Hoofdcategorieën
Topicacties

Geotaggen: Waar ben jij geweest, en waar nam je je foto's?

Pagina: 1 2 3 4 ... 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 28 februari 2007

Voor diegen met een Phototrackr: er is nieuwe software beschikbaar.
http://www.gisteq.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=903

Reg. datum: 14 juni 2001

Vorige week op vakantie geweest en de eerste keer de iBlue 747 uitgebreid gebruikt. Ik heb dus een Sony A700 en gebruik ACDSee om mijn (ARW) fotos om te zetten naar jpgs.

De iBlue ging 's ochtends aan en stopte ik in het vakje van m'n fototas waar je extra dingen aan kunt hangen (Lowepro Slingshot) en daar paste ie perfect in. De GPS diende dus als logger en als navigatie gps voor TT op mijn HTC Touch.

Gewoon leuke dingen doen overdag, fotos maken en 's avonds haalde ik de data dan van de GPS met de BT747 software. Helaas had ik geen internet waar we zaten dus ik tagde de fotos met Geosetter en ging er maar vanuit dat dat goed was.

Bij terugkomst ging ik dus kijken hoe het was gegaan en het taggen was goed gegaan. Daarna dus wat van deze fotos omzetten naar jpgs voor mijn blog. In eerste instantie ging dat niet goed, ACD nam de gps tags niet goed mee bij batch verwerking van raws, bij enkele omzetting ging het wel goed. Geosetter liet de tags niet meer zien. Dus toen met Lightroom aan de gang en daar werkte het wel mee, dus die ga ik vanaf nu gebruiken. Werkt trouwens ook een stuk sneller! Een ander ding dat ACDsee ook deed was de datums veranderen, hij haalde de timezone weer weg ofzoiets.

Na omzetten met Lightroom naar jpgs de fotos in een NextGen gallery gezet op mijn Wordpress blog en met de XML Google Maps plugin de fotos op een map getoond.

Dit werkt allemaal goed zo, alleen de plugin zou ik graag wat aanpassen zodat ie niet de fotos als marker toevoegt maar gewoon een spelt oid, dat zie je beter dan het mini fotootje op de map.

Ik ben dus erg blij met m'n iBlue en samen met Lightroom en Geosetter gaat de workflow perfect.

Sony A700 - 50mm 1.7 - 70-210 f4 - Tamron 90mm 2.8 Macro - Tamron 17-50mm 2.8 - HTC Touch KPN - Garmin Forerunner 305

Arwen / Kayne

quote:
hansem schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 08:07:
[...]
De iBlue ging 's ochtends aan en stopte ik in het vakje van m'n fototas waar je extra dingen aan kunt hangen (Lowepro Slingshot) en daar paste ie perfect in. De GPS diende dus als logger en als navigatie gps voor TT op mijn HTC Touch.
[...]
Gewoon uit benieuwdheid (zelfde tas en logger :P ), welk vakje bedoel je juist?
Dat rubberachtige stukje bovenaan de voorkant (op de klep die je kan openritsen) waar je hem kan inschuiven?
Dat deed ik namelijk eerst ook, maar het is na enkele maanden te los geworden. Ik vrees dat hij er eens gaat uitglijden en ik hem kwijtraak. :'(

Superdeals vind je op DealExtreme!!!
Canon EOS 400D / Sigma 17-70 f/2.8-4.5 / Canon 50mm f/1.8 II / Tamron 55-200 f/4-5.6[/b]

Reg. datum: 02 juli 2001

ik heb nu een i-gotU GT-120, ik neem aan dat als hij verbinding met een gps heeft ook zijn tijd bijwerkt naar de juiste time zone?

of moet ik dit ergens handmatig doen in de software?

Van het kastje naar de muur lopen...

Reg. datum: 14 juni 2001

quote:
Fire69 schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 10:11:
[...]

Gewoon uit benieuwdheid (zelfde tas en logger :P ), welk vakje bedoel je juist?
Dat rubberachtige stukje bovenaan de voorkant (op de klep die je kan openritsen) waar je hem kan inschuiven?
Dat deed ik namelijk eerst ook, maar het is na enkele maanden te los geworden. Ik vrees dat hij er eens gaat uitglijden en ik hem kwijtraak. :'(
Yep da's het vakje. Hmmm zal het in de gaten houden! Heb ook nog een extra houder voor een fles voor de Slingshot dus daar zou die ook nog in kunnen of gewoon in het bovenste vakje van de tas, daar heeft ie ook voldoende zicht om goede GPS ontvangst te hebben.

Sony A700 - 50mm 1.7 - 70-210 f4 - Tamron 90mm 2.8 Macro - Tamron 17-50mm 2.8 - HTC Touch KPN - Garmin Forerunner 305

Arwen / Kayne

quote:
DancePlaza schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 15:27:
ik heb nu een i-gotU GT-120, ik neem aan dat als hij verbinding met een gps heeft ook zijn tijd bijwerkt naar de juiste time zone?

of moet ik dit ergens handmatig doen in de software?
Dit moet je in je software doen, GPS stuurt altijd GMT uit, dus je logger weet niet in welke tijdzone je zit. :)
quote:
hansem schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 16:42:
[...]

Yep da's het vakje. Hmmm zal het in de gaten houden! Heb ook nog een extra houder voor een fles voor de Slingshot dus daar zou die ook nog in kunnen of gewoon in het bovenste vakje van de tas, daar heeft ie ook voldoende zicht om goede GPS ontvangst te hebben.
Wou dat ik hem ook in dat vakje kon gehouden hebben, uit de tas geeft nog steeds net dat ietsje betere ontvangst. Misschien toch maar eens iets op zoeken om de onderkant dicht te maken, zodat hij er niet meer langs onder kan uitglijden. :)

Canon EOS 400D / Sigma 17-70 f/2.8-4.5 / Canon 50mm f/1.8 II / Tamron 55-200 f/4-5.6[/b]

Reg. datum: 06 februari 2007

Ik weet niet of het in de 39 pagina's met reacties al gepost is, maar het zou gaaf zijn als je je MDA IV (heb ik) kan omvormen als GEO tagger... Lijkt me gewoon een tooltje voor Windows Mobile die de GPS coordinaten record toch? :)

[edit]Google verricht natuurlijk wonderen... http://software.palm.com/...110077&id=prod6761874[\edit]

Kagayaki wijzigde dit bericht 26-06-2009 21:16 (36%)

Reg. datum: 20 juli 2009

Vandaag 39 pagina's zeer interessante informatie doorgelezen. Ik haal er wel uit dat ik zonder deze wetenschap vorig jaar toch een goede aankoop heb gedaan met mijn Phototracker. Nu lees ik dat iemand deze phototracker rechtstreeks uitleest met geosetter. Geen flauw idee hoe ie dat doet en ik kan het nergens vinden. Kan iemand me bijpraten.
Een ander probleem waarvoor ik nog steeds geen oplossisng weet is: hoe combineer ik een aantal gpx files. Met GPSbabel lukt het in ieder geval niet.
Roel

Reg. datum: 21 juli 2009

voor het loggen kun je ook het programma gpsed gebruiken (windows mobile) gebruik het op htc touch diamond. Is gratis, alleen gratis account aanmaken. Je kunt de tracks in het programma exporteren naar gpx en dan weer koppelen in geosetter, zoals gezegd in de startpost.

www.gpsed.com

Reg. datum: 28 februari 2007

quote:
dijkelmans1 schreef op maandag 20 juli 2009 @ 00:54:
. Nu lees ik dat iemand deze phototracker rechtstreeks uitleest met geosetter. Geen flauw idee hoe ie dat doet en ik kan het nergens vinden. Kan iemand me bijpraten.
mmm daar ben ik ook wel naar benieuwd! Wie heeft er meer info, ik moet nu nog steeds de Gisteq software gebruiken om de files binnen te halen, en daarna Geosetter om te taggen.

Reg. datum: 02 juni 2005

Ik heb de i-gotU GT-200 en hoewel het apparaatje prima werkt heeft het toch één groot nadeel: het ontbreken van een display. Je moet nu aan de hand van twee ledjes bepalen wat het apparaat je probeert te vertellen. Soms knipperen ze zoveel dat het niet duidelijk is wat de status van de logger is. Ik had liever een paar extra knoppen gehad om bijvoorbeeld loggen aan/uit te zetten, bluetooth te pairen etc. etc,

There are only two tragedies in life: one is not getting what one wants, and the other is getting it.

aka Doc Gonzo aka Belgje

quote:
Dat ga 'k vandaag eens uittesten: proberen om mijn rondgeren op Tomorrowland in kaart te brengen :-)

DocGonzo photography | [12:14:30] (GerardHenninger): maar jij bent ook een lieve belg (L)(K)

Reg. datum: 13 februari 2001

Ik heb nu zo'n 3700km afgelegd met de auto en de Qstarz BT-Q1000X. Tot nu toe echt alles goed gelogged. Mijn vraag is echter hoe ik een track kan aanpassen. Op sommige plaatsen staat nu ook een waypoint (vlaggetje) waar ik dat niet wil hebben. En op sommige plaatsen wil ik deze wel hebben. Hoe doe ik dit? Weet iemand ook waarom deze waypoint daar terecht komt? Heb ik daar te lang stil gestaan ofzo :D Of is het omdat ik hem daar uit en aan heb gezet.

Ik werk met Mac OSX.

Executor16 wijzigde dit bericht 25-07-2009 14:28 (18%)

Arwen / Kayne

GPX Editor

Ik heb ook af en toe een punt dat er niet zou moeten zijn, dat komt dan vaak doordat mijn logger in mijn broekzak zat en ik per ongeluk op het knopje bovenaan heb gedrukt.
Ik zie dat jouw Qstarz ook zo'n knop heeft, waarschijnlijk zal dat wel de reden zijn? :)

Marion Raven fan
Reg. datum: 06 november 2004

quote:
le_top schreef op woensdag 15 april 2009 @ 21:36:
Een VGPS-900 is niet echt nodig om ook geluid op de kaart te kunnen plaatsen. Dat kan met een telefoon en een andere logger die door BT747 ondersteund wordt ook.
Volgens sommige informatie leek de VGPS-900 niet zo precies als enkele van zijn broertjes en de prijs ligt duidelijk hoger.
Het laden via de USB kan eventueel ook met een zonnelader of zo - er zijn ook andere mogelijkheden. De Holux M-241 werkt met een AA batterij, maar is nog minder precies (gevoelig eigenlijk).

Met een telefoon die J2ME ondersteunt kan je met BT747 (BT_J2ME) ook het log afhalen en in het geheugen op je telefoon houden - met een PDA kan dat ook.
Bron? ;)

Ding lijkt mij namelijk wel interessant :)
Als ie hier in/om NL te krijgen is....

edit:
Is het iemand opgevallen dat de site van de fabrikant niet helemaal 100% werkt? FAQ/Support&dealer Inquiry links werken niet...
edit2: fabrikant gemailt, geen 1 winkel in Europa heeft 'm....

Raven wijzigde dit bericht 31-07-2009 12:41 (11%)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Marion2U

Reg. datum: 23 september 2001

Heb zelf sinds een paar dagen de Qstarz BT-Q1000X en daar kon ik meteen prima mee aan de slag, alleen loop ik tegen een probleem aan:

De meegeleverde software (Travelrecorder 5.1) bijna alle foto's op 1 locatie zet. Als ik de gpx file echter exporteer en in Geosetter aan m'n foto's koppel staat wel alles goed. Iemand een idee waar ik een instelling misschien verkeerd heb staan?

Rud-gr wijzigde dit bericht 06-08-2009 22:49 (37%)

Rutger Geerling. Fotograferen.net Photography & Journalism

Reg. datum: 17 augustus 2000

quote:
Rud-gr schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 22:47:
Heb zelf sinds een paar dagen de Qstarz BT-Q1000X en daar kon ik meteen prima mee aan de slag, alleen loop ik tegen een probleem aan:

De meegeleverde software (Travelrecorder 5.1) bijna alle foto's op 1 locatie zet. Als ik de gpx file echter exporteer en in Geosetter aan m'n foto's koppel staat wel alles goed. Iemand een idee waar ik een instelling misschien verkeerd heb staan?
Rud-gr.

Ik heb de Qstarz BT-Q1000X nu ook een weekje en ik liep tegen hetzelfde probleem aan. Na lang zoeken kwam ik er achter dat je bij de instellingen in TravelRecorder moet kijken. Die gooit alle foto's op 1 locatie binnen een straal van b.v. 100 meter, afhankelijk van die instelling.
Zet die instelling op 1m en het is opgelost.

Ik had nog meer problemen met de tijd. Ik krijg mijn foto's niet ge-geo-tagt als ik de tijd instel zoals het hoort (met correctie voor zomertijd e.d.). Ik moet altijd een correctie van - 2 uur doen. Dan werkt het dus wel, maar de tijd is dan niet zoals het hoort. Er zit ook 2 uur tussen de tijd waarom de foto gemaakt is en de tijd van bewerking in de exif-info. Ik snap wel waar die 2 uur vandaag komt, maar toch 8)7 Dat is natuurlijk de tijdzone (+1) en een uurtje zomertijd. Via Geotagger werkt het wel goed. Ik vind het programma TravelRecorder een beetje tegenvallen. De export naar html is wel leuk.

Ik blijf GeoSetter gebruiken denk ik.

SpeedingWilly wijzigde dit bericht 07-08-2009 08:01 (12%)

Reg. datum: 05 maart 2002

Ik zit momenteel te twijfelen tussen een Gisteq CD111 of een ATP PhotoFinder Mini. Tijdens het doorlezen van verschillende reviews kwam ik erachter dat bij sommige GPS loggers je helemaal niet de mogelijkheid hebt om de GPX info los op te slaan zodat je die via een ander programma kunt gebruiken. Deze GPS loggers maakten gebruik van de meegeleverde software om de GPS data in de foto weg te schrijven. Dit kan handig zijn, maar ik ben liever wat flexiebeler.

Bij de twee bovenstaande items (Gisteq CD111 en ATP PhotoFinder Mini) vond ik niet direct terug of je de GPX data los op je pc of mac kun opslaan. Weet iemand dit? Heef iemand toevallig ervaring met de 1 van de 2 toestellen om tot een juiste beslissing te komen?

Reg. datum: 13 februari 2001

MyTracks is verhuist en nu ook betaald geworden :(

http://www.mytracks4mac.com/myTracks_2.0/Start.html

Ik ben toch maar eens aan het experimenteren gegaan met GeoSetter om mijn vakantiefoto's van een paar maanden geleden van geotags te voorzien. Maar dat valt nog niet mee!

Het probleem is dat ik niet het exacte verschil weet tussen de tijd in de camera en de GPS-tracker (ik kan het verschil nu bekijken, maar inmiddels is de tijd in de camera al een paar keer aangepast geweest, dat heeft dus geen zin). Een mooie oplossing hiervoor is om in GeoSetter zo'n rode marker neer te zetten op de plek waarvan ik weet dat ik daar een specifieke foto heb genomen. GeoSetter gaat vervolgens het verschil berekenen, en dat lijkt aardig te kloppen.

Echter: dit gaat niet bij al mijn foto's goed. In GeoSetter moet ik een "marge" aangeven die standaard op 3600 seconden staat. Maar dat snap ik niet helemaal: waar dient die marge voor? Voor mij zou de ideale oplossing zijn om een paar markers te zetten op de verschillende locaties waar ik foto's genomen heb, zodat GeoSetter daar het gemiddelde van kan nemen. Alleen kan ik dus maar één marker plaatsen. Is er hier een alternatieve oplossing voor?

Te koop: appartement in Den Haag, op fietsafstand van centrum en Delft,
openbaar vervoer voor de deur

Acties:

Door: Orion84
Frontpage Admin/Mod SF
Fotogenie(k)?

Heb je enig idee over wat voor verschil er tussen de camera en de GPS gezeten heeft? Want als dat niet al te veel is dan zou je gewoon kunnen proberen om zonder enige correctie te taggen. Weinig kans dat je binnen een paar seconden ergens gestopt bent, foto's hebt gemaakt en weer vertrokken bent. Kortom: je staat meestal op de plek waar je foto's maakt toch wel een poosje (meerdere minuten?) stil, dus kleine afwijkingen tussen de twee klokken geven niet per se meteen heel erg vertekende tags.

En anders gewoon kijken of je duidelijk verschuivingen ziet, en dan handmatig wat verschillende correcties uitproberen om het goed uit te laten komen? Nogmaals: daarbij komt het normaal gesproken niet op een nauwkeurigheid van seconden.

Tip voor de volgende keer: als je GPS tracker z'n interne klok kan weergeven, maak daar dan even een foto van.

The problem with common sense is that it is not all that common. | Nikon D40 Powered

Het verschil is ongeveer een uur (de camera stond op GMT+1, de tracker heeft uiteraard gewoon GMT). Het gekke is dus als ik van ongeveer een uur uitga en de "marge" heel laag zet (op bijvoorbeeld 60 seconden) voor het meerendeel van mijn foto's geen coördinaten gevonden worden door GeoSetter. Dat snap ik dus niet, ik zou verwachten dat de plekken gewoon niet helemaal zouden kloppen.

Maar er is dus geen manier om een paar markers te zetten en een tool dan de boel te laten uitrekenen (zoals je dat ook doet met het synchroniseren van subtitles)?

Uiteraard ga ik het de volgende keer wel goed aanpakken :)

Arwen / Kayne

Ik heb hetzelfde probleem met 1 uitstap. Camera stond nog op zomertijd denk ik. Ik heb alles geprobeerd van -3 uur tot +3 uur verschil, maar ik krijg het echt niet goed... :(
Heel vreemd. :/

Irritant is dat. Misschien dat ik het nu in stukjes ga proberen. Het gaat om aardig wat foto's namelijk (drie en een halve week Verenigde Staten).

Acties:

Door: Orion84
Frontpage Admin/Mod SF
Fotogenie(k)?

Mja, dan zou ik zo een, twee, drie ook niet weten wat je nog kan proberen of waar het mis gaat. Je zou evt. een (stuk) track en wat bijbehorende foto's hier kunnen plaatsen?

The problem with common sense is that it is not all that common. | Nikon D40 Powered

Pagina: 1 2 3 4 ... 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 last

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: