Gathering of Tweakers

Quicksearch
Even linkje a.d.h.v. mijn vorige post, dit is dus dat blog wat ik bedoelde:

http://trader.beloggen.nl/pages/Topic.aspx?Id=3820

Mijn Website! :)
Eos 400D en wat lenzen, blabla

Reg. datum: 13 september 2002

quote:
Neophyte_NL schreef op maandag 21 januari 2008 @ 18:29:
[...]

Punt is dat je die transactiekosten van 2% (in de praktijk wat hoger want het is 2,10 per optiecontract) er zo uit kan hebben.
Klopt, maar hoe dan ook: hoe meer spreiding je wilt hebben, hoe minder je per aandeel/optie/whatever uit kunt geven, hoe hoger de transactiekosten worden.
Welk percentage je verloren wilt laten gaan aan transactiekosten is ieders eigen afweging.

Vandaar dus mijn vraag: waar vind ik meer over die European Banks Index en zijn er alternatieven?

quote:
De_Bastaard schreef op maandag 21 januari 2008 @ 18:39:
Even linkje a.d.h.v. mijn vorige post, dit is dus dat blog wat ik bedoelde:

http://trader.beloggen.nl/pages/Topic.aspx?Id=3820
Dat is wel interessant leesvoer. Moet de termen nog maar eens goed doornemen, snapte er de 1e keer niet veel van :D

Intel Core 2 Duo E6850 | Gigabyte | 2x TWIN2X2048 4-4-4-12 | XFX 8800 GTX | 2x Western Digital Raptor 72GB RAID0 | 1 x 500GB Samsung Spinpoint T166 | Scythe Infinity | Antec Nine Hundred

Tja, gouden stelregel: niet beleggen met wat je niet kunt missen. Dit wordt nog leuk voor de mensen met een beleggingshypo :X Wat er hier verdampt is uitermate shit natuurlijk, maar ik slaap er geen nacht minder om :)

neographikal wijzigde dit bericht 22-01-2008 00:54 (26%)

Reg. datum: 06 augustus 2001

quote:
Hij zit wel bij de beste broker ;) (en tevens goedkoopste)
Niet echt slim om te blijven zitten met een verliesgevende positie en te handelen zonder SL. Maargoed, als je handelt met zo een groot risico neem ik aan dat je een flinke buffer hebt maar het is wel balen!

stin wijzigde dit bericht 22-01-2008 01:05 (28%)

bui?

Quote uit z'n blog:
quote:
Good Bye.........I hope you all have a nice life. Who would've thought the Futures would tank as much as -500pts on YM with the US markets closed. I didn't, and I never really wanted to be in this position, but I couldn't accept the small loss.
Emotionele fout, idd gewoon handelen met stop loss. Maar ja makkelijk praten ik zit nu ook in de min ;(

The problem is choice

Kan iemand mij vertellen in hoeverre het sentiment op de beurs 'het begin van het einde' van de amerikaanse dollar kan betekenen? Is de kans groot dat beleggers, als ze hun geld weer ergens insteken, zich niet weer willen branden aan de dollar en investeren in euro's?

Elke minuut is een kans om je leven te veranderen. Abre los ojos.

Acties: [view]

Door: Rukapul Moderator WI/SG/SF
Het gaat erg lekker op de beurs. M'n winst van vorig jaar is er nu echt doorheen, maar de koersen beginnen te lijken op iets wat aankoopwaardig is.
quote:
MrWilliams schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 08:07:
Kan iemand mij vertellen in hoeverre het sentiment op de beurs 'het begin van het einde' van de amerikaanse dollar kan betekenen? Is de kans groot dat beleggers, als ze hun geld weer ergens insteken, zich niet weer willen branden aan de dollar en investeren in euro's?
Dat zal niet snel het geval zijn. Amerikaanse bedrijven zijn en blijven zeer belangrijke aanbieders van producten en diensten wereldwijd. Er kan op macro niveau wel een verschuiving plaatsvinden, maar beleggers zullen altijd willen beleggen in bedrijven als Microsoft, Dell, Apple, Coca Cola, etc. Zolang die bedrijven een flink deel van hun winst wereldwijd realiseren wordt de impact van de dollar op het rendement ook gedempt.

Tot nu toe zie ik -bij gebrek aan opening van Wallstreet- alleen de koersen in de rest van de wereld achterlijk hard onderuit knallen. Dus waarom dat tot een geldterugname uit de US zou leiden kan ik zo 1-2-3 niet beredeneren. :)

Als je het hebt over de hele subprimecrisis: mogelijk, maar de FED heeft al maatregelen genomen om herhaling te voorkomen en het vertrouwen te herstellen :)

quote:
neographikal schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 09:41:
Als je het hebt over de hele subprimecrisis: mogelijk, maar de FED heeft al maatregelen genomen om herhaling te voorkomen en het vertrouwen te herstellen :)
Euh, welke FED maatregelen doel je op? Een lage rente en vergroting van de geldhoeveelheid zijn geen structurele maatregelen om een toekomstige (uitbreiding van de) subprimecrisis te voorkomen. Strictere eisen aan de balans van financiele instituten, aanpassing van het fractional lending systeem en beperking van afgeleide producten zouden dat wel zijn.

Eind december hebben ze al het een ander aan aangescherpte maatregelen genomen afaik. Gisteren ergens een artikel over gelezen - uiteraard op commando niet terug te vinden 8)7

quote:
Rukapul schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 09:55:
[...]

Euh, welke FED maatregelen doel je op? Een lage rente en vergroting van de geldhoeveelheid zijn geen structurele maatregelen om een toekomstige (uitbreiding van de) subprimecrisis te voorkomen. Strictere eisen aan de balans van financiele instituten, aanpassing van het fractional lending systeem en beperking van afgeleide producten zouden dat wel zijn.
De rente schijnt nu toch al verlaagd te worden. Er gaat een gerucht dat er een noodvergadering is en dat ze de rente gaan verlagen op zeer korte termijn.
quote:
Amsterdam (BETTEN FINANCIAL NEWS) - In de markt gonst het dinsdagochtend van geruchten dat de Amerikaanse Federal Reserve bij opening van Wall Street de rente met 50 basispunten zal verlagen tot 3,75%. Fed-voorzitter Ben Bernanke herhaalde vorige week nog dat het stelsel van de Amerikaanse centrale banken klaarstaat voor aanvullende maatregelen.

Ook klinken er geluiden dat de Fed niet over zal gaan tot een tussentijdse renteverlaging maar tijdens de rentevergadering op 30 januari de rente met 75 basispunten zal verlagen tot 3,50%.

De marktgeruchten zorgen in ieder geval voor een dempend effect op de koersdalingen in Europa. Rond 10.15 uur noteren de Europese graadmeters nog altijd stevig lager, maar ze zijn verwijderd van de dieptepunten tijdens de start van de handel.

De AEX verliest momenteel 1,3%. De DAX in Frankfurt daalt 2,3%, de CAC in Parijs zakt 0,7% en de Londense FSTE wint zelfs 0,4%.

Vermogensbeheerder Corne van Zeijl van SNS Asset Management is ook op de hoogte van het gerucht rond de noodrenteverlaging. 'Die kans is zeker aanwezig. Het gebeurt bijna nooit. Maar iedereen weet dat het ernstig is. Het zou wel helpen. In 1987 heeft het geholpen, en na 9/11 ook. Deze koersdaling begint ook op 1987 te lijken.'

Een handelaar, die het gerucht zelf niet heeft gehoord, acht het evenmin ondenkbaar dat de Fed de rente vandaag met vijftig basispunten gaat verlagen. 'Het is wilde speculatie, maar het zou best kunnen dat ze het doen vanwege de turbulentie op de globale markten. Het kan zomaar gebeuren.'
En wat bereiken we hiermee? Op korte termijn een stijging. Op lange termijn een slechte markt, waar de dalingen nog heftiger zullen zijn.

Dit is dus ook de reden dat het niet doorgezakt is, want anders stonden we nu al onder de 400. Echt triest, reken er dus maar op dat als dit doorgaat dat DJ flink in de plus opent en we hier in Europa dus zeer flink zullen gaan stijgen zodra dit bekend wordt gemaakt.

Om 14.00 komt Bank of America met cijfers. Dat zou nog voor flink wat onrust kunnen zorgen. Nabeurs om 22.00 komt Apple met de eerste kwartaal cijfers.

stin wijzigde dit bericht 22-01-2008 12:41 (62%)

bui?

Het probleem is het feit dat de Centrale Banken de problemen niet op kunnen lossen. Ons systeem drijft op leningen. Leningen die onder meer aangegaan worden om voorgaande leningen af te betalen. Dat moet ook, want de rente over leningen is niet 'gemaakt', die moet ergens vandaan komen (ergo, nog meer lenen, de manier waarop ons geld wordt 'bijgemaakt' door banken).

Deze leningmachine hapert. In de VS is het al op gang gekomen, de vraag is in hoeverre Nederland volgt. Het resultaat is leningnemers die schulden niet meer kunnen betalen en banken niet niet meer uit kunnen/willen lenen. Als klap op de vuurpijl gaat het gepaard met zakkende vastgoedprijzen. Nu ook in Engeland en over Spanje durf ik ook niets positiefs te zeggen B)

Centrale bankiers kunnen daar niets aan doen. Ze kunnen banken namelijk niet dwingen uit te lenen net zo min als ze leningnemers kunnen dwingen geld te lenen. Ze kunnen geld tegen 0% weggeven, als niemand het wil lenen, zijn ze machteloos. Gratis geld weggeven (de helikopter) heeft, naast serieuze inflatieaspecten, het effect dat de ontvanger van geld zelf beslist waar dat geld aan uitgegeven wordt. Dat kan ook zijn:
• afbetaling van schulden in plaats van consumptie (particulieren); en
• aansterking van kapitaal in plaats van het uitlenen (banken),
wat een nog verdere contractie van krediet zou betekenen.

De centrale banken kunnen het paard wel bij de haver (geld) brengen, maar hem niet dwingen te eten of bepalen waaraan het geld wordt besteed. Hetzelfde geld voor het plan van Bush om $140 miljard uit te delen: het kan alleen maar mislukken als de deflatie trein nu echt is gaan rijden (dat kan niemand nog met zekerheid zeggen, maar het lijkt er verdomd aardig op).

Kortom, de ruimte voor centrale banken om dit op te lossen zijn beperkt. Het is meer een spel van de psychologie om de leningmachine vooral weer op gang te brengen dan dat het daadwerkelijk serieuze oplossingen zijn.

We hebben geen oplossingen van centrale banken nodig, we hebben als oplossing juist geen centrale bank nodig. Afschaffen die hap. De oorzaak van deze crisis is juist het bestaan van centrale banken en hun idee dat ze de juiste prijs van geld vast kunnen stellen. Dat kunnen ze niet (surprise, surprise), met alle verstoringen van dien. Hun oplossing zoals rente verlagen leidt hoogstens tot het uitstellen van problemen, onderwijl deze problemen alleen maar erger makend (de oplossing van Greenspan met 1% na de dot.com bust heeft ons nu weer tot deze crisis gebracht).

1929 en volgende: massale kredietexpanse in de jaren '20 gevolgd door kredietcontractie in de jaren '30, verergerd door politieke inmenging en tarieven op internationale handel. Het spel is thans niet anders, en ik zet mijn kaarten dus voorlopig op krediet contractie. Dat kan snel en hard zijn of jarenlang in beslag nemen (Japan stijl).

Wat de aandelen ondertussen doen is slechts emotie. Ik ben veel benieuwder naar de ontwikkelingen in de 'echte' economie in 2008.

Wekkel wijzigde dit bericht 22-01-2008 14:24 (5%)

Da's goeie shit

Er komen nog meer grotere problemen aan, dan er nu al zijn. Anders dan doet de FED niet dit:

Fed cuts fed funds rate by 75 basis points to 3.50 pct

edit: wekkel, je hebt helemaal gelijk. Dit geeft aan dat er enorme problemen zijn en die worden niet opgelost door de de rente met 0.75% te verlagen. Misschien op de korte termijn, maar op de lange termijn wordt dit heftiger.

stin wijzigde dit bericht 22-01-2008 14:38 (42%)

bui?

Wekkel spendeert er wat meer woorden aan dan Rukapul in "Beleggen op de beurs in de praktijk - De...", maar dat is dus precies het punt: het is een systeemfout. Ik kan iedereen overigens de gelinkte video adviseren evenals de uitgebreidere (3.5uur!) documentaire die hierover bestaat.

Argh! De FED gaat nog even verder met het spelletje: rente met 0.75% omlaag. En ik had nog wel zo'n mooie dagorder ING ingelegd :|

Btw, Wekkel. Heb je met je dalende voorspellingen en TA eindelijk kunnen cashen de afgelopen week?

Rukapul wijzigde dit bericht 22-01-2008 14:34 (11%)

Ik verwacht over 2008 wel een verdere vertraging van de wereldeconomie, met met name in de VS een grote kans op een daadwerkelijke recessie. Ik zie nog niet snel het hele mondiale geldstelsel instorten. Op de beurs is de recessie in een tijdsbestek van een week ingeprijsd, ik verwacht niet dat de AEX nog eens keihard door de 400 zal storten. Die driekwart procent per direct is wel een enorme noodgreep, ik vraag me af wat de dollar gaat doen...en hoe lang kan de FED de rente nog blijven verlagen?
AEX wel meteen 1,7% hoger...wat een bizarre dag weer, een spread van bijna 30 punten 8)7

Ik baal er alleen van dat ik waarschijnlijk nu weer de rest van 2008 nodig zal hebben om de verliezen van deze eerste drie weken goed te maken. Dit is gloeiende nu de derde keer dat alle winst in no time verdampt....daar valt gewoon niet tegenaan te handelen en fondsen doen niet aan stoplosses.

Die gast met zijn 31k dollar moet trouwens niet jammeren, ik heb het drievoudige in de min - enige wat ik kan doen is vasthouden voor de langere termijn.

Daniël wijzigde dit bericht 22-01-2008 14:35 (12%)

[10:59] <Rataplan> om een nu.nl-lezer te citeren: 'iPhone is geen bijvoeglijk naamwoord' ;)
[10:59] <Arnoud> voor mij wel, het is een synoniem van matig: wat een iPhone ontvangst met deze telefoon zeg!

http://www.belegger.nl/Wi...alt_95_procent-43664.news

Zozo, van 5,26miljard dollar vorig jaar, naar 268miljoen dit jaar. Dat is een 95% minder :X

quote:
Rukapul schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 14:32:
Btw, Wekkel. Heb je met je dalende voorspellingen en TA eindelijk kunnen cashen de afgelopen week?
Nee, ik zit al tijden niet meer met tactiek in de beurs. Te grillig, te onvoorspelbaar, en gehandicapped door de 'awareness' van de systeemfouten (ik zie domweg te vaak teveel risico's die anderen kennlijk niet zien tot nu bijvoorbeeld).

Thans is het slechts 200 standaard in de Robeco's per maand, al zal ik komende jaren een positie op willen gaan bouwen in de Hang Seng. Trust me, het systeem met bijbehorende systeemfout gaat niet hervormd worden. Teveel grote belangen die instandhouding wensen, daar ben ik van overtuigd. Oftewel, ik doe gewoon mee en in mijn beleving gaat China nog -tig keer over de kop richting 2020.

De uitweiding gaat verder dan het onderwerp van het topic. Wat ik mee wil geven (en beargumenteerd heb naar mijn idee) is dat 'oplossingen' van centrale banken vooral als psychologie benaderd moeten worden. De feitelijke macht over dingen is relatief klein.

Nu is het gewoon goedkoop inslaan de/het komende jaar/jaren en zorgen dat je je baan houdt ;)

Wekkel wijzigde dit bericht 22-01-2008 14:42 (23%)

Da's goeie shit

quote:
Daniël schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 14:34:

Ik baal er alleen van dat ik waarschijnlijk nu weer de rest van 2008 nodig zal hebben om de verliezen van deze eerste drie weken goed te maken. Dit is gloeiende nu de derde keer dat alle winst in no time verdampt....daar valt gewoon niet tegenaan te handelen en fondsen doen niet aan stoplosses.

Die gast met zijn 31k dollar moet trouwens niet jammeren, ik heb het drievoudige in de min - enige wat ik kan doen is vasthouden voor de langere termijn.
Dat is ook het grootste nadeel van beleggingsfonsen. Heb ik laats nog aangegeven, dat dat een enorm risico met zich mee kan brengen dat je je positie niet snel kan verkopen als er een heftige daling aankomt. Normaal beleg je voor de lange termijn, maar als je 40% onder water staat dan is dat wel enorm klote.

Echt minder dat je winsten nu verdampen. Ik heb niets meer en wacht nog op een mooi instappunt, omdat ik niet verwacht dat dit het laatste punt is. Het is me te risicovol op dit moment.

bui?

Mja ik zit momenteel in OBAM en Emerging markets met maar een relatief klein bedrag (600euro ingelegt), ik denk dat ik het gewoon uitzit. Momenteel is de waarde van mijn beleggingen daar nog maar zo'n 510euro, maar als ik de historie van obam etc, bekijk moet dat in the long run wel weer goed komen ! Overigens zou ik me ook behoorlijk klote voelen als ik 90k in de min zou staan :/

La Marmotte

quote:
De_Bastaard schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 15:02:
Mja ik zit momenteel in OBAM en Emerging markets met maar een relatief klein bedrag (600euro ingelegt), ik denk dat ik het gewoon uitzit. Momenteel is de waarde van mijn beleggingen daar nog maar zo'n 510euro, maar als ik de historie van obam etc, bekijk moet dat in the long run wel weer goed komen ! Overigens zou ik me ook behoorlijk klote voelen als ik 90k in de min zou staan :/
Is ook kut, maar je moet alles procentueel zien he. Ik sta momenteel toch ook een flink bedrag in de min. Dacht vanochtend even leuk een turbo short te kopen, dat heeft tot nog toe ook nog niets opgeleverd. Maar ik ga ervan uit dat de aex wel tot 380 komt, dat gevoel wordt voor mij alleen maar bevestigd door de renteverlaging.

Paul Rusesabagina: If I give a businessman 10,000 francs, what does that matter to him? He is rich. But, if I give him a Cohiba cigar straight from Havana, Cuba. Hey, that is style, Dube.

Ben ook écht benieuwd wat er met de AEX gaat gebeuren als de beurs in de VS over een kwartiertje opent.

Trouwens, over die turbo's... als ik kijk op abnamromarkets.nl en daar de calculator gebruik, wordt er alleen maar uitgegaan van dat je een turbo een aantal dagen laat lopen. Als ik echter op de blog van iemand kijk @ belogger.nl, zie ik dat hij turbo's heel snel koopt/verkoopt. Hoe zit dat nu? Je kan dus ook gewoon diezelfde dag weer verkopen?

Airstrip One

Ok, de VS doet even dikke vinger naar de rest van de wereld en gooit de rente met 0,75% naar beneden. Dat is op zijn minst heel erg fors, en zal gevolgen hebben op de valutamarkt denk ik. Beurs in de VS kan twee dingen doen, of extra sterk reageren op 'paniekvoetbal' en in de uitverkoop gaan, of doen alsof er niets aan de hand is en maar weinig lager openen. Blijft een interessant weekje.

Welkom in de continu gecontroleerde samenleving

Op zoek naar nieuwe ondertitel

quote:
Wekkel schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 14:39:
Nee, ik zit al tijden niet meer met tactiek in de beurs. Te grillig, te onvoorspelbaar, en gehandicapped door de 'awareness' van de systeemfouten (ik zie domweg te vaak teveel risico's die anderen kennlijk niet zien tot nu bijvoorbeeld).
Ik heb een collega gehad met hetzelfde 'probleem'. Hij herkende dit soort risico's snel, waardoor hij meestal te vroeg verkocht (in de veronderstelling dat andere beleggers de risico's ook zouden zien).

Blijkbaar zien de andere beleggers dit soort risico's niet. Ik denk dat ik ook onder de categorie 'andere beleggers' val.

Wat ik me afvraag is hoe dit onderscheid ontstaat. Waarom zien Wekkel en mijn ex-collega dit soort problemen wel, en het gros van de mensen niet? Is dat omdat ze andere nieuwsberichten geloven? Hebben ze een heel andere mindset?

Ikzelf zou ook wel tot de eerste categorie willen horen. Niet om er rijk van te worden, maar omdat het machtig interessant is :)

Misschien hoort deze post trouwens in W&L, maar voorlopig lijkt het me hier wel geschikt.

[edit]
quote:
Een interessant jaar zul je bedoelen :P

Spaceknarf wijzigde dit bericht 22-01-2008 15:20 (7%)

* Humanity has left IRC (Excess Flood)

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws