1 bericht per dag is genoeg voor iedereen.
Belastingaangifte 2007 - Tips & Trucs
Pagina: 1 2 3 4 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 33 34 35 36 last
Reageer Nieuw TopicNo production networks were harmed during this posting
Reg. datum: 28 november 2004
In de toelichting staat:quote:Rudedadude schreef op zondag 10 februari 2008 @ 18:34:
Het is op het moment gewoon een schuld. De IBG geeft tenslotte aan dat het omgezet wordt in een gift op het moment dat de opleiding wordt afgerond. Dat betekent dat het nu gewoon kan meetellen als schuld in box 3. Is mijn redenatie.
Schulden in box 3
Het gaat bijvoorbeeld om:
-schulden voor consumptiedoeleinden, zoals voor een auto of een vakantie
-schulden voor de financiering van aandelen (behalve aandelen die behoren tot een aanmerkelijk belang), obligaties of rechten op periodieke uitkeringen
-schulden voor de financiering van de tweede woning of andere onroerende zaken
-schulden volgens de Wet studiefinanciering
Dus ja dat valt dan onder box 3.
Reg. datum: 28 november 2004
collegegeld +-1500
studieboeken +-300
computer gekocht (wordt 100%gebruikt voor studie) (nieuwwaarde-10%) / 3
studiefinanciering (12 * normbedrag) - (5 * basisbeurs)
^^ 5 x want ze heeft 5 maanden basisbeurs ontvangen, toen stopgezet toen ze stage had
Klopt dit een beetje of snap ik het nou helemaal verkeerd?
Dus belangrijkste misverstand in bovenstaande mail: studiefinanciering is niet (12 * normbedrag), het normbedrag is het bedrag dat je gebruikt voor het bepalen van je studiekosten.
Heb het niet recent opgezocht maar volgens mij mag je pas je studieschuld meetellen zodra je begint met afbetalen. Als je nu al de schuld gaat opvoeren dan lijkt het me ook logisch om bij het omzetten in een gift de gift bij je inkomen te rekenen en daar belasting over te betalen... Dat doet ook niemand.quote:am2 schreef op maandag 11 februari 2008 @ 11:41:
[...]
In de toelichting staat:
Schulden in box 3
Het gaat bijvoorbeeld om:
-schulden voor consumptiedoeleinden, zoals voor een auto of een vakantie
-schulden voor de financiering van aandelen (behalve aandelen die behoren tot een aanmerkelijk belang), obligaties of rechten op periodieke uitkeringen
-schulden voor de financiering van de tweede woning of andere onroerende zaken
-schulden volgens de Wet studiefinanciering
Dus ja dat valt dan onder box 3.
Ik heb ook een studieschuld opgebouwd en ben vanaf 1-1-2008 begonnen met terugbetalen hiervan.
Kan ik bij de aangifte 2007 nou deze schuld opgeven onder het kopje studiekosten en andere scholings uitgaven?? Valt dat dan onder de Schulden in box 3?
Heb ook dit pdfje doorgelezen, maar helaas ben ik er niet veel wijzer van geworden.
ik krijg sinds mei namelijk geen toeslag meer maar gok dat dit een kleine 100 euro is ofzo en toch zonde om niet terug te vragen.
Acer 5920G GF8600GT 256mb 2GB mem 160GB HD Flaptop
Reg. datum: 12 november 2000
Heb je een inkomen boven de inkomensgrens opgegeven, dan kijkt de belastingdienst zelf of je inkomen over 2007 niet lager was en krijg je het automatisch terug. Afhankelijk dus van hoe jij het 'stop' hebt gezet.
Reg. datum: 30 oktober 2007
Situatie:
Baan 1: Loon 6500, arbeidsk 140, loonheffing 150 (loonheffingskorting toegepast)
Baan 2: Loon 1000, arbeidsk 0, loonheffing 400 (geen loonheffingskorting toegepast)
Totaal: Loon 7500, arbeidsk 140, loonheffing 550
Wanneer ik dit braaf invul en verder alles buiten beschouwing laat kom ik op een teruggaven van 140 euro! Terwijl wanneer ik mijn totale loon met 1000 euro in mindering breng en dus de volgende gegevens gebruik:
Totaal: Loon 6500, arbeidsk 140, loonheffing 550
Krijg ik ineens 550 euro terug :|! Hoe kan het zo zijn dat ik over 1000 euro ruim 400 euro belasting betaal :|! Rara wie kan mij dit uitleggen?? Kan het zo zijn dat ik achteraf na aangifte toch meer krijg omdat je nergens aan kan geven of de loonheffing is toegepast? Of maakt dat niets uit??
Help!
als uitgangspunt neemt heb je 400 euro teveel loonheffing betaald, aangezien
Baan 1: Loon 6500, arbeidsk 140, loonheffing 150
De juiste verhouding weergeeft. Allicht dat je dan dus meer terugkrijgt, dat is logisch.
De heffingskorting is vermoed ik al toegepast op die eerste 6500 euro, daarom lijkt het alsof je in verhouding weinig belasting betaald over die baan.(of veel over die andere baan
Ronald Koeman wijzigde dit bericht 14-02-2008 21:00 (25%)
Proud owner of Fiets 'em d'r in.
Het eerste onderdeel heb je een punt.. de verhouding is heel anders! Maar blijf het vreemd vinden.. het lijkt wel alsof er een grens is tot 6500 en je dan ineens veel meer moet betalen. Ik bekijk het meer als een totaal!quote:Ronald Koeman schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 20:57:
als je
als uitgangspunt neemt heb je 400 euro teveel loonheffing betaald, aangezien
Baan 1: Loon 6500, arbeidsk 140, loonheffing 150
De juiste verhouding weergeeft. Allicht dat je dan dus meer terugkrijgt, dat is logisch.
De heffingskorting is vermoed ik al toegepast op die eerste 6500 euro, daarom lijkt het alsof je in verhouding weinig belasting betaald over die baan.(of veel over die andere baan)
Reg. datum: 10 september 2007
Dat is ook zo ongeveer de grens ja. Tot aan ~6500 euro krijg je vaak alles terug omdat je dan genoeg hebt aan je arbeidskorting. Daarboven heb je aftrekposten nodig om wat terug te kunnen krijgen. Ik weet niet 100% hoe het zit maar het klopt in ieder geval wel, ik zat hier 2 jaar terug ook mee.quote:Pizr schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 21:28:
[...]
Het eerste onderdeel heb je een punt.. de verhouding is heel anders! Maar blijf het vreemd vinden.. het lijkt wel alsof er een grens is tot 6500 en je dan ineens veel meer moet betalen. Ik bekijk het meer als een totaal!
Jah 'k ben toch malle pietje nie!
In feite is het heel simpel, de korting is een korting op de te betalen belasting. De eerste ¤2000 (ongeveer de som van beide kortingen bij een inkomen van ¤6000) aan belasting hoef je niet te betalen, dat is je korting.quote:The Legend schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 11:50:
[...]
Dat is ook zo ongeveer de grens ja. Tot aan ~6500 euro krijg je vaak alles terug omdat je dan genoeg hebt aan je heffingskorting en abeidskorting. Daarboven heb je aftrekposten nodig om wat terug te kunnen krijgen. Ik weet niet 100% hoe het zit maar het klopt in ieder geval wel, ik zat hier 2 jaar terug ook mee.
Wanneer je ¤6000 verdient moet je ¤2000 belasting betalen, je korting is echter ook ¤2000, netto betaal je dus geen belasting.
Wanneer je ¤12000 verdient moet je ¤4000 belasting betalen, je korting is nog steeds ¤2000, netto betaal je dus ¤2000 belasting. Hierdoor lijkt het alsof je over de eerste ¤6000 niets betaald en over de volgende ¤6000 ineens heel veel.
disclaimer: vereenvoudigde getallen en percentages gebruikt om het voorbeeld simpel te houden
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Iemand die hier het definitieve antwoord op weet? Anders ga ik maandag even de BD bellenquote:-Baco- schreef op maandag 11 februari 2008 @ 13:59:
Heb het niet recent opgezocht maar volgens mij mag je pas je studieschuld meetellen zodra je begint met afbetalen. Als je nu al de schuld gaat opvoeren dan lijkt het me ook logisch om bij het omzetten in een gift de gift bij je inkomen te rekenen en daar belasting over te betalen... Dat doet ook niemand.
Nauwelijks gebruikte Canon 85/1.8 te koop incl Hoya SHMC filter. DM voor meer info.
Fotograaf nodig?
Reg. datum: 27 september 2002
Bedankt voor alle reacties!!quote:argro schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 01:47:
[...]
In feite is het heel simpel, de korting is een korting op de te betalen belasting. De eerste ¤2000 (ongeveer de som van beide kortingen bij een inkomen van ¤6000) aan belasting hoef je niet te betalen, dat is je korting.
Wanneer je ¤6000 verdient moet je ¤2000 belasting betalen, je korting is echter ook ¤2000, netto betaal je dus geen belasting.
Wanneer je ¤12000 verdient moet je ¤4000 belasting betalen, je korting is nog steeds ¤2000, netto betaal je dus ¤2000 belasting. Hierdoor lijkt het alsof je over de eerste ¤6000 niets betaald en over de volgende ¤6000 ineens heel veel.
disclaimer: vereenvoudigde getallen en percentages gebruikt om het voorbeeld simpel te houden
Reg. datum: 17 maart 2003
Heb eigelijk een beetje ingewikkelde vraag
Ik ben officieel getrouwd, echter woon ik al een paar jaar niet meer samen met haar en woont zij in engeland. Heb verder ook niks geen contact meer met haar! zijn bezig met de scheiding!
Dus bij de belasting aangifte geef ik altijd netjes aan dat ik getrouwd ben maar dat ik geen inkomsten van haar opgeef.
Nu woon ik inmiddels al weer een paar jaar samen met mijn huidige vriendin en kan haar dus opgeven als mijn toeslag partner. Maar dat kan alleen als ik dus niet opgeef dat ik getrouwd ben!
Kan ik dan gewoon opgeven dat ik niet getrouwd ben of moet ik dat zowiezo opgeven?
Ben benieuwd wat jullie hier van zeggen, blijft namelijk een beetje ingewikkeld.
Als ik mijn uitbetaalde zorgtoeslag meereken kom ik boven de grens uit waarvoor je toeslag krijgt van iets van 26000¤. Dus zou ik het terug moeten betalen. Maar dan haal ik mijn zorgtoeslag dus weg uit het overzicht met aftrekposten, en dan kom ik onder de grens uit, waardoor ik wel recht heb op zorgtoeslag.
Inkomsten zijn afhankelijk van de zorgtoeslag, en die zorgtoeslag is vervolgens weer afhankelijk van de inkomsten, soort van oneindige loop dus
Nu scheelt dat wat zorgtoeslag en een bedrag wat ik terugkrijg, dus ik wil toch wel graag weten wat ik nu moet invullen
_ferry_ wijzigde dit bericht 17-02-2008 12:39 (10%)
pc specs: groter, beter, mooier en sneller dan de jouwe :+
quote:webrazor schreef op zondag 17 februari 2008 @ 12:29:
Hallo,
Heb eigelijk een beetje ingewikkelde vraag
Ik ben officieel getrouwd, echter woon ik al een paar jaar niet meer samen met haar en woont zij in engeland. Heb verder ook niks geen contact meer met haar! zijn bezig met de scheiding!
Dus bij de belasting aangifte geef ik altijd netjes aan dat ik getrouwd ben maar dat ik geen inkomsten van haar opgeef.
Nu woon ik inmiddels al weer een paar jaar samen met mijn huidige vriendin en kan haar dus opgeven als mijn toeslag partner. Maar dat kan alleen als ik dus niet opgeef dat ik getrouwd ben!
Kan ik dan gewoon opgeven dat ik niet getrouwd ben of moet ik dat zowiezo opgeven?
Ben benieuwd wat jullie hier van zeggen, blijft namelijk een beetje ingewikkeld.
Check http://www.toeslagen.nl/reken/toeslagpartner/quote:Leeft u duurzaam gescheiden van uw echtgenoot of geregistreerde partner, dan beschouwen wij u als ongetrouwd. U leeft duurzaam gescheiden als u niet meer in gezinsverband met uw echtgenoot samenwoont en dit niet tijdelijk is bedoeld.
Buckleberry - lvl70 Druid & Bucket - lvl70 Paladin @ Outland
C2D E6700/Vista32b/2GB DDR2 800/1,3 TB HD/ X1950XT/Asus P5Bdlx
Reg. datum: 17 maart 2003
Bedankt voor je reactie!quote:
Dus ik kan gewoon mijzelf opgeven als ongehuwd en mijn huidige vriendin als toeslagpartner!
Kan ik dat ook nog van vorige jaren terug vragen. Aangezien ik dan voordeliger uitkom?
En hoelang moet je dan al uitelkaar zijn en vanaf wanneer kan ik mijn huidige vriendin als toeslagpartner aangeven volgens mij 2 jaar dacht ik?
Maar ik snap het niet helemaal, ik heb zelf helemaal nog niks van bijzondere uitgaven of inkomsten. Woon nog thuis zelfs.
In dienst vanaf 01-02-2007. Dan vul ik alleen m'n loon, loonheffing en arbeidskorting in en kom ik op een teruggave van precies 400 euro?
Snap alleen niet waar dat in zit. Volgens de berekening heb ik 400 Euro te veel aan loonheffing betaald.
Zit alleen een verschil van 116 Euro in de arbeidskorting, volgens de belastingdienst kom ik uit op de volledige ¤ 1.392, maar volgens de opgave is dat 1.276, precies 1 maand minder dus.
Ergens in die maand zal ook wel het verschil zitten, maar in welke korting moet dat dan zitten?
Want ik heb maar 11 maanden gewerkt en volgens de berekening heb ik nog steeds te veel betaald.
Of betaal ik loonheffing over een 12 maanden ipv 11?
Volgens mij zie ik gewoon wat simpels over het hoofd of er klopt echt wat niet
Snap ook niet helemaal dat bijvoorbeeld de arbeidskorting wordt geteld over een heel jaar terwijl de nergens aangeeft of je wel een heel jaar werkt.
Wat mis ik?
[edit]
Aah de belastingdienst had besloten dat stukje in 2 regels samen te vatten
Dat is dus normaal blijkbaar dat je altijd te veel belasting hebt betaald als je geen heel jaar werkt?quote:Als u niet het hele jaar werkt, bijvoorbeeld omdat u later in het jaar met een baan begint, of omdat u vakantiewerk doet, houdt uw werkgever meer belasting in dan u uiteindelijk bent verschuldigd. U kunt dan na afloop van het jaar de te veel betaalde belasting terugvragen.
Heb ik weer wat geleerd...
Vind ik wel vreemd, maar dat is met meer dingen...
Hadden ze me ook wel eens mogen vertellen.
Klippy wijzigde dit bericht 17-02-2008 16:55 (20%)
Border Community _/-\o_
Brand, het bier waar Limburg trots op is.
Pagina: 1 2 3 4 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 33 34 35 36 last