En dat is ook deels waar. Veel websites hebben namelijk kleine lettertjes die jou van je rechten afhelpen. Hyves bijvoorbeeld heeft een hele gemene gebruikersovereenkomst, als je gaat lezen schrik je je rot. Ook Flickr heeft dit soort voorwaarden, maar dan in een andere vorm.quote:jules schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 11:41:
[...]
Tsja, geef je eigen draai eraan natuurlijk. Aan de ene partij heb ik goed mijn foto's kunnen verkopen, andere partijen heb ik een vaste opdrachtgever aan over gehouden en weer anderen keken mij inderdaad aan met scheve gezichten onder het mom; "Alles wat op internet staat is toch vrij van rechten?".
Trek je eigen conclusie zou ik zeggen
En alsof dat nog niet erg genoeg is;quote:Hyves gebruikersvoorwaarden
5.2 Je erkent en stemt er mee in dat je door het beschikbaar stellen van bestanden, gegevens en/of materialen aan Hyves (waarmee in deze gebruiksvoorwaarden onder meer wordt bedoeld: het uploaden daarvan), je automatisch aan Hyves:
(a) een kosteloze, onbezwaarde, wereldwijde, sublicentieerbare, niet-exclusieve licentie verleent om
(i) de bestanden, gegevens en/of materialen te gebruiken, te verveelvoudigen, te verspreiden en openbaar te maken in verband met de dienst van Hyves; en
(ii) de bestanden, gegevens en/of materialen te gebruiken en verveelvoudigen (en aan derden toe te staan om te gebruiken en verveelvoudigen) in welke media dan ook voor marketing en/of promotie doeleinden in verband met de dienstverlening van Hyves;
Oftewel, zelfs de andere gebruikers van hyves mogen zonder jouw toestemming foto's die je op hyves plaatst gebruiken. Eng.quote:5.4 Je erkent en stemt ermee in dat de bestanden, gegevens en/of materialen die je ter beschikking stelt aan Hyves gebruikt zullen worden door andere gebruikers van Hyves. Hyves aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor naleving van deze gebruiksvoorwaarden door gebruikers van Hyves. Je erkent dan ook dat de mogelijkheid aanwezig is dat de bestanden, gegevens en/of materialen die je beschikbaar stelt aan Hyves door derden gebruikt worden op een manier die in strijd is met of niet voorzien is in deze gebruiksvoorwaarden. Hyves is niet aansprakelijk voor enige handelingen van derden in strijd met deze gebruiksvoorwaarden of enige wetsbepaling of voor enig ander onrechtmatig handelen van derden ten aanzien van door jou beschikbaar gestelde bestanden, gegevens en/of materialen.
Het motto is dus (waar en voor wie je ook foto's maakt):
Let goed op wat je afspreekt en waar je je foto's plaatst! Een contract is altijd handig.
Josh wijzigde dit bericht 11-06-2008 11:51 (3%)