Haast je langzaam,...het leven is zo voorbij....
Belastingaangifte 2007 - Tips & Trucs
Pagina: 1 2 3 4 ... 20 21 22 23 24 25 26 27 28 ... 33 34 35 36 last
Reageer Nieuw TopicIk ben in 2007 na het werken bij een uitzendbureau in vaste dienst getreden, dan heb ik dus 2 werkgevers in 2007 gehad.
Als ik beide jaaropgaven los in zou vullen, krijg ik geld terug, cumulatief moet ik echter een dikke 100euro betalen. Ik ga dan net over een bepaalde grens ofzo? Bij 6700eu inkomen zit ik nog goed, maar bij 10000(cumulatief) moet ik opeens gaan betalen.
Reg. datum: 09 oktober 2004
Dit misschien ook op jouw van toepassing?quote:Lolhozer schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 19:03:
Tijdelijk misschien 2 werkgevers gehad, die beiden de loonheffingskorting hanteerden. Of dat je van je oude werkgever nog een extra betaling kreeg voor het bijvoorbeeld afkopen van je vakantiedagen. Dan heb je dus eigenlijk 1 maand 2 werkgevers, en krijg je ipv 12x 13x je loonheffingskorting.
Tis lullig voor je dat je moet bijbetalen, maar zo werkt het gewoon.
Het weekend is net een biertje, het is gedaan voordat je het door hebt
Het is puur het cumulatief van de 2 wat er voor zorgt dat ik opeens moet betalen. Alsof ik opeens met mijn loon in een hogere schaal zit voor de te betalen premie ofzo, snap er niks van...
Edit:
Hmbl, nu zie ik het, de algemene heffingskorting blijft gelijk, maar de premie volksverzekeringen worden hoger. Dus als ik meer verdien, krijg ik minder terug.
Ik kan zeker niet gewoon belastingteruggave voor 1 werkgever invullen, dan krijg ik tenminste nog een fatsoenlijk bedrag terug...
SCIxX wijzigde dit bericht 07-03-2008 20:05 (39%)
Reg. datum: 09 oktober 2004
Je uitzendbureau zal vast nog na die 2 maanden een laatste verrekening met vakantieuren en dat soort dingen gedaan hebben met jou. Daar zullen ze dus waarschijnlijk ook loonheffingskorting hebben toegepast.quote:Lolhozer schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 22:02:
Het is heel éénvoudig.
In totaal heb je recht op een bepaalde loonheffingskorting in één heel jaar(Bijv. ¤1200 per jaar). Nu is het zo geregeld, aangezien de meeste mensen gewoon 12 maanden per jaar werken bij dezelfde baas, dat ze per maand ¤100 loonheffingskorting krijgen (1200/12). Staat er op je jaaropgaaf loonheffingskorting ¤1200
Heb je 2 werkgevers gehad, elk 6 maanden, krijg je bij allebij een jaaropgaaf met op elk papiertje de vermelding Loonheffingskorting ¤600, is samen ¤1200. Je hebt dus geen recht op extra loonheffingskorting.
Heb je 3 baantjes gehad, van elk 1 maand, krijg je bij alle 3 een jaaropgaaf met daarop vermeld: loonheffingskorting ¤100. Dit is samen ¤300. Nu heb je in dit voorbeeld recht op ¤1200, dus van de betaalde belasting tijdens deze 3 maanden, krijg je nog maximaal ¤900 terug.
Of je in dit laatste geval nu die 3 baantjes tegelijkertijd hebt gehad of in mei juni en december maakt geen hout uit.
Hou er wel rekening mee, dat je niet meer terug kan krijgen dan dat je aan belasting betaald hebt.
Disclaimer: Bedragen zijn fictief uiteraard hierboven, maar zo werkt het ongeveer.
Dus:
januari en februari: uitzendbureau betaald je en past loonheffingskorting toe voor 2 maanden
maart: uitzendbureau betaald restant vakantiedagen overuren uit en past hiervoor loonheffingskorting toe voor 1 maand.
maart t/m december: werkgever betaald je en past loonheffingskorting toe voor 10 maanden.
In totaal is er dan 13x keer loonheffingskorting toegepast. Dus de teveel toegepaste loonheffingskorting moet je terugbetalen.
Het staat er een beetje onduidelijk, maar dat komt door het quote-werk
Het weekend is net een biertje, het is gedaan voordat je het door hebt
Ja, daar is echt niets onlogisch aan hoor.quote:SCIxX schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 19:37:
Onwaarschijnlijk, als ik beide opgeteld invul als 1 werkgever moet ik ook betalen. Bereken ik ze echter beiden apart, dan krijg ik 2x geld terug..
Nee, als je meer verdient moet je meer betalen - is dat zo gek?quote:Hmbl, nu zie ik het, de algemene heffingskorting blijft gelijk, maar de premie volksverzekeringen worden hoger. Dus als ik meer verdien, krijg ik minder terug.Snap er alsnog weinig van..
De belastingdienst is er niet om jou geld terug te betalen, jij bent er om aan hun t ebetalen. Als je teveel betaalt krijg je dat terug.
Je algemene heffingskorting is een vast bedrag, dat gaat inderdaad niet veranderen afhankelijk van je inkomen. Je loonheffingskorting tot op zekere hoogte wel.
Als beide werkgevers die kortingen berekend hebben, hebben ze dat ieder afzonderlijk vast goed gedaan, maar samen heb je teveel korting gekregen. Zo gek is het niet dat je dat terug moet betalen.
Ja natuurlijk kan dat. Dat heet belastingfraude, en ik hoop dat ze je dan pakken en een flinke boete geven. Dat fijne bedrag dat je dan terugkrijgt, haal je namelijk ten onrechte uit onder meer mijn zakquote:Ik kan zeker niet gewoon belastingteruggave voor 1 werkgever invullen, dan krijg ik tenminste nog een fatsoenlijk bedrag terug...
Eert uw forum en uw modder!
Whiskey of whisky? #whisky natuurlijk!
neque enim specie famaue mouetur nec iam furtiuum Dido meditatur amorem
Reg. datum: 29 januari 2004
In vak eigen woning is er geen mogelijkheid toe en in vak aftrekposten ook niet.
Dronepower
Leek me ook onlogisch inderdaad dat dat zou kunnen. Is wel lekker irritant, want ik heb net geregeld dat ik de jaaropgaven 2006 van mijn toenmalig uitzendbureau toegezonden heb gekregen. Maar heb daar slechts gewerkt vanaf zomer tot december dat jaar, daarvoor had ik een andere baan. Wil ik dus die aangifte 2006 invullen moet ik ook nog de jaaropgaaf regelen van die andere baan.quote:Dido schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 11:16:
[...]
Ja, daar is echt niets onlogisch aan hoor.
[...]
Nee, als je meer verdient moet je meer betalen - is dat zo gek?
De belastingdienst is er niet om jou geld terug te betalen, jij bent er om aan hun t ebetalen. Als je teveel betaalt krijg je dat terug.
Je algemene heffingskorting is een vast bedrag, dat gaat inderdaad niet veranderen afhankelijk van je inkomen. Je loonheffingskorting tot op zekere hoogte wel.
Als beide werkgevers die kortingen berekend hebben, hebben ze dat ieder afzonderlijk vast goed gedaan, maar samen heb je teveel korting gekregen. Zo gek is het niet dat je dat terug moet betalen.
[...]
Ja natuurlijk kan dat. Dat heet belastingfraude, en ik hoop dat ze je dan pakken en een flinke boete geven. Dat fijne bedrag dat je dan terugkrijgt, haal je namelijk ten onrechte uit onder meer mijn zak
Lekker wat leermomentjes hier zeg.
Volgens mij in het vak aftrekposten als ik het me goed herinner. Je hebt iig een vak waarlangs je een rekenhulp oid hebt staan. Als je daar op klikt kun je een lijst van aftrekposten invullen en het totaal hiervan komt dan weer als 1 aftrekpost in je lijst te staan.quote:Dronepower schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 18:14:
Ik heb in 2007 een eigen huis gekocht. Weet iemand waar ik in de digitale aangifte programma de eenmalige aftrekposten als Notariskosten / NHG kosten kan aangeven?
In vak eigen woning is er geen mogelijkheid toe en in vak aftrekposten ook niet.
Wel ff goed controleren dat je alle mogelijke aftrekposten invult, bij de belastingdienst hebben ze hiervan wel een mooi overzicht. Je kunt b.v. ook een bedrag van een paar tientjes of zo voor telefoonkosten + vervoerskosten invullen.
redwing wijzigde dit bericht 08-03-2008 19:05 (15%)
No production networks were harmed during this posting
Reg. datum: 02 maart 2002
Ik heb in 2007 zo'n 1600 euro aan studiekosten (collegegeld + wat boeken) gemaakt, en geen prestatiebeurs o.i.d. ontvangen (wel een lening, maar da's geen beurs). Als ik nou met die normbedragen voor 2007 ga rekenen (uit de BD folder voor scholingsuitgaven) kom ik uit op een totaal van zo'n 2170 euro (8 x 179,90 + 4 x 182,17). Moet ik nu het werkelijke bedrag van 1600 euro invullen, of mag ik die 2170 euro in plaats daarvan invullen?
Scheelt nogal namelijk..
Mitt3nz wijzigde dit bericht 08-03-2008 20:37 (8%)
Reg. datum: 10 mei 2004
Als ik het goed begrijp moet ik mijn Aegon levensloop vermogen invullen in box 3, maar hoe zit dit met mijn Aegon spaarloon via mijn werk en b.v. het opgebouwde pensioen? Of hoeft dit niet opegegeven te worden.
Ik betaal premie voor Dela in natura, mag ik dit bedrag altijd bij buitengewone ziektekosten invullen of moet dit boven een bepaald bedrag zijn?
Wat kan ik voor de reiskosten tellen wanneer ik van mijn werk naar de huisarts ga en weer terug. Is dit standaard 0,18 cent per kilometer?
Alvast bedankt
Willem
Je Dela-premie, 12 x je maandpremie invullen, daar is geen minimum aan verbonden.quote:FTD80 schreef op zondag 09 maart 2008 @ 09:23:
Ik heb een paar vraagjes.
Als ik het goed begrijp moet ik mijn Aegon levensloop vermogen invullen in box 3, maar hoe zit dit met mijn Aegon spaarloon via mijn werk en b.v. het opgebouwde pensioen? Of hoeft dit niet opegegeven te worden.
Ik betaal premie voor Dela in natura, mag ik dit bedrag altijd bij buitengewone ziektekosten invullen of moet dit boven een bepaald bedrag zijn?
Wat kan ik voor de reiskosten tellen wanneer ik van mijn werk naar de huisarts ga en weer terug. Is dit standaard 0,18 cent per kilometer?
Alvast bedankt
Willem
Haast je langzaam,...het leven is zo voorbij....
De normbedragen, de echte kosten mag je pas opvoeren als die meer dan 2x zo groot isquote:Mitt3nz schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 20:31:
Kort vraagje m.b.t. studiekosten als aftrekpost:
Ik heb in 2007 zo'n 1600 euro aan studiekosten (collegegeld + wat boeken) gemaakt, en geen prestatiebeurs o.i.d. ontvangen (wel een lening, maar da's geen beurs). Als ik nou met die normbedragen voor 2007 ga rekenen (uit de BD folder voor scholingsuitgaven) kom ik uit op een totaal van zo'n 2170 euro (8 x 179,90 + 4 x 182,17). Moet ik nu het werkelijke bedrag van 1600 euro invullen, of mag ik die 2170 euro in plaats daarvan invullen?
Scheelt nogal namelijk..
Reg. datum: 02 maart 2002
Edit: nevermind, vergeten de drempel van 500 euro eraf te trekken. Kom dan uit op 1668 euro voor de normbedragen. Nog altijd hoger dan mijn werkelijke kosten, maar niet zo extreem
Mitt3nz wijzigde dit bericht 10-03-2008 12:41 (60%)
Nauwelijks gebruikte Canon 85/1.8 te koop incl Hoya SHMC filter. DM voor meer info.
Fotograaf nodig?
Heey hartelijk dank! Beetje late reactie van mij, maar het is wel verhelderend. Zo te horen heb je er verstand van! We zitten momenteel gehuurd.quote:t_captain schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 09:08:
[...]
Over vermogen in box 3:
Je moet aangifte doen van inkomen uit sparen en beleggen (IB box 3) als op 1-1-2007 of 31-12-2007 je vermogen in box 3 groter is dan de drempel.
De drempel is ongeveer 20.000 euro per persoon. Als je fiscaal partners bent (getrouwd/samenlevingsovereenkomst/duurzaam samenleven >6 mnd zonder overeenkomst), dan mag je je twee vrijstellingen optellen en de totale vrijstelling van 40.000 naar believen verdelen tussen jullie beiden. Dus als jij 30.000 bezit en je partner 5.000 hoef je nog geen aangifte te doen, samen blijf je immers onder de drempel. Voor minderjarige kinderen geldt een kleine extra vrijstelling, ik meen ongeveer 2.500 per kind. En voor spaarloon op een geblokkeerde rekening geldt ok een extra vrijstelling.
De berekening van de belasting in box 3:
gemiddeld vermogen := (vermogen 1-1 + vermogen 31-12) / 2
belasting: 1,2% van het gemiddelde vermogen minus de vrijstelling.
Over jullie specifieke situatie: het spaargeld dat je vriendin heeft overgehouden aan de uitkoop uit haar vorige huis telt als vermogen in box 3. Zie bovenstaande regels over het doen van aangifte en de hoogte van de belasting, ik weet niet hoeveel het is en hoeveel je verder bezit, dus ik kan geen uitsluitsel geven.
Dan over de bijleenregeling:
Ik begrijp dat het geld afkomstig is van de verkoop van het aandeel van je vriendin in haar eigen woning. Ze bezat een deel van het huis (ik ga voor het gemak uit van 50%) en heeft dat aan haar ex verkocht. Kennelijk is dat met overwaarde verkocht (transactiewaarde van haar helft van het huis > de helft van de hypotheek). Dan valt de netto opbrengst onder de bijleenregeling; het heet een "eigenwoningreserve".
Je hoeft het niet perse in een nieuw huis te investeren, daartoe kan de belastingdienst je niet dwingen. Wel geldt dat voor dit bedrag geen hypotheekrenteaftrek meer bestaat. Stel je gaat samen met je vriendin aangifte IB doen, en je schuift een deel van de hypotheekschuld op haar naam. Bijvoorbeeld 100.000 euro. Stel ze heeft 10.000 op haar rekening (de eigenwoningreserve). Dan kan ze slechts de rente over 90.000 aftrekken.
Overigens verdwijnt de eigenwoningreserve als je 5 jaar geen eigen woning bezit. Als je daarna weer koopt heb je weer de volledige aftrek.
Een deel van de vraag laat ik open: als je vriendin inwoont in jouw huis, jij hebt de hypotheek op je naam en zet alle betaalde rente op jouw naar bij de belastingaangifte. Gaat haar eigenwoningreserve ten koste van jouw renteaftrek?
OcNewB wijzigde dit bericht 12-03-2008 09:04 (90%)
C2D E6700/Vista32b/2GB DDR2 800/1,3 TB HD/ X1950XT/Asus P5Bdlx
Reg. datum: 11 juli 2007
Nog 4 jaar blijven huren en dan is jullie eigenwoningreserve weer weg:)quote:
Tenzij het om een bescheiden bedrag gaat: een eigenwoningreserve van 10000 euro kost je bijvoorbeeld maar 17 euro per maand netto bij een rentevoet van 4.8% lineair en 42% IB (in de vorm van minder belastingteruggave).
Reg. datum: 04 oktober 2000
Hier ging ik ook bijna mee in de fout. Scheelt toch al snel weer een paar euri's.quote:paella schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 19:57:
Ik viel er bijna zelf in: de WOZ waarde is de WOZ waarde die je vorig jaar heb gekregen (met peildatum 2005). Dus NIET de waarde die je dezer dagen hebt gekregen. Als je dit fout doet betaal je dus teveel (er van uit gaande dat de nieuwe idd hoger is).
Denk dat we niet de enige zijn
Handtekening
Maar goed, er komt genoeg terug dankzij de hypotheek. Dus: zorgen dat de missus 41 euro moet betalen (dat wordt 0!) in plaats van een paar honderd. Dat betekent dat ik wat minder krijg, maar per saldo scheelde het 32 euro. Wie het kleine niet eert...
Eert uw forum en uw modder!
Whiskey of whisky? #whisky natuurlijk!
neque enim specie famaue mouetur nec iam furtiuum Dido meditatur amorem
Reg. datum: 15 januari 2001
Staat gelukkig wel duidelijk aangegeven in het aangifteprogramma, dus ik denk dat het wel mee zal vallen.quote:Balboa schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 17:49:
[...]
Hier ging ik ook bijna mee in de fout. Scheelt toch al snel weer een paar euri's.
Denk dat we niet de enige zijn
Reg. datum: 08 augustus 2005
Meer mensen problemen met het downloaden van het aangifteprogramma?
Ik probeer het nu voor de derde keer en moet nu nog meer dan 30 minuten wachten met een snelheid van 1,68 kB/s.
Met Google Maps coole applicaties / websites bouwen? Kom werken bij SWIS!
Reg. datum: 23 september 2003
hier ook.quote:orf schreef op zondag 16 maart 2008 @ 14:56:
redelijk OT:
Meer mensen problemen met het downloaden van het aangifteprogramma?
Ik probeer het nu voor de derde keer en moet nu nog meer dan 30 minuten wachten met een snelheid van 1,68 kB/s.
snelheid begint bij 20KB per sec and kakt dan volledig in en en blijft bijna stilstaan.
Als ik het me goed herinner had ik vorig jaar en het jaar ervoor ook deze problemen )dat het downloaden eeuwen duurde)
Weet iemand soms een alternatieve download locatie
Reg. datum: 15 januari 2001
Pas bij gebruik van een downloadmanager (Flashget in mijn geval) kwam ie wel (snel) binnen.
Pagina: 1 2 3 4 ... 20 21 22 23 24 25 26 27 28 ... 33 34 35 36 last