Reg. datum: 09 oktober 2004
Reg. datum: 04 november 2002
Gewoon lekker insturenquote:Jigs schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 18:17:
[...]
Hmm ik ben bang dat ik een fout maak en dat ik het later weer moet terug betalen. Daarom wil ik eigenlijk eerst zeker weten dat ik geen grote fouten heb gemaakt.
Reg. datum: 10 april 2008
Ik heb ook een vraag m.b.t. dubbel toegepaste loonheffingskorting. Ik ben werkzaam bij twee verschillende bedrijven en ik kom er achter dat er over een periode van vijf maanden door beide organisaties loonheffingskorting is toegepast. Ik heb nog nooit aangifte gedaan en daarom wist ik hier helemaal niets vanaf. Ik denk dat er iets fout is gegaan bij de communicatie naar de tweede werkgever toe.
Ik ben al een aantal jaren werkzaam bij bedrijf A en zo ook in 2007. Ergens eind maart 2007 ben ik in dienst gegaan bij bedrijf B. Beide banen betreffen een bijbaan. Bedrijf A heeft jaren loonheffingskorting toegepast en zo ook in 2007. Volgens mijn loonstrookjes heeft bedrijf B dit echter ook gedaan vanaf eind maart tot en met augustus (2007). Vanaf september 2007 ben ik officieel opnieuw aan de slag gegaan bij bedrijf B (werk werd stage) en tot en met eind 2007 is er over die periode door bedrijf B geen loonheffingskorting meer toegepast.
Hieronder nog een kort overzicht:
Januari t/m december 2007
Werkzaam bij bedrijf A, loonheffingskorting toegepast.
Eind maart t/m augustus 2007
Werkzaam bij bedrijf B, loonheffingskorting toegepast.
September t/m december (eind) 2007
Opnieuw werkzaam bij bedrijf B (stage), loonheffingskorting NIET toegepast.
Mijn vraag is nu, wat moet ik doen of wat kan ik verwachten? Ik ben nu bezig met mijn eerste aangifte en op het moment zou ik meer dan honderd euro terug kunnen van de Belastingdienst. Moet ik nog een actie ondernemen of gewoon de aangifte opsturen en maar afwachten wat hun ervan vinden? Over die periode van vijf maanden bij bedrijf B heb ik een aardig bedrag verdiend en ik ben behoorlijk bang voor een aanzienlijke boete of iets dergelijks.
Als jij gewoon netjes de bedragen hebt overgenomen klopt het gewoon.quote:AnomynousHelp schreef op donderdag 10 april 2008 @ 14:23:
Hey allemaal,
Ik heb ook een vraag m.b.t. dubbel toegepaste loonheffingskorting. Ik ben werkzaam bij twee verschillende bedrijven en ik kom er achter dat er over een periode van vijf maanden door beide organisaties loonheffingskorting is toegepast. Ik heb nog nooit aangifte gedaan en daarom wist ik hier helemaal niets vanaf. Ik denk dat er iets fout is gegaan bij de communicatie naar de tweede werkgever toe.
Ik ben al een aantal jaren werkzaam bij bedrijf A en zo ook in 2007. Ergens eind maart 2007 ben ik in dienst gegaan bij bedrijf B. Beide banen betreffen een bijbaan. Bedrijf A heeft jaren loonheffingskorting toegepast en zo ook in 2007. Volgens mijn loonstrookjes heeft bedrijf B dit echter ook gedaan vanaf eind maart tot en met augustus (2007). Vanaf september 2007 ben ik officieel opnieuw aan de slag gegaan bij bedrijf B (werk werd stage) en tot en met eind 2007 is er over die periode door bedrijf B geen loonheffingskorting meer toegepast.
Hieronder nog een kort overzicht:
Januari t/m december 2007
Werkzaam bij bedrijf A, loonheffingskorting toegepast.
Eind maart t/m augustus 2007
Werkzaam bij bedrijf B, loonheffingskorting toegepast.
September t/m december (eind) 2007
Opnieuw werkzaam bij bedrijf B (stage), loonheffingskorting NIET toegepast.
Mijn vraag is nu, wat moet ik doen of wat kan ik verwachten? Ik ben nu bezig met mijn eerste aangifte en op het moment zou ik meer dan honderd euro terug kunnen van de Belastingdienst. Moet ik nog een actie ondernemen of gewoon de aangifte opsturen en maar afwachten wat hun ervan vinden? Over die periode van vijf maanden bij bedrijf B heb ik een aardig bedrag verdiend en ik ben behoorlijk bang voor een aanzienlijke boete of iets dergelijks.
Tel de ontvangen loonheffingskorting van A & B op en trek daar het maximum van ¤ 2.043 vanaf. Als je dan wat overhoud heb je teveel korting gehad en zal je het verschil moeten terugbetalen. Geen boete oid.quote:AnomynousHelp schreef op donderdag 10 april 2008 @ 14:23:
Mijn vraag is nu, wat moet ik doen of wat kan ik verwachten?
-Baco- wijzigde dit bericht 10-04-2008 14:52 (3%)
Volgens het programma krijg ik dus geld terug, maar houdt deze dan ook rekening met de kortingen? Is dat dus te zien?quote:Lolhozer schreef op donderdag 10 april 2008 @ 14:47:
[...]
Als jij gewoon netjes de bedragen hebt overgenomen klopt het gewoon.
Oke, even een verduidelijking: Hoe kan ik berekenen of uitzoeken hoeveel loonheffingskorting er is afgetrokken? Staat dit op de jaaropgaven? Ik heb wel arbeidskorting en loonheffing en loon in euro's.quote:-Baco- schreef op donderdag 10 april 2008 @ 14:51:
[...]
Tel de ontvangen loonheffingskorting van A & B op en trek daar het maximum van ¤ 2.043 vanaf. Als je dan wat overhoud heb je teveel korting gehad en zal je het verschil moeten terugbetalen. Geen boete oid.
Nou kan je ook nog de notariskosten etc aftrekken, waardoor je wat extra`s terug krijgt, 1 malig. Moet ik dit voor 2007 invullen, nu dus? Ik heb het perongeluk al verstuurd zonder dit, hier kwam ik wat later achter. Kan ik het nog een keer versturen?
En waar kan ik in het programma dingen als PC`s ed invullen als aftrekposten?
Guillome wijzigde dit bericht 11-04-2008 00:03 (7%)
Theoretisch weet je dat pas aan het einde van het jaar.quote:Guillome schreef op donderdag 10 april 2008 @ 23:48:
Ik heb in december 2007 een huis gekocht. Hypotheker was tussenpersoon. Die heeft voor mij de voorlopige teruggaaf ingevuld. Hierdoor krijg ik per maand 250 terug, dat is het verschil in netto/bruto hypotheek. Toch?
Het gaat om het bedrag dat je verwacht teveel te gaan betalen aan belasting. Verander je van baan (of wordt je werkeloos) dan kan dat bedrag aanzienlijk veranderen.
Daar ben je lekker op tijd meequote:Nou kan je ook nog de notariskosten etc aftrekken, waardoor je wat extra`s terug krijgt, 1 malig. Moet ik dit voor 2007 invullen, nu dus? Ik heb het perongeluk al verstuurd zonder dit, hier kwam ik wat later achter. Kan ik het nog een keer versturen?
Tot 1 april kon je inderdaad je aangifte gewoon opnieuw versturen. Ik zou nu de belastingtelefoon maar even bellen om het zeker te weten. Je kunt het ongetwijfeld herstellen, maar het is handig om het op "hun manier" te doen
Waar het hoort. Waarschijnlijk is de enige relevante plek voor jou "studiekosten". Dan hangt het revan af of je de normbedragen moet hanteren of niet. Als je meerdere PC's wilt gaan aftrekken vraag ik me af wat voor studie je doetquote:En waar kan ik in het programma dingen als PC`s ed invullen als aftrekposten?
Je bent enigszins op de hoogte van de regels omtrent aftrekken van studiekosten in het algemeen en PC's in het bijzonder?
Eert uw forum en uw modder!
Whiskey of whisky? #whisky natuurlijk!
neque enim specie famaue mouetur nec iam furtiuum Dido meditatur amorem
Dit zie je in het Overzicht staatje op je aangifte (laatste stap voordat je hem ondertekent en verstuurt), onder het kopje heffingskortingen. Algemene heffingskorting is een vast bedrag, arbeidskorting is een percentage van je loon met een maximum. Het programma rekent deze bedragen overigens zelf uit a.h.v. jouw opgegeven werkzame periode in 2007 en je verzamelinkomen. Het maakt dus niet uit hoeveel korting jouw werkgever al heeft toegepast, het programma rekent de juiste kortingen uit en aan de hand daarvan de loonheffing die je zou moeten betalen. Kijk hier voor meer info over heffingskortingen.quote:AnomynousHelp schreef op donderdag 10 april 2008 @ 19:15:
[...]
Volgens het programma krijg ik dus geld terug, maar houdt deze dan ook rekening met de kortingen? Is dat dus te zien?
[...]
Oke, even een verduidelijking: Hoe kan ik berekenen of uitzoeken hoeveel loonheffingskorting er is afgetrokken? Staat dit op de jaaropgaven? Ik heb wel arbeidskorting en loonheffing en loon in euro's.
Tinuz___ wijzigde dit bericht 11-04-2008 10:30 (3%)
alles waar "te" voor staat is slecht, behalve Terweksel
Uiteraard houdt het programma daar rekening mee. Het programma kijkt naar twee dingen:quote:AnomynousHelp schreef op donderdag 10 april 2008 @ 19:15:
Bedankt voor jullie reacties.
[...]
Volgens het programma krijg ik dus geld terug, maar houdt deze dan ook rekening met de kortingen? Is dat dus te zien?
1 hoeveel belasting moet je betalen op basis van de ingevulde inkomsten et cetara
2 hoeveel belasting is er reeds ingehouden gedurende het jaar.
Het verschil tussen 1 en 2 moet je bijbetalen of krijg je terug. Met het toepassen van de heffingskorting wordt getal 2 lager en daarmee het te verrekenen bedrag. In het ideale geval is het te verrekenen bedrag gelijk aan 0.
argro wijzigde dit bericht 11-04-2008 13:18 (16%)
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Believe nothing, no matter where you read it or who has said it. Not even if i have said it, unless it agrees with your own reason and you own common sense
Nou, we zijn allemaal ZEER verheugd dat je dat hier met ons deelt, want we maakten ons al ernstige zorgen om jequote:Cyberpope schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 13:22:
Hehehe.. Ik heb uitstel gekregen en hoef niet als ondernemer aangifte te doen. \o/\o/
alles waar "te" voor staat is slecht, behalve Terweksel
Sorry. Iets meer uitleg is op zijn plaats.quote:Tinuz___ schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 14:08:
[...]
Nou, we zijn allemaal ZEER verheugd dat je dat hier met ons deelt, want we maakten ons al ernstige zorgen om je
Tip:
Als je een kleine ondernemer bent, kan het gunstig zijn om niet via het ondernemersformulier aangifte te doen, maar gewoon via het particuliere biljet, wat een stuk simpeler is. Zeker als je niet voor de voordelen van de ondernemer in aanmerking komt omdat je toch te weinig uren maakt.
Eerder is mij (o.a. door de belastingtelefoon) te verstaan gegeven dat dit niet zou kunnen. Mijn tip is dus dan altijd gewoon een standaard (op papier) briefje sturen waarin je vraagt wat je wilt. Dan heb je veel meer kans.
Believe nothing, no matter where you read it or who has said it. Not even if i have said it, unless it agrees with your own reason and you own common sense
quote:Tinuz___ schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 10:27:
[...]
Dit zie je in het Overzicht staatje op je aangifte (laatste stap voordat je hem ondertekent en verstuurt), onder het kopje heffingskortingen. Algemene heffingskorting is een vast bedrag, arbeidskorting is een percentage van je loon met een maximum. Het programma rekent deze bedragen overigens zelf uit a.h.v. jouw opgegeven werkzame periode in 2007 en je verzamelinkomen. Het maakt dus niet uit hoeveel korting jouw werkgever al heeft toegepast, het programma rekent de juiste kortingen uit en aan de hand daarvan de loonheffing die je zou moeten betalen. Kijk hier voor meer info over heffingskortingen.
Oke bedankt allemaal! Ik ben nu een stuk wijzer geworden.quote:argro schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 13:17:
[...]
Uiteraard houdt het programma daar rekening mee. Het programma kijkt naar twee dingen:
1 hoeveel belasting moet je betalen op basis van de ingevulde inkomsten et cetara
2 hoeveel belasting is er reeds ingehouden gedurende het jaar.
Het verschil tussen 1 en 2 moet je bijbetalen of krijg je terug. Met het toepassen van de heffingskorting wordt getal 2 lager en daarmee het te verrekenen bedrag. In het ideale geval is het te verrekenen bedrag gelijk aan 0.
Bedankt voor je reactie. Nee zijn er speciale regels voor PC`s aftrekken enzo dan?quote:Dido schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 07:57:
[...]
Theoretisch weet je dat pas aan het einde van het jaar.
Het gaat om het bedrag dat je verwacht teveel te gaan betalen aan belasting. Verander je van baan (of wordt je werkeloos) dan kan dat bedrag aanzienlijk veranderen.
[...]
Daar ben je lekker op tijd mee
Tot 1 april kon je inderdaad je aangifte gewoon opnieuw versturen. Ik zou nu de belastingtelefoon maar even bellen om het zeker te weten. Je kunt het ongetwijfeld herstellen, maar het is handig om het op "hun manier" te doen
[...]
Waar het hoort. Waarschijnlijk is de enige relevante plek voor jou "studiekosten". Dan hangt het revan af of je de normbedragen moet hanteren of niet. Als je meerdere PC's wilt gaan aftrekken vraag ik me af wat voor studie je doet
Je bent enigszins op de hoogte van de regels omtrent aftrekken van studiekosten in het algemeen en PC's in het bijzonder?
Ik doel op 1 PC, en nog wat overige zaken die aftrekbaar zijn voor mijn werk. Niet voor studie dus. Valt het dan toch nog onder studie?
Werk is geen studie, maar als je studeert voor je werk mag je wel weer eea aftrekken (maar het klinkt niet alsof dat relevant is.)quote:Guillome schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 23:31:
Bedankt voor je reactie. Nee zijn er speciale regels voor PC`s aftrekken enzo dan?
Ik doel op 1 PC, en nog wat overige zaken die aftrekbaar zijn voor mijn werk. Niet voor studie dus. Valt het dan toch nog onder studie?
Het simpele antwoord is: nee. Je mag geen zaken aftrekken die jij voor je werk gebruikt.
Het iets genuanceerdere antwoord is: je mag als ondernemer investeringen aftrekken die je maakt voor je zaak. In dat geval zit je echter als het goed is een ander formulier in te vullen dan waar de rest in dit topic het over heeft, en is het sowieso een goed idee om er een professional naar te laten kijken als je met dit zoort vragen zit (en anders ook, trouwens).
Ik ga er dan even vanuit dat jij als werknemer een pc hebt aangeschaft waarvan je baas verwacht dat jij hem voor je werk gebruikt. Kort gezegd: als je baas daarvoor betaald heeft mag hij dat aftrekken, als jij ervoor betaald hebt ben je niet handig geweest. Het is nu jouw PC, en je baas heeft er niets over te zeggen, maar je krijgt er geen cent belasting over terug.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor alles wat jij betaalt of aanschaft voor je werk: je baas mag je ervoor vergoeden of mag het voor jou kopen - dan betaalt de belastingdienst mee. Als je baas zo handig is om jou ervoor op te laten draaien zonder vergoeding, dan kost het je de volle mep. De enige uitzondering die ik me voor de geest kan halen is OV-kosten: als je niets vergoed krijgt kun je die zelf aftrekken.
In de praktijk: je baas koopt een PC van 2100 euro en stelt die aan jou beschikbaar om je werk te doen. Je spreekt met hem af dat je er dan wel de komende drie jaar 700 euro bruto in loon op achteruit gaat. Dat komt erop neer dat die PC jou ongeveer 1200 euro netto kost, en de constructie lijkt op de oude PC-prive-constructie. Met het verschil dat de PC op papier van je baas is (maar dat hoeft niet veel uit te maken
Koop jij diezelfde PC zelf, dan kost het je netto 2100 euro, je krijgt niets terug. Je baas mag je wel vragen om hem voor je werk te gebruiken, maar hij heeft er niets over te zeggen. Het is jouw PC, namelijk.
Dergelijke situaties kun je ook bedenken met een prive-auto die je voor je werk gebruikt. Je baas mag je er een vergoeding voor geven (tot op zekere hoogte belastingvrij!) maar jij mag geen geld bij de belastingdienst gaan claimen wegens aanschaf of gebruik van die auto. Omgekeerd mag je baas wel eea aftrekken als hij een bedrijfswagen aan jou beschikbaar stelt.
Disclaimer: ik pretendeer absoluut niet volledig te zijn, ik baseer me op de informatie die je geeft (en die is wat karig
Eert uw forum en uw modder!
Whiskey of whisky? #whisky natuurlijk!
neque enim specie famaue mouetur nec iam furtiuum Dido meditatur amorem
Ik niet (zat bij de groep van 700.000quote:TF schreef op donderdag 10 april 2008 @ 14:41:
Wanneer beginnen ze eigen met uitbetalen? Ik heb laat aangifte gedaan.
Vorig jaar heb ik begin februari aangifte gedaan en had ik mijn geld op 3 mei. Dit jaar was ik ook weer vroeg (zat ook bij de groep van 700.000) maar ik verwacht het geld nog niet op zeer korte termijn. Ik hoop het wel aangezien argro zichzelf een MacBook heeft beloofd, te betalen met het van de belastingdient te ontvangen bedrag.quote:911GT2 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 14:01:
[...]
Ik niet (zat bij de groep van 700.000). Maar wil nog wel weten wanneer ik ongeveer het geld kan verwachten
3700+ (SD) @3020 mhz - Sapphire X800GTO2 @ 605mhz core / 605mhz ram <= Boven xt-pe (voltmod) Volledige spec: Klik hier
Nee nog niets! ik heb nog niet eens een bevestiging gehad van de belastingdienst, heeft iemand die al in huis?quote:
Reg. datum: 01 juli 2005
In januari ingevuld (vervolgens ook bij de 700.000).
Vorig jaar inderdaad ook 3 mei geld gehad.
No production networks were harmed during this posting
Vorig jaar had ik de bevestiging op dezelfde dag in de brievenbus als dat het geld op mijn rekening stond. Dat zegt dus niet zo veel.quote:caRe.Ghost schreef op maandag 12 mei 2008 @ 14:00:
[...]
Nee nog niets! ik heb nog niet eens een bevestiging gehad van de belastingdienst, heeft iemand die al in huis?