Reg. datum: 13 april 2008
[SSD] Wat is er beschikbaar en werkt het ? Deel 1
Pagina: 1 2 3 4 ... 19 20 21 22 23 24 25 26 27 ... 63 64 65 66 last
Nieuw TopicReg. datum: 13 april 2008
Reg. datum: 03 januari 2002
Of gewoon even lezen ....quote:Spacepannekoek schreef op zondag 25 mei 2008 @ 16:47:
Jammer dat die SSD's zo duur zijn...Ik begin onderhand wel een beetje moe te worden van de standaard harddisks..lawaaiierige rommel is het. Ik zou opzich met een 64 gb mijn OS en enkele games voldoende ruimte hebben maar als je ziet dat je dan 1500-3000 euro kwijt bent houdt het natuurlijk heel erg snel op. Wie weet over 2 jaar, eindelijk verlossing van de oude harddisks
Ben je 350 kwijt... valt wel mee toch ?quote:Dethroned schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 18:47:
Super talent MX 15, 30, 60 gb
read 120 mb/sec
write 40 mb/sec
price ¤ 185,- ¤ 230,- ¤ 350,- (*nu kopen* op ebay)
I got a problem-solver and its name is revolver
Reg. datum: 05 maart 2008
Ik volg het niet zo meer, maar heeft iemand van hier nou een Supertalent MX?
Wat ik niet helemaal begrijp: wat is het verschil tussen cache op de schijfdrive of RAM in je computer?
In beide gevallen moet de schijf eerst aangesproken worden om te cachen. Of de cache dus op de schijf of op je moederbord zit maakt dan niet uit. Hooguit <1% voor gebruikt van de bandbreedte op het SATA kanaal en nog iets omdat de CPU de caching nu moet afhandelen ipv de schijf.
Kortom waarom niet gewoon een stukje RAM alloceren als HDD/SSD cache?
Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day
Als een SSD bijna geen cache heeft, kan dat zeker in z'n nadeel werken. Zeker met de eerder besproken problemen dat het OS niet 'verwacht' dat de schijf al zo snel klaar is, en dus even laat wachten. Gevolg, cache vol.
Hoe dan ook, het verschil zal zowiezo enorm zijn met een gewone hdd, underperformaned of niet. Ik had even XP geprobeerd op een Transcend IDE flash module, zeer lage accesstime, maar ook lage read/write. Zelfs bij dat ding was het al een hele vooruitgang, dus in de praktijk zul je er niet zo heel veel van merken.
Reg. datum: 13 april 2008
Idd aardig, 350 dus voor een 60 gb.quote:Dethroned schreef op zondag 25 mei 2008 @ 23:11:
[...]
Of gewoon even lezen ....
[...]
Ben je 350 kwijt... valt wel mee toch ?
Ik ga eens ff zoeken, zijn die alleen via ebay voor zulke prijzen te krijgen dan?
Op Ebay.com staat wel wat ja...maar zijn 2,5 "
Denk niet dat 2,5 " in me PC past, moet 3,5 zijn.
Hoe zit het eigelijk met de duurzaamheid van SSD schijven? Gaan deze flink langer mee ook dan gewone spinning hdd's
Spacepannekoek wijzigde dit bericht 26-05-2008 12:55 (39%)
windows boot een stuk sneller en atto bench geeft ook duidelijk verschil :
oude :

nieuwe :

gaat om de 64gb versie
dus iedereen die een sata1 versie heeft via dell even zorgen dat je hem kan omruilen
Wel goeie snelheden al vind ik het jammer dat er geen accesstime wordt weergegeven. Anders even HD-tune runnen?
http://www.ewiz.com/detail.php?name=FTM30GK25H&show=w
Op de afbeelding zit ie wel in een casing. Zou ie te dik zijn om in een gemiddelde laptop te stoppen?
Hier hebben ze trouwens aardig wat aanbod in SSD:
http://www.newegg.com/Sto...mp;name=Solid-State-Disks
GreenSky wijzigde dit bericht 26-05-2008 15:17 (39%)
Dimensions: 69.85 x 100.2 x 9.50 mm
Maar goed, 2.5" is natuurlijk 2.5", al zit er af en toe nog wel eens verschil in hoogte, maar over het algemeen geeft dit geen problemen, tenzei je laptop heel specifiek alleen dunne 2.5" schijven aankan. (Of de PS3, die kan ook alleen dunne schijven aan zover ik weet.)
Nakebod's Webcam Archive
Trying is the first step to failure.
GTA San Andreas Multiplayer
Reg. datum: 25 maart 2004
Ik zie ze wel bij bedrijven als Newegg en Ewiz staan, maar importeren of kopen via Ebay lijkt me nogal omslachtig en riskant. Je moet dan namelijk ook rekening houden met BTW, invoerrechten, hoge verzendkosten/levertijden en inklaringskosten bij de douane.
Nakebod's Webcam Archive
Trying is the first step to failure.
GTA San Andreas Multiplayer
De cache op de harde schijf is met name nuttig als write-back cache. De mogelijkheid om read I/O's voorrang te geven boven het wegschrijven van data in de write-back cache kan vooral op intelligente raid-adapters (met eventueel een bbu) veel snelheidswinst opleveren. Of read-ahead caching veel verschil uitmaakt weet ik niet. Op LSI Logic raid-controllers kun je read-ahead cache in en uitschakelen en daar is er eigenlijk geen positief verschil in prestaties merkbaar.quote:Wat ik niet helemaal begrijp: wat is het verschil tussen cache op de schijfdrive of RAM in je computer? In beide gevallen moet de schijf eerst aangesproken worden om te cachen. Of de cache dus op de schijf of op je moederbord zit maakt dan niet uit. Hooguit <1% voor gebruikt van de bandbreedte op het SATA kanaal en nog iets omdat de CPU de caching nu moet afhandelen ipv de schijf. Kortom waarom niet gewoon een stukje RAM alloceren als HDD/SSD cache?
De trage writes van een ssd met mlc-geheugen kunnen voor een deel opgevangen worden door een raid-controller met cachegeheugen, bijv. de Areca ARC-1200 van 150 euro. Zodra je er sequentieel meer data in gaat pompen dan de cache kan bevatten ga je natuurlijk niet zoveel voordeel meer van de cache merken. Op een bootdisk zal normaal gesproken tamelijk beperkt geschreven worden. Het installeren van applicaties zal ook prima versnelt kunnen worden door een cache van 128MB. Een mogelijk nadeel van mlc-ssd's met een schrijfsnelheid van slechts 40MB/s is trage hibernation.
BTW betaal je toch wel, invoerrechten worden niet geheven over computer hardware en de verzendkosten van een ssd'tje (klein en licht) zullen wel mee vallen.quote:Meneerbeer340 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 16:01:
Weet ie iemand of er ook Nederlandse bedrijven/webshops zijn die Super Talent SSDs leveren?
Ik zie ze wel bij bedrijven als Newegg en Ewiz staan, maar importeren of kopen via Ebay lijkt me nogal omslachtig en riskant. Je moet dan namelijk ook rekening houden met BTW, invoerrechten, hoge verzendkosten/levertijden en inklaringskosten bij de douane.
Naast de terechte correctie van drZymo en Lekkere Kwal, weerleg je gewoon niet mijn punt: Als je de aanname maakt dat blocking I/O uitsterft, bega je een fout. De technische details van beide technieken had ik het niet over en ken ik bovendien wel.quote:Enlightenment schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 22:45:
Om even een analogie te gebruiken:
Blocking I/O werkt zo: ...
...
Non-blocking I/O ook wel...
...
Voutloos wijzigde dit bericht 26-05-2008 16:57 (10%)
Talkin.nl daily photoblog
Day 979: On Top
Foto specs: Canon 300D, Tamron 17-50 f/2.8, 1/500s, f/5.6, ISO 100
Koop je vor 5 eurie een bracket .....quote:Spacepannekoek schreef op maandag 26 mei 2008 @ 12:24:
[...]
Idd aardig, 350 dus voor een 60 gb.
Ik ga eens ff zoeken, zijn die alleen via ebay voor zulke prijzen te krijgen dan?
Op Ebay.com staat wel wat ja...maar zijn 2,5 "
Denk niet dat 2,5 " in me PC past, moet 3,5 zijn.
Hoe zit het eigelijk met de duurzaamheid van SSD schijven? Gaan deze flink langer mee ook dan gewone spinning hdd's
De 2,5" form factor is gewoon het meest populair. Dit heeft ook de meeste toekomst. Scheelt ruimte.
Wat duurzaamheid betreft lijkt me een inkoppertje. Ze gebruiken minder stroom en hebben geen bewegen de onderdelen. De MTBF is volgens mij ook veel hoger.
btw op de FP staat nu wel een leuk stuk over nieuwe SSD's met topsnelheid van 200 mb/sec !
Aha, dus een Areca ARC 1200 (die ondertussen al rond de 130 kostquote:Femme schreef op maandag 26 mei 2008 @ 16:40:
De trage writes van een ssd met mlc-geheugen kunnen voor een deel opgevangen worden door een raid-controller met cachegeheugen, bijv. de Areca ARC-1200 van 150 euro. Zodra je er sequentieel meer data in gaat pompen dan de cache kan bevatten ga je natuurlijk niet zoveel voordeel meer van de cache merken. Op een bootdisk zal normaal gesproken tamelijk beperkt geschreven worden. Het installeren van applicaties zal ook prima versnelt kunnen worden door een cache van 128MB. Een mogelijk nadeel van mlc-ssd's met een schrijfsnelheid van slechts 40MB/s is trage hibernation.
Scheelt snel 120¤+ !
Jammer dat de Supertalent MX + ARC 1200 alleen maar in de VS te halen is...
Mnemosyne XT Viator Abacus Minimus
Non scholae sed vitae discimus Seneca
?quote:Femme schreef op maandag 26 mei 2008 @ 16:40:
invoerrechten worden niet geheven over computer hardware
De vorige keer dat ik wat meuk uit Amerika bestelde (mini-itx en nog wat spul, aangegeven als 'computer parts') mocht ik vrolijk nog even bij lappen van de douane.
Je moet even kijken of je de verzender zo ver kan krijgen om er iets op te zetten als gift, of sample. Of laten overkomen als een simpel laptop schijfje van 70 dollar.
Ik denk dat je er in de praktijk misschien nog wel 50 euro er bovenop kan tellen. Maar evengoed zijn die supertalent dingen dan nog betaalbaar.
Heb je werkelijk invoerrechten moeten betalen of ging het alleen om btw? Als je wel invoerrechten hebt betaald heeft de douane het product kennelijk in de verkeerde categorie geplaatst.quote:GreenSky schreef op maandag 26 mei 2008 @ 18:34:
[...]
?
De vorige keer dat ik wat meuk uit Amerika bestelde (mini-itx en nog wat spul, aangegeven als 'computer parts') mocht ik vrolijk nog even bij lappen van de douane.
Tegenwoordig noemt men het douanerechten. p deze site kon ik zen dat het gaat om een zogeheten taric code en een landcode.quote:Femme schreef op maandag 26 mei 2008 @ 18:55:
[...]
Heb je werkelijk invoerrechten moeten betalen of ging het alleen om btw? Als je wel invoerrechten hebt betaald heeft de douane het product kennelijk in de verkeerde categorie geplaatst.
Voor bijvoorbeed laptops
code 8471 30
"draagbare automatische gegevensverwerkende machines, wegende niet meer dan 10 kg, die ten minste bestaan uit een centrale verwerkingseenheid, een toetsenbord en een beeldscherm"
Verenigde Staten van Amerika - US (400)
Douanerecht derde landen : 0 %
Luchtwaardigheids-tariefschorsing : 0 %
Pagina: 1 2 3 4 ... 19 20 21 22 23 24 25 26 27 ... 63 64 65 66 last
Dit topic is gesloten.