quote:
Furfoot schreef op maandag 14 januari 2008 @ 10:40:
[...]
Ik snap je vraag niet echt. Wat versta je onder scalen? Je noemt grote zwarte randen bij breedbeeld. Bedoel je dat als die randen weggetoverd worden dat er dan sprake is van scaling?
Wat betreft de verbinding met je computer als je deze via HDMI/DVI aansluit, en je computer staat op 1920x1080, dan krijg je perfect 1:1 pixel mapping dus dan laat die het zien zoals het hoort zonder overscan/underscan.
Dat is/was vaak wel een probleem bij hdmi, dat of de videokaart of de tv overscan doet, dat je halve startbalk van het beeld verdwijnt zegmaar.
En Met mijn eerste vraag bedoel ik gewoon een beetje de handling van die tv, kan het ook niet goed beschrijven maar niet alles wat je erin gooit is altijd exact het ideale formaat. Vaak als ik een dvd op de computer aanzet zie ik links en rechts nog kleine zwarte balkjes langs het scherm. Heb je bij deze tv mogelijkheid om een klein beetje in/uit te zoomen om dat op te lossen?
En van upscalen snap ik nog steeds geen bal maar misschien is dit dan niet het goede topic om dat te vragen. Ik heb gewoon gegoogled op upscalen maar het enige wat ik erover lees is dat iedereen het zo ontzettend aan kan raden, maar dan vooral zonder vergelijkingsmateriaal te laten zien
Heel veel zenders zitten ook te eikelen tegenwoordig, dan zenden ze een soort breedbeeld uitzending uit maar de ondertiteling en het logo staan in het zwarte gedeelte, kan je hier dan een beetje op afregelen of heb je weinig keus. Mijn schoonouders hebben een philips lcd die niet automatisch terugspringt bij 4:3 en die je niet goed kan afstemmen op eventuele buitenbeeld vallende zaken. Storend.
Pixal wijzigde dit bericht 14-01-2008 11:02 (12%)