Hoofdcategorieën
Topicacties

Belastingaangifte 2007 - Tips & Trucs

Pagina: 1 2 3 4 ... 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... 33 34 35 36 last

Reageer Nieuw Topic
Dat is gewoon een standaardbedrag waarvan aan het einde van het jaar nog gekeken wordt of je terug krijgt of bij moet betalen. Zelf laat ik nergens loonheffingskorting gedurende het jaar toepassen bijv. zodat ik aan het einde van het jaar minder hoef bij te betalen. Het hangt er dus ook vanaf hoe je je loonheffingskorting hebt geregeld :)

Nauwelijks gebruikte Canon 85/1.8 te koop incl Hoya SHMC filter. DM voor meer info.

Fotograaf nodig?

For Life

Mja ik had wat beter in het topic moeten lezen, staat nog meer over.

Maar ik geloof niet dat ik daar zefl wat aan geregeld heb over die korting :P
Zo te zien heb ik inderdaad gewoon te veel betaald. Ga het nog eens wat beter nalezen.

Border Community _/-\o_
Brand, het bier waar Limburg trots op is.

quote:
Klippy schreef op zondag 17 februari 2008 @ 16:46:
Dat is dus normaal blijkbaar dat je altijd te veel belasting hebt betaald als je geen heel jaar werkt?
Heb ik weer wat geleerd...

Vind ik wel vreemd, maar dat is met meer dingen... :P
Hadden ze me ook wel eens mogen vertellen.
Dat komt door de heffingskorting. Wanneer jij per maand uitbetaald word dan wordt per maand 1/12 van de totale korting verrekend. Wanneer jij dus een half jaar werkt en een half jaar werkloos bent is slechts 6/12 van jouw korting verrekend. De overige heffingskorting wordt bij je aangifte verrekend. Je loopt dus in geen geval geld mis.

Het is natuurlijk onwerkbaar voor de salarisadministratie om dit soort dingen te compenseren. Wanneer jij op 1 februari begint met werken en in januari werkloos bent geweest zou je iedere maand 1,0909090909090909*1/12 deel van je heffinskorting moeten krijgen om te voorkomen dat jij te veel belasting betaald doordat je een maand werkloos bent geweest. Je kunt je wel voorstellen dat dat geen optie is.

argro wijzigde dit bericht 17-02-2008 19:35 (6%)

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

For Life

Bedankt voor de uitleg.
Dat had ik inmiddels ook opgemaakt uit het topic en de site van de BD.

Ik had alleen de link tussen die heffingskorting (116 ¤/maand) en het verschil in loonbelasting niet helemaal door.
Maar ik heb hem inmiddels verstuurd, was een makkelijke aangifte met maar 3 in te vullen bedragen dus veel zal er wel niet mis kunnen gaan :P

Toch weer 400 Euro waar ik helemaal niet op gerekend had.

Border Community _/-\o_
Brand, het bier waar Limburg trots op is.

Reg. datum: 19 december 2004

Wel 2007, maar een vraagje mbt aanschaf van een laptop voor werk (dus geen studie).

Hoe duur mag het zijn? Maw. een laptop van 1000 euro is al meer dan mooi voor de doorsnee burger, ipv. één van 2000 euro!
Op de werkplek zijn er computers.

Computer/ laptop is voor onderweg en thuis.

Is het mogelijk of kan het echt niet meer?

(studenten kunnen een laptop wel opvoeren als studiekosten)

quote:
Dazsur schreef op zondag 17 februari 2008 @ 20:15:
Wel 2007, maar een vraagje mbt aanschaf van een laptop voor werk (dus geen studie).

Hoe duur mag het zijn? Maw. een laptop van 1000 euro is al meer dan mooi voor de doorsnee burger, ipv. één van 2000 euro!
Op de werkplek zijn er computers.

Computer/ laptop is voor onderweg en thuis.

Is het mogelijk of kan het echt niet meer?

(studenten kunnen een laptop wel opvoeren als studiekosten)
Alleen studiematerialen zijn aftrekbaar. Wanneer jij echt niet zonder een laptop kunt i.v.m. je werk zou ik je baas eens aanspreken, de Bdienst je er niet bij helpen.

Salon GoT'er
Reg. datum: 15 november 2002

mag ik echt maar een derde van mn laptopkosten (-10%) aftrekken als studiekost of mag ik hem ook helemaal opgeven. dus, n laptop van 1200 - mag ik die maar twv (1200-120)/3 = 360 euro aftrekken of ook als 1200-120 = 1080 en dan volgend jaar niks opgeven

Reg. datum: 19 december 2004

quote:
assass schreef op zondag 17 februari 2008 @ 20:50:
mag ik echt maar een derde van mn laptopkosten (-10%) aftrekken als studiekost of mag ik hem ook helemaal opgeven. dus, n laptop van 1200 - mag ik die maar twv (1200-120)/3 = 360 euro aftrekken of ook als 1200-120 = 1080 en dan volgend jaar niks opgeven
Echt 3 jaar.
Dus elk jaar 360 als aftrekpost.

quote:
assass schreef op zondag 17 februari 2008 @ 20:50:
mag ik echt maar een derde van mn laptopkosten (-10%) aftrekken als studiekost of mag ik hem ook helemaal opgeven. dus, n laptop van 1200 - mag ik die maar twv (1200-120)/3 = 360 euro aftrekken of ook als 1200-120 = 1080 en dan volgend jaar niks opgeven.
Volgens mij staat het antwoord op deze vraag zeer duidelijk op de site van de Bdienst en tevens staat het antwoord circa 25 keer in dit topic.

;)
Reg. datum: 07 juni 2005

Vandaag begonnen met het belastingformulier 2007 (digitaal dan wel he) ;) Ik woon ruim een jaar samen met een moeder en haar kind (onder 18). De moeder heeft recht op ouderkorting / kinderkorting etc. Ik heb uiteraard nergens recht op. Zij heeft een redelijke baan (21k p/j) en ik een goede baan (32 p/j). Wij hebben geen relatie en wonen in een huurhuis. De huurtoeslag hebben wij stopgezet omdat ik haar toeslagpartner ben geworden. Twee inkomens op 1 huisadres.

Nu wil ik haar belasting invullen en krijgt de volgende vragen:
Woont u samen met een huisgenoot? Ja / Nee – antwoord – ja
Is deze huisgenoot uw fiscaal partner? Ja / nee – antwoord - nee

Bij heffingskortingen wordt nu de vraag gesteld: vul de inkomsten van u huisgenoot / partner in? Als ik dat doe, dan vervallen bijna alle kortingen van de moeder en zal zij een groot bedrag terug moeten betalen.

Hoe is dit mogelijk ?

:-) Keep smiling

Salon GoT'er
Reg. datum: 15 november 2002

ik snap echt helemaal niks van het aftrekken van mn studiekosten

ik heb van

jan 2007 tot aug 2007 250 per maand studiefinanciering uitwonende prestatiebeurs gehad
deze is aug 2007 opgehouden (na 4 jaar, maar nog niet omgezet naar gift)
ik heb 1538 collegegeld betaald
1300 - 10% / 4 = +/- 400 euro aan een laptop besteed
100 euro aan boeken

nu zit ik vast bij dat onduidelijke geklets van de belastingdienst over normbedragen enz,.. pff ik snap er niks meer van

want mag ik nou die +/ 2000 euro studiekosten aftrekken van mn belasting aangifte? ik heb die aftrekposten echt nodig omdat ik meer dan 6500 heb verdiend, dus wil t even echt goed zeker weten, het is het verschil tussen betalen en ontvangen voor mij

Reg. datum: 11 juli 2007

quote:
OcNewB schreef op zondag 17 februari 2008 @ 12:52:
Mijn vriendin is vorig jaar door haar ex met een bedrag van enkele duizenden euro's uit hun koophuis gekocht. Het geld staat nu ongveer een half jaar op haar bankrkng. Moet hier belasting over worden betaald en moeten we het opgeven? We dachten namelijk gelezen of gehoord te hebben dat er pas vanaf 20.000 euro belasting over betaald moest worden. Daarnaast hoorden we dat dit geld geinvesteerd moet worden in een nieuwe aankoop (mits < 5jaar) van een huis. Daarna vrij te besteden. De belastingdienst site geeft ons echter weinig opheldering, en om nou gelijk af te gaan op wat je ergens opvangt of hoort lijkt me ook wat te simpel. Wellicht hier iemand?
Over vermogen in box 3:
Je moet aangifte doen van inkomen uit sparen en beleggen (IB box 3) als op 1-1-2007 of 31-12-2007 je vermogen in box 3 groter is dan de drempel.

De drempel is ongeveer 20.000 euro per persoon. Als je fiscaal partners bent (getrouwd/samenlevingsovereenkomst/duurzaam samenleven >6 mnd zonder overeenkomst), dan mag je je twee vrijstellingen optellen en de totale vrijstelling van 40.000 naar believen verdelen tussen jullie beiden. Dus als jij 30.000 bezit en je partner 5.000 hoef je nog geen aangifte te doen, samen blijf je immers onder de drempel. Voor minderjarige kinderen geldt een kleine extra vrijstelling, ik meen ongeveer 2.500 per kind. En voor spaarloon op een geblokkeerde rekening geldt ok een extra vrijstelling.

De berekening van de belasting in box 3:
gemiddeld vermogen := (vermogen 1-1 + vermogen 31-12) / 2
belasting: 1,2% van het gemiddelde vermogen minus de vrijstelling.

Over jullie specifieke situatie: het spaargeld dat je vriendin heeft overgehouden aan de uitkoop uit haar vorige huis telt als vermogen in box 3. Zie bovenstaande regels over het doen van aangifte en de hoogte van de belasting, ik weet niet hoeveel het is en hoeveel je verder bezit, dus ik kan geen uitsluitsel geven.

Dan over de bijleenregeling:
Ik begrijp dat het geld afkomstig is van de verkoop van het aandeel van je vriendin in haar eigen woning. Ze bezat een deel van het huis (ik ga voor het gemak uit van 50%) en heeft dat aan haar ex verkocht. Kennelijk is dat met overwaarde verkocht (transactiewaarde van haar helft van het huis > de helft van de hypotheek). Dan valt de netto opbrengst onder de bijleenregeling; het heet een "eigenwoningreserve".
Je hoeft het niet perse in een nieuw huis te investeren, daartoe kan de belastingdienst je niet dwingen. Wel geldt dat voor dit bedrag geen hypotheekrenteaftrek meer bestaat. Stel je gaat samen met je vriendin aangifte IB doen, en je schuift een deel van de hypotheekschuld op haar naam. Bijvoorbeeld 100.000 euro. Stel ze heeft 10.000 op haar rekening (de eigenwoningreserve). Dan kan ze slechts de rente over 90.000 aftrekken.

Overigens verdwijnt de eigenwoningreserve als je 5 jaar geen eigen woning bezit. Als je daarna weer koopt heb je weer de volledige aftrek.

Een deel van de vraag laat ik open: als je vriendin inwoont in jouw huis, jij hebt de hypotheek op je naam en zet alle betaalde rente op jouw naar bij de belastingaangifte. Gaat haar eigenwoningreserve ten koste van jouw renteaftrek?

Een kleine vraag, ik kan er niets over vinden.

Vervalt het recht op kinderopvangtoeslag als je vermogen in box 3 bezit, groter dan de vrijstelling?

Ik weet dat dit met huurtoeslag het geval is, maar hoe dat met andere toeslagen zoals kinderopvangtoeslag zit zie ik nergens.

Reg. datum: 21 september 2001

Ik had vorig jaar een huis gekocht en 2 weken geleden alle fiscale papieren zoals jaar opgaves / hypotheek overzichten etc gekregen. ik dacht vul even het aangifte programma in en kwam op een leuk bedragje uit wat ik terug kreeg (notaris kosten etc.)

Maar aangezien ik helemaal niet thuis ben in deze materie toch maar iemand laten kijken die er echt verstand van heeft en die kon zo nog 10 andere aftrek posten verzinnen waar ik recht op had..

enkele voorbeelden.. kilometers die je reist om bv naar de tandarts / opticien etc. te gaan kun je ook aftrekken.

Aanvullende verzekeringen voor ziekenfonds kun je aftrekken.
doorlopende reisverzekering kun je aftrekken..

met andere woorden mijn belastingterug gave is verdubbeld. :*)

Dus heb je twijfels zoek dan iemand die er verstand van heeft.

Gr. Remko

System Specs! Life Sux!! but my girl sux harder >:)

quote:
Remko24 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 09:18:
Ik had vorig jaar een huis gekocht en 2 weken geleden alle fiscale papieren zoals jaar opgaves / hypotheek overzichten etc gekregen. ik dacht vul even het aangifte programma in en kwam op een leuk bedragje uit wat ik terug kreeg (notaris kosten etc.)

Maar aangezien ik helemaal niet thuis ben in deze materie toch maar iemand laten kijken die er echt verstand van heeft en die kon zo nog 10 andere aftrek posten verzinnen waar ik recht op had..

enkele voorbeelden.. kilometers die je reist om bv naar de tandarts / opticien etc. te gaan kun je ook aftrekken.

met andere woorden mijn belastingterug gave is verdubbeld. :*)

Dus heb je twijfels zoek dan iemand die er verstand van heeft.

Gr. Remko
Goede tip!

Deze kosten (net als bijvoorbeeld de aanschaf van een bril waar je geen verzekering voor hebt, je huisapotheek etc.) kunnen helpen om je aftrekposten boven de drempel te krijgen.

Met een beetje geluk ben je dan chronisch ziek (voor de fiscus iig :) ), dan krijg je ineens een flinke forfaittaire aftrekpost erbij. Ik meen 800 euro.

Belastingdienst gebeld: Prestatiebeurs is aftrekbaar in box3, de rente (die je niet betaalt uiteraard) niet :)

Nauwelijks gebruikte Canon 85/1.8 te koop incl Hoya SHMC filter. DM voor meer info.

Fotograaf nodig?

Reg. datum: 28 april 2000

quote:
neographikal schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 09:35:
Belastingdienst gebeld: Prestatiebeurs is aftrekbaar in box3, de rente (die je niet betaalt uiteraard) niet :)
Het lijkt me dat je als student niet een enorm vermogen hebt dat dat interesant blijkt te zijn.

To be, or not to be, those are the parameters

Tja je weet niet, sommigen maken van de extra tijd die alfa en gamma studies bieden gebruik om flink extra te werken :) Ik heb wat mensen om me heen die op die manier nou niet bepaald arm zijn, ondanks dat ze student zijn :) Lage lasten en behoorlijk werken, dan gaat het hard :)

neographikal wijzigde dit bericht 20-02-2008 11:44 (10%)

Fotograaf nodig?

Max & Milo.. lief

quote:

Bedenk wel dat je reisverzekering dan wel een medische dekking moet hebben om dat te mogen opvoeren...
Reg. datum: 20 februari 2008

Ik heb een vraag voor een engelse collega van mij. Hij is in april naar nederland verhuisd en hier in vaste dienst gekomen. Hij heeft gebruik gemaakt van de 30% facility voor kennis immigranten en wil nu graag weten hoe het zit met een belastingaangifte.
Kan hij hem net zo invullen als een 'normale' Nederlander, dus zelfde programma en je inkomen en aftrekposten invullen (is daar ergens een optie voor 30% facility?). Of is er een apart programma/formulier voor kennis immigranten?

quote:
rwb schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 11:09:
[...]

Het lijkt me dat je als student niet een enorm vermogen hebt dat dat interesant blijkt te zijn.
De gemiddelde student misschien niet maar er zijn zeker genoeg studenten met een flinke spaarrekening, voornamelijk "oud-geld".

quote:
Jaspertje schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 12:22:
[...]
Bedenk wel dat je reisverzekering dan wel een medische dekking moet hebben om dat te mogen opvoeren...
En dat je alleen dat deel (medische dekking) mag aftrekken (dus niet het gehele bedrag dat je betaalt aan reisverzekering). Al met al zal dit dan misschien een paar tientjes zijn...

Reg. datum: 12 november 2000

quote:
t_captain schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 09:12:
Een kleine vraag, ik kan er niets over vinden.

Vervalt het recht op kinderopvangtoeslag als je vermogen in box 3 bezit, groter dan de vrijstelling?

Ik weet dat dit met huurtoeslag het geval is, maar hoe dat met andere toeslagen zoals kinderopvangtoeslag zit zie ik nergens.
Klopt, de rest van de toeslagen geldt het dat je het inkomen uit box 3 bij je inkomen uit box 1 moet optellen om tot het toetsingsinkomen te komen.

quote:

Dit zijn doodnormale dingen die ook al in het programma worden aangegeven hoor.

Doorlopende reisverzekering dus niet, alleen het medische gedeelte.

Maar wat was er nog meer wat je zelf niet had gevonden?

Guardian Angel wijzigde dit bericht 21-02-2008 09:41 (36%)

Lees mijn BLOG - - - Bezoek ook eens OuweHippie.nl

Reg. datum: 11 december 2001

quote:
Guardian Angel schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 09:39:

Maar wat was er nog meer wat je zelf niet had gevonden?
premie van je begrafenisverzekering,mits deze een natura polis is.

Aftrekpost voor een begrafenis of crematie.

Voor de uitvaart kan men zich op 2 manieren verzekeren.
Type-1. Men betaalt maandelijks een premie, die bij overlijden dan een bedrag vergoed om de kosten geheel/gedeeltelijk te voldoen
Type-2 . Men betaalt maandelijks een premie welke de uitvaart verzorgd tot het verzekerde bedrag

De maandelijkse premie voor type -1 kan men niet opgeven als een aftrekpost.
De maandelijkse premie voor type -2 ook wel een natura uitvaart genoemd, kan men wel op geven als een aftrekpost.

Waarom de ene premie wel en de anderen niet vraagt u zich af.

Bij uitbetaling verzekering bij overlijden( type -1 ) wordt het verzekerde bedrag niet gezien als inkomsten en wordt er ook geen belasting over geheven, maar men kan dan alle kosten die met de uitvaart te maken hebben in het jaar van de aangifte als een aftrekpost op voeren. zie*)1

Bij verzorging van de uitvaart/crematie, heeft men de jaren die men betaald heeft, de maandelijkse premie al van het belastingvoordeel gebruik kunnen maken als aftrekpost bij “ buiten gewone uitgaven zieken kosten” zie *)2.
indien men de drempel haalt van 11,5% van het jaarinkomen

*)1 Welke kosten zij aftrekbaar;
- de aankoop van het graf bij leven
- de laatste ziekte van de overledenen
- de begrafenis of crematie, inc. De kosten van de daarbij behorende godsdienstige plechtigheden
- vervoer van het stoffelijk overschot
- rouwkaarten, advertenties, noodzakelijke telefoontjes en telegrammen, bloemen, kransen, dankbetuigingen
- huur volgauto’s en reiskosten naar het sterfhuis
- grafbedekking
- maaltijd, koffie en thee enz. voor de degen die de uitvaartplechtigheid heeft bijgewoond reiskosten en verblijfkosten in verband met de terminale ziekte van een in het buitenland verblijvende partner of kinderen jonger dan 27 jaar.

Let op.
Deze kosten zijn slechts aftrekbaar tot een bedrag dat gebruikelijk is.

*)2 Welke kosten zijn aftrekbaar

Hier geld het zelfde als bij *)1, alleen als er moet worden bijbetaald, dan zijn de meerkosten nog wel aftrekbaar.

Het kan zijn dat men een bijzondere vergoeding verkrijgt voor de uitvaart, denk aan een schadevergoeding van een aansprakelijkheid van een derde i.g.v van een ongeval, dan dient men deze vergoeding van de uitvaart kosten in mindering te brengen.

Pas op;

Laten de mensen niet de fout maken indien zij een uitvaartverzekering in natura hebben om toch na overlijden alle kosten als een aftrekpost op te geven, belasting ziet deze en komt hierop terug en kunnen dan vervelend doen omdat u geen juiste informatie heeft verstrekt.

Pagina: 1 2 3 4 ... 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... 33 34 35 36 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: