Gathering of Tweakers

Quicksearch
html 5 en css 3 zijn in principe nog lang geen standaarden, daar wordt nog dagelijks flink aan gesleuteld. Zou nogal onhandig zijn om dat nu opeens te gaan implementeren. Dus 'natuurlijk' gaat het hier over de huidige standaarden (al hoewel zelfs CSS 2.1 nog geen standaard is).

Ik ben benieuwd wat Microsoft er allemaal van maakt. Die ommezwaai zal waarschijnlijk vooral een politieke ommezwaai zijn: het is voor Micosoft in ieder geval niet al te handig om nu misbruik te maken van monopolieposities. Maar de vooral negatieve input van webdevelopers zal ook vast een beetje geholpen hebben.

Nu maar hopen dat bedrijven (en consumenten trouwens ook in veel gevallen) uiteindelijk IE8 met iets meer warmte ontvangen dan bij IE7 op het moment het geval is.

Toolskyn wijzigde dit bericht 04-03-2008 20:32 (3%)

MVP Windows Live Platform

Op Microsoft.com is een pagina opgedoken getiteld Internet Explorer 8 Readiness Toolkit, waar ook downloadlinks te vinden zijn (die op dit moment nog niet werken, maar later wel wanneer MIX08 verder gaat).

Er is ook een lijst met features enzo, en een pagina voor developers.

Alex) wijzigde dit bericht 05-03-2008 16:43 (31%)

ondergewaardeerde internetguru
Reg. datum: 30 december 2001

Na het stuk over "Activities" aandachtig te hebben gelezen kan ik er met mijn hoofd niet bij wat de meerwaarde van deze feature is tegenover een simpele link waarbij parameters worden meegegeven in de URI, desnoods open je hem zelf in een pop-up window als dat nodig is, dat werkt ook nog eens in alle browsers en doet precies hetzelfde.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Het lijkt me niet dat die activities specifiek per website zijn. Je kunt deze overal gebruiken. Dit als een linkje in een pagina weergeven lijkt me niet zo'n goed idee.

Music is an expression of pure emotion

Ik denk dat het met activities mogelijk wordt om bijvoorbeeld adressen automatisch te laten herkennen, en dan een kaart o.i.d. te tonen...

Wat Michali zegt.

Overigens hebben ze zoiets eerder geprobeerd, toen onder de naam 'smart tags' in IE 6 ten tijde van de WinXP-development. Toen is die functie uiteindelijk geschrapt...

Trouwens, over iets minder dan een uurtje (9.30 PST, 18.30 CET) begint de keynote van MIX08, met Ray Ozzie en Scott Guthrie. De keynote wordt live uitgezonden, LiveSide heeft een pagina met links en je kunt eventueel vragen stellen aan Kip Kniskern.

MIX op LiveSide

Keynote: 750 | 300 | 100 kbps.

Alex) wijzigde dit bericht 05-03-2008 17:39 (88%)

Dat is weer een lekkere hoop proprietary crap wat ze bedacht hebben. hiep hoi.

Ik vraag me af wat voor features van CSS3 ze allemaal geimplementeerd hebben. Ze lijken toch wel aardig op de goeie weg zo moet ik zeggen _O_ Als dit ook waarmaakt wat ze beloven dan hoop ik dat ie6 en ie7 heel snel een pijnlijke dood sterven.
quote:
SchizoDuckie schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 19:11:

Ik vraag me af wat voor features van CSS3 ze allemaal geimplementeerd hebben.
Uit de pdf:
quote:
In regards to CSS3, the following two features are implemented at the time of publishing:
  • Box-sizing Property
  • Vertical Text

quote:
SchizoDuckie schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 19:11:
Het wordt gewoon allemaal onder een CC-license uitgebracht, dus andere browsers kunnen het ook snel implementeren. (Ik zit de keynote van MIX08 te kijken, de beta van IE wordt na de keynote beschikbaar gesteld)
quote:
Ik vraag me af wat voor features van CSS3 ze allemaal geimplementeerd hebben. Ze lijken toch wel aardig op de goeie weg zo moet ik zeggen _O_ Als dit ook waarmaakt wat ze beloven dan hoop ik dat ie6 en ie7 heel snel een pijnlijke dood sterven.
Op de goede weg zijn ze zeker, hopelijk blijven ze dat...
quote:
Alex) schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 19:24:
(Ik zit de keynote van MIX08 te kijken, de beta van IE wordt na de keynote beschikbaar gesteld)
Hmz, ik ben zeer benieuwd naar de eerste reviews van mensen als Anne van Kesteren, Ian Hickson en onze crisp :p
ondergewaardeerde internetguru
Reg. datum: 30 december 2001

quote:
Alex) schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 17:01:
Ik denk dat het met activities mogelijk wordt om bijvoorbeeld adressen automatisch te laten herkennen, en dan een kaart o.i.d. te tonen...

Wat Michali zegt.

Overigens hebben ze zoiets eerder geprobeerd, toen onder de naam 'smart tags' in IE 6 ten tijde van de WinXP-development. Toen is die functie uiteindelijk geschrapt...
Nee, je moet dus eerst zelf een stuk tekst herkennen als zijnde een adres, dat selecteren en e juiste activity kiezen. Het is dus anders dan ik eerst begreep, het is dus eigenlijk niks meer dan een heel erg beperkte en specifieke browser-extensie.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

quote:
Johnny schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 19:37:
[...]

Nee, je moet dus eerst zelf een stuk tekst herkennen als zijnde een adres, dat selecteren en e juiste activity kiezen. Het is dus anders dan ik eerst begreep, het is dus eigenlijk niks meer dan een heel erg beperkte en specifieke browser-extensie.
Ja, dat had ik dus verkeerd begrepen. My bad :)
quote:
Alex) schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 19:24:
[...]
Het wordt gewoon allemaal onder een CC-license uitgebracht, dus andere browsers kunnen het ook snel implementeren. (Ik zit de keynote van MIX08 te kijken, de beta van IE wordt na de keynote beschikbaar gesteld)

[...]
Op de goede weg zijn ze zeker, hopelijk blijven ze dat...
Ja ze zijn op weg als een kreupele oma met 1 been en een rollator met lekke banden door 30cm sneeuw bergopwaards in het donker met tegenwind.

Ze doen alsof CSS2.1 een "nieuwe" spec is, die nu net in RC-stadium verkeert. En die 2 regels CSS3-support maken mij ook niet warm. Verder zie ik nog niets over DOM lvl1 support, laat staan nieuwere versies. SVG-support kunnen we natuurlijk helemaal vergeten, want sjaa dat zou teveel concurreren met silverlight.

En ondertussen steken ze wel tijd in nieuwe crap zoals WebSlices, waar de W3C al jaren Atom voor heeft. Het aantal XPS-downloads vs PDF-downloads van de whitepapers toont ook mooi aan hoe men over de nieuwere MS-fratsen denkt: stick them where the sun doesn't shine.

Het ergste nog vind ik dat het er alle schijn van heeft dat ze alweer die antieke trident-engine aan het oplappen zijn. Euthanaseer dat ding nou eens!

Je wilt "Photoshop" voor PHP? Nexime, de foto-extensie!

De beta is zojuist online gezet:
http://www.microsoft.com/...ie8/readiness/Install.htm

edit: nog niet op alle servers. Ik krijg soms een downloadpagina, soms een 404. Blijven proberen :)

Alex) wijzigde dit bericht 05-03-2008 19:49 (31%)

Goed nieuws, maar ik blijf sceptisch. Allereerst is "interoperabiliteit" nu ineens hot, dus waaien ze met deze wind mee. Dat wil niet zeggen dat die wind morgen weer een andere kant op kan staan.

Verder blijft de hele gang van zaken rond de X-UA-Compatible header niet echt een voorbeeld van een "open" werkwijze, dus dat ze nu toevallig een keer niet precies het tegenovergestelde doen, wil nog niet zeggen dat ze in de principes geloven.

Verder vind ik het ronduit stuitend dat mensen die worden gezien als "goeroe's", zich ooit achter deze onzin hebben geschaard. Argumenten als "zo erg is het toch niet" onderschrijven dan des te meer dat je niets begrepen hebt van die standaarden die je claimt te omarmen. En zeker de mensen die door Microsoft benadert zijn om mee te denken over deze oplossing zouden zich de ogen uit de kop moeten schamen, in plaats van te pronken met de primeur rond deze "ontwikkeling".

The Panda 100HP, a car that has far more cornering smarts than its cereal-box looks would have you believe.
- Top Gear Magazine

Ben hem aan het installeren nu, ik ben benieuwd! :)

Windows vista 64bits is heel erg moeilijk aan te komen, maar het is mij gelukt.. Duurde alleen wel lang voordat ik eindelijk een werkende link kreeg.
Ik heb de .exe opgeslagen, dus mocht iemand hem willen laat het dan even weten.
Kan je hem met 80kbytes/s downloaden, maar het is tenminste iets =)

edit: vaag, ik krijg hem niet geinstalleerd op Windows Vista SP1 RC2.

"This installation does not support your operating system's current Service Pack version"

Ik gooi die serviec pack er maar weer even af...

ChessSpider wijzigde dit bericht 05-03-2008 20:20 (26%)

C2D E6300@2.8ghz, Asus p5b, 2x 512 mb OCZ Gold + 2x 1gb OCZ platinum, Asus 7600GT, 320 gb hdd 7200.10 barracuda Laptop: IFL90, T7100, 1x1gb, 8600M GT, 7200 rpm hdd

Heb hem te pakken en geinstalleerd. Belachelijk dat je voor een browser moet rebooten, maargoed.
Hij doet het denk ik niet goed bij mij.
http://img111.imageshack.us/img111/1686/acidie8uf7.png
( http://img111.imageshack.us/my.php?image=acidie8uf7.png )

http://img158.imageshack.us/img158/2650/acid2fx3pw3.png
( http://img158.imageshack.us/my.php?image=acid2fx3pw3.png )

Qua geheugengebruik ontloopt IE8 en Firefox 3 elkaar niet veel:
http://img252.imageshack.us/img252/6597/memoryfh3.png
( http://img252.imageshack.us/my.php?image=memoryfh3.png )
IE heeft geen Add-Ons, Firefox heeft Adblock Plus, BugMeNot, DOM Inspector, en User Agent Switcher geinstalleerd.

Besturingssysteem is Windows XP Home Edition met SP2 en de laatste updates.

Hoe gebruiksonvriendelijk en bloated kan je de interface van een browser maken? :X

Sebazzz wijzigde dit bericht 05-03-2008 20:37 (39%)

Als je gestolen spullen van een dief steelt, ben je dan dubbel strafbaar?

ACID2 gaat hier helemaal goed.

Ik heb hem ook geprobeerd op een AJAX app met een javascript gedreven GUI, en die werkt echt veel beter dan in IE7. Ik heb hem vooral ontwikkeld voor Firefox en Opera, en IE nog gelaten voor wat het was, maar IE8 komt nu ook behoorlijk in de buurt.

Er zitten nog wat vreemde bugjes in, maar die zullen er wel uitgehaald worden. Het is nog de eerste beta, dus veel zorgen maak ik me daar niet over.

Met ACID3 lijk ik op de 17 uit te komen trouwens. Niet al te best nog.

Eerste bevindingen: Acid 2 doet het perfect, Acid 3 scoort 17/100, sIFR doet het vaak niet, er is een "emulate IE7" knop, textarea's hebben problemen met de cursorpositie, TinyMCE is stuk, over het algemeen hebben veel sites grafische foutjes.

Blaise wijzigde dit bericht 05-03-2008 22:26 (13%)

'Activities' is zo te zien wel de ideale manier om je Windows Live diensten erdoor te drukken (3 links in het contextmenu...)

Veel CSS2 bugs in IE7 die ik zo weet zijn gefixt, maar niet allemaal (ook niet na het wijzigen van het doctype naar html5). Dat lijkt er op te wijzen dat het geen compleet nieuwe engine is?
erg irritant dat het nog niet werkt met sp1 rc1(of2, weet niet eigenlijk). Hoop dat dat snel komt.

Heb hem ook zojuist geďnstalleerd... live.com is al stuk. Leuk, da's mijn homepage, moet ik die in IE7-mode gaan benaderen. Niet leuk.
quote:
Blaise schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 20:58:
Eerste bevindingen: Acid 2 doet het perfect, Acid 3 scoort 17/100, sIFR doet het niet, er is een "emulate IE7" knop, textarea's hebben problemen met de cursorpositie, TinyMCE is stuk, veel sites hebben kleine grafische foutjes.
zelfde conclusie, sIFR doet het prima op een van mijn sites.

ik ervaar wat overflow problemen, hij laat wel een scrollbalk zien :(

verder vind ik het kut, mijn eigen site die rendert fucked up, in IE6, 7, FF1.5, FF2, en opera gaat het allemaal prima.

De problemen lijken veel op de problemen die ik met IE6 had, maar mn IE stylesheet pakt ie niet in IE8 :(

Nouja, het is een beta. Lets see and wait.

//edit

onclick probleem. :X

gerbenvandijk wijzigde dit bericht 05-03-2008 21:27 (24%)

Goed, screenshotjestijd:

IE 8 beta 1
IE 8 - welkomIE 8 - searchprovider kiezenIE 8 - activities kiezen
IE 8 - safety filterIE 8 - welkomstpagina + eigen homepage (live.com)Live.com is broken
ACID2 in IE7-modeACID2 in IE8-mode

Zoals je ziet rendert ACID2 niet helemaal goed. In IE8-mode werkt mijn homepage (live.com, da's geen MS-spam dus) niet :(

Alex) wijzigde dit bericht 05-03-2008 21:28 (42%)

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws