Gathering of Tweakers

Quicksearch
A.K.A. LA Kip

quote:
Kokkers schreef op maandag 21 juli 2008 @ 10:18:
Interessant artikel met achtergrondinformatie over SSD en performance:

Design Tradeoffs for SSD Performance
http://research.microsoft...p/papers/ssd-usenix08.pdf

[...]
Zeer interessant bericht, al verbaas ik me er wel over dat zij ook uitgaan van ongeveer 100K cycles voordat een cel niet meer beschrijfbaar is. Ik dacht dat dat tegenwoordig veel hoger lag.

It is difficult to get a man to understand something when his salary depends upon his not understanding it (Upton Sinclair)
Website
Los Alcoholicos

Reg. datum: 01 september 1999
Matched: ssd

quote:
thekip schreef op maandag 21 juli 2008 @ 12:57:
[...]

Zeer interessant bericht, al verbaas ik me er wel over dat zij ook uitgaan van ongeveer 100K cycles voordat een cel niet meer beschrijfbaar is. Ik dacht dat dat tegenwoordig veel hoger lag.
Is ook gebaseerd op hele kleine oude SSD. Artikel lijkt gedeeltelijk al achterhaald.

Philflow wijzigde dit (47%)
Reg. datum: 22 april 2006

Hier wat interessante benchmarks van de OCZ Core:
http://blog.laptopmag.com...s-affordable-ssd-hands-on
http://www.bluefi.co.uk/
http://forum.notebookrevi....php?t=208242&page=63

Kort samengevat komt het volgens mij hier op neer: De OCZ Core is sneller dan alle traditionele harddrives en een tikkeltje langzamer dan de snellere SSDs. De read speeds zijn zeer goed, de write speeds laten wat onregelmatigheden zien.
quote:
DDX schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 14:21:
pcmark is koopware, de trial versie doet geen hd bench
PC Mark05 (XP) geeft gratis 2 benchmarks voor de harddrive: Boot performance and General Usage.
PC Mark Vantage (Vista) loopt gratis 1 keer en geeft alle harddrive waarden.

quote:
Kokkers schreef op maandag 21 juli 2008 @ 10:18:
Interessant artikel met achtergrondinformatie over SSD en performance:

Design Tradeoffs for SSD Performance
http://research.microsoft...p/papers/ssd-usenix08.pdf
[...]

A macro longer-term trade-off is the extent to which SSD vendors should attempt to alter operating system behavior to better match SSDs. In the short term designers must conform to today’s disk I/O oriented operating systems. In the long term however, there must be major opportunities to tweak operating systems to enhance solid-state disk performance.

[...]
Dan zie ik veel potentieel voor Linux, aangezien Windows closed source is.
Want wie ziet het gebeuren dat SSD vendors aan de broncode van Windows mogen sleutelen?

Dan begrijp je het niet helemaal. Het OS moet aangepast worden, dus MS moet zelf kan nog een aantal dingen aanpassen, zodat het OS beter gebruik maakt van SSD's

Dé Koning
Reg. datum: 25 september 2005

Ik lees net dat Samsung bezig is met een MLC (!) SSD van 256GB met read snelheden van 200MB/s en write snelheden van 160MB/s!
quote:
With a sequential read speed of 200 megabytes per second (MB/s) and sequential write speed of 160MB/s, Samsung’s MLC-based 2.5-inch 256GB SSD is about 2.4 times faster than a typical HDD. Furthermore, the new 256 GB SSD is only 9.5millimeters (mm) thick, and measures 100.3x69.85 mm.
Als ze het lukt, dan is de toekomst van SSD heeel rooskleurig! :o

Stuntin' is a habit, get like me!

Reg. datum: 15 december 2001

quote:
RnB schreef op maandag 21 juli 2008 @ 13:55:
Ik lees net dat Samsung bezig is met een MLC (!) SSD van 256GB met read snelheden van 200MB/s en write snelheden van 160MB/s!

[...]

Ik denk dat de toekomst pas echt rooskleurig word als de prijs zakt. Zelfs voor early adopters zijn ssd nog erg duur.

Would you rather be right or happy?

quote:
pingkiller schreef op maandag 21 juli 2008 @ 13:56:
[...]
Ik denk dat de toekomst pas echt rooskleurig word als de prijs zakt. Zelfs voor early adopters zijn ssd nog erg duur.
Heb je de prijzen van OCZ Core al gezien? 64GB voor 226 euro
pricewatch: OCZ Core OCZSSD2-1C64G

Reg. datum: 28 oktober 2002

quote:
IJsbeer schreef op maandag 21 juli 2008 @ 13:54:
Dan begrijp je het niet helemaal. Het OS moet aangepast worden, dus MS moet zelf kan nog een aantal dingen aanpassen, zodat het OS beter gebruik maakt van SSD's
Dat zegt hij toch?

quote:
IJsbeer schreef op maandag 21 juli 2008 @ 13:54:
Het artikel schetst dit juist als ongewenst en stelt dat innovaties in de controller-chip - cruciaal voor flash performance - deze benodigdheden weg kan nemen, waardoor SSDs ook prima op oldschool filesystems zal presteren en dat zal, volgens het artikel, de acceptatie van SSDs tegemoedkomen. Maarja eerst zien dan geloven. :p

Take control of the input and you shall become master of the output.

Reg. datum: 15 december 2001

quote:
Philflow schreef op maandag 21 juli 2008 @ 13:59:
[...]

Heb je de prijzen van OCZ Core al gezien? 64GB voor 226 euro
pricewatch: OCZ Core OCZSSD2-1C64G
Voor die prijs heb je al minimaal 2x1TB aan gewone schijven. Performance is leuk,maar ik denk dat het maar heel weinig 'gewone' consumenten kan schelen of windows nou in 30 ipv 50 seconde opstart. Die vinden het veel belangrijker dat ze genoeg ruimte hebben om hun foto's en mp3tjes op te slaan.
Daarom ben ik ook meer geinstresseerd in berichten over hele goedkope ssd's dan hele snelle ssd's.(hoewel een combo mij natuurlijk helemaal zou interesseren,maarja,die berichten zullen we voorlopig nog wel niet zien)

Would you rather be right or happy?

Geen matches

quote:
pingkiller schreef op maandag 21 juli 2008 @ 14:13:
[...]
Voor die prijs heb je al minimaal 2x1TB aan gewone schijven.
Ja als je kijkt voor desktops is het een ander verhaal. Ik kijk meer voor laptops. Daar zijn de prijsverschillen kleiner en de prestatie verschillen groter.

Reg. datum: 18 februari 2003

quote:
RnB schreef op maandag 21 juli 2008 @ 13:55:

[...]

De snelheden zijn leuk, maar ik verwacht dat deze "goedkope" 256GB minimaal 600 euro gaat kosten :').

I was cool before I met ya
Reg. datum: 02 november 2000

Zijn er eigenlijk al tests die uitwijzen hoeveel schrijfacties zo'n SSD aan kan?
(misschien een idee voor GOT om een replicatie van de database richting een SSD op te zetten, en kijken wanneer er niet meer geschreven kan worden)

A.K.A. LA Kip

quote:
[...]

Voor die prijs heb je al minimaal 2x1TB aan gewone schijven. Performance is leuk,maar ik denk dat het maar heel weinig 'gewone' consumenten kan schelen of windows nou in 30 ipv 50 seconde opstart. Die vinden het veel belangrijker dat ze genoeg ruimte hebben om hun foto's en mp3tjes op te slaan.
Ik ken genoeg mensen die met 300 gb al ruim voldoende hebben, dan zet je 1x 300gb naast 1 ssd en je bent er.

Voor massa opslag -> conventioneel
Voor boot/apps -> SSD

It is difficult to get a man to understand something when his salary depends upon his not understanding it (Upton Sinclair)
Website
Los Alcoholicos

Konijn is stoer!
Reg. datum: 19 april 2001

quote:
kmf schreef op maandag 21 juli 2008 @ 15:16:
Zijn er eigenlijk al tests die uitwijzen hoeveel schrijfacties zo'n SSD aan kan?
(misschien een idee voor GOT om een replicatie van de database richting een SSD op te zetten, en kijken wanneer er niet meer geschreven kan worden)
Ik draai een setup met 4 MTron SSD's (Pro 7000 64GB) in RAID-5 waar per dag zo'n 200GB aan schrijfacties naar toe gaat.

Draait nu ongeveer 3 maanden en alle SSD's leven nog steeds.

I was cool before I met ya
Reg. datum: 02 november 2000

quote:
Snow_King schreef op maandag 21 juli 2008 @ 15:27:
[...]
Ik draai een setup met 4 MTron SSD's (Pro 7000 64GB) in RAID-5 waar per dag zo'n 200GB aan schrijfacties naar toe gaat.

Draait nu ongeveer 3 maanden en alle SSD's leven nog steeds.
Hmm.. da's raid-5, dus zo'n 50GB/disk. Dus z'n 10% van de ruimte per dag. Je zal dus theoretisch 100 dagen nodig hebben om alle "sectoren" 1x te beschrijven.
1 "sector" van een SSD kan volgens mij iets rond de 100x beschreven worden. Dus in jouw geval 100x100=10.000 dagen = 27 jaar :)

Konijn is stoer!
Reg. datum: 19 april 2001

quote:
kmf schreef op maandag 21 juli 2008 @ 15:34:
[...]

Hmm.. da's raid-5, dus zo'n 50GB/disk. Dus z'n 10% van de ruimte per dag. Je zal dus theoretisch 100 dagen nodig hebben om alle "sectoren" 1x te beschrijven.
1 "sector" van een SSD kan volgens mij iets rond de 100x beschreven worden. Dus in jouw geval 100x100=10.000 dagen = 27 jaar :)
Ik meen dat een cell 100.000x kan worden overschreven?

quote:
[...]

Daarom ben ik ook meer geinstresseerd in berichten over hele goedkope ssd's dan hele snelle ssd's.(hoewel een combo mij natuurlijk helemaal zou interesseren,maarja,die berichten zullen we voorlopig nog wel niet zien)
SSD's zijn niet alleen interessant vanwege het iets sneller opstarten van je OS, maar vooral vanwege het feit dat alle basisapplicaties direct beschikbaar zijn. Dus dingen als excel of word opstarten, een pdf openen via je browser, navigeren door de menu's enz.

Daarbij kan een SSD veel responsiever werken dan een ratelende harddisk, terwijl die laatste weer superieur is voor het opslaan van grote blokken data zoals video, games, foto's enz. Ik heb dan liever een snellere SSD dan een grotere, want voor een opstartschijf voldoen de huidige 32 tot 128GB modellen voor alle situaties.

edit 1: Ze kunnen SSD's wel veel groter maken qua opslagruimte, maar ze blijven dan op achterstand omdat de ontwikkelingen van reguliere storage ook gewoon doorzet. En met het verhogen van de opslagcapaciteit gaat de prijs ook niet bepaald naar beneden, terwijl je al een rappe 750GB harddisk hebt voor 70 euro.

edit 2: Ik heb trouwens een 32GB OCZ Core besteld gisteren bij Azerty. Levertijd stond op 14 dagen, maar hopelijk komt ie nog voordat ik op vakantie ga begin augustus. Kan ik even wat tests draaien en mijn bevindingen hier plaatsen.

frankknopers wijzigde dit bericht 21-07-2008 17:07 (18%)

ATI - the way it is played :P

Reg. datum: 20 juni 2000

Niet inhoudelijk, maar ik ben dus niet de enige die het is opgevallen;

Verkeerde samenvatting SSD vs. Velociraptor

Juist tweakers blijken conservatief te zijn als het gaat om SSD.
"Het verdedigen van de "benzine motor" terwijl de opvolger nu al duidelijk beter is".

Intel Core2 Duo E8400, Asus PQ5-E, ATI Radeon HD3600, 4GB Dual Channel, 32GB OCZ Core Series SATA II 2.5" SSD, Seagate 7200.10 250GB 16MB SATA, Silentmaxx HD-Silencer 2.0, Yesico FL-420ATX, Silentmaxx ST-11, Dell 24" 2407FPW

Acties: [view]

Door: Femme Management Team
quote:
pingkiller schreef op maandag 21 juli 2008 @ 13:56:
[...]

Er is mijn inziens geen twijfel dat de toekomst van ssd's rooskleurig is. Het is een kwestie van tijd tot ssd's betaalbaar genoeg worden om ze massaal in te zetten als boot- en applicatiedisk.

De Mtron en Memoright review van Tweakers.net komt overigens deze week online. We hebben ook al samples van de OCZ Core aangevraagd.
quote:
Femme schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 13:44:
De Mtron en Memoright review van Tweakers.net komt overigens deze week online. We hebben ook al samples van de OCZ Core aangevraagd.
Is dat incluus het testen met high I/O RAID Controllers?

Mnemosyne XT Viator Abacus Minimus
Non scholae sed vitae discimus Seneca

ph34r my [OGR-25] Cows

quote:
BertV schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 13:36:
Niet inhoudelijk, maar ik ben dus niet de enige die het is opgevallen;

Verkeerde samenvatting SSD vs. Velociraptor

Juist tweakers blijken conservatief te zijn als het gaat om SSD.
"Het verdedigen van de "benzine motor" terwijl de opvolger nu al duidelijk beter is".
Mja heel erg wordt de Raptor niet weggeveegd als ik heel eerlijk ben :

- Vista booten was niet denderend.
- Games loaden was ook niet denderend.

Had er meer van verwacht :/

Stiekem hoop ik dat T.net er wat games tegenaan gooit naast de standaard benchmarks.
Ook dingen zoals Photoshop en dergelijke opstarten zou fijn zijn :)

HELP GoT TO THE TOP
Gij zult met mij uw CD's branden NERO B)
Hoe houdt een netwerkbeheerder zijn conditie op peil op het werk :?
Touwtje springen met een UTP kabel

Reg. datum: 24 maart 2000
Geen matches

quote:
nero355 schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 14:31:
[...]

Mja heel erg wordt de Raptor niet weggeveegd als ik heel eerlijk ben :

- Vista booten was niet denderend.
- Games loaden was ook niet denderend.

Had er meer van verwacht :/

Stiekem hoop ik dat T.net er wat games tegenaan gooit naast de standaard benchmarks.
ik vind die vantage real world benchies anders behoorlijk overduidelijk...

quote:
maratropa schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 14:49:
[...]
ik vind die vantage real world benchies anders behoorlijk overduidelijk...
Helaas is Vantage geen real world benchmark maar een synthetische benchmark.
Real world benchmarks zijn er hier: http://blog.laptopmag.com...s-affordable-ssd-hands-on
quote:
nero355 schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 14:31:
[...]
http://blog.laptopmag.com/wpress/wp-content/uploads/2008/07/photoshop-cs3.png

Philflow wijzigde dit bericht 22-07-2008 15:12 (28%)

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws