Hoofdcategorieën
Topicacties

Belastingaangifte 2007 - Tips & Trucs

Pagina: 1 2 3 4 ... 19 20 21 22 23 24 25 26 27 ... 33 34 35 36 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 05 maart 2008

Ik heb alle berichten doorgelezen, maar ik ben mijn vraag nog niet tegengekomen.

In 2007 heb ik drie maanden in Duitsland gewerkt, daar woonde ik ook. In die tijd werkte ik niet in Nederland. In Duitsland betaalde ik ook mijn volksverzekeringen. In de maand januari had ik helemaal geen werkgever. Kan iemand me vertellen wat ik wel of niet moet aangeven op mijn belastingen. Moet dat hele Duitsland er wel op? Mischien kan iemand me helpen, bij de belastingdienst hadden ze er veel moeite mee en ik weet nog steeds niet hoe ik het precies moet invullen.

Ik kan aftrek ter voorkoming van dubbele belasting aangeven. En ook vrijstelling premie volksverzekeringen (die heb ik immers in Duitsland al betaald), maar daar schijn je nog iets extra voor nodig te hebben.

Hopelijk kan iemand met meer kennis van zaken me helpen.
Bedankt alvast.

Reg. datum: 28 april 2000

quote:
Roi Woodt schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 14:03:
Ik heb alle berichten doorgelezen, maar ik ben mijn vraag nog niet tegengekomen.

In 2007 heb ik drie maanden in Duitsland gewerkt, daar woonde ik ook. In die tijd werkte ik niet in Nederland. In Duitsland betaalde ik ook mijn volksverzekeringen. In de maand januari had ik helemaal geen werkgever. Kan iemand me vertellen wat ik wel of niet moet aangeven op mijn belastingen. Moet dat hele Duitsland er wel op? Mischien kan iemand me helpen, bij de belastingdienst hadden ze er veel moeite mee en ik weet nog steeds niet hoe ik het precies moet invullen.

Ik kan aftrek ter voorkoming van dubbele belasting aangeven. En ook vrijstelling premie volksverzekeringen (die heb ik immers in Duitsland al betaald), maar daar schijn je nog iets extra voor nodig te hebben.

Hopelijk kan iemand met meer kennis van zaken me helpen.
Bedankt alvast.
Met dit soort lastigere dingen zou ik toch kijken om een belastingconsulent in de arm te nemen. Dat kost wat geld maar kan ook een hoop geld opleveren. Als je het niet goed invult kun je namenlijk een hoop geld mislopen.

To be, or not to be, those are the parameters

room with a moose!

quote:
Dazsur schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 11:21: [...]

Nee hoor.
Dat is dubbele vergoeding.

Alles wat in je eigen risico valt of wat je sowieso uit je eigen zak moet betalen kun je opvoeren als aftrekpost.
Stel dat je tandartskosten voor 75% vergoed worden,
dan kan je dus wel de overige 25% opgeven?

Al zal dit dan onder Overige Uitgaven vallen, en niet onder Specifieke Uitgaven.
Het telt dus niet mee om aan de 320,- (chronisch ziek) grens te geraken als ik het goed heb.

Reg. datum: 24 september 2004

quote:
Gast1981 schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 14:56:
[...]

Stel dat je tandartskosten voor 75% vergoed worden,
dan kan je dus wel de overige 25% opgeven?

Al zal dit dan onder Overige Uitgaven vallen, en niet onder Specifieke Uitgaven.
Het telt dus niet mee om aan de 320,- (chronisch ziek) grens te geraken als ik het goed heb.
Klopt helemaal.

Interesse in een baan in de technische automatisering? Mail me!

Reg. datum: 05 maart 2008

quote:
rwb schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 14:22:
[...]
Met dit soort lastigere dingen zou ik toch kijken om een belastingconsulent in de arm te nemen. Dat kost wat geld maar kan ook een hoop geld opleveren. Als je het niet goed invult kun je namenlijk een hoop geld mislopen.
Lijkt toch makkelijker dan het is, die belastingen. Misschien toch maar een belastingconsulent inschakelen inderdaad, bedankt voor het advies, weet ik in ieder geval dat ik geen doorsnee situatie heb.

quote:
Dazsur schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 11:21:

Het is treurig dat een alleenstaande ouder (moeder of vader) met een bovenmodaal inkomen veel meer kan terugkrijgen door allerlei kortingen, terwijl een gezin waarvan 1 partner niet werkt of uitkering krijgt er slechter vanaf komt!
Pardon? Kijk eens wat een alleenstaande ouder met een bovenmodaal inkomen netto bijdraagt aan de samenleving en wat een gezin waarvan 1 partner een uitkering krijgt netto bijdraagt aan de samenleving. Ik denk toch dat de alleenstaande ouder met het bovenmodale inkomen een stuk meer geld bijdraagt dan het gezin waarvan 1 partner een uitkering krijgt. De hoeveelheid kortingen zegt volgens mij niets over hoe goed je het er financieel vanaf brengt.

Ik realiseer mij dat het bovenstaande volledig offtopic is en wil ook geen discussie starten over dit onderwerp maar de stelling van Dazsur vroeg te nadrukkelijk om een reactie.

argro wijzigde dit bericht 05-03-2008 16:02 (16%)

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Reg. datum: 04 juni 2001

Goed gezegd argro, kort en bondig. Dazsur was een beetje egoistisch in zijn opmerking zeg maar, vergat de samenleving. :)

paella wijzigde dit bericht 05-03-2008 16:30 (48%)

No production networks were harmed during this posting

Reg. datum: 19 december 2004

@hierboven

De partner (man of vrouw) heeft geen uitkering of ander inkomen. (in een eerdere reactie was dat niet zo helder aangegeven)
Punt 2, de partner zorgt voor eventuele kinderen. (Dus ook geen Kinderopvangtoeslag)
Punt 3, de partner neemt geen baan (werk) in beslag, waardoor 1 extra baan open staat voor iemand anders.

Alleen al op deze punten zou je een gezin met 1 verdiener beter moeten belonen dan een alleenstaande ouder met bovenmodaal inkomen!
Is 65.000 bruto bovenmodaal?

Dazsur wijzigde dit bericht 05-03-2008 23:30 (25%)

Raptor formicarum
Reg. datum: 21 maart 2002

quote:
Dazsur schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 23:15:
Is 65.000 bruto bovenmodaal?[/small]
Ja, dat is meer dan 2 keer modaal. Heel wat kortingen en toeslagen kun je daarmee op je buik schrijven :)

Overigens: iemand met een niet-werkende partner krijgt ook een aardige korting: de algemene heffingskorting van de niet-werkende partner mag gebruikt worden door de werkende partner. Dat is een aardig bedrag, wat voor kortingen compenseer jij dat allemaal mee in het geval van de alleenstaande ouder met dubbel modaal?

Eert uw forum en uw modder!
Whiskey of whisky? #whisky natuurlijk!
neque enim specie famaue mouetur nec iam furtiuum Dido meditatur amorem

quote:
Dazsur schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 23:15:
[small]@hierboven
Punt 2, de partner zorgt voor eventuele kinderen. (Dus ook geen Kinderopvangtoeslag)
Waarom zou je kinderopvangtoeslag verdienen als je er zelf voor kiest om kinderen te nemen en daar voor te zorgen. Zelf zou ik het ook zo willen regelen, maar de overheid heeft het liefst zoveel mogenlijk mensen aan het werk en geeft daarom de mogenlijk tot kinderopvang door middel van toeslag
quote:
Punt 3, de partner neemt geen baan (werk) in beslag, waardoor 1 extra baan open staat voor iemand anders.
Ja dat zou helemaal mooi zijn. Dan zou de overheid ook alle werkeloze tokkies die geen zin hebben om te werken extra moeten belonen. Ze nemen immers geen baan in en dan kan iemand anders die mooi doen.
quote:
Alleen al op deze punten zou je een gezin met 1 verdiener beter moeten belonen dan een alleenstaande ouder met bovenmodaal inkomen!
Is 65.000 bruto bovenmodaal?[/small]
Ik snap je redenatie nog steeds niet dat een gezin beter beloond moet worden dan 1 persoon die in princiepe hetzelfde doet als dat gezin ( 1 voltijd baan en het zorgen voor 1 kind ).

Verder heeft dat gezin al het voordeel dat ze de heffingskortingen van de partner die niet werkt over kunnen hevelen naar de werkende persoon, dat is toch een aardige beloning.
edit:
Ow dat laatste zei Dido ook al ;)

@Rwb
Die werkloze Tokkies moeten geen uitkering hebben.
De hele clou in deze is, dat je dus niet geen aanspraak maakt op voorzieningen van de Overheid zoals uitkeringen en toeslagen.

Het is voordeliger om een alleenstaande ouder te zijn door de extra kortingen. De algemene heffingskorting valt in het niet.
Een gezin met alleenstaande-ouder, 2 kinderen, en een eigen woning krijgt bijna het dubbele terug, dan wanneer er een 2e ouder (zonder inkomen) erbij is.

quote:
Dazsur schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 11:16:
@Rwb
Die werkloze Tokkies moeten geen uitkering hebben.
De hele clou in deze is, dat je dus niet geen aanspraak maakt op voorzieningen van de Overheid zoals uitkeringen en toeslagen.
Jij stelt dat het voordelig is als iemand geen baan heeft zodat er iemand anders die baan kan vullen. Waarom zou dat anders zijn voor een Tokkie als voor een Huisvrouw?
quote:
Het is voordeliger om een alleenstaande ouder te zijn door de extra kortingen. De algemene heffingskorting valt in het niet.
Een gezin met alleenstaande-ouder, 2 kinderen, en een eigen woning krijgt bijna het dubbele terug, dan wanneer er een 2e ouder (zonder inkomen) erbij is.
Heffingskorting valt in het niet???? Dat is ruim ¤ 2000,- die je niet aan belasting hoeft te betalen. Dat vind ik toch aardig wat.

Wat krijgt een alleenstaande-ouder dan allemaal meer dan een gewoon gezin in dezelfde situati?

quote:
rwb schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 11:24:
[...]

Jij stelt dat het voordelig is als iemand geen baan heeft zodat er iemand anders die baan kan vullen. Waarom zou dat anders zijn voor een Tokkie als voor een Huisvrouw?
Let op: het gaat in mijn stelling dus om een gezin met 2 ouders, waarvan 1 wel werkt.
Zolang 1 ouder van de Tokkies kostwinner is, mag de andere ouder geen inkomen uit werk hebben mits het boven het bestaansminimum is.
Komt het inkomen onder het bestaansminimum buiten schuld om, dan mag het aangevuld worden met een toeslag/ uitkering (solidariteitsgevoel).
Als beide Tokkies kiezen voor niet werken, dan is er ook geen loonheffing.
quote:
rwb schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 11:24:

[...]

Heffingskorting valt in het niet???? Dat is ruim ¤ 2000,- die je niet aan belasting hoeft te betalen. Dat vind ik toch aardig wat.

Wat krijgt een alleenstaande-ouder dan allemaal meer dan een gewoon gezin in dezelfde situatie?
Check het aangifteprogramma:
Kinderkorting van ¤ 939,- tot en met verzamelinkomen van ¤ 45.309.
De kinderkorting neemt af met 5,75% van het deel van het gezamenlijk verzamelinkomen dat uitkomt boven ¤ 28.978
Combinatiekorting: ¤ 149
Aanvullende Combinatiekorting: ¤ 700
Alleenstaande-ouderkorting: ¤ 1.437
Aanvullende alleenstaande-o.k.: 4,3% van uw inkomsten uit tegenwoordige arbeid max ¤ 1437

Dus veel meer dan die ¤ 2000.

quote:
Dazsur schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 12:29:
Check het aangifteprogramma:
Kinderkorting van ¤ 939,- tot en met verzamelinkomen van ¤ 45.309.
De kinderkorting neemt af met 5,75% van het deel van het gezamenlijk verzamelinkomen dat uitkomt boven ¤ 28.978
Dat heeft niks met alleenstaande ouder of gezin te maken. De belastingdienst gaat er ( terecht ) vanuit dat mensen met een hoog genoeg inkomen de kinderkorting niet nodig hebben. Als het gezin of de alleenstaande een verzamelinkomen boven de ~¤ 45.000 heeft krijgt die deze ook niet meer.
quote:
Combinatiekorting: ¤ 149
Deze krijgen zowel de alleenstaande ouder als het gezin
quote:
Alleenstaande-ouderkorting: ¤ 1.437
Aanvullende alleenstaande-o.k.: 4,3% van uw inkomsten uit tegenwoordige arbeid max ¤ 1437
Ok dit zijn inderdaad flinke kortingen die je als alleenstaande ouder krijgt. Ik zou ook niet weten wat de reden is dat deze zo hoog zijn. Helemaal de aanvullende alleenstaande ouderkorting vind ik vreemd. Het word dus extra beloond om kinderen te hebben als je veel verdiend?

rwb wijzigde dit bericht 06-03-2008 13:10 (7%)

quote:
rwb schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 13:06:
Het word dus extra beloond om kinderen te hebben als je veel verdiend?
Dus dat en alleenstaande te blijven.
Ik kan me iets herinneren van een gezin in Amsterdam-Zuid.
Niet gehuwd en samenwonend.
Ze hadden 2 huizen naast elkaar gekocht.
Pa in het ene en ma in het andere.

Oderint dum metuant
Reg. datum: 25 april 2001

quote:
Dazsur schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 13:19:
[...]

Dus dat en alleenstaande te blijven.
Ik kan me iets herinneren van een gezin in Amsterdam-Zuid.
Niet gehuwd en samenwonend.
Ze hadden 2 huizen naast elkaar gekocht.
Pa in het ene en ma in het andere.
Voor die 2800 euro? Schiet niet echt op...

Raptor formicarum

2800 maal twee, natuurlijk :) Maar goed, voor 5600 per jaar aan rente alleen al koop je niet zo veel in A'dam denk ik :)

Als met al een vrij sterk verhaal dus, zeker aangezien de andere voordeeltjes die genoemd werden inderdaad ook opgaan voor gezinnen, en er een aantal daarvan sowieso niet opgaan voor mensen met een inkomen van 65000 p/a.

Oderint dum metuant
Reg. datum: 25 april 2001

quote:
Dido schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 15:45:
2800 maal twee, natuurlijk :) Maar goed, voor 5600 per jaar aan rente alleen al koop je niet zo veel in A'dam denk ik :)
1437 maal 2, toch? :?

Raptor formicarum

quote:
Ik lees standaard 1437, plus max 1437 aanvullend.

Keer twee alleenstaande ouders.

quote:
Nee want er kan maar 1 ouder het kind thuis hebben. Als ze 2 kinderen hebben zou het wel weer opgaan. 1 Bij de moeder en 1 bij de vader.

Raptor formicarum

quote:
rwb schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 16:21:
Nee want er kan maar 1 ouder het kind thuis hebben. Als ze 2 kinderen hebben zou het wel weer opgaan. 1 Bij de moeder en 1 bij de vader.
Heb ik helemaal gemist waar het aantal kinderen genoemd werd, dom van me ;)

Maar goed, zullen we weer ontopic gaan?

quote:
Dido schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 16:37:
[...]

Maar goed, zullen we weer ontopic gaan?
Ok.

veerboot met underscores

Eenvoudige vraag, maar mijn pa hield voet bij stuk;
Het bedrag onder loon op je jaaropgave, met daarbij de extra inkomsten en aftrekposten, das toch gewoon je toetsingsinkomen? Dus ongeveer het bruto loon in mijn geval, want zoveel speciaals heb ik niet als thuiswonende met fulltime baan.

Volgens hem zou ik mijn netto loon moeten nemen enzo, omdat het nu relatief gezien bijna net zoveel is als hem. Maar ik denk dat hij vergeet dat bij hem de kosten van het huis enzo er al allemaal afgetrokken zijn. En dat hij daarna dus nog een bedrag over heeft wat in feite op dat van mij lijkt.

pc specs: groter, beter, mooier en sneller dan de jouwe :+

Reg. datum: 29 september 1999

quote:
_ferry_ schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 19:49:
Eenvoudige vraag, maar mijn pa hield voet bij stuk;
Het bedrag onder loon op je jaaropgave, met daarbij de extra inkomsten en aftrekposten, das toch gewoon je toetsingsinkomen? Dus ongeveer het bruto loon in mijn geval, want zoveel speciaals heb ik niet als thuiswonende met fulltime baan.

Volgens hem zou ik mijn netto loon moeten nemen enzo, omdat het nu relatief gezien bijna net zoveel is als hem. Maar ik denk dat hij vergeet dat bij hem de kosten van het huis enzo er al allemaal afgetrokken zijn. En dat hij daarna dus nog een bedrag over heeft wat in feite op dat van mij lijkt.
Google is your friend:
quote:
Het toetsingsinkomen betreft het verzamelinkomen op de aangifte inkomenbelasting
Oftewel je hebt helemaa gelijk.

http://www.professorfiscu...omen/Toetsingsinkomen.htm

Reg. datum: 15 mei 2004

Heb begrepen dat je bij aftrekpost ziektekosten ook de vervoerskosten naar huisarts, fysiotherapeut, psycholoog etc in aftrek mag brengen.
Is hieraan nog een minimum aan afstand verbonden? Enkele reis, of retour?
Afstand naar fysio is slechts 5 km, maar ben in 2007 toch ca. 15x geweest...

Pagina: 1 2 3 4 ... 19 20 21 22 23 24 25 26 27 ... 33 34 35 36 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: