma, altijd)

Door het voor te mengen met heet water al roerend neem je de machine een hoop werk uit handen.
Serieus, de was kan meteen beginnen en normaal zijn alleen de laatste 5 minuten van de sopbeurt nuttig en nu het volle half uur. Dat merk je met je kleding. Alle vlekken...weg.

het ingieten van water uit de emmer in de spoelbak is even makkelijk want je legt er een dwijl onder voor die paar druppels en het is zo gepiept.

Mijn vriendin werkt full-time en ik niet, dus wie mag de was doen }:|
*Heeft wel een droger :/

@eric-pvt: goede inbreng ;)

::Zwarte spijkerbroeken en Levis spoel je na met wat azijn in het spoelwater voor de kleurechtheid.

Rogresalor wijzigde dit bericht 19-02-2008 07:33 (8%)

Het is 's-nachts kouder dan buiten

Reg. datum: 24 januari 2000

Mischien een vreemde vraag, maar is het dan niet makkelijker om een warm-waterkraan naar de wasmachine te leiden. Eventueel met een thermostaat-kraan, zodat je water niet te warm is.
Dat scheelt een hoop geklooi met emmers.
Door dat eventueel via een meng-bak te laten lopen, kun je ook je andere mengsels er aan toevoegen, al zou je verwachten dat vloeibare wasmiddelen ook al je nadelen van klonten tegengaan.
Prima dat er mensen alternatieve dingen willen doen, maar een onderliggend idee van dit topic is dat je zuiniger met energie omgaat, zonder in te leveren op gemak.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

1365Watt-piek op ons dak!

Dat was precies mijn gedachte... Leuk zuinig en zo op die manier, maar je hebt wel weer het gevoel dat je in 1850 zit. Daarbij zijn we ook Tweakers, dus ik neem aan dat we dit soort dingen willen automatiseren!

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

ik heb daarom een dubo mixkraantje erop, en afgeregeld op 39c,
mijn wasmachine staat ook naast de zonneboiler.
en ja ik spoel juist ook na met 39c, want dan zijn alle zeepresten beter opgelost en weg,
voor mensen die een gevoelige huid hebben ook ideaal.
de fill van mijn wasmachine is 21 liter, een lachertje voor de zonneboiler.(200liter)
zo kom ik tenminste van mijn overschot af, een warme zonneboiler die afkoelt is minder rendabel.
(ik heb een te grote collector)
de zonneboiler zelf had al zo`n voormixkraan in zich,
het water zou anders veel te heet de leidingen ingaan,
zo kwam ik op dat idee.

een eenvoudig wasbeurtje kost al snel 2.2 kwh, op 40c, want leidingwater is 8c, en 21 colaflessen met elektra op 40c brengen, is hoogst inefficient.
ook hier is duurzaam ook weer meer comfortabel,
en ik heb ook een wasdroger, omdat ik naspoel met 40c, gaat het ook op 40c de droger in,
en die is dan sensor-dry maar liefst 20 minuten eerder klaar, dan voorheen.
warm nagespoeld, en in de droger, maakt mijn kleding lekker fluffy ;-)
en omdat ik weet dat ik was voor de prijs van koud water, als ook, dat het op gas ook efficienter is (als de zon niet schijnt) zit het gewoon erg lekker.
zelf dacht ik dat het 6 maanden zon wassen en 6 maanden gasverwamd wassen zou worden, maar deze februari maand kost het met de zonneboiler en pv niets meer dan koud water.
de meter blijft achteruitdraaien als de wasmachine draait.

ook hier is de besparing op jaarbasis zo enorm, dat de rest zich nog beter leent voor eigen opwekking. als wassen op 40c 2kwh kost, en je wast 3x per week, dan is het simpelweg :
6kwh (voor de was) * 52 weken = 312 kwh bespaart, de opbrengst van een ~500Wp setje dus.
die droger is sterk inefficient, maar ik heb nu 300 kwh over voor de droger, en de rest gaat aan de lijn.
die soda en die emmer werkt ook, maar ik ben duurzaam en lui, er bestaat inmiddels ook vloeibaar wasmiddel, uiteraard oppervlaktewater neutraal, iets duurder, maar mijn besparing maakt dat ruimschoots goed.

