Hoofdcategorieën
Topicacties

Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 3

Pagina: 1 2 3 4 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 38 39 40 41 last

Nieuw Topic
Reg. datum: 18 maart 2006

quote:
De_Bastaard schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 14:34:
http://www.belegger.nl/Wi...alt_95_procent-43664.news

Zozo, van 5,26miljard dollar vorig jaar, naar 268miljoen dit jaar. Dat is een 95% minder :X
Zo moet je dat niet zien. Ze hebben 5,3 miljard afgeschreven op subprime leningen, die gewoon veel te hoog in de boeken stonden. Dat gaat nu als verlies in de boeken, maar eigenlijk was het gewoon gebakken lucht. Goh, waar heb ik dat eerder gezien?

Reg. datum: 06 augustus 2001

quote:
Spaceknarf schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 15:18:

Wat ik me afvraag is hoe dit onderscheid ontstaat. Waarom zien Wekkel en mijn ex-collega dit soort problemen wel, en het gros van de mensen niet? Is dat omdat ze andere nieuwsberichten geloven? Hebben ze een heel andere mindset?

Ikzelf zou ook wel tot de eerste categorie willen horen. Niet om er rijk van te worden, maar omdat het machtig interessant is :)
Als je veel problemen ziet, stap je niet (snel) in. Doordat je zoveel problemen ziet, vertrouw je niets meer. Het kan bijvoorbeeld over een week enorm gestegen zijn, omdat beleggers weer instappen omdat ze er "weer" vertrouwen in hebben gekregen.

Het is dus niet altijd even handig dat je (grote) risico's ziet, want die zijn er altijd. Je moet alleen weten, wanneer het risico tot uiting komt op de beurs. Deze problemen, die nu voor veel mensen plots " tevoorschijn" komen, spelen al een half jaar (eigenlijk al veel langer Jim Rogers had het hier al over in 2003), maar komen tot uiting wanneer de jaarcijfers/eerste kwartaal cijfers worden getoond van banken (en nog andere slechte berichten)

Wat je dus moet aanvoelen is het sentiment is op de beurs, dit i.c.m technische/fundamentele analyse. Het sentiment is gewoon het allerbelangrijkste en dat kan nog weleens abrupt omslaan. Je hebt niet elke dag geluk, als je winsten maar over het algemeen groter zijn dan de verliezen. ;)

Dat is in ieder geval mijn mening. Soms kun je beter helemaal niets weten.
quote:
cas.fm schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 15:50:
Zo moet je dat niet zien. Ze hebben 5,3 miljard afgeschreven op subprime leningen, die gewoon veel te hoog in de boeken stonden. Dat gaat nu als verlies in de boeken, maar eigenlijk was het gewoon gebakken lucht. Goh, waar heb ik dat eerder gezien?
Zij waren klaarblijkelijk niet "the smartest guys in the room". ;)

stin wijzigde dit bericht 22-01-2008 16:05 (15%)

bui?

... en rood!
Reg. datum: 20 oktober 2000

quote:
Daniël schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 14:34:
Ik verwacht over 2008 wel een verdere vertraging van de wereldeconomie, met met name in de VS een grote kans op een daadwerkelijke recessie. Ik zie nog niet snel het hele mondiale geldstelsel instorten. Op de beurs is de recessie in een tijdsbestek van een week ingeprijsd, ik verwacht niet dat de AEX nog eens keihard door de 400 zal storten. Die driekwart procent per direct is wel een enorme noodgreep, ik vraag me af wat de dollar gaat doen...en hoe lang kan de FED de rente nog blijven verlagen?
AEX wel meteen 1,7% hoger...wat een bizarre dag weer, een spread van bijna 30 punten 8)7

Ik baal er alleen van dat ik waarschijnlijk nu weer de rest van 2008 nodig zal hebben om de verliezen van deze eerste drie weken goed te maken. Dit is gloeiende nu de derde keer dat alle winst in no time verdampt....daar valt gewoon niet tegenaan te handelen en fondsen doen niet aan stoplosses.

Die gast met zijn 31k dollar moet trouwens niet jammeren, ik heb het drievoudige in de min - enige wat ik kan doen is vasthouden voor de langere termijn.
Au Daniel :X Dat doet flink pijn ja. Helaas kun je nu ook niets doen dan afwachten, het leed is nu toch al geleden. Op mijn nivo is het ook huilen met de pet op helaas. Je kunt zo zeker een jaar wachten voordat alles weer terug op nivo is, ik blijf wel zo nu en dan wat bijkopen. De bijgekochte aandelen van de afgelopen tijd heeft veel geld gekost, maar niks opgeleverd :/

Kunstliefhebber? www.dekleinekunstenaar.nl | Dierenliefhebber? www.gaasje.nl

In features beleggen is sowieso linke shit, zeker zonder stoploss, niet zeuren :) Ik denk trouwens dat ze de afschrijvingen nu flink hoog opvoeren om straks geen tegenvallers hoeven te presenteren en de belastbare winst te kunnen verlagen? Ze hebben er zelf ook niks aan als die financiele markten op deze manier onderuit blijven donderen...

Anyway, ik twijfel om nu voor een paar K in Fortis te gaan. Fortis is flink afgestrafd icm een jaarlijks dividend van 9.46% is best aantrekkelijk eik.

Nauwelijks gebruikte Canon 85/1.8 te koop incl Hoya SHMC filter. DM voor meer info.

Fotograaf nodig?

Reg. datum: 06 augustus 2001

Check dan ook ING. Komen volgende maand met jaarcijfers en zij erg hard afgestraft. Misschien dat ik, als de volatiliteit gedaald is, nog wat calls koop voor de cijfers.

Trouwens, die gast van dat filmpje is volgens mij gewoon overnight gegaan met een positie. Tja, dat is altijd een zeer groot risico. Hij heeft het erover dat het 200 in de min opent en dan daalt naar 500. Het is een erg lastige markt, maar je moet je wel aan je SL houden. Ik neem aan dat die uitgestopt is, omdat die geen geld meer had voor zn marge. Anders had die vast en zeker winst gehad nu.

stin wijzigde dit bericht 22-01-2008 20:08 (54%)

bui?

quote:
neographikal schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 19:05:
In features beleggen is sowieso linke shit, zeker zonder stoploss, niet zeuren :) Ik denk trouwens dat ze de afschrijvingen nu flink hoog opvoeren om straks geen tegenvallers hoeven te presenteren en de belastbare winst te kunnen verlagen? Ze hebben er zelf ook niks aan als die financiele markten op deze manier onderuit blijven donderen...
Medio vorig jaar zeiden de grote banken allemaal dat ze vrij weinig last hadden van die subprime crisis, dat ze misschien wat af moesten schrijven, maar niets om je zorgen over te maken. En kijk nu eens. Miljarden. Ik zou er niet zomaar van uit gaan dat het daar bij blijft.
quote:
Anyway, ik twijfel om nu voor een paar K in Fortis te gaan. Fortis is flink afgestrafd icm een jaarlijks dividend van 9.46% is best aantrekkelijk eik.
Het dividend is aantrekkelijk als je er van uit gaat dat de financials niet nog meer worden afgestraft. Op Wall Street doen ze het nu redelijk, maar wat ik hierboven al zei: vorig jaar geloofden we ze ook, veerde de beurs weer op naar 560, en toen bleek dat de situatie toch vrij onhoudbaar was.

Acties: [view]

Door: Rukapul
Moderator WI/SG/SF
Reg. datum: 02 februari 2000

Fortis kan ook nog lager voor subprime exposure. Als dat bij de presentatie van de jaarcijfers tegenvalt en er wellicht kapitaal aangetrokken moet worden (emissie?) dan is je beoogde dividendrendement ook foetsie.

Het is overigens volstrekt belachelijk dat de FED (=het bankenkartel van de VS) op basis van de aandelenmarkt de rente aanpast :X Ze sponsoren alleen de financiele instellingen (=zichzelf) en verder niets en niemand (de banken geven de lagere rente niet door, maar vergroten hun eigen ademruimte).

* Rukapul had een dagorder ING ingelegd in de hoop dat de geruchten van de FED onwaar zouden blijken te zijn of dat de cijfers van Bank of America zouden tegenvallen, maar beide gingen dus niet door. Een reeds ingelegde aankooporder voor OBAM heb ik maar weer ingetrokken.

Sterker nog: ik mag lijen dat de ECB niet verder gaat volgen. De inflatie stijgt in NL nu al aardig door en bij gebrek aan landelijk monetair beleid kan dat niet ingedamt worden. Een verlaging van de rente zou de inflatie alleen maar aanwakkeren. Zie alhier - naast de postieve invloed van de euro op de vergroting van de interne markt - het grote nadeel van één monetair Europa.

Misschien is een kleine afkoeling hier op de langere termijn niet eens zo slecht. We zitten tegen overhitting aan :)

Nauwelijks gebruikte Canon 85/1.8 te koop incl Hoya SHMC filter. DM voor meer info.

Fotograaf nodig?

Op zoek naar nieuwe ondertitel

Ik heb zonet De dag dat de dollar valt van de VPRO zitten kijken, een uitzending van 2005 die als ge-update versie vorige week maandag uitgezonden is.

Wauw, wat zo'n sneeuwbaleffect met de wereldwijde beurzen kan doen :o

* Humanity has left IRC (Excess Flood)

Reg. datum: 04 april 2000

Het is echt een noodgreep van de FED in de USA. Een forse rente verlaging, ik vraag me ook af hoeveel invloed de regering Bush hierin heeft gehad. Deze noodgreep is leuk voor korte termijn, maar ze moeten mensen aan het kopen krijgen, en een noodgreep zorgt er niet voor dat mensen hun geld gaan spenderen. Dus vroeg of laat zakt heet de boomhut in elkaar. Deze noodgreep geeft de ook de kans aan de grote jongens om hun posities netjes af te bouwen, die hadden anders enorm veel geld verloren.

Maar ja... beleggen in een resessie, dat hoofdstuk heb ik nog niet gehad. Ik ben benieuwd.

The Source wijzigde dit bericht 22-01-2008 20:52 (13%)

Acties: [view]

Door: Rukapul
Moderator WI/SG/SF

Ach, is het niet altijd zo dat de beurs voor de feitelijke economie uitloopt? :) In een recessie beleggen moet in theorie dus makkelijker zijn dan vlak voor een recessie ;)

de groei zou in Nederland met een whopping 1% naar beneden worden bijgesteld, niet iets wat een 30% correctie rechtvaardigt imo. Zal wel weer goed komen :)

Fotograaf nodig?

Het probleem bij de financials is nu niet alleen meer de subprime-leningen, maar het begint ook in de categorie daar boven (naam is me even ontschoten) te komen. Daar worden nu ook al stevige voorzieningen voor genomen, en hoewel bijvoorbeeld ING en Fortis nauwelijks subprime-exposure hebben zitten ze wel redelijk dik in de net iets betere leningen. Zij zullen toch ook gedwongen gaan worden om hun stroppenpot te gaan vullen. Ik zou vooralsnog maar verre van de financials blijven, ook al zijn de koersen erg laag. Het is de vraag of ze hun vrij hoge dividenden kunnen handhaven dus dat is dan ook geen argument meer. In de VS heeft een aantal banken het dividend al behoorlijk terug moeten schroeven.

Ik loer nu naar een paar koopjes in de VS, ik heb een stapeltje dollars die ik niet om wil wisselen in euro's dus daarmee kan ik daar nog wel wat interessante aandelen halen. Apple is bijv. gedaald van tegen de 200 naar 140, Google van boven de 700 naar 580. Dat zijn toch echt wel kwalitatief goede bedrijven met goede winsten, maar die nu last hebben van slechtere verwachtingen.

Daniël wijzigde dit bericht 22-01-2008 23:52 (21%)

[10:59] <Rataplan> om een nu.nl-lezer te citeren: 'iPhone is geen bijvoeglijk naamwoord' ;)
[10:59] <Arnoud> voor mij wel, het is een synoniem van matig: wat een iPhone ontvangst met deze telefoon zeg!

Klopt, dingen als creditcardleningen begonnen hier en daar ook al zorgen te baren. Maarja, we zullen wel zien :)

Ik weet niet of ik Google nou een goed fonds als koopje vind eik. De koerswinstverhouding is imo compleet zoek (alsnog dik 45 ondanks de koersdalingen). Hoewel bedrijven als Yahoo een soortgelijke verhouding laten zien vind ik het zelf érg hoog :)

Fotograaf nodig?

Ik hoef je niet aan de de k/w's van de internetzeepbel te herinneren, toch? ;) Google lijkt me een gezond bedrijf maar zoals je al zegt is de k/w verhouding volledig zoek. Ikzelf zou erg huiverig zijn in zo'n aandeel te stappen, ook al heeft het zware klappen gehad.
edit: als je kijk naar de grafiek van Google, over de afgelopen twee maanden een is dat beter dan de Nasdaq, -6,6% tegenover -11,7%. Ook over de periode van een jaar heeft Google het veel beter gedaan dan de Nasdaq, +19% tegenover -8,4%. Het valt dus wel mee met de zware klappen, alleen sinds 1 januari doet Google het marginaal slechter dan de index, -15,5% tegenover -13,5%.

Gelukkig houdt Trichet het hoofd koel. Geen renteverlaging :)

cas.fm wijzigde dit bericht 23-01-2008 11:56 (39%)

Reg. datum: 15 september 2003

quote:
Daniël schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 23:47:
Het probleem bij de financials is nu niet alleen meer de subprime-leningen, maar het begint ook in de categorie daar boven (naam is me even ontschoten) te komen. Daar worden nu ook al stevige voorzieningen voor genomen, en hoewel bijvoorbeeld ING en Fortis nauwelijks subprime-exposure hebben zitten ze wel redelijk dik in de net iets betere leningen. Zij zullen toch ook gedwongen gaan worden om hun stroppenpot te gaan vullen. Ik zou vooralsnog maar verre van de financials blijven, ook al zijn de koersen erg laag. Het is de vraag of ze hun vrij hoge dividenden kunnen handhaven dus dat is dan ook geen argument meer. In de VS heeft een aantal banken het dividend al behoorlijk terug moeten schroeven.
ING was zelfs voordat deze hele ellende begon al flink ondergewaardeerd. Zelf acht ik het vrijwel uitgesloten dat ING verliezen moet nemen die de huidige lage koers kunnen rechtvaardigen.

quote:
cas.fm schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 11:46:
Gelukkig houdt Trichet het hoofd koel. Geen renteverlaging :)
Als Trichet er aan rommelt dan mag ik toch mogen hopen op een volksopstand om zeggenschap over het geld definitief terug aan het volk te geven. Trichet heeft namelijk maar 1 mandaat en dat is de prijsinflatie stabiel houden (of dat juist is kun je ter discussie stellen en of de ECB daar een goede invulling op de lange termijn aan geeft gezien de enorme geldcreatie in de eurozone ook maar dat terzijde). Trichet mag in theorie niet kijken naar beurskoersen en groei van BNPs etc. behalve als indicatoren voor de inflatie.

quote:
El Cid schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 12:02:
[...]

ING was zelfs voordat deze hele ellende begon al flink ondergewaardeerd. Zelf acht ik het vrijwel uitgesloten dat ING verliezen moet nemen die de huidige lage koers kunnen rechtvaardigen.
Rationeel gezien klopt dat, er is alleen één probleem, 't sentiment regeert atm :)
quote:
Rukapul schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 12:02:
[...]

Als Trichet er aan rommelt dan mag ik toch mogen hopen op een volksopstand om zeggenschap over het geld definitief terug aan het volk te geven. Trichet heeft namelijk maar 1 mandaat en dat is de prijsinflatie stabiel houden (of dat juist is kun je ter discussie stellen en of de ECB daar een goede invulling op de lange termijn aan geeft gezien de enorme geldcreatie in de eurozone ook maar dat terzijde). Trichet mag in theorie niet kijken naar beurskoersen en groei van BNPs etc. behalve als indicatoren voor de inflatie.
Mja, 't mandaat is duidelijk, maar er is genoeg speelruimte in de marge om de boel toch even bij te sturen. Zeker met de grootte van huidige EMU.... 't is nu flink balen dat we geen landelijk monetair beleid meer kunnen voeren. Doordat de EU steeds groter wordt zullen de verschillen qua staat van de economie ook steeds groter worden. De een die richting hoogtepunt gaat, de ander gaat richting een recessie. Wat doe je?

neographikal wijzigde dit bericht 23-01-2008 12:06 (57%)

Fotograaf nodig?

quote:
neographikal schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 12:03:
[...]

Rationeel gezien klopt dat, er is alleen één probleem, 't sentiment regeert atm :)
We hebben al vaker gezien dat de koers juist ging stijgen na bekendmaking van afschrijvingen. Beleggers snakken naar duidelijkheid. Dus ik gok erop dat zowel met als zonder afschrijvingen ING gaat stijgen na de bekendmaking van de jaarcijfers.

Probleem is wel dat dit nog niet het einde is. Zoals Daniel al aangeeft beginnen ook de beter geklassificeerde hypotheken onzekerder te worden. Het is op dit moment echt koffiedik kijken hoe men gaat reageren op de cijfers :)

Fotograaf nodig?

quote:
neographikal schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 12:08:
Probleem is wel dat dit nog niet het einde is. Zoals Daniel al aangeeft beginnen ook de beter geklassificeerde hypotheken onzekerder te worden. Het is op dit moment echt koffiedik kijken hoe men gaat reageren op de cijfers :)
Gelukkig maar dat iedereen een verschil van mening heeft in deze, anders zou er geen beurs zijn. ;)

quote:
Rukapul schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 12:02:
[...]

Nee inderdaad, dat is ook precies wat hij nu doet :) En daar ben ik best wel opgelucht over. Misschien had ik even het volledige artikel moeten posten. Een quote:
quote:
Terwijl de Fed zich in beleidsbeslissingen laat leiden door de richting van de economie en de inflatie, heeft de ECB als enige taak de prijsstabiliteit te bewaken, aldus de Fransman.
bron

cas.fm wijzigde dit bericht 23-01-2008 12:36 (20%)

I was cool before I met ya
Reg. datum: 02 november 2000

Even een vraagje.
Ik wil een tracker kopen bij binck, wat moet ik dan bij de "limiet" bij de order zetten? Als de tracker op 42,5 staat en ik wil er 10 kopen, moet ik dan 10x42.5 of 42.5 invullen?

kmf wijzigde dit bericht 23-01-2008 14:13 (21%)

Ik ben benieuwd wanneer OBAM weer omhoog gaat, de waarde van mijn portefeuille is met 18% gezakt! Nu ben ik nog maar pas bezig, en ik weet ook wel dat OBAM weer omhoog gaat, maar toch :+

De_Bastaard wijzigde dit bericht 23-01-2008 14:33 (4%)

Mijn Website! :)
Eos 400D en wat lenzen, blabla

Reg. datum: 01 april 2004

Hallo Allemaal,

Ik ben altijd wel wat geintreseerd geweest in handel, nu lijkt het mij leuk om gewoon voor de Fun te beginnen met beleggen om te kijken hoe het is. het liefst zou ik gewoon bij 1 bank een rekening open waar ik 250 of 500 euro (willekeurig Bedrag) op zou storten en waar ik via die banksite kan zeggen ik wil bv 10 aandelen TomTom kopen. ik noem maar wat. nu zag ik dat Postbank een Effecten Rekening heeft met zo soort iets (http://www.postbank.nl/in...19,1859_559524970,00.html) heeft iemand hier ervaring mee?

of heeft iemand andere Tips of Tricks hoe ik hiermee zou kunnen beginnen?

Groeten Léon

Pagina: 1 2 3 4 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 38 39 40 41 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: