Hoofdcategorieën
Topicacties

Geotaggen: Waar ben jij geweest, en waar nam je je foto's?

Pagina: 1 2 3 4 ... 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 last

Reageer Nieuw Topic

Acties: [view][quote]

Door: Orion84
Frontpage Admin/Mod SF
Fotogenie(k)?

quote:
posttoast schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 22:23:
Misschien ben ik een beetje dom hoor: maar in welke situatie is alleen de horizontale positie van belang?
In elke situatie waar je nauwelijks noemenswaardige hoogteverschillen aflegt? Zoals ik eerder in dit topic al toelichtte is de GPS hoogtemeting niet bijster nauwkeurig, en gezien de geringe hoogteverschillen in bijvoorbeeld Nederland heeft de gelogde hoogte in ons vlakke polderlandje vrij weinig toegevoegde waarde.

The problem with common sense is that it is not all that common. | Nikon D40 Powered

Reg. datum: 15 januari 2008

64 bit:
Als alles op actief springt, dan is er wel degelijk een verbinding gemaakt.
Is de juiste seriele snelheid ingesteld? Zie je de huidige positie (als de GPS een fix heeft natuurlijk)? Heb je de juiste seriele poort gekozen?

quote:
Orion84 schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 23:02:
[...]

In elke situatie waar je nauwelijks noemenswaardige hoogteverschillen aflegt? Zoals ik eerder in dit topic al toelichtte is de GPS hoogtemeting niet bijster nauwkeurig, en gezien de geringe hoogteverschillen in bijvoorbeeld Nederland heeft de gelogde hoogte in ons vlakke polderlandje vrij weinig toegevoegde waarde.
OK, maar als ik bijvoorbeeld een helikoptervlucht door de Grand Canyon ga maken dan maakt het wel heel veel verschil. Heb ik dan iets aan die data? Of kan ik beter gewoon zowel PDOP als HDOP loggen?
quote:
le_top schreef op zondag 15 maart 2009 @ 00:03:
64 bit:
Als alles op actief springt, dan is er wel degelijk een verbinding gemaakt.
Is de juiste seriele snelheid ingesteld? Zie je de huidige positie (als de GPS een fix heeft natuurlijk)? Heb je de juiste seriele poort gekozen?
Het is me gelukt! Ik heb alles opnieuw geïnstalleerd en het werkt als een zonnetje.

Te koop: appartement in Den Haag, op fietsafstand van centrum en Delft,
openbaar vervoer voor de deur

Je kan altijd beide loggen, maara over het algemeen zijn de waarden toch redelijk gecorreleerd. Zoals ik al schreef: indien de hoogte belangrijk is, kies dan gewoon voor PDOP. Elke extra waarde vermindert het aantal punten dat je kan opslaan.

Voor de duidelijkheid: of je die waarden nu opslaat of niet, er is geen invloed op de effectieve precisie.

OK, ik geloof dat ik het snap. Even een samenvatting van mijn kant om het te checken:

Wanneer je ergens zit met slechte GPS ontvangst (bijvoorbeeld in je hotelkamer) en je vergeet je tracker uit te zetten, dan krijg je uiteindelijk een hoop wild heen en weer gespring in je lijn. Om dit er achteraf uit te kunnen filteren kun je *DOP-waardes opslaan. Op momenten van slecht ontvangst zullen die *DOP-waarden hoger uitvallen. Wanneer de hoogte niet goed gemeten kan worden zal de PDOP hoger zijn, wanneer de breedte niet goed gemeten kan worden zal de HDOP hoger zijn, enz.

Die waarden hangen redelijk samen: wanneer je ergens binnen staat zullen alle *DOP's omhoog schieten en wanneer je goed ontvangst hebt zullen ze allemaal gelijk zijn. Het maakt dus eigenlijk niet zoveel uit wat je logt, je kunt ze allemaal wel gebruiken om achteraf te filteren (alleen op welke waarde kun je dat het beste doen?). Maar als je toch in de gelegenheid bent om elke avond je tracker te legen (en dat ben ik), dan kun je net zo goed HDOP en PDOP loggen.

Vat ik het een beetje goed samen zo?

Goed genoeg ;-). Toch een correctie - een goede ontvangst betekent niet dat alle *DOP waarden gelijk zijn. Een slechte PDOP waarde betekent doorgaans een slechte HDOP waarde en vice-versa. Indien je ze beide logt, kan je ze beide gebruiken om te filteren.

Top le_top, bedankt voor de aanvulling!

Arwen / Kayne

quote:
posttoast schreef op zondag 15 maart 2009 @ 11:50:
[...]
(alleen op welke waarde kun je dat het beste doen?)
[...]
Je leest het topic weer niet goed. ;)
Ik had deze link al eens gepost: Wikipedia: Dilution of precision (GPS) :)

Alleen werkt het filteren nog niet zoals ik gehoopt had.
Ik filter op PDOP < 4, maar als ik mijn logger binnen een half uurtje op de zelfde plaats leg, heb ik nog steeds rondspringende punten.
Ik vrees dat dat een beetje inherent aan de "onnauwkeurigheid" van het GPS-systeem is.

Fire69 wijzigde dit bericht 15-03-2009 14:45 (27%)

Superdeals vind je op DealExtreme!!!
Canon EOS 400D / Sigma 17-70 f/2.8-4.5 / Canon 50mm f/1.8 II / Tamron 55-200 f/4-5.6[/b]

quote:
Fire69 schreef op zondag 15 maart 2009 @ 14:43:
[...]

Je leest het topic weer niet goed. ;)
Ik had deze link al eens gepost: Wikipedia: Dilution of precision (GPS) :)

Alleen werkt het filteren nog niet zoals ik gehoopt had.
Ik filter op PDOP < 4, maar als ik mijn logger binnen een half uurtje op de zelfde plaats leg, heb ik nog steeds rondspringende punten.
Ik vrees dat dat een beetje inherent aan de "onnauwkeurigheid" van het GPS-systeem is.
Ik heb die Wikipedia-entry wel gelezen, maar blijkbaar snap ik het gewoon niet. Ik snap dat een hogere waarde een grotere onnauwkeurigheid betekent, alleen de vraag is: waar ga je filteren? Ik denk dat het gewoon een kwestie van proberen is. Dus alle originele data meenemen en dan daarna kijken wat het beste resultaat oplevert.

Arwen / Kayne

Ik had het om te testen even op 1.5 gezet, maar dan mankeerde ik hier en daar stukken in mijn track :)

Start anders even BT747 Desktop, trek je logger leeg en maak een GPX.
Dan krijg je er enkele tabjes bij:
http://i41.tinypic.com/35lgbb8.jpg

Daar staat de *DOP bij die je door je apparaat hebt laten loggen.
Dan zie je gewoon welke waarden je had. Bij mij ligt het meestal rond de 1.33 als ik buiten ben (zelfs met de logger gewoon in mijn broekzak). Maar ga je onder een brug door of zo, zakt het even in, en dan ben je een stuk van je track kwijt als je filtert op 1.5 :)

[edit]
Handige link trouwens, http://bt747.free.fr/BT747_J2SE.jnlp
Die start de Desktop-versie gewoon zonder installatie :)

Canon EOS 400D / Sigma 17-70 f/2.8-4.5 / Canon 50mm f/1.8 II / Tamron 55-200 f/4-5.6[/b]

Dank. Voor de 64 bitters onder ons: http://st.free.fr/phpmyvi...2SE_Latest_rxtx2_2p2.jnlp

Arwen / Kayne

Raar, met mijn link start hij 1.68.5 op.
Jouw 64-bit link doet het hier onder 32-bit XP ook, maar dan krijg ik 1.68.6 :P

Klopt, het is een nieuwere versie van RXTX. Verder zijn ze, volgens mij, identiek. Als je een 32-bits systeem hebt kun je dus beter gewoon 1.68.5 gebruiken.

Reg. datum: 28 augustus 2003

Even de eerste indrukken van de Garmin Oregon 300:

- mooi apparaat met een duidelijke (en zelf te wijzigen) menu structuur
- batterij (Sanyo Eneloop) gaat redelijk lang mee (na ongeveer 11 uur gebruik nog half vol volgens de indicatie)
- de Topo Nederland kaart is redelijk gedetailleerd maar mist nog wel eens een klein bruggetje of zo
- MapSource software is ook wel OK, maar is al een paar keer op z'n ... gegaan
- geotaggen mbv GeoSetter is ook geen probleem (Nikon NEF)

Gisteren de eerste wandeling gedaan en de Oregon 300 gebruikt om de route te tracken. Na wat kleine probleempjes achteraf (de huidige route wordt niet afgesloten als je het apparaat uit zet maar gaat gewoon vrolijk verder) heb ik toch een goed GPX bestand van de route.

Voorlopige conclusie: een zeer goed apparaat met voor mij voldoende functionaliteit voor zowel het volgen van een ingestelde route tot het geotaggen van foto's. Een aanrader.

Acties: [view][quote]

Door: Orion84
Frontpage Admin/Mod SF
Fotogenie(k)?

Wat betreft het afsluiten van een track: Hij maakt gewoon 1 gpx bestand per dag aan. Maar volgens mij (of het moet zijn dat de Oregon dat anders doet dan de Vista HCx) zitten er in dat .gpx bestand wel meerdere losse tracks en maakt ie binnen het bestand een nieuwe track aan zodra je de GPS uit en weer aan zet?

Een ander optie is om na afloop van je wandeling de actieve track te resetten, dat zorgt er op mijn Vista in elk geval ook voor dat de actieve track in de .gpx wordt afgesloten en er een nieuwe wordt gestart.

The problem with common sense is that it is not all that common. | Nikon D40 Powered

Ik filter voor HDOP/PDOP op 1.97 of ietsjes minder als er nog teveel rommel tussenzit.

Ik heb vandaag ook even een dagje gelogd met de HDOP en PDOP waardes erbij. Als ik op 1.97 filter krijg ik een kleiner GPX bestaand, maar de lijnen zien er niet veel "schoner" uit. Er zit nog steeds een hoop troep tussen van de momenten dat ik mij in een gebouwd bevond.

quote:
Fire69 schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 20:22:
GPX Editor

Niet schrikken, de site is in het Frans. Het programma is echter in het Engels, en de support-link gaat naar GpsPassion, ook Engels ;)
Ik heb even met dit tooltje zitten spelen net: erg nice!

Trimmen van een track (begin / eind eraf) gaat simpel, knippen gaat simpel (met die 2 samen een heel gebied er tussenuit halen dus ook, weg proppen :P), ook tracks verkleinen (door punten dicht bij elkaar weg te gooien etc) gaat goed... Thanks voor de link! :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Arwen / Kayne

Ik heb het eigenlijk nog nooit echt zelf gebruikt, maar iig graag gedaan. :P

Reg. datum: 28 augustus 2003

quote:
Orion84 schreef op maandag 16 maart 2009 @ 10:47:
Wat betreft het afsluiten van een track: Hij maakt gewoon 1 gpx bestand per dag aan. Maar volgens mij (of het moet zijn dat de Oregon dat anders doet dan de Vista HCx) zitten er in dat .gpx bestand wel meerdere losse tracks en maakt ie binnen het bestand een nieuwe track aan zodra je de GPS uit en weer aan zet?

Een ander optie is om na afloop van je wandeling de actieve track te resetten, dat zorgt er op mijn Vista in elk geval ook voor dat de actieve track in de .gpx wordt afgesloten en er een nieuwe wordt gestart.
Ik moet nog wat meer spelen met de GPS maar nu doe ik ook het laatste (save huidige track en daarna wissen) en dat gaat goed.

Ik ben een beetje een luxemens, en zoek eigenlijk een apparaat waar de gps informatie zonder tussenkomst van software/pc direct in de exif wordt geschreven. En ik fotografeer RAW (Canon 50D).

Zoiets dus:
http://www.hcw.be/p.aspx?p=P1057

Het losse ontvangertje neem je mee en eenmaal thuis plug je je cf/sd kaartje in het dockinstation en voila.
Alleen dus blijkbaar niet met RAW. En dat wil ik dus.

Bestaan die apparaten uberhaupt, of wordt het dan toch altijd met software ' handwerk ' ?

Reg. datum: 28 februari 2007

ik weet niet of er iets bestaat als de gps module van Nikon, maar dan voor Canon? (dus een GPS ontvanger welke je meteen op je camera aansluit)
http://www.nikonusa.com/F.../25396/GP-1-GPS-Unit.html

Fire Walk With Me
Reg. datum: 18 april 2002

Ik krijg m'n geotag flow niet lekker voor elkaar. Ik heb een Gisteq Phototrackr Lite. Gebruik de Phototrackr software om de data uit het GPS-apparaat te lezen. Vervolgens exporteer ik de GPS-tracks naar .gpx bestanden.

Dan gaan de .gpx bestanden naar Geosetter waar ik de GPS-data in de foto's wil plakken. Nu krijg ik gisteren opeens deze error waardoor de GPS data in slechts enkele foto's van m'n batch gezet wordt:

Warning: [minor] Adjusted MakerNotes base by 24 - D:/Fotos/2009/2009-04-12 Pasen/IMG_1695_1000D_200904.JPG
Error: [minor] MakerNotes offsets may be incorrect (fix or ignore?) - D:/Fotos/2009/2009-04-12 Pasen/IMG_1695_1000D_200904.JPG

Iemand tips? Betere/simpelere flow?

Arwen / Kayne

Staat je cam al op zomeruur? :P

Fire Walk With Me
Reg. datum: 18 april 2002

quote:
Fire69 schreef op zondag 05 april 2009 @ 18:43:
Staat je cam al op zomeruur? :P
Yes, tijd vantevoren gesync'd met die van de GPS.

Ik heb in Geosetter bij de settings "Negeer kleine fouten" aangevinkt en nu schijft ie wel iets weg.. maar het blijft vaag.
In Picasa zijn de foto's die de "kleine fouten" geven gemarkeerd met een vierkant "location"-icoontje, terwijl de rest van de foto's gewoon een rond "location"icoontje hebben.

stefimke wijzigde dit bericht 05-04-2009 19:26 (44%)

Pagina: 1 2 3 4 ... 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: