Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
silentsnake schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 17:06:
Een 6000+ doet prima mee met een E6700, en er zit echt geen wereld van verschil in. Maar ja, toch kiezen mensen massaal voor een Intel "want die is beter". Ik blijf gewoon AMD draaien, en PCs die ik voor andere mensen in elkaar zet komt ook gewoon een AMD in.
Doet prima mee? Naar wat voor benches kijk je dan? Ik heb ze even tegenover elkaar gezet op Tom's hardware en naar prestaties in games gekeken en daar verslaat de 6700 de 6000+ keer op keer, bij het erg CPU intensieve Supreme Commander bijna zelfs met 20% . De 6000+ wordt er zelfs een paar keer uitgelopen door de E6550.

Nou maakt het voor 99% van de mensen geen hol uit omdat ze toch voornamelijk briefjes tikken en een filmpje kijken maar je moet wel een beetje objectief blijven :) .

Edit: sterker nog, als je de E6550 naast de 6000+ legt is de eerste waarschijnlijk zelfs nog de beste keuze, de 6000 wint het in de oudere games maar in de zwaarste spellen is het telkens de E6550 die wint.

Naluh! wijzigde dit bericht 18-10-2007 20:03 (10%)

@hierboven

Jep, met prima meekomen bedoel ik dat ie het redelijk bij kan houden en niet dat ie alles wint.
Waar ik meer op doel is dat je geen verschillen van 30-40% hebt. Laten we eventjes de charts van Ome Tom aanhouden (http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html)

Unreal Tournament 2004: E6700 - 84,3 fps vs 79,8 fps - 6% - Niet merkbaar
Warhammer 40k: E6700 - 42,1 vs 32,5 fps. 23% - Wel merkbaar
Quake 4: E6700: 115 fps vs 105 fps - 9% - Niet merkbaar
Prey: E6700: 115fps vs 107 fps - 7% - Niet merkbaar
Serious Sam 2: E6700: 155fps vs 152 fps - 2% - Niet merkbaar
Supreme Commander: E6700: 44.8 fps vs 37,5 fps - 17% - Wel merkbaar

Ik voel er weinig voor om alles uit te gaan schrijven, maar dit is waar op ik doel. Bij 2 van de 6 games zul je in de praktijk echt verschil evenaren met een C2D. Dat ie alle benchmarks wint is leuk, maar het is marginaal bij de meeste benchmarks en niet echt heel merkbaar. Dat is wat ik bedoel met dat de 6000+ prima meekomt.

Overgens zal het verschil met verschillende applicaties (video en audio encoding) wel groter zijn, aangezien een C2D simpelweg meer ruwe processing power heeft.

Reg. datum: 02 januari 2001

Advanced Micro Devices Swings to 3Q Loss:

"Advanced Micro Devices Inc., the world's second-largest maker of PC chips, swung to a third-quarter loss Thursday on hefty costs related to its acquisition of ATI and the rollout of its new server chip......losses for the quarter ended Sept. 29 totaled $396 million,...........Revenue rose 23 percent to $1.63 billion ......."

http://i20.tinypic.com/ket3b5.jpg
3/07 1.630 Mio. -396 Mio.

Hier nog een stukje op tgdaily

AMD reports $394 million loss
quote:
“We are encouraged by the progress we made in our third quarter financial results. We delivered a strong revenue increase, gained 8 percentage points of gross margin and reduced our operating loss by more than half,” said Robert Rivet, AMD’s chief financial officer, in a prepared statement. “We sold a record number of microprocessors through our distribution channel and began revenue shipments of quad-core AMD Opteron processors in the quarter.
En

AMD not delaying 45 nano manufacturing
quote:
"We are still on track to produce the first (45-nanometer) products by mid-2008," said Gary Silcott, an AMD spokesman. The company will have "pretty good volumes" of 45-nanometer chips by the end of 2008, he added.

mad_max234 wijzigde dit bericht 18-10-2007 23:25 (23%)

quote:
Iedere keer als AMD het over het midden van een jaar heeft wordt het het eind Q3/Q4 (recente voorbeelden: 65m, Barcelona), dus vergeef me als ik skeptisch ben. "Pretty good volumes" kan ook letterlijk alles >0 betekenen.

De financiële resultaten zien er wel beter uit, maar na Intels cijfers was het ook wel duidelijk dat de markt in het algemeen het gewoon heel goed gedaan heeft in Q3. In Q4 wordt het waarschijnlijk nog iets beter, hoewel ik dan nog steeds geen winst zou verwachten.

Professioneel Hyves-weigeraar

quote:
Wouter Tinus schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 23:46:
[...]

Iedere keer als AMD het over het midden van een jaar heeft wordt het het eind Q3/Q4 (recente voorbeelden: 65m, Barcelona), dus vergeef me als ik skeptisch ben. "Pretty good volumes" kan ook letterlijk alles >0 betekenen.
Denk niet dat ze zoveel problemen gaan hebben met een die shrink en wat aanpassingen. Denk dat je beter kan kijken naar de stap 90nm DDR1 naar 65nm DDR2, de barcelona was gewoon een erg groot project.
quote:
de barcelona was gewoon een erg groot project.
En dat is niet het einde, Fusion is ook een gewaagd stuk. Laten we hopen dat het daarmee vlotjes zal verlopen.

I don't know who this guy is, but I want him and his tortilla's ... DEAD !

quote:
mobo doet het niet echt geweldig qua mem bandwith. Mja aangezien de Asus ook een ATi chipset heeft denk ik dat het een bios probleem is of het zit in het MSi bord.

Astennu wijzigde dit bericht 19-10-2007 00:31 (47%)

Sys -=System Specs=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!- 3DMark 2003 Score = 30869

quote:
Wouter Tinus schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 23:46:
[...]

De financiële resultaten zien er wel beter uit, maar na Intels cijfers was het ook wel duidelijk dat de markt in het algemeen het gewoon heel goed gedaan heeft in Q3. In Q4 wordt het waarschijnlijk nog iets beter, hoewel ik dan nog steeds geen winst zou verwachten.
Het lijkt mee te vallen aangezien AMD het ook gewoon in hun earnings call noemt en als ze echt zover achterlopen valt het onder misleiden van investeerders en dat wordt altijd bestraft.

Voor het transscript;
http://seekingalpha.com/a...ll-transcript?source=feed

quote:
Clock to clock

Our well informed sources have suggested that clock to clock AMD CPU will be cheaper than Intel’s 45 nanometre quad core parts. This is AMDs only chance to get the face back and we can only hope that AMD will be better in clock per clock battle, of course for fallen AMD’s sake.

If AMD loses clock to clock versus 45 nanometre parts it will even have to drop the price lower. If we look at our crystal ball, AMD’s 2.4GHz part will be way cheaper than ¤250 or $280. This is just a price guideline as we are not aware of any price drops of the current 65 nanometre quad core parts.

The real batch of Intel’s 45 nanometre comes in January and only a lot of Server Xeons 45 nanometre will be launched this year. The 45 nanometre desktop line-up will be introduced in Q1 2008.
Mooi voor ons niet zo mooi voor AMD. Nja maakt mij niet uit ik koop dit jaar gewoon de snelste die er is en dan zien we wel of die een beetje wil clocken. En als er dan volgend jaar een nieuwe revisie is die veel verder komt wisselen we de boel wel weer om.

Sys -=System Specs=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!- 3DMark 2003 Score = 30869

Blijkbaar zitten ze toch op schema met 45nm, ze hebben werkende cpu's:
Sunnyvale (CA) - While refusing to speak about previously announced future products like Bobcat and Bulldozer, AMD's CTO Dirk Meyer did indicate during their Q3 conference call that Fab 36 is manufacturing 45nm processors "right now".

He said they're on track for production ramp in the first half of 2008. AMD's "first offense" for 45nm products will be server and desktop spaces, though Meyer said he would provide additional guidance in December. Basic yields are being attained right now at 45nm using existing materials.

On the 65nm front, Phenom in on track and will be launched "in the middle of Q4," according to Meyer. It will arrive at 2.5 GHz. So far in Q3, "tens of thousands" of quad-core Opterons have been shipped. They're expecting "hundreds of thousands" to ship in Q4. Compare that to Intel's two million quad-cores with twenty different models shipped in Q3. In order to attain the 20% market share AMD hopes for in quad-core space, they'll have to ship at least 400,000 products in Q4. AMD also shipped record prior-line 65nm and 90nm products in the quarter with an overall ASP increase of roughly 3%.

It was reported Fab 30 has now been shut down and is in the process of conversion to Fab 38. When completed it will be AMD's second 300mm fabrication facility. AMD's upcoming RD670 chipset will also arrive in the channel very soon with a mid-quarter launch to end-users.

Ik wil een X2 6000+ aanschaffen ter vervanging van mijn X2 4200+ (loopt op 2,53 MHz). Sinds het hele HTT verhaal begon ben ik de draad qua geheugens kwijt.

Welk geheugen (snelheid) kan ik het beste kopen om het optimale uit de X2 6000+ te halen?
:?
En ik verwacht een prestatieverhoging in games t.o.v. mijn huidige X2 4200+ i.c.m. mijn 8800GTS 320 MB. Maar is dat ook zo? (speel op maxmimaal 1600x1200 resolutie)

Edit: Bedankt Astennu ! :)

Frank76NL wijzigde dit bericht 19-10-2007 10:53 (10%)

In de gevallen waar je cpu de bottelnek is zul je verschil merken. Qua geheugen kun je het beste 800 MHz CL3-4 nemen. Dus PC6400. Volgens mij draait het geheugen van een 5600+ optimaal. Dus op 800 MHz. Hoe dat bij de 6000+ is weet ik niet. Je kunt die 6000+ natuurlijk proberen te overclocken naar 3.2. Dan gaat je mem ook wel over de 800 MHz heen dus dat is dan mooi mee genomen.

Ik kan je de Adata modules wel aanraden 80 euro voor 2x1 gb CL4 standaard: http://www.digitique.nl/a...edition-44412-p-2891.html

Deze kunnen met geluk 1100 MHz halen 1000 lukt meestal wel makkelijk.

quote:
silentsnake schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 20:39:
@hierboven

Jep, met prima meekomen bedoel ik dat ie het redelijk bij kan houden en niet dat ie alles wint.
Waar ik meer op doel is dat je geen verschillen van 30-40% hebt. Laten we eventjes de charts van Ome Tom aanhouden (http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html)
Daar heb je gelijk in maar dat vind ik altijd "gevaarlijke" vergelijkingen, zo kan je ook wel een van een E4500 gaan beweren dat hij goed mee kan komen met de 6000+, en een 4400+ kan weer goed meekomen met de E4500 :P

Snap je waar ik naar toe wil? ;)
AMD's eerste 45 nm chips rollen van de band

http://www.hardware.info/images/news/derde_socket_550_01.png
quote:
Terwijl de lancering van de 65 nm AMD Phenom processor dichtbij is, heeft AMD's Chief Technical Officer Dirk Meyer verklaard dat er inmiddels ook 45 nm processoren geproduceerd worden. In Fab 36 rollen de 45 nm chips van de band, momenteel richt men zich nog vooral op de yield van het 45 nm productieproces. De eerste revisie van 45 nm processoren zal zowel voor servers als voor desktops bestemd zijn.
Zo te zien lopen ze lekker op schema, en komt het wel goed met de 45nm cpu.

Edit/
Zie net dat hacku, al een stuk heeft gepost hier over. :)

mad_max234 wijzigde dit bericht 19-10-2007 12:32 (9%)

quote:
Hacku schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 10:10:
Blijkbaar zitten ze toch op schema met 45nm, ze hebben werkende cpu's:

[...]
Heel de media die zegt dat AMD nu al 45nm CPU's aan het produceren is heeft het fout.
quote:
Dirk Meyer

First, we are on track relative to having basic yields in place in our factories on material that we're running today. We're building 45 nanometer microprocessors as we speak and those two facts give us increasing confidence in the public statements we've been making for some time around our intent to be starting our production ramp of 45 nanometer processors in the first half of next year.
building =/ mass production

Dus als je het mij vraagt zit alles nog in de test fase en kan het best dat er nog geen bruikbare 45nm producten van de band rollen. In december zullen we het weten want dan host AMD weer een investor technology day.

Een tijd terug hebben ze iig al 45nm wafers laten zien, ik neem aan dat 45nm toch vlotjes verloopt. Ik kijk al uit naar december, een berg slides e.d.

code == kunst

Maar, hoe zit het nou met fab 30 -> fab 38? Want ik heb ergens gelezen dat dat fab 30 te klein (lees als niet rendabel) is om hem om te bouwen. En als ze hem ombouwen, wat gaat hij dan produceren 65nm@300mm wafers of 45nm@300mm wafers?

(half) dyslectisch + semi-n00b

quote:
In the area of increasing internal efficiencies, manufacturing performance in fab 36 inDresden remained strong, exceeding targets for output, yield and cycle time. We remain on schedule to shutdown fab 30 before the end of this year in preparation for transitioning that facility to 300 millimeter.
quote:
Finally, we continued our transition to new technologies in each of our businesses. We completed the transition to 65 nanometer technology in fab 36 in Q2, and as I said, will be transitioning fab 30 this quarter to a 300 millimeter tool set and as a result, our mainstream processor business will be based on 65 nanometer 300 millimeter technology as we leave this year.
quote:
The philosophy we have in running our factories is that we have been ramping fab 36 in capability for quite some time. We're not yet at its maximum capacity. As we ramp, as we continue to add capability for fab 36, we continue to utilize it. We don't ramp it and not use it.

So from that perspective, we use the capacity reasonably well. But on the other side is as you heard today, is we have shut down fab 30, we are transitioning out to fab 38, and we're doing it in such a way that fab 38 is going to be like a race car idling in the pit stop. I mean, we will be prepared to ramp that quickly, should we need extra capacity in that space; which frankly, we hope we do.

But at this point in time, we're planning to have fab 38 at modest activity in 2008.

code == kunst

Dus fab 38 is 65nm@300mm wafers?

achtbaanfreak wijzigde dit bericht 19-10-2007 16:54 (15%)

Phyxion.net | ><((((º>

quote:
Staat er toch:

will be transitioning fab 30 this quarter to a 300 millimeter tool set and as a result, our mainstream processor business will be based on 65 nanometer 300 millimeter technology as we leave this year.

Phyxion.net | 'Liefde maakt vaak droef tot ziek aan toe, maar 'k merk er weinig van, tot nu toe.' - Herman Finkers | 'You look like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Beter lezen. Fab 38 is dan "transitioning" dus wordt grotendeels niet gebruikt. Wat er dus wel staat is dat Fab36 in de tussentijd 65nm op 300mm wafers doet. Aangezien AMD halverwege 2008 al 45nm gaat produceren wordt fab 38 dus ook 45nm.

code == kunst

ben ik toch niet zo dom als ik eruit zie :P want ik vond het erg vaag staan. Het leek mij ook niet logisch als fab 38 65nm gaat produceren, want op het moment dat die kan gaan produceren (zeg maar Q2/Q3 2008, hangt natuurlijk ook af van wanneer ze klaar zijn met verbouwen) gaat AMD al over op 45nm.

De plannen voor Fab 38 zijn nogal aan verandering onderheving. Op de analyst day (in juli) zeiden ze dat hij pas in het midden van 2009 online zou gaan, maar het is ook al 2007 en 2008 geweest.

Professioneel Hyves-weigeraar

Wel mooi dat ze die fab nu overzetten. Aan de andere kant was die fab wel super efficient voor wat het was maar het is nu wel tijd voor vernieuwing.

En als ik het zo hoor zijn ze toch wel een eindje met die 45nm. Moet ook wel wat ze hebben een grote achterstand in te halen. Als ze begin Q2 45nm zouden hebben hebben ze even een voordeel tot Nehalem komt. Wachten ze te lang zijn ze tegelijk met Nehalem en worden ze met de grond gelijk gemaakt. Ik denk net zo erg als de C2D nu de K8 plat mept.

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws