Energiemeters... deel hier je ervaringen

Pagina: 1 ... 9 ... 19 Laatste
Acties:
  • 358.244 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Zou ik de meter dan ook om deze blauwe kabel kunnen plaatsen

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gFrc9v5egFeelgglkOl9MY0a/medium.jpg

Daar heb ik de meeste ruimte nl bij.

@SA007: De meterkast is altijd zo geweest (huurhuis). Toen ik een aantal jaren geleden overstapte naar inductie koken hebben ze er nog wat aan gedaan. Ik heb er zelf geen verstand van maar alles schijnt toch te voldoen.

[ Voor 30% gewijzigd door Tallguy op 14-10-2011 12:05 ]

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-06 22:34

SA007

Moderator Tweaking
Daar meet je niet je volledige gebruik

Maar lees mijn vorige post nog eens.
Het lijkt erop dat er nogal wat meer mis is met je meterkast dan een klemmetje wat moeilijk te plaatsen is.

Edit:
Zoals de meterkast nu is voldoet deze zeker weten niet aan de NEN1010, weet niet waar hij dan aan voldoet "Handige harry's electra keurmerk"?

Zie ook:
Wikipedia: Aardlekschakelaar

[ Voor 33% gewijzigd door SA007 op 14-10-2011 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Ik zal dan maar eens een elektromonteur ernaar laten kijken. Huis is uit 1985, weet niet of er toen al richtlijnen waren voor de aardlekschakelaar?

EDIT: als ik je artikel zo lees mag het schijnbaar dus op de manier waarop ze heb bij mij hebben uitgevoerd.

[ Voor 27% gewijzigd door Tallguy op 14-10-2011 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Het is sinds 1975 verplicht in nieuwe installaties zelfs.
Al zijn meermaals de richtlijnen aangeschept, De mensen die je meterkast aangepast hebben voor inductiekoken zijn waarschijnlijk zelfs illegaal bezig geweest, het is namelijk verboden om een meterkast aan te passen en niet achter te laten volgens de nieuwste eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Ik ga wel een erkende electromonteur ernaar laten kijken. Als het nl niet veilig is en/of tegen de wettelijke regels heeft de verhuurder binnen no-time een klacht van mij binnen.

to be continued...

[ Voor 5% gewijzigd door Tallguy op 14-10-2011 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Laat ze bij het vervangen van de meterkast dan maar meteen wat meer ruimte laten om je Owl aan te sluiten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-06 23:42

M2M

medicijnman

wat je zelf natuurlijk even kunt checken is of de aardlekschakelaar wel tussen meter en groepen hangt. Gewoon de aardlek er uit gooien (knop omgooien) en kijken of de lampen in het huis nog aan / uit gaan. Als er nog iets brand, zou ik ook verder niet meer prutsen om er een energie meter om te krijgen. Laat een professioneel iemand er eerst maar eens naar kijken.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Uiteraard ;)

@M2M: voor zover ik weet is dan echt alles stroomloos. Zal het nog wel eens testen.

EDIT2: aardlek uitgezet en ik heb her en der nog steeds stroom (zolder met heteluchtverwarming heeft stroom, inductie doet het nog, lampen in badkamer doen het nog). Alleen woonkamer en slaapkamers en hal hebben geen stoom.
Vlgs mij klopt er dus niet veel van. Ik ga een expert inschakelen. Bedankt voor jullie advies!

[ Voor 140% gewijzigd door Tallguy op 14-10-2011 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-06 22:10

pythagorasABC

A²+B²=C²

Bij ons hebben de groepen met alleen een koelkast of combimagnetron oid geen aardlekschakelaar, is dat wel legaal eigenlijk? De keuken is laatst wel vernieuwd, met een inductie kookplaat onder andere. Die kookplaat heeft een soort eigen "meterkastje" gekregen met wel een aardlekschakelaar, dan zou de rest dus ook aangepast moeten worden?

Maar waar ik eigenlijk voor wou posten is het volgende:
Sinds kort hebben we de volgende energiemeter in huis:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/P3I0S.gif

Ik had er eerst even een router mee getest, en die gaf gewoon 8 W aan. Als ik hem nu echter op een stopcontact aansluit, geeft hij standaard 23 W aan, met een powerfactor van 0.50. Als ik er vervolgens een lamp op zet van 40 W geeft hij ~60 W aan met een powerfactor van 1.00. Ligt dit aan de meter? Of is er iets grondig mis met de bedrading?

[ Voor 3% gewijzigd door pythagorasABC op 16-10-2011 18:30 ]

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Dat is een prutsmeter die sowieso weinig accurate resultaten geeft, maar zoiets is volgens mij echt een defect. Ik zou er terug mee gaan naar de winkel.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Mjah, het ziet eruit als een Cresta, die zijn niet zo heel erg slecht hoor.

Maar wat je zegt lijkt inderdaad op een defecte meter.
Bouwkwaliteit van die dingen is meestal niet denderend (ze worden geproduceert voor letterlijk een 3-4 euro terwijl zo voor 10x dat bedrag in de winkel liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barcafan
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-06 12:17
SA007 schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 22:55:
Mjah, het ziet eruit als een Cresta, die zijn niet zo heel erg slecht hoor.

Maar wat je zegt lijkt inderdaad op een defecte meter.
Bouwkwaliteit van die dingen is meestal niet denderend (ze worden geproduceert voor letterlijk een 3-4 euro terwijl zo voor 10x dat bedrag in de winkel liggen).
9,95 bij de gamma.. :)

• WVL_KsZeN
  • Nu online
Tip :

De energy-logger 4000 is in de aanbieding van 53,99 voor 19,99 (maar alleen vanavond nog)!

http://www1.conrad.nl/scr...es=1&gclid=&scrwidth=1366

Ik heb ook nog een code voor 2 euro korting bij een bestelling vanaf 30 euro : 020477-89 , dus als je nog iets anders voor een tientje zoekt.. (sowieso vanaf 25,- geen verzendkosten met ideal, dus altijd nog iets meebestellen van minstens 5,01 dan is het goedkoper).

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
(jarig!)
Dan moet je wel deze link gebruiken.
Conrad heeft altijd de sessie in de url staan, dus dan kun je niet een link van een ander gebruiken.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• WVL_KsZeN
  • Nu online
Oh ja, stom.. als je jouw link volgt ie is 53,99, maar 19,99 als ie in de winkelmand ligt.

• TD-er
(jarig!)
Op de frontpage van Conrad staat 'ie trouwens ook bovenin genoemd als aanbieding van 19.99

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:50
Bedankt voor de tip :D.
Was toevallig van plan om een energiemeter aan te schaffen, maar 53 euro per stuk vond ik wel erg duur... dus had mijn moeder bijna een Cresta laten halen bij de kijkshop :p.

Lijkt me dit toch een betere deal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar volgens mij is die cresta toch echt een van de betere meters!
Tenminste als je hardware.info mag geloven:
http://nl.hardware.info/r...s-tabel-met-testresulaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05:43
De Cresta RCE-1106 wordt overal zeer goed getest in zijn prijsklasse, dit zal niet voor niets zijn. Natuurlijk heb je duurdere nauwkeurigere meters, maar voor huis-, tuin- en keukengebruik is de Cresta prima! Wil je een nauwkeurigere meter, langer, secuurder meten of meer meetresultaten koop een Energy Logger XX00.

[ Voor 8% gewijzigd door Jumpman op 29-11-2011 15:48 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Er is maar één test waar de RCE-1106 goed wordt gemeten, en die test is fout uitgevoerd (hardware.info). Hij wordt dus niet overal goed getest, hij wordt maar op één plek goed getest. Die test wordt door iedereen overgenomen en als waarheid aangenomen. Ik heb hier al redelijk vaak over gesproken op GoT en die discussies zijn vrij goed terug te vinden met de zoekmachine. Het komt hier op neer:

De Cresta heeft voor zover valt af te leiden uit de opbouw van de meter en de resultaten van medegebruikers en Hardware.info zelf geen True RMS meting, wat betekent dat het meten van schakelende voedingen (bijna alles wat je wil meten) zeer onberekenbaar is. Soms zal hij het goed meten, soms niet. Dit uit zich vooral bij lage vermogens, in de orde van 0-50W. Ook is de nauwkeurigheid bij lage vermogens in het geheel slecht, een kenmerk van dit type meters. De nauwkeurigheidsspecificatie die Cresta op het ding zet is zoals bij alle meters van dit type gewoon bullshit. Andere merken doen het zelden beter hoor, maar ik zie nog wel eens mensen zeggen dat hun meter 1% nauwkeurig is - dit is helemaal niet waar. Voor geen enkele consumer-grade energiemeter.

Het andere punt is dat hardware.info eigenlijk gewoon niet weet hoe ze dit soort apparatuur moeten testen. Ze hebben een aantal belastingen gebruikt die niet constant zijn (stofzuiger, in mindere mate gloeilamp) en ze hebben op het eindresultaat een geometrisch gemiddelde van de relatieve fout genomen, terwijl dit een gewogen gemiddelde moet zijn en eigenlijk zowel de systematische als stochastische fout apart dient te worden gewogen, zoals elke fabrikant van meetapparatuur altijd doet.

Het testen van meetapparatuur is iets dat je niet moet aanpakken als elke andere computer-hardwaretest. Uit de meetmethode die hardware.info heeft gebruikt kun je in principe niet een algemene conclusie trekken. Dit geldt net zozeer als de resultaten voor alle andere meters in hun test.

Voor het enigszins accuraat meten van computers en andere elektronica wil je een true rms meter met een redelijk grote bandbreedte. Dat laatste is niet echt op de verpakking te vinden, maar kun je afleiden uit de gebruikte chips in de meter zelf. Het eerste is vaak wel op de verpakking en specificaties te vinden. Voltcraft gebruikt voor de energy monitor en logger een Arch Meter chip die zowel true rms als breedbandig is, en daardoor altijd betrouwbare en vrij accurate metingen geeft. Deze meter is verder vrijwel de enige betaalbare true rms meter die in Nederland verkrijgbaar is (helaas). Dit is de reden dat deze meters de beste aanraders zijn voor zover ik meters heb opengemaakt en heb bevestigd dat ze accuraat zijn. In de VS heb je een stuk goedkopere opties (Kill-A-Watt), maar hier is het nou eenmaal karig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
(jarig!)
mux schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 18:37:
[...] zowel de systematische als stochastische fout apart dient te worden gewogen, zoals elke fabrikant van meetapparatuur altijd doet.
[...]
Je kunt het beter "nauwkeurigheid" en "precisie" noemen.
Dat is voor de meeste mensen beter te begrijpen.
Afbeeldingslocatie: http://westinstenv.org/wp-content/postimage/accuracy_precision.jpg
Niet heel veel mensen zullen stochastiek hebben gehad, is mijn verwachting ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

In dit geval had ik het niet over nauwkeurigheid en precisie, maar de combinatie van offset en lineaire fout (systematische fout) en 'de rest', waarvoor ik even niks anders dan de wiskundige naam kon bedenken ;)

De meeste meters zijn namelijk nauwelijks nonlineair, maar hebben behoorlijk grote gain errors die ervoor zorgt dat de nauwkeurigheidsfout lineair verschilt over het meetbereik.

edit: INL en DNL zijn de termen... check

[ Voor 6% gewijzigd door mux op 29-11-2011 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobej
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-06 23:46
Voor mijn thesis onderzoek ben ik opzoek naar verbruiksprofielen van elektrische apparaten. De meet frequentie van deze profielen moet 1 seconde zijn en het liefst nog lager. Is een voltcraft energy-logger met sd kaart in staat om verbruiksdata met deze snelheid te loggen? Of zijn er loggers op de markt die hier beter voor geschikt zijn?

Zijn er hier misschien mensen die beschikken over zulke verbruiksprofielen? Alles is welkom: grote verbruikers, kleine verbruikers en ook opwekkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Als je het voor je scriptie doet, kun je toch wel een fatsoenlijke energy analyzer van je universiteit krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
(jarig!)
De EnergyLogger van Conrad/Voltcraft logt per minuut, dus per sec gaat daarmee niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Afgezien daarvan is het niet echt een apparaat dat je serieus kunt gebruiken voor wetenschappelijk werk. Hij is totaal ongekarakteriseerd; je krijgt net als bij alle consumentenapparatuur een algemeen getal 'hij is ongeveer zo accuraat/precies' en daar moet je het mee doen. En dat getal is per definitie onzin.

Elke hogeschool en universiteit die iets met vermogenselektronica doet heeft een aantal fatsoenlijke power/energy analyzers liggen die je een stuk meer zekerheid geven, en de meesten hebben ook een directe computer-aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobej
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-06 23:46
@TD-er
Thanks for the info! Heb jij bij toeval zo'n log? Ik zou het graag eens bekijken.

@mux
Ik snap je punt maar de precisie is in mijn onderzoek niet zo van belang. Ik wil een beeld krijgen van wat bepaalde machines verbruiken op seconde basis en daarbij mag de meetwaarde best een aantal procent afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
(jarig!)
Hier wat logfiles
Hier een zeer gedetailleerde beschrijving van wat de Energy Logger 3500 doet
De Energy Logger 4000 is vrijwel hetzelfde als de 3500, met een paar verbeteringen. (meer opslag geheugen en stabieler)
Hier wat output en verwerkte data

[ Voor 15% gewijzigd door TD-er op 13-12-2011 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:49
Ik ken dit verder helemaal niet, maar misschien is dit een low-cost alternatief voor iets als plugwise:

http://www.scienceshop.be/nl/shop/product/energiemeter/

(en het is lang niet hetzelfde, alleen al doordat het niet op de PC aangesloten kan worden, maar wie weet is hier een doelgroep voor)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:31
Iemand die een leuk adresje weet voor een Voltcraft Energy Logger 4000? Ik weet dat ie laatst bij Conrad in de aanbieding was maar heb die actie gemist. Ik vind 53.99 euro voor een energiemeter net te gortig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:43

robertwebbe

Robert Webbe

Is iemand al bekend met de Nuon E-Manager?

Afbeeldingslocatie: http://www.nuon.nl/Images/apparatuur-apps_tcm123-233320.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.nuon.nl/Images/stekkerblok1_tcm123-233322.jpg

Het basispakket bestaat uit een meterlezer (die zwarte) voor de energie- en gasmeter en een gateway (de witte). De energiemeter wordt uitgelezen door de knipperende pulsen en de gasmeter door het reflecterende vlakje in de 0. Beide apparaten communiceren met elkaar via Z-Wave. Je kunt het pakketje ook nog uitbreiden met smartpluggen, dit is een enkelvoudige of zesvoudige wandcontactdoos die schakelbaar is en per aansluiting kan het energieverbruik realtime worden uitgelezen. Alle onderdelen communiceren via een mesh verbinding met elkaar en de gateway koppelt hem aan internet. Via je laptop, smartphone of tablet kun je dan via de NUON website het verbruik bekijken en er zijn volgens mij nog wat leuke macro's in te stellen voor thuis, slapen en weg.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=bDJTk4KrGOM&feature=player_embedded#!]

Het is wel een duur pakket, het basispakket kost 199 euro (t/m 31/12/2011 actieprijs 149 euro) en daarnaast betaal je nog 2,95 aan "abonnement" voor de websiteservice. De smartpluggen kosten 29,95 (enkelvoudig) en 49,95 (zesvoudig).

Nuon heeft zelf een zelf een website waarin 20 klanten de set hebben getest maar aangezien ze zelf de regie en productie hebben gedaan hoor je er geen verkeerd woord natuurlijk. En verder zijn er niet veel reviews te vinden dus ik hoop dat er iemand meer over kan vertellen.

Ik heb ondertussen wat zitten googelen en kwam er achter dat het spul gemaakt wordt door GreenWave onder de naam Reality Solutions. Via deze pagina kwam ik er ook achter dat er prachtige ontwikkeling aankomen zoals dat er binnenkort energiezuinige SSL en CFL lampen aankomen met ingebouwde smartcontrollers!

http://www.greenwavereality.com/solutions/led-lighting/
http://www.nxp.com/campaigns/greenchip/smartlighting
http://blog.computedby.com/plugin/tag/light

Deze lampen worden gemaakt door TCP inc. (een OEM fabrikant die onder andere de lampen voor Philips maakt) en de NXP Greenchip zou slechts 1 dollar kostprijs toevoegen! Helaas heb ik nog niet kunnen vinden of ze al ergens te koop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
(jarig!)
Het grootste nadeel van dat soort loggers die via de servers van de energiemaatschappij lopen, net zoals de Essent-thermostaat van laatst (op de frontpage), is dat je de energieleverancier vrijwel onbeperkt inzicht geeft in je energieverbruik en leef-ritme.
Zeg maar de overtreffende trap van de "slimme meter".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
(jarig!)
JeroenH schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 23:26:
Ik ken dit verder helemaal niet, maar misschien is dit een low-cost alternatief voor iets als plugwise:

http://www.scienceshop.be/nl/shop/product/energiemeter/

(en het is lang niet hetzelfde, alleen al doordat het niet op de PC aangesloten kan worden, maar wie weet is hier een doelgroep voor)
De stopcontact pluggen lijken heel erg veel op deze van Conrad
Specs verschillen ook niet heel veel, prijs echter wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik ga zeker bezig zijn met domotica, maar ik blijf het onhandig en weinig van toekomstvisie getuigen dat eigenlijk alle oplossingen nog van die stekkers zijn die je tussen je apparaat en het stopcontact moet steken. Dat is lelijk en je hebt er een hoop van nodig. Tot mijn verbazing bestaan er gewoon nog helemaal geen inbouwversies, maar hoe moeilijk is dat nou helemaal? Sterker nog, laat ze over powerline met elkaar communiceren (low-bandwidth kan dat gemakkelijk).

Als het zover is ben ik geinteresseerd in domotica. Tot die tijd bouw ik het zelf wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Zoals ik een paar postings geleden schreef kunnen we begin volgend jaar smart bulbs verwachten, lampen met ingebouwde domotica. Dan kun je ze aan- en uitzetten, dimmen en het energieverbruik meten.

Ze gebruiken hier Z-Wave via ZigBee voor en geen powerline omdat de kostprijs lager is en het bereik is groter. Bij powerline zit je met beperkingen in afstand (vooral als er verschillende groepen en fasen zijn), bij Z-Wave wordt er een mesh verbinding gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ik heb het spul binnen gekregen en uitvoerig op de foto gezet. Hier staan ze, mocht je geïnteresseerd zijn: http://www.flickr.com/pho...e/sets/72157628501927029/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-06 12:59

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
robertwebbe schreef op woensdag 21 december 2011 @ 14:41:
Ik heb het spul binnen gekregen en uitvoerig op de foto gezet. Hier staan ze, mocht je geïnteresseerd zijn: http://www.flickr.com/pho...e/sets/72157628501927029/
Ziet er tof en compleet uit!
Laat vooral je ervaringen weten!

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja mooi spul maar is het gekoppeld aan die Nuon energiemanager? Zoef! Daar gaat je data richting Vattenvall. Wil je dat? Ik hou mijn data graag binnenshuis en publiceer alleen waar ik zelf voor kies.
mux schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 14:21:
Tot mijn verbazing bestaan er gewoon nog helemaal geen inbouwversies,
Oh jawel hoor: http://www.plugwise.com/idplugtype-g/stealth

[ Voor 38% gewijzigd door JeroenH op 21-12-2011 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Tot nu toe heb ik alleen de smart plugs aan het werk gekregen, de meterlezer krijg ik niet gekoppeld. Ik zal Nuon morgen eens bellen. Als alles werkt zal ik wat meer ervaringen gaan posten.
JeroenH schreef op woensdag 21 december 2011 @ 15:23:
Ja mooi spul maar is het gekoppeld aan die Nuon energiemanager? Zoef! Daar gaat je data richting Vattenvall. Wil je dat? Ik hou mijn data graag binnenshuis en publiceer alleen waar ik zelf voor kies.
Ik begrijp wat je bedoelt maar de e-manager draait op een compleet ander systeem, bij Greenwave zelf. De url om in te loggen is ook https://nuon.greenwavereality.com/. Er zit geen enkele koppeling in met andere NUON systemen, je moet zelf nog ingeven wat je energieprijzen zijn. Dus op dit moment vind ik dat (nog) niet zo'n punt. Tegen de tijd dat ik de indruk krijg dat systemen wel gekoppeld zijn dan denk ik dat ik al een onafhankelijk systeem heb. Dit systeempje is ook redelijk beperkt, het is voornamelijk gemaakt voor energiemeting en schakelen, uiteindelijk wil ik veel meer. Ik wil ook de CV kunnen bedienen en alarm er aan koppelen. En dan wel met intelligente regels.

• TD-er
(jarig!)
robertwebbe schreef op woensdag 21 december 2011 @ 23:26:

[...]

Ik begrijp wat je bedoelt maar de e-manager draait op een compleet ander systeem, bij Greenwave zelf. De url om in te loggen is ook https://nuon.greenwavereality.com/. Er zit geen enkele koppeling in met andere NUON systemen, je moet zelf nog ingeven wat je energieprijzen zijn. [...]
Worden er garanties gegeven dat de Nuon niet bij die data kan, ook niet in de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Nu online
Conrad heeft de Energy Logger 4000 weer voor 19,99 euro als dagaanbieding. Alleen 26-12 geldig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

TD-er schreef op donderdag 22 december 2011 @ 07:36:
[...]

Worden er garanties gegeven dat de Nuon niet bij die data kan, ook niet in de toekomst?
Uiteraard niet. En ook zouden ze het wel geven, dan kunnen ze er altijd weer op terug komen.

Volgens mij is het ultieme toekomstscenario dat je via een een beveiligde login bij je energieleverancier je energietarieven kunt opvragen via een wereldwijd gestandaardiseerde interface zodat je deze informatie kunt integreren in allerlei slimme toepassingen. Ik heb bijvoorbeeld zelf nog een stroomproduct dat niet meer bestaat en de tarieven staan dus nergens meer te vinden op de website. Het gaat dan dan niet alleen om de kWh prijs maar ook de tijden waarop de verschillende tarieven in gaan en eventueel hoe vervuilend je product is (CO2 waarden).

Daarnaast mag de energieboer mijn meters uitlezen zoals de wet voor slimme meters voorschrijft:
  • Zes keer per jaar voor verbruiksoverzichten
  • Voor de jaarrekening
  • Bij verhuizen
  • Overstappen naar een andere leverancier
  • Incidenteel voor het beheer van het energienet
En de wet geeft je ook de mogelijkheid om bezwaar te maken tegen de uitlezing. Je kunt dit dan kenbaar maken aan de netbeheerder en dan moeten zij het uitzetten. Je moet dan zelf weer de meterstanden doorgeven of er komt iemand langs om de meterstanden op te nemen.

Volgens mij dient de NUON zich ook aan deze privacy wetgeving houden wat betreft de e-manager. Als het gedeelte dat je bezwaar kunt maken zal niet opgaan gezien de aard van het product. Als je het niet wilt moet je het niet aanschaffen. Er zijn overigens genoeg vergelijkende producten die niet via de energieleverancier lopen, zie bijvoorbeeld de enymate.

Ik heb de meterlezer overigens nog steeds niet aan de praat. Door drukte de afgelopen dagen heb ik ook nog geen tijd gehad om te bellen, dat ga ik aankomende week doen. Maar het verbruik van de smartplugs werkt wel en ik zie dat ik nu veel bewuster ben. Ik denk dat ik ook zeker zo'n energiepanel ga aanschaffen:

Afbeeldingslocatie: http://www.greenwavereality.com/wp-content/themes/greenwave/images/energy_04.png

[ Voor 42% gewijzigd door robertwebbe op 26-12-2011 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
robertwebbe schreef op maandag 26 december 2011 @ 13:55:
Volgens mij is het ultieme toekomstscenario dat je via een een beveiligde login bij je energieleverancier je energietarieven kunt opvragen via een wereldwijd gestandaardiseerde interface zodat je deze informatie kunt integreren in allerlei slimme toepassingen.
Ik zie dat absoluut iet als het 'ultieme toekomstscenario'. Mijn ultieme toekomstscenario is dat er een meetapapraat in je huis hangt wat je op duidelijke en eenvoudige wijze inzicht geeft in alle facetten van je energieverbruik zonder dat je data de deur uit gaat. Dat er een optie is waarmee je vrijwillig je data deelt met je energieleverancier zou mooi zijn, maar het toverwoord hier is vrijwillig.
Volgens mij
Assumptions...
Als je het niet wilt moet je het niet aanschaffen.
Dat vind ik wel erg kort door de bocht. Er zijn niet zoveel goede producten op dit gebied die niet met je data aan de haal gaan. Plugwise? Verstuurt je data. Enymate? Verstuurt je data. Daaraan zie je hoeveel geld deze data waard is. Slippery slope, mensen.

Ik zou niet weten welk product je op dit moment kunt kopen met een Plugwise/Enymate-achtige functie waarbij de data gewoon in je eigen huis blijft. Ja, zelfbouw, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.
Er zijn overigens genoeg vergelijkende producten die niet via de energieleverancier lopen, zie bijvoorbeeld de enymate.
a) Enymate lijkt op sterven na dood, er is me als sinds maart van dit jaar zo'n ding beloofd maar de levering is nu al zeven of acht keer uitgesteld.
b) Je data wordt eerst naar Enymate gestuurd en is dan pas toegankelijk. Wat Enymate ermee doet moet je maar afwachten. Wie verzekert mee dat ze het niet doorverkopen aan Nuon, Liander of één van de andere fossielen? En zelfs als iemand me het verzekerd, hoe zeker ben ik dan echt? Mijn contactpersoon bij Plugwise beweert ook bij hoog en bij laag dat er met de data niets 'geks' gebeurt.

Inzicht in wat er met je data (energie en anderszins) gebeurt kon wel eens één van heetste hangijzers van de komende jaren worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

JeroenH schreef op maandag 26 december 2011 @ 14:27:
[...]
Ik zie dat absoluut iet als het 'ultieme toekomstscenario'. Mijn ultieme toekomstscenario is dat er een meetapapraat in je huis hangt wat je op duidelijke en eenvoudige wijze inzicht geeft in alle facetten van je energieverbruik zonder dat je data de deur uit gaat. Dat er een optie is waarmee je vrijwillig je data deelt met je energieleverancier zou mooi zijn, maar het toverwoord hier is vrijwillig.
Wat ik probeerde te schetsen was ook dat je informatie opvraagt en niet verstuurd. Ik zie deze informatie wel graag online beschikbaar.

Wat voor "gevaren" zie je overigens Jeroen?

[ Voor 3% gewijzigd door robertwebbe op 26-12-2011 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
robertwebbe schreef op maandag 26 december 2011 @ 14:35:
Wat voor "gevaren" zie je overigens Jeroen?
Privacy is het recht om met rust gelaten te worden. Moet ik een reden opgeven waarom ik mijn data liever niet prijsgeef? Marketing wordt steeds directer, en die data helpt de marketeers enorm. En dat is nog zonder het feit dat databases links en rechts gehackt worden waardoor de data op straat ligt.

Ik kan het hier in de paar minuten die ik heb voordat we vertrekken voor ons kerstdiner niet goed uitleggen, maar verdiep je maar eens in het begrip privacy.

https://www.bof.nl/
http://www.privacyfirst.nl/

En als het je allemaal niet kan schelen, prima, maar ik ben liever voorzichtig. Dit soort dingen zijn niet meer terug te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Begrijp me niet verkeerd, het is niet dat ik het niet wil weten of eigenwijs wil zijn over de privacy. Maar gezien jouw achtergrond (ik heb even naar je tweakers profiel, je website en linkedin profiel gekeken) ben ik zeer benieuwd naar jouw mening. Ook ik ben bezorgd over mijn privacy en ben dus benieuwd welke "gevaren" er kunnen zijn, specifiek voor energiemeting.

Wat ik kan bedenken:
* detectie of je thuis bent
- de kans dat de netbeheerder je apparatuur uitleest op verzoek van opsporingsinstanties (als je verdacht bent)
- de kans dat hackers ook je apparatuur uit lezen (kans op inbraak)

* marketing
- ongewenste reclame als bijvoorbeeld je koelkast meer verbruikt dan een nieuw model

Ik zal de websites die je suggereert gaan bekijken en ik hoop dat we later hier nog over kunnen discusseren. Fijne kerstmaaltijd.

[ Voor 37% gewijzigd door robertwebbe op 26-12-2011 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
GAEvakYD schreef op donderdag 08 september 2011 @ 22:43:
Owja. Bijna vergeten te delen hier.

Ik heb het voor elkaar gekregen om mijn energieverbruik te monitoren., mede behulp met van SA007 die me ondersteund heeft bij het soldeerproces. :) Even kort de stappen op rij.

Wat ik heb gedaan:
  • fototransistor voor de pulse led van de kWh meter gehangen
  • die vast gesoldeerd op een GPIO poort van de router
  • daarop een C programma voor geprogrammeerd (cross compiling voor Mipsel) om de pulsen te tellen voor actueel en totaal verbruik
  • in dat programma een aparte thread die de tellers naar een externe database stuurt
  • die via HiCharts gevisualiseerd zijn.
Zie: http://www.ordelman.org/energycount/

De grafieken moeten nog een stuk mooier worden. Er moet nog meer een site omheen komen met mooie drill down grafieken etc, maar het begin is er.

Owja, mijn vriendin is er minder blij mee. Ik kan overal zien wat er thuis geberurd en wanneer ze thuis is of onnodig de wasdroger aan zet. :P
Ubercool _/-\o_

Heb je niet ergens een howto staan met je setup?
Ik heb toevallig dezelfde router en ben wel benieuwd hoe ingewikkeld het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
(jarig!)
robertwebbe schreef op maandag 26 december 2011 @ 15:12:
Begrijp me niet verkeerd, het is niet dat ik het niet wil weten of eigenwijs wil zijn over de privacy. Maar gezien jouw achtergrond (ik heb even naar je tweakers profiel, je website en linkedin profiel gekeken) ben ik zeer benieuwd naar jouw mening. Ook ik ben bezorgd over mijn privacy en ben dus benieuwd welke "gevaren" er kunnen zijn, specifiek voor energiemeting.

Wat ik kan bedenken:
* detectie of je thuis bent
- de kans dat de netbeheerder je apparatuur uitleest op verzoek van opsporingsinstanties (als je verdacht bent)
- de kans dat hackers ook je apparatuur uit lezen (kans op inbraak)

* marketing
- ongewenste reclame als bijvoorbeeld je koelkast meer verbruikt dan een nieuw model
[...]
Als het interval van metingen maar fijnmazig genoeg is en de meetduur lang genoeg is, kun je er ook nog zat andere informatie uit halen.
Denk aan detectie wat je gezinssamenstelling is, of je regelmatig dagdiensten werkt, of juist onregelmatig, of er kinderen in huis zijn, wat voor soort apparaten je hebt.
Bijvoorbeeld een plasma TV is erg goed te herkennen in het verbruik, zeker als je dat houd naast andere verbruikers. Sterker nog, je kunt dan zelfs zien wat iemand gekeken heeft, doordat een oude beeldbuis en plasma TV (en ook LCD-TV's met dynamisch contrast) een verbruik hebben wat afhankelijk is van de hoeveelheid donkere gebieden in beeld.
Voor dat herkennen zal het interval tussen 2 metingen waarschijnlijk minder dan 1x per kwartier moeten zijn en waarschijnlijk nog iets korter.
Technisch is dat allemaal mogelijk en je hebt niet eens zoveel data nodig om dat allemaal op te slaan. Zoals de EnergyLogger van Conrad laat zien is 5 Bytes/sample meer dan zat en dan hebben we het dus over zo'n 2.5 MB per huishouden per jaar om een sample per minuut te kunnen opslaan.
Kortom, technisch is het geen enkel probleem en dergelijke informatie is een hoop geld waard, dus je moet er wel kritisch naar kijken dat het ook niet daadwerkelijk misbruikt zal worden.
Als mensen niet "klagen", oftewel kritisch zijn, kun je er vrijwel zeker van zijn dat het uiteindelijk zo fijnmazig gelogd zal worden.

IMHO is het het beste wanneer de informatie de andere kant uit gaat.
Bijv. een indicatie van de belasting naar de gebruiker toe, zodat witgoed kan bepalen wanneer energie te gebruiken.
En dan is 1x per 2 maand de standen doorgeven meer dan zat en het verbruik moet je dan niet alsnog heel fijnmazig gaan loggen, zoals verbruik tussen 13:30 en 13:35 over de hele maand is natuurlijk alsnog te misbruiken voor profilering. Dus daar ook pak 'm beet max 4 delen van de dag, maar 2 is logischer. (dag/nacht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWimlex
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-06 14:02
robertwebbe schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 16:20:
Zoals ik een paar postings geleden schreef kunnen we begin volgend jaar smart bulbs verwachten, lampen met ingebouwde domotica. Dan kun je ze aan- en uitzetten, dimmen en het energieverbruik meten.

Ze gebruiken hier Z-Wave via ZigBee voor en geen powerline omdat de kostprijs lager is en het bereik is groter. Bij powerline zit je met beperkingen in afstand (vooral als er verschillende groepen en fasen zijn), bij Z-Wave wordt er een mesh verbinding gebruikt.
Ik heb mijn huis vol staan met Z-Wave apparaten en ik heb die 6 plugs module van Nuon laten bezorgen. Hij werkt prima met bijvoorbeeld MIOS Vera2!!. Ik kan elke aansluiting apart via Z-Wave bedienen. Normaal ben ik hier 30 euro per stekker / aansluiting voor kwijt, nu dus 50 euro voor 6.

Wat ik nog niet aan de praat heb (en dat vind ik ook niet erg) is de energie meter die ingebouwd zit. Ik krijg wel wat waardes door, maar die kloppen niet altijd en zijn over het totaal van alles ipv per aansluiting.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Aangezien ik niet te veel offtopic wil gaan (het gaat hier natuurlijk over energiemeters) heb ik een nieuw topic aangemaakt Z-Wave producten en ervaringen waar ik graag dieper over Z-Wave producten zou willen discuteren.

@TD-er;
Ik denk dat er betere methodes komen om te zien wat mensen kijken op TV... Facebook heeft of komt met On Now. Ik heb het al een widget gezien op de nieuwe generatie UPC settopboxen (projectnaam Horizon). Zover ik begrepen heb kun je dan aan je vrienden laten zien wat je aan kijken bent en eventueel hoe je het waardeert (hot or not). Bij on demand films en series kun je zien hoeveel van je vrienden hem al hebben gezien en hoeveel andere Facebook'ers hem al hebben gezien. Zo krijg je vanzelf een populariteitsranking.

Het is dus maar hoeveel zorgen je wilt maken over je privacy. Hele volksstammen hebben nog niet in de gaten dat Facebook een groot ECHELON is. Mensen doen het graag en zelfs vrijwillig!

[ Voor 62% gewijzigd door robertwebbe op 30-12-2011 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
(jarig!)
robertwebbe schreef op donderdag 29 december 2011 @ 19:22:
[...]
Het is dus maar hoeveel zorgen je wilt maken over je privacy. Hele volksstammen hebben nog niet in de gaten dat Facebook een groot ECHELON is. Mensen doen het graag en zelfs vrijwillig!
Tsja dat hele volksstammen alle informatie vrij willen geven wil nog niet zeggen dat het iets is wat je zou moeten willen.
Ik geef alleen maar aan wat al mogelijk is met die beperkte informatie en dat je er op z'n minst kritisch naar moet kijken. Die zelfde volksstammen zijn zich vaak ook niet bewust wat je allemaal uit die informatie zou kunnen halen. Anders zou Facebook ook niet zo achterlijk groot zijn.
Als je dan nog alles op Facebook of Twitter wilt zetten moet je dat helemaal zelf weten.
* TD-er heeft geen Facebook noch Twitter en is zich redelijk goed bewust welke persoonlijke informatie over 'm online te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:36

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

tsjoender schreef op maandag 26 december 2011 @ 11:43:
Conrad heeft de Energy Logger 4000 weer voor 19,99 euro als dagaanbieding. Alleen 26-12 geldig!
En ze zijn binnen... bedankt ;)
offtopic:
Wat is die Conradshop een dramasite zeg!

Het is me alleen niet duidelijk wat het nut van twee energietarieven is wanneer je geen tijdsvensters kunt definiëren. Wanneer ik een hoog- en laagtarief heb zie ik dus twee bedragen berekend over beide tarieven maar dat zijn dus niet de daadwerkelijke kosten, want dat is een combinatie van de twee.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
(jarig!)
Je kunt ook 0.114 ct/kWh invullen als 2e bedrag, dan kun je het gemiddeld verbruik uit laten rekenen.
Meer uitleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:36

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Dat is tenminste nog een zinnige invulling van het tweede tarief d:)b . Gelukkig is het altijd nog mogelijk met de geëxporteerde verbruiks- en tijddata de juiste tarieven toe te passen.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:29
Wolly schreef op maandag 26 december 2011 @ 15:27:
[...]

Ubercool _/-\o_

Heb je niet ergens een howto staan met je setup?
Ik heb toevallig dezelfde router en ben wel benieuwd hoe ingewikkeld het is.
Ik heb ooit een eerste aanzet gedaan voor een handleiding. Hij is verre van af, maar misschien kun je er wat mee. www.ordelman.org/tmp/Handleiding EnergieVerbruik.pdf

Het grootste gedoe vond ik het cross compilen voor de CPU van de router. Daarvoor moet je een toolchain downloaden specifiek voor deze router, etc etc etc. Staat allemaal wel in de handleiding.

Ondertussen zijn er al drie mensen die m.b.v. mijn C en PHP code een eigen werkende oplossing hebben gemaakt. >:) Daarvan heeft 1 iemand de C code alleen als voorbeeld gebruikt en een Arduino bordje ingezet voor het loggen van de pulsen.

Zelf ben ik nog steeds aan het wachten tot de RaspBerryPI uit is. Dan ga ik de logger daar op aansluiten omdat die 16 GPIO poorten heeft en een normale CPU en Linux distro heeft( o.a. Debian) waardoor ik niet hoef te cross compilen. Wanneer dat allemaal werkt ga ik eindelijk eens aan de gang om meer devices aan te sluiten, zoals de watermeter en actuele buitentemp. Daarnaast wil ik de interface nog eens opleuken en features inbouwen zoals streefverbruik etc.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-06 23:08

Bolletje

Moderator Harde Waren
mux schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 18:37:
Deze meter is verder vrijwel de enige betaalbare true rms meter die in Nederland verkrijgbaar is (helaas).
Naast de Voltcraft Energy Logger 4000 en de Cresta heb ik nu ook de Tom-Tec EMC4128.

Weinig over te vinden, maar het viel me op dat hij, i.t.t. de Cresta, wel metingen gaf met één getal achter de komma. Ook gaf hij redelijk vergelijkbare resultaten in vergelijking met de Voltcraft Energy Logger 400.

Ik heb hem dus open gemaakt en er zit een CS5460C-ISZ in van Cirrus Logic.

Ik dus kijken op die site kijken van Cirrus Logic, en daar is wel de CS5460A te vinden.
It is designed to accurately measure and calculate: Real (True) Energy, Instantaneous Power, IRMS, and VRMS for single phase 2- or 3-wire power metering applications.
Van de specifieke CS5460C-ISZ is geen datasheet te vinden. Wel nog van de vanilla CS5460, maar in het schema zie ik niet echt veranderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Excellent, dat is wat we graag willen zien. Delta-sigma ADCs, true rms, de hele winkel. Hopelijk zitten er fatsoenlijke externe componenten aan (soldeerkwaliteit ziet er goed uit, dus ik heb goede hoop).

Belangrijker: is hij ergens te koop :P? Wat heeft hij gekost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Hij is te koop ja, maar ik weet zo snel niet waar (hij is net nieuw). Ik kreeg hem van m'n vader. Ik gok dat hij sowieso onder de 15 euro heeft gekost. Ik zal het hem nog even vragen. Op internet kan ik echt niets vinden erover op een paar Duitse Ebay-verkopers na.
Hij zegt dat hij hem gekregen heeft bij een bestelling van Viking (www.vikingdirect.nl), maar dat weet hij niet helemaal zeker meer.

Soldeerkwaliteit lijkt me ook redelijk prima. Tenminste, wat ik me er van herinner, ik zal nog proberen enkele foto's te maken.

Condensatoren zijn van Jakec; mij niet echt bekend. Volgens mij niet super...

[ Voor 13% gewijzigd door Bolletje op 06-01-2012 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
(jarig!)
mux schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 20:09:
Excellent, dat is wat we graag willen zien. Delta-sigma ADCs, true rms, de hele winkel. Hopelijk zitten er fatsoenlijke externe componenten aan (soldeerkwaliteit ziet er goed uit, dus ik heb goede hoop).

Belangrijker: is hij ergens te koop :P? Wat heeft hij gekost?
En anders bouw je 'm toch zelf ;)

Maar dat is best wel een interessante chip, die Cirrus Logic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
GAEvakYD schreef op maandag 02 januari 2012 @ 12:09:
[...]

Ik heb ooit een eerste aanzet gedaan voor een handleiding. Hij is verre van af, maar misschien kun je er wat mee. www.ordelman.org/tmp/Handleiding EnergieVerbruik.pdf

Het grootste gedoe vond ik het cross compilen voor de CPU van de router. Daarvoor moet je een toolchain downloaden specifiek voor deze router, etc etc etc. Staat allemaal wel in de handleiding.

Ondertussen zijn er al drie mensen die m.b.v. mijn C en PHP code een eigen werkende oplossing hebben gemaakt. >:) Daarvan heeft 1 iemand de C code alleen als voorbeeld gebruikt en een Arduino bordje ingezet voor het loggen van de pulsen.

Zelf ben ik nog steeds aan het wachten tot de RaspBerryPI uit is. Dan ga ik de logger daar op aansluiten omdat die 16 GPIO poorten heeft en een normale CPU en Linux distro heeft( o.a. Debian) waardoor ik niet hoef te cross compilen. Wanneer dat allemaal werkt ga ik eindelijk eens aan de gang om meer devices aan te sluiten, zoals de watermeter en actuele buitentemp. Daarnaast wil ik de interface nog eens opleuken en features inbouwen zoals streefverbruik etc.
Dank, ziet er goed uit. Ik rende gelijk naar mijn meterkast om te kijken of ik een S0 aansluiting op de meter heb. Volgens de manual (pdf) zit die er inderdaad op, echter kan ik daar niet bij door de verzegeling |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Als je een phototransistor haalt kan je die eigenlijk hetzelfde aansluiten als een S0 aansluiting.
Die plak je dan gewoon voor het knipperlampje en klaar ben je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Wat is het toch raar dat ik zo huiverig ben voor de privacy-aantasting van de "slimme" meter:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=xOArwu3lziQ]

http://www.security.nl/ar...kijkgedrag_consument.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:47
Mochten er nog mensen interesse hebben in een plugwise systeem... Op de plugsitewebsite is 20% korting te krijgen na het invullen van 381C13GASLICHT

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfs4u
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-05-2021
goededag, ik heb de cresta 1106
bij alles wat ik test komen de waarden wel ongeveer overeen
behalve met mijn koelkast...(de Samsung SRL 628 EV)
bij vergelijk staat : Stroomverbruik per jaar 652 kWu, zie:
http://www.vergelijk.nl/k...g/sr_l_628_ev/specs.rhtml
maar als ik hem test met mij energie meter geeft die maar 3watt aan
met deurtje open ongeveer 10watt, gebruikt deze echt zo weinig
of kloppen deze waarden niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Een koelkast verbruikt natuurlijk lang niet altijd hetzelfde. Als de pomp aanstaat moet je eens meten, dan zie je een veel hoger getal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
(jarig!)
Inderdaad, je moet apparaten met variërend verbruik over een langere periode meten.
Bijvoorbeeld een etmaal.

Vergeet niet dat het verbruik van een koelkast ook afhangt van de omgevingstemperatuur.
Wanneer je een koelkast met dit weer bijvoorbeeld in een niet verwarmde schuur hebt staan, zal hij ten eerste slecht functioneren, maar ook zal het verbruik heel anders zijn dan wanneer de omgevingstemperatuur rond de 20 graden is. Het verbruik kan in koude omgeving wel eens hoger uitvallen. (onder de ~10 graden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-06 13:59

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

@lander, zijn er nog voorwaarden, ik kreeg net een foutmelding, bij toepassen op home start?
De kortingscode is niet geldig of is verlopen.

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeck
jpm.lensen schreef op zondag 29 januari 2012 @ 20:21:
@lander, zijn er nog voorwaarden, ik kreeg net een foutmelding, bij toepassen op home start?

[...]
Tja kortingscode is inmiddels weer verlopen helaas...

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

TD-er schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 09:05:
Het verbruik kan in koude omgeving wel eens hoger uitvallen. (onder de ~10 graden)
Nee, dat is ofwel een urban myth, ofwel waar om een andere reden dan ik denk dat jij bedoelt :P (assumptions....). Oude koelkasten hebben maar één thermostaat voor zowel het koel- als het vriesgedeelte - de thermostaat zit dan in het koelgedeelte. Als de temperatuur onder een bepaalde setpoint komt stopt hij met werken, als hij boven de setpoint komt slaat hij weer aan. Het vriesgedeelte wordt tegelijkertijd gekoeld op deze manier.

Wanneer het buiten kouder is (of bijna even koud) als in het koelgedeelte van de koelkast, zal hij dus bijna nooit of helemaal nooit aanslaan. Dat is niet erg voor het koelgedeelte, maar wel voor de vriezer omdat die dan ook helemaal niet gekoeld wordt. Dus ontdooit je vriezer. Sommige mensen hebben dit fenomeen verkeerd geïnterpreteerd en dachten dat de koelkast niet meer werkt omdat het koelcircuit niet meer 'werkt' bij deze temperatuur, maar dat is niet correct.

Moderne koelkasten hebben 2 thermostaten en kleppen in het koelcircuit om onafhankelijk te kunnen koelen.

Een reden waarom het wél zo zou kunnen zijn dat hij meer verbruikt in koude omstandigheden, is omdat er een verwarmingselement in zit die bij temperaturen onder nul het koelgedeelte 'warm' genoeg houdt. Gezien de COP van een verwarmingselement 1 is, en die van een warmtepomp eerder 2.5-3, zal hij dus 2.5 à 3 keer zoveel verbruiken voor hetzelfde temperatuursverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
(jarig!)
mux schreef op maandag 30 januari 2012 @ 14:11:
[...]

Nee, dat is ofwel een urban myth, ofwel waar om een andere reden dan ik denk dat jij bedoelt :P (assumptions....). Oude koelkasten hebben maar één thermostaat voor zowel het koel- als het vriesgedeelte - de thermostaat zit dan in het koelgedeelte. Als de temperatuur onder een bepaalde setpoint komt stopt hij met werken, als hij boven de setpoint komt slaat hij weer aan. Het vriesgedeelte wordt tegelijkertijd gekoeld op deze manier.

Wanneer het buiten kouder is (of bijna even koud) als in het koelgedeelte van de koelkast, zal hij dus bijna nooit of helemaal nooit aanslaan. Dat is niet erg voor het koelgedeelte, maar wel voor de vriezer omdat die dan ook helemaal niet gekoeld wordt. Dus ontdooit je vriezer. Sommige mensen hebben dit fenomeen verkeerd geïnterpreteerd en dachten dat de koelkast niet meer werkt omdat het koelcircuit niet meer 'werkt' bij deze temperatuur, maar dat is niet correct.

Moderne koelkasten hebben 2 thermostaten en kleppen in het koelcircuit om onafhankelijk te kunnen koelen.

Een reden waarom het wél zo zou kunnen zijn dat hij meer verbruikt in koude omstandigheden, is omdat er een verwarmingselement in zit die bij temperaturen onder nul het koelgedeelte 'warm' genoeg houdt. Gezien de COP van een verwarmingselement 1 is, en die van een warmtepomp eerder 2.5-3, zal hij dus 2.5 à 3 keer zoveel verbruiken voor hetzelfde temperatuursverschil.
Ik wist dat mijn koelkast maar 1 thermostaat heeft en de reden dat de werking van het vriesvak niet naar wens is om die reden was mij bekend.
Waarom ik aangaf dat de koelkast meer verbruikte was omdat de meter dat aangegeven had. (minimaal verschil welliswaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-05 16:52

Gé Brander

MS SQL Server

Even een quote uit het duurzame energie topic:
Cyberpope schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 15:57:
Zijn er meer mensen waar het bereik van de plugwise setjes zo beroerd zijn?
Je moet bijna wel veel cirle's hebben, want zodra het iets verder weg is, doet hij het al niet meer.

Afstanden
Circle+ <> stick (50cm) doet het goed
Circle+ <> plug 1 (2 meter + 1 betonvloer) <- werkt
Circle+ <> plug 2 (4 meter + 1 betonvloer) werkt niet.
Circle+ <> plug 3 (6 meter + 1 betonvloer) werkt niet (deze plug zit 3 meter van plug 2)

Pas als ik een plug op 3 meter van de circle plus (of stick) zet plus 1 verdiepvloer, werkt hij.. Maar ja, zoveel pluggen heb ik niet.

Kan ik dit nog verbeteren? Of moet ik gewoon meer pluggen kopen?
Rara is dat toen ik alleen de circle+ had en de stick, deze wel zat op de plaats van plug 3 en het wel wel werkte.
Ik had hetzelfde probleem. Heb er sinds vandaag 10 bij, en meet nu veel meer apparaten, maar ook het netwerk werkt veel beter. Ik had 7 circle's door het huis heen, en soms werden er twee niet gezien. Na de uitbreiding wordt alles veel beter gedetecteerd.

Dure oplossing, maar ik wilde toch uitbreiden met meten. Dat is nu wat eerder gebeurd dan de bedoeling was, maar ben wel blij met beter resultaat.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
mux schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 08:57:
Een koelkast verbruikt natuurlijk lang niet altijd hetzelfde. Als de pomp aanstaat moet je eens meten, dan zie je een veel hoger getal ;)
Hierop volgend:

Ik heb het energieverbruik van één van de diepvriezen bij m'n ouders gemeten. Dit met de Energy Logger 4000. Het resultaat hieronder:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lxCeAkZZC7agYqXIiUlnQAWd/medium.jpg

Als je dus het domein en het bereik aanpast en naar de pieken gaat kijken:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2PUUYCUbn50czeR759zYDbc1/medium.jpg

Hieruit blijkt ook gelijk waardoor je geen momentopnames kan doen en aan de hand daarvan een berekening kan doen.

Ik moet de data nog even exporteren naar Excel om vervolgens voor persoonlijk gebruik een berekening te maken of een nieuwe diepvries slim is.

Zelfde ga ik doen bij een iets oudere koelkast, maar daarvan weet ik eigenlijk al dat een nieuwe daar geen gek idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfs4u
ik had ook 2 vriezers(Gram HF462 en FRIGOR AL40),
maar die gebruiken het meeste stroom: 130 a 140 watt per uur
mijn koelkast(Samsung SRL 628 EV) gebruikt
op dit moment gewoon 3watt,dus heel groot verschil...
daarom gebruik ik de diepvriezers ook niet meer.
Bolletje92 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 00:05:
[...]

Hierop volgend:

Ik heb het energieverbruik van één van de diepvriezen bij m'n ouders gemeten. Dit met de Energy Logger 4000. Het resultaat hieronder:

[afbeelding]

Als je dus het domein en het bereik aanpast en naar de pieken gaat kijken:
[afbeelding]

Hieruit blijkt ook gelijk waardoor je geen momentopnames kan doen en aan de hand daarvan een berekening kan doen.

Ik moet de data nog even exporteren naar Excel om vervolgens voor persoonlijk gebruik een berekening te maken of een nieuwe diepvries slim is.

Zelfde ga ik doen bij een iets oudere koelkast, maar daarvan weet ik eigenlijk al dat een nieuwe daar geen gek idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Bolletje92 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 00:05:

Ik heb een halfjaar geleden een berekening gemaakt, en op dat moment was er geen enkele reden om niet, ongeacht welke koel-vriescombinatie je ook hebt, een Bosch A+++ koelkast te kopen. Dat ding is op den duur goedkoper dan elke andere koelkast ooit op de markt, nieuw of gebruikt. Uitgaande van een levensduur van minimaal 15 jaar (ze geven 10 jaar garantie, dus dat is een beetje meh).

Dit was wel met het toenmalige prijspeil + 75 euro korting. Hun A+++ koelvriescombinaties verbruiken nominaal 157kWh/jaar (bij mezelf gemeten: momenteel ca. 130kWh/jaar), hebben een ander soort koelmiddel/koelcircuit/weetnietprecies dat ervoor zorgt dat ook na 10 jaar het verbruik nog onder de 200kWh/jaar is. De isolatie kan niet doorslaan en hij heeft een aantal snufjes om sneller en effectiever te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Nu online
jfs4u schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:31:

[...]
8)7 8)7 8)7

Je moet niet het gebruik op 1 moment meten, je koelkast springt om de zoveel tijd aan en gebruikt dan veel energie. Daartussen gebruikt je koelkast weinig energie. Dus minstens een hele dag meten (en dan het totale gebruik in kWh bekijken) en dan pas conclusies trekken.

[ Voor 25% gewijzigd door WVL_KsZeN op 31-01-2012 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeck
jfs4u schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:31:

[...]
Zo hee 3 watt per uur die is zuinig hahah zoals WVL_KsZeN al aangaf, meet eerst eens minimaal 24 uur. Als ie dan nog 3 wat heeft gebruikt ga ik hem meteen halen 8)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeck
c70070540 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 23:13:
Even een quote uit het duurzame energie topic:

[...]

Ik had hetzelfde probleem. Heb er sinds vandaag 10 bij, en meet nu veel meer apparaten, maar ook het netwerk werkt veel beter. Ik had 7 circle's door het huis heen, en soms werden er twee niet gezien. Na de uitbreiding wordt alles veel beter gedetecteerd.

Dure oplossing, maar ik wilde toch uitbreiden met meten. Dat is nu wat eerder gebeurd dan de bedoeling was, maar ben wel blij met beter resultaat.
klopt, in mijn oude huis, een appartement 100 m² kom ik het helemaal redden met 5 pluggen, nu woon ik wat groter en heb ik er toch 3 pluggen bijgekocht. heb er nu op de eerste verdieping alleen een circle+ beneden 4 pluggen en op zolder nog 3. dat werkt op zich prima, als ik de cicle+ alleen verplaats van de overloop naar 1 van de slaapkamers werkt het niet. Het is dus wel net aan.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfs4u
haha oke, ik laat hem eens 24 uur eraan hangen,laat je binnen paar dagen wat die dan verbruikt...
Lander schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 10:57:
[...]

Zo hee 3 watt per uur die is zuinig hahah zoals WVL_KsZeN al aangaf, meet eerst eens minimaal 24 uur. Als ie dan nog 3 wat heeft gebruikt ga ik hem meteen halen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-05 11:21

PaulX

Beyond your imagination...

Lander schreef op maandag 30 januari 2012 @ 12:40:
[...]
Tja kortingscode is inmiddels weer verlopen helaas...
aah das jammer, wilde net de scan+sense bestellen met de 20% kortingscode. :'(

ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99716

Een Voltcraft energy-logger 4000 voor eur 19.99 ..hoe is dat mogelijk..en nu ruim eur 53...
Dan betaal je nu dus echt veel ste veel :-(

Nog iemand die hem tweede hands heeft liggen en wil wegdoen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99716

Een Voltcraft energy-logger 4000 voor eur 19.99 ..hoe is dat mogelijk..en nu ruim eur 53...

Nog iemand die hem tweede hands heeft liggen en wil wegdoen ?

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-06 19:36
Geen idee, maar die kan geen Power Factor uitlezen, en compenseert dat dus ook niet. Hij is dus bij lage verbruiken met een 'slechte' power factor niet secuur.

Even niets...

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:04
Anoniem: 99716 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:34:
Inderdaad; reden waarom ik met smart zit te wachten op een nieuwe, redelijk geprijsde aanbieding....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:56

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ik heb al een aantal keer gelezen over een oplossing om je energiemeter in je meterkast te loggen dmv. een arduino bordje en een photovoltaische cel.

Net nu ik zelf serieus zoiets wil proberen vind ik de verschillende sites niet meer.
weet iemand waar ik voorbeelden / verhalen kan lezen over mensen die dit al gedaan hebben?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
prein2 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 13:50:
Ik heb al een aantal keer gelezen over een oplossing om je energiemeter in je meterkast te loggen dmv. een arduino bordje en een photovoltaische cel.

Net nu ik zelf serieus zoiets wil proberen vind ik de verschillende sites niet meer.
weet iemand waar ik voorbeelden / verhalen kan lezen over mensen die dit al gedaan hebben?
Kijk hier even naar de YouLess oplossing.
Precies wat je zoekt!

[ Voor 17% gewijzigd door LeGato23 op 17-02-2012 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

damn, toch gezwicht voor de YouLess

wilde eerst zelf iets klussen omdat ik een probleem zag in het krijgen van een netwerkaansluiting in de meterkast. nu wel een leuke oplossing:

ik ga het knipperlampje van de meterkast inlezen en draadloos doorsturen via een zelfbouw 433Mhz zendertje (uiterst simpel, 8 euro, goedkoper dan een homeplug)
de Youless komt dan bij de router in de buurt te liggen en krijgt input van een nieuw Ledje die aangesloten is aan de 433Mhz ontvanger..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-06 20:28
Ik heb hem ook maar aangeschaft.

Ik heb er een redelijk aantal bekeken, maar dit heeft toch mijn voorkeur. Ik hoef niet ook een apparte display in de woonkamer.

En mijn router ligt toch al in de meterkast, dus netwerk en stroom heb ik daar al.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:14
prein2 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 15:55:
wilde eerst zelf iets klussen omdat ik een probleem zag in het krijgen van een netwerkaansluiting in de meterkast. nu wel een leuke oplossing:

ik ga het knipperlampje van de meterkast inlezen en draadloos doorsturen via een zelfbouw 433Mhz zendertje (uiterst simpel, 8 euro, goedkoper dan een homeplug)
de Youless komt dan bij de router in de buurt te liggen en krijgt input van een nieuw Ledje die aangesloten is aan de 433Mhz ontvanger..
Zou je willen sharen hoe je die "uiterst simpele 8 euro" oplossing gaat realiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Dat wil ik wel, maar dat doe ik dan volgende week als het werkt! ik heb nu een idee, en denk dat het gaat werken. wil eerst even testen, en dan share ik het!

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Helaas zie ik net dat mijn 433 Mhz zender en ontvanger pas over een paar weken binnenkomen.
dan maar even in tekst, uitwerking dus over een maand...

ik plak een photovoltaische cel over het ledje in de meterkast. met een simpel schakelingetje maar ik daar een TTL signaal van (0 volt indien uit, 5 volt indien led aan. dit ga ik doen met een transistor)
dit signaal kan direct in een 433Mhz zender, dit weekend gekocht via samenkopen.net

de 433Mhz ontvanger ontvangt het signaal en stuurt wederom met eenzelfde soort schakeling met transistor een LED aan. dit ledje plak ik op de youless. de 433Mhz zender/ontvanger kost 8,30 incl. verzenden bij samenkopen.net transistor, led en draadjes heb ik zelf.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-05 16:52

Gé Brander

MS SQL Server

Zijn er methoden om dit type elektriciteitsmeter uit te lezen? Er zit geen led op of zo die knippert.Meter
Edit:

Never mind, hij gaat toch binnenkort vervangen worden door een slimme meter met een P1 uitgang die wel uit te lezen is. Net Liander gesproken, en die dacht dat het 7 maart zou gaan gebeuren, maar de aannemer die ik daarop belde, wist nog van niets... Goede communicatie daar. :)

[ Voor 35% gewijzigd door Gé Brander op 20-02-2012 14:59 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luappul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06 12:26
Voor een opdracht voor mijn studie heb ik exacte data nodig van de verbruikspatronen van huishoudelijke apparaten (bijv. vaatwasser, wasmachine, televisie, koelkast, etc. ). Deze data wil ik zelf gaan verzamelen en kunnen exporteren naar mijn pc, om de data vervolgens grafisch te kunnen weergeven (bijvoorbeeld d.m.v. excel).

Ik ben de Voltcraft energy-logger 4000 al tegen gekomen, maar heb hier nog een vraag over aan de bezitters ervan: wat is het kleinste tijdsinterval dat kan worden gebruikt om het verbruik weg te schrijven? ik zou het liefst gedetailleerde grafieken per seconde willen maken, maar als ik de afbeeldingen in dit forum zie is een minuut het kleinste interval?

Zijn er nog andere alternatieven die ik over het hoofd heb gezien die aan mijn eisen voldoen en betaalbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Als je handig bent met programmeren kun je de ingebouwde seriële poort in de energy logger gebruiken om hem sneller uit te lezen dan 1 minuut. Een andere optie is om een echte energy analyzer ergens vandaan te halen, bijvoorbeeld door sponsoring aan te vragen bij een producent of een hogeschool/universiteit met zulke apparatuur te vragen.

Als nauwkeurigheid minder van belang is kun je ook een Youless kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
(jarig!)
mux schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 20:21:
Als je handig bent met programmeren kun je de ingebouwde seriële poort in de energy logger gebruiken om hem sneller uit te lezen dan 1 minuut. Een andere optie is om een echte energy analyzer ergens vandaan te halen, bijvoorbeeld door sponsoring aan te vragen bij een producent of een hogeschool/universiteit met zulke apparatuur te vragen.

Heb je meer info over het gebruik van die interne seriële poort?

En de Youless is zo nauwkeurig in de tijd als het interval tussen 2 LED-flitsen of de duur van 1 rotatie van de draaischijf in de kWh meter in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Een kWh-meter is redelijk waardeloos bij lage vermogens. Ik heb inmiddels met twee exemplaren zitten knutselen (om precies zo'n soort toepassing te maken) en onder de 10W registreren ze min of meer niks. Dus een youless+losse kWh-meter (marktplaats heeft er regelmatig wel een voor <25e) is niet geschikt voor het meten van bijvoorbeeld het standbyverbruik van apparaten.

En die seriële poort: geen idee hoe je dat precies moet interfacen. Maar het kan, en mensen die verder geen interesse hadden om de details met mij te delen (:@) hebben dit ook al eens werkend gekregen.

[ Voor 21% gewijzigd door mux op 22-02-2012 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luappul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06 12:26
mux schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 20:21:

Dank voor je reactie. De opdracht houdt ongeveer in: het energieverbruik van een groep huishoudens analyseren, door de individuele verbruiken van apparaten binnen een huishouden nauwkeurig te simuleren. Het lijkt me leuk om daarvoor echte data te gebruiken, vandaar dat ik bij de Voltcraft energy-logger 4000 uitkwam maar ik zou het verbruik van de apparaten liever op een korter tijdsinterval dan 1 minuut hebben.

Ik ben niet handig met programmeren, en de Youless is volgens mij ook niet geschikt voor wat ik voor ogen heb. Ik weet niet wat je precies bedoeld met 'een echte energy analyzer', en wat deze dingen kosten?

Het is een project van maar een maand en weinig studiepunten maar ik zou het hebben van een energy-logger ook voor privé gebruik wel leuk vinden. Daarom denk ik dat ik deze voltcraft aanschaf, maar als er iets anders vergelijkbaars / beters wat ook betaalbaar is hoor ik dat graag.
Nog een aanvullend vraagje over de Voltcraft energy-logger 4000: ik neem aan dat het verbruik wel exact wordt geanalyseerd, en niet dat er voor de hele minuut een constante waarde gelijk aan de gelogde waarde wordt genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Hij geeft voor elke minuut het gemiddelde van die minuut. Echter, er zijn bugs bekend, de eerste firmwareversies (op de voorganger die overigens hardwarematig volledig gelijk is, de Energy Logger 3500) deden wat jij zegt - alleen de waarde op dat moment.

Succes ermee in ieder geval. Leuk project, en op deze manier heb je er meer aan dan alleen wat puntjes vergaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
(jarig!)
Je kunt ook eens kijken naar de lijst van sites die hier genoemd worden.
Daar staat een aantal 3rd party producten genoemd die met de TED5000 samenwerken en waarmee je dus je verbruik kunt analyseren, tot op appliance-niveau.
Er is van een aantal ook een "live preview" mogelijk met echte data van een willekeurig huishouden.
Bijvoorbeeld bij Bidgely kun je de data bekijken van een "huis in Californie".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 09-04 12:20
Dat hele Bidgely is maar wat vervelend. Ik heb nu een YouLess en heb hem met Bidgely verbonden. De uploads gaan prima, maar die website laat maar de helft van de tijd gegevens zien. Ik heb er nog geen pijl op kunnen trekken hoe het fout gaat, maar ik ga daar vrij binnenkort mijn account maar weer opheffen als het zo gebrekkig blijft werken.
Pagina: 1 ... 9 ... 19 Laatste