Reg. datum: 15 februari 2008
@ The KIPquote:
MemoRight heeft een 2.5" IDE SSD in 16GB en 32GB met 100 MB/s lezen en schrijven.
GoT Index » Opslagmedia & I/O Controllers » [SSD] Wat is er beschikbaar en werkt het ?
Pagina's: 1 2 3 4 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 last
[Post Reply] [Nieuw Topic]@ The KIPquote:thekip schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 14:08:
[...]
Indrukwekkend, thx.
een boot time van 23 seconden is ook fijn. Helaas kan mijn laptop geen sata schijfjes aan (is wat ouder
)
Zeker een "Dell" SSD, die zon 800¤ kost maar niet presteert?quote:Borromini schreef op maandag 05 mei 2008 @ 20:19:
o_O Daar is m'n Samsung SSD'tje dat in deze Vaio TZ zit niets tegen![]()
Dan zou ik gewoon de MLC versie halen, want 70mb/s is niet 2x de prijs waard. Geef me dan maar een Mobi 32gbquote:Meneerbeer340 schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 14:26:
De SLC serie heeft dezelfde readspead, maar kan met 70MB/sec schrijven.
Ja das niet onaardig, ik wil wel eens zien wat die 30gb MLC in benchmarks gaat doen.quote:30GB: MLC $299, SLC $699
60GB: MLC $449, SLC $1299
120GB: MLC $649, SLC *N/A*
Mnemosyne XT Viator Abacus New!!! => Minimus
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Vrijwel alle SSD fabrikanten "willen" een MLC variant uitbrengen. Zal wel weer eeuwig duren, net zoals de 64GB en 128GB SLC varianten waar veel mee geadverteerd wordt maar als het puntje bij paaltje komt niet leverbaar zijn. (uitzonderingen daar gelaten).quote:Meneerbeer340 schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 14:26:
Ik las net dat Supertalent ook nieuwe SSDs wil uitbrengen. Zowel een MLC productlijn (met lage writespeeds) en een SLC productlijn. De MLC serie zal dus voor enterprise gebruik niet echt interessant zijn (40MB/sec write) maar voor typisch desktop gebruik zal deze razendsnel zijn met 120MB/sec read. De SLC serie heeft dezelfde readspead, maar kan met 70MB/sec schrijven.
30GB: MLC $299, SLC $699
60GB: MLC $449, SLC $1299
120GB: MLC $649, SLC *N/A*
Omgerekend in euros en inc btw denk ik dat de MLC serie zeer aantrekkelijk is. Vooral als deze aan een sneller raid adapter (Areca?) met cache geheugen wordt gekoppeld.
Bron: http://www.dailytech.com/...AII+SSDs/article11696.htm
Ik heb gezien dat de 30 en 60GB MLC versie half Mei op voorraad zijn bij grote Amerikaanse e-tailers zoals Newegg.quote:2fast4ya schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 19:29:
[...]
Vrijwel alle SSD fabrikanten "willen" een MLC variant uitbrengen. Zal wel weer eeuwig duren, net zoals de 64GB en 128GB SLC varianten waar veel mee geadverteerd wordt maar als het puntje bij paaltje komt niet leverbaar zijn. (uitzonderingen daar gelaten).
De verhaaltjes van "willen uitbrengen" zijn wat mij betreft een beetje BS. Eerst zien dan geloven....
(topic luidt trouwens: wat IS er beschikbaaren werkt het.)
Meneerbeer340 wijzigde dit bericht 06-05-2008 21:17 (4%)
Ik ook, jij niet?

"There are three stages in scientific discovery: first, people deny that it is true; then they deny that it is important; finally they credit the wrong person."
Ik ook, jij niet?
@bimmquote:bimm schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 13:06:
SSD's lezen redelijk, schrijven niet zo snel maar hebben een hele lage access tijd.
Als ik het goed begrijp zijn ze dan idioot veel sneller bij het compileren van sourcecode bestaande uit honderden bestanden?
Of begrijp ik het mis wat het voordeel is ten opzichte van standaard hardeschijven in deze situatie?
Meer 950KB.. het zijn milliseconden hoorquote:2fast4ya schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 16:44:
[...]Wanneer de WD Raptor de informatie gevonden heeft (na 7.9 ms) heeft een SSD @ 120 MB/s al ca. 950 MB gelezen (0,1 ms zoeken + 7,8 ms lezen). Daar komt het echte verschil in performance vandaan. Bij schrijven (althans voor de MemoRight SSD) geldt hetzelfde verhaal.
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Voor leesacties, voor schrijfacties kan de latency prima 50ms of meer bedragen. Dat zijn niet meer dan 20 I/O's per seconde.quote:bimm schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 13:06:
SSD's lezen redelijk, schrijven niet zo snel maar hebben een hele lage access tijd.
Het grote verschil tussen een mechanische hardeschijf en solid state storage zoals flash SSDs, is het feit dat de hardeschijf maar één leeskop heeft en dus maar één ding tegelijk kan doen. De 16MB buffercache op de schijven is ook voornamelijk bedoeld als write-cache, aangezien zonder enige vorm van buffer deze hardeschijven maximaal zo'n 800KB/s sequential write behalen. Om hardeschijven een beetje snel te laten presteren, wordt firmware van zo'n 400.000 regels code gebruikt. Sommige code hiervan is nog nooit herschreven over de jaren en dus decennia oud. Geen enkele fabrikant heeft zich tot dusver (en afaik) tot een poging van een algehele re-write gewaagd. Flash fabrikanten moeten dit nu wel doen, firmware voor hardeschijven is simpelweg niet toepasbaar op flash.quote:Of begrijp ik het mis wat het voordeel is ten opzichte van standaard hardeschijven in deze situatie?
Terug van weggeweest :)
Take control of the input and you shall become master of the output.
Is dat gewoon een kwestie van nieuwe drivers? Of denk ik nu te makkelijkquote:Enlightenment schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 19:49:
De toekomst
De SSD markt is nog nieuw, de performance van flash geheugen is theoretisch vrijwel oneindig, alleen zal het wiel opnieuw uitgevonden moeten worden. Firmware en 'zware' controllerchips zullen nodig zijn om de potentie van flash ten volle te benutten. Eveneens zullen delen van Windows en andere software ook herschreven moeten worden om hoge performance mogelijk te maken: met asynchrone I/O die de SSD controller in staat stelt I/O tegelijkertijd uit te voeren.
P.S. sorry voor de lengteals ik eenmaal begin....
After the first glass you see things as you wish they were...
After the second you see things as they are not..
Finally you see things as they really are
and that is the most horrible thing in the world...
Terug van weggeweest :)
Take control of the input and you shall become master of the output.
After the first glass you see things as you wish they were...
After the second you see things as they are not..
Finally you see things as they really are
and that is the most horrible thing in the world...

2fast4ya wijzigde dit bericht 10-05-2008 20:32 (12%)
Respect voor de kennis zou ik eerder zeggen... Queen of RAID, bedankt voor het inzichtquote:maratropa schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 19:54:
Strebertje, maar wel relaxte info
Het jeukt wel af en toe om zo'n ding te kopen...
Got Leenucks? | Arch Linux: power in simplicity | OpenWRT: Empower your router | Blog thingy

systeem specs ::::::: CURESEEKERS [# 1 of 2 ;) @ Rosetta@home ] :::::::
maratropa wijzigde dit bericht 14-05-2008 14:43 (31%)
Maar dit zijn toch geen traditionele HDD's? Dus dan ben ik benieuwd waar dit verschil tussen de SSD's door komt. Waarschijnlijk een (behoorlijk) betere vertaalslag/interfaces, minder bottlenecks en het gebruik van snellere chips.quote:DaOverclocker schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 14:17:
Die harddrive fabrikanten moeten echt alles overboord gooien en flash disks gaan maken
Dit plaatje moet voor sysbeheerders toch genoeg zeggen:
Dookie Fundamentalist
Kan iemand mij helpen aan de single Snow van Saloon?
GoT Index » Opslagmedia & I/O Controllers » [SSD] Wat is er beschikbaar en werkt het ?
Pagina's: 1 2 3 4 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 last
© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona
© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona