Hoofdcategorieën
Topicacties

Belastingaangifte 2007 - Tips & Trucs

Pagina: 1 2 3 4 ... 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 last

Reageer Nieuw Topic
Official Prozac Dealer!
Reg. datum: 04 april 2000

quote:
Packardhell schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 11:51:
Als ik de kosten wil aftrekken zit ik niet meer in het jaar van de aankoop, dus zou je deze kosten alleen via een voorlopige teruggaaf terug kunnen krijgen (in hetzelfde jaar). Achteraf Aangifte doen over het jaar 2008 gebeurd in Januari 2009 dus dat zou dan geen optie zijn, maar dit lijkt mij raar.

Iemand hier ervaring mee?
Je leest hem verkeerd.. Als er bij de belastingdienst zoiets leest moet je fiscaal jaar lezen. Of te wel je kunt de kosten van een koop in 2008 aftrekken in fiscaal jaar 2008. Wanneer je deze aangifte doet (in 2009 of 2010) is daarbij minder relevant (mits je de termijn maar niet te lang maakt of verplichte aangiftes voor een bepaalde datum negeert..

Het gaat dus niet om de datum van indien, maar het fiscale jaar waarin het plaats vind.

Believe nothing, no matter where you read it or who has said it. Not even if i have said it, unless it agrees with your own reason and you own common sense

Reg. datum: 01 augustus 2002

quote:
phobosdeimos schreef op zondag 01 juni 2008 @ 17:42:
Ik werk in de informatica sector als software & system engineer. Wat kan ik als beroepskosten aftrekken van mijn belastingen?
* aankoop van computer hardware (extra ram, hdd's, ...)
* internet abonnement voor thuis (werk soms van thuis uit, en voor interventies)
* aankoop van informatica-studieboeken

Welke van de voorgaande zaken zou ik kunnen aftrekken van de belastingen?
Studieboeken vallen onder studie, niet onder beroepskosten. Studieboeken zijn dus aftrekbaar, maar er geldt een drempelbedrag waardoor je eerst voor ¤ 1000+ voor eigen rekening moet kopen alvorens je kunt aftrekken.

Alle milieuproblemen zijn veroorzaakt door overbevolking, niet door overconsumptie

Reg. datum: 09 oktober 2004

@Packardhell

Het zou sneu zijn natuurlijk als je op 31 december je huis koopt, dat je dan nog maar één dag hebt om het terug te vragen, dus natuurlijk geldt dat voor de aangifte die je voor dat betreffende jaar moet doen.

Het weekend is net een biertje, het is gedaan voordat je het door hebt

-=Irresistable=-

Ik heb vandaag de brief voor voorlopige teruggaaf 2007 van de belastingdienst ontvangen. Echter is de teruggaaf gebaseerd op een aangifte die ik verkeerd had gedaan. Ik had namelijk eerst teveel aftrekposten (die ik niet kon aftrekken) opgegeven. Bijna direct daarna heb ik een nieuwe aangifte opgestuurd met correcte gegevens. Nu heb ik dus een brief gekregen die gebaseerd is op de eerste aangifte, dat scheelt enkele honderden euro's wat ik teveel zou ontvangen. Moet ik hiervoor actie ondernemen of gaat de belastingdienst dit vanzelf corrigeren?

Don't hate the game, just hate the player.

House M.D
Reg. datum: 06 mei 2007

de belasting controleert dat echt wel, je zal wel een brief krijgen dat je te veel hebt ontvangen , en dat ze dat bedrag gaan terugvorderen

dell xps h2c(ATX gemod) msi p35 neo 3fir x3210 xeon Quad 3.00 ghz vcore 1,3 , 9800gx2 , 3gb corsair xms 700mhz, 2x samsung spinpiont raid 0, 2x xbox 360

-=Irresistable=-

quote:
racer13 schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 14:29:
de belasting controleert dat echt wel, je zal wel een brief krijgen dat je te veel hebt ontvangen , en dat ze dat bedrag gaan terugvorderen
Dat begrijp ik, echter wil ik niet dat daar enkele maanden overheen gaan zodat het teveel ontvangen gedeelte al langzaam weggesmolten is op mijn rekening... Maar goed, een optie is ook natuurlijk om het teveel ontvangen bedrag op mijn spaarrekening te zetten. Ik wacht af, het geld is voorlopig nog niet overgemaakt.

Airstrip One
Reg. datum: 24 januari 2000

Ik heb een brief ontvangen dat de inspecteur in mijn aangifte reden ziet om die te controleren en ik derhalve geen voorlopige aanslag krijg, bij de definitieve aangifte kan hij afwijken van mijn afgifte. Ben benieuwd, heb voor zover ik weet alles correct ingevuld. Ben in 2007 wel (juridisch) van werkgever gewisseld dus misschien dat een van de twee met de verkeerde tarieven heeft gerekend ofzo. Kwam zelf bij de aangifte keurig in de buurt van de 0 euro terug- of bijbetalen uit (verrekend met de voorlopige teruggave natuurlijk)

Welkom in de continu gecontroleerde samenleving

Reg. datum: 21 april 2000

quote:
Hi-Sintar schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 14:39:
[...]

Dat begrijp ik, echter wil ik niet dat daar enkele maanden overheen gaan zodat het teveel ontvangen gedeelte al langzaam weggesmolten is op mijn rekening... Maar goed, een optie is ook natuurlijk om het teveel ontvangen bedrag op mijn spaarrekening te zetten. Ik wacht af, het geld is voorlopig nog niet overgemaakt.
Je laatste verstuurde aangifte wordt uiteindelijk als correct exemplaar genomen. Hoef je zelf niks aan te doen, behalve dus een juiste aangifte te versturen. Heb ook wel eens tot 3x toe een aangifte opnieuw verstuurd, wegens kleine foutjes.

"Most lenses are better than most photographers"
Canon 300D Black | BG-E1 | E1 Handstrap | 420EZ | EF 28-105 USM II | EF 50 1.8 II | EF-S 18-55 USM

quote:
ari3 schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 11:57:
[...]
Studieboeken vallen onder studie, niet onder beroepskosten. Studieboeken zijn dus aftrekbaar, maar er geldt een drempelbedrag waardoor je eerst voor ¤ 1000+ voor eigen rekening moet kopen alvorens je kunt aftrekken.
Die drempel is ¤500. Studiekosten die vergoed worden (door werkgever bijvoorbeeld) zijn niet aftrekbaar. Ook andere vergoedingen (bijvoorbeeld van de IB-Groep) moet je in mindering brengen op de kosten.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

-=Irresistable=-

quote:
Dutchman! schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 15:19:
Ik heb een brief ontvangen dat de inspecteur in mijn aangifte reden ziet om die te controleren en ik derhalve geen voorlopige aanslag krijg, bij de definitieve aangifte kan hij afwijken van mijn afgifte. Ben benieuwd, heb voor zover ik weet alles correct ingevuld. Ben in 2007 wel (juridisch) van werkgever gewisseld dus misschien dat een van de twee met de verkeerde tarieven heeft gerekend ofzo. Kwam zelf bij de aangifte keurig in de buurt van de 0 euro terug- of bijbetalen uit (verrekend met de voorlopige teruggave natuurlijk)
Ik geloof dat dat een standaard brief is dat je krijgt wanneer je nabij de 0 euro zit. Heb het meerdere malen gehoord van mensen die hetzelfde hadden.

Reg. datum: 21 november 2001

quote:
begintmeta schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 17:12:
Weet iemand hoe ver je teveel betaalde belastingen kan terugvorderen? In dit geval gaat het om betaalde belastingen over bedragen waar de Nederlandse fiscus eigenlijk geen heffingsrecht over heeft (op grond van een bilateraal verdrag). is dat 5 of 12 jaar, of nog langer?
Heb helaas geen concrete getallen gevonden... Heeft iemand een idee?

zeg nooit altijd
Reg. datum: 11 april 2005

quote:
begintmeta schreef op zondag 08 juni 2008 @ 15:35:
[...]

Heb helaas geen concrete getallen gevonden... Heeft iemand een idee?
Dit is in principe 5 jaar, dus vanaf en inclusief het belastingjaar 2003. Ik vind je omschrijving nogal vaag, hoe kan het dat je er nu pas achter komt en is dit (deels) aan jezelf te wijten? Zo niet: misschien is voor jou een bijzondere regel/uitzondering van toepassing, lijkt me dat je beter even met je belasingkantoor contact kunt opnemen.

alles waar "te" voor staat is slecht, behalve Terweksel

BEEFCAKE!!!

quote:
Packardhell schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 11:51:
Ik heb samen met mijn vriendin de vorige maand een huis gekocht. Nu zijn er natuurlijk eenmalige kosten die ik van de belasting mag aftrekken.
Ik wilde dit via een voorlopige teruggave regelen, maar omdat mijn vriendin teveel spaargeld heeft en wij nog geen fiscaal partners zijn krijgen wij minder terug dan gewenst. Scheelt toch 3000euro en dat is toch aardig wat.
Dus hebben we besloten op nu achteraf het geld terug te vragen dus ergens begin 2009 via een Aangifte 2008. Om dat moment zijn we wel fiscaal partners (want dan wonen we meer dan een half jaar geregistreerd samen).
Nu heb ik hierover informatie verzameld van de belastingdienst site en baart mij de volgende quote zorgen.

[...]

Als ik de kosten wil aftrekken zit ik niet meer in het jaar van de aankoop, dus zou je deze kosten alleen via een voorlopige teruggaaf terug kunnen krijgen (in hetzelfde jaar). Achteraf Aangifte doen over het jaar 2008 gebeurd in Januari 2009 dus dat zou dan geen optie zijn, maar dit lijkt mij raar.

Iemand hier ervaring mee?
Als je nou zorgt dat je allebij voor 1 July 2008 op hetzelfde adres ingeschreven staan (hetzij indien mogelijk het nieuwe adres of de huidige woning van 1 van beiden en dan verhuis je samen naar het nieuwe adres) dan kan je nu over dit jaar gezamelijk een aangifte doen en dus ook nu al de VT gezamenlijk aanvragen. Dit is de enige manier aangezien je de aftrekpost bij 2008 zal moeten aangeven.
Duss..........................
Reg. datum: 13 maart 2001

Afgelopen vrijdag heeft mijn vriendin haar voorlopig aanslag mogen ontvangen en zaterdag kwam die van mij door de brievenbus. Op welk termijn kunnen we onze teruggaaf tegemoet zien komen?

quote:
Tinuz___ schreef op maandag 09 juni 2008 @ 10:09:
[...]

Dit is in principe 5 jaar, dus vanaf en inclusief het belastingjaar 2003. Ik vind je omschrijving nogal vaag, hoe kan het dat je er nu pas achter komt en is dit (deels) aan jezelf te wijten? Zo niet: misschien is voor jou een bijzondere regel/uitzondering van toepassing, lijkt me dat je beter even met je belasingkantoor contact kunt opnemen.
Ik had het zelf al geregeld, maar dit is voor een familielid dat er nooit achteraan is gegaan...

De situatie is kort en ik hoop volgoende duidelijk omschreven: NL en Buitenland hebben voor een bepaalde soort inkomen afgesproken dat het recht belasting hierover te heffen niet bij Nederland ligt (het betreft een uitzonderingsregel in dat bilaterale verdrag). Het fijne weet ik er in de concrete situatie niet van, maar de situatie zal nogal op die van mij lijken. In mijn situatie werd de aangifte in eerste instantie verkeerd 'gecorrigeerd' door de belastingdienst, als je daar dan niet achteraangaat ben je wel dom natuurlijk, maar ze weten het nogal stellig te presenteren. Er is wel wat contact geweest AFAIK, maar er is nooit iets goed uitgezocht (anders zou het nooit zo lang zo zijn doorgegaan natuurlijk), er is volgens mij nooit formeel bezwaar/beroep ingesteld.

Het is in dit geval dus zo dat NL nooit recht van belastingheffing heeft gehad over dat inkomen (dat recht ligt bij Buitenland), dat maakt de zaak in mijn ogen minder standaard.

begintmeta wijzigde dit bericht 09-06-2008 19:21 (6%)

Acties: [view][quote]

Door: BtM909
Moderator WEB/GFX/DTE
( o Y o )
Reg. datum: 08 juni 2000

Heb even dit topic doorgezocht, maar kan geen antwoord vinden:

Is het mogelijk om te zien wanneer je de aangifte hebt ingestuurd (in IB2007)? Ik kan me herinneren dat de applicatie van vorige jaren in het overzicht weergaf wanneer de aangifte was verstuurd :)

Girls with an ass like this, don't talk to guys with a face like yours
You've moved up on my notch-list. You now have 1 notch...
Hell Yeah, ik heb FoOL z'n ondertitel weer gestolen (maar dan mooier :D)

Reg. datum: 15 september 2002

quote:
P. Mekes schreef op maandag 09 juni 2008 @ 15:44:
Afgelopen vrijdag heeft mijn vriendin haar voorlopig aanslag mogen ontvangen en zaterdag kwam die van mij door de brievenbus. Op welk termijn kunnen we onze teruggaaf tegemoet zien komen?
Rechts op het papiertje staat de dagtekening, dat is ook de datum dat je het geldt gestort krijgt.

Tinuz___, AFAIK kan de belastingdienst zelf (in ieder geval in bepaalde gevallen) tot 12 jaar terug naheffen, ik meen ook in bepaalde internationale situaties. Vandaar dat het me mogelijk leek dat dat andersom ook opgaat in deze situatie. Maar AFAYK is het dus 5 jaar?

begintmeta wijzigde dit bericht 10-06-2008 16:37 (4%)

Marion Raven fan
Reg. datum: 06 november 2004

quote: www.nos.nl
Fout in T-biljet Belastingdienst

De Belastingdienst heeft opnieuw een fout gemaakt bij de aangifte over 2007. In de toelichting bij T-biljetten stond een fout over heffingskortingen. Toen de fout ontdekt werd, werd een inlegvel aan het T-biljet toegevoegd.

Onbekend is hoeveel mensen door de fout gedupeerd zijn, maar de Belastingdienst denkt dat het om een kleine groep gaat. Een T-biljet wordt aangevraagd door mensen die geen belastingaangifte hoeven te doen, maar wel denken dat ze recht op teruggave hebben.

De Belastingdienst kan verder geen actie ondernemen, omdat niet duidelijk is wie recht op teruggave heeft.
:? Gaat dit invloed hebben op 't T-form dat ik rond begin april heb ingestuurd?

After the first glass you see things as you wish they were...
After the second you see things as they are not..
Finally you see things as they really are
and that is the most horrible thing in the world...

Reg. datum: 04 juni 2001

Dat zou ik niet hier vragen maar aan de belastingtelefoon bv.

No production networks were harmed during this posting

Oh ja jôh?! Is dat zo...
Reg. datum: 30 april 2000

quote:
BtM909 schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 10:08:
Heb even dit topic doorgezocht, maar kan geen antwoord vinden:

Is het mogelijk om te zien wanneer je de aangifte hebt ingestuurd (in IB2007)? Ik kan me herinneren dat de applicatie van vorige jaren in het overzicht weergaf wanneer de aangifte was verstuurd :)
Misschien de datum vd print/pdf van het OntvangstbevestigingIB.* ??

<Bla knip>
De Belastingdienst heeft op 29-02-2008 om 19:46 uur de aangifte inkomstenbelasting 2007 met het kenmerk ....ontvangen van:
</Bla knip>

Het .IDB file dat ik heb is ook van die datum.

Dat zouden meer mensen moeten doen!!!!
GOEDKOOPBIER?!

quote:
console schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 10:38:
[...]

Rechts op het papiertje staat de dagtekening, dat is ook de datum dat je het geldt gestort krijgt.
Hmm, dagtekening is 6 juni. Geld nog niet ontvangen. Gewoon traag?

Reg. datum: 09 oktober 2004

Ik had hetzelfde, brief binnen op vrijdag, pas vanochtend geld op de rekening. Mijn vriendin had de aanslag op zaterdag binnen en het geld is nog niet binnen. Dus ik denk nog even een dagje geduld :)

Het weekend is net een biertje, het is gedaan voordat je het door hebt

-=Irresistable=-

quote:
P. Mekes schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 20:43:
[...]

Hmm, dagtekening is 6 juni. Geld nog niet ontvangen. Gewoon traag?
Ik heb hetzelfde, dagtekening 6 juni, brief op zaterdag ontvangen en nog geen geld. Ik denk dat het er morgen op staat :)

quote:
Hi-Sintar schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 00:00:
[...]

Ik heb hetzelfde, dagtekening 6 juni, brief op zaterdag ontvangen en nog geen geld. Ik denk dat het er morgen op staat :)
Het geld van mijn vriendin, de brief met als dagtekening 6 juni, is vanochtend binnengekomen op de rekening. Ik had een brief met als dagtekening 7 juni, geld zal dus hoogstwaarschijnlijk morgen wel binnenkomen.

Pagina: 1 2 3 4 ... 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: