stevia schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 16:51:
[...]
Is er een verschil in snelheid, met VDSL? Ik heb nu (op papier dan) 20Mbit ADSL2+. Ik heb zo'n mooie ZyXEL P-2812HNU-F1 van Tweak gekregen en die doet ook VDSL. Het lampje brandt nu alleen nog oranje dus dat betekent dat er nog geen VDSL is in mijn regio?
Dat het DSL-lampje
oranje brandt, betekend dat de DSL-mode op
ADSL_2plus staat.
Is het lampje
groen, dan maak je verbinding met
VDSL2.
Welke firmware heb je op de 2812HNU-F1 ? 3.10(TUE.
x)xx ?
Copy/paste hier in dit topic even de DSL status vanuit de WebGUI > Maintenance > Diagnostic > DSL Line >
DSL Line Status, dan kunnen we wat meer inzicht krijgen wat betreft de DSL connectie cq. intrainwaarden.
Zelf heb ik nu sinds kort ook een andere modem/router, de 2812HNU-F1, met TUE.0 (=Telfort/KPN) firmware.
Hij staat nu tijdelijk als router ingesteld via ADSL2+ om de firmware te laten upgraden door de auto-provisioning van de Netwerkleverancier.
Waar het mij nu om gaat is de xDSL Datapump versie, die is nieuwer in de recente firmware (TUE.2, TUE.3 & TUE.4b1). Ik hoop dat met een nieuwere Datapump versie het modem iets sneller zal intrainen, alhoewel ik nu ongeveer dezelfde intrainwaarde's krijg als met het oude 2602H-D1A [AJZ.6] modem/router (16400/1028).
Ik wil gewoon het maximale uit de lijn proberen te halen.
De huidige ADSL_2plus Datapump versie van Firmware 3.10(TUE.0)D0:
Normaal staat het Zyxel-modem bij mij in Bridge ivm eigen Router/Firewall/UTM Appliance, maar dan kan er geen firmware-update gedaan worden. De auto-provisioning werkt dan simpelweg niet.
Update:
De firmware is net ge-update (04:00), het is 3.10(TUE.4)b1 geworden met een nieuwe Datapump erin:
De intrainwaarde is nu met 16700/1028 net even wat hoger geworden (0,035MB/s meer download, yeah!

)
Newjersey schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 10:55:
Zo eindelijk alles van tweak geïnstalleerd in m'n nieuwe huis. Nu wil ik alleen op de zyxel P-2812HNU-F1 sip + RTP poorten forwarden naar mijn PBX. Alleen krijg ik een foutmelding:
code:
1
| The rule of port are conflict with SIP Server, please check it. |
Ik heb alles op het modem qua sip uitgezet maar de melding blijft.. Iemand enig idee?
Ik denk dat je
op het VDSL-Pilot forum van Telfort veel meer info hierover kan vinden, je moet je wel eerst even aanmelden en inloggen op het forum:
Sommigen gebruiken wellicht een eigen SIP Server achter het Zyxel modem.
Dit kan prima werken, maar het werkt bij een 2812 wel iets anders dan bij een 2602 of zo. Ik ben er even mee aan het stoeien geweest. Bij deze mijn bevindingen.
(Ik ga er wel van uit dat het modem niet in 'bridge modus' staat.)
- De 'SIP Server' van het 2812 modem kan niet (via de GUI) uitgeschakeld worden. Dit betekent dat je modem eigenlijk altijd 'wil' luisteren op poort 5060 aan de WAN kant. Wellicht zou een aanpassing in de Firmware het wel mogelijk maken om via de GUI de SIP Server uit te zetten.
- Je kunt dus géén NAT Port Forward aanmaken voor poort 5060/UDP aan de WAN kant naar poort 5060/UDP van je interne SIP server.
- Als je 'van binnen uit', via NAT, een sessie opbouwt naar een externe SIP server met als source- en destination poort 5060, dan zal het modem dit honoreren en gedurende de (niet in te stellen of op te vragen) periode dat de NAT sessie open gehouden wordt, het SIP verkeer naar je interne SIP Server sturen.
Je bent op deze manier afhankelijk van een paar dingetjes;
- De duur van de NAT sessie. (onbekend)
- De nukken van de interne SIP Server; als die om één of andere reden naar buiten communiceert met dezelfde poorten ben je je NAT sessie kwijt, en werkt e.e.a. pas weer na de volgende registratie. Dat kan heel goed gebeuren als Telfort via TR-069 opnieuw de VoIP instellingen op je modem 'goed' zet.
Het is eigenlijk 'veiliger' om je SIP server op bijv. poort 5061/UDP te laten luisteren.
Nadeel is dus wel dat je je VoIP telefoons opnieuw moet instellen of provisionen. De meeste SIP providers ondersteunen dit echter zonder problemen; je geeft dit poortnummer immers aan bij de registratie op je externe SIP server.
Nu de 2812HNU-F1 bij mij eventjes in Router-modus staat, heb ik 1 probleem met mijn
(echte) VoIP-telefoon;
een inkomend gesprek blijft 'stil' als ik opneem nadat hij overgaat, ik hoor de beller niet, beller hoort mij wel.
Het gesprek wordt dan ook na een tiental seconden afgebroken aan de kant van de beller. Het zelf naar buiten bellen gaat wel prima.
Hetzelfde probleem dus met de beperkte instelmogelijkheden van dit model modem/router. Ook geen SIP-ALG aan te vinken in webGUI (moet op afstand gebeuren door Netwerkbeheer/internetprovider

), en ik kan niet eens Firewall-regels aanmaken.
Ik hoop dat ding zsm weer in Bridge te kunnen zetten na de firmware-update.
Update; firmware-update is net klaar > resetten dat ding en weer als Bridge configgen & inzetten.
[
Voor 49% gewijzigd door
bitshape op 23-03-2012 05:34
]