Even m''n ervaring delen.
Ik heb sinds vorige week ook een 12/24 adsl verbinding van Tweak. Helaas krijg is bij verre na niet de snelheid die ik mag verwachten.
Trainen van het modem begon met ongeveer 6,5 Mbit en eindigde na 2 uur op een stabiele 1,5 tot 3,5 Mbit. Later in de week werd het punt waar het trainen begon steeds lager. Gsteren was dit ongeveer 5 Mbit. Natuurlijk heb ik dit bij de helpdesk gemeldt en zij hebben dit probleem doorgezet naar Tiscali.
Vandaag is een KPN monteur bezig geweest en langs geweest om het een en ander te controleren en aan te passen. Gemeten werdt een theoretische downlink snelheid van 6,7 Mbit, maar vanwege te hoge FEC errors komt een betrouwbare verbinding pas tot stand bij 4,5 Mbit.
Volgens zijn meting zou ik ruim 4 km van de centrale af zitten, terwijl alle ADSL sites (bbnet e.d.) melden dat ik 2186 meter er vanaf zou zitten. Met map24 nog eens hemelsbreed nagemeten en kom dan inderdaad in de buurt van de 2100 meter.
Als ik nu via Google maps check wat de afstand naar de centrale bij benadering is, kom ik op 2,8 km over met de auto gereden. Lijkt me sterk dat die telefoonlijn kriskras door alle wijken loopt, ander kom je niet aan die 4 km. Misschien dat er nog een stuk kabel op een haspel zit ??
Die 4 km zou een valide reden kunnen zijn waarom m'n verbinding zo laag uitkomt, daarnaast zit ik nog op een ISDN verbinding en ligt er nog "oud" koper in de grond (de koperen draden zijn nog in vet-papier omhuld).
De KPN meneer heeft zijn resultaat bij Tiscali terug gemeld. Tiscali was gelukkig niet accoord met het resultaat en wil een tweede onderzoek ( Duo ??) gaan starten. Daar wordt ik binnenkort voor gebeld.
Al met al ben ik

en verwacht eigenlijk weinig verbetering in de toekomst.
Digitale televisie via de telefoonlijn kan ik ( en mijn hele wijk) dus wel vergeten