Gathering of Tweakers

Quicksearch
Reg. datum: 19 december 2004

quote:
Hollanda schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 16:27:
Goh wat een vriendelijkheid alom zeg ;)
Van onzin raak ik gepikeerd en derhalve onvriendelijk.
quote:
Toch wel leuk dat je hier zit, leg mij dan uit waarom updates van een A record die ik aanmaak met een lage TTL waarde pas laat doorkomt op mijn TweakDSL verbinding ?
Kom maar op met je voorbeeld dan.

quote:
Hollanda schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 16:36:
voorbeeld: Ik maak een nieuw A record aan voor mijn domein onlydutch.com en het duurt veelal een stuk langer voor die door tweakdsl wordt opgepakt. Vaak meer dan 24 uur.

De TTL van dit domein staat nu op 24 uur, de site is onlangs verhuisd, toen stond de TTL op 5 min en toen werd het nog pas vrij laat opgepakt.
Dat is natuurlijk een loos voorbeeld.
Hoe lang stond die ttl al op 5 minuten? Wanneer heeft transip z'n authoritative nameservers geupdate? (als dat niet live gebeurt tenminste)
Allemaal factoren die ertoe kunnen leiden dan een entry langer in de dns cache blijft staan.

Als ie net een uur op 5 minuten stond en bijvoorbeeld 12 uur vroeger was gequeried, heeft ie nog steeds een expiry tijd van 12 uur over.

quote:
Echter zijn er nog veel meer providers die TTL updates nog later oppakken. Denk aan de Belgische ISP's.
Ik heb nog steeds geen concrete voorbeelden gehoord.

Ja uiteraard maar die TTL had ik natuurlijk al ruim van tevoren naar 5 min gezet.

Rare is gewoon dat af en toe een nieuwe A record wel snel en de andere keer juist niet snel wordt opgepakt door TweakDSL (maar wel altijd binnen die 24 uur wat inherrent is aan het systeem). Het viel me vooral op dat alles niet snel werd opgepakt na die recente verhuizing waarbij alle TTL waardes op 5 min stonden en dit uiteraard ruim op tijd is ingesteld.

Ik kan helaas geen andere voorbeelden opnoemen, omdat ik die domeinen niet hier op dit forum wil noemen (verhaal Belgische ISP's). Betreft klanten. Je bent met me eens dat binnen 24 uur (als de TTL op 1440 min staat) overal moet zijn opgepakt? Dit terwijl het soms 2 of 3 dagen in BE duurt.

Hollanda wijzigde dit bericht 24-10-2007 16:51 (64%)

[specs] E6600 @ 3,2 Ghz, 2 x 1 GB (PC6400), 7900GTO @ 700/1500 [Gameservers]

Dat ben ik zeker met je eens. Caching dns servers horen zich gewoon aan de ttl van het authoritative antwoord te houden.
Volgende keer moet je gewoon ff in de caching en authoritative nameservers graven alvorens je de updates doet. Dan kun je zien dat het niet aan onze caching dns ligt 8)
(daar geloof ik nl. nog steeds niet in)

Nou TweakDSL is nog vrij snel, maar naar mijn ervaring niet altijd consequent. Weer andere providers zijn nog weer veel trager met updaten, wat gewoon tegen het systeem in gaat.

Wel heb ik ergens anders onlangs nog mogen lezen dat veel ISP's zich niet houden aan de TTL waarde van een domein.

Het systeem van bv sidn doet tegenwoordig 12 updates per etmaal, dus zouden de TTL waardes die vrijwel altijd op 24 uur staan tegenwoordig toch ook omlaag kunnen ?

Hollanda wijzigde dit bericht 24-10-2007 17:03 (44%)

Vraag je het ook al op voordat je ze hebt aangemaakt aan de caching nameservers?

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Vraag wat op?

quote:
Hollanda schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 17:01:
Nou TweakDSL is nog vrij snel, maar naar mijn ervaring niet altijd consequent. Weer andere providers zijn nog weer veel trager met updaten, wat gewoon tegen het systeem in gaat.
Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat die processen inconsequent zijn in het expiren van cache entries..
quote:
Wel heb ik ergens anders onlangs nog mogen lezen dat veel ISP's zich niet houden aan de TTL waarde van een domein.
Volgende keer ff bookmarken. Dan wil ik ook ff meelezen ;)
quote:
Het systeem van bv sidn doet tegenwoordig 12 updates per etmaal, dus zouden de TTL waardes die vrijwel altijd op 24 uur staan tegenwoordig toch ook omlaag kunnen ?
Dat hangt er vanaf op welke ttl je doelt. Als je op ttl's van de entries onder een domain doelt, nee. Dat is de keuze van de domain beheerder, en ik vind een dag geen onverstandige keuze. Waarom lager?
Dat levert alleen maar onnodig load op op de authoritative nameserver.

quote:
Fr1ek schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 17:17:Dat hangt er vanaf op welke ttl je doelt. Als je op ttl's van de entries onder een domain doelt, nee. Dat is de keuze van de domain beheerder, en ik vind een dag geen onverstandige keuze. Waarom lager?
Dat levert alleen maar onnodig load op op de authoritative nameserver.
Tja dat zijn niet mijn servers, dus ik heb liever snelle updates ;)

Pfff, lekker, heb ik weer... vanmorgen opeens geen linesync meer. Tevens KPN lijn dood.
Tweak helpdesk zegt wel m'n modem te kunnen zien en dat ie online is. Modems geven bij mij aan dat ze in de handshaking blijven hangen.
KPN storingsdienst zegt dat lijn in orde is, dit wordt geweldig morgen, als de monteur langskomt.

Als ik soms de spookverhalen lees... ik hoop dat dit snel verholpen is.

98% of the population is asleep. The other 2% are staring around in complete amazement, abject terror, or both

quote:
Je wil pietjes.domein.nl toevoegen als A-record. En als pietje.domein.nl eerst niet bestond en je vraagt het op aan de caching nameservers hebben zij als antwoord opgehaald dat het niet bestaat.

Dus stel jij voegt hem toe bij je hoster en drukt op 'apply'. Stel dat de hoster elke 5 minuten de DNS configuratie update met veranderingen van haar klanten.

Als jij dan binnen 5 minuten al hebt geprobeerd heeft een van de twee (of beide) caching servers van TweakDSL (of elke ISP waar je het probeert) het opgevraagd en een leeg antwoord gehad. Ook dat antwoord blijft even gecached staan natuurlijk.....

Dus als jij het dan na 10 minuten weer probeert krijg je dat antwoord weer terug. De server(s) gaat het immers niet opnieuw raadplegen bij de DNS voor het (sub)domein immers dan.

* bjck dacht dat het zo werkte, maar ben hier minder zeker en weet even niet hoe het heet.
quote:
Crusader schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 18:33:
Pfff, lekker, heb ik weer... vanmorgen opeens geen linesync meer. Tevens KPN lijn dood.
Tweak helpdesk zegt wel m'n modem te kunnen zien en dat ie online is. Modems geven bij mij aan dat ze in de handshaking blijven hangen.
KPN storingsdienst zegt dat lijn in orde is, dit wordt geweldig morgen, als de monteur langskomt.

Als ik soms de spookverhalen lees... ik hoop dat dit snel verholpen is.
Als je KPN telefonie het ook niet doet (geen kiestoon of nauwelijks) kan je KPN gewoon het probleem laten oplossen. Dan is je ADSL ook 99% kans weer opgelost :)

Klinkt als een verbinding die ergens nauwelijks contact maakt opeens waardoor je modem nog wel probeert en ze dat op de centrale registreren nog net.

bjck wijzigde dit bericht 24-10-2007 18:59 (32%)

Als de TTL van dat domein op 5 min staat zou het binnen 5 min moeten werken inderdaad, maar zoals ik opmerk is dat dus vaak niet zo.

Een A record is natuurlijk wel een subdomein maar wordt gewoon apart meegenomen in de TTL updates , je kan zelfs per A record een eigen TTL waarde opgegeven.

Hollanda wijzigde dit bericht 24-10-2007 18:59 (37%)

quote:
voorbeeld: Ik maak een nieuw A record aan voor mijn domein onlydutch.com en het duurt veelal een stuk langer voor die door tweakdsl wordt opgepakt. Vaak meer dan 24 uur.
Ik maak nu, speciaal voor jou, een 'hollanda.mustconsultsomebodyexperienced.nl' aan. Moet jij eens kijken hoe lang het duurt voordat je die ziet.

edit:
[ruben@its ~]$ date
Wed Oct 24 19:36:15 CEST 2007
[ruben@its ~]$ host hollanda.mustconsultsomebodyexperienced.nl
hollanda.mustconsultsomebodyexperienced.nl has address 83.XX.XXX.70

burne wijzigde dit bericht 24-10-2007 19:37 (18%)

Dacht dat je een grapje maakte, maar hij werkt hoor.

quote:
Hollanda schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 19:38:
Dacht dat je een grapje maakte, maar hij werkt hoor.
Goed. Pas ik 'm nu aan. Moet je over hooguit iets minder dan een uur terugzien. En ik neem aan dat je dat thuis doet, dus met de nameservers van TweakDSL.

Dang! Net dat domein genomen wat op 24 uur staat omdat er toch nooit iets mee gebeurt.

Nouja. Het duurt dus nog 23 uur en 50 minuten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
$ dig hollanda.mustconsultsomebodyexperienced.nl

; <<>> DiG 9.3.4 <<>> hollanda.mustconsultsomebodyexperienced.nl
;; global options:  printcmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 53673
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 0

;; QUESTION SECTION:
;hollanda.mustconsultsomebodyexperienced.nl. IN A

;; ANSWER SECTION:
hollanda.mustconsultsomebodyexperienced.nl. 86078 IN A 83.96.144.70

burne wijzigde dit bericht 24-10-2007 19:47 (63%)

quote:
Hollanda schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 18:58:
Als de TTL van dat domein op 5 min staat zou het binnen 5 min moeten werken inderdaad, maar zoals ik opmerk is dat dus vaak niet zo.
Niet altijd.

Dat betekend dat een verandering als er al iets was naar een ander IP toe binnen 5 minuten geupdate moet worden. Het oude antwoord (oude IP) is niet meer geldig na maximaal 5 minuten.
quote:
Een A record is natuurlijk wel een subdomein maar wordt gewoon apart meegenomen in de TTL updates , je kan zelfs per A record een eigen TTL waarde opgegeven.
Echter als je iets aanmaakt wat er eerst niet was, maar eerst al het hebt opgevraagd voordat de nameservers een antwoord wisten (die van het domein) wordt er een lege entry gecached en die heeft geen TTL.

Volgens mij is dat een situatie waarbij het NULL antwoord best wel eens langer kan blijven staan dan de TTL die jij aan het (sub)domein hebt gehangen.

Dus voortaan niet opvragen voordat je zeker weet dat de hoster het in de DNS heeft gezet wat jij hebt toegevoegd. Bespaart je een hoop ellende :)
quote:
burne schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 19:42:
[...]

Goed. Pas ik 'm nu aan. Moet je over hooguit iets minder dan een uur terugzien. En ik neem aan dat je dat thuis doet, dus met de nameservers van TweakDSL.

Dang! Net dat domein genomen wat op 24 uur staat omdat er toch nooit iets mee gebeurt.

Nouja. Het duurt dus nog 23 uur en 50 minuten.
En alle andere mensen die niet een TweakDSL verbinding hebben hadden de post te laat gezien en krijgen je nieuwe antwoord. Die caching nameservers hadden nog geen antwoord en zijn het gaan vragen voor dit (sub)domein en kwamen met het nieuwe A-record gelijk op de proppen natuurlijk.

Werkt zoals je het zou verwachten gewoon, netjes aangetoond :+

bjck wijzigde dit bericht 24-10-2007 20:29 (43%)

Uhm ik beheer zelf de DNS dus ik weet echt wel wat ik daar wel of niet invul.

An every day Gentoo user

Binnenkort ga ik verhuizen en dan kan ik weer op zoek naar een nieuwe ADSL verbinding. Nu vind ik het aanbod van Tweak redelijk scherp, maar ik zie alleen een beetje op tegen het alles in een keer betalen.
Welke zekerheden heb je als er onverhoopt iets mis gaat bij Tweak? Volgens mij is het dan einde geld, of is Tweak (dus Cambrium) solide genoeg?

Koffie werkt echt!

Tweak It OR leave it!

Uhh kunnen we on-topic reageren? Die DNS-discussie is zwaar offtopic ondertussen :D

/dev/null

quote:
bjck schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 18:57:
[...]

Als je KPN telefonie het ook niet doet (geen kiestoon of nauwelijks) kan je KPN gewoon het probleem laten oplossen. Dan is je ADSL ook 99% kans weer opgelost :)

Klinkt als een verbinding die ergens nauwelijks contact maakt opeens waardoor je modem nog wel probeert en ze dat op de centrale registreren nog net.
Precies mijn idee, maar ik ben dan bang dat telefonie het weer doet, maar ADSL niet... dan mag BBned er ook nog eens naar kijken. Hoe dit soort dingen zo plotseling kunnen optreden is mij een raadsel, tenzij er vanmorgen een monteur in de centrale heeft lopen prutsen en mijn verbinding geraakt heeft.

98% of the population is asleep. The other 2% are staring around in complete amazement, abject terror, or both

Tweak It OR leave it!

quote:
Crusader schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 23:49:
[...]

Precies mijn idee, maar ik ben dan bang dat telefonie het weer doet, maar ADSL niet... dan mag BBned er ook nog eens naar kijken. Hoe dit soort dingen zo plotseling kunnen optreden is mij een raadsel, tenzij er vanmorgen een monteur in de centrale heeft lopen prutsen en mijn verbinding geraakt heeft.
Die lijn moet wellicht even gereset worden door BBned. Of wellicht is een aantal uur modem uitzetten al voldoende om de lijnkaart te laten 'triggeren'.

/dev/null

quote:
Hollanda schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 22:00:
Uhm ik beheer zelf de DNS dus ik weet echt wel wat ik daar wel of niet invul.
Volgens mij was dat redelijk buiten het punt.

Het punt was: heb je het domein al opgevraagd (op je eigen verbinding, op de caching nameservers van Tweak) voordat het bestond? Dan heb je een redelijk grote kans dat er al een lege entry gecached is, en dat het dus inderdaad langer duurt voordat die expired.

Enige manier om het te testen als je nog niet overtuigd bent is wederom een (sub)domein aanmaken, en te testen hoe lang het duurt voordat de caching nameservers van Tweak de correcte info hebben.
(en dus zeker weten niet van te voren opgevraagd)

quote:
I_stealth_I schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 23:56:
[...]

Die lijn moet wellicht even gereset worden door BBned. Of wellicht is een aantal uur modem uitzetten al voldoende om de lijnkaart te laten 'triggeren'.
Dan zet ik de modem vannacht maar uit. Alle beetjes helpen. Bedankt voor de tip :)

quote:
IEFtm schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 00:28:
[...]

Volgens mij was dat redelijk buiten het punt.

Het punt was: heb je het domein al opgevraagd (op je eigen verbinding, op de caching nameservers van Tweak) voordat het bestond? Dan heb je een redelijk grote kans dat er al een lege entry gecached is, en dat het dus inderdaad langer duurt voordat die expired.

Enige manier om het te testen als je nog niet overtuigd bent is wederom een (sub)domein aanmaken, en te testen hoe lang het duurt voordat de caching nameservers van Tweak de correcte info hebben.
(en dus zeker weten niet van te voren opgevraagd)
De issue gaat om het wijzigen van ips van reeds bestaande records. Zal er eens mee aan de gang gaan.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws