Hoofdcategorieën
Topicacties

Geotaggen: Waar ben jij geweest, en waar nam je je foto's?

Pagina: 1 2 3 4 ... 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 28 februari 2007

Ik lees altijd meteen de Gisteq file in met Geosetter, exporteer dus niet eerst naar .gpx (of is dit de standaard outputfile van Gisteq??, heb me er nooit echt in verdiept aangezien Geosetter meteen de output van Gisteq pakt.) IEG werkt dit voor mij prima.

Fire Walk With Me
Reg. datum: 18 april 2002

quote:
Hopjesvla79 schreef op maandag 06 april 2009 @ 08:22:
Ik lees altijd meteen de Gisteq file in met Geosetter, exporteer dus niet eerst naar .gpx (of is dit de standaard outputfile van Gisteq??, heb me er nooit echt in verdiept aangezien Geosetter meteen de output van Gisteq pakt.) IEG werkt dit voor mij prima.
Goede tip! Ik wist niet dat de Gisteq file meteen in Geosetter kon. Scheelt weer een translatie-slag. Je hebt geen tweaks gedaan in Geosetter? Gewoon alleen de trackfile inlezen, jpg's selecteren, gps-coords inschieten en changes naar de jpg's saven?

yep!

Fire Walk With Me

Gaat hier toch niet helemaal lekker. Ik kan niet echt een structuur vinden in de .gps files uit de Gisteq. Maar ik zal er nog eens mee gaan prutsen.

Hoe bedoel je met structuur? Voor het taggen hoef je alleen maar de file in te lezen.
Als ik het goed heb (kan nu niet hier even kijken) heb je per keer dat je de Gisteq uitleest met de Gisteq software 1 grote datafile waar alle gelogde data in staat en minimaal 1 kleinere file (genummerd) waarbij elke kleinere file een gedeelte beslaat waarbij je de logger opnieuw aangezet heb. De informatie uit deze kleinere files staat dus ook in de grote file. Je kan deze dus inlezen (de grote) en daarmee je foto's taggen.
Wil je nu de routes plotten en je leest dan de grote file in, dan zal je een compleet route overzicht krijgen van alle datapunten bij elkaar.Wwil je dit per keer dat je de trackr aan heb gehad, dan zal je de afzonderlijkke kleinere files moeten inlezen en plotten, doch staat dit los van het taggen van de foto's.

Reg. datum: 29 oktober 2000

Nou, moeilijk kiezen, zoveel keus qua GPS loggers. Mijn keus is gevallen op de Visiontac VGPS-900 (link). Waarom het verhaal hieronder? Dat is waarom ik denk dat het een goede keus is, maar misschien dat jullie kenners wel zeggen: "Nee, doe het niet! Want je hebt dit over het hoofd gezien, of..." ;) .

Ik ben soms een paar weken niet in de buurt van een stopcontact, dus het moet eigenlijk geen apparaat zijn op accu's, maar op batterijen (die kan je bijna overal wel kopen). Deze Visiontac heeft een accu, maar kan in een speciale stand staan dat de accu een maand (!) mee gaat. Okay, dan neemt ie maar 1x per uur een locatie-meting, maar stel dat je 2 weken op pad bent in de wildernis, zet je 'm op 1x per 15 minuten, flikker je het ding in je tas en denk je er verder niet meer aan (gerekend met 12u per dag aan). Heb je toch nog steeds een aardige indruk van de tocht en geen gedoe met kilo's batterijen meezeulen :).

De 52 channel MTK chipset. Dat is momenteel toch de to-have chipset?

Daarnaast ook Bluetooth, dus ook 'gewoon' te gebruiken als GPS device bij je laptop of zo.

En... slaat de data op een SD kaartje op. M een 2Gb kaartje (maximum wat ie aan kan) betekent dat 25 miljoen locaties. Dat moet genoeg zijn :+ .

Thanx voor de eventuele feedback! d:)b

(Heb ook geen winkel gevonden in NL die 'm verkoopt (on -of offline). Weet iemand een shop? Of gewoon over laten komen uit de US?)

Arwen / Kayne

quote:
Dr. Cheeks schreef op donderdag 09 april 2009 @ 22:02:
[...]
Ik ben soms een paar weken niet in de buurt van een stopcontact, dus het moet eigenlijk geen apparaat zijn op accu's, maar op batterijen (die kan je bijna overal wel kopen). Deze Visiontac heeft een accu, maar kan in een speciale stand staan dat de accu een maand (!) mee gaat. Okay, dan neemt ie maar 1x per uur een locatie-meting, maar stel dat je 2 weken op pad bent in de wildernis, zet je 'm op 1x per 15 minuten, flikker je het ding in je tas en denk je er verder niet meer aan (gerekend met 12u per dag aan). Heb je toch nog steeds een aardige indruk van de tocht en geen gedoe met kilo's batterijen meezeulen :).
[...]
Denk dat je hier een redenerings-fout maakt...
Het ding kan in die speciale stand een maand meegaan, maar zoals je al zegt, neemt hij dan maar 1x per uur een positie op. Dat vind ik wel wat karig om een vloeiende track te krijgen.
ECHTER... als je hem op 1x per 15 minuten zet, ga je niet (60 / 15 = 4 dus 1 maand / 4 = 1) 1 week kunnen doen op je batterij.
Dus ofwel gebruik je de speciale stand en dan komt hij 1x per uur uit een soort slaapstand (denk dat het zo werkt, maar ben eigenlijk niet zeker)
Ofwel zet je hem in de gewone stand waarbij hij continu aanstaat, maar slechts om de 15min naar je SD schrijft. Dit bespaart dus niet op je batterijen denk ik.

Superdeals vind je op DealExtreme!!!
Canon EOS 400D / Sigma 17-70 f/2.8-4.5 / Canon 50mm f/1.8 II / Tamron 55-200 f/4-5.6[/b]

quote:
Fire69 schreef op donderdag 09 april 2009 @ 22:10:
ECHTER... als je hem op 1x per 15 minuten zet, ga je niet (60 / 15 = 4 dus 1 maand / 4 = 1) 1 week kunnen doen op je batterij.
Dus ofwel gebruik je de speciale stand en dan komt hij 1x per uur uit een soort slaapstand (denk dat het zo werkt, maar ben eigenlijk niet zeker)
Ofwel zet je hem in de gewone stand waarbij hij continu aanstaat, maar slechts om de 15min naar je SD schrijft. Dit bespaart dus niet op je batterijen denk ik.
Ik ging er wel vanuit dat ik hem 12u per dag uit hebt staan... dus zo kom ik aan de 2 weken.

Die speciale stand is instelbaar van 1x per minuut tot 1x per 100 minuten, dus 1x per 15 minuten is wel mogelijk. (Inderdaad, hij gaat steeds uit, wordt wakker, doet een meting en gaat weer uit.)

Bedankt voor je feedback!

Arwen / Kayne

I stand corrected dan, ik wist niet dat die stand aanpasbaar was. Ganse lap tekst voor niks! :+

Canon EOS 400D / Sigma 17-70 f/2.8-4.5 / Canon 50mm f/1.8 II / Tamron 55-200 f/4-5.6[/b]

quote:
Ongelukkige! :+

(Heb nog wel ff de manual gedownload en ge-double-checked. 1x per 15 minuten is nog wel genoeg om een aardig beeld van de route te hebben (wandelend/klimmend), 1x per uur wordt al minder. Het gebeurt ook niet heel vaak dat ik een paar weken off-road ben (1x per 2 jaar of zo), meestal maar een dag of 2 tot 4 en dan kan de frequentie flink omhoog.)

Ik had de Visiontac VGPS-900 (of de Columbus V900) ook al gezien. Vraag is alleen: waar kun je zo'n ding krijgen tegen een redelijke prijs? De webwinkels die ik zie hebben allemaal minstens 35 dollar verzendkosten, wat toch wel behoorlijk is....

"You can tell German wine from vinegar by the label" - Mark Twain

Reg. datum: 15 januari 2008

Een VGPS-900 is niet echt nodig om ook geluid op de kaart te kunnen plaatsen. Dat kan met een telefoon en een andere logger die door BT747 ondersteund wordt ook.
Volgens sommige informatie leek de VGPS-900 niet zo precies als enkele van zijn broertjes en de prijs ligt duidelijk hoger.
Het laden via de USB kan eventueel ook met een zonnelader of zo - er zijn ook andere mogelijkheden. De Holux M-241 werkt met een AA batterij, maar is nog minder precies (gevoelig eigenlijk).

Met een telefoon die J2ME ondersteunt kan je met BT747 (BT_J2ME) ook het log afhalen en in het geheugen op je telefoon houden - met een PDA kan dat ook.

Ik heb tijdens mijn vakantie in de USA (Colorado) erg veel plezier gehad van mijn PhotoTrackr.
Het begon al tijdens het vliegen. Ik had binnen ca. 30 seconden al een fix in het vliegtuig, en deze is de hele vlucht (Amsterdam - Atlanta - Denver) intact gebleven. Het apparaatje heeft dit volgehouden op 1 AA batterij!

Tijdens de vakantie zelf heb ik het apparaatje dagelijks bij me gehad, en verbruikte ik 1 oplaadbare AA batterij van Panasonic per dag. Ik had in totaal 4 batterijen bij me, en dit was ook meer dan voldoende.

De fix blijft zelfs in gebouwen (en zelfs in de kelder van het appartement waar ik verbleef) intact!

Kortom: Super apparaatje!

My website | Me @ Twitter
Intel C2Q Q6600 | 4 GB RAM | 500 GB HDD | GF 9600GT | X-Fi Xtreme Gamer | WiFi 802.11a/b/g/n | Windows 7 Professional x64

Nikonian

Ondertussen al op veel plaatsen geweest, het recentste is bij mij Slovenie, prachtig land gewoon

foto's op

http://www.flickr.com/pho...r/sets/72157617202542985/

www.lakker.be Nikon D90 icm MB-D80, Nikkor 35mm f/1.8, Nikkor 50mm f/1.8, Nikkor 18-135, Tamron 70-200 f/2.8, SB-900, 2x SB-600 etc..

SDV Anime

Is er al iemand die een Nikon GP-1 heeft aangesloten op z'n Nikon D90 voor Geotaggen, ik ben namelijk een paar dingen aan het uitzoeken voorafgaand aan het eventueel aankopen hiervan, maar heb daar nog geen duidelijkheid over gekregen op internet..

- Je kunt de GPS unit aan laten staan, zelfs wanneer je je camera uitzet. Met behulp van de standaard bij de D90 geleverde accu, houdt hij dit een dag (of 2) vol, wanneer je ook nog pakweg 300 foto's met de camera maakt? De GP-1 wordt immers gevoed vanuit de camera.

- Moet je, iedere keer dat je de camera aanzet, eerst bij de settings van de GPS, onder het kopje 'location', afwachten tot je een fix hebt en de coordinaten ziet, voordat je een foto kunt nemen met GPS, of kun je gewoon de camera aanzetten en wachten tot het indicatorledje op de GP-1 groen oplicht en een foto maken?

- Wordt geodata direkt in de EXIF van je foto weggeschreven wanneer je een foto maakt, of dien je achteraf nog een handeling (op de computer) te verrichten om het te koppellen?

- Wordt de geodata gebruikt van het moment dat je de foto maakt of zit er een delay in?

- Op de GP-1 zit ook een (mini) USB connector. Ik lees dat je de GP-1 via deze connector ook van stroom kunt voorzien (en zodoende de camera accu niet extra belasten), MAAR dient deze connector ook nog voor iets anders?

Als er verder nog byzonderheden/opmerkingen zijn bij het gebruik van de GP-1, dan lees ik die ook graag!

Overal ter wereld gratis mobiel internet: FonNederland.nl || Volg je bankbiljetten over de wereld: MoneyTracker! http://www.sdvanime.com

Fire Walk With Me

quote:
JeFFJuH schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 15:35:
Ik heb tijdens mijn vakantie in de USA (Colorado) erg veel plezier gehad van mijn PhotoTrackr.
Welke flow heb je gebruikt van PhotoTrackr -> JPG's?

GoT DDoS-d

quote:
carnager schreef op zondag 26 april 2009 @ 19:55:
Is er al iemand die een Nikon GP-1 heeft aangesloten op z'n Nikon D90 voor Geotaggen, ik ben namelijk een paar dingen aan het uitzoeken voorafgaand aan het eventueel aankopen hiervan, maar heb daar nog geen duidelijkheid over gekregen op internet..
[...]
Had je de handleiding al gevonden?
Volgens mij staan daar een aantal van de antwoorden in.

[ D300 | 70-200 | 17-55 | 35 | 50 | 10-20 | 105 | 2 * SB-600 ] - flickr - thuis

Arwen / Kayne

YellowCube had toch zo'n ding? DM hem anders even.

I've got the power
Reg. datum: 11 juli 2004

quote:
carnager schreef op zondag 26 april 2009 @ 19:55:

- Je kunt de GPS unit aan laten staan, zelfs wanneer je je camera uitzet. Met behulp van de standaard bij de D90 geleverde accu, houdt hij dit een dag (of 2) vol, wanneer je ook nog pakweg 300 foto's met de camera maakt? De GP-1 wordt immers gevoed vanuit de camera.

- Moet je, iedere keer dat je de camera aanzet, eerst bij de settings van de GPS, onder het kopje 'location', afwachten tot je een fix hebt en de coordinaten ziet, voordat je een foto kunt nemen met GPS, of kun je gewoon de camera aanzetten en wachten tot het indicatorledje op de GP-1 groen oplicht en een foto maken?

- Wordt geodata direkt in de EXIF van je foto weggeschreven wanneer je een foto maakt, of dien je achteraf nog een handeling (op de computer) te verrichten om het te koppellen?

- Wordt de geodata gebruikt van het moment dat je de foto maakt of zit er een delay in?

- Op de GP-1 zit ook een (mini) USB connector. Ik lees dat je de GP-1 via deze connector ook van stroom kunt voorzien (en zodoende de camera accu niet extra belasten), MAAR dient deze connector ook nog voor iets anders?

Als er verder nog byzonderheden/opmerkingen zijn bij het gebruik van de GP-1, dan lees ik die ook graag!
Ik heb dit apparaat. En de antwoorden op je vragen:

De gp1 blijft altijd aan als hij verbonden is, en mits ingesteld in het menu. Echter trekt hij totaal geen stroom. Hij kan rustig 2 weken eraan blijven hangen voordat de accu leeg is.

Verder hoef je hem maar eenmalig aan te zetten in het menu. Daarna blijft hij altijd zoeken naar een fix. Als er daadwerkelijk een fix is brand het lampje groen, is dat niet het geval dan moet je wachten, of heb je pech dat je op een slechte locatie staat, zoals binnenshuis weleens gebeurd.

de data wordt meteen in de exif geschreven

de data is direct.

naar ik weet kun je de usb adapter gebruiken om de gps module voor bijvoorbeeld een tom tom apparaat te gebruiken.

Arwen / Kayne

quote:
Xforce schreef op zondag 03 mei 2009 @ 15:37:
[...]

De gp1 blijft altijd aan als hij verbonden is, en mits ingesteld in het menu. Echter trekt hij totaal geen stroom. Hij kan rustig 2 weken eraan blijven hangen voordat de accu leeg is.
[...]
Dus eigenlijk trekt hij wel redelijk wat stroom, want een fototoestel zonder de GP1 eraan kan je 6 maand laten liggen en dan is je batterij nog niet leeg. ;)
Ik zou het wel vervelend vinden, want zo is het mogelijk dat je je toestel even nodig hebt en dan blijkt de batterij leeg...

I've got the power
Reg. datum: 11 juli 2004

quote:
Fire69 schreef op zondag 03 mei 2009 @ 20:11:
[...]

Dus eigenlijk trekt hij wel redelijk wat stroom, want een fototoestel zonder de GP1 eraan kan je 6 maand laten liggen en dan is je batterij nog niet leeg. ;)
Ik zou het wel vervelend vinden, want zo is het mogelijk dat je je toestel even nodig hebt en dan blijkt de batterij leeg...
ja het is net wat je wilt. Wil je dat hij stroom gebruikt, maar wel continu een fix blijft behouden of wil je dat hij geen stroom gebruikt. Ga je voor 1, dan laat je hem erin. Wil je de camera langer dan een week toch niet gebruiken, dan haal je toch gewoon het kabeltje eruit, of desnoods de hele module eraf en in de tas. Je schuift hem er zo af en weer op.
Voor mijzelf maakt het niets uit of hij stroom verbruikt. Ik heb op ebay 5 reserve accu's gekocht voor 40 euro, dus ik maak me geen zorgen. Ja het zijn replica's, en ze hebben zelfs nog een langere duur dan de originele ook.

Arwen / Kayne

nieuws: Rechter VS staat politie toe auto's met gps te volgen

Iemand die weet welk apparaat ze gebruiken? Wel interessant, batterij en geheugen voor 5 weken!
Leuk voor op vakantie! :+

desert turtle
Reg. datum: 02 november 2007

Voor de mensen die een vergelijkend warenonderzoek tussen diverse GPS units willen: in de P|f nr 3 staat een vergelijking tussen de Nikon GP-1, Garmin en phototrack.

Canon 5D | 17-40 f/4 L | 24-70 f/2.8 L | 85 1.8 | 70-200 f/4 L | www.parlevlietfotografie.nl

Reg. datum: 18 februari 2002

quote:
fabulaus schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 18:09:
De afgelopen dagen vooral bezig geweest met het binnen halen van coordinaten vanaf mijn Qstarz BT-Q1000P naar mijn mac. Vooralsnog is dit mij alleen gelukt met Mac Travel Recorder. BT747 haalt wel een bestandje binnen maar wanneer ik dit vervolgens wil gaan converten naar een gangbaar formaat (KMZ of GPX) dan gebeurt er niets. Volgens mij gaat het binnenhalen prima alleen bij het converten gaat er iets fout. Ik heb al verschillende tutorials en websites geraadpleegd en alle instellingen overgenomen maar het mag niet baten. Om straks verder te kunnen werken met photoGPSeditor en/of GPSPhotoLinker dan heb ik wel een goed werkende BT747 nodig. Kan iemand mij op weg helpen met de instellingen.
Edit: Tevens de vraag wat de nauwkeurigste logs oplevert.. wanneer ik 1. 14 uur op de snelweg rijd en 2. wanneer ik ga skien?
Ik heb de Qstarz BT-Q1000X, zou Mac Travel Recorder met deze ook moeten werken? Op de site staat gewoon Q1000 dus denk het wel. Wat is de reden dat je met BT747 wil werken? Ik heb weinig verstand van installeren via console etc en volgens mij is dat bij BT747 wel nodig? Heb je misschien een tutorial van hoe je het moet installeren etc in combinatie met de Q1000*?
Oftewel wat kan je meer met Bt747 dan met Mac Travel Recorder?
SDV Anime

Even een update..
Ik heb de GP-1 aangeschaft en de duurtest gegeven.
Op Koninginnedag met volle (officieele) accu op stap gegaan, de D90 aangehouden en de instelling voor GPS op constante fix ingesteld. Kortom, de meest stroom-verslindende optie.
Al met al heb ik de D90 pakweg 8 uur aan kunnen houden (geen gebruik gemaakt van liveview, overigens) met de GP-1 aangesloten en met fix.
In dit tijdsbestek heb ik grofweg 250 foto's genomen, voordat de accu het opgaf.

Al met al ben ik zeer tevreden over de resultaten.
De opgeslagen GPS posities zijn op 3 meter exact, iets dat ik met losse GPS loggers en interpoleren niet zo precies krijg.

Omdat ik toch nog -iets- meer verlang heb ik een extra accu voor de D90 aangeschaft op e-bay, zodat ik zelfs in de meest extreme situaties minstens een complete dag power heb.
Komende zomer ga ik hier veel plezier van hebben :)

Overal ter wereld gratis mobiel internet: FonNederland.nl || Volg je bankbiljetten over de wereld: MoneyTracker! http://www.sdvanime.com

Pagina: 1 2 3 4 ... 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 last

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: