Gathering of Tweakers

Quicksearch
DUTCH-FALCON

sorry,
mijn vraag was al gesteld....

Falcon2107 wijzigde dit bericht 01-10-2007 12:33 (7%)

BF2 STATS
E8500 + MSI P7N, 9800GX2, 4 GB 1066, 1 TB HDD, CM 850W,Creative SB XF-I

Reg. datum: 20 oktober 2005

quote:
fritsjof schreef op zondag 30 september 2007 @ 17:26:
Ik vroeg me veel dingen af, en ben nu wel op het pad van de plasma denk ik, als ik het goed begrijp (ik beweer niks stellig) is het zo dat een LCD er dichtbij (korte kijkafstand) mooier/scherper uitziet (vandaar dat er LCD monitoren bestaan) en ziet plasma er op grotere afstand (TV-kijk afstand) beter uit, en dat is wat ik wil gaan doen op het scherm: TV/films kijken. PC er op aansluiten is ook leuk, maar dat zou dan toch ook voor films zijn, wie gaat er zitten textverwerken op een 37"?
Veel hangt af van de content. Met stilstaande beelden heb je idd haarscherp beeld op een LCD, daarom ook dat ze voor computers gebruikt worden. Het is maar door voornamelijk gamers dat er steeds grotere vraag kwam naar LCD-monitors met lagere responstijden.
Voor filmmateriaal en zeker gewoon SD-materiaal (dus geen HD) ziet LCD er juist veel slechter uit van dichtbij. Met HD-materiaal vind ik het vaak al niet eenvoudig om in een winkel een plasma van een LCD te onderscheiden, maar met SD-materiaal haal je ze er zo uit. Op ietwat kortere afstand ziet een LCD er gewoon helemaal niet meer uit, terwijl een plasma veel vergevensgezinder is. Vraag me niet waarom, is alleen een vaststelling.
Persoonlijk zijn er m.i. weinig redenen om voor LCD te gaan. Een ervan is als je de TV ook wil gebruiken voor typische PC-content: webbrowsen (bvb via console), foto's bekijken (niet dat ze er op een plasma slecht gaan uitzien, verre van) of zelfs helemaal als vervanging van een monitor (dus laptop of PC op aansluiten). Dan ben je beter af met een LCD en liefst nog een FullHD. Is het eerder voor het typische TV-gebruik (TV kijken, DVD kijken, BluRay/HD-DVD...) dan is plasma zeker de beste keuze (en hoeft zelfs helemaal geen FullHD te zijn).

Twixie wijzigde dit bericht 01-10-2007 12:43 (5%)

Got to love the fleptop!

Hmm, kom toch een nadeel van plasma tegen: inbranden.
Zie hier een GoT Mod die zijn ervaringen deelt: advies van experts nodig - 100 hz merkbaar verschil?

Daar had ik nog niemand over gehoord, vreemd?

"There are no friends, just enemies who haven't revealed themselves"

ok even een vraagje:
Ik ben van plan een Samsung full hd lcd aan te schaffen de 40M87 en die op internet te bestellen. Daar is die 200 euro goedkoper dan bij de Mediamarkt, kan die geleverd worden (bij MM niet op voorraad en duurt 3 weken) maar wat zijn de risico's:
1) Winkel keten is modern electronics dus wel bekend
2) Garantie is gewoon 2 jaar standaard
3) Dode pixel garantie hebben ze niet....

Over punt 3 dus mijn vraag... Hoe groot is de kans op een dode pixel en hoe moeilijk doen bedrijven daarover? Ik heb ze een email gestuurd met daarin het volgende reply:
quote:
Dank u wel voor uw e-mail. Helaas hebben wij geen dode pixel garantie. Echter als u contact met ons opneemt zodra het toestel is geleverd en er blijken toch een aantal pixels defect te zijn op vervelende plaatsen op het scherm dan gaan wij kijken wat wij op dat moment voor u kunnen betekenen
Alleen kan ik hier niet echt iets mee....

Iemand enige ervaring of komen dode pixels zo weinig voor dat ik gewoon de gok moet wagen?

ja ja... niet iedereen heeft dezelfde kennis... wees daarom ook eens gewillig en geef een antwoord op een vraag ;)

quote:
fritsjof schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 15:13:
Zie hier een GoT Mod die zijn ervaringen deelt: advies van experts nodig - 100 hz merkbaar verschil?

Als je iets verder lees dan vind je het volgende
quote:
HlpDsK
Het gaat om een 2 jaar oude Pioneer 42" plasma. Toen de duurste.
en daarna
quote:
[b]Twixie[b]
Tja, Pioneer is idd berucht omwille van zijn inbranden. Dit wordt bij deze blijkbaar nog eens bevestigd.
En ga dan eens effe googlen en dan kom je juist tegen dat deze pioneers er dus echt veel last van hebben.

Nieuwe Plasma's (Panasonic, Samsung) branden niet meer in. Hooguit dat je het een paar uur ziet na een paar uur spelen van een shooter (stel xbox, bijv. health bar), maar dit is na een tijdje TV kijken ook weer weg.

Dus ik zou maar eerst eens wat meer uitzoeken en lezen, voor je alle plasma's over 1 kam wil scheren!

Lees is het panasonic topic, en daar lees je hele goede verhalen!
Panasonic topic

quote:
Lord_T schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 17:42:Iemand enige ervaring of komen dode pixels zo weinig voor dat ik gewoon de gok moet wagen?
Gokje wagen. Daarnaast mag je als koper/consument aannemen dat je een degelijk product hebt aangeschaft zonder 'dode' pixels. Indien blijkt dat jouw toestel - na aflevering/installatie - toch 'dode' pixels heeft dan hoef je dat zeker niet te accepteren. Ongeacht welke afspraken jouw dealer met z'n leverancier heeft. Je koopt het product namelijk bij hem/haar in de winkel... Kortom, weet wat je rechten zijn als consument!

Daarnaast heb ik het (nog) niet gehoord dat er iemand 'dode' pixels had...
Got to love the fleptop!

quote:

quote:
stimpyrulez schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 18:06:
[...]

Als je iets verder lees dan vind je het volgende

[...]

en daarna

[...]

Dus ik zou maar eerst eens wat meer uitzoeken en lezen, voor je alle plasma's over 1 kam wil scheren!
Wat is dat toch? Ik lees het gelinkte topic omdat ik geen nadelen van plasma tov LCD kan vinden en ga dus op onderzoek uit, vind een mod (die hier altijd behoorlijk aanzien hebben) die een nadeel van plasma noemt, ik noem dit nadeel op van plasma in dit topic, wat volgens een MOD hier op GoT ook daadwerlelijk een nadeel is, IK suggereer niet dat het zo is en scheer zeker niks over één kam, ik vraag alleen waarom ik nog niemand in dit topic heb gehoord over inbranden bij plasma's terwijl een mod in een topic over plasma TV's het er over heeft.

Ik stel voor dat je tegen de betreffende persoon (de mod) de zin "Dus ik zou maar eerst eens wat meer uitzoeken en lezen, voor je alle plasma's over 1 kam wil scheren!" herhaalt.

Op mijn "Vreemd?" had een reactie als "dat is iets van 2 jaar geleden. dat komt zelden tot nooit meer voor" afdoende geweest.

Ik vind het gewoon ongeloofwaardig als ik geen nadelen van een type product te lezen krijg, ik ben dat niet gewend hier op de GoT, waar altijd kritiek is. Dit houdt de mens scherp.

quote:

Misschien omdat het misschien het meest bekende en meest genoemde nadeel van plasma is ;)

Maar ff serieus, dat is echt heel bekend dat probleem. Plasma's hebben daar tegenwoordig eigenlijk geen last meer van als je ze de eerste x uur goed gebruikt en geen rare dingen doet zoals alleen maar in 4:3 stand kijken of een dag lang een logo laten inbranden. Oftewel wees behoedzaam en je hebt geen probleem :)

Reg. datum: 04 januari 2004

Een ander nadeel is het formaat, en ze hebben een slechte naam opgebouwd. (al dan niet terecht)

*nog even een vraag: als de aangeboden uitzending 4:3 is wat doet de plasma panasonic 37PV70 daarmee? is er iets als smartzoom?

Pinin wijzigde dit bericht 01-10-2007 22:26 (40%)

Got to love the fleptop!

Kijk, zo kan het dus ook :*) (j/k)

Bedankt, dat had ik even nodig.

Sta ik vanmiddag in de MM, hebben ze alleen de 42" Panasonic TH-PV70 (ik was eerst bij de It's:"Mevrouw, verkoopt u ook plasma-schermen van Panasonic? -Euh, nee, volgens mij niet..." 8)7 )
De warme kleuren zijn inderdaad mooi, vind de vormgeving van het scherm minder mooi, maarja, je kunt voor dat geld niet alles hebben...

Reg. datum: 13 september 2005

quote:

Dat is inderdaad een nadeel ja. Het is overigens wel minder geworden het is nu meer image retention geloof ik.

En volgens mij heeft de panasonic ook gewoon smartzoom. De samsung die ik heb heeft dat ook gewoon. De samsung plasma's zijn tegen eigenlijk hetzelfde bedrag leverbaar met bijna dezelfde specs dus dat kan ook nog een optie zijn als je vormgeving minder vindt.

ksi wijzigde dit bericht 01-10-2007 22:31 (22%)

Ok, I'll bite.
Nadelen van plasma (i.c. mijn Pana PV70) :
* RISICO op inbranden: of maw als je de eerste paar maand wat voorzichtig bent, zit je safe. Overigens konden CRTs vroeger ook inbranden. Geen haan die daar naar kraaide.
* Image retention: high contrast images kunnen wat nalichten wat zichtbaar is op een zwart scherm in een donkere ruimte (zelfs nadat het toestel al afgezet is !).
* zichtbare flikker bij grote witte oppervlakken, bvb introscherm van XBox 360. En dit zelfs op 100Hz.
* kans op phosphor trails. Heb ze al een paar keer gezien (maar dat is omdat ik weet dat het bestaat - mijn vrouw weet totaal niet waarover ik het heb).

Voor de rest is er eigenlijk niets waarover ik zou kunnen klagen.

Got to love the fleptop!

@ksi: bedankt voor de tip! Ik zal me ook in de Samsungs verdiepen.

@twixie: bedankt voor de bite!

Ik vind het altijd verdacht als je twee keuzes hebt en er worden geen nadelen genoemd van één van die keuzes, zoals gezegd.

Ik lees nu het Pamasonic topic met extra interesse voor de 37PV70.

Reg. datum: 28 augustus 2007

Vertel eens wat meer over die phosphor trails Twixie als je wilt. Ik vind zelf dat mensen over het algemeen veel te lyrisch zijn over Plasma TV's. Deze schermen kennen echter vele nadelen. En zeker de Pioneers. Ik kan geen enkele Blu-Ray film kijken zonder die groene vegen (combi tussen blauw+geel licht) waar te nemen. Ik baal hier dan ook als een stekker van. Tevens worden die smerige loodvlekken met de dag hinderlijker.

Wat ik iedereen dan ook eigenlijk aan zou willen raden: wacht met kopen! Wacht nog een jaar of drie tot deze techniek echt is geperfectioneerd. Probeer de laatste platte beeldbuis van Philips te scoren bijv. ;)

Ik hoorde dat Philips binnenkort de 3D TV wil gaan lanceren... Wie van jullie weet hier meer van?

We're almost there..

Wachten tot de plasma techniek geperfectioneerd geraakt ?? Plasma is verdorie uitgevonden in 1964 !!!!
Plasma mag toch wel als volwassen technology beschouwd worden, de electronica errond is altijd nieuw en innoveren met soms "rariteiten" tot gevolg.
Ook zijn er vele evoluties in fabricage van PDP's natuurlijk sinds 1964 ;-)

3D TV ? tja ... da's allemaal hype en show ... meeste tv-content is amper 16:9 breedbeeld en hoelang bestaat die "standaard" al ?
Ik denk dat "LCD" TV iets "jonger" zijn als plasma techniek...

quote:
Snutchz schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 08:27:
...

Wat ik iedereen dan ook eigenlijk aan zou willen raden: wacht met kopen! Wacht nog een jaar of drie tot deze techniek echt is geperfectioneerd. Probeer de laatste platte beeldbuis van Philips te scoren bijv. ;)

....
Volgens mij is het al stukken beter dan geweest.
De eerste pioneers (en rest) waren alleen niet zo goed (maar toen der tijd wel). Alleen hebben ze nu allemaal nieuwe snufjes en zo gemaakt, en de techniek wordt ook weer beter.
Als je mij vraagt, dan zijn de Plasma's nu echt wel goed. (en misschien zitten er nog wel een paar haken en ogen aan, maar dat zit ook aan LCD)

De nieuwe Pioneers, zijn weer geheel nieuw (Plasma 2.0 noemen ze het). Nu weet ik niet of ze goed of slecht presteren, maar meestal als iets nieuw is zitten er wel kinderziektes in. En het duurt even voordat ze eruit zijn. Dus die zou ik ook pas na een jaar of 2 aanschaffen, voordeel is wel dat je een nieuwe techniek hebt, en die op sommige punten echt wel beter is dan de oude.

Maar denk dat als je nu een plasma koopt, er geen slecht koop aan hebt.

quote:
Snutchz schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 08:27:
Vertel eens wat meer over die phosphor trails Twixie als je wilt.
In sommige high-contrast scenes met snelle bewegingen lijk ik wat kleur-imperfecties te zien rond de bewegende objecten. Voorlopig vind ik het zeker niet echt storend, en zoals ik zei ziet mijn vrouw het niet eens (en des te beter, dus ik ga zeker geen extra moeite doen om het haar te 'bewijzen' ;)).
Heb echter wel nog geen zwart-wit scenes bekeken met grote bewegingen, want in zwart wit valt het natuurlijk wel harder op als er ineens wat kleur verschijnt (cfr dat fameuze Gears Of War filmpje).

Got to love the fleptop!

Ik zie dat de 42PV70 rond de 70 euro duurder is dan zijn 37" broertje, dit is wel erg verleidelijk, ware het niet dat ik slechts 2.7 meter van het scherm afzit en me 42" dan wel erg groot vind.
Vervelend dat 'ie dan zo goedkoop is, relatief... :/
Waarom heb jij de 37" genomen en niet de 42", Twixie?

Ik las in het Panasonic topic dat men een DVD met kleuren gebruikt om de eerste 2000 uur de plasma goed 'in te kijken', doet iedereen dit en zo ja raadt de fabrikant dit aan en zo ja waarom leveren ze niet een soortgelijke DVD bij zo'n scherm? Als ik 't goed begrijp doet men dit om inbranden te voorkomen.

fritsjof wijzigde dit bericht 02-10-2007 12:52 (4%)

quote:
fritsjof schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 12:31:
Ik las in het Panasonic topic dat men een DVD met kleuren gebruikt om de eerste 2000 uur de plasma goed 'in te kijken', doet iedereen dit en zo ja raadt de fabrikant dit aan en zo ja waarom leveren ze niet een soortgelijke DVD bij zo'n scherm? Als ik 't goed begrijp doet men dit om inbranden te voorkomen.
Neem aan dat dat 200 uur moet zijn. Maar volgens mij staat er wel in de handleiding dat je het contrast en de helderheid de eerste 200 uur niet op maximaal moet zetten, vanwege het risico op inbranden. Zo´n DVD is dan makkelijk om te gebruiken die eerste 200 uur door te komen. Weet je zeker dat hij gelijkmatig "inbrand" (want dta is wat er gewoon gebeurt, het fosfor brandt op alle plekken evensnel op).

Reg. datum: 24 november 2004

quote:
Ik zie dat de 42PV70 rond de 70 euro duurder is dan zijn 37" broertje, dit is wel erg verleidelijk, ware het niet dat ik slechts 2.7 meter van het scherm afzit en me 42" dan wel erg groot vind.
Vervelend dat 'ie dan zo goedkoop is, relatief... :/
Waarom heb jij de 37" genomen en niet de 42", Twixie?

Op 2,7 meter kun je met een gerust hart de 42 inch van Panasonic nemen. Dan ziet zelfs (analoog) SD materiaal er nog goed uit. Ik zit op de zelfde afstand en heb het vorige model van Panasonic (42PV60) en ben daar iedere dag nog zeer tevreden over.

Philflow wijzigde dit (47%)

quote:
Geen probleem, ik zit op 2,50 van een 42PV70.

Ik moet wel zeggen voor het journaal bijv. is het groot. Voor voetbal en films is het perfect.

quote:
Pinin schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 22:24:
*nog even een vraag: als de aangeboden uitzending 4:3 is wat doet de plasma panasonic 37PV70 daarmee? is er iets als smartzoom?
Ja, die stand heet bij Panasonic Juist en rekt de 4:3-beelden met name aan de zijkanten wat uit om deze beeldvullend te maken. Het ziet er in mijn ogen zeer acceptabel uit en werkt beter dan ik had verwacht. Maar het blijft een onnatuurlijke weergave. Gelukkig zijn er steeds meer TV-uitzendingen in 16:9-formaat.

Got to love the fleptop!

quote:
Philflow schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 16:44:
[...]

Geen probleem, ik zit op 2,50 van een 42PV70.

Ik moet wel zeggen voor het journaal bijv. is het groot. Voor voetbal en films is het perfect.
Kan ik zo'n scherm ook op een kleiner formaat zetten tijdens het journaal dan? ;)

Ik ga wel weer bij de MM kijken naar de 42" dan, voorpret :9

Reg. datum: 24 december 2004

De keuze tussen lcd en plasma was bij mij op plasma uitgekomen, omdat zo'n beetje alle lcd's in de winkel die niet een hd demo filmpje draaien crappy beeld vertonen.
Het enige nadeel van een plasma is dan nog het stroomverbruik.
Het ellendige is nu dat ik een demo opstelling zag van een full hd 1080 samsung met een blue ray speler met een x-men film: het zag er fantastisch uit.
Het komt er dus op neer dat op korte sd termijn een plasma beter lijkt en op lange hd termijn een lcd.
Kan iemand alstublieft nog een argument verzinnen om nu een plasma te kopen?

Got to love the fleptop!

-Je kunt altijd wel wachten
-De schermen zijn relatief goedkoop nu (goedkope US$)
-Je wilt er eigenlijk gewoon eentje hebben
-Je gaat toch de komende tijd niet veel HD content bekijken, zeker niet wat TV-aanbod betreft

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws