Reg. datum: 06 mei 2006
Websites die met volgens de standaarden zijn gebouwd en met conditional comments bugs in specifieke IE-versies omzijlen, zullen prima schalen naar IE8.quote:Not Pingu schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 12:17:
Waarom niet gewoon quirksmode aan de ene kant, en IE8 standards mode aan de andere kant? De kans lijkt me groter dat websites die standards-aware ontwikkeld zijn, goed zullen schalen naar IE8.
Maar die websites zijn schaars. Een groot aantal websites is gebouwd op de quirks van IE6 en IE7. Dat los je niet op door ze in quirks mode te gooien, en ook niet door ze in IE8 mode te gooien.
Het web breekt voor IE8, dat is zeker. Maar het web brak in het verleden al voor Opera, Firefox, Safari en Konqueror, en die brengen het er al met al steeds beter vanaf.
http://blogs.msdn.com/ie/...y-principles-and-ie8.aspx
Wat dit inhoudt in het kort: standaard zal IE 8 op IE 8 standards mode renderen, tenzij er expliciet om wordt gevraagd het op de IE 7-manier te doen. Dit dmv. de welbekende header of meta-tag.
Terug naar de originele controverse: media-codecs in HTML5. Of hebben we alweer wat nieuws gevonden om over te ruziën?
En ppk heeft z'n mening ook zo'n 360 graden omgedraaid zie ik... oh well.
DOT wijzigde dit bericht 04-03-2008 03:13 (38%)
I wear the cheese, it does not wear me.
Voorkom verdronken kittens: steriliseer of castreer uw kat!
hoe maak je daar ooit een standaard van?
Maargoed, laten we het hier over IE 8 hebben, zeker met MIX08 om de hoek waar IE 8 een groot item is. Ik ben benieuwd. Overigens zijn alle sessies van MIX terug te zien op http://sessions.visitmix.com, maximaal 24 uur nadat de sessie is geweest.
En ondertussen even een TT-fix aangevraagd: IE 8 haalt ACID2 nu dus wel
Alex) wijzigde dit bericht 04-03-2008 03:04 (10%)
Lost track of time in a flurry of smoke. Waiting anxiety for a fair judgement deserved.
What are they going to do when the rivers overrun, other than tremble incessantly?
Hats off? Als iemand jou dagelijks een trap in de noten geeft, en hij stopt daar op een gegeven moment mee, bedank je hem dan ook? Ikke niet.quote:DOT schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 02:58:
Oeh, dat is toch bijna ongelofelijk! Hats off to MS voor het luisteren naar de community.
360? Weet je het zeker?quote:En ppk heeft z'n mening ook zo'n 360 graden omgedraaid zie ik... oh well.A List Apart heeft het nieuws blijkbaar nog niet gehoord. Die zijn nog vol lof over de IE7-default switch.
Ahh alsjeblieft nee. Dit soort "magic tricks" moeten we écht niet aan gaan beginnen. Bovendien, wat schiet je ermee op? Veel dynamische sites sturen de header niet mee, of gebruiken de huidige tijd daarvoor... terwijl de site zelf al in 2005 is ontworpen.quote:Cheatah schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 07:39:
Zouden ze er bij Microsoft al achter zijn dat vrijwel elke HTTP server een last-modified header meestuurt, en dat je zo heel makkelijk alles wat vóór 2008 is gemaakt standaard in IE7 mode kunt laten renderen? Zo breek je geen hele oude websites, maar alleen websites van pas, die dus vaak al redelijk aan moderne standaarden voldoen, en anders nog maar kort geleden zijn bewerkt?
Fuzzillogic wijzigde dit bericht 04-03-2008 09:22 (36%)
Je wilt "Photoshop" voor PHP? Nexime, de foto-extensie!
> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> document.createElement('NOSCRIPT');
> [SjoQ] = SjoQing
Het grote probleem daarbij is natuurlijk dat ook antieke sites vaak nog steeds worden bijgewerkt. Dan veroorzaak je volgens mij alleen maar meer "spookproblemen" waarvoor hele teams aan het debuggen slaan voordat de oorzaak is gevondenquote:Cheatah schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 07:39:
Zo breek je geen hele oude websites, maar alleen websites van pas, die dus vaak al redelijk aan moderne standaarden voldoen, en anders nog maar kort geleden zijn bewerkt?
Reg. datum: 07 maart 2004
Dat klinkt wel heel erg vies. Thank god dat ze dat soort geintjes niet willen flikken...quote:Cheatah schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 07:39:
Zouden ze er bij Microsoft al achter zijn dat vrijwel elke HTTP server een last-modified header meestuurt, en dat je zo heel makkelijk alles wat vóór 2008 is gemaakt standaard in IE7 mode kunt laten renderen? Zo breek je geen hele oude websites, maar alleen websites van pas, die dus vaak al redelijk aan moderne standaarden voldoen, en anders nog maar kort geleden zijn bewerkt?
Hell just froze overquote:Alex) schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 01:03:
En er is nieuws. Het IE-team heeft besloten om van strategie te wijzigen:
http://blogs.msdn.com/ie/...y-principles-and-ie8.aspx
Wat dit inhoudt in het kort: standaard zal IE 8 op IE 8 standards mode renderen, tenzij er expliciet om wordt gevraagd het op de IE 7-manier te doen. Dit dmv. de welbekende header of meta-tag.
In de derde alinea wordt er ook meteen gesproken over juridische zaken, wat op zich ook wel gek is op een technisch weblog voor ontwikkelaars. Misschien dat de boetes van de EU Microsoft toch wat voorzichtiger maken?
Verder wachten we nog steeds op de beta die al maanden te laat is en nu pas bij een select groepje te testen is. Want vooralsnog is IE8 net als 3 maanden geleden niks meer dan een hoop beloftes en een screenshot van een smiley.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
quote:CrashOne schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 11:40:
Zo, dat nieuws doet me goedIs het dus eindelijk zover, de grote speler op de markt gaat zich standaard aan de standaard houden. Nu moeten we alleen hopen dat IE8 ook voor alle versies van XP gratis ter beschikking wordt gesteld, het lijkt mij namelijk wel wat voor MS dat ze IE8 voor Vista only houden.

Want dat ziet er ook zo Aero Glass-achtig uit
Voor zover mij bekend is komt IE 8 uit voor dezelfde platforms als IE 7
Nogal ja!quote:
nieuws: Web Standards Project geeft Acid3-test vrij
You've moved up on my notch-list. You now have 1 notch...
Hell Yeah, ik heb FoOL z'n ondertitel weer gestolen (maar dan mooier :D)
De reden van de ommezwaai is mijns inziens puur politiek (laten zien hoe standards compatible MS is). Is dat erg? Ja en nee.
Het is niet erg, omdat op korte termijn IE8 waarschijnlijk standards compatible(er) wordt. Op de lange termijn echter, is MS niet overtuigd van het nut van interoperability. Valt de lobby voor interoperability (EU, developers, publieke opinie) weg, dan zijn open standaarden een verloren zaak.
Pluim voor de (pragmatisch ingegeven) wijze beslissing van MS. Maar geen reden om de scepsis te laten varen: zonder die scepsis worden we (developers, consument, concurrentie) genadeloos genaaid.
Interessant is de houding van Peter-Paul Koch en A List Apart. Peter-Paul vindt de ommezwaai prima; ALA meldt nog niets.
Dus eigenlijk zeggen ze:quote:interpret web content in the most standards compliant way it can
Neemt niet weg dat het goed nieuws is, en ik heb het idee dat dit komt door de zeer grote kritiek die men gekregen heeft.quote:Nee, we weten nog niet zeker of we IE8 volledig volgens de standaarden kunnen laten renderen, maar hey, we doen ons best.
Het is nu dus eigenlijk wachten op de eerste bugs en workarounds voor IE8 standards mode rendering.
TeeDee wijzigde dit bericht 04-03-2008 12:59 (11%)
Website TweakU2, met Bio! Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! I'm Bored
Dat klopt.quote:TeeDee schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 12:58:
Het is nu dus eigenlijk wachten op de eerste bugs en workarounds voor IE8 standards mode rendering.
Maar de ommezwaai is goed nieuws omdat MS aangeeft vooruit te willen met IE, in plaats van te blijven hangen op IE7 rendering mode.
De problemen zijn niet opgelost, maar er worden fundamentele stappen gezet om het gefragmenteerde web weer bij elkaar te brengen.
Ik hoop dat IE8 snel gaat uitkomen, maar niet dat ze het afraffelen.
Music is an expression of pure emotion
Mwuh. XHTML-support nog steeds afwezig. CSS2 is ook alweer bijna antiek. Geen SVG-support. DOM lvl3?.. Ze lopen nog steeds achter.quote:Michali schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 14:46:
Waar ik bij IE7 al op hoopte gaan ze nu eindelijk waar maken. Ze lijken het eindelijk door te hebben.
Ik hoop dat IE8 snel gaat uitkomen, maar niet dat ze het afraffelen.
Je hebt nog geen officiële lijst met features gezien, en op hun blog zijn ze vooralsnog erg stil over features. Eerst maar eens afwachten wat ze allemaal op MIX bekendmaken voor je gaat oordelen, lijkt me.quote:Fuzzillogic schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 14:56:
[...]
Mwuh. XHTML-support nog steeds afwezig. CSS2 is ook alweer bijna antiek. Geen SVG-support. DOM lvl3?.. Ze lopen nog steeds achter.
Had graag gezien dat deze twee talen veel gebruikt zouden worden, o.a vanwege dat ze heel schoon en streng zijn (XML) en natuurlijk ook toegangelijk. Dus... HTML 5 wordt het dan maar.
Als je gestolen spullen van een dief steelt, ben je dan dubbel strafbaar?
Ik baseer mij op hun track record. 'nuff saidquote:Alex) schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 15:00:
[...]
Je hebt nog geen officiële lijst met features gezien, en op hun blog zijn ze vooralsnog erg stil over features. Eerst maar eens afwachten wat ze allemaal op MIX bekendmaken voor je gaat oordelen, lijkt me.
"All that the xHTML validation shows is that you can lowercase and close your tags."