Reg. datum: 19 november 2007
Kijk uit met eBay iLiads: vaak betreft het een v1 of een OEM versie waar geen support op is, mocht er iets misgaan.quote:letatcest schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 13:56:
Zie dat de iliad-irex ook best betaalbaar is via eBay ;):
US $528,00
Maar @ kmf: is die touchscreenfunctie niet uit te zetten dan? dat zou pas echt handig zijn!
Retteketet X Y Z
Als je het pennetje in de houder achterop terugplaatst, dan trekt de iLiad minder stroom. Zodra deze in gebruik is wordt de touchscreen geactiveerd. Maar in de praktijk ben je toch vaak met die pen aan het navigeren, dus deze vlieger gaat niet altijd op.quote:letatcest schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 00:59:
Maar @ kmf: is die touchscreenfunctie niet uit te zetten dan? dat zou pas echt handig zijn!
Reg. datum: 28 november 2004
Katsunami wijzigde dit bericht 09-03-2008 23:10 (7%)
Bewezen diensten in het verleden garanderen geen consideratie in de toekomst.
De RSS feeds heb ik ook bekeken, gedacht: Grappig en vervolgens nooit meer gebruikt
Succes met je verkoop
http://www.catullus.nl/images/Canon_cover_JPEG_groot2.jpg
Ortep wijzigde dit bericht 09-03-2008 23:18 (13%)
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Ik ben blij met m'n PRS505 nu. Ongeveer 6GB aan manga op lrf-formaat gemaakt (van 30-40GB aan normale jpg-bestanden)
Read error: 54 (Connection reset by peer). One day I will find that peer and reset his connection.
Ik lees HEEL erg veel. Een boek van een paar honderd pagina's is voor mij echt peanuts. Als ik de tijd ervoor heb, lees ik Lord of the Rings of boeken van dat formaat in een dag of 4-6 uit. (In het Engels.) Het is gewoon een e-motioneel (quote:Ik denk ook dat het komt omdat je je nieuwe speeltje graag wilt gebruiken. Maar als e vroeger niet veel leest zal je nu ook niet doen.
Zodra deze dingen echter goedkoop en gemeengoed worden, en je via het telefoonnetwerk RSS-feeds enzo kunt updaten en kranten kunt binnenhalen (een beetje zoals bij de Kindle), dan ben ik er echter weer als de kippen bij. Voor "wegwerpleeswerk" is dit echt ideaal. In geval van boeken denk ik dat ik nooit meer van "echte" boeken afkom.
Katsunami wijzigde dit bericht 09-03-2008 23:36 (19%)
Ik was vorige week aanwezig bij de officiele introductie van de NRC ePaper in het PCM gebouw in Rotterdam. Na een paar dagen uitproberen kan ik niet anders zeggen dan dat de implementatie goed geslaagd is. De ePaper is prima leesbaar en navigeert logisch.quote:Yohan schreef op zondag 09 maart 2008 @ 23:31:
Heeft iemand al een abonnement op NRC via de eReader?
De ePaper is niet zomaar een verkleinde versie van de papieren uitgave. Elk katern heeft een eigen inhoudsopgave met de hoofdartikelen. Elk artikel heeft één samenvattende alinea met een 'lees meer' link. Je komt direct op het juiste artikel als je deze aantikt met de stylus.
De koptekst is gereserveerd voor de titel van het betreffende katern (binnenland, economie, etc.). De andere katernen staan daaronder in het klein weergegeven. Je kunt snel naar een katern springen door de betreffende titel aan te wijzen. Verder 'sla' je de pagina gewoon om met de bladerknop van de iLiad.
De opmaak lijkt wel een beetje op die van de papieren krant; in kolommen, met hier en daar een foto. Opmerkelijk genoeg staat er (nog) geen reclame in de ePaper editie.
Het gebruikte lettertype is goed leesbaar, zij het misschien wat klein voor slechtzienden. Maar verder is het voordeel van elektronisch papier dat de ePaper zeer goed leesbaar is in direct zonlicht.
Het downloaden gaat erg eenvoudig; als je binnen bereik van een wifi netwerk bent hoef je alleen op de netwerkknop te drukken en de download start automatisch. In ca 15 seconden is de krant binnen.
Nadere inspectie wijst uit dat elke ePaper editie uit één (onbeveiligd) pdf bestand bestaat. Deze is ook op een normale computer te openen (voorbeeld). De pdf is duidelijk geoptimaliseerd voor de schermgrootte van de iLiad; volgens het NRC zullen er echter ook ePaper edities komen voor andere ebook readers, zoals de Cybook.
Her en der zitten er nog wel wat schoonheidsfoutjes in de ePaper: Waarschijnlijk conversiefoutjes: soms houdt een artikel abrupt op of wordt het eind van het artikel op de pagina vòòr het begin geplaatst. En de kleine nieuwsberichten (van één alinea) worden in één keer aaneengesloten weergegeven, zonder witregel of kop. Dat is wat onduidelijk. Maar verder is de ePaper prima te lezen en naar verwachting zullen deze kleine foutjes in de weergave snel opgelost worden.
Later zal ook NRC Next toegevoegd worden aan het aanbod. En ook wordt onderzocht wat de mogelijkheden zijn om de ePaper meerdere keren per dag te updaten. Andere kranten (zoals de Volkskrant) zijn achter de schermen ook druk bezig met experimenteren.
Update: er is inmiddels ook een video review van de NRC ePaper beschikbaar
ebookreader wijzigde dit bericht 10-03-2008 22:25 (85%)
Wat zijn in jouw optiek precies de voordelen van de ebook reader, en waarom blijf je terugverlangen naar papier? Daar ben ik wel benieuwd naar.quote:Katsunami schreef op zondag 09 maart 2008 @ 23:09:
Ondanks alle voordelen die het apparaat biedt, blijf ik qua gevoel toch terugverlangen naar papieren boeken.
- Instelbare lettertypes
- Volume (Gemakkelijk meenemen, weinig ruimte nodig om veel boeken op te slaan)
- RSS-feeds lezen buiten de computer om
Ik blijf terugverlangen naar papier om dezelfde reden waarom ik nog steeds mijn 18 jaar oude schaakcomputer gebruik als ik serieus een partij wil spelen, ondanks dat mijn notebook veel meer mogelijkheden heeft: het is fysiek, en niet "virtueel". OK, een laptop is ook fysiek, maar je schuift met "stukken" op het scherm, niet op een schaakbord. (Het electronische/houten DGT-schaakbord dat op een computer kan worden aangesloten is natuurlijk het beste van twee werelden.) De e-reader heeft hetzelfde probleem. Hoewel het apparaat wel fysiek is, mis je toch het gevoel van het boek: de geur van een ouder boek, het omslaan van het papier, het naar de kast lopen om specifiek "DAT" boek te pakken, enz...
Zodra ik de Cybook heb verkocht, ga ik denk ik van dat geld met wat bijbetaling een DGT-schaakbord halen. Als ik eerlijk moet zijn, heb ik er een beetje spijt van dat ik dat niet direct heb gedaan; gezien schaken op de computer me niet bevalt (dat is wat anders dan schaken TEGEN een computer) had ik kunnen weten dat lezen in een niet-boek me uiteindelijk ook niet zou bevallen vanwege dezelfde redenen.
Zoals ik al eerder zei: als een e-reader op de markt komt met de volgende eigenschappen, dan ben ik er als de kippen bij:
- 99-149 euro
- Verbonden via het GSM-netwerk, voor een prijs van bijvoorbeeld 10 euro per maand
- Toegang tot RSS-feeds/kranten etcetera ZONDER gebruik van de computer.
Laten we zeggen... een Kindle in de vorm van de Cybook, maar dan voor 100 euro en onafhankelijk van Amazon
http://www.teleread.org/b...book-readers-from-taiwan/
De 6" versie lijkt verdacht veel op de Cybook. Er is ook een 9,7" versie aangekondigd (A4 formaat scherm), maar prijzen of verschijningsdata zijn nog niet bekend.
Bedankt voor je uitgebreide reactiequote:
Read error: 54 (Connection reset by peer). One day I will find that peer and reset his connection.
Zou iemand zo goed willen zijn de System map van het Cybook te zippen en deze naar mijn e-mailadres te sturen, zodat ik het apparaat weer aan de gang krijg? Het e-mailadres is katsunami(at)home(punt)nl.
Bij voorbaat dank
Katsunami wijzigde dit bericht 15-03-2008 17:07 (3%)
Dat is wel vreemd eigenlijk, dat je de systeembestanden van een device kunt wissen waardoor het apparaat vervolgens in 'brick mode' terecht komt. Zou niet moeten kunnen. 't is inderdaad te herstellen door de bestanden terug te zetten, maar daar moet je als argeloze gebruiker dan maar net verstand van hebben.quote:Katsunami schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 15:32:
De System map is dus pleite en het apparaat boot niet meer.
Heb je nog een mooi bedrag gekregen voor je Cybook?
Sinds kort zijn de M-Edge covers voor de Cybook leverbaar in Nederland, deze zijn - in tegenstelling tot de cover van Bookeen zelf - gemaakt van 100% leer en zien er erg mooi uit. De covers zijn gevoerd en aan de binnenkant afgewerkt met suede.quote:Ortep schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 13:25:
[...]
Ik heb op jullie website gekeken. Het ziet er goed uit. Er staat trouwens een kleine 'onregelmatigheid' op. Jullie bieden de leren cover voor de CyBook aan. Helaas is dat ding niet van leer. Bij de eerste serie was dat wel zo, maar de vervolgseries zijn van kunststof. Het is een prima cover, dat wel. Maar je kan klachten krijgen over het materiaal als mensen wat anders verwachten.

ebookreader wijzigde dit bericht 15-03-2008 21:59 (54%)
Het is nog een geluk dat het Cybook wel nog op de computer kan worden aangesloten en de "stations" (geheugen en SD) nog beschikbaar zijn. Dit zit duidelijk in de firmware. De software, zoals het tonen van de bibliotheek en dergelijke, staat dus in de /system map van het interne geheugen. Je kunt het Cybook er dus uit knallen door dat te verwijderen. Die software is niet downloadbaar, dus je zult Bookeen Support moeten aanschrijven als je geen backup hebt. (Die had ik wel, maar ben ik door omstandigheden kwijtgeraakt, en vergeten te herbackuppen.) Lang leve het internet; sneller dan de supportquote:ebookreader schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 21:21:
Dat is wel vreemd eigenlijk, dat je de systeembestanden van een device kunt wissen waardoor het apparaat vervolgens in 'brick mode' terecht komt. Zou niet moeten kunnen. 't is inderdaad te herstellen door de bestanden terug te zetten, maar daar moet je als argeloze gebruiker dan maar net verstand van hebben.
Ja, ik heb er wel verlies op gemaakt, maar het was acceptabel. Het enige waar ik het eigenlijk voor mis, is het lezen van lange artikels op internet, maar als dat voorkomt print ik deze wel uit, zoals vroeger. Om het Cybook daarvoor te houden, vind ik persoonlijk een beetje kapitaalvernietiging. Ik wil wel ooit nog eens een (grotere) e-reader met een netwerkverbinding, voor minder geld, om zulke tijdelijke teksten te lezen. (RSS, artikels, krant, etc.) Daarvoor is het ideaal. Voor boeken blijf ik denk ik bij papier vanwege het gevoel.quote:Heb je nog een mooi bedrag gekregen voor je Cybook?
Ik had het, zoals eerder gezegd, kunenn weten. Ik schaak ook al erg lang, maar ik heb nooit op een computerscherm willen spelen, behalve voor een snelle partij of een analyse. Daarom gebruik ik voor serieuzere partijen nog steeds een ondertussen 20 jaar oude schaakcomputer... vanwege dezelfde reden als waaom ik ook liever boeken lees, blijkt nu dus. Een schaakprogramma biedt veel voordelen en extra mogelijkeden boven de oude computer, maar het heeft dus geen echt bord, net zoals de e-reader ondanks zijn voordelen geen papier biedt.
Het geld dat ik terug heb gekregen voor de e-reader heb ik gestoken in een elektronisch DGT-schaakbord. Het is van hout, toernooiformaat en -gewicht, en het kan worden aangesloten op de computer: spelen tegen een schaakprogramma met een echt bord. Ik aas er al op sinds het uitkomen ervan (1997), maar vond het nooit het geld waard. Het feit dat de e-reader me niet volledig beviel, heeft me overtuigd om dat bord toch maar te halen. Dan ben ik er voor 20 jaar vanaf
Nu kan ik me ook indenken waarom sommige fotografen blijven vasthouden aan analoge fotografie. Ik zou zelfs niet begonnen zijn als ik analoog had moeten fotograferen. Teveel werk, te traag, te duur, etc... Ik kan mij indenken dat mensen die nooit een boek gelezen hebben, niet met papier zouden willen werken maar alleen met e-readers, net zoals er nu veel fotografen zijn zoals ik, die wel digitaal werken, maar niet analoog. Ik heb nooit analoog gefotografeerd, dus ik heb die connectie niet: digitaal is voor mij perfect in orde. Zo kan het natuurlijk voorkomen dat de jeugd van de toekomst geen connectie meer heeft met papier, en direct opd e computer c.q. met e-readers begint en dan niet meer terug wil (of kan) naar papier. De tijd zal het leren; zelf gebruik ik gewoon wat me het beste bevalt, zij het oude of nieuwe techniek
Katsunami wijzigde dit bericht 17-03-2008 11:26 (3%)
Papier wordt oud, vies en kan kapot gaan, iets wat je bij ebooks een stuk minder snel hebt
Nu ik een toevallertje heb qua geld wil ik gaan kijken of ik niet ook een ereader kan aanschaffen, dus ben me nu een beetje aan het orierenteren. Maar ik zit helaas op max 250 euro ofzo dus denk niet dat het helemaal gaat lukken
Wiebbe wijzigde dit bericht 20-03-2008 20:03 (7%)
Woei Woei Woei Woei Woei Woei Woei Woei Woei Woei Woei Woei Woei Woei Woei Woei Woei Woei Woei Woei Woei Woei Woei Woei Woei Woei Woei Woei Woei Woei Woei Woei Woei Woei Woei Woei Woei Woei
Zo is het bij mij ook gegaan. Eerst lezen op mijn MIO, dat ging op zich redelijk. En daarna toch verlangen naar een groter beeld en een betere resolutie. Ik heb nog even tijdens een reis een laptopje geprobeerd. Dat leest ook wel aardig. Maar ja, veel te groot/zwaar en je hebt er buiten werkelijk niets aan. En probeer maar eens te lezen in een bus. Die 350 voor de Cybook was wel even slikken. Maar ik heb er nu denk ik al een 30 boeken op gelezen. En tijdens een lange reis is het werkelijk een verademing. Probeer maar eens 10-15 boeken in je rugzak te stoppen. Ik wil niet meer zonder en merk in mijn omgeving ook steeds meer mensen die veranderen van: Lezen van een schermpje????? Waanzin...dat is echt niets. Tot Tja..dat valt best wel mee eigenlijk. Nu ja...wel veel te duur...Hmmmm...ik ben over 3 maanden jarig, als ik nu eens aan iedereen geld vraagquote:Wiebbe schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 20:01:
Ik merk van mijzelf dat ik precies het omgekeerde voel over papier en ereading. Ik gebruik nu nog veel mijn pocketpc ervoor, wat een nogal klein scherm heeft, maar ondertussen heb ik denk ik wel 30/40 boeken op deze manier gelezen. Het gemakt van overal kunnen lezen, bookmarks, wel 20 boeken bij me hebben is gewoon zoveel groter dan gewoon papier.
- Wifi, of nog beter, GSM-netwerkverbinding (draadloos downloaden van feeds, etc)
- Groter scherm (8 inch lijkt me de ideale maat qua balans tussen oppervlakte en omvang)
- Goedkoper (rond de 200 euro ofzo, dat moet in een jaar of 2-3 haalbaar zijn.)
- Gratis e-books bij de aankoop van een papieren boek zou wel prettig zijn. De niet-zo-legale exemplaren die je ter download vindt, zijn qua indeling niet alles, en ook de spelling en dergelijke is vaak best gaar. En 2x kopen van één boek doe ik niet.
350 euro is nog steeds een hoop geld dus vandaar ook mijn twijfel, en daar komt bij dat de hele e-ink techniek nog vrij nieuw is en nu al zeker is dat het ding over niet al te lange tijd behoorlijk verouderd zal zijn.
Mijn ideale e-reader zou in ieder geval een kleuren-touchscreen moeten hebben. Het liefst zelfs met 2 schermen, zodat je hem net als een echt boek kunt openklappen en bijvoorbeeld ook 2 verschillende boeken naast elkaar kunt lezen (vooral handig voor bij het studeren) Het zou ook wel leuk zijn als het touchscreen zo goed zou zijn dat je het gewoon als schrijf- of tekenpapier kunt gebruiken. Uiteraard ook WiFi-support en een betaalbare prijs. Maar goed, voorlopig is dit allemaal toekomstmuziek
Begrijp ik het trouwens goed dat de PDF-support van de Cybook zo goed als waardeloos is? Vrijwel alle PDF's die ik zou willen lezen zullen te groot zijn voor het scherm, en scrollen en zoomen is niet mogelijk? Het zou bijvoorbeeld wel leuk zijn om een gratis krant als De Pers of de Metro te kunnen lezen maar dit kan ik dus wel vergeten...
PDF is waardeloos op ieder scherm/papier waarvoor het niet speciaal is gemaakt. Het is een fixed format. Dus als je het hebt gemaakt op je je mooie 22 inch scherm met een resolutie van 1600*1200 dan is het al slechter leesbaar op een 1024*768 scherm. Reflow is niet mogelijk, je kan de fonts niet aanpassen, je kan de lettergrootte niet aanpassen enz. Je moet er zo ver mogelijk vandaan blijvenquote:kNarf_ schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 11:55:
Begrijp ik het trouwens goed dat de PDF-support van de Cybook zo goed als waardeloos is? Vrijwel alle PDF's die ik zou willen lezen zullen te groot zijn voor het scherm, en scrollen en zoomen is niet mogelijk?
En dat wordt nog versterkt op iedere e-reader omdat de schermverhouding totaal anders is als die van een computer scherm. Het is een 'portret' verhouding, net als een boek en geen landscape zoals een monitor.
Je kan kranten veel beter met MobiReader oppikken via de RSS feeds die ze vaak hebben. Dan is het wel normaal leesbaar
Ortep wijzigde dit bericht 21-03-2008 12:47 (7%)
Maar het is natuurlijk wel zo dat als de huidieg lichting ereaders niet zo graag gekocht werd, dat de nieuwe versies niet zo snel zullen gebeuren. Maar het is nu wel zo dat er "parallele ontwikkelingen" zijn. Laptops en bijbehorende schermen worden zuiniger en beter. Er zijn nu al color eink-ontwikkelingen.quote:kNarf_ schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 11:55:
Mijn ideale e-reader zou in ieder geval een kleuren-touchscreen moeten hebben. Het liefst zelfs met 2 schermen, zodat je hem net als een echt boek kunt openklappen en bijvoorbeeld ook 2 verschillende boeken naast elkaar kunt lezen (vooral handig voor bij het studeren) Het zou ook wel leuk zijn als het touchscreen zo goed zou zijn dat je het gewoon als schrijf- of tekenpapier kunt gebruiken. Uiteraard ook WiFi-support en een betaalbare prijs. Maar goed, voorlopig is dit allemaal toekomstmuziek
Ik vermoed dat deze elkaar uiteindelijk kruisen en alles dan in stroomversnelling komt. Laptops met een uitneembare eink fullcolur touchscreendisplay met 0.10ms refreshrates, die detached als
tabletumpcereaders gebruikt kan worden. Je sluit enkel een toetsenbord aan.
Maar hoe ver dit voor ons ligt? zie Woudlopershandboek. Wanneer kunnen we dat verwachten?
quote:Begrijp ik het trouwens goed dat de PDF-support van de Cybook zo goed als waardeloos is? Vrijwel alle PDF's die ik zou willen lezen zullen te groot zijn voor het scherm, en scrollen en zoomen is niet mogelijk? Het zou bijvoorbeeld wel leuk zijn om een gratis krant als De Pers of de Metro te kunnen lezen maar dit kan ik dus wel vergeten...
A4pdf op 6"formaat is moeilijk te lezen. Voor sony readers zijn er tooltjes zoals rasterfarian die deze omzetten naar lrf en dus toch zeer goed leesbaar maken. zie: http://hightech.afmag.net...s500-and-pdfs-part-2.htmlquote:Ortep schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 12:44:
[...]
En dat wordt nog versterkt op iedere e-reader omdat de schermverhouding totaal anders is als die van een computer scherm. Het is een 'portret' verhouding, net als een boek en geen landscape zoals een monitor.
kmf wijzigde dit bericht 21-03-2008 12:51 (7%)
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 last
Dit topic is gesloten.