Gathering of Tweakers

Quicksearch
Ik zou voorlopig nog niet in de financials gaan. Komende jaren sowieso niet. De aandelen lijken goedkoop als je vergelijkt met de koersen van vorig jaar. Echter, die koersen waren gebaseerd op de idiote verwachtingen dat huizenprijzen alleen maar konden stijgen en iedereen zijn sub-prime hypotheek kon afbetalen. Afschrijvingen mbt sub-primes zijn nu in de koersen verdisconteerd (hoewel, je weet nooit wat er nog komen gaat), maar wie zegt dat financials nu weer omhoog kunnen? Bernanke heeft aangegeven de korte rente weer te willen verhogen (reëele rente is nu negatief) en deze verhoging wordt eind dit jaar/begin volgend jaar verwacht. Eigenlijk zijn "overal" de huizenprijzen te hoog (VS, VK, Spanje...), ook in Nederland. Zodra die prijzen naar een normaal niveau gaan en consumenten minder gaan besteden en de economie in een recessie komt, zal dat voor de financials hard aankomen. Sowieso zijn die nu al gieriger als het gaat om het uitlenen van geld: ze maken liever minder winst zo lang hun risico's om failliet te gaan maar beperkt blijven.

En afgezien daarvan: ik raad het iedereen altijd af om aandelen+puts te kopen. Dit heeft eigenlijk alleen zin als je je aandelen kwijt wil, maar niet kwijt kan. Het is namelijk een constructie die geen winst oplevert.

Reg. datum: 01 april 2004

Ook ik denk niet dat de financials nu echt goedkoop zijn. Zelf ben ik al een poosje de koers van ING aan het volgen en het gemakt waarmee de Euro's eraf vliegen vind ik niet mis. Even de euro's in de zak houden wat dat betreft denk ik :) Overigens staan er m.i. ook aardig wat derrivaten op de balans bij ING, misschien dat ze daar nog eens flink op moeten afschrijven. En hoeverre dat nu in de koers ingecalculeerd zit vind ik erg moeilijk om in te schatten. De tijd zal het leren :)

powered by Mac

WorldCommunityGrid @ DPC
Reg. datum: 31 oktober 2005

Ik ben jou niet, maar persoonlijk zou ik me voorlopig verre van de financials houden. Het is nog steeds niet OK daar volgens mij. Vergelijk het koersverloop van bijvoorbeeld XLF (US Financials) maar eens met dat van de S&P500 of de Dow. Telkens wanneer de S&P of de Dow een leuke bounce vertoonde, bleef XLF in het beste geval horizontaal bewegen zonder ook maar enige bounce. En als de S&P of de Dow zakten, dan zakten de financials vrolijk mee.

Áls je al zou willen instappen, dan zou je de komende weken kunnen afwachten, XLF staat nu rond de koers toen het Bear Stearns nieuws bekend werd. Mocht dit de bodem worden, dan zou je een aardig herstel kunnen zien, maar zakt het door, dan zijn de rapen gaar. Kijk dus aub uit!

Vanmiddag nog wat puts verkocht, maar gauw weer met een klein verlies teruggekocht, wat een choppy markt was het zeg! :o Zit nu alleen nog maar met een plukje TS AEX en verkochte calls AEX...

priens wijzigde dit bericht 09-06-2008 18:10 (4%)

WorldCommunityGrid @ DPC

Wauw wat een klapper van Fortis vanmorgen zeg! Wie had dat nog gedacht na dat geweld van gisteren.
Turbo shorts verkocht, verkochte calls teruggekocht en net putjes verkocht (zeer korte stop hierop).
Misschien later nog wat calls verkopen om er een short strangle van te maken.

[edit] puts weer teruggekocht met een heel klein winstje, vind het toch te tricky en moet dalijk weg...

priens wijzigde dit bericht 10-06-2008 10:27 (16%)

Ik heb een vraag ik wil een BETA van een aandeel berekenen om die te vergelijken met een gegeven BETA op een website.
Echter weet ik niet hoe ik dit in excel voor elkaar moet krijgen ik heb bijvoorbeeld de standdaarddeviaties al berekend maar nu moet ik nog de correlatiecoëfficiënt berekenen.
Echter is mijn vraag nu hoe kan ik deze berekenen tussen een aandeel en een index in Excel?
Als ik de formule correlatie in Excel doe moet ik een matrix invoeren maar ik weet niet hoe dat gaat.

Iemand misschien een idee?

Ik ben niet echt een held in statistiek, maar ik zou het zo doen:
In kolom A de koersen van de index en in kolom B de koersen van je aandeel zetten.
Vervolgens in kolom C de procentuele verandering per dag berekenen voor de index en in kolom D voor je aandeel.

Nu is de formule voor de beta (in Oo, misschien is het anders voor excel):
COVAR(C2:C99;D2:D99)/VARP(D2:D99)

Kan je hier iets mee?

------

Toevoeging: gebruik anders deze spreadsheet

Henry86 wijzigde dit bericht 15-06-2008 18:50 (24%)

Bedankt,

Ik zal de komende dagen het model even bekijken maar op het eerste gezicht ziet het eruit als de berekening waar ik op zoek naar was _/-\o_

Ik wil beetje gaan beginnen met beleggen in US. Maar heb eigenlijk een vraagje. Ik wil me aanmelden bij IB, omdat ik toch actief wil handelen en i.v.m. kosten is het het voordeligst. Nou vroeg ik me af hoe het zit met belasting? Moet je belasting in the US betalen? en zo ja hoeveel bedraagt het? Moet je dan ook nog belasting in NL betalen?

Ik las allemaal verschillende dingen op internet, op de ene site staat 30% tax aan de US, op andere sites stond dat je alleen in NL 1,2% belasting betaalt. Ik zou het erg op prijs stellen als iemand het me duidelijk kan uitleggen.

Reg. datum: 06 augustus 2001

In mijn ogen heb je helemaal niets te maken met het belastingrecht van Amerika. Je sociaal middelpunt ligt immers in Nederland. Het zou namelijk raar zijn als je bijvoorbeeld aandelen koopt op de Amerikaanse beurs, Turkse beurs en Nederlandse beurs dat je in drie landen belasting moet gaan betalen. Zelfs als je een tweede huis heb in het buitenland, moet je in Nederland belasting betalen in box 3.

Spaargeld, extra huizen, beleggingen, etc vallen in box 3. Er zijn twee meetpunten voor het vermogen. 1/1 en 31/12. Van het gemiddelde wordt ca. ¤20.000 (drempel), eventuele tweede leningen (op bijvoorbeeld een extra huis) en ca. ¤2000 (per minderjarig kind) afgetrokken. Daar wordt een forfaitair rendement van 4% van genomen en daarover betaal je 30% belasting (4% x 30% = 1.2%).

De bedragen kloppen niet precies, want van de lening wordt ook nog een bedrag van aftgetrokken maar dat heb ik even achterwege gelaten. Zo heb je iig een beeld.

Ik heb nog een vraag:

Ik ben redelijk dringend op zoek naar een perpetuele obligatie >6,5% met 100% uitkering. Nu heb ik wel een link gekregen. Daar staat bijvoorbeeld de obligatie die wordt afgelost ook nog tussen. Kortom: die informatie is dus niet voldoende op die site.
Heeft er dus iemand nog tips waar ik betrouwbare informatie vandaag kan halen?

stin wijzigde dit bericht 18-06-2008 20:19 (25%)

bui?

Bohemian Love you ;)

Jaja, wanneer gaat die crisis nu eens stoppen. Ik begin me echt af te vragen of heel die crisis/inflatie niet op één of andere manier enkel op stand gehouden wordt door speculanten en analysten. Als je naar al die analysten luistert, hoor je ze enkel roepen dat het nog slechter gaat worden en dat alles gaat crashen. Het is blijkbaar de mode om negatief te zijn tegenwoordig. En soms vraag je je af het geen koersmanipulatie is...
Ik weet niet meer wat ik met mijn portefeuille moet doen... Heb nu redelijk wat naar goud verschoven als soort veilige haven, maar zelfs daarin heb ik geen vertrouwen. Ik denk dat ik nu even de schade ga proberen te beperken (met de veronderstelling dat goud weer een topje gaat halen) en mooi ga uitstappen voor een tijdje tot al dat gezever ("crisis") gedaan is. Ik ben al die sprongen een beetje beu...

burp

Reg. datum: 01 april 2004

Voor mij persoonlijk is de daling die we nu zien niet echt dramatisch. M'n aandelenportefeuille is toch LT en ik heb het geld nu niet nodig: no problem dus als het op het moment in de min staat. Daarnaast heb ik gelukkig ook geen financials LT :P M'n KT portefeuille was een ander verhaal, maar die heb ik een poosje terug toen de AEX op 490 stond geleegd... Gelukkig maar achteraf. :)
Wat mij betreft mag het zooitje nu wel op z'n gat gaan, als we dan die verdraaide kredietcrisis maar weer eens kwijt zijn. Daarbij opgeteld het feit dat sommige bedrijven dan zeer koopwaardig worden. :)
Zoverre ik de bekende analisten mag geloven is 450 een belangrijk punt in de grafiek, dat wordt dus bijna letterlijk erop of eronder morgen. :)

powered by Mac

quote:
milan7 schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 19:22:
Ik wil beetje gaan beginnen met beleggen in US. Maar heb eigenlijk een vraagje. Ik wil me aanmelden bij IB, omdat ik toch actief wil handelen en i.v.m. kosten is het het voordeligst. Nou vroeg ik me af hoe het zit met belasting? Moet je belasting in the US betalen? en zo ja hoeveel bedraagt het? Moet je dan ook nog belasting in NL betalen?

Ik las allemaal verschillende dingen op internet, op de ene site staat 30% tax aan de US, op andere sites stond dat je alleen in NL 1,2% belasting betaalt. Ik zou het erg op prijs stellen als iemand het me duidelijk kan uitleggen.
Nee hoor, als buitenlander hoef je echt geen belasting te betalen in de US.

Aan welke belasting dacht jij dan? Overigens zit er op dividend wel een bronbelasting, maar dat is volgens mij niet iets specifieks voor de US...

grizzlybeer wijzigde dit bericht 19-06-2008 00:20 (4%)

quote:
jvvv schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 21:00:
Jaja, wanneer gaat die crisis nu eens stoppen. Ik begin me echt af te vragen of heel die crisis/inflatie niet op één of andere manier enkel op stand gehouden wordt door speculanten en analysten. Als je naar al die analysten luistert, hoor je ze enkel roepen dat het nog slechter gaat worden en dat alles gaat crashen.
Met de huidige daling van de dollar en de inflatie lijkt het me een onmogelijkheid dat de US nog veel verder naar beneden gaat. Het enige risico zit hem erin dat we de komende jaren rond de 13.000 (DJIA) blijven aanmodderen en niet hard omhoog gaan....

(misschien ben jij niet geinteresseerd in US maar andere beurzen zijn hier natuurlijk behoorlijk van afhankelijk)

Pff....

Fortis gaat echt enorm hard op en neer! Ik heb het gekocht 'n aantal maanden terug voor 15,-. Ging daaran nog omlaag naar 13,-. Daarna ging het 'n tijdje lekker en stond het op 18,- (Jeej ik blij) en nu gaat het weer opeens enorm hard omlaag... 13euro weer! :/

Ik zit toch echt te twijfelen of ik, als het aandeel weer op 15,- staat niet te verkopen en even een ander aandeel pak, iets wat stabieler is dan 'n financial.

Daarnaast zit ik nog altijd te wachten tot Fortis OBAM en Fidelity Emerging Markets weer wat opkrabbelen zodat ik die kan verkopen, vind er niet veel aan met die beleggingsfondsen :) Wil liever zelf wat kunnen speculeren op de beurs...

Mijn Website! :)
Eos 400D en wat lenzen, blabla

quote:
De_Bastaard schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 13:06:
Daarnaast zit ik nog altijd te wachten tot Fortis OBAM en Fidelity Emerging Markets weer wat opkrabbelen zodat ik die kan verkopen, vind er niet veel aan met die beleggingsfondsen :) Wil liever zelf wat kunnen speculeren op de beurs...
Ach, ik zie het verschil niet zo. Met losse aandelen kies je weliswaar zelf voor een bepaald pakket, maar bij fondsen kiezen de fondsbeheerders het pakket voor je. Beide keren is het pure speculatie (bron)!

I'm not a cynic. I get up every morning, hoping to find an honest man. [ JACK MCCOY ]

Op zoek naar nieuwe ondertitel

quote:
Pff....

Fortis gaat echt enorm hard op en neer! Ik heb het gekocht 'n aantal maanden terug voor 15,-. Ging daaran nog omlaag naar 13,-. Daarna ging het 'n tijdje lekker en stond het op 18,- (Jeej ik blij) en nu gaat het weer opeens enorm hard omlaag... 13euro weer! :/

Ik zit toch echt te twijfelen of ik, als het aandeel weer op 15,- staat niet te verkopen en even een ander aandeel pak, iets wat stabieler is dan 'n financial.

De psychologie van loss aversion op zijn best! Blijkbaar denk je dat het aandeel Fortis weer gaat stijgen naar 15 euro (van 13 euro nu). Is het dan niet beter om zo veel mogelijk aandelen Fortis te kopen op 13 euro? Dan pak je dikke winst (15%) op die verwachte stijging! Als je dat niet doet, omdat je bang bent dat het verder daalt, waarom verkoop je ze dan niet meteen?

Ditzelfde geldt ook voor je participaties OBAM en Emerging Markets.

* Humanity has left IRC (Excess Flood)

quote:
Spaceknarf schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 13:34:
[...]

De psychologie van loss aversion op zijn best! Blijkbaar denk je dat het aandeel Fortis weer gaat stijgen naar 15 euro (van 13 euro nu). Is het dan niet beter om zo veel mogelijk aandelen Fortis te kopen op 13 euro? Dan pak je dikke winst (15%) op die verwachte stijging! Als je dat niet doet, omdat je bang bent dat het verder daalt, waarom verkoop je ze dan niet meteen?

Ditzelfde geldt ook voor je participaties OBAM en Emerging Markets.
Goede theorie heb je daar, maar op het moment heb ik even niet meer om te besteden :o Anders had ik zeker al wat meer aandelen gekocht ;) Ben maar student, en doe het met het geld "wat ik kan missen". (En natuurlijk deel van 'n leer proces hé) :)

Reg. datum: 06 augustus 2001

quote:
Pff....

Je had gebruik moeten maken toen het aandeel op ¤18 stond om calls te verkopen op een uitoefenprijs die jij goed genoeg vindt. Dek je je ook gedeeltelijk in voor een daling en je rendement is hoger. Daarom zou ik ook altijd aandelen kopen in groepen van 100.

edit: Je kunt nu bijvoorbeeld ook calls verkopen met als uitoefenprijs ¤15. Het zal alleen niet erg veel zijn wat je ervoor krijgt (ligt natuurlijk ook aan de looptijd). Als je ze moet leveren, dan verkoop je ze dus voor ¤15 en je hebt toch nog wat extra's erop verdiend.

stin wijzigde dit bericht 19-06-2008 14:00 (14%)

bui?

Acties: [view]

Door: Rukapul Moderator WI/SG/SF
Zoek nog eens op waarom je deze aandelen gekocht hebt in de eerste plaats.

Rond de tijd dat je Fortis hebt gekocht, heb ik ING en Aegon gekocht met een long strategie (>>kredietcrisis, >>recessie). Geen haar op m'n hoofd die er aan denkt om ze nu te verkopen met de volatiliteit van de koers als argument. Klein positief rendement tot op heden incl. dividend. Had ik als strategie een rendementsdoel van 20% gehad dan had ik ING al wel verkocht, maar ik zit meer te denken aan 100% over 5 jaar oid :P (Voor Aegon veel minder trouwens.)

Handel niet op basis van koersontwikkeling alleen, maar volg een strategie/plan en houd je daaraan, of pas de strategie/plan aan aan nieuwe omstandigheden.

Rukapul wijzigde dit bericht 19-06-2008 14:09 (14%)

quote:
stin schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 13:58:
[...]

Je had gebruik moeten maken toen het aandeel op ¤18 stond om calls te verkopen op een uitoefenprijs die jij goed genoeg vindt. Dek je je ook gedeeltelijk in voor een daling en je rendement is hoger. Daarom zou ik ook altijd aandelen kopen in groepen van 100.

edit: Je kunt nu bijvoorbeeld ook calls verkopen met als uitoefenprijs ¤15. Het zal alleen niet erg veel zijn wat je ervoor krijgt (ligt natuurlijk ook aan de looptijd). Als je ze moet leveren, dan verkoop je ze dus voor ¤15 en je hebt toch nog wat extra's erop verdiend.
Dat is per 100 hé, dan zou ik al 1300 erin moeten steken :) Opzich zou ik dat wel willen doen, maar dat geld heb ik er nu even niet voor. En aangezien ik mezelf financieel niet in problemen wil gaan brengen (ook al vind ik beleggen leuk) wacht ik daar wel mee totdat ik klaar ben met school en aan 't werk ben ;)

Overigens Rukapul, ik had toendertijd ook inderdaad een langere termijn strategie in mijn hoofd, maar ik vraag me nu 'n beetje af hoelang lang is. De kredietcrisis lijkt maar niet weg te gaan, problemen rondom de overname met ABN (Fortis die het geld moet halen uit extra aandelen uitgiften, RBS die problemen heeft). Ach, ik houdt ze nog gewoon een tijd (heb maar voor 'n paar honderd euro gekocht) en over een tijdje zie ik wel verder ;)

WorldCommunityGrid @ DPC

Zo, het heeft fijn geknetterd deze week! 8) Ik denk dat we het ergste wel achter de rug hebben, misschien nog ff terug richting 440. Op gevoel zou ik nu instappen long, maar ik laat het hele expiratieverhaal hier en in de US maar even voor wat het is. Begin volgende week ga ik toch weer voorzichtig kijken voor een long-positie op de AEX voor een bounce.

Train hard, feel good.

Zo vandaag exp datum!

Heb echter een vermoeden dat mijn calletjes ING @ 27 en TT @ 28 vandaag niet meer in the money komen. :')

-Godfather Bodybuilding topic reeks-
Super Moderator @ DutchBodybuilding.com | Sys Specs

quote:
De_Bastaard schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 13:42:
[...]

Goede theorie heb je daar, maar op het moment heb ik even niet meer om te besteden :o Anders had ik zeker al wat meer aandelen gekocht ;) Ben maar student, en doe het met het geld "wat ik kan missen". (En natuurlijk deel van 'n leer proces hé) :)
Daarom adviseren de meeste 'professionals' om op meerdere momenten te kopen. Dus niet alles in 1 keer. Dan had je je gemiddelde prijs mooi omlaag kunnen brengen.

GoT met nieuwe layout is niet lief :-( (Nee, niet de FP. Ik heb het over GoT Paars) | Last.fm

WorldCommunityGrid @ DPC

quote:
MrJ schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 09:36:
Zo vandaag exp datum!

Heb echter een vermoeden dat mijn calletjes ING @ 27 en TT @ 28 vandaag niet meer in the money komen. :')
Mwah, die kans was inderdaad niet heel erg groot nee. ;)
Wel weer heftig vandaag hoor, maar goed dat ik niet op m'n gevoel long ben gegaan vanmorgen! :o Toch nog de 440 gezien zoals verwacht, maar wel behoorlijk doorgeschoten. Eens kijken wat er gebeurt als dalijk de expi afgelopen is.
Als de S&P vandaag de 1329 weet te houden (staat er intraday nu al iets onder), zou het wel eens hard omhoog kunnen gaan volgende week. Zo niet, dan weet ik niet wat er gebeurt... :X Misschien wel helemaal terug naar de januari lows, die zijn voor de US indexes niet zo ver weg meer.

[edit] ik zeg niks meer! :X :X 434.....

priens het is maar een gok maar volgens mij gaan we het gapje van 25 maart tussen 426,67 en 433,11 opzoeken...

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws