Gathering of Tweakers

Quicksearch
Handige post idd Gerard, zoals ik al op MSN zei :) Zelf blijf ik nog even aanklooien met de normale SB-800. Kost soms al moeite genoeg :P

Zit nu op dit moment met een heel ander probleempje:

Ik heb Free Your Mind Festival dus voor oneMen als organisatie gefotografeerd. Geheel vrijwillig, omdat ik ook als vrijwilliger actief ben en m'n "beloning" dus een geheel gratis festivaldag is :)

Nu gingen mijn foto's dus via oneMen naar een bedrijfje die ook evenementenfotografie enz. verzorgt. Zij zouden er een border om zetten die is ontworpen in de huisstijl van oneMen en uploaden op de oneMen site. So far so good :)

Het probleem is dat deze foto's dus ook op de site van het bedrijf staan als zijnde "ONZE" foto's gemaakt op.... . Voor zover ik me kan herinneren heb ik geen afspraken met dit bedrijf gemaakt en ben ik dus niet in dienst daar :/ Iemand misschien een soortgelijke ervaring, en zoja...hoe is dit opgelost? :)

Extra facts:

a)er staat geen naamsvermelding bij ( ga ik nu toch maar eens aankaarten als ze zo gaan werken :( )

b) ik wil het eerst via oneMen bespreken, omdat het bedrijf wel dit spul host. Wil daarom ook niet door onbesuisdheid hun hoster af laten haken, maar wel weten hoe ik dit dan het beste kan spelen. :)

Edit:

c) Ben net nog tot de ontdekking gekomen dat de foto's ook besteld kunnen worden voor een bedrag van 2,50 p/s. Niet dat ik verwacht dat dit gaat gebeuren, maar toch....

allstarted1 wijzigde dit bericht 10-06-2008 21:06 (6%)

Nikon D300- Nikon D40 - Tamron 17-50 f2.8 - Nikkor 18-55 AF-S DX Kitlens - Tokina 12-24 AT-X Pro - Nikkor 50mm f1.8 - Nikkor 70-300 - Nikon SB-400 | SB-800 Wishlist: Nikkor 85mm f1.8 - Sig 15 fish - Sigma 30mm f1.4 - Nikkor 70-200VR f2.8 - SB-900

yep allstarted heel herkenbaar dit soort dingen. daarom heb ik ook op mijn website een copyright notice geplaatst over hoe en wat er met mijn fotos omgegaan mag worden. verder lever ik als ik het al doe aan gratis opdrachtgevers de fotos altijd al aan met mijn logo erin. zoals het ook op mijn website staat. niet storend voor als ze er nog iets bij willen zetten van hun zelf maar wel groot genoeg.
Verder voortaan ook expliciet vermelden dat je alleen fotos maakt die voor hun eigen website gebruikt mogen worden en niet zonder toestemming mogen worden gedistribueerd

of verder via common rights of hoe dat ook alweer heette werken, weet even niet meer waar dat is te vinden maar dat weet samo wel :w

en jeetje geld vragen voor fotos die ze gratis hebben verkregen is wel heel erg bot. je kan altijd nog een mailtje sturen dat je heel erg blij bent dat ze alsnog inkomsten voor jou proberen te genereren aangezien je die dag gratis en voor niks fotos hebt gemaakt en dat het je heel erg ontroerd })

en is oneMen dat goeie doel soms ? http://www.onemen.org/nl/1474-NL.html

hos wijzigde dit bericht 10-06-2008 21:14 (33%)

Fuji S5 pro , 35mm 2.0 SB800 SC29 enhanced

quote:
hos schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 21:08:
yep allstarted heel herkenbaar dit soort dingen. daarom heb ik ook op mijn website een copyright notice geplaatst over hoe en wat er met mijn fotos omgegaan mag worden. verder lever ik als ik het al doe aan gratis opdrachtgevers de fotos altijd al aan met mijn logo erin. zoals het ook op mijn website staat. niet storend voor als ze er nog iets bij willen zetten van hun zelf maar wel groot genoeg.

of verder via common rights of hoe dat ook alweer heette werken, weet even niet meer waar dat is te vinden maar dat weet samo wel :w

en jeetje geld vragen voor fotos die ze gratis hebben verkregen is wel heel erg bot. je kan altijd nog een mailtje sturen dat je heel erg blij bent dat ze alsnog inkomsten voor jou proberen te genereren aangezien je die dag gratis en voor niks fotos hebt gemaakt en dat het je heel erg ontroerd })

en is oneMen dat goeie doel soms ? http://www.onemen.org/nl/1474-NL.html
Common Rights kan ik eventueel wel via Flickr opzoeken...die hebben daar een uitgebreide uitleg over alle licenties staan :) In eerste instantie keek ik alleen even om te zien hoe de border geworden was, en had daarom bewust geen extra toevoegingen in de foto gegooid, er zou immers een border omheen gezet worden.

Ik keek daarna eens op de site van de hoster, gewoon omdat ik benieuwd was wat voor bedrijf dit zou zijn, en tot mijn verbazing stond daar dus ook een link tussen hun evenementen opgenomen naar Free Your Mind voor oneMen

je hebt dus de goede te pakken

Nikon D300- Nikon D40 - Tamron 17-50 f2.8 - Nikkor 18-55 AF-S DX Kitlens - Tokina 12-24 AT-X Pro - Nikkor 50mm f1.8 - Nikkor 70-300 - Nikon SB-400 | SB-800 Wishlist: Nikkor 85mm f1.8 - Sig 15 fish - Sigma 30mm f1.4 - Nikkor 70-200VR f2.8 - SB-900

ah ok, in het verleden ook wel eens terecht gekomen op een feesie van hun. goh 2 x raden door wie ik getipt was :+
http://thehospages.com/pi...arties/2007-02-04-onemen/

quote:
hos schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 21:16:
ah ok, in het verleden ook wel eens terecht gekomen op een feesie van hun. goh 2 x raden door wie ik getipt was :+
http://thehospages.com/pi...arties/2007-02-04-onemen/
Haha, idd :D Vast door/voor Isis?

Ik ga morgen maar eens even langs het kantoor van oneMen. Het eens voorleggen, nu moet ik dus alleen even kijken welke punten ik mee kan nemen, zonder mensen daar voor het hoofd te stoten :)

sparen sparen sparen sparen

Een van de redenen waarom neo altijd keihard roept dat ie altijd met een contract werkt :+
quote:
fooker schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 21:22:
Een van de redenen waarom neo altijd keihard roept dat ie altijd met een contract werkt :+
Dat is handig om voor beide partijen duidelijk te hebben wat er precies is afgesproken. Ook zonder enig contract heb je gewoon je auteursrecht en mag in principe niemand, behalve jij zelf, je foto's ergens publiceren.
Maar allstarted1: naamsvermelding is een expliciet recht, dus daar sta je sterk in :) Hos' oplossing is wat dit betreft wel het beste, gewoon in je foto zelf zetten zodat het ook niet "vergeten" kan worden (of, waar ik zelf vaak tegenaan loop: belachelijke schrijfwijzen, heb een slavische achternaam).

Verder zou ik het probleem aankaarten bij One Men en niet zozeer bij dat externe bedrijf, die weten waarschijnlijk niet beter.
quote:
Wilko schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 21:45:
[...]

Dat is handig om voor beide partijen duidelijk te hebben wat er precies is afgesproken. Ook zonder enig contract heb je gewoon je auteursrecht en mag in principe niemand, behalve jij zelf, je foto's ergens publiceren.
Maar allstarted1: naamsvermelding is een expliciet recht, dus daar sta je sterk in :) Hos' oplossing is wat dit betreft wel het beste, gewoon in je foto zelf zetten zodat het ook niet "vergeten" kan worden (of, waar ik zelf vaak tegenaan loop: belachelijke schrijfwijzen, heb een slavische achternaam).

Verder zou ik het probleem aankaarten bij One Men en niet zozeer bij dat externe bedrijf, die weten waarschijnlijk niet beter.
Heb inmiddels ook van Gerard al enkele tips gekregen en hoorde ook al dat oneMen aanspreekpunt is. Morgen ga ik er langs en ga het eens voorleggen aan ze.

Bedankt in ieder geval voor de feedback en ik zal even updaten wat er naar voren is gekomen :) In ieder geval ga ik nu echt even strengere regeltjes stellen hieraan.... :|

sparen sparen sparen sparen

quote:
Wilko schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 21:45:
[...]

precies wat ik bedoelde dus, ipv mondelingen afspraken gewoon alles op papier zetten zodat het duidelijk is voor de klant en voor jouw ;)
Ten eerste hoort je opdrachtgever niet zomaar met je foto's bij iedereen rond te strooien. Ten tweede, een bedrijf wat zomaar foto's online plaatst moet naar beste kunnen eigenlijk ook eerst achterhalen of er auteursrecht op foto's zitten alvorens deze geplaatst kunnen worden. Met name dat laatste word nog wel eens (moedwillig) over het hoofd gezien. Ik zou naar beide partijen een mailtje sturen, de eerste partij dat ze je foto's niet zomaar aan iedereen moeten verstrekken en de tweede partij melden dat het jouw foto's zijn en zij niet de rechten hebben om ze online te plaatsen + een vriendelijk verzoekje de foto's tot nader order maar doch zsm offline te halen.

Zoiets kan overigens 2 kanten opwerken. Als je het slim aanpakt kan je er een nieuwe klant aan overhouden, maar je kan er ook scheve gezichten aan overhouden.....

SE W800i powered

quote:
jules schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 22:48:
Ten eerste hoort je opdrachtgever niet zomaar met je foto's bij iedereen rond te strooien. Ten tweede, een bedrijf wat zomaar foto's online plaatst moet naar beste kunnen eigenlijk ook eerst achterhalen of er auteursrecht op foto's zitten alvorens deze geplaatst kunnen worden. Met name dat laatste word nog wel eens (moedwillig) over het hoofd gezien. Ik zou naar beide partijen een mailtje sturen, de eerste partij dat ze je foto's niet zomaar aan iedereen moeten verstrekken en de tweede partij melden dat het jouw foto's zijn en zij niet de rechten hebben om ze online te plaatsen + een vriendelijk verzoekje de foto's tot nader order maar doch zsm offline te halen.

Zoiets kan overigens 2 kanten opwerken. Als je het slim aanpakt kan je er een nieuwe klant aan overhouden, maar je kan er ook scheve gezichten aan overhouden.....
En als je het aanpakt zoals jij hier beschrijft dan gebeurt het laatste (scheve gezichten).

Ik zou gewoon netjes e-mailen of bellen dat je graag zou willen dat je naam erbij komt. Doen ze dat niet en het zit je echt dwars dan kun je ze altijd nog dwingen om de foto's offline te halen. Maar speel het niet meteen zo hard want je loopt er meer schade van op dan dat je er rijker van wordt.

http://85.17.151.79/200250001-200300000/200259101-200259200/200259141_5_gUnQ.jpeg
Ik heb een soortgelijk probleem gehad met bovenstaande foto. Ik heb ze laten weten dat ik niet zo gecharmeerd was van het feit dat ze zonder toestemming mijn foto gebruikt hadden voor een internetflyer, ze hadden zelfs mijn watermerk eraf geknipt. Daarnaast heb ik gezegd dat als ze inderdaad interesse in mijn foto's hebben dat ik graag voor ze wilde werken. Hier heb ik dan ook een leuke opdracht aan overgehouden :).

Ik denk dat als ik meteen de zweep had gepakt (dreigen met offline halen en dergelijke) dat ze me nooit meer aan hadden gekeken. Als je bij klant bekend staat als irritante hufter dan kom je daar moeilijk van af :P. Bovendien kletsen opdrachtgevers ook met elkaar ;).

Josh wijzigde dit bericht 10-06-2008 23:04 (3%)

@ GH, ik ben al tijdje op zoek naar goede ringflash maar kan geen geschikte vinden welke ook met meerdere lenzen te gebruiken is. die van Canon zelf bijvoorbeeld kan maar gebruikt worden met beperkt aantal lenzen, zoals de canon 100mm prime

Canon EOS 5D met wat prutsels. fotografie | website

quote:
gise schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 23:09:
@ GH, ik ben al tijdje op zoek naar goede ringflash maar kan geen geschikte vinden welke ook met meerdere lenzen te gebruiken is. die van Canon zelf bijvoorbeeld kan maar gebruikt worden met beperkt aantal lenzen, zoals de canon 100mm prime
Jij hebt het waarschijnlijk over een macro ringflash.....
Als je het topic beter gelezen had (of het artikel op m'n website) dan zie je me herhaaldelijk zeggen dat het een 100mm studio ringflitser is :)

Desondanks, een studio ringflitser werkt prima met meerdere lenzen zolang het filterformaat maar kleiner is dan 100mm. Ze zijn dan wel weer wat prijziger....
quote:
GerardHenninger schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 23:16:
[...]

Jij hebt het waarschijnlijk over een macro ringflash.....
Als je het topic beter gelezen had (of het artikel op m'n website) dan zie je me herhaaldelijk zeggen dat het een 100mm studio ringflitser is :)

Desondanks, een studio ringflitser werkt prima met meerdere lenzen zolang het filterformaat maar kleiner is dan 100mm. Ze zijn dan wel weer wat prijziger....
Oké thanks voor de info. Die van canon is inderdaad een macro-ringflitser maar wat ik dus ook zoek is een studio ringflitser, maar eens uitzoeken wat de prijzen daarvoor zijn :)

Canon EOS 5D met wat prutsels. fotografie | website

quote:
Josh schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 23:01:
[...]

En als je het aanpakt zoals jij hier beschrijft dan gebeurt het laatste (scheve gezichten).

Ik zou gewoon netjes e-mailen of bellen dat je graag zou willen dat je naam erbij komt. Doen ze dat niet en het zit je echt dwars dan kun je ze altijd nog dwingen om de foto's offline te halen. Maar speel het niet meteen zo hard want je loopt er meer schade van op dan dat je er rijker van wordt.

[afbeelding]
Ik heb een soortgelijk probleem gehad met bovenstaande foto. Ik heb ze laten weten dat ik niet zo gecharmeerd was van het feit dat ze zonder toestemming mijn foto gebruikt hadden voor een internetflyer, ze hadden zelfs mijn watermerk eraf geknipt. Daarnaast heb ik gezegd dat als ze inderdaad interesse in mijn foto's hebben dat ik graag voor ze wilde werken. Hier heb ik dan ook een leuke opdracht aan overgehouden :).

Ik denk dat als ik meteen de zweep had gepakt (dreigen met offline halen en dergelijke) dat ze me nooit meer aan hadden gekeken. Als je bij klant bekend staat als irritante hufter dan kom je daar moeilijk van af :P. Bovendien kletsen opdrachtgevers ook met elkaar ;).
De situatie zoals je hem hier schetst wil ik ook proberen voor elkaar te krijgen.

Heb inmiddels al even contact gehad met oneMen dat ik donderdag even een gesprek wil hebben over hoe het bedrijf omgaat met de aangeleverde foto's. Nog niet concreet, aangezien ik zeker weet dat die gast toch wel achter me zal staan. Denk dat hij hier zelf ook geen rekening mee heeft gehouden en ze daarop aan zal spreken.

Het bedrijf zelf stap ik ook even binnen nadat ik bij oneMen geweest ben. Misschien kan ik er inderdaad nog iets leuks aan overhouden :) Niet geschoten is altijd mis en anders kan ik alsnog verzoeken om de link op hun site weg te halen, of te verduidelijken dat dit niet hun werk is, maar het mijne. :)

Beste lezers, ik ben nog een leek op partyfotografie,
maar ik vraag me af hoe jullie de achtergronden zo mooi ingevul krijgen met de spots, je ziet wat zich daar afspeeld en hoe je de voorgron dan niet "platflitst

Gaat dit gebeuren met een "zachte" invul flits? Wat is de techniek, want het lukt mij niet met de sb-800 en de d200 18-200 vr.

Boomster

quote:
Boomster schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 06:24:
maar ik vraag me af hoe jullie de achtergronden zo mooi ingevul krijgen met de spots, je ziet wat zich daar afspeeld en hoe je de voorgron dan niet "platflitst

Gaat dit gebeuren met een "zachte" invul flits? Wat is de techniek, want het lukt mij niet met de sb-800 en de d200 18-200 vr.

Boomster
zie de topicstart voor de basis practische tips om dat voor elkaar te krijgen :Y)

Een body om in te bijten.

Of je leest alle voorgaande delen, dan kom je ook ver :)

EOS 30D | EOS 350D | BG-E2 | BG-E3 | E1 | 430EX | 17-55 /2.8 IS USM | 70-200 /2.8 IS USM | 10-22 USM | 50 /1.8 II | 18-55 II | Fancier 6307 | 2x 2GB CF | MiniTrekker | Spider 3

quote:
Nik schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 08:10:
Of je leest alle voorgaande delen, dan kom je ook ver :)
kunnen we die niet een keer in boekvorm uitbrengen of zo, kan dan mooi naast de encyclopedie staan in de kast :+

quote:
hos schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 08:44:
[...]

kunnen we die niet een keer in boekvorm uitbrengen of zo, kan dan mooi naast de encyclopedie staan in de kast :+
boeken zijn zó 2007! Dat kan bijna niet meer!

blog | flickr foto's | Party | D40 | Sigma 18-50 2.8 | SB-600 | Nikon 55-200

quote:
Boomster schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 06:24:

Boomster
Wat zijn je settings dan?

Flickr, Canon 40D / Sigma 24-70mm f2.8 / Speedlite 430EX / Sigma 50-150 f2.8

quote:
samo schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 18:55:
Aardige foto's, thalyric. De huid komt nog een beetje flets over vind ik, en het zijn alleen geposeerde portetjes. Ik mis nog de sfeer en het evenement...
trouwens ... enige tips om de huid minder flets te maken? Dit was trouwens 1e keer dat ik ISO1600 schoot ..

Flickr, Canon 40D / Sigma 24-70mm f2.8 / Speedlite 430EX / Sigma 50-150 f2.8

It's not easy being green

quote:
thalyric schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 10:06:
[...]

trouwens ... enige tips om de huid minder flets te maken? Dit was trouwens 1e keer dat ik ISO1600 schoot ..
De witbalans aanpassen. En wat mij betreft had je ook iets harder mogen inflitsen, het subject is redelijk donker nog vergeleken met de achtergrond. Verder erg goed resultaat voor zo een eerst keer. Blijven oefenen!

JG-Photography
Gear: Canon spul & Accesoires.

Hey gang,

has anyone tried the Tokina 11-16mm 2.8 on a 1.3x crop camera ?
I'm using the Tokina 10-17 and it works from 12mm and higher, but I'm curious about the TK116....

Wild Nightlife PhotoBlog: http://www.digitalfrog.nl

quote:
Josh schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 23:01:
[...]

Tsja, geef je eigen draai eraan natuurlijk. Aan de ene partij heb ik goed mijn foto's kunnen verkopen, andere partijen heb ik een vaste opdrachtgever aan over gehouden en weer anderen keken mij inderdaad aan met scheve gezichten onder het mom; "Alles wat op internet staat is toch vrij van rechten?".

Trek je eigen conclusie zou ik zeggen ;)

SE W800i powered

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws