Gathering of Tweakers

Quicksearch
Liev

quote:
571Pro schreef op maandag 26 mei 2008 @ 21:25:
Ik dacht dat Mtron een 1.8" disk had, maar ik hoor er niets meer over. zou wel makkelijk zijn voor in mijn Vaio TZ
Even de search gebruiken in dit topic ... 8)7
quote:
Dethroned schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 17:05:
Ik ben op zoek naar SSD's in 1,8" form factor met IDE interfaces.
Tot nu toe alleen 2 merken gevonden
MTRON
Mtron MSD 1000
Mtron MSD 3000

Super Talent
Super Talent 32GB 1.8" DuraDrive ET PATA

Samsung
32/64 gb

De beschikbaarheid is gering en de prijzen een sag hoger dan de 2,5"
Er zijn volgens mij ook wel ergens sata ssd's van 1,8"

Dethroned wijzigde dit bericht 26-05-2008 22:35 (6%)

I got a problem-solver and its name is revolver

quote:
Femme schreef op maandag 26 mei 2008 @ 18:55:
[...]

Heb je werkelijk invoerrechten moeten betalen of ging het alleen om btw? Als je wel invoerrechten hebt betaald heeft de douane het product kennelijk in de verkeerde categorie geplaatst.
Zou ik even na moeten kijken :$
Maar er werd iig nog 8 euro (verwaarloosbaar op aanschaf SSD) bijgerekend omdat ze er uberhaupt iets aan moesten doen, en daar boven op dan nog extra kosten.

Enthousiast geworden door dit topic, wil ik ook graag experimenteren met SSD. We hebben net 4 mtron 7000 pro's besteld om mee te testen in een test server, een 8 core AMD (dual quad core 2350) met een 3ware 9000 RAID controller erin.

Hoewel we nog moeten testen vraag ik me af of de 3ware 9000 controller genoeg performance zal kunnen bieden. Een controller waar ik momenteel naar zit te kijken is de Areca ARC-1231ML. Is dit momenteel de beste RAID controller voor SSD schijven, of zijn er ondertussen al weer betere? Zal er veel verschil zijn met de 3ware 9000?

Acties: [view]

Door: Femme Management Team
Ik zou die beroerd presterende 3ware 9000 inderdaad vervangen door iets beters zoals een Areca ARC-1231. De 3ware zal waardeloos presteren in raid 5 terwijl de ARC-1231 dankzij zijn snelle processor en effectieve cache juist zeer hoge prestaties zal leveren.

Raid 10 draaien vanwege een brakke raid-controller wil je denk ik ook niet gezien de hoge prijs/GB van de Mtron Pro 7000-ssd's.
quote:
Femme schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 12:47:
De 3ware zal waardeloos presteren in raid 5 terwijl de ARC-1231 dankzij zijn snelle processor en effectieve cache juist zeer hoge prestaties zal leveren.
Dat dacht ik eigenlijk al ja. Is de ARC-1231 eigenlijk op dit moment de beste RAID controller voor deze configuratie?

Liev

quote:
Femme schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 12:47:
Ik zou die beroerd presterende 3ware 9000 inderdaad vervangen door iets beters zoals een Areca ARC-1231. De 3ware zal waardeloos presteren in raid 5 terwijl de ARC-1231 dankzij zijn snelle processor en effectieve cache juist zeer hoge prestaties zal leveren.

Raid 10 draaien vanwege een brakke raid-controller wil je denk ik ook niet gezien de hoge prijs/GB van de Mtron Pro 7000-ssd's.
Hoe zit het nou met de cache en de algoritmes die eigenlijk afgestemd zijn op het gebruik van normale hdd's ?

quote:
Dethroned schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 15:31:
[...]
Hoe zit het nou met de cache en de algoritmes die eigenlijk afgestemd zijn op het gebruik van normale hdd's ?
Zijn er überhaupt al speciale voor SSD geoptimaliseerde RAID controllers?

Liev

quote:
arjan.t schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 15:55:
[...]

Zijn er überhaupt al speciale voor SSD geoptimaliseerde RAID controllers?
Ik meen dat er fabrikanten zijn die dat wel aangeven.

quote:
Dethroned schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 15:31:
[...]

Ik betwijfel of er echt veel verschillen zijn. Elevator seeks zijn met ssd's niet nodig. De fabrikanten die nu een voorsprong hebben met hun cachingalgoritment zullen die voorsprong blijven behouden. De verschillen op dit gebied zijn erg groot.
Ik ga in ieder geval even testen met de 3ware 9000 en zal de (vermoedelijk) belabberde resultaten hier later posten. Ondertussen ga ik op zoek naar een betere RAID controller, maar ik vraag me nog steeds af wat op dit moment de beste RAID controller dan is voor 4 snelle SSD schijven.

Ik denk niet dat het echt slecht zal presteren (ten opzichte van een harde schijf) maar vergeleken met een Areca zul je zeker bij het gebruik van raid 5 veel performance gaan missen.

In een server wil je hoe dan ook redundancy. Bij het groot van ssd's zijn de kosten hiervoor veel hoger dan bij harde schijven die meestal minder dan 200 euro per stuk kosten. Het investeren in een raid-controller die fatsoenlijk presteert in raid 5 in plaats van raid 10 gebruiken op een simpele controller is daardoor eerder zinvol.

AMCC werkt overigens aan betere cachealgoritmen voor zijn huidige generatie raid-adapters. Hopelijk komen de prestaties daarmee eindelijk een beetje op het niveau van de concurrentie.
quote:
Femme schreef op maandag 26 mei 2008 @ 16:40:
[...]

De cache op de harde schijf is met name nuttig als write-back cache. De mogelijkheid om read I/O's voorrang te geven boven het wegschrijven van data in de write-back cache kan vooral op intelligente raid-adapters (met eventueel een bbu) veel snelheidswinst opleveren. Of read-ahead caching veel verschil uitmaakt weet ik niet. Op LSI Logic raid-controllers kun je read-ahead cache in en uitschakelen en daar is er eigenlijk geen positief verschil in prestaties merkbaar.

De trage writes van een ssd met mlc-geheugen kunnen voor een deel opgevangen worden door een raid-controller met cachegeheugen, bijv. de Areca ARC-1200 van 150 euro. Zodra je er sequentieel meer data in gaat pompen dan de cache kan bevatten ga je natuurlijk niet zoveel voordeel meer van de cache merken. Op een bootdisk zal normaal gesproken tamelijk beperkt geschreven worden. Het installeren van applicaties zal ook prima versnelt kunnen worden door een cache van 128MB. Een mogelijk nadeel van mlc-ssd's met een schrijfsnelheid van slechts 40MB/s is trage hibernation.
Okay, dat is dan dus de moeite waard. Maar een processor en cache geheugen (DDRII RAM) heb ik al. Is het niet prima mogelijk om hier een simpel tooltje voor te schrijven? Ik weet niet precies hoe dit proces binnen windows gemanaged wordt, maar een stukje software dat zegt: als er read-reqeust zijn, tijdelijk even schrijven naar [ram disk] ben je toch al een heel eind?
quote:
arjan.t schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 13:14:
[...]

Dat dacht ik eigenlijk al ja. Is de ARC-1231 eigenlijk op dit moment de beste RAID controller voor deze configuratie?
Ik heb er geen verstand van, maar misschien heb je hier wat aan:
http://www.tomshardware.c...ssd-memoright,1926-4.html

ernst wijzigde dit bericht 28-05-2008 15:12 (10%)

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Liev

Weer een "doorbraak". De mydigitalssd.
Een MLC sneller dan Transcend.
120 mb/sec read, 30 mb/sec write. 32 GB voor EUR 158,92

quote:
Dethroned schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 20:24:
Nice, alleen ik zie geen 3,5 " modellen op die site. Mochten er nou zo'n schijfjes zijn van 64 gig binnen enkele tijd dan ga ik het serieus overwegen. 200 euro en je hebt zo'n schijf in huis

Reg. datum: 13 september 2003

quote:
ernst schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 15:12:
Okay, dat is dan dus de moeite waard. Maar een processor en cache geheugen (DDRII RAM) heb ik al. Is het niet prima mogelijk om hier een simpel tooltje voor te schrijven? [...] als er read-reqeust zijn, tijdelijk even schrijven naar [ram disk] ben je toch al een heel eind?
Het punt is natuurlijk dat als je OS X de uitstaande writes laat beheren in het gewone geheugen van je computer, je deze kwijtraakt zodra je systeem crashed of iemand er domweg de stekker uittrekt, er een stroom storing optreedt etc.

Beter is het dus om i.p.v. OS X dit te laten doen, je RAID controller dit te laten afhandelen. Deze kun je voorzien van een battery unit. Zodra de stroom uitvalt, of de computer gereset wordt terwijl er nog data in de schrijf cache staat, kan de RAID controller deze nog snel naar de SSD schrijven. Puur via OS X zelf is dit niet mogelijk.

Ruim baan voor de geemancipeerde vrouw!

Misschien toch interessant voor de Sony PS3 als de prijzen wat gezakt zijn: Hier kan dus ook een 2.5" SSD in. Werkt het? Jazeker >:) .
  • Iemand vertelde dat het spel Devil May Cry 4 op een 100gb 7200rpm 2.5" 22min54sec. installeerde. Op de SSD 64GB duurde de install 21min56, iets sneller dus.
  • Maar het laden van het spel (en tevens demo's uit de psn store)en de levels etc duurd met een normale 5400/7200rpm HD 20-30seconden of langer, _/-\o_ terwijl dat met de SSD vrijwel direct geladen was _/-\o_ !!!!

Reg. datum: 13 september 2003

quote:
ToFast schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 20:49:
Misschien toch interessant voor de Sony PS3 als de prijzen wat gezakt zijn: Hier kan dus ook een 2.5" SSD in. Werkt het? Jazeker >:) .
  • Iemand vertelde dat het spel Devil May Cry 4 op een 100gb 7200rpm 2.5" 22min54sec. installeerde. Op de SSD 64GB duurde de install 21min56, iets sneller dus.
  • Maar het laden van het spel (en tevens demo's uit de psn store)en de levels etc duurd met een normale 5400/7200rpm HD 20-30seconden of langer, _/-\o_ terwijl dat met de SSD vrijwel direct geladen was _/-\o_ !!!!
Dat is zeker wel HEEL erg interessant! Dit is totaal niet waar ik het zelf voor in gedachten had eerst (zat meer aan onze zware DB server te denken), maar voor m'n PS3 is dit ook wel een erg leuke toepassing. In mijn PS3 ga ik natuurlijk alleen niet een dure mtron van 800,- ofzo stoppen :P

Dat Devil May Cry 4 zo lang duurt ligt overigens meer aan het encrypten dan aan de disk. M.a.w. het installatie proces is sterk CPU bound, niet IO bound. Overigens heb je wel een leuk muziekje en mooie plaatjes bij het installeren ervan ;)

Ruim baan voor de geemancipeerde vrouw!

Dat is wel erg leuke winst ja, maar absoluut de aanschaf niet waard op het moment. (vind ik dan)
Vind het vooral interessant in laptops (als ik naar mezelf kijk). In servers vind ik het ook interessant, maar dan alleen om een nette scheiding van OS (op flash) en data op schijven te krijgen. Daarvoor kan ik dus ook aan de slag met goedkope SSD achtige dingen (zoals IDE modules van een paar gig etc)

quote:
Dat begint erop te lijken. Alleen erg jammer van de lage write-performance. Echter, dit zal wel op te lossen kunnen zijn met RAID 0 + Areca ARC-1200 8)
Moet je nou voor een SSD schijf ook SSD geheugen oid hebben? Of andere aanpassingen?
Of het is het gewoon plug&play met Windows (XP/Vista installeren natuurlijk wel)?

quote:
De prijs is an sich wel gunstig voor 32 GB, maar 30 MB/s is een beetje aan de lage kant.
Vond die SuperTalent SSD's met 40 MB/s al op het randje voor schijven, alleen die 10 MB/s meer zorgt gelijk al voor een kleine 70 euro prijsverschil :D
Afhankelijk van je taken zijn deze goedkopere SSD's wel interesant, en hopelijk bevorderen ze ook de prijsdaling van de snellere wat meer.
Dan duurt de installatie maar wat langer, dat is meestal eenmalig :D

Edit: Iemand het al opgevallen @ mydigitalssd, ze zeggen:
Read: 120 MB/s en Write 30 MB/s, nu ben ik niet blind, maar op de productfoto staat toch echt Read 65 MB/s en write 25 MB/s. Nogal een verschil :?

Nakebod wijzigde dit bericht 29-05-2008 13:17 (12%)

Nakebod's Webcam Archive
Trying is the first step to failure.
GTA San Andreas Multiplayer

quote:
Nakebod schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 13:15:
[...]
Edit: Iemand het al opgevallen @ mydigitalssd, ze zeggen:
Read: 120 MB/s en Write 30 MB/s, nu ben ik niet blind, maar op de productfoto staat toch echt Read 65 MB/s en write 25 MB/s. Nogal een verschil :?
En onder in de bench staat read 120 write 21 >.<

"Want an Orange?"
- Nakor, Prince of the Blood

Sikklebell--Lvl 63 Mage--Trollbane

"once fully installed, the PC performed equal to the HDD that came with the PC" klinkt niet erg bemoedigend. Het lijkt dat de boot/applicatieprestaties in ieder geval merkbaar beter zijn dan van een harde schijf. Tussen mijn vier Mobi's en de Raptors die ik hiervoor had is veel verschil merkbaar.

Een Areca ARC-1200 zal zeker helpen. Als je games van een paar gig gaat installeren op deze mlc ssd's moet je niet al te beste prestaties verwachten.

Voor de prijs van het ding kun je twee keer zoveel ssd's kopen als Mtron Mobi's en heb je vier keer zoveel capaciteit. Dit in combinatie met een mooie raidcontroller zal het prestatieverschil kleiner doen uitpakken.
En tja zoals het nu gaat heb je elke week nieuwe releases... Ben blij dat ik geen geld heb. :)
Liev

quote:
maratropa schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 14:51:
En tja zoals het nu gaat heb je elke week nieuwe releases... Ben blij dat ik geen geld heb. :)
quote:
Femme schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 13:35:
Tussen mijn vier Mobi's en de Raptors die ik hiervoor had is veel verschil merkbaar.
Iemand kennelijk wel... 8)

Ik zit heel erg te twijfelen. Ik wil een dual boot systeem
1. Windows Vista getweaked
2. Windows XP Tablet / Fundamentals / Lite combi

Ik zie 32 GB eigenlijk als minimum, maar aan de andere kant wil ik wel eigenlijk tom tom erop, hd films kunnen afspelen en wellicht 1 of 2 spelletjes kunnen installeren. Overige activiteiten zullen mobiele toepassingen zijn, dus bellen (skypen), mailen, surfen.

Gaat bij om toepassing van de SSD in een Gateway C-142XL tablet. Daar zit standaard een 250 GB 5400 rpm schijf in.
Zo'n mobi is marginaal sneller, maar stukken duurder dan zo'n Super Talent. Maar OCZ zit er precies tussen. In volgorde de reden voor ssd
1. stroombesparing
2. schockproof
3. lange levensduur

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws