robertwebbe schreef op maandag 26 december 2011 @ 15:12:
Begrijp me niet verkeerd, het is niet dat ik het niet wil weten of eigenwijs wil zijn over de privacy. Maar gezien jouw achtergrond (ik heb even naar je tweakers profiel, je website en linkedin profiel gekeken) ben ik zeer benieuwd naar jouw mening. Ook ik ben bezorgd over mijn privacy en ben dus benieuwd welke "gevaren" er kunnen zijn, specifiek voor energiemeting.
Wat ik kan bedenken:
* detectie of je thuis bent
- de kans dat de netbeheerder je apparatuur uitleest op verzoek van opsporingsinstanties (als je verdacht bent)
- de kans dat hackers ook je apparatuur uit lezen (kans op inbraak)
* marketing
- ongewenste reclame als bijvoorbeeld je koelkast meer verbruikt dan een nieuw model
[...]
Als het interval van metingen maar fijnmazig genoeg is en de meetduur lang genoeg is, kun je er ook nog zat andere informatie uit halen.
Denk aan detectie wat je gezinssamenstelling is, of je regelmatig dagdiensten werkt, of juist onregelmatig, of er kinderen in huis zijn, wat voor soort apparaten je hebt.
Bijvoorbeeld een plasma TV is erg goed te herkennen in het verbruik, zeker als je dat houd naast andere verbruikers. Sterker nog, je kunt dan zelfs zien wat iemand gekeken heeft, doordat een oude beeldbuis en plasma TV (en ook LCD-TV's met dynamisch contrast) een verbruik hebben wat afhankelijk is van de hoeveelheid donkere gebieden in beeld.
Voor dat herkennen zal het interval tussen 2 metingen waarschijnlijk minder dan 1x per kwartier moeten zijn en waarschijnlijk nog iets korter.
Technisch is dat allemaal mogelijk en je hebt niet eens zoveel data nodig om dat allemaal op te slaan. Zoals de EnergyLogger van Conrad laat zien is 5 Bytes/sample meer dan zat en dan hebben we het dus over zo'n 2.5 MB per huishouden per jaar om een sample per minuut te kunnen opslaan.
Kortom, technisch is het geen enkel probleem en dergelijke informatie is een hoop geld waard, dus je moet er wel kritisch naar kijken dat het ook niet daadwerkelijk misbruikt zal worden.
Als mensen niet "klagen", oftewel kritisch zijn, kun je er vrijwel zeker van zijn dat het uiteindelijk zo fijnmazig gelogd zal worden.
IMHO is het het beste wanneer de informatie de andere kant uit gaat.
Bijv. een indicatie van de belasting naar de gebruiker toe, zodat witgoed kan bepalen wanneer energie te gebruiken.
En dan is 1x per 2 maand de standen doorgeven meer dan zat en het verbruik moet je dan niet alsnog heel fijnmazig gaan loggen, zoals verbruik tussen 13:30 en 13:35 over de hele maand is natuurlijk alsnog te misbruiken voor profilering. Dus daar ook pak 'm beet max 4 delen van de dag, maar 2 is logischer. (dag/nacht)
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)