quote:
Nee, absoluut niet kopen. Kan zijn dat er wel een herstel komt deze week, maar dan nog blijft het slecht uitzien. Het enige dat ik misschien zie gebeuren is dat de FED de rente weer gaat verlagen en dat dat weer voor een opkikker zal zorgen voor een korte termijn.
quote:
Spaceknarf schreef op zondag 13 januari 2008 @ 23:16:
Ik heb nog een vraag. Mijn vriendin en ik hebben een volledig aflossingsvrije hypotheek, waarbij ik zelf de aflossing in 29 jaar bij elkaar wil gaan sparen. Dit wil ik op de volgende manier doen:
De eerste 19 jaar leg ik elke maand een bedrag x in enkele wereldwijde aandelenfondsen via SNS Fundcoach of Fundix. Deze fondsen moeten zich al jaren bewezen hebben als zeer goed (dit zijn op dit moment Fortis Obam, Skagen Global en Carmignac Investissement, maar dat moet elke paar jaar opnieuw bekeken worden).
Wat ik wil weten is of ik risico's over het hoofd zie (de meeste beleggingsboekjes zeggen namelijk dat je altijd moet spreiden over de verschillende effectensoorten, maar ik vraag me af wat dit helpt bij mijn schema). Daarnaast zijn er vast wel tweakers die vragen hebben of dit anderszins interessant vinden, dus vraag of opmerk maar los!
Ik zou sowieso ervoor kiezen om niet alleen maar in beleggingsfondsen te gaan zitten. Nadelen van beleggingsfondsen:
1. Alleen maar bestens koop/verkoop
2. Koop/verkooporder voor 16.00 is de dag erna pas verkopen om 10.00
3. Kunnen slecht verhandelbaar zijn (bv niet kunnen verkopen als jij dat wil)
4. Geen stoploss
5. Extra kosten
Voornamelijk punt 2,3 en 4 vind ik erg nadelig. Stel je zit in een aantal fondsen die heftig kunnen reageren op de volatiliteit van de beurs. Als er een hoop slecht nieuws komt of er zou iets gebeuren in de wereld dat een groot effect heeft op de beurs dan is het lastig om snel van je positie af te komen. Niemand wil die dingen dan hebben en je ziet je geld alsmaar minder worden. Daarom zou ik je afraden om alleen maar te kiezen voor beleggingsfondsen.
Je hebt bijvoorbeeld het beleggingsfonds: Skagen kon tiki. Dit is een beleggingsfonds dat het over het algemeen ook zeer goed doet en dat belegt in emerging markets. Stel je wilt ook in emerging markets beleggen, dan zou je ook voor een tracker kunnen kiezen dat in dezelfde markt belegt.
Trackers zijn namelijk de hele dag verhandelbaar (net zoals aandelen), je kunt werken met een stoploss (als je positie onder een bepaald niveau komt , dan wordt deze bestens verkocht). Bovendien kun je ook trackers kopen op de indexbeurs. Stel je wilt hier over een half jaar/jaar mee gaan beginnen. Stel de AEX index zou flink gedaald zijn, dan is het handig om hierin een positie op te bouwen. Stijgt de index 15% in een jaar, dan stijgt de tracker 15% in een jaar. (fondscode: 44493)
Ishares is de grootste uitgever van trackers.
Ik zou er iig voor kiezen om het te spreiden tussen beleggingsfondsen en trackers. Ook zou ik niet kiezen voor en Fortis Obam en Carmignac Investissement. Ik zou voor een van de twee kiezen om het risico te spreiden.
edit: Een ding wat me nog binnenschiet is het volgende. Je wilt iedere maand een bedrag inleggen in bepaalde fondsen. Met beleggingsfondsen gaat dat zeer makkelijk, want als je 20.000 inlegt of 20 x 1000, de kosten blijven hetzelfde. Bij trackers is dat niet zo. Dat is een keuze die je moet maken of je dat uberhaubt wel wil.
stin wijzigde dit bericht 14-01-2008 11:08 (4%)