verder heb ik een dubbele meter, ik heb duur tarief en laag tarief, maar hierdoor ook tarief 3 : gratis.
als de zon een uurtje of 2 heeft geschenen, dan word het tijd om te wassen.
wassen in het weekend tegen laag tarief voorkomt dat ik feed-in sta te doen, tegen laag tarief,
dan is het beter dat zelf te verbruiken, niet afnemen (0) is namelijk nog veel goedkoper dan je "dure sde" meter vooruit te zien lopen, terwijl je was of droger afneemt van het net.(>btw betalen)
de opbrengst meters van de pv en zonneboiler staan dan ook naast de wasmachine en droger,
zo zie ik meteen wat ik in vooraad heb.

het gaat mij niet zozeer om de besparing zelf, maar om dat er een aantal bedrijven zijn in nederland die ik mijn centjes niet gun, dat zijn telefoon, internet, energie en kabel maatschappijen.(de grotere)
ik bepaal liever zelf waar ik mijn centjes aan besteed.
of een man of vrouw de was doet, maakt niet uit, is ook erg achterhaald, als je van de besparing maar samen iets leuks gaat doen.
iedereen met een gaskeur NZ logo op zijn HR ketel moest maar eens gaan rekenen,
ik ken mensen met kleine kinderen die elke dag wassen.....

http://www.epk.nl/keurlab...mp;subafb=True&sid=21

je kan dat geld beter aan je kleine kinderen besteden, dacht ik zo.

eric-pvt wijzigde dit bericht 19-02-2008 09:40 (3%)

Klinkt allemaal wel goed zeg, als onze combiketel (VR Ketel uit 1995) het begeeft moeten we ook maar aan een zonneboiler :)

Dus je vaatwasser en wasmachine kun je zonder problemen aansluiten, als je er maar voor zorgt dat het water dat de machine ingaat niet te warm is. 40c voor de wasmachine en 50c voor de vaatwasser.

Denk alleen niet dat de installateur om de hoek er ervaring mee heeft ;)
mijn vaatwasser krijgt de volle laag, ik heb een 90c slang ervoor gekocht (10 euro)
hoe heter - hoe beter, ontvet lekker, en droogt ook lekker snel,
technisch kan de vaatwasser dat aan, er is tenslotte een 80-95c stand op dat apparaat, en hij draait er al op sinds mei 2007, het compartiment en afvoer zijn daar dus al op afgestemt.
toevallig staat die altijd in de keuken, en daar zit in het kastje ... de warmwaterleiding,
en die komt bij mij uit de zonneboiler.
de fill van de vaatwasser is fors, voorspoelen is 5 liter, hiermee trekt mijn eerste fill,
spoelen met zout, koud water uit de lange leiding, daarna komt de echte hotfill want de leiding is dan al vol met heet water, de was-fill is ook weer 20 liter, en die is meestal ~60c gemiddeld.
door de hotfill en de sensors aan de thermostaten en in het water, is de afwas meestal al klaar binnen 20 minuten.
de display geeft aan na het water te hebben gemeten op weerstand (vuilgraad) dat het 60 minuten gaat duren, na de eerste bloedhete hotfill is dit vaak al 15 minuten.
de machine bepaald zelf hoeveel fills er nodig zijn, (volautomaat auto-eco stand)
ik heb wel een nieuwe gekocht(a+ label), de vaatwasser moet wel thermische sensoren hebben, zodat ie snapt dat ie niet meer hoeft te verwarmen, het elektraverbruik is hierdoor bij mij 40% gedaald, dwz de wasmachine en vaatwasmachine koppeling. een dubo mixkraantje kost 35 euro bye the way.
dat verdien je dus in 3 maanden terug, kijk maar eens op het stickertje, daar staat vrolijk 3250 watt of iets dergelijks.
ook hier is duurzaam weer goedkoper en comfortabeler, dan niet duurzaam.
dit werkt echter niet op een oudere mechanische vaatwasser, die draait gewoon zijn programma af ongeacht cold of hotfill.
het scheelt ook water, zo heet wassen op de hand lukt niet.

mijn (erkend officieel) installateur is een goede bekende van me, en we testen er samen vrolijk op los, hij de installatietechniek en ik de elektra en computer tweaks, das mazzel, hij komt weer met materiaal aan dat ik niet ken, zoals een industrieel klein afmix kraantje,
ik zat zelf al aan een douchekraan te denken ;-)

eigenlijk ben ik nu op zoek naar een wasdroger die de droog warmte betrekt van de zonneboiler combi; als de radiatoren verwarmt worden door de zon, dan kan dat ook een radiatortje zijn in mijn droger, maar zoiets bestaat gewoon echt niet.(&helaas niet &nog niet)

het zijn allemaal minimale investeringen, na de zonneboiler, die wel >10 jaar doorwerken, en de opbrengst zal enorm zijn, omdat de niet genomen afnames ook geen last hebben van prijsstijgingen&btw, behoud van comfort tegen een lagere prijs.

quote:
hjs schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 09:56:
Dus je vaatwasser en wasmachine kun je zonder problemen aansluiten, als je er maar voor zorgt dat het water dat de machine ingaat niet te warm is. 40c voor de wasmachine en 50c voor de vaatwasser.
het enige waar je op moet letten bij een nieuwe is dat de machine sensors heeft,
en dat alles vanaf elk aansluitpunt van metaal is.

de wasmachines op de markt hebben tegenwoordig plastic bakjes waar de zeep in gaat, en het is beter daar niet warmer dan ~39c in te vullen.
het toeval wil dat "tikkie terug" moderne wasmiddelen daar prima mee wassen,
het toeval wil ook dat heter je kleding laat krimpen,
het toeval wil ook, dat indien je voormixed, het rendement van de zonneboiler toeneemt, je voegt tenslotte ~50% koud water bij.

en als je toch witgoed wast op 60c dan zet je de knop gewoon op 60c.
het opwarmen van 40 naar 60c kost vele malen minder dan van 8c leiding water naar 60c in de machine.

ik vraag mij werkelijk af waar EZ en vrom mee bezig zijn, dit is zo eenvoudig en simpel ...
je moet het alleen allemaal zelf proberen en uitzoeken, gelukkig is er dan nog dit topic.
na de maatregelen die ik heb genoemd, zijn je grootverbruikers thuis, geelimineerd, en dan word zonnestroom ineens een significant aandeel van het totaal.
een zonneboiler kan dus stroom besparen, het restant, kan je opwekken met pv.
je neemt dan nog nauwelijks energie af, of verwaarloosbaar weinig.
wat je dan bereikt per maand, maakt de sde tot een totale farce, als je puur kijkt naar maandbedrag.

ik bespaar per maand dik 150 euro, (sinds mei 2007 woning uit 1974) iets wat met de sde cap van 3000kwh niet op te wekken is, modernere huizen zijn natuurlijk vanzelf al zuiniger, maar daar valt nog steeds veel te halen.

Kijk eens aan, Alkmaar. Dat moet ik onthouden voor als ik een installateur nodig heb :)
kunnen we meteen kijken of mijn fiat 500 (1968) achterin je stijlenbus past....

in de regio hebben we oa besseling, hofland en nagel installatie die jong fris en duurzaam kunnen denken, en dat is erg prettig, ze kunnen je ook adviseren of iets wel kan en mag conform de regelgeving en verzekering.

1365Watt-piek op ons dak!

quote:
In de handleiding van onze vaatwasser staat specifiek dat het de machine er tegen kan maar dat ze het afraden omdat de machine dan korter bezig is (hij hoeft niet meer te verwarmen). De afwas zou dan minder schoon kunnen worden. Ik ga het eerst maar eens met de wasmachine doen.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

quote:
eric-pvt schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 09:28:
een eenvoudig wasbeurtje kost al snel 2.2 kwh
Bij mij kost een wasbeurt op 40 graden maar ongeveer 0,75 kWh. Heb je een hele oude / grote wasmachine?

(houtgestookt)

Bij onze vaatwasser gebruik ik sinds een jaar de stadsverwarming als hotfill.
Dit scheelt 1 kwh per wasbeurt dit maal 300 is toch 300kwh op jaarbasis.
Op den duur wil ik echter nog steeds een zonneboiler, iemand trouwens ervaring mer HRsolar?

Bart

Ik word niet gauw kwaad!

quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 11:58:
omdat de machine dan korter bezig is (hij hoeft niet meer te verwarmen). De afwas zou dan minder schoon kunnen worden.
Ik zie niet in wat opwarmtijd te maken heeft met het schoon worden van de vaat...
Net als bij elk apparaat staat dat je er geen oplaadbatterijen in mag doen, ik doe dat altijd en mijn walkman doet het na 15 jaar nog steeds prima. ja met cassettebandjes :+

stefan001 wijzigde dit bericht 19-02-2008 13:58 (4%)

Letten jullie allemaal een beetje op de spelling en leestekens?
Spam: Stop het opwarmen van de aarde! (klik op trailer)

quote:
Speksteenkachel schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 13:03:
Bij onze vaatwasser gebruik ik sinds een jaar de stadsverwarming als hotfill.
Dit scheelt 1 kwh per wasbeurt dit maal 300 is toch 300kwh op jaarbasis.
Op den duur wil ik echter nog steeds een zonneboiler, iemand trouwens ervaring mer HRsolar?
Ja ik, en als ik me niet vergis milker ook.

Hey, ik ben erg nieuwe hier en tot nu wordt ik nog niet gehinderd door enige kennis.

Slechte foto, maar ik zit aan een zonneboiler te denken voor een huis als deze.
http://images.funda.nl/valentinamedia/003/423/218_groot.jpg

Het ronde dak is op het zuiden
De CV combi ketel zit op de bovenste verdieping
Ernaast is een diepe garage met de achterkant op het zuiden.

Als ik het zo lees is een zonneboiler op het platte dak van de garage ok, maar de CV zit 2 verdiepingen hoger. Dat is niet handig he.

En de boiler op een rond dak is lelijk, dat gaan de buren niet leuk vinden.
Iemand tips om me een beetje op gang te helpen ?

De boiler hoeft niet op het dak, alleen een collector mbv heatpipes of zo'n vlakding.
en zo te zien is dat helemaal niet zo goed te zien vanaf de straat als je hem vrij hoog op het dak (laat) plaatsen.
(houtgestookt)

quote:
zonneschijn schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 14:35:
[...]

Ja ik, en als ik me niet vergis milker ook.
Hoe zijn je ervaringen?
Volgens mij maken ze gebruik van een gesloten systeem met anti-vries erin.

Bart

Reg. datum: 24 januari 2000

quote:
stefan001 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 13:58:
[...]

Ik zie niet in wat opwarmtijd te maken heeft met het schoon worden van de vaat...
[...]
Het lijkt mij dat de tijd dat iets in het water ligt te weken, tot het water opgewarmd is, ook meewerkt aan het schoonkrijgen van de vaat.
Oftewel dat zou je weer op kunnen vangen door in het programma van de vaatwasser een optie te plaatsen die tussen het wassen en het drogen, een week-periode inlast.
Maar goed, helaas kun je vrij zelden de programmering van de vaatwasser zelf aanpassen, dus lijkt me dit een taak voor de fabrikanten :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

Reg. datum: 15 december 2005

quote:
stefan001 schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 13:58:
[...]

Net als bij elk apparaat staat dat je er geen oplaadbatterijen in mag doen, ik doe dat altijd en mijn walkman doet het na 15 jaar nog steeds prima. ja met cassettebandjes :+
Als de vaatwasser eerst even spoelt, dan opwarmt, kan het water in het vuil trekken en zodoende de boel alvast wat losweken terwijl het water opwarmt.

Ik heb trouwens ook begrepen dat je je huis kan verwarmen dmv een zonneboiler, dat bespaart toch aanzienlijk lijkt me... Onze HR ketel uit '98 hoeft voorlopig nog niet vervangen te worden, dus voorlopig nog geen zonneboiler voor mij.

wat wel belangrijk schijnt te zijn: de oudere HR ketels, zoals de mijne dus, hebben geen HR op warm tapwater, de nieuwere modellen (anno nu dus) in sommige gevallen wel, bijvoorbeeld de ketels van Intergas. Bespaart dus weer wat gas. Hoeveel zou dit nou in verbruik schelen gemiddeld? ik kan alleen vinden dat het rendement op het tapwater 87% is (en op verwarming 107%)

Vista! from the people who brought you Edlin!
Les canards W.C., on les vend ici?
Deux chiens chauds, s.v.p. et un pommes frites de guerre

quote:
Speksteenkachel schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 15:30:
[...]

Hoe zijn je ervaringen?
Volgens mij maken ze gebruik van een gesloten systeem met anti-vries erin.
De collector vormt samen met de warmtewisselaar, een pompje en een expansievat inderdaad een gesloten systeem waarin een vloeistof zit met antivries. Het systeem werkt tot nu toe probleemloos (< 1 jaar).
De installatie verliep erg vlot en vakkundig. Wel werd tijdens de installatie verteld dat de vloeistof in het systeem af en toe gecontroleerd en vervangen moet worden. Hoe dat moet en wie dat zal moeten doen weet ik niet, dit was wat mij betreft het 'addertje onder het gras'. Als ik het HRsolar laat doen kost het waarschijnlijk een bak geld omdat ik nogal ver van ze vandaan woon.

Verder valt de opbrengst een beetje tegen, maar dat kan komen doordat ik nog niet zo veel warm water gebruik. Het systeem zou per jaar 200 to 250 m3 aardgas moeten kunnen besparen, maar ik ben al blij als ik dit eerste jaar 75 m3 bespaar.

Ik weet niet wat de ervaringen van Milker zijn, ik wacht nog steeds op de opbrengst cijfers op zijn website :D

quote:
elhopo schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 15:41:
Ik heb trouwens ook begrepen dat je je huis kan verwarmen dmv een zonneboiler, dat bespaart toch aanzienlijk lijkt me... Onze HR ketel uit '98 hoeft voorlopig nog niet vervangen te worden, dus voorlopig nog geen zonneboiler voor mij.
Ik denk dat dat zal tegenvallen: je wil ruimteverwarming met een zonneboiler terwijl je in een jaargetijde zit dat de zon een kracht van slechts 15 á 20 % heeft ten opzichte van de zonnekracht in de zomer.
quote:
wat wel belangrijk schijnt te zijn: de oudere HR ketels, zoals de mijne dus, hebben geen HR op warm tapwater, de nieuwere modellen (anno nu dus) in sommige gevallen wel, bijvoorbeeld de ketels van Intergas. Bespaart dus weer wat gas. Hoeveel zou dit nou in verbruik schelen gemiddeld? ik kan alleen vinden dat het rendement op het tapwater 87% is (en op verwarming 107%)
Tapwater-zijdige HR zet denk ik niet erg veel zoden aan de dijk, alleen bij langdurig gebruik zal er besparing zijn. Maar vaak is het zo dat de warmwaterkraan alweer dichtgedraaid is voordat de warmte in de rookgassen goed en wel hergebruikt kan worden. Ik denk dat daarom de meeste ketelbouwers afzien van tapwaterzijdige HR.

Zonnepanelen in Apeldoorn: www.herbergpv.nl

(houtgestookt)

Staat er niet in de handleiding om de hoeveel tijd je de antivries moet vervangen en hoe dit moet?
Volgens mij moet je dit zelf wel kunnen doen anders wordt zo'n gesloten systeem niet meer lonend.
Wat heeft het als voordeel ten opzichte van een terugloopsysteem?

Bart

@Bij mij kost een wasbeurt op 40 graden maar ongeveer 0,75 kWh. Heb je een hele oude / grote wasmachine?

ja een brakke zanker uit 1996 met draaiknoppen, degelijk en oerlelijk, en daarom gaat ie maar niet stuk, en is ie niet zo zuinig, maar nu wel ;-)

@verwarming : mijn combi boiler verwarmd deze maand sinds 8 februari mijn woning volledig,
koken kostte mij meer gas tot nu toe.
je kan het treffen met de zon, schijnt de zon niet, dan is de situatie gewoon normaal zoals met een gewone hr107 ketel.

@afwassen : een sensor machine meet de vervuiling van het afgepompte water en bepaald zelf hoe lang en hoe vaak een refill nodig is.
weken doet ie ook in voorprogramma met zout, wassen duurt net zolang totdat het afval water schoon is. geen omkijken naar dus, en ik heb een schone vaat, ook binnen 20 minuten,dat bepaald de machine allemaal zelf.

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws