Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
SOEPSTENGEL13 schreef op woensdag 23 april 2008 @ 23:04:
Ik snap eigenlijk niet waarom het zo lang duurt tot dat de prijzen dalen. Ik heb namelijk net een nieuwe USB stick gekocht (4GB) met een gemiddelde read van 34MB/s voor een prijs van 18 euro! In theorie zouden ze dan toch ook eigenlijk een leuke SSD'tje van kunnen maken met intergrated raid ofzo 4x 4GB = 16GB (genoeg voor XP denk ik?), read speed van 4x30 = 120MB/s (geen 34 genomen omdat je dat nooit zult halen in raid.) voor een prijs van 4x 18 = 72 euro!

Of praat ik nu onzin?
Het is meer de access time, sequential write en random write die het kaf van het koren scheiden bij SSD's, ik denk niet dat jouw goedkope stickie daar bijster goed mee presteert. Daarnaast is de kwaliteit van de chips wat hoger op SSD's dan op USB sticks omdat die niet bedoeld zijn voor gebruik als systeemschijf.

Word ook orgaandonor! Klik hier! Waarom niet? - free.LekkereKwal.com utils mirror

Yokohama, Japan

In theorie kan je dat al doen met 4 sticks en dan door windows daar een raid0 van te maken. Alles gaat dan via USB 2.0 en met verschillende kanalen kan je dan volgens mij boven 480MBit komen. Alleen hebben SSD's een speciale controller chip die het verschil uitmaakt tussen verschillende producten. Naast het gebruik van SLC, MLC etc.

De controller chip met de cache is het intelligente deel van de SSD en die maakt dat elke SSD van verschillende fabriekanten anders presteren. Inkoop van de geheugenchips wordt daarentegen steeds goedkoper, maar met goedkopere geheugenchips worden weer grotere drives gemaakt en blijft de prijs nog wel een jaar redelijk hoog. Hoger dan USB sticks bijelkaar genomen in ieder geval.
USB sticks zijn daar ook niet voor bedoelt, ik heb geen idee hoeveel writes die kunnen hebben per sector. Voordat de sectoren niet meer bruikbaar zijn natuurlijk.

Zou iemand met een SSD zo'n bootchart kunnen runnen? Ben ik eigenlijk wel erg benieuwd naar omdat dat de performance van je boot sequence laat zien en je dus echt goed kunt zien hoe groot het verschil tussen een conventionele hdd en een ssd is.

thekip wijzigde dit bericht 24-04-2008 09:12 (59%)

It is difficult to get a man to understand something when his salary depends upon his not understanding it (Upton Sinclair)
Website
Los Alcoholicos

-=PLACEBO=-

quote:
thekip schreef op donderdag 24 april 2008 @ 09:05:
Zou iemand met een SSD zo'n bootchart kunnen runnen? Ben ik eigenlijk wel erg benieuwd naar omdat dat de performance van je boot sequence laat zien en je dus echt goed kunt zien hoe groot het verschil tussen een conventionele hdd en een ssd is.
In het kader van 'beelden zeggen meer dan woorden', er staat een heel mooi filmpje op Youtube met bootende Macs met verschillende schijven naast elkaar. :)

Dookie Fundamentalist
Kan iemand mij helpen aan de single Snow van Saloon?

quote:
SOEPSTENGEL13 schreef op woensdag 23 april 2008 @ 23:04:
Ik snap eigenlijk niet waarom het zo lang duurt tot dat de prijzen dalen. Ik heb namelijk net een nieuwe USB stick gekocht (4GB) met een gemiddelde read van 34MB/s voor een prijs van 18 euro! In theorie zouden ze dan toch ook eigenlijk een leuke SSD'tje van kunnen maken met intergrated raid ofzo 4x 4GB = 16GB (genoeg voor XP denk ik?), read speed van 4x30 = 120MB/s (geen 34 genomen omdat je dat nooit zult halen in raid.) voor een prijs van 4x 18 = 72 euro!

Of praat ik nu onzin?
Qua sequential reads zou dat inderdaad prima kunnen, maar de writes zijn dan nog om te janken. De snelste standaard flash disks/SD cards die ik in mijn handen heb gehad haalden max 5-6 MB/sec writes. De access time van een USB stick is ook enorm hoog volgens mij, kopieren/verwijderen van veel kleine bestanden gaat altijd machtig traag met die dingen terwijl grote bestanden veel sneller gaan.
Daarnaast zit je nog met het probleem dat je sticks na zon 10,000 writes op dezelfde cell dood gaan, nu lijkt dat best veel, maar als een programma elke minuut een status wegshrijft naar een config/data file zit je al op 1440 writes per dag (24 uur). Na 5 dagen beginnen je sticks dus al gaar te raken.

SSD schijven voorkomen dat door de writes te verspreiden over de (lege) geheugencells/locaties. Ook hebben deze oa een write-cache aan boord zodat het geheel een heel stuk sneller wordt.

Een raid array van usb sticks zou voor sommige doeleinden best goed kunnen werken (cache schijf van een high speed FTP server voor files die veel worden gedownload bijvoorbeeld), maar als vervanging voor een HD voldoen ze gewoon totaal niet.

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

quote:
GreenSky schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 13:59:
@2fast4ya, zin om even HDtune te runnen en screenshot hier te posten? Zou ik graag willen zien. (of draai je geen Windows?)

@GreenSky

Heb HD Tune gerunt op m'n laptop met MemoRight 64GB GT.

http://i27.tinypic.com/e3d3q.jpg

Zijn er nog meer SSD bezitters die een HD Tune screenshot kunnen/willen/durfen posten?

Als ik tijd heb, hang ik de MemoRight SSD misschien nog even in m'n PC om te kijken hoe de resultaten dan zijn.

wel vreemd dat je een lagere burst hebt dan je schijf sustained doet.

Mocht je overigens nog een andere plaats voor je image zoeken moet je maar even een DM sturen

It is difficult to get a man to understand something when his salary depends upon his not understanding it (Upton Sinclair)
Website
Los Alcoholicos

quote:
thekip schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 18:39:
wel vreemd dat je een lagere burst hebt dan je schijf sustained doet.
Daar schijnen meer SSD last van te hebben, zie link:

http://images.anandtech.com/iblog/mtron7ksb600hdtuneS.jpg

Dat ligt waarschijnlijk aan de meet methode, want HD Tach laat daar wel "normale" waarden zien.

Konijn is stoer!

Wel apart, de accesstijd van een MemoRight is 100% hoger dan die van een MTron, namelijk 0.2ms vs 0.1ms

Zal dat komen door de extra chips die de hoge doorvoer geven, maar dus hogere latency veroorzaken?

0.2ms is natuurlijk ook al niets, maar het is wel 2x zo hoog als dat van een MTron.

-=PLACEBO=-

quote:
Snow_King schreef op zondag 27 april 2008 @ 15:23:
Wel apart, de accesstijd van een MemoRight is 100% hoger dan die van een MTron, namelijk 0.2ms vs 0.1ms

Zal dat komen door de extra chips die de hoge doorvoer geven, maar dus hogere latency veroorzaken?

0.2ms is natuurlijk ook al niets, maar het is wel 2x zo hoog als dat van een MTron.
Tja, ik zou daar niet teveel op letten. Voor hetzelfde geld is het 0.19 vs 0.20ms. ;)

Dookie Fundamentalist
Kan iemand mij helpen aan de single Snow van Saloon?

quote:
Snow_King schreef op zondag 27 april 2008 @ 15:23:

Dat was mij ook al opgevallen maar het ligt niet aan de MemoRight SSD maar aan m'n laptop. In m'n desktop is de accesstijd wel 0.1ms.

@ Snow King, jij hebt toch ook een 64GB SSD. Post ff HD Tune van de jouwe......

2fast4ya wijzigde dit bericht 27-04-2008 19:37 (7%)

Sowieso is HDTune ontworpen om apparaten te testen die een 50 keer zo grote accesstime hebben, dus wie zegt dat het niet een afrondingsfout is of meetonnauwkeurigheid? Ik heb wel eens wat progjes losgelaten op een ramdisk van 2 GB, dat gaf ook niet bepaald constante meetresultaten..

Demoniac wijzigde dit bericht 27-04-2008 20:56 (25%)

[Profiel][Specs]
Terw_Dan - terug uit Taipei says: you make no sense

Konijn is stoer!

quote:
2fast4ya schreef op zondag 27 april 2008 @ 19:35:
[...]

Dat was mij ook al opgevallen maar het ligt niet aan de MemoRight SSD maar aan m'n laptop. In m'n desktop is de accesstijd wel 0.1ms.

@ Snow King, jij hebt toch ook een 64GB SSD. Post ff HD Tune van de jouwe......
Ik draai Linux en HDtune is alleen voor Windows :)

Maar, een hdparm en seeker dan:
code:
1
2
3
Seeker v2.0, 2007-01-15, http://www.linuxinsight.com/how_fast_is_your_disk.html
Benchmarking /dev/sda1 [61028MB], wait 30 seconds..............................
Results: 5728 seeks/second, 0.17 ms random access time

code:
1
2
3
/dev/sda1:
 Timing cached reads:   6650 MB in  2.00 seconds = 3327.86 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  220 MB in  3.00 seconds =  73.33 MB/sec

Dit is overigens een Mobi.

Ik heb ook een tijdje een Pro in mijn desktop gehad (32GB) en die redde 0.12ms access-time en 118MB/sec buffered disk reads.

Snow king, werk jij heel toevallig op een debian based distro?

kun jij een run doen met bootchart, ik ben erg benieuwd naar de grafieken die daar uit komen (of je dus echt enkel meer wacht op je cpu).

Website
Los Alcoholicos

http://www.ssdisk.eu/buy_mtron_sdd.php

Hey eerst stonden er prijzen bij de meeste, nu is het allemaal "ask" geworden...
quote:
GreenSky schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 13:59:
@2fast4ya, zin om even HDtune te runnen en screenshot hier te posten? Zou ik graag willen zien. (of draai je geen Windows?)
@GreenSky & @Snow_King

Heb nu HD Tune op m'n PC gedraait met de MemoRight 64GB GT met het volgende resultaat:

http://i30.tinypic.com/ivejw8.jpg

:)

Nette scores, kunnen veel SSD fabrikanten nog wat van leren (En worden ze ook weer goedkoper door:D)

Alleen CPU op 100%? Neem aan dat dat niet alleen Windows met HD Tune was, anders klopt er toch iets niet.

Trying is the first step to failure.
GTA San Andreas Multiplayer

quote:
Nakebod schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 21:54:
Nette scores, kunnen veel SSD fabrikanten nog wat van leren (En worden ze ook weer goedkoper door:D)

Alleen CPU op 100%? Neem aan dat dat niet alleen Windows met HD Tune was, anders klopt er toch iets niet.
Volgens mij is dat HD Tune programma een beetje gaar, HD Tach laat nl. wel normale waarden zien. Het is trouwens wel logisch dat bij snellere schijven, zoals de Memoight 64GB GT, de CPU utilization toe neemt omdat de schijven sneller de data leveren en de CPU dus vaker aan de beurt is. (maar 100% lijkt me stug)

Bijgaand nog een plaatje van de HD Tach resultaten:

http://i27.tinypic.com/v4yq75.jpg

2fast4ya wijzigde dit bericht 02-05-2008 22:44 (4%)

quote:
Indrukwekkend, thx.

een boot time van 23 seconden is ook fijn :). Helaas kan mijn laptop geen sata schijfjes aan (is wat ouder :()

Website
Los Alcoholicos

http://tweakers.net/ext/i/?ProduktID=170858
De prijs is al voor meer dan 3 maanden hetzelfde. Ik wil meer concurrentie :(
Nette waardes 2fast4ya! Dat wou ik even zien :)

quote:
Dutchmega schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 17:33:
[afbeelding]
De prijs is al voor meer dan 3 maanden hetzelfde. Ik wil meer concurrentie :(
Ik zag ze laatst op marktplaats staan voor een mooi prijsje...maar ik denk dat ik nog maar even wacht, ik hoop dat de wat grotere schijven wat in prijs gaan dalen 't komende half jaar.

Reg. datum: 30 november 2007

Heeft iemand al 2 MOBIs met nieuwe firmware op een IHCxR in RAID-0 geprobeerd? Hier waren wat problemen mee, maar de 0.17r1 firmware revisie zou dit moeten hebben opgelost. Ik wil eigenlijk een 32GB MOBI, maar die kan komplett.nl momenteel niet leveren, dus lijkt mij 2 16GB MOBIs ook wel interessant, mits ik ze in RAID-0 kan draaien zonder aparte RAID controller...

quote:
Snow_King schreef op maandag 28 april 2008 @ 08:51:
[...]
Ik draai Linux en HDtune is alleen voor Windows :)

Maar, een hdparm en seeker dan:
code:
1
2
3
Seeker v2.0, 2007-01-15, http://www.linuxinsight.com/how_fast_is_your_disk.html
Benchmarking /dev/sda1 [61028MB], wait 30 seconds..............................
Results: 5728 seeks/second, 0.17 ms random access time

code:
1
2
3
/dev/sda1:
 Timing cached reads:   6650 MB in  2.00 seconds = 3327.86 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  220 MB in  3.00 seconds =  73.33 MB/sec

Dit is overigens een Mobi.

Ik heb ook een tijdje een Pro in mijn desktop gehad (32GB) en die redde 0.12ms access-time en 118MB/sec buffered disk reads.
o_O Daar is m'n Samsung SSD'tje dat in deze Vaio TZ zit niets tegen :| ;(

* Borromini weet al wat z'n volgende aankoop wordt.

Vooral bij het laden van mappen met veel bestanden is dat ding pokketraag :(

Got Leenucks? | Arch Linux: power in simplicity | OpenWRT: Empower your router | Blog thingy

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws