No production networks were harmed during this posting
Reg. datum: 12 mei 2007
Iemand met soortgelijke problemen hier onder Vista?
link belastingdienstquote:rivan67 schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 20:09:
Ik heb 1 vraag
ik werk 32 uur en kreeg een brutoloon 34456 per jaar en hen twee kinderen. Mijn partner kreeg sinds 1 1/2 jaar werkloos en kreeg zij een ww. Maar vanaf deze maand heeft zij geen inkomen. Mijn vraag is heeft zij recht op zogenaamd partnertoeslag of zo iets. ik heb wel onderzoek gedaan bij belastingdiens webside maar ik word niet wijzer van?
wie kan mij helpen?
Een toeslag is in elk geval een verkeerd woord hierbij, aangezien daar hele andere dingen mee worden bedoeld. Maar als de ene partner dus geen/onvoldoende inkomsten heeft om de eigen algemene heffingskorting op te gebruiken, dan kan de werkende partner deze gebruiken om de door hem of haar te betalen belasting te verminderen, oftewel per saldo geld terug te krijgen. Dat kan dus achteraf, via de belastingaangifte, maar ook via de voorlopige teruggaaf. In dat geval moet je wel kunnen inschatten dat je partner de rest van het jaar onvoldoende inkomen zal krijgen.
1 bericht per dag is genoeg voor iedereen.
De zogeheten "aanrecht-subsidie". Ik meen me wel te herinneren dat deze mogelijkheid op korte termijn zal gaan verdwijnen. De regeling is namelijk niet echt een stimulans voor niet werkende partners om de arbeidsmarkt op te gaan.quote:Rudedadude schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 08:46:
[...]
link belastingdienst
Een toeslag is in elk geval een verkeerd woord hierbij, aangezien daar hele andere dingen mee worden bedoeld. Maar als de ene partner dus geen/onvoldoende inkomsten heeft om de eigen algemene heffingskorting op te gebruiken, dan kan de werkende partner deze gebruiken om de door hem of haar te betalen belasting te verminderen, oftewel per saldo geld terug te krijgen. Dat kan dus achteraf, via de belastingaangifte, maar ook via de voorlopige teruggaaf. In dat geval moet je wel kunnen inschatten dat je partner de rest van het jaar onvoldoende inkomen zal krijgen.
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Stel je gaat in januari 2007 samenwonen. Beide hadden in 2006 geen toeslagpartner, zo ook bekend bij de bel.dienst.
Als je de aangifte 2007 instuurd samen met je fiscaalpartner word die dan ook gelijk toeslagpartner? Zou de bel.dienst dat zelfstandig moeten koppelen of moet je dat dan nog zelf doorgeven?
Reg. datum: 28 april 2000
http://www.toeslagen.nl/reken/toeslagpartner/quote:xxjosjexx schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 09:41:
Ik heb de volgende vraag:
Stel je gaat in januari 2007 samenwonen. Beide hadden in 2006 geen toeslagpartner, zo ook bekend bij de bel.dienst.
Als je de aangifte 2007 instuurd samen met je fiscaalpartner word die dan ook gelijk toeslagpartner? Zou de bel.dienst dat zelfstandig moeten koppelen of moet je dat dan nog zelf doorgeven?
Daar kan je zien of je een toeslagpartner hebt ( Ja dus, want je fiscale parter is automatisch je toeslag partner ). Ik denk dat je het wel bij beide op moet geven, maar de belastingdienst zal het denk wel controleren.
Ik heb nog een andere vraag. Ik heb in 2007 voor 2 verschillende werkgevers gewerkt. Van mijn nieuwe werkgever krijg ik gewoon mijn Jaaropgave, maar bij mijn oude werkgever kan dat nog wel eens lastig worden. Hij word wel opgestuurd, maar aangezien ik verhuisd ben gaat die waarschijnlijk naar mijn oude adres ( Al heb ik wel een adres wijziging doorgegeven, maar dat wil administratief nog niet zo lukken daar ). Aangezien het oude huis nu aan een bedrijf verhuurd word weet ik niet zeker of ik die post dan nog wel krijg.
Is er ook een andere manier om aan die gegevens te komen? De belastingdienst weet deze getallen natuurlijk ook. Aangezien ik dit jaar een huis gekocht heb is het juist dit jaar belangrijk dat ik al mijn gegevens heb. Ik zou het ook graag voor april invullen dus ik heb geen zin om nog maanden bezig te zijn om mijn jaaropgave te krijgen.
rwb wijzigde dit bericht 30-01-2008 11:06 (37%)
To be, or not to be, those are the parameters
Ik weet ook wel dat we toeslagpartners zijn van elkaar, maar als je dat zelf niet opgeeft doet de belastingdienst dat dan zelf idd checken. Ik heb dus nu een definitieve berekening liggen waaruit blijkt dat dat niet gebeurt is in 2006.quote:rwb schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 11:03:
[...]
http://www.toeslagen.nl/reken/toeslagpartner/
Daar kan je zien of je een toeslagpartner hebt ( Ja dus, want je fiscale parter is automatisch je toeslag partner ). Ik denk dat je het wel bij beide op moet geven, maar de belastingdienst zal het denk wel controleren.
Ik heb nog een andere vraag. Ik heb in 2007 voor 2 verschillende werkgevers gewerkt. Van mijn nieuwe werkgever krijg ik gewoon mijn Jaaropgave, maar bij mijn oude werkgever kan dat nog wel eens lastig worden. Hij word wel opgestuurd, maar aangezien ik verhuisd ben gaat die waarschijnlijk naar mijn oude adres ( Al heb ik wel een adres wijziging doorgegeven, maar dat wil administratief nog niet zo lukken daar ). Aangezien het oude huis nu aan een bedrijf verhuurd word weet ik niet zeker of ik die post dan nog wel krijg.
Is er ook een andere manier om aan die gegevens te komen? De belastingdienst weet deze getallen natuurlijk ook. Aangezien ik dit jaar een huis gekocht heb is het juist dit jaar belangrijk dat ik al mijn gegevens heb. Ik zou het ook graag voor april invullen dus ik heb geen zin om nog maanden bezig te zijn om mijn jaaropgave te krijgen.
Als volgt:
2005 niet samenwonend, opgegeven dat we beide geen toeslagpartner hebben over 2006. Stond niet in de planning nog. Ik krijg nihil en mijn partner 38 euro toegekend.
2006 vanaf mei samenwonend
2007 aangifte ingediend waaruit blijkt dat we 2006 fiscaal partner zijn geweest.
2008 ontvang een definitieve berekening n.a.v. de gegevens uit de aangifte 2006. Mijn partner krijgt nu zelf meer dan die 38 euro terug. ws ivm aftrekposten ed. Uit de berekening blijkt dus dat ze ons niet autmatisch als toeslagpartners hebben aangemerkt ondanks de gezamelijke aangifte (anders hadden we die 38 euro moeten terug betalen want we komen boven de 40.000 uit samen).
Is dus niet vanzelfsprekend dat we in 2007 wel toeslagpartner zijn?
Bij jou vraag, je kan misschien je oude werkgever vragen om een kopie op je juiste adres? Anders word het denk ik moeilijk....
Reg. datum: 05 december 2004
Democratie kost een Fortuyn
Begrijp ik hieruit dat ik als student mijn kosten voor boeken niet mag aftrekken? En collegegeld van een HBO opleiding, hoe zit dat trouwens?quote:Guardian Angel schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 20:52:
Dat laatste is uiteraard altijd het geval.
Niet-aftrekbare studiekosten:
rente voor studieschulden
uitgaven voor levensonderhoud, bijvoorbeeld huisvesting, voeding en kleding
reis- en verblijfkosten
uitgaven voor studiereizen en excursies
uitgaven voor een werk- of studeerruimte (ook niet de inrichting daarvan)
Dus wat resteert in het rijtje studie zijn de boeken.
Reiskosten:
Heb je een OV-verklaring? Anders kun je het sowieso helemaal vergeten.
Dit is, zoals viel te verwachten, allemaal met de hulpfunctie van de aangifte te vinden.
Ik lees hier dat ik zowel mijn boeken als collegegeld volledig mag aftrekken: http://financieel.infonu....-aftrek-studiekosten.html
DaannO wijzigde dit bericht 30-01-2008 14:56 (11%)
Op- of aanmerkingen over WBM of TP? Laat het weten via een DM!
Wil jij een mooie TS maken in WBM of TP? Tweakers host jouw plaatjes! DM een mod voor meer info!
Krijg je stufi? Zie de normbedragen. Dat trek je af, en niets anders - tenzij je aantoonbaar boven 2x het nrombedrag hebt uitgegeven. Verrekenen met je stufi, minus de drempel; in de praktijk kun je meestal niets aftrekken als je een uitwonendenbeurs ontving.quote:DaannO schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 14:45:
Begrijp ik hieruit dat ik als student mijn kosten voor boeken niet mag aftrekken? En collegegeld van een HBO opleiding, hoe zit dat trouwens?
Krijg je geen stufi (die link die je aanhaalt slaat ook op mensen die werken)? Werkelijke kosten mag je aftrekken, wel verrekenen met je drempel en eventueel ontvangen vergoedingen (werkgever of zo). Boeken, examengeld, collegegeld tellen mee. Woonkosten niet. Laptop/pc mag je in 3 jaar afschrijven (maximaal 90%).
Dit is een heel korte samenvatting van wat al vaker in dit topic langs is geweest. Als je vraag niet beantwoord is moet je hem iets specifieker stellen
Eert uw forum en uw modder!
Whiskey of whisky? #whisky natuurlijk!
neque enim specie famaue mouetur nec iam furtiuum Dido meditatur amorem
Student aan een erkende HBO opleiding in de richting ict (dus laptop+pv verplicht).
En wat mag ik dus aftrekken nu
DaannO wijzigde dit bericht 30-01-2008 15:16 (43%)
Op- of aanmerkingen over WBM of TP? Laat het weten via een DM!
Wil jij een mooie TS maken in WBM of TP? Tweakers host jouw plaatjes! DM een mod voor meer info!
Werk is verder niet interessant in dit plaatje ( Word pas interesant als je wat kan aftrekken want dan bepaald dat je voordeel ).
Die klopt dus niet omdat er nog een eindafrekening moet komen. Die zal ook wel op mijn oude adres liggen. Ik ben er druk achteraan aan het bellen en mailen, dus het zal uiteindelijk wel goed komen, maar aangezien het een grote organisatie is zal het wel een tijdje duren met alle burocratie.quote:Edjaaah schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 14:36:
Je kunt de cumulatieven van je laatste salarisstrook gebruiken.
Zijn er geen andere mogenlijkheden?
rwb wijzigde dit bericht 30-01-2008 15:17 (49%)
Ik blijf het knap vinden dat mensen die HBO doen de vraag "krijg je stufi?" niet kunnen beantwoorden
Eert uw forum en uw modder!
Whiskey of whisky? #whisky natuurlijk!
neque enim specie famaue mouetur nec iam furtiuum Dido meditatur amorem
quote:Dido schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 17:00:
offtopic:
Ik blijf het knap vinden dat mensen die HBO doen de vraag "krijg je stufi?" niet kunnen beantwoorden
Dat stond wel in zijn reply maar dat heeft hij weggeedit.
Hier ook Vista 64-bit Ultimate; zojuist getracht jouw situatie te simuleren, echter geen probleem met het openen v/h item. Ook niet in anderen scenario's danwel schermen...quote:BLRacing schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 22:11:
Bij mij (Windows Vista 64-bit Ultimate) klapt het aangifte programma er uit. Het zal wel weer eens niet he. Het gaat fout bij het aanklikken van "meer informatie" bij een toelichting van de overige uitgaven onder het kopje "Ziektekosten en andere buitengewone uitgaven" in het hoofdstuk Aftrekposten.
Iemand met soortgelijke problemen hier onder Vista?
Queen - the champions of the world
Been there, Done that, Got the T-shirt!
Reg. datum: 15 november 2001
www.VoIPerized.com <-- low latency, high quality voice-conferencing program
System Specs + overzicht van mijn stilte mods
paella wijzigde dit bericht 31-01-2008 16:39 (11%)
Notariskosten mag je toch ook aftrekken en dat is toch ook geen Hypotheekrente!!quote:paella schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 16:39:
kort gezegd: waarom denk je dat het hypotheekRENTEaftrek heet?
Maar persoonlijk denk ik idd dat je arbeidsongeschikheidsverzekering niet mag aftrekken. Maar er staat hier in het topic ergens een pdf van eigen huis en daar staat precies in wat je wel en niet mag aftrekken ( eenmalig en jaarlijks via de hypotheekrente )
Reg. datum: 15 november 2001
quote:Het gaat om premies:
voor lijfrenten als (aanvulling op uw) pensioen
voor lijfrenten als (aanvulling op een) pensioen voor nabestaanden
voor lijfrenten voor een meerderjarig invalide (klein)kind
voor periodieke uitkeringen aan uzelf bij invaliditeit, ziekte of ongeval, zoals premies voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen
voor de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen (Waz)
om recht te blijven houden op een nabestaandenuitkering volgens de Algemene nabestaandenwet (Anw)
www.VoIPerized.com <-- low latency, high quality voice-conferencing program
System Specs + overzicht van mijn stilte mods
Das eenmalig, en ik wilde in mijn statement geen mitsen en maren toevoegen, dat zou de kracht weghalenquote:rwb schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 17:20:
[...]
Notariskosten mag je toch ook aftrekken en dat is toch ook geen Hypotheekrente!!
Vorig jaar een huis gekocht maar de transportdatum was 41 dagen later dan in de concept koopakte overeen was gekomen. De notaris bracht hiervoor ¤ 25,- aan rente per dag in rekening. Nu is de vraag: mag ik dit aftrekken?
Op de belastingdienst site staat dat boeterente aftrekbaar is, maar dit is wel een specifiek geval denk ik. 0543 wist het ook niet, die zeiden dat ik een brief moet sturen naar mijn lokale kantoor, maar misschien zitten hier nog mensen die het weten
Een tweede vraag: op mijn notarisafrekening staat dat ik het honorarium van de notaris voor de koopakte mag aftrekken. Maar dat klopt toch helemaal niet
Maar hij heeft het in zijn post ook over eenmaligquote:paella schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 18:59:
[...]
Das eenmalig, en ik wilde in mijn statement geen mitsen en maren toevoegen, dat zou de kracht weghalen
quote:Unicron schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 16:28:
Betekend dit dat ik dit bedrag dan dit jaar eenmalig in zijn geheel kan aftrekken?
Ik kan je niet met zekerheid een antwoord geven, maar ik ben geneigd om te zeggen dat het wel zou mogen. Als ze er eventueel over vallen kan je natuurlijk altijd de verklaring boete-rente geven, want het lijkt mij dat dit daar ook gewoon onder valt.quote:Dennis schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 13:43:
Vraagje:
Vorig jaar een huis gekocht maar de transportdatum was 41 dagen later dan in de concept koopakte overeen was gekomen. De notaris bracht hiervoor ¤ 25,- aan rente per dag in rekening. Nu is de vraag: mag ik dit aftrekken?
Op de belastingdienst site staat dat boeterente aftrekbaar is, maar dit is wel een specifiek geval denk ik. 0543 wist het ook niet, die zeiden dat ik een brief moet sturen naar mijn lokale kantoor, maar misschien zitten hier nog mensen die het weten.
Een tweede vraag: op mijn notarisafrekening staat dat ik het honorarium van de notaris voor de koopakte mag aftrekken. Maar dat klopt toch helemaal niet.
rwb wijzigde dit bericht 01-02-2008 14:01 (51%)
Nu ben ik blessed met een tumor waardoor ik x-aantal keren per jaar naar leiden toe moet (ik woon in de kop van NH), nu zei mijn mams dat ik deze kosten ook moest opgeven. Nu kan ik dit dus nergens terug vinden in het aangifte programma... Klopt dit? ik kan enkel terug vinden voor ziekenbezoek, maar dat is voor mij niet relevant
.She's so .Lovely!
-Ankh- Gear: Nikon D80 | Nikon AF-S DX 18-200mm f3.5-5.6 AF-S DX VR