quote:
SOEPSTENGEL13 schreef op woensdag 23 april 2008 @ 23:04:
Ik snap eigenlijk niet waarom het zo lang duurt tot dat de prijzen dalen. Ik heb namelijk net een nieuwe USB stick gekocht (4GB) met een gemiddelde read van 34MB/s voor een prijs van 18 euro! In theorie zouden ze dan toch ook eigenlijk een leuke SSD'tje van kunnen maken met intergrated raid ofzo 4x 4GB = 16GB (genoeg voor XP denk ik?), read speed van 4x30 = 120MB/s (geen 34 genomen omdat je dat nooit zult halen in raid.) voor een prijs van 4x 18 = 72 euro!
Of praat ik nu onzin?
Qua sequential reads zou dat inderdaad prima kunnen, maar de writes zijn dan nog om te janken. De snelste standaard flash disks/SD cards die ik in mijn handen heb gehad haalden max 5-6 MB/sec writes. De access time van een USB stick is ook enorm hoog volgens mij, kopieren/verwijderen van veel kleine bestanden gaat altijd machtig traag met die dingen terwijl grote bestanden veel sneller gaan.
Daarnaast zit je nog met het probleem dat je sticks na zon 10,000 writes op dezelfde cell dood gaan, nu lijkt dat best veel, maar als een programma elke minuut een status wegshrijft naar een config/data file zit je al op 1440 writes per dag (24 uur). Na 5 dagen beginnen je sticks dus al gaar te raken.
SSD schijven voorkomen dat door de writes te verspreiden over de (lege) geheugencells/locaties. Ook hebben deze oa een write-cache aan boord zodat het geheel een heel stuk sneller wordt.
Een raid array van usb sticks zou voor sommige doeleinden best goed kunnen werken (cache schijf van een high speed FTP server voor files die veel worden gedownload bijvoorbeeld), maar als vervanging voor een HD voldoen ze gewoon totaal niet.
tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